”EI YKSIKÄÄN OLE OMAA LIHAANSA KOSKAAN VIHANNUT”
F. G. Hedberg, khra (1811-1893)
Varsin luonnotonta on vihata omaa lihaansa. Jos
ruumiissasi on kipu, varmaan koetat sitä huojentaa; jos kärsit nälkää, varmasti
toimitat ravintoa ruumiillesi; jos taas vilu vaivaa, kylläpä hankit ruumiillesi
verhoa tai lämmitystä. ”Sillä”, sanoo pyhä Paavali (Ef. 5:29), ”ei ole yksikään omaa lihaansa koskaan
vihannut, vaan elättää ja holhoo sitä, niin kuin myös
Herra seurakuntaa.” Tämä viimeinen sana on varsin merkillinen. Sillä tästä
jo käy ilmi, että seurakunta on Kristuksen ruumis, oikeinpa hänen lihaansa ja
vertansa. Seurakuntaa hän siis elättää ja holhoo, niin
kuin jokainen meistä elättää ja holhoo omaa
ruumistansa tai lihaansa sekä sitä verhoo ja armahtaa.
– Näin todella on asianlaita, sillä apostoli vakuuttaa 30 värssyssä: ”me
olemme hänen ruumiinsa jäsenet, hänen lihastansa ja luistansa.” Eikö todella
tämä ole suuri ihme, suuri salaisuus ja sanomaton autuus?!
Hän on Herra itse, pyhä elämän Herra, Jumalan Poika
taivaasta; me taas olemme vallan syntisiä, kuolevaisia maan matoja. Kuitenkin
hän on meidän lihastamme ja verestämme likinäisesti
osalliseksi tullut. ”Jumala on ilmestynyt lihaan” (Hebr. 2:14). ”Elämän sana on tullut lihaksi” (1. Tim. 3:16; Joh. 1:14). Juuri
tähän aikaan kristikunta taas viettää juhlallista muistoa tästä ihmeellisestä ja
autuaallisesta asiasta, joka tapahtui muinoin Betlehemissä jo kohta kaksi
vuosituhatta sitten. Siellä valjussa vajassa, sydänyön synkeydessä köyhä neitsyt
synnytti poikasen, joka oli seimeen laskettava, vaikka olikin ”itse Herra
taivaasta”, iankaikkinen ja kaikkein kappalten
kaikkivaltias Luoja. Se oli varsin ihmeellinen syntymä: ei syntisestä siemenestä
vaan Pyhästä Hengestä ja kuitenkin oikeasta luonnollisesta äidistä oikeaksi
luonnolliseksi ihmiseksi, vaikkakin synnittömäksi, hän syntyi. Voi erinomaista
Jumalan rakkautta! Voi ihmeellistä armoa ja alhaisuutta! Suuri taivaan ruhtinas,
enkelien Herra, iankaikkisen Isän ainokainen Poika taivaasta alentuu tänne
synnin maailmaa matelemaan; jättää Jumaluutensa kunnian sinne korkeuteen,
nöyrtyy tänne köyhäin ihmisten vertaiseksi ja veljeksi, vieläpä orjan
muotoiseksi ja ristinkuoleman alaiseksi. Näin voimallinen oli Jumalan rakkaus
meihin, näin nöyrä Pojan kuuliaisuus Isänsä tahdolle! Maailma tosin ei tätä
syntymistä silloin minäkään pitänyt, enempi kuin nytkään. Mutta enkelit veisasivat kiitosta taivaassa, niin
että maahan asti kaikui: ”Kunnia olkoon Jumalalle korkeudessa, maassa rauha,
ihmisille hyvä tahto!”
Kuitenkaan ei enkelien, vaan ihmisten luontoon on
Jumalan Poika pukeutunut, meidän lihaamme hän syntyi, meidän vereemme vertyi.
Näin hän on tullut koko ihmissuvun omaiseksi, sen heimolaiseksi, oikeinpa
veriveljeksi. Mutta eipä pystynytkään se synnin rutto, joka Aadamista alkain koko sukumme
saastutti ja surmasi, tähän neitseen poikaan, joka Pyhästä Hengestä sikisi.
Tosin hän on oikea luonnollinen ihminen, vaan kokonaan pyhä ja synnitön; eikä
pyhä ihminen ainoastaan, vaan Jumala ja ihminen yhdessä eroittamattomassa persoonassa. Itsensä kautta pelasti hän
meidät synnistä, kuolemasta ja perkeleestä sekä tahtoi saattaa meitä, syntisiä
uuteen, pyhään taivaalliseen sukuun, vieläpä Jumalan lapsiksi. Kuolemansa kautta
hän hukutti sen, jolla kuoleman valta oli, nimittäin perkeleen (Hepr. 2:14);
ylösnousemisensa kautta taas hän itse meille vanhurskaudeksi ja elämäksi nousi.
Nyt hän istuu kuninkaana ja Herrana siellä Isän oikealla [puolella], mutta
meidän kuninkaanamme ja Herranamme, meidän Ylimmäisenä Pappinamme ja Edesvastaajanamme. Ei hän siis ihmisiä vihaa eikä katso
ylön, sillä ihminen hän itsekin on, eikä myöskään
koskaan ihmisen luontoa pane pois. Nyt ”ei yksikään ole omaa lihaansa koskaan
vihannut, vaan elättää ja holhoo sitä”: samoin
myös Kristus seurakuntaa, joka on hänen lihastansa ja
luistansa.
Kuulkaa tätä kaikki te synnin, kuoleman ja kaikenlaisen
oman viheliäisyyden vaivaamat! Kuulkaa, ihmetelkää, iloitkaa ja Jumalaa suuresti
nyt kiittäkää! Sillä meille vaivaisille syntisille ja kadotuksen lapsille,
meille, armas taivaallinen Isä pyhän Poikansa Lunastajaksi lähetti, käskien
meitä kaikessa heikkoudessamme ja surkeudessammekin häneen uskolla turvaamaan,
itse vielä vahvasti näin vakuuttaen: ”joka häneen uskoo, ei huku, mutta saa
iankaikkisen elämän” (Joh. 3:16). Ja koska nyt
taas näinä aikoina kristikunta viettää autuaallista joulujuhlaansa, niin
käykäämme paimenten tavalla Betlehemiin katsomaan, mitä siellä on tapahtunut!
”Jumala on todella ilmestynyt lihaan”, Kristus, Herra meidän veljeksemme
syntynyt. ”O, Isän rakkaus; O, Pojan suloisuus!” Tähän rakkaaseen Herraamme,
Lunastajaamme ja veljeemme siis nyt ja aina turvatkaamme vaikkakin olemme
viheliäisiä, mahdottomia syntisiä. Tämä Herra vastaanottaa syntisiä, holhoo ja armahtaa vaivaisia, jotka vain hänen tykönsä
tulevat, pyytäen häntä heitä auttamaan ja pyhittämään. ”Sillä eipä yksikään
ole omaa lihaansa koskaan vihannut”, niin ei Jeesus meitäkään.
Virvoitusta väsyneille. Valikoima Fredrik Gabriel Hedbergin kirjoituksia ”Kristillisistä Sanomista” 1858-60. Toinen osa, s. 33-36. SLEY. Helsinki 1910.