MISTÄ TIEDÄMME, ETTÄ ABORTTI TULISI KATSOA
MYÖS RIKOKSEKSI SEN LISÄKSI, ETTÄ SE ON SYNTI?
Tämä Kurt Marquartin kirjoitus julkaistiin
australialaisessa Encounter for Lutheran Youth -julkaisussa kesäkuussa
1973.
Useimmat kristityt näkevät aivan selvästi, että abortti,
syntymättömien lasten tappaminen, on hirvittävän väärin. Tämä näkemys ei ole
roomalaiskatolinen erikoisuus, kuten abortin puolustajat mielellään väittävät.
Se on kaikkien kristittyjen normaali ja luonnollinen
katsomustapa.
Viime aikoina meitä kristittyjä on massiivisilla
kampanjoilla yritetty hämätä omaksumaan sellainen kanta, että vaikka abortti on
moraalisesti väärin, sitä ei tarvitse kieltää valtion laein. Toisin sanoen,
pidettäköön sitä syntinä mutta ei rikoksena. Katsokaamme joitakin niistä
epärehellisistä tekosyistä, joilla vapaata aborttioikeutta
puolustetaan:
1.”Nielurisat”? Äskettäisessä lauantaikolumnissaan The
Australian -lehdessä Phillip Adams teki parodiaa koko aborttikeskustelusta.
Kieltämättä Adams, ateistinen sallivuuden puolustaja, osaa olla hauska (hän on
esimerkiksi keksinyt R-sertifioidut aikuisten aamiaisruoat, ”porn flakes”,
pornohiutaleet, ja ”vice bubbles”, pahemurot). Mutta hänen aborttia koskeva
juttunsa oli lapsellinen eikä ensinkään hauska. Ei ole lainkaan nokkelaa
väittää, että syntymättömän ihmislapsen tappaminen on sama kuin nielurisojen
poisto! Ihmiselämän riistämisen peittäminen nielurisavitsillä on yhtä
tunteetonta kuin pidettäisiin hauskaa juutalaisten ja kaasukammioiden
kustannuksella! Sitä on erityisen vaikeaa ottaa ihmisiltä, jotka liikuttavat
ihmisiä sentimentaalisilla tarinoilla puista ja järvistä ja vanhoista
hautausmaista!
2. Eräs brisbanelainen TV-hahmo, jonka oli tarkoitus
toimia puolueettomana puheenjohtajana, hyökkäsi kiivaasti viehättävää nuorta
naista vastaan, joka edusti oikeus elämään -liikettä. Hän sanoi, että hänen
mielestään oikeus elämään -kirjasten rehelliset kuvat ovat vastenmielisiä.
Mutta jos kuvat ovat vastenmielisiä, eikö abortti itse ole vielä
vastenmielisempi?
Epäilemättä todellinen syy siihen, että monet ihmiset
järkyttyvät sellaisista kuvista, on se, että valokuvat pakottavat heidät
kohtaamaan avoimesti asian koko hirvittävyyden. Vain muutaman viikon ikäisen
pienen sikiön täysin inhimillisten piirteiden näkemisen täytyy olla shokki
niille, jotka luulevat, että sikiö on vain muodoton
möykky.
3. Abortin puolustajat yrittävät kovasti saada asiansa
näyttämään siltä, että kyseessä on yhteiskunnallisten oikeuksien
edistyminen. Asia on täsmälleen päinvastoin. Oikeus elämään on tärkein kaikista
oikeuksista. Tämän kieltäminen avuttomilta syntymättömiltä lapsilta ei ole
ihmisen vapauden kehittymistä vaan rikos ihmisyyttä vastaan. Jos tahdomme
perustaa yhteiskuntamme periaatteelle ”tahdon huvini ja nautintoni ja helvettiin
kaikki, mikä tulee tielle”, niin sanokaamme se avoimesti mutta älkäämme yrittäkö
naamioida tätä moraalista vararikkoa ihmisoikeuksia koskevalla valheellisella
hölynpölyllä.
4. ”Yksityinen” murha? Usein sanotaan, että abortin
tulisi olla yksityisasia, johon lain ei pitäisi puuttua. Asia olisi näin, jos
pikkuhapset olisivat, kuten nielurisat, pelkkiä äidin ruumiin osia. Mutta he
ovat todellisuudessa eläviä ihmisiä, joilla on oma elämä ja jotka on
uskottu äidin hoitoon. Eikä mikään inhimillinen yhteiskunta voi koskaan pitää
ihmisen elämän riistämistä yksityisasiana.
Sivumennen sanoen, abortin puolustajien ”lapsia
valikoiden” -iskulause herättää aika karmeita assosiaatioita: Muinaisessa
Roomassa isä saattoi päättää, hyväksyykö hän vastasyntyneen lapsen vai ei. Jos
hän ei pitänyt siitä, lapsi jätettiin tielle. Ellei kukaan ohikulkija ottanut
sitä mukaansa, se kuoli sinne.
Todellakin lapsia valikoiden! Ja miksei syntymän
jälkeen, jos se käy päinsä ennen syntymää? Ja jos henkinen tai fyysinen
vammautuneisuus on syy tappaa syntymättömiä lapsia, niin miksei se ole yhtä hyvä
syy tappaa vanhempia lapsia, joilla voi olla vaikeita
vammoja?
5. Yksi typerimmistä ”perusteluista” on ajatus, että
koska ihmiset joka tapauksessa yrittävät saada abortteja, ne voitaisiin yhtä
hyvin laillistaa. Mutta ihmiset tahtovat myös ryöstää pankkeja. murhata,
varastaa, raiskata jne. Pitäisikö kaikki tämä sitten sallia tai jopa tehdä
hallituksen valvonnassa turvallisuusohjeita noudattaen?
6. ”Se on puhtaasti lääketieteellinen asia” ja tulisi
jättää lääketieteellisille asiantuntijoille, sanoi eräs Australian
lääketieteellisen yhdistyksen edustaja hiljattain. Mutta, kaikella
kunnioituksella, tämä on täyttä hölynpölyä. Lääkärit tarvitsevat moraalia kuten
kaikki muutkin. Lääketiede on tekemisissä sen kanssa, kuinka ruumis toimii
ja kuinka se voidaan parantaa. Mutta suurinkaan määrä terveen tai sairaan
kudoksen tutkimusta ei voi määrätä, mikä on oikein ja mikä väärin. Auton ja
mekaanikon suhteen on samoin. Mekaanikko sellaisenaan voi olla tekemisissä vain
sen kanssa, kuinka auto toimii. Autolla kulkemiseen liittyvät oikeat ja väärät
asiat, liikennelait, vastuukysymykset onnettomuuksissa jne. eivät ole asioita,
joista mekaanikko päättää. Ja mitä lääkäriin tulee, hän on vannonut
suojelevansa ihmiselämää, ei tuhoavansa sitä!
7. Eräs suosittu temppu on sanoa: ”Yrität väkisin saada
muun yhteiskunnan omaksumaan kristillisen moraalin.” On tietenkin totta, että
kristityillä on omat erityiset syynsä pitää ihmisen elämää pyhänä.
Kristinusko todella on ainoa looginen, järkevä perusta moraalille. Mutta
ihmiselämän kunnioitus ei ole ominaisuus, joka kuuluu vain kristityille. Se
on itse asiassa yksi kaiken sivistyneen käytöksen perusasioista, sen varsinainen
kulmakivi. Se on juurtunut syvälle ihmisluontoon. Niinpä kun me vaadimme, että
lain tulee suojella kaikkea ihmiselämää, erityisesti kaikkein viattominta
ja puolustuskyvyttömintä, me emme aja kristinuskon asiaa sellaisenaan vaan
toimimme inhimillisen perussäädyllisyyden edellyttämällä tavalla.
Kristinuskosta kokonaan riippumatta on järkevää pidättyä siihen, että
tietyt asiat tuhoavat inhimillisen säädyllisyyden ja yhteiskunnan itsensä eikä
niitä sen vuoksi voida sallia. Ja näiden joukossa viattoman ihmiselämän
riistämisen täytyy olla ensimmäisenä ja tärkeimpänä!
Suomennos: Vesa Laurio. Suomennos on tehty Christian News Encyclopediasta (osa I, s. 5).