JEESUS-LAPSI
TEMPPELISSÄ
Hannu Lehtonen, pastori, Soini
”Ja hänen isänsä ja äitinsä ihmettelivät sitä, mitä
hänestä sanottiin. Ja Simeon siunasi heitä ja sanoi Marialle, hänen äidilleen:
’Katso, tämä on pantu lankeemukseksi ja nousemukseksi monelle Israelissa ja
merkiksi, jota vastaan sanotaan – ja myös sinun sielusi lävitse on miekka käyvä
– että monen sydämen ajatukset tulisivat ilmi’. Ja oli naisprofeetta, Hanna,
Fanuelin tytär, Asserin sukukuntaa. Hän oli jo tullut iälliseksi. Mentyään
neitsyenä naimisiin hän oli elänyt miehensä kanssa seitsemän vuotta, ja oli nyt
leski, kahdeksankymmenen neljän vuoden ikäinen. Hän ei poistunut pyhäköstä, vaan
palveli siellä Jumalaa paastoilla ja rukouksilla yötä ja päivää. Ja juuri sillä
hetkellä hän tuli siihen, ylisti Jumalaa ja puhui lapsesta kaikille, jotka
odottivat Jerusalemin lunastusta. Ja täytettyään kaiken, mikä Herran lain mukaan
oli tehtävä, he palasivat Galileaan, kaupunkiinsa Nasaretiin. Ja lapsi kasvoi ja
vahvistui ja täyttyi viisaudella, ja Jumalan armo oli hänen
päällänsä” (Luuk.
2:33-40).
Sanotaan, että odottavan aika on pitkä. Teksti mainitsee
kaksi todellista odottamisen konkaria, Simeonin ja Hannan. He olivat kumpikin jo
vanhuksia, ja Hannan ikäkin mainitaan. Hän oli 84 vuoden ikäinen. He olivat koko
elämänsä ajan odottaneet Jumalan lupauksen toteutumista. Jumala oli luvannut
Simeonille, ettei hän kuole, ennen kuin hän näkee Herran Voidellun, siis
Kristuksen. Teksti kertoo tämän lupauksen täyttymisestä ja Simeonin ja Hannan
riemusta.
Odottaminen ei erityisemmin istu tähän aikaan. Ajassamme
on se piirre, että kaikki pitäisi saada heti. On kiire, on kärsimättömyys. Tämä
voi vaikuttaa myös suhteeseemme hengellisiin asioihin. Siihenkin voi tunkeutua
tuo sama kiireen meininki. Kuitenkin Jumalan sana kehottaa meitä odottamaan.
Psalmeissa on paljon Herran odottamisesta puhuvia kohtia, kuten tämä: ”Miksi
murehdit, minun sieluni, ja miksi olet minussa niin levoton? Odota Jumalaa.
Sillä vielä minä saan kiittää häntä, minun kasvojeni apua, minun Jumalaani”
(Ps. 43:5). Mitä on tämä Herran odottaminen? Eikö sitä, että pidetään kiinni
Herran lupauksista, näytti miltä näytti ja tuntui miltä tuntui. Uskotaan, että
hän seisoo sen takana, mitä hän on luvannut.
Kun Maria ja Joosef toivat Jeesus-lapsen temppeliin, se
oli Simeonille ja Hannalle täyttymyksen päivä. Pitkä odotus palkittiin. He
saivat kokea, ettei kukaan odota turhaan Jumalaa. Hän pitää, mitä lupaa. He
riemuitsivat ja puhuivat lapsesta kaikille, jotka siellä temppelissä
olivat.
Simeonin ja Hannan vanhuus oli valoisa. Heillä ei
varmaankaan ollut paljon maallista mammonaa, mutta silti he välittivät
kalleimman mahdollisen perinnön, vaikkei moni siitä mitään piitannut. Sillä
vielä tänäkin päivänä heistä mainitaan Raamatussa ja siellä sanotaan molemmista,
että he puhuivat ihmisille Jeesus-lapsesta. He uskoivat Jeesukseen ja puhuivat
hänestä. Paras muisto, jonka ihminen voi omille rakkailleen ja kaikille
muillekin jättää itsestään, on tämä sama: että meidätkin muistettaisiin
sellaisina, jotka uskoivat joulun lapseen, Jeesukseen, ja hänestä puhuivat,
todistuksensa antoivat.
JUMALAN SIUNAUS
Tekstissä mainitaan, että Simeon siunasi Jeesus-lasta,
Mariaa ja Joosefia. Kun ajattelee tätä tapahtumaa, se piirtyy hyvin kauniina.
Iäkäs ja hurskas Simeon otti Jeesus-lapsen syliinsä ja siunasi hänet ja hänen
perheensä.
On tavallista kristittyjen piirissä toivottaa siunausta.
Vuoden vaihteen tienoilla moni toivottaa sukulaisilleen tai ystävilleen
siunausta uudelle vuodelle. Haluamme siunauksen toivotuksellamme välittää toinen
toisellemme kaikkea hyvää Jumalalta. Teksti avaa eteemme ehkä yllättävän
näkökulman siunaukseen. Sillä eikö ole niin, että kun ajattelemme Jumalan
siunausta ja mitä se on, niin me sisällytämme siihen kaikkea hyvää. Näin ollen
voidaan päätyä siihenkin, että Jumalan siunaus merkitsee sitä, että kaikki menee
hyvin kaikissa suhteissa. Mutta ajatelkaamme Simeonin siunausta. Hän siunasi
Jeesuksen ja hänen perheensä, mutta hän samalla ennusti aika ikäviä asioita sekä
Jeesuksen tulevasta osasta että Marian osasta. Ei hän luvannut, että kaikki
tulisi menemään kuin ruusuilla tanssien, paremminkin päinvastoin. Tämä osoittaa
meille hyvin väkevästi sen, että Jumalan siunausta ei tule mitata järjen
mittareilla. Kyllä siinä voi pahan kerran erehtyä. Maria, Joosef ja Jeesus-lapsi
olivat siunattuja Jumalan edessä, mutta ei ihmisten. Eli eivät ihmiset pitäneet
heitä yhtään minään. Kun ajattelemme heidän elämäänsä, ei siinä inhimillisesti
katsottuna ole paljon hurraamisen aihetta. Maria joutui kokemaan leskeksi
jäämisen ja joutui näkemään kaiken sen pahan, mikä hänen omaa lastaan kohtasi,
ja joka huipentui Jeesuksen ristinkuolemaan. Jeesuksesta voidaan sanoa, että
inhimillisesti katsoen hän menetti kaiken. Ja kuitenkin on totta, että he olivat
runsaasti siunattuja.
Mariasta ja Joosefista sanotaan, että he ihmettelivät
Jeesus-lapsesta puhuttuja sanoja. Niin suuria, ihania ja merkillisiä asioita he
kuulivat Jeesuksesta puhuttavan, että heillä riitti siinä sulattelemista. On
hyvä, jos meistäkin sanottaisiin samoin, että he ihmettelivät kuulemaansa
Jumalan sanaa. Onhan valitettavasti niin, että monta kertaa tuntuu siltä kuin
kuulemamme tai lukemamme Jumalan sana menisi toisesta korvasta sisään ja
toisesta ulos. Liian helposti tulee mukaan tämä ajatus: tämänhän minä jo tiedän,
olenhan kuullut tuon jo niin monta kertaa. Mutta tällaisia ajatuksia meidän
tulee visusti varoa. Todellisuudessa me emme ymmärrä pohjaan saakka ainuttakaan
kohtaa Jumalan sanasta. Siinä riittää ammennettavaa. Jumalan sana on kuin
ehtymätön aarreaitta, ja sieltä löytyy kultajyväsiä joka päivälle.
Kun Simeon piti Jeesus-lasta sylissään, hän tiesi
pitävänsä sylissään maailman kallisarvoisinta aarretta: luvattua Messiasta;
vaimon siementä, joka polkee rikki käärmeen pään (1. Moos. 3:15); Aabrahamille
luvattua siementä, jossa kaikki maan sukukunnat tulevat siunatuiksi (1. Moos.
12:3); Herran kärsivää palvelijaa, joka on haavoitettu meidän rikkomustemme
tähden ja runneltu meidän pahojen tekojemme tähden (Jes. 53:5). Simeon tiesi,
että Jeesuksessa kaikkien profeettojen ennustukset täyttyvät. Simeon näki sen,
mitä muut eivät nähneet. Muut näkivät vain tavallisen pikkulapsen ja tavallisen,
köyhän perheen, mutta Simeon näki Jeesuksessa Messiaan, maailman Vapahtajan ja
tiesi, että nyt hän voi rauhassa kohdata kuoleman sillä Jeesus, Elämän ruhtinas
ja kuoleman voittaja on tullut.
Simeon ennusti Jeesuksesta tekstiä edeltävissä jakeissa:
”Herra, nyt sinä lasket palvelijasi rauhaan menemään, sanasi mukaan; sillä
minun silmäni ovat nähneet sinun autuutesi, jonka sinä olet valmistanut kaikkien
kansojen nähdä, valkeudeksi, joka on ilmestyvä pakanoille, ja kirkkaudeksi
kansallesi Israelille” (Luuk. 2:29-32). Simeon tiesi, että Jeesus on
lähetetty kaikkia ihmisiä varten, sekä Israelia että pakanoita varten, heidät
pelastamaan. Hän on koko maailman Vapahtaja. Ja me saamme Jumalan sanan
perusteella sanoa, että hän on kaiken tehnyt valmiiksi kaikkia varten. Kaikki on
täytetty. Käärmeen pää on rikki poljettu, maan sukukunnat ovat siunatut, pahat
teot ovat sovitetut ja iankaikkinen vanhurskaus on tuotu esiin, kaikki pahat
teot ja synnit ovat yhtenä ainoana päivänä poisotetut. Kaikki tämä on
tapahtunut, kun Jeesus maailman syntien kantajana kärsi ristinkuoleman. Maailma
siunattiin, maailma vanhurskautettiin hänen ristinuhrinsa kautta. Ja hänen
ylösnousemisensa todistaa vastaansanomattomasti, että Jumala on tämän työn
hyväksynyt täysin riittävänä meidän iankaikkiseksi autuudeksemme (Room. 4:25).
”LANKEEMUKSEKSI JA NOUSEMUKSEKSI”
Jeesus tahtoo pelkkää hyvää kaikille ja on rakastanut
meitä jokaista niin paljon, että kuoli edestämme. Mutta silti pysyy totena myös
Simeonin sana Marialle: ”Katso, tämä on pantu lankeemukseksi ja nousemukseksi
monelle Israelissa ja merkiksi, jota vastaan sanotaan – ja myös sinun sielusi
lävitse on miekka käyvä – että monen sydämen ajatukset tulisivat
ilmi.”
Jeesuksen edessä ei ole puolueettomia. Aivan kuten
sodassa ollaan samalla puolella tai sitten vihollisia, niin myös Jeesuksen
suhteen ollaan joko hänen puolellaan tai häntä vastaan. Tämä on kovaa, mutta
totta. Simeon sanoo, että Jeesus on pantu lankeemukseksi ja nousemukseksi.
Itseriittoinen, omavanhurskas ihminen loukkaantuu ehdottomasti Jeesukseen. Sillä
armonoppi, sanoma siitä, että itsessämme me olemme kadotuksen ansainneita
syntisiä, ja että pelastus on yksin armosta, yksin uskon kautta, Kristuksen
tähden, riistää meiltä kaiken luottamuksen omiin mahdollisuuksiimme, omiin
tekoihimme, omaan valmistautumiseemme. Ei jää jäljelle yhtään mitään paitsi
yksin Jeesus. Tällaisia itseriittoisia ihmisiä me omasta takaa olemmekin kaikki,
ja siksi on tarpeen, että Jumala näyttää meille millaisia me itsessämme olemme.
Jeesus on myös pantu nousemukseksi. Se tarkoittaa, että sille joka tietää ja tunnustaa mitä hän itsessään on, Jeesuksesta tulee kuin turvakallio, joka kestää kaikki myrskyt. Tälle kalliolle meitä jokaista kutsutaan elämämme rakentamaan. Se kestää, se pysyy. Siinä olemme turvassa.