PÄÄKIRJOITUS * HANNU
LEHTONEN
”Koska monet ovat ryhtyneet tekemään kertomusta meidän
keskuudessamme tosiksi tunnetuista tapahtumista, sen mukaisesti kuin meille ovat
kertoneet ne, jotka alusta asti ovat omin silmin ne nähneet ja olleet sanan
palvelijoita, niin olen minäkin, tarkkaan tutkittuani alusta alkaen kaikki,
päättänyt kirjoittaa ne järjestyksessään sinulle, korkea‑arvoinen Teofilus, että oppisit tuntemaan, kuinka varmat ne asiat
ovat, jotka sinulle on opetettu” (Luuk.
1:1-4).
Luukas korostaa evankeliuminsa alkujakeissa sitä, että
ne asiat, jotka hän kertoo, ovat varmoja. Luukkaan jouluevankeliumi (Luuk. 2) alkaa latinankielisessä käännöksessä sanoilla factum est (tapahtui). Kyseessä
ovat tosiasiat, faktat.
Joulun tapahtumat eivät ole kaunista legendaa, vaan
todellisuutta. Ne sijoittuvat tiettyyn paikkaan ja aikaan. Erityisesti Luukas
kytkee evankeliumissaan nämä tapahtumat aikahistorialliseen yhteyteen. Hän
mainitsee keisari Augustuksen, hän mainitsee tietyn
Syyrian maaherran jne. Kaikki tämä kertoo siitä, että puhutaan maailmassamme
tapahtuneista todellisista asioista.
On syytä muistaa, että joulun tapahtumat tapahtuivat
keskellä karua arkea. Marialle ja Joosefille ei ollut sijaa majatalossa. He
joutuivat menemään eläinten talliin, ja siellä Jeesus syntyi. Paimenet olivat
kylmässä yössä tekemässä työtään, kun taivaan enkeli ilmestyi heille. Ja
kuitenkin, kuinka lohdullisen sanoman tämä meille viestittääkään. Jumalan
rakkaus on totta juuri arjessamme.
Kun Jeesus oli syntynyt jouluyönä, hänet kapaloitiin.
Enkeli ilmoitti paimenille: ”Älkää peljätkö; sillä
katso, minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle:
teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavidin
kaupungissa. Ja tämä on teille merkkinä: te löydätte lapsen kapaloituna ja
seimessä makaamassa” (Luuk. 2:10-12).
Mistä me löydämme tänä päivänä Jeesuksen, joulun lapsen,
Vapahtajamme? Tähän tärkeään kysymykseen vastataan eräässä laulussa: ”Taivaaseen
jos tahdot, katso Raamattuun, Jeesus kätkeytyypi
sanaan siunattuun.” Jeesus löytyy Raamatusta. Raamattu ja Kristus kuuluvat
yhteen. Luther sanoo: ”Kapalovaatteet ovat tietystikin Pyhä Raamattu, johon
kristillinen totuus on käärittynä; siinä on usko esitettynä. Vanhassa
Testamentissa ei ole muuta sisältöä kuin Kristus sellaisena kuin evankeliumi
häntä julistaa. Siksipä huomaammekin apostolien esittävän Vanhasta Testamentista
todistuksia, osoittaen niillä todeksi kaiken mitä Kristuksesta on saarnattava ja
uskottava. Paavalikin sanoo Roomalaiskirjeen 3. luvussa (Room. 3:21) että
Kristuksen usko, jolla meidät vanhurskautetaan, on ’lain ja profeettojen
todistama’. Ja Kristus itse ylösnousemisensa jälkeen avasi opetuslasten silmät
ymmärtämään kirjoituksia, ja hän osoitti, että ne puhuvat hänestä. Samoin hänen
kirkastuessaan Taaborilla (Matt. 17:3) nuo kaksi, Mooses ja Elias – laki ja profeetat –
seisoivat hänen luonaan kahtena häneen viittaavana todistajana ja merkkinä.
Enkeli siis täydellä syyllä sanoo kapalovaatteita siksi merkiksi josta Kristus
tunnetaan. Ei ole koko maailmassa muuta todistusta kristillisestä totuudesta
kuin Pyhä Raamattu.”