MISTÄ TUNTEE EVANKELISEN
SAARNAN?
Kalle
Jokinen
”Ylennä ristin lippu
korkealle, se valkovaate, vereen kastettu, Sä rohkeasti huuda kaikkialle: on
kaikkein synnit anteeks annettu, Kun kuoli Golgatalla Karitsa Maailman kaiken
syntiuhrina.”
EVANKELIUMI on
Kristuksen pyhän seurakunnan ydinasia ja ase, aarteitten aarre, kuten siunattu
uskomme puhdistaja Luther on ylevästi lausunut teesissään 62: ”Kristuksen kirkon
todellinen ja kallein aarre on Jumalan armon ja kunnian kaikkein pyhin
evankeliumi.”
Siis, mistä tuntee
evankelisen saarnan, kalleimman aarteemme? Ensimmäiseksi nousee tärkeä kysymys,
tunnenko minä, joka muille saarnaan, itse tämän ainoan, todellisen, taivaasta
annetun evankeliumin? Onko se minun oman sydämeni aarre, autuus ja
voima?
Pyhä veljemme Paavali
kertoo: ”Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin
saanut” (1. Kor. 15:3). ”Minkä itse olin saanut” – rovasti K. V.
Tamminen valaisee: ”Sun Jeesus, veres armo On lähde pohjaton, Vaikka juon ja
muita juotan, Se yhtä täynnä on.” Siis ammentaja juo ensin, juo itsensä uskoon
ja sitten hän osaa ja näkee muitakin juottaa. Niin, vakavasti kysyn sinulta
puhuvainen Kristuksen käskyläinen, onko meille Jeesus rakas, se ”verinen
kuninkaamme”, jota me rakkaudella palvomme ja palvelemme?
Olisi järkyttävää olla
autuuden tuntoa vailla ja kuitenkin julistaa Kristusta. Olkoon veljet meillä
tässä pyhä pelko ja olkoon pyhän Paavalin huokaus meille sydämen asia: ”Etten
minä, joka muille saarnaan, itse ehkä joutuisi hyljätyksi” (1. Kor.
9:27).
Meille, veljet, on
sangen tarpeellista päästä rannattoman armomeren rannalla pyhän Pietarin tavoin
Herramme tenttiin, onko hän, meitä rakastava Herramme, juuri minulle rakas ja
kallis, se aarre, josta riemulla julistan ja ylistän? Niin – mistä tunnen
evankelisen saarnan? Oi, miten kallis kysymys.
Tätä kysymystä on
lähestyttävä vain yhdeltä ainoalta suunnalta, Golgatalta, sen veriseltä
ristiltä, tyhjältä kalliohaudalta, sekä pyhältä kastamaljalta, muuta suuntaa ei
Raamattu tunne. Eräs vanha armolapsi painoi Raamattuaan rintaansa vasten ja
sanoi: ”Tämä kirja on minulle hyvin rakas, sillä se on kalliin Vapahtajani pyhän
veren punaama” – oi onnellista vanhusta.
Olemme siis nyt yhtä
mieltä siitä, että ensin on tunnettava se evankeliumi, jota muille julistaa.
Evankeliumi on suuri salaisuus (Ef. 5:22; 1. Tim. 3:16). Meidän savijärkemme ei
evankeliumia voi tuntea eikä tunnistaa. Rakastettu arkkipiispa Svebilius
opettaa: ”Jumalan laki on joltisestikin tunnettu ihmisluonnossa, mutta
evankeliumi on kaikelta järjeltä ja ymmärrykseltä kätketty salaisuus.” Emme siis
etsi järkemme johtopäätelmiä saarnaamme tai puhettamme valmistellessamme, kun
tutkimme evankeliumin salaisuutta. On suorastaan turmiollista siinä huokaista:
”Ymmärrys hoi, äly älä jätä.” Kyllä se äly jättää aina orjansa helvetin tielle.
On viisautta huokaista K.V. Tammisen lailla, avatun Raamatun äärellä: ”En sen
johdatusta ymmärrä, ellet Henkeäsi anna sä.” On nöyrästi tunnustettava
virsirunoilijan lausuma totuus: ”Soaistu on järkemme, synninsumu sielun
peittää.”
On myöskin, rakkaat
julistajaveljet, tarkoin tiedettävä, että oikea Siinain pyhän lain tunteminen on
kaikessa sen ankaruudessaan välttämätöntä, koska sen haavoittamille sieluille on
”Jeesuksen veren armo lääke verraton”. Jalo teologian tohtori Walther opettaa
meitä: ”Jumalan sanaa ei jaeta oikein, jos ei saarnata Lakia sen kaikessa
ankaruudessa, eikä evankeliumia sen täydessä suloisuudessa, vaan sekoitetaan
lakiin jotakin evankeliuminomaista ja evankeliumiin jotakin lainomaista” (Laki
ja evankeliumi, s. 9).
On järkyttävä lopunajan
merkki rakkaassa kirkossamme, että sen julistus on ainakin 80-prosenttisesti
tätä lain ja evankeliumin sekoittamista, ja näin leivotaan pyhän Jumalan eteen
kokonaisia fariseuksia. Herra meitä armahtakoon!
Evankeliumin tuntee
ennen kaikkea sen punaisesta tunnusväristä, tästä meidän tulisi olla samaa
mieltä. Kun pyhän lain salamat iskevät minun aina mustiin ja veriruskeisiin
synteihini, vaatien minua, lain kiroamaa, suoraan helvettiin, niin enkö sitten
julistuksessani ylistäen korostaisi rakkaan armahtajani Kristuksen sydänveren
ruusunpunaista väriä? Eräs armahdettu ja armoitettu kirjoittaa Armoa armosta
-kirjassa: ”Rakkaat veljet, leiriytykäämme Golgatan ristin vartioon, älkäämme
antako muuttaa sen veren väriä, olkoon se jopa kokardina sotalakissammekin.”
Jalo rohkaisu!
Kun osaan, jos osaan,
erottaa lain evankeliumista, osaan silloin puheessani lain ankaruudella
herätellä suruttomia, mutta sitten tarkoin muistaen Waltherin varoituksen:
”Jumalan sanaa ei jaeta oikein, jos julistetaan lakia syntiensä tähden
kauhistuneille.” Silloin on Siinain lain ja tuomioiden äänen vaiettava, kun
rakas Pyhä Henki ohjaa syntihaavoissaan huokaavan sielun veren evankeliumilla
Siinailta Siionille, Golgatalle, kuin ristin ryövärin, ihan Kristuksen ristin
viereen, pyhän veren ja pyhien armosanojen luokse. Älkäämme, jalot
julistajaveljet, säästäkö ja säädelkö ristin pyhintä sovituksen verta.
Vihmokaamme sitä saarnassamme niin kokonaisvaltaisesti, että ”miltei kaikki
vihmotaan verellä” (Hepr. 9:22). ”Miltei kaikki”, mutta ei paatuneita
pilkkaajia, joiden on ensin jouduttava Siinain kauhuihin.
Ihana ja velvoittava on
Herramme käsky hänen saarnaajilleen: ”Lohduttakaa, lohduttakaa minun
kansaani, sanoo teidän Jumalanne. Puhukaa suloisesti Jerusalemille”, siis
Kristuksen kiusatulle ja ahdistetulle seurakunnalle (Jes. 40:1-2). On ääretön
määrä lohduttomia, kalliisti lunastettuja sieluja, joille kyynelten polku on
täällä tuttua. Siksi tulisi meidän osata heitä lohduttaa ja siihen juuri
sijoittuu siunattu veriarmon evankeliumi. Luetaan tarkoin tuo Jes. 40:1-2.
Saimme verievankeliumin kutsun armon valtakuntaan jo varhain, pyhässä kasteessa,
jonka armon sitten rakas Pyhä Henki uudisti ja lujitti. Miksi emme nyt tottelisi
taivaallista näkyämme oikein ylistämällä Karitsan pyhän veren armoa? Muistakaa
nyt, miten rakkain Herramme vei oman sydänverensä pyhimpään, jossa se elävänä
verenä puhuu lakkaamatta meidän syntisriepujen edestä. Miksi kuitenkin olemme
haluttomat, hitaat ja laiskat ottamaan tätä pyhintä verta huulillemme, jolla
meidät kirotut ja kadotetut Kristus kalliisti osti? Uskokaa siis te,
hitaimmatkin uskomaan, että Karitsan veri on armonevankeliumin punainen väri.
Muuta väriä ei Pyhä Henki salli esille tuoda. Jos joku tuo, olkoon vaikka
taivaan enkeli, hän olkoon kirottu (Gal. 1:8).
On erinomainen kunnia
tulla täällä kutsutuksi ”veriteologiksi”. Minäkin olen sen nimen saanut. Se on
kuitenkin ainoa saarna ja vihmonta, johon saatana, maailma ja oma järkemme
suuttuu, mutta josta niin moni synnin ja helvetin tien kulkija muuttuu taivaan
ikivanhan armon tien vaeltajaksi.
Otetaan oikein
tunnussanaksemme Lutherin verraton lauselma: ” Kristuksen pyhä evankeliumi on
sisältöönsä nähden ristin saarna ja vaikutukseensa nähden uskon
saarna.”
Toinen varma ja ihana
evankelisen saarnan tuntomerkki on pyhän kasteen sakramentti. On murheellinen
aikamme merkki se, että kasteen raamatullinen ja taivaallinen todistus on
pelottavasti kadoksissa. Pyhä Johannes kirjoittaa: ”Sillä kolme on, jotka
todistavat: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä” (1. Joh.
5:7-8). Oletko oikein unohtamalla unohtanut tämän pyhän todistajan ja kuitenkin
myönnät, että siinä, juuri siinä, Pyhä Henki sinut synnytti Jumalan lapseksi ja
taivaan aarteitten perilliseksi. Ehkä sinunkin hyllylläsi on kirja, jonka nimi
on ihan oikeutetusti Kasteen evankeliumi. Ilman pahansuopaisuutta kysyn, olitpa
sitten pappi tai oto-saarnaaja, onko sinun opetuksesi juuri siksi niin
kapea-alaista, koska kerran toisensa jälkeen jätät pois tämän pyhän kasteen
todistuksen? Pyhä Henki meille hyvän alun antaa, kun saamme lukea: ”Sillä me
olemme tulleet osallisiksi Kristuksesta” (Hepr. 3:14). Ei sano pyhä
Präetorius Aarreaitassaan kastetta suotta ”uuden liiton ensimmäiseksi
sakramentiksi”, sillä siitähän lähtee armahdetun ja verilunnain lunastetun
sielun taivaallinen kirkkotie. Aikanaan neuvoi minua hyvä ystäväni ja armoitettu
runoilija A. V. Jaakkola: ”Älä veli lue mitään outoja oppikirjoja. Älä käytä
vieraita lähteitä. Lue runsaasti Lutheria, Hedbergiä, Präetoriusta ja muita
raamatullisia kirjoja. Niistä Kristuksen veren ja kasteen armon kirkkaus
virtaa.” Olin hyvin iloinen näistä eväistä, ja olen yrittänyt toteuttaa hänen
neuvojaan.
Aletaan juuri tästä.
Pidä esimerkiksi Svebiliuksen ihanaa katekismusta taskussasi, siitä se
armoitetun ”katekeetan” tie aukenee.
Kun oikein rukoillen
harjaannut viipymään näiden armoitettujen isien kirjojen äärellä ja harjaannut
opiskelemaan pyhästä kasteesta opettamista, saat silloin julistuksessasi
ammentaa kokonaisvaltaista evankeliumia ja saat palkkioksi nähdä väsyneiden ja
kiusattujen kuulijoittesi silmissä ilon ja onnen hymyä.
Sanansaattaja 1992
(Kalliopohja 2/92). Toimituksen muokkaama.