TATU VANHANEN AJATTELEE VAIN
LOOGISESTI
Professori Tatu Vanhasen ajattelu on ollut tunnettua jo
vuosia, eikä se poikkea oleellisesti monien tämän hetken johtavien
evoluutiobiologien ja filosofien mielipiteistä.
Helsingin Sanomien Kuukausiliitteen kirjoituksen
jälkeen julkisuus on laajalla rintamalla kiirehtinyt tuomitsemaan professori
Tatu Vanhasen ajattelun. Johtihan sama ajattelu sekä rotuoppeihin että siihen,
että alkuperäiskansojen edustajia näyteltiin eläintarhoissa ja täytettiin
näyttelyesineeksi kuoleman jälkeen.
Natsien hirmuteot toisen maailmansodan aikana ja
tiettyjen ihmisryhmien sterilointi olivat suoraa seurausta naturalistisesta
ajattelusta. Saksalainen evoluutiobiologi Ernst Haeckel kuvasi
”neekerinaisen” puuhun apinoiden joukkoon ja Louis Agassiz totesi, että
”alempia” ihmisrotuja edustavien aikuisten aivot vastasivat seitsemän kuukautta
vanhan valkoihoisen poikasikiön aivojen kehitysvaihetta.
Darwinin mukaan alemmat ihmisrodut ovat jo asentonsa
puolesta etukumaraisia apinoiden tapaan. Oman maamme tieteellinen eliitti
ajatteli samalla tavoin, ja jotkut olivat myös kirjeenvaihdossa tieteellisistä
vilpeistään tunnetun Ernst Haeckelin kanssa. Yksi heistä oli suomalaisen
genetiikan isäksi kutsuttu Harry Federley (1869-1951), joka luennoi Upsalan
vuonna 1921 perustetussa rotuhygienian instituutissa.
Evoluutioteoria voi johtaa kyseenalaisiin
päätelmiin
Professori Vanhasen ajattelu on ollut tunnettua jo
vuosia eikä se poikkea oleellisesti monien tämän hetken johtavien
evoluutiobiologien ja filosofien mielipiteistä. Oxfordin yliopiston
evoluutiobiologi Richard Dawkins väittää, että ”olemme eloonjäämiskoneita –
robottiajoneuvoja, sokeasti ohjelmoituja säilyttämään geeneiksi kutsutut
itsekkäät molekyylit”.
Filosofi Peter Singerin mielestä terve sika on
korkeammalla tasolla kuin vastasyntynyt henkisesti vammainen lapsi, joka pitäisi
voida tappaa syntymän jälkeen. Äskettäin edesmennyt DNA:n rakenteen
selvittämisestä Nobel-palkinnon saanut Sir Francis Crick oli samaa mieltä
vastasyntyneen tappamisesta. Filosofi Peter Slotterdijk Saksassa edustaa samaa
kantaa. Pentti Linkolan mukaan siat ovat jopa kaikkia ihmisiä
arvokkaampia.
Vuonna 2000 julkaistu Thornhillin ja Palmerin kohukirja
piti raiskausta luonnollisena evoluution tuottamana tapahtumana. Vanhasen ja
edellä mainittujen biologien ja filosofien logiikka on paljon johdonmukaisempaa
kuin hänet tuomitsemaan kiirehtivien. He uskaltavat tehdä darwinistisista
lähtökohdista seuraavan loogisen johtopäätöksen.
Jumala ja moraali roskakorissa
Moderni tiede on luonteeltaan naturalistista ja
materialistista. Tällaisen tiedekäsityksen mukaan absoluuttiset mittarit ovat jo
periaatteessa kiellettyjä.
Sosiobiologi Edward Wilsonin kirjoittaa, että ”etiikka
on illuusiota, jonka geenimme aiheuttavat”. Filosofi Richard Rortyn mukaan
”ajatus siitä, että yksi eliölaji on – päinvastoin kuin muut – suuntautunut oman
lisääntyvän hyvinvointinsa lisäksi kohti Totuutta, on yhtä epädarwinistinen kuin
se, että jokaisella ihmisellä on sisäänrakennettu moraalinen kompassi –
omatunto, joka on vapaa sekä yhteiskunnan historiasta että yksilöllisestä
onnesta.”
Sain joitakin vuosia sitten eräältä lukion opettajalta
16-vuotiaan lukiolaisen aineen, jossa hän toteaa: ”Luin tiedekirjoja ja -lehtiä
ja muodostin itselleni absoluuttisen maailmankuvan. Ei ole olemassa oikeaa ja
väärää, ei Jumalaa ja henkeä. Puhtaasti järjellä ajateltuna elämällä ei ole
mitään merkitystä – on aivan sama kuolenko nyt vai 50 vuoden kuluttua.” Tämä
nuori oli monien muiden yhteiskuntamme nuorten tavoin tehnyt loogiset
johtopäätökset siitä, mitä hänelle oli tieteen nimissä opetettu.
Etiikalla on huojuva pohja
Moderni ratkaisu tähän eettiseen ongelmaan on erottaa
todellisuus ja arvot omiin lokeroihinsa, joilla ei ole mitään tekemistä
toistensa kanssa.
Tämän ajattelutavan mukaan todellisuus kertoo meille,
että ihminen on kehittynyt apinan kaltaisesta kantamuodosta ja siten
isovanhempanikin olivat lähempänä apinaa kuin minä. Tästä ”tosiasiasta” ei voi
kuitenkaan tehdä mitään johtopäätöksiä siitä, miten meidän tulisi eettisesti
toimia. Kiintopiste oikean ja väärän ratkaisemiksi katoaa kokonaan ja
yhteiskunnan etiikasta tulee enemmistöpäätöksellä valittava hetkellinen
suhteellinen totuus.
Totuus isolla T:llä on kadonnut yhteiskunnastamme
kristillisen konsensuksen katoamisen myötä. Perustan puuttuminen näkyy selkeästi
kaikessa nykyisessä eettisessä keskustelussa.
Looginen kiusaus
Kuuluisa sveitsiläinen kirjailija Dürrenmatt hyökkää
kirjassaan Epäilys porvarillista suhteellista etiikkaa vastaan käyttämällä
Mengelen kaltaista lääkäriä romaaninsa eräänä päähenkilönä. Dürrenmattin
kirjassa poliisi pääsee entisen keskitysleirilääkärin jäljille. Porvarillisen
oikeuslaitoksen edustaja joutuu kuitenkin itse lääkärin valtaan. Eräässä kirjan
kohtauksessa poliisi makaa sidottuna leikkauspöydällä odottaen ilman
nukutusta tapahtuvaa leikkausta. Lääkäri lupaa hänelle vapauden, jos
poliisi pystyy mainitsemaan ”paremman mittarin” oikeudenmukaisuudelle, ”paremman
uskon” johonkin arvokkaaseen kuin mitä lääkärillä on. Poliisilla ei ole mitään
vastausta. Hän ei pysty sanomaan, miksi lääkäri tekisi väärin, jos leikkaisi
hänet ilman nukutusta. Epäilen, että hyvin harva pystyy perustellusti sanomaan,
mitä vikaa Tatu Vanhasen logiikassa on, jos hänen premissinsä ovat
oikeat.
Matti Leisola,
professori, Espoo
Uusi tie 14.10.2004. Julkaistaan kirjoittajan luvalla.