”KRISTUS JA HÄNEN USKOVA
SEURAKUNTANSA”
Sakramenttimystiikka Hedbergin
teologiassa
Reino Salo, pastori, Turku
Aihe herättää ehkä kummastusta. Asia ei muutu
ymmärrettävämmäksi, kun käy ilmi, että on kysymys Hedbergin
sakramenttimystiikasta. Kerrotaanhan nuoresta papista, joka yritti puhua
Paavalin mystiikasta, kunnes joku täti sanoi: ”Anna sinä mustikoiden olla
mustikoita ja puhu sanaa.” Luultavasti Hedbergin teologia voitaisiin pääosiltaan
tulkita ilmankin tuota käsitettä. Tuskin hän itsekään sanoi asiaansa
mystiikaksi. Kuitenkin hänen laajassa tuotannossaan on piirteitä, joita
parhaiten voidaan kuvata tuolla nimityksellä.
Mystiikka on termi, joka johtuu kreikankielen sanasta
mystikos eli salainen. Mystiikka on välitön, sisäinen suhde Jumalaan.
Käsite on vaikeasti määriteltävä. En kuitenkaan tahtoisi nyt puhua
hiuksenhienoista teologisista erikoisuuksista, vaan pikemminkin siitä, ”mitä
jokaisen kristityn pitää tietää”.
Hedbergin sakramenttimystiikkaan kiinnitti huomiota
professori Osmo Tiililä kirjassaan Kaste ja usko. Piirteitä Fr. C. Hedbergin
kristillisyydestä (1947). Kun siinä katsottiin evankelisuuden kehittyneen
perustajansa jälkeen yksipuoliseen suuntaan, se herätti aluksi kovan myrskyn
SLEY:n taholta. Asian teologinen selvittely ei tällä tavoin tietenkään
edistynyt. Kirjan kasteteologia sai kuitenkin pian suurta tunnustusta (esim.
Lauri Takalalta 1948). Tajuttiin, että oleellinen osa Hedbergin työstä oli
jäänyt sivuun. Hänen mystiikkansa sen sijaan kohtasi liikkeen suurempaa
ymmärrystä vasta myöhemmin. Joskaan en kaikessa yhdy Tiililän näkemyksiin,
katson, että hän on kirjoittanut parhaan yleisesityksen Hedbergin
teologiasta.
Hedberg ei julista Jumala-mystiikkaa, jossa ihminen
vajoaisi Jumalaan, vaan Kristus-mystiikkaa, jossa luotu saavuttaa yhteyden
Luojaan Kristuksen välityksellä. Tämä on nimittäin syntynyt todelliseksi
ihmiseksi ja on sitä myös ylösnousemuksensa ja taivaaseen astumisensa jälkeen.
Tiililä toteaakin, että kristilliset mystikot ovat yleisesti kiinnittäneet
huomiota Kristuksen lihaksi tulemiseen, joka merkitsi inhimillisen
ruumiillisuuden mahdollisuuksia tulla osalliseksi jumalallisuudesta. Me voimme
olla yhteydessä Häneen, joka kuuluu omaan sukuumme.
Ei siis niin, että uskovat olisivat täällä ja Kristus
jossakin kaukana, vaan Hänen ja kristittyjen välillä vallitsee läheinen yhteys.
Siksi aiheenani on Hedbergille ominaiset sanat ”Kristus ja Hänen uskova
seurakuntansa”. Jumalan Poika yhdistyi inkarnaatiossa koko ihmissuvun kanssa.
Mutta henkilökohtainen yhteytemme Häneen tapahtuu armonvälineiden avulla. Jo
julistus eli sana yhdistää meidät kolmiyhteiseen Jumalaan (1. Joh. 1:3). Tässä
keskitymme sakramentteihin.
Hengellinen elämämme alkoi kasteessa, jossa meidät
yhdistettiin Kristukseen sekä sielun että ruumiin puolesta. Näin syntyi läheinen
suhde: liityimme Kristuksen ruumiiseen, jonka pää on kirkastunut Herra ja jonka
jäseniä ovat kaikki kristityt. Hedberg seuraa tässä Uuden Testamentin sanaa,
jonka kirkko on aina tunnustanut: Sakramentit tähtäävät ruumiinkin
kirkastumiseen. Omasta ajastaan hän arvostaa erityisesti saksalaista tohtori W.
F. Besseriä, joka oli kirjoittanut Kristuksen ja seurakunnan hengellisesti
ruumiillisesta yhteydestä. Hedberg huomauttaa, että kysymyksessä on suuri
salaisuus, jota kukaan ei täysin käsitä. Uskossa Jumalan sanaan se voidaan
jossakin määrin tajuta. Näin syntynyt yhteys ei ole aistillista, lihallista,
vaan yliluonnollista ja hengellistä. Ilman uskoa se ei pysy voimassa. Pelkkä
ruumiillinen yhdistyminen Kristukseen ei siis hyödytä meitä, vaan ilman
hengellistä yhteyttä erkanemme Hänestä kuin mädäntynyt jäsen elävästä
ruumiista.
Hedberg vetoaa Lutheriin, joka sanoo, että Jumala tahtoo
sekä sielun että ruumiin pelastuvan. Tämän ”matosäkkimme” on kuitenkin ensin
tultava hengelliseksi. Sakramenttien tarkoitus on tulevan ruumiin kirkastuminen.
Ylösnousemuksessa uskovan ruumis on hengellinen. Hedberg huomauttaa, että
perusta tälle uudistumiselle on saatava jo tässä elämässä. Niinpä hän puhuu jopa
tulevan hengellisen ruumiimme idusta tai suorastaan ylösnousemusruumiin
aineksista. Ne saadaan kirkastuneelta Kristukselta sakramenteissa. Lutheriin
vedoten hän puhuu koko ihmisen pelastumisesta. Se koskee ensinnäkin sielua
kasteen voimasta. Jumala lukee ruumiinkin hengelliseksi, vaikka sen onkin ensin
kuoltava tullakseen kokonaan uudeksi. Kasteessa alkanutta uudistumista jatkaa
pyhä ehtoollinen. Kristukseen kastettua ruumista ei enää sanota lihaksi ja
vereksi. Sitä se tosin on vielä luontonsa puolesta, mutta ei hengellisesti.
Onhan Kristus puhdistanut sen kasteessa ja ottanut sen valtakuntaansa, sanoo
Luther. Hän puhuu siis uskovan ruumiin hengellisyydestä samaan tapaan kuin
luetusta vanhurskaudesta. Mutta uudistavatko sakramentit jo nyt
ruumistamme, ja mihin tämä uudistus siinä tapauksessa joutuu sen muuttuessa
mullaksi? Tähän ei anna vastausta enempää Luther kuin
Hedbergkään.
Puhuessaan hengellisen ruumiimme idusta tai aineksista
Hedberg on epäilemättä mennyt Raamattua ja Lutheria pidemmälle. Vahvalla
pohjalla hän on sen sijaan muistuttaessaan, kuinka luonnotonta olisi tehdä
Kristuksen jäsenet porton jäseniksi tai osallistua muihin lihan tai hengen
saastaisuuksiin, kuten juoppouteen tai omaan
vanhurskauteen.
Kristuksen ja Hänen uskovan seurakuntansa
yhteenkuuluvuus ei ole mikään järjen ajatus tai pelkkä kuvitelma, vaan
täydellinen tosiasia. Korotettu ja kirkastettu Jeesuksemme asuu meissä, vaikka
näkeekin meissä vain heikkoutta ja huonoutta, vieläpä kuolemaakin. ”Kristus
rakasti seurakuntaa”, kirjoittaa apostoli. Eikö siis koko ihmiskuntaa, voidaan
kysyä. Kyllä vain, mutta nyt on puhe niistä, jotka ovat antaneet myöntävän
vastauksensa tähän rakkauteen. Suhdetta verrataan kihlaukseen, jopa
avioliittoon: ”Seurakunta eli koko uskovaisten joukko on siis Hänen oikia
morsiamensa, ja ittekukin uskovainen sielu myös erittäin.” Kasteessa
tulimme Hänen morsiameksensa, mutta pyhässä ehtoollisessa hengellinen morsian
liitetään yhdeksi lihaksi Ylkänsä kanssa.
Hedberg viittaa Efesolaiskirjeen sanaan: ”Me olemme
Hänen ruumiinsa jäsenet, Hänen lihastansa ja luistansa” (Ef. 5:30;
silloinen käännös). Kohta on varmaan
Hedbergin useimmin lainaama raamatunlause. Epäuskoiselle maailmalle tämän
yhteyden suuri ja autuaallinen salaisuus on vain pilkan aihe, kuten Besser
sanoo. Morsiusmystiikka ei oikeastaan ole ainoastaan eräs laji Hedbergin
mystiikkaa, vaan se sisältyy lähes kaikkeen hänen puheeseensa sakramenteista.
Hedbergin morsiusmystiikassa esiintyy toisaalta teologis-spekulatiivinen linja,
toisaalta varsinkin hartauskirjoituksissa ja lauluissa käytännöllinen linja.
Viimeksi mainittu tukeutuu erityisesti Hoosean kirjaan ja Korkeaan Veisuun. Se
saa usein vienon tunneperäisen sävyn ja esiintyy yksilöllisenä
morsiusmystiikkana, jollaista Uusi Testamentti ei tosin tunne, Tiililä
huomauttaa. Evankelisuuden tienviitoittajiksi tuli Hedbergin jälkeen henkilöitä,
jotka kyllä edustivat harrasta yksilöhurskautta, mutta joille seurakunta sanan
teologisessa merkityksessä oli tuntematon käsite.
Pyhää ehtoollista Hedberg kehottaa nauttimaan usein.
Kemiössä hänen kerrottiin pitäneen täydellisen messun joka pyhä. Omalaatuisena
piirteenä hänessä oli ehtoollisen viettäminen yksinäisyydessä, mistä hän
salakirjoituksissaan mainitsee. Svebiliuksen katekismusta seuraten hän tunsi
myös ehtoollisen viettämisen vain hengellisesti, uskossa Vapahtajaan, siis ilman
leipää ja viiniä.
Usein Hedberg huomauttaa, kuinka Jeesus Kristus on
tullut veden ja veren kautta luoksemme kasteessaan ja kuolemassaan. Mutta vesi
ja veri, jotka vuotivat Hänen ristillä lävistetystä sydämestään, juoksevat vielä
nytkin kasteessa ja ehtoollisessa armon ja elämän virtana, joka
uudestisynnyttää, puhdistaa ja tekee meidät eläviksi. Näin Kristus ja seurakunta
tulevat yhdeksi lihaksi ja vereksi autuaallisessa, aviollisessa yhdistymisessä.
Tällä tavoin sakramenttirealismi ja mystiikka liittyvät läheisesti
toisiinsa.
Luonnollisesti Hedberg huomauttaa, kuinka ehtoollisen
reaalipreesenssi on yhteydessä kerran tapahtuvaan ruumiimmekin ylösnousemukseen.
Mystiikka ei sulje pois eskatologiaa, joka muutoinkin oli hänelle keskeinen
asia. Niinpä hän eräässä kirjeessään totesi, että suuri luopumus oli
odotettavissa ja että antikristus jo pian ilmestyy. Kirjasessaan Ylkä tulee
(1865) hän erityisesti käsitteli lopun aikaa puuttumatta kuitenkaan edellä
mainittuihin kysymyksiin.
Yksityisen kristityn kuolemasta Hedberg sanoi ensin
Lutherin tavoin, että se on kuin uni, josta uskova herää ylösnousemuksessa
tajuamatta väliin jäänyttä aikaa. Ratkaisu oli selvä ja yksinkertainen. Mutta
vuonna 1864 hän selittikin, että uni koskisi vain ruumista, kun taas sielu
pääsisi heti kuoleman jälkeen iäiseen elämään. Näin uskovat saisivat täältä
lähdettyään olla entistä paremmin ja täydellisemmin Kristuksen yhteydessä. Asia
muuttui siis nyt monimutkaiseksi. Kuvaus siitä, millaiseksi tulee ruumiimme
kohtalo, vaihteleekin tästä lähtien melkoisesti. Sanoopa Hedberg niinkin, että
aadamillinen ruumiimme on vain katoava kuori, jonka kuolema saa ja saakoonkin.
Kun Kristus vakuuttaa, että häneen uskova ei ikinä kuole, tämä merkitsee, että
Hän antaa meille hengellisen ruumiin, joka on oleva Hänen kirkastetun ruumiinsa
kaltainen, Hänen luistansa ja lihastansa syntynyt. Näin me, jotka olemme
kantaneet maallisen kuvaa, tulemme kantamaan taivaallisen kuvaa. Uusi
ruumis, joka on vielä salattu, tulee ilmi ylösnousemuksessa. Uudella ihmisellä
on siis jo ruumiskin. Mihin se joutuu ajallisessa kuolemassa? Eihän se ole sama
kuin luonnollinen ruumiimme eikä myöskään muutu mullaksi. Seuraako se sielua
paratiisiin? (Kr. S. 15/1864, 8 ja 38/1866). Yksiselitteisiä vastauksia ei
löydy, koska Hedbergin kanta on vaihdellut. Raja oletetun nykyisen hengellisen
ruumiin ja tulevan ylösnousemusruumiin välillä jää epäselväksi. Vuonna 1885 hän
sanoo ruumiimme muuttuvan hengelliseksi ylösnousemuksessa.
Ne jotka luopuvat Kristuksesta, jäävät pelkiksi
vanhoiksi ihmisiksi ja hukkuvat. Vain uskovissa asuu myös uusi ihminen. Kristus,
aivan uusi ihminen, tahtoo nimittäin tehdä meidätkin uusiksi luomuksiksi.
Hedbergin opetus voidaan käsittää väärinkin, ikään kuin kristityssä olisi kaksi
erillistä olentoa. Synnittömyyskuvitelmat hän torjui: Jotka jo nyt tuntevat
itsessään pelkkää pyhyyttä ”ovat vimmatut ja heräävät kerran kauhistuksella. Voi
heitä!”
Paikallaan on vielä muutama havainto Hedbergin teologian
luonteesta. Varsinkin kypsässä iässään hän karttoi kärjistyksiä ja
polemiikkia. Evankelisen julistuksen kapeutumista ja antinomismia vastaan hän
kuitenkin kirjoitti protestinsa vuonna 1884. Hän pyrki käytännöllisesti
selittämään Raamattua luterilaisen tradition mukaisesti. Olisikin väärin
tarkastella häntä vain jonkinlaisena yksinäisenä ja omalaatuisena ilmiönä. Miten
me voisimme tänä aikana hyödyntää hänen teologiaansa?
Aihe ”Kristus ja Hänen uskova seurakuntansa” olisi
löydettävä jälleen. Sanotaan ehkä, että tämä Hedbergille ominainen käsitepari on
vaikeasti havaittavissa ja rajattavissa. Mutta eihän uskoakaan nähdä, ja
kuitenkin me katsomme, että se on realiteetti. [Onko uskova seurakunta vain
jonkinlainen vaaraton vähemmistö, jota ei kirkon hallinnossa ja julistuksessa
tarvitse ottaa vakavasti huomioon. Synonyymina voisimme käyttää sanaa
kirkkokansa, siis ne ihmiset, jotka elävät sanasta ja
sakramenteista.]
Hedbergin sakramenttimystiikassa on epäilemättä
puutteita, joita ei ole syytä toistaa. Esimerkiksi hänen yrityksensä selvittää
sakramenttien ruumiillisten vaikutusten yksityiskohtia saattaa eksyttää
jäljittelijän hyödyttömiin spekulaatioihin, kartoittamattomille vesille, joista
ilmoitus ei puhu mitään. Tärkeämpää olisi pitää kiinni inkarnaatiosta,
sovituksesta, reaalipreesenssista, paruusiasta sekä muista luterilaisessa
tunnustuksessa selvästi ilmaistuista totuuksista. Kristuksen rakkaus syntisiin,
jota Hedberg väsymättä julisti, on yhä ajankohtainen
aihe.