UUDENVUODENPÄIVÄNÄ
C. F. W. Walther (1811-1887), teol. tri,
USA
Maailma, joka ei usko kristillisen uskon salaisuuksia
tai ei ainakaan pidä niitä arvossa, ei ota varmaan mihinkään kristillisen kirkon
vuoden saatossa viettämään juhlaan niin paljon osaa kuin uudenvuodenjuhlaan. Se
valvoo ilosta hurmioituneena vanhan vuoden viimeisiä keskiyönhetkiä ja tervehtii
viimeisen kellonlyönnin jälkeen riemuiten uutta vuotta kuin vastasyntynyt ilon
lapsi. Iloiset toivomukset, joita kaikki lausuvat, tuovat ilmi ne iloiset
odotukset ja toiveet, joiden keralla maailma astuu sisään uuden vuoden avatusta
ovesta.
Mutta olisiko maailmalla, joka ei tahdo omistaa
Vapahtajaa, todellista syytä olla niin iloinen uudenvuodenjuhlassa? Voi, ei
todellakaan. Jos maailma tietäisi, miten sen laita on, se ei nauraisi vaan
itkisi. Se ei pukeutuisi juhlavaatteisiin, vaan verhoutuisi suruasuun. Se ei
ampuisi ilolaukauksia ilmaan, vaan huokailisi armonanomuksia armonistuimelle.
Se, jolla ei ole Vapahtajaa, on vastaansanomattoman
onneton. Hän katsoo takaisinpäin vanhaan vuoteen ja voi – hän ei voi ilolla
silmäillä taaksepäin kuten vaeltaja taakse jätettyä vuorta. Hänen menneisyytensä
ilot ovat näet tosin hävinneet, mutta synnit, joilla hän tahrasi vanhan vuoden,
eivät ole niiden mukana kadonneet. Nämä hänen syntinsä on kirjoitettu Jumalan
velkakirjaan, eikä hänellä ole Vapahtajaa, joka pyyhkii ne yli sovitusverellään.
Nämä hänen syntinsä ovat tosin jättäneet maailman, mutta ne ovat nousseet
taivaaseen. Siellä ne ovat nyt kuin parvi syyttäjiä Jumalan valtaistuimen edessä
ja syyttävät häntä, eikä hänellä ole Vapahtajaa, jonka puolustuspuheen edessä
näiden syyttäjien täytyy vaieta. Hänen syntinsä ovat kasaantuneet hänen päänsä
päälle kuin jumalallisen vihan pilvet, eikä hänellä ole Vapahtajaa, joka nousee
hänen armonaurinkonaan ja hajottaa nämä pilvet.
Mutta aivan kuten se, jolla ei ole Vapahtajaa, ei voi
ilolla katsella takaisin vanhaan vuoteen, niin
hän vielä vähemmän toiveikkaana voi katsella eteenpäin.
Uusi vuosihan on hämäränä ja pimeänä kaikkien ihmisten edessä. Ikään kuin
taivaasta alas laskettu paksu esirippu riippuu sen edessä. Mikään kuolevainen
silmä ei voi tunkeutua tämän esiripun läpi, mikään ihmiskäsi ei voi sitä nostaa.
Kukaan ei tiedä, mikä, miten ja missä häntä uutena vuotena kohtaa eikä sitä,
elääkö hän sen päättyessä. Ainoastaan kaiken Luoja, Ylläpitäjä ja Hallitsija
tietää kaiken etukäteen. Hän elää ikuisessa nykyisyydessä. Häntä eivät ajan
rajat rajoita. Hän näkee kaiken yli. Hänen tahtomattaan ei mitään tapahdu. Hän
on säätänyt kaiken tahtonsa mukaan jo iankaikkisuudesta ja johtaa nyt sitä
edistäen, muuttaen tai estäen. Hänen kirjaansa ovat jo kaikkien ihmisten päivät,
teot ja kohtalot kirjatut. Mutta mitä voi toivoa uudesta vuodesta se, jolla ei
ole Vapahtajaa? Hän ei voi sanoa: ”Minä luotan Jumalaan.” Sillä miten hän voi
luottaa Jumalaan, kun hän ei tiedä, onko Jumala hänelle armollinen. Hänenhän
täytyy pelätä olevansa Jumalan vihollinen, koska Jumala on pyhä ja hän on
syntinen?
Mikä takaa sille, jolla ei ole Vapahtajaa, että Jumala
on kirjoittanut hänelle kirjaansa uutta vuotta varten terveyttä eikä ehkä
sairautta ja riutumista, rikastumista eikä ehkä köyhtymistä, kunniaa eikä ehkä
häpeää ja halveksuntaa, paljon iloa eikä ehkä paljon kärsimystä ja ahdistuksia,
elämää eikä ehkä kuolemaa, halpa-arvoista kuolemaa? Mikä takaa hänelle, ettei
Jumalan kärsivällisyys häntä kohtaa lopu uutena vuotena ja ettei sanota: ”Katso,
kaikkina näinä vuosina minä olen käynyt etsimässä hedelmää tästä viikunapuusta,
parannuksen ja uskon hedelmää, mutta en ole löytänyt. Tule, kuolema, hakkaa se
pois; mitä varten se vielä maata laihduttaa!?” [vrt. Luuk. 13:7].
Voi, kuinka monet aloittivat viime vuoden mitä
iloisimmin toivein. He tekivät suunnitelmia siitä, miten he tahtoisivat rakentaa
suuren, kauniin talon, laajentaa liikettään ja muuten saada aikaan suuria
asioita. Ja missä he ovat nyt? Etsikää heitä heidän palatseistaan: he ovat
muuttaneet pois. Toiset ovat ottaneet heidän paikkansa. Heidän ruumiinsa mätänee
jo ulkona haudassa, ja heidän sielunsa on Jumalan tuomioistuimen edessä. Heidän
iloiset toiveensa viime uudenvuodenjuhlassa perustuivat mitä onnettomimpaan
erehdykseen, sillä vain se, joka on viettänyt iloisen joulun, voi juhlia myös
iloista uutta vuotta. Vain se, joka tuona päivänä tietää, että hänellä on
Vapahtaja, voi jatkaa toiveikkaana elämänsä pyhiinvaellusmatkaa. Se, jolla tänä
päivänä on Vapahtaja, saattaa olla alati köyhä syntinen. Hän ei kuitenkaan pety,
kun hän katselee suurella ilolla, suurin toivein ja hyvin luottavaisena
tulevaisuuteen. Jumala tekee hänelle enemmän, kuin hän voi pyytää ja ymmärtää.
Hänellä on Vapahtaja perämiehenä ja hänen ristinsä lippuna. Niinpä hän voi
iloiten nostaa ankkurin ja jälleen purjehtia rohkeasti ulos monivaiheisen elämän
avoimelle merelle. Hänen aluksensa ei joudu karille eikä haaksirikkoon. Se ei
uppoa, vaan se tulee varmasti turvalliseen satamaan, joko sitten tänä tai
jonakin toisena vuotena.
Toivon perustus Jeesuksessa
”Kun sitten kahdeksan päivää oli kulunut ja lapsi oli
ympärileikattava, annettiin hänelle nimi Jeesus, jonka enkeli oli hänelle
antanut, ennen kuin hän sikisi äitinsä kohdussa” (Luuk. 2:21).
Meille ilmoitetaan tässä lyhyessä tekstissä kaksi asiaa:
1) että Kristus-lapsonen ympärileikattiin ja 2) että hän sai samalla nimen
Jeesus, joka tarkoittaa Vapahtajaa ja Autuaaksi tekijää. Tästä syystä tämä
teksti voi monen mielestä näyttää sopivan huonosti uudenvuodenjuhlaan. Mutta
niin ei ole. Ilman tekstissämme kerrottuja asioita olisi uudenvuodenjuhla meille
lohduton juhla, päivä, joka ei saarnaisi meille mistään muusta kuin kaiken
maallisen katoavaisuudesta. Mutta uudenvuodenjuhlalle antaa oikean taivaallisen
vihkimyksen vasta se, että uudenvuodenpäivänä on myös Kristuksen
ympärileikkauksen päivä ja Vapahtajan nimipäivä.
Sallikaa minun tästä syystä osoittaa nyt, että ne,
jotka tietävät heillä olevan Vapahtajan, voivat aloittaa uuden vuoden
toiveikkaina.
He tietävät, että kaikki, mikä heitä voi kohdata uutena
vuotena, palvelee heidän parastaan.
Se, joka tietää, että hänellä on Vapahtaja, voi aloittaa
uuden vuoden toiveikkaana. Ei sen vuoksi, että hän tietää, ettei risti, hätä ja
ahdistus koettele häntä uutena vuotena, kuten muita ihmisiä, vaan että hän
säästyy niiltä. Voi ei, sitä ei Vapahtaja ole omilleen suinkaan luvannut. Hän
puhuu päinvastoin: ”...joka ei kanna ristiänsä ja seuraa minua, se ei voi
olla minun opetuslapseni” (Luuk. 14:27). Niinpä jokainen, joka kastetaan
Kristukseen, merkitään samalla ristin merkillä ja hänet otetaan siten saman tien
ristinkantajien veljeskuntaan.
Niinpä yhtä varmasti kuin ihminen tänä päivänä tietää,
että hänellä on Vapahtaja, yhtä varmasti hän tietää myös, että jokaiselle
päivälle riittää oma vaivansa. Minun täytyy myöntää, että jos koskaan olemme
alkaneet uuden vuoden synkissä näkymissä uskoville kristityille, niin näin on
tänä päivänä [Waltherin seuraava kuvaus perustuu luonnollisesti hänen aikansa
tapahtumiin 1800-luvulla, suom. huom.]. Me elämme parhaillaan todella
pahaenteisessä ajassa. Onnettomuuden pilvet ovat kuluneen vuoden aikana
kasaantuneet kansojen ylle, ja monet näistä pilvistä ovat jo jylisten ja
salamoiden purkautuneet maailman päälle, mutta kauhea rajuilma ei ole vielä ohi.
Verinen murhenäytelmä on alkanut ihmiskunnan näyttämöllä, mutta, kuten näyttää,
se ei ole vielä lopussa; ehkä ainoastaan ensimmäiset näytökset on näytelty
loppuun. Maailman vihamielisyys evankeliumia kohtaan on tullut yhä suuremmaksi,
ja synti on kasvanut kuin tulva. Niinpä siunaus on hävinnyt yhä enemmän, ja
köyhyys ja kaikenlainen kurjuus on tullut tutuksi maailmassa. Maailma tuntee sen
kyllä, mutta se ei näe, mistä tämä kurjuus on peräisin. Se ei näe korkeampaa
kättä, joka lyö sitä herättääkseen sen. Se arvelee, että kurjuus johtuu vapauden
puutteesta. Vapaus ja yhdenvertaisuus – nämä ovat siis ne vapahtajat, joista
maailma toivoo nyt kauniimman kultaisen aikakauden paluuta. Tästä ajatuksesta on
nyt tullut ilojen malja, josta miljoonat ovat juoneet ja juopuneet. Röyhkeällä
ja julkealla kädellä kumotaan kaikki vallitsevat olot ja ruhtinaiden ja
rikkaiden verivirtojen kautta ja heidän kaupunkiensa ja palatsiensa savuavien
raunioiden yli toivotaan kiivettävän kansojen onnen huipulle. Sillä välin tulee
Herra tuomioineen. Jo yhdeksäntoista vuotta sitten Herra lähetti tuon
kauhistuttavan itämailta peräisin olevan kulkutaudin kuin surman enkelin yli
Euroopan ja Amerikan muistuttaakseen kansoja, että hän, kuninkaiden Kuningas,
istuu vielä valtaistuimellaan ja ettei mikään kapina voi temmata häneltä hänen
valtikkaansa ja kruunuansa. Tuon Jumalan sanansaattajan taivallusta saattoi jo
tuolloin kuolema ja tuho. Mutta turhaan se teki tuolloin kierroksensa. Niinpä se
on tullut uudelleen. Hiljaisin, äänettömin, huomaamattomin askelin se on jo
ylittänyt jälleen valtameren ja astunut meidänkin maamme rannikolle, ja ehkä
pian sen synkät voittovaunut kulkevat meidänkin keskuudestamme olevine uhreineen
kaupunkimme katujen ja kujien kautta täyttääkseen haudan kaameat kammiot
mätänevillä asukkailla.
Katsokaa, tämä on se näkymä, joka tänä päivänä avautuu
niille, joilla on Vapahtaja. Eikö se ole kovin synkkä? Eikö heillä ole siis
kyllin syytä menettää rohkeutensa? Vastaan: ei, ei. Ne, jotka tänä päivänä
tietävät, että heillä on Vapahtaja, voivat kuitenkin olla tänään toiveikkaita.
He voivat luoda hilpeinä katseensa synkkiin ukkospilviin, sillä he tietävät,
että niiden takana loistaa armon aurinko, joka voi kyllä peittyä heiltä, mutta
ei koskaan sammua. He voivat vapisematta katsoa, kun salamat syöksyvät alas,
sillä he tietävät, että ne tulevat hänen kädestään, joka rakastaa heitä kuin
isä. He voivat odottaa kauhistumatta verisen murhenäytelmän loppua ihmiskunnan
näyttämöllä. He tietävät näet, että niiden elämä, joilla on Vapahtaja, ei ole
mikään murhenäytelmä, joka alkaa naurulla ja päättyy itkulla. Se on sitä vastoin
ihana näytelmä, jota enkelit halulla katselevat. Siinä esiintyy tosin monia
murhekohtauksia, mutta se päättyy iankaikkiseen Hallelujaan.
On totta: sinä, jolla on Vapahtaja, tulet ehkä uutena
vuotena pysymään köyhänä maallisista omaisuuksista tai köyhdyt. Mutta miten
toiveikas voit olla! Sinulla on lupaus: ”...minä en jätä sinua enkä hylkää
sinua” (Joos. 1:5). Sinullahan on myös käsky: ”Älkää siis murehtiko
sanoen: ’Mitä me syömme?’ tahi: ’Mitä me juomme?’ tahi: ’Millä me itsemme
vaatetamme?’ Sillä tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen
Isänne kyllä tietää teidän kaikkea tätä tarvitsevan” (Matt. 6:31-32). Ja
katso! Voitko epäillä näiden lupausten täyttymystä? Eikö Jumala ole jo antanut
sinulle enemmän, kuin hän voi antaa kaikessa iankaikkisuudessa, enemmän kuin
koko maailman, enemmän kuin taivaan: oman ainokaisen Poikansa ja siten oman
sydämensä? Sen tähden voit Paavalin kanssa sanoa: ”Hän, joka ei säästänyt
omaa Poikaansakaan, vaan antoi hänet alttiiksi kaikkien meidän edestämme, kuinka
hän ei lahjoittaisi meille kaikkea muutakin hänen kanssansa?” (Room.
8:32).
On myös totta: sinun, jolla tänä päivänä on Vapahtaja,
täytyy ehkä uutena vuotena kärsiä raskaita kärsimyksiä. Mutta kuinka toiveikas
voit olla! Sinulla on lupaus: ”Jumala on uskollinen, hän ei salli teitä
kiusattavan yli voimienne, vaan salliessaan kiusauksen hän valmistaa myös pääsyn
siitä, niin että voitte sen kestää” (1. Kor. 10:13). Ja vielä enemmän! Sinä
et tule ainoastaan niin vahvistetuksi, että pystyt kestämään kärsimyksesi. Sinun
ristisi pitää tulla sinulle pelkäksi koristeeksi ja lohdutukseksi, että se näet
tekisi sinut ja muut uskovat varmoiksi siitä, että olet Taivaallisen Isän lapsi,
sillä ”...mikä on se lapsi, jota isä ei kurita?” ”Jota Herra rakastaa,
sitä hän kurittaa; ja hän ruoskii jokaista lasta, jonka hän ottaa huomaansa”
(Hebr. 12:6-7). Sinun tulee tietää, että sinun kyyneleesi ovat kylvö, jonka
tulet löytämään tuolta taivaan Eedenistä runsaana ilon satona. Tämän ajan
kärsimykset eivät ole verrattavat siihen kirkkauteen, joka sen sijaan ilmestyy
sinuun [vrt. Room. 8:18]. Sinun piikkikruunusi on jo elämän kruunun esikuva. Se
kruunu on jo luettu sinun omaksesi.
On myös totta: sinä, jolla tänä päivänä on Vapahtaja,
joudut varautumaan siihen, että uutena vuotena yhä vihamielisemmäksi tuleva
maailma ivaa ja vainoaa sinua ja ehkä riistää sinulta kaiken, mitä sinulla on,
sinun uskosi ja tunnustuksesi tähden. Mutta kuinka toiveikas voit olla! Sinulla
on käsky ja lupaus: ”Älkää peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta
eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun
että ruumiin hukuttaa helvettiin. Eikö kahta varpusta myydä yhteen ropoon? Eikä
yksikään niistä putoa maahan teidän Isänne sallimatta. Ovatpa teidän päänne
hiuksetkin kaikki luetut. Älkää siis peljätkö” (Matt. 10:28-30). Katso,
sinun vihollisesi eivät voi taittaa yhtä hiustakaan sinulta ilman, että Jumala
tahtoo. Vapahtajasi välityksellähän Jumala on sinun puolellasi. Siksi voit
iloisena ja uhmakkaana huudahtaa apostolin kanssa: ”Jos Jumala on meidän
puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan? (...) Kuka voi meidät erottaa
Kristuksen rakkaudesta? Tuskako, vai ahdistus, vai vaino, vai nälkä, vai
alastomuus, vai vaara, vai miekka? (...) Sillä minä olen varma siitä, ettei
kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevaiset, ei
voimat, ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan
rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme” (Room.
8:31, 35, 38-39). Niin, niin: ”Jos veis he henkemme, osamme, onnemme, ne heidän
olkohon, vaan meidän iät on Jumalan valtakunta” (VK 170:4).
On lopuksi totta: myös sinua, jolla tänä päivänä on
Vapahtaja, kohtaavat ehkä ne tuomiot, joiden Herra antaa langeta luopuneen
kristikunnan ylitse. Voi olla, että se sivuuttaa tuhansia maailman lapsia, mutta
sinun ylitsesi tulvii kärsimysten virta täydellä voimalla. Mutta, huomaa! Kuinka
toiveikas voit olla! Se, mikä on toisille rangaistus ja tuomio, on sinulle
ikuisen rakkauden isällinen kuritus. Se, mikä toisille on onnettomuus, on sinun
onnesi. Se, mikä toisille on iankaikkisen kadotuksen esinäytös, on sinulle
iankaikkisen kirkkauden esinäytös. Se, mikä toisille on yö, jota seuraa
iankaikkisen kuoleman keskiyö, on sinulle yö, johon murtautuu iankaikkisen
elämän aamunsarastus. Jos Jumala johtaa sinua vielä näin pimeitä teitä, voit
olla toiveikas. Voit lujassa uskossa ja varmassa toivossa sanoa: ”Herran neuvo
on ihmeellinen, mutta hän johtaa kaiken ihanasti päätökseen” [vrt. Jes. 28:29].
Mitä suurempi risti, sitä lähempänä taivas; mitä suurempi hätä, sitä lähempänä
Jumala.
He tietävät, että jos uusi vuosi olisi heidän elämänsä
viimeinen, niin he aloittavat ikuisen riemuvuoden taivaassa vielä samana
vuonna.
Maailman lapset eivät tahdo tietää maailman Vapahtajasta
tai eivät kuitenkaan pidä häntä suuressa arvossa eivätkä luota häneen
sydämestään. Jos heille voitaisiin tänä päivänä sanoa edeltäpäin, että he
menettävät kaiken maallisen omaisuutensa uutena vuotena ja heistä tulee hyvin
kurjia, he pelästyisivät. Eivät kuitenkaan niin paljon, kuin jos heille
voitaisiin edeltäpäin sanoa, että he kuolevat uutena vuotena. Se olisi
useimmille niin järkyttävä kauhu-uutinen, että heidän uudenvuodenilonsa loppuisi
lyhyeen. Jos he joutuisivat ajattelemaan uutta vuotta kuolinvuotenaan, käärisi
se yhtäkkiä heidän edessään olevan vuoden kuin suruharsoon.
On tosin myös niiden keskuudessa, jotka tietävät ja
uskovat, että heillä on Vapahtaja, varmasti monia, jotka hätääntyisivät
suuresti, jos he tänä päivänä saisivat varmuudella tietää kuolevansa tänä
vuonna. Ei siksi, että he haluaisivat viipyä kauemmin kauniissa maailmassa ja
nauttia kauemmin sen hyvyyksistä, iloista ja ihanuuksista – sillä ovathan he
ristiinnaulitut maailmalle. He hätääntyisivät pääasiallisesti siksi, että heillä
on vielä huoli siitä, kohtaavatko he kuoleman oikeaan aikaan ja oikealla
hetkellä eivätkä valmistautumattomina, ja siitä, olisiko heidän kuolemansa siis
autuas. Mutta onkohan heillä tästä syystä todellista syytä antautua pelokkaiden
murheiden valtaan. Oi, ei todellakaan!
Ei voida tosin kieltää, että on esimerkkejä
kristityistä, joilla oli vuoden ensimmäisenä päivänä vielä Vapahtaja, ja jotka
vielä samana vuonna kuolivat kadotettuina. Mutta minkä tähden? Ei ainoastaan sen
tähden, että he hylkäsivät ja kadottivat Vapahtajan tahallisesti, vaan koska he
eivät etsineet ja vastaanottaneet häntä uudelleen. Kysy siis itseltäsi, sinä,
joka tänä päivänä tiedät, että sinulla on Vapahtaja: Tahdotko hylätä hänet
uutena vuotena? Onko kenties hänen ikeestään tullut liian painava ja hänen
kuormastaan liian raskas sinulle? Kaipaatko ehkä takaisin maailmaan? Tahdotko
ehkä taas johtaa itse itseäsi, taas ottaa syntisi päällesi, taas astua Jumalan
eteen omassa vanhurskaudessasi? Sinä sanot: Miten minä niin tekisin? Miten minä
voisin jättää Hyvän Paimenen, jonka ies on niin sovelias ja jonka kuorma niin
keveä, jonka kaitsenta on niin suloinen ja jonka johdatus on niin autuas? Miten
minä voisin kaivata takaisin maailmaan, jonka ilo on vain näennäisiloa, vain
suloista myrkkyä, joka maistuu herkulliselta suussa, mutta tappaa sielun; jonka
naurua seuraa iankaikkinen itku ja parku? Miten minä voisin kantaa jälleen itse
syntejäni, kun olen niin autuas tietäessäni, että ne ovat Vapahtajani päällä.
Kun tiedän, että ne ovat minulle anteeksiannetut, että minulla on armo? Ja
lopuksi: miten minä voisin tahtoa tulla pyhän Jumalan eteen omassa
vanhurskaudessani, kun en näe itsessäni mitään, jonka varassa voin kestää
Jumalan edessä, en mitään muuta kuin syntiä ja uskottomuutta? Ei, ei, tahdon
pysyä Vapahtajani luona, käyköön kuinka käy.
Niinpä, rakas kristitty, voit olla myös tänä päivänä
toiveikas ja iloinen. Älä menetä rohkeuttasi sen tähden, että sinun sydämesi on
niin epävakaa ja niin uskoton. Eihän sinun pidäkään luottaa omaan sydämeesi vaan
Jeesuksen uskolliseen sydämeen. Hän ei väisty ikinä sinun rinnaltasi, vaan
lähestyy sinua joka päivä sanallaan ja sakramenteillaan ja Hengellään. Miten
toiveikas voit sen vuoksi olla! Älä menetä rohkeuttasi myöskään sen tähden, että
tiedät etukäteen varmasti koko elämäsi kokemuksesta, että myös uutena vuotena on
oleva uusia syntejä. Sinun lihasi heikkous on nujertava sinut usein. Mieti:
miksi Jumala antaisi sinulle uuden armon vuoden, jos sinä et tarvitsisi uutta
armoa uusien syntien tähden? Älä menetä rohkeuttasi myöskään sen tähden, että
todennäköisesti uusi vuosi tuo kristityille vielä kuumempia taisteluita, vielä
raskaampia kiusauksia, vielä suurempia vaaroja, vielä kovempia koettelemuksia,
kuin kuluneet vuodet. Mieti: jos kristitty tarvitsee lisää voimaa, niin hänen
Vapahtajansa myös antaa hänelle lisää voimaa. Ne kristityt, jotka marttyyreina
vuodattivat verensä Kristuksen tähden niin sankarillisesti, olivat myös
enimmäkseen sitä ennen heikkoja ja arkoja. Mutta kun vainon ja pahimpien
koettelemusten ajat tulivat, niin katso: heikoista tuli yhtäkkiä vahvoja,
lapsista tuli sankareita. Juuri heikoissa Herra näet tahtoo olla väkevä, ja
juuri heidän välityksellään hän tahtoo kukistaa kaikki helvetin ja maailman
vallat nimensä kirkastamiseksi.
Siksi, rakkaat kristityt, itseemme ja omaan voimaamme
menettäkäämme luottamuksemme, mutta älkäämme Vapahtajaamme ja hänen armoonsa.
Polvistukaamme siis tänä päivänä hänen eteensä ja pyytäkäämme hänen armoaan ja
heittäytykäämme joka päivä hänen käsivarsilleen sellaisina kuin olemme. Tulkoon
kuolema sitten ja kohdatkoon meidät missä, milloin ja miten tahansa, niin me
tahdomme huoata Kristuksen puoleen, kuten ryöväri ristillä: ”Jeesus, muista
minua” (Luuk. 23:42). Oi, silloin ei ole mitään hätää! Herra lahjoittaa
meille silloin saman armon, josta hän antoi ryövärin tulla osalliseksi, ja hän
huudahtaa meille: ”Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun
oleman minun kanssani paratiisissa” (Luuk. 23:43). Ja jos tapahtuisi
niinkin, että meidät temmattaisiin niin äkillisesti, ettemme voisi edes huoata,
niin hän rukoilee meidän Puolustajanamme Isää ja Vapahtajanamme ottaa tästä
elämästä eriävän sielumme taivaaseen ja johdattaa meidät, lunastettunsa,
riemusaatossa Isänsä valtakuntaan.
Oi autuasta Vapahtajan oman kuolinvuotta! Se on hänen
oikea syntymävuotensa. Se on hänen iankaikkisen lunastuksensa vuosi. Se on
vuosi, jona hän pitää häät. Se on oikea ”Herran armovuosi”. Se on iankaikkinen
riemu- ja juhlavuosi, jolloin kaikki hänen valituksensa vaikenevat iäksi.
Silloin hän vihdoinkin ottaa harpun alas surupajusta [vrt. Ps. 137:2], seppelöi
päänsä koskaan kuihtumattomilla kieloilla ja soittaa enkelikuorojen kanssa uutta
virttä Jumalalle ja Karitsalle iankaikkisesta iankaikkiseen. Suo meille kaikille
sellainen uusi vuosi, kaikkien meidän Vapahtajamme, Jeesus Kristus, ylistetty ja
rakastettu aina ja iankaikkisesti. Aamen, aamen!
Lutherische Brosamen. Predigten und Reden, seit 1847
theils in Pamphletform, theils in Zeitschriften bereits erschienen, in einem
Sammelband aufs Neue dargeboten von C. F. W. Walther s. 29-37. Lyhennelmä. Suomennos: Hannu Lehtonen.