PÄÄKIRJOITUS * HANNU
LEHTONEN
Päivämäärä 5.2.2005 jää epäilemättä Skandinavian
kirkkohistoriaan. Tuona päivänä Kenian luterilaisen kirkon piispaWalter Obare vihki
Göteborgissa Arne Olssonin Missionsprovinsin
(lähetyshiippakunnan) piispaksi. Samana päivänä tuore piispa vihki kolme nuorta
miestä papeiksi Ruotsiin ja Suomeen. Tämä tapahtuma herätti paljon kiinnostusta
tiedotusvälineissä. Muun muassa Suomessa sitä uutisoitiin television
pääuutisissa samana iltana. Uutisointi oli huomattavan
asiallista.
Jo pitkään on ennakoitu sitä, että lähetyksen suunta
vaihtuu vielä päinvastaiseksi kuin mihin on totuttu. Olemme tottuneet
ajattelemaan, että pakanamaat ovat Afrikassa, Aasiassa jne., jonne me lähetämme
lähetystyöntekijöitä. Viimeistään nyt on todettava, että tilanne on vaihtumassa
päinvastaiseksi. Afrikasta tullaan julistamaan meille Pohjolaan Jumalan sanaa.
Tämä tuo mieleen kohdan Saarnaajan kirjasta: ”Lähetä leipäsi vetten yli, sillä
ajan pitkään sinä saat sen jälleen” (Saarn. 11:1).
Piispa Obare sanoi vihkipuheessaan: ”Meidän kirkkomme,
Kenian luterilainen kirkko, on erityisessä kiitollisuudenvelassa ruotsalaisille
luterilaisille lähetystyöntekijöille, jotka menneinä aikoina tulivat yli ja
auttoivat meitä. Me haluammekin seurata heidän raamatullisia luterilaisia
opetuksiaan ja kieltäydymme myymästä uskoamme tämän ajan vaihtelevien
muotioikkujen turhuuden markkinoilla. Ne opetukset, jotka me saimme Ruotsista
vastaanottaa jo kauan sitten, ovat nyt palanneet Afrikasta takaisin
lähtöseudulleen. Me saimme tämän opetuksen teiltä ja tänä päivänä me annamme sen
takaisin teille kiitollisin ja rohkein sydämin.”
Göteborgin tapahtuma on aiheuttanut syytöksiä
kirkkojärjestyksestä poikkeamisesta. Tällä perusteella Karlstadin hiippakunta on ottanut Olssonilta pois oikeuden
toimia Ruotsin kirkon pappina. On sinänsä traagista, että yli neljäkymmentä
vuotta kirkkoa palvelleelle pastorille käy näin, samalla kun monenmoista harhaa
saa opettaa ilman mitään seuraamuksia. Mutta näemme saman
kaltaista tapahtuvan myös Suomessa. Piispa Obare viittasi vihkipuheessaan tunnustuskirjojen kohtaan
siitä, että seurakunnalla säilyy oikeus valita ja vihkiä palvelijoita itselleen:
”Jos piispat tahtoisivat olla oikeita piispoja ja pitää huolta kirkosta ja
evankeliumin julistamisesta, niin voitaisiin rakkauden ja yksimielisyyden
tähden, vaikka asia ei välttämätön olekaan, suostua siihen, että he vihkisivät
ja vahvistaisivat meidät ja saarnaajamme virkaan, jos he nimittäin tekisivät sen
ilman pakanalliseen menoon ja prameiluun kuuluvia tyhjiä seremonioita.
Mutta nyt he eivät ole eivätkä tahdokaan olla oikeita piispoja. ... He jopa
vainoavat ja tuomitsevat niitä, jotka kutsuttuina hoitavat sellaista virkaa.
Mutta heidän tähtensä ei kirkkoa saa jättää ilman palvelijoita. Siksi me
tahdomme ja meidän tulee vanhan kirkon ja sen isien esimerkkiä noudattaen itse
vihkiä kykeneviä henkilöitä virkaan” (Schmalkaldenin
opinkohdat, 10). ”Tämä lainaus ei ole pelkkä teologinen mielipide, vaan se on
kirkon järjestysmuoto ja kirkkolaki jumalallisen oikeuden mukaan, koska se on
raamatullinen”, Obare toteaa. Piispojen ja
tuomiokapitulien valta on niille delegoitua valtaa, jonka seurakunnat voivat
ottaa takaisin.