HOOSIANNA DAAVIDIN
POJALLE!
C. F. W. Walther (1811-1887), teol. tri,
USA
Ja kun he lähestyivät Jerusalemia ja saapuivat
Beetfageen, Öljymäelle, silloin Jeesus lähetti kaksi opetuslasta ja sanoi
heille: ”Menkää kylään, joka on edessänne, niin te kohta löydätte aasintamman
sidottuna ja varsan sen kanssa; päästäkää ne ja tuokaa minulle. Ja jos joku
teille jotakin sanoo, niin vastatkaa: ’Herra tarvitsee niitä’; ja kohta hän
lähettää ne.” Mutta tämä tapahtui, että kävisi toteen, mikä on puhuttu profeetan
kautta, joka sanoo: ”Sanokaa tytär Siionille: ’Katso, sinun kuninkaasi tulee
sinulle hiljaisena ja ratsastaen aasilla, ikeenalaisen aasin varsalla.’” Niin
opetuslapset menivät ja tekivät, niin kuin Jeesus oli heitä käskenyt, ja toivat
aasintamman varsoineen ja panivat niiden selkään vaatteensa, ja hän istuutui
niiden päälle. Ja suurin osa kansasta levitti vaatteensa tielle, ja toiset
karsivat oksia puista ja hajottivat tielle. Ja kansanjoukot, jotka kulkivat
hänen edellään ja jotka seurasivat, huusivat sanoen: ”Hoosianna Daavidin
pojalle! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen. Hoosianna
korkeuksissa!” (Matt.
21:1-9)
Tässä ensimmäisen adventtisunnuntain evankeliumissa
asetetaan eteemme kaksi asiaa: Kristuksen kuninkaallinen saapuminen, ja
toiseksi, suuri into, jota sekä opetuslapset että monet kansasta osoittivat
ylistääkseen Kristuksen saapumista ja auttaakseen sitä.
Mikä merkitys oli nyt ensiksi sillä, että Kristus tuli
kerran Jerusalemin porttien kautta niin juhlallisesti ja antoi osoittaa
itselleen kuninkaalle kuuluvaa kunnioitusta? Se merkitsi sitä, että Kristus on
todella kuningas, ja nyt hänen aikomuksenaan oli periä valtakuntansa. Mutta että
Kristus tuli maailman silmissä niin halveksittavasti, ilman mitään
kuninkaallista loistoa, ei uljaalla sotaratsulla, vaan tavallisella
kuormajuhdalla, ei säihkyvien aseiden kalistessa, vaan ihmisten tuodessa
viheriöiviä oksia hänen eteensä, ei sotajoukon saattamana, vaan pääasiassa
köyhän kansan joukon ympäröimänä, tämä merkitsi, että Kristus ei tahdo olla
maallinen vaan hengellinen kuningas, ja että hänen valtakuntansa ei ole tästä
maailmasta, vaan se on hengellinen, totuuden ja ristin valtakunta. Mutta samalla
tämän Kristuksen näkyvän saapumisen Jerusalemin porttien kautta oli määrä olla
ennuskuva siitä, että tästä eteenpäin Kristus valtakuntansa jokaisen uuden
hallitusvuoden alussa tulisi näkymättömänä sanan ja sakramenttien välityksellä
uusitestamentillisen Jerusalemin, ts. hänen pyhän kristillisen kirkkonsa
porttien kautta. Siksi myös kirkko jo kauan sitten on valinnut ja määrännyt
tämän evankeliumin jokaisen uuden kirkkovuoden alun saarnatekstiksi.
Kuitenkaan ei sekään, että opetuslapset seurasivat
Kristusta hänen saapuessaan ja että suuri kansanjoukko Jerusalemista tuli häntä
vastaan, koristi hänen tiensä ja lopulta puhkesi onnentoivotukseen:
”Hoosianna Daavidin pojalle! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen.
Hoosianna korkeuksissa!”, ollut vailla tärkeää merkitystä kaikille tuleville
ajoille. Se nimittäin merkitsi sitä, että vain ne ovat Kristuksen valtakunnan
todellisia jäseniä, jotka ovat täynnä palavaa intoa Kristuksen valtakunnan
menestyksellisen edistymisen puolesta tässä maailmassa.
Koska ensimmäisenä adventtisunnuntaina yleensä
käsitellään ennen kaikkea Kristuksen saapumista, niin kiinnittäkäämme tällä
kertaa ennen kaikkea huomiomme niiden intoon, jotka tulivat häntä vastaan ja
hänen kanssaan. Tarkastelumme aihe olkoon siksi: Into Kristuksen valtakunnan
menestyksellisestä edistymisestä maan päällä hänen valtakuntansa todellisten
jäsenten välttämätön tuntomerkki.
Sallikaa minun osoittaa tässä 1) mitä tällainen into on
ja miten se ilmenee, ja 2) miksi se on Kristuksen valtakunnan jäsenelle niin
välttämätön tuntomerkki.
1. Into Kristuksen valtakunnan puolesta ja tämän innon
ilmeneminen
Tarkasteltavana olevan tekstin mukaan on täysin
kiistatonta, etteivät ainoastaan apostolit vaan myös monet muut kansasta olivat
täynnä suurta intoa Kristuksen valtakunnan menestyksellisen edistymisen
puolesta. Tuskin oli Jerusalemissa levinnyt uutinen, että Kristus oli
parhaillaan aikeissa saapua kuninkaallisesti kaupunkiin ja aloittaa messiaanisen
valtakuntansa hallitseminen, kun kokonaiset ihmisjoukot kiiruhtivat – Jumalan
herättäminä – oitis ulos kaupungista, ja heti, kun he näkivät Kristuksen, he
huusivat häntä avuksi: ”Hoosianna, Daavidin poika”, mikä tarkoittaa:
Auta, Daavidin poika. Heidän Hoosianna-huutonsa ei tästä syystä ollut mitään
muuta, kuin palava, rukoileva onnentoivotus Kristukselle hänen käsillä olevaa
hallitsemisen aloittamistaan varten. He tahtoivat sanoa: Oi Herra, anna tämän
kuninkaallisen Messiaamme onnistua kukistamaan kaikki kavalat, mahtavat ja
julmat vihollisensa, hänen valtakuntansa levitä yhä laajemmalle ja sen
hallitsemisen olla menestyksellistä ja siunauksellista. He lisäävät tästä syystä
myös: ”Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen. Hoosianna
korkeuksissa!” Mutta tämä into ei ollut ainoastaan heidän sydämissään ja
suissaan, vaan he todistavat sen, niin hyvin kuin tässä hetkessä voivat, myös
teoilla. Nimittäin ylistääkseen Kristuksen saapumista ja edistääkseen sitä
riisuvat toiset nyt päällysvaatteensa ja levittävät ne tielle, kun taas toiset,
joilla ei päällysvaatetta liene ollut, hakkaavat oksia puista ja sirottelevat ne
tielle.
Nähkää tässä kuva sellaisista ihmisistä, jotka ovat
täynnä intoa Kristuksen valtakunnan menestyksellisestä edistymisestä maan
päällä. Heillä on 1) saman asian puolesta palava sydän, ja he tuovat
tämän myös julki 2) toimivalla osallistumisella sen edistämiseen sanoin
ja teoin.
Tässä on siis tärkeintä sydän, joka mainittiin
ensin. Moni tosin arvelee, että jos hän ei ateistisen maailman tavoin mieluummin
tahdo, että kaikki kirkot ja uskonnolliset koulut hävitettäisiin maan tasalle,
jos hän sitä vastoin itse pysyy kristillisessä seurakunnassa, käy ahkerasti
kirkossa ja lähettää lapsensa kristilliseen kouluun ja jos hän antaa
säännöllisen avustuksen kirkon ja koulun ylläpitoon tai uhraa hyvin huomattavia
summia kirkollisiin tarkoituksiin, niin silloin kukaan ei taatusti voi kiistää,
että hänellä on tuo into Kristuksen valtakunnan menestyksellisestä edistymisestä
maan päällä. Mutta tämä on suuri erehdys. Tästä kaikesta huolimatta ihmiseltä
voi silti puuttua täysin tuo into. ”Vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni
köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei
olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi” (1. Kor. 13:3).
Jumala ei ole mikään vaihtokaupan harjoittaja, niin että
hän kelpuuttaa vaaditun rakkauden sijasta myös kultaa tai jonkin teon. Mutta
kuten kaikissa kristillisissä asioissa, niin myös mitä intoon Kristuksen
valtakunnan hyväksi tulee, tärkeintä eivät tästä syystä ole niinkään mitkään
ulkonaiset teot, vaan, kuten sanottu, ennen kaikkea se, miten ihmisen
sydän suhtautuu asiaan. Siksi oikea into tässä on vain sillä, joka kyllä
on Jumalan tahdon ja järjestyksen tähden maallisessa kutsumuksessaan ja
toimessaan uskollinen ja ahkera, mutta jonka sydän elää silti Kristuksen
valtakunnassa ja sen puolesta. Hän pitää siitä syystä kaikkea muuta siihen
verrattuna sivuasioina tai kuitenkin jonain verrattomasti vähäisempänä.
Oikea into on vain sillä, joka kyllä toivottaa
vilpittömästi onnea ja siunausta sille valtakunnalle, jossa hän asuu, mutta
Kristuksen valtakunnalle vielä paljon enemmän. Sellainen ihminen murehtii kyllä
sitä hätää, joka kohtaa hänen maallista isänmaataan, mutta kirkon, hänen
hengellisen isänmaansa, hätä herättää hänessä silti verrattomasti suuremman
murheen. Hänen omaisensa ja näiden ajallinen hyvinvointi ovat epäilemättä myös
hänen sydämellään, mutta Kristuksen valtakunnan hyvinvointi vielä paljon
suuremmassa määrin. Hän kuulee, lukee ja puhuu mielenkiinnolla siitä, mitä
maailman valtakunnissa tapahtuu, mutta hänen mielenkiintonsa sitä kohtaan, mitä
Kristuksen valtakunnassa tapahtuu, on verrattomasti suurempi, lämpimämpi ja
elävämpi. Jos sellainen ihminen, joka on täynnä intoa Kristuksen valtakunnan
puolesta, kuulee, että Jumalan sana menestyy jossakin paikassa, että monet
ihmiset tulevat totuuden tuntoon, suuria syntisiä tai katkeria kristinuskon
vihollisia kääntyy, uusia seurakuntia perustetaan ja kirkkoja ja kouluja
rakennetaan, niin tämä tuottaa hänelle yhtä suuren ilon kuin maailmanihmiselle
uutinen suuresta onnesta, joka on kohdannut tätä henkilökohtaisesti. Jos hän
sitä vastoin kuulee, että jossain paikassa esiintyy vääriä opettajia, että
näiden toimesta totuus poljetaan maahan ja monet sielut johdetaan heidän
välityksellään harhaan, kokonaisia seurakuntia turmellaan ja tuhotaan, että
aiemmin oikeamieliset kristityt ovat langenneet pahaan harhaan tai syntiin ja
häpeään, että käsillä on suuri pahennus ja sen välityksellä estetään Jumalan
työ, niin se koskee häneen, aivan kuin häntä itseään olisi kohdannut suuri
onnettomuus.
Esimerkkinä tällaisesta innosta ovat ensimmäiset
kristityt, kuten Apostolien teot todistavat. Kaikki – heidän ajatuksensa ja
mielensä, heidän tahtonsa ja toiveensa, heidän ilonsa ja heidän surunsa – pyöri
Kristuksen valtakunnan, kuin heidän keskipisteensä, ympärillä. Miten he aina
tulivatkaan täyteen lohdutusta ja iloa Pyhässä Hengessä ja täyteen Jumalan
ylistystä ja kiitosta, kun matkoiltaan takaisin palaavat apostolit kertoivat
heille, mitä Herra oli tehnyt heidän välityksellään sekä pakanoiden että
juutalaisten keskuudessa! Mikä juhlariemu kulkikaan silloin koko kristikunnan
kautta, kun Rooman suurkaupunkiin oli kokoontunut suuri, ihana kristittyjen
seurakunta! Ilo tästä oli niin yleinen, että, kuten Paavali kirjoittaa, Rooman
kristittyjen uskoa mainittiin nyt kaikessa maailmassa (Room. 1:8).
Mutta kun jonkun ihmisen sydämessä elää oikea into
Kristuksen valtakunnan menestyksellisestä edistymisestä maan päällä, ei tämä
into voi suinkaan jäädä sydämeen, vaan se murtautuu esiin kuin suljettu tuli
sekä sanoin että teoin. ”Sydämen kyllyydestä suu puhuu.” Se, jonka
sydämen tämä into täyttää, ei tästä syystä rukoile päivittäin ainoastaan
itsensä ja omaistensa puolesta, vaan hän sulkee myös Jumalan valtakunnan asiat
päivittäiseen rukoukseensa. Hän on oppinut rukoilemaan sen, minkä vain harvat
osaavat – Isä meidän -rukouksen kaksi ensimmäistä pyyntöä: ”Pyhitetty olkoon
sinun nimesi. Tulkoon sinun valtakuntasi.” Hän nimittäin ei rukoile tätä
enää ajattelemattomasti, vaan täynnä vakavaa pyyntöä, että Jumalan nimi todella
pyhitettäisiin kaikkialla puhtaalla opilla ja hurskaalla elämällä ja näin
pystytettäisiin ihmissydämiin Jumalan valtakunta, ts. vanhurskaus, ilo ja rauha
Pyhässä Hengessä. Niinpä sellainen ihminen ei ainoastaan pane käsiään
kunnioittavasti ristiin, niin usein kuin jumalanpalveluksissa luetaan rukous
kirkon puolesta, vaan hän myös yhtyy siihen huokaillen sydämellisesti Jumalan
puoleen. Kun hän veisaa yhdessä toisten kanssa virren kirkon puolesta, hänen
ajatuksensa eivät harhaile, vaan hengessään hän seisoo samalla esirukousta
rukoillen Jumalan armoistuimen edessä. Niin usein kuin hän kuulee jostain
kirkollis-hengellisestä hätätilasta ja uhkaavasta vaarasta, missä tahansa se
onkin, lähellä tai kaukana, niin tämä ajaa hänet heti anomisin ja rukouksin
notkistamaan polvensa; ja niin usein kuin hän kuulee totuuden ja armon voitosta
jossakin, niin tämä saa hänet ylistykseen ja kiitokseen. Tämä on päivittäinen
”Hoosianna”, jonka hän huutaa maailmassa kulkevalle taivaalliselle
kuninkaalle.
Mutta sellainen ihminen ei myöskään tyydy pelkkään
Hoosiannaan. Hän on myös toimelias Kristuksen valtakunnan levittämisen
puolesta. Hän uhraa mielellään jotakin varoistaan, hengenlahjoistaan, ajastaan
ja vaikutusvallastaan kirkon ja koulun, saarnaajien ja opettajien, sisä- ja
ulkolähetyksen, Raamatun ja muiden hyvien kirjojen levittämisen sekä Kristuksen
puutteenalaisten jäsenten huolenpidon hyväksi, olkoot nämä leskiä tai orpoja tai
sairaita tai vaivaisia tai muukalaisia, lyhyesti, kaiken sen hyväksi, mikä
palvelee Kristuksen valtakunnan edistämistä. Missä ikinä on kysymyksessä
Kristuksen valtakunnan rakentaminen, siinä hän on mukana, siinä hän ei kaihda
mitään keinoa, mitään vaivaa, mitään epämukavuutta, mitään maailman pilkkaa ja
ivaa, vaan hän toimii vastenmielisyyttä tuntematta, sydämen halulla, niin kauan
kuin päivä on. Nämä ovat ne ”vaatteet” ja ”palmunoksat”, jotka hän päivittäin
asettaa Kristuksen jalkojen juureen.
2. Miksi tämä into on Kristuksen valtakunnan jäsenelle
niin välttämätön tuntomerkki?
Monet, jotka pitävät itseään kristittyinä, arvelevat,
että todelliseen kristillisyyteen ei kuulu mitään muuta, kuin että ihminen
kantaa huolta omasta sielustaan. Muista hänen ei tarvitse huolehtia – se on
saarnaajan asia. On tosin valitettava asia, jos ihminen tahtoo käännyttää
toisia, mutta unohtaa samalla itsensä. Käännytysintoinen ihminen, joka itse on
kääntymätön, on aivan luotaantyöntävä ilmiö. Hänen käännytysintonsa ei
useimmiten perustu mihinkään muuhun kuin työn karttamiseen tai hengelliseen
ylpeyteen. Mutta niin mieletöntä kuin onkin haluta käännyttää toisia ennen kuin
on itse kääntynyt, niin on kuitenkin murhe siitä, että myös muut kääntyvät ja
Kristuksen valtakunta siten kasvaa, todellisesti kääntyneiden kristittyjen
välttämätön tuntomerkki.
Ensimmäinen peruste tähän on se, että Kristus
tahtoo ennen kaikkea saarnaajan, mutta myös kaikki niiden, jotka hän on
ottanut omikseen, nyt vuorostaan johtavan muita hänen luokseen. Kristus käski
kyllä evankeliumimme mukaan ennen kaikkea opetuslapsiaan edistämään hänen
saapumistaan hankkimalla kuormajuhdan, mutta Kristus julisti myös häneen uskovan
kansan aktiivisen osallistumisen niin välttämättömäksi, että hän huudahti kansan
Hoosianna-huudoista ja vieläpä lapsista närkästyneenä valittaville
fariseuksille: ”Minä sanon teille: jos nämä olisivat vaiti, niin kivet
huutaisivat.” Kristus voisi kyllä käännyttää maailman ilman kristittyjään
valistamalla ja herättämällä sydämet ilman välikappaleita, tai hän voisi panna
toimeen maailman käännyttämisen pelkästään säännönmukaisesti asetettujen
saarnaajien välityksellä. Mutta Kristus tahtoo rakkaudessaan ja viisaudessaan,
että ihmiset tuodaan hänen luokseen ihmisten välityksellä, ei myöskään
ainoastaan sitä varten erikseen kutsuttujen saarnaajien vaan kaikkien niiden
välityksellä, jotka jo ovat kristittyjä. Kirkon on määrä kaikkina aikoina olla
sitä lähinnä seuraavan kirkon hengellinen äiti.
Jokaisen kristityn tulee olla kutsumuksensa piirissä
maailman valo, hapate, maan suola ja lähetystyöntekijä. Jokainen ihminen
vihitään papiksi jo pyhän kasteen välityksellä, ja joka rikottuaan kasteenliiton
kääntyy jälleen, hänet vihitään jälleen uskon kautta. Näin hänet velvoitetaan
myös omalta osaltaan julistamaan sen jaloja tekoja, joka on kutsunut hänet
pimeydestä ihmeelliseen valkeuteensa. Heti kun ihminen on kastettu ja tullut
uskoon, hän kuuluu varsinaisesti jo taivaaseen – siellä on tämän jälkeen hänen
isänmaansa, siellä hänellä on hänen kansalaisoikeutensa. Mutta Jumala antaa
kastettujen ja uskoviksi tulleiden jäädä joksikin aikaa maailmaan varsinkin sen
vuoksi, että hänen valtakuntansa edistyisi ja kasvaisi heidän välityksellään.
Siksi Paavali sanoo: ”...halu minulla on täältä eritä ja olla Kristuksen
kanssa, sillä se olisi monin verroin parempi; mutta teidän tähtenne on lihassa
viipymiseni tarpeellisempi” (Fil. 1:23-24). Siksi myös esimerkiksi Daavid
rukoillessaan omaa kääntymistään lisää ikään kuin kuulemisen perusteeksi:
”Minä tahdon opettaa väärille sinun tiesi, että syntiset sinun tykösi
palajaisivat” (Ps. 51:15). Ja kun Kristus oli ennustanut Pietarille tämän
lankeemuksen ja uudelleen nousemisen, hän huudahtaa tälle: ”Ja kun sinä
kerran palajat, niin vahvista veljiäsi” (Luuk. 22:34). Jaakob kirjoittaa
lopuksi kaikille kristityille: ”Veljeni, jos joku teistä eksyy totuudesta ja
hänet joku palauttaa, niin tietäkää, että joka palauttaa syntisen hänen
eksymyksensä tieltä, se pelastaa hänen sielunsa kuolemasta ja peittää syntien
paljouden” (Jaak. 5:19-20).
Edellä mainitun mukaisesti voitte nyt lausua arvion
itsestänne te, jotka kylläkin pysytte kristillisessä seurakunnassa, mutta ette
osoita mitään intoa Kristuksen valtakunnan edistämiseksi ja levittämiseksi, vaan
arvelette, ettei se ole teidän asianne – teillä on muita asioita tehtävänä –
vaan saarnaajan tehtävä. Te olette selvästi niiden fariseusten kaltaisia, jotka
myös kerran olivat uskovan kansan joukossa, kun Kristus saapui, mutta jotka
eivät ottaneet siihen osaa, säästivät vaatteitaan eivätkä puunlehdelläkään
koristaneet Kristuksen tietä eivätkä yhtyneet riemuntäyteiseen Hoosiannaan,
niin, vieläpä närkästyneinä valittivat sitä. Te pitäydytte tästä syystä turhaan
Kristuksen valtakunnan todellisiin jäseniin; tehän ette tee hänen tahtoaan.
Mutta Kristus lausuu selvin sanoin: ”Te olette minun ystäväni, jos teette,
mitä minä käsken teidän tehdä” (Joh. 15:14).
Tämä into Kristuksen valtakunnan menestyksellisen
edistymisen puolesta ei kuitenkaan ole ainoastaan sen tähden hänen valtakuntansa
todellisten jäsenten välttämätön tuntomerkki, että Kristus vaatii tätä intoa
heiltä, vaan, toiseksi, myös sen tähden, että jokaisella Kristuksen valtakunnan
todellisella jäsenellä, ts. jokaisella todellisella kristityllä, on sellainen
sydän, että toisin hän ei mitenkään voi tehdä.
Monet arvelevat kylläkin, että kun he uskovat Raamattuun
ja viettävätpä sen lisäksi kunniallista elämääkin, kuten kristityille sopii,
niin he myös epäilemättä ovat todellisia kristittyjä. Jos heiltä samalla
mahdollisesti puuttuu rakkautta, he pitävät sitä vain heikkoutena. Heidän
mielestään innokkaimmat ihmiset ovat usein suurimpia teeskentelijöitä. Loppujen
lopuksi kaikki riippuu kuitenkin yksin uskosta, vaikka siitä puuttuisivat hyvät
teot – näin he arvelevat. Mutta tuskin voi olla olemassa vaarallisempaa ja
kirotumpaa harhaa kuin tämä. Toki on totta, että yksin usko tekee autuaaksi,
eivät teot. Mutta on yhtä vastaansanomattoman totta, että usko ”vaikuttaa
rakkauden kautta”, kuten Paavali kirjoittaa galatalaisille (Gal. 5:6). Aivan
kuten tulesta ei voi erottaa valoa ja lämpöä, niin ei myöskään uskosta
rakkautta. [Onhan se, joka on todellisessa uskossa, uudestisyntynyt Pyhän Hengen
kautta. Se ihmeellinen muutos, jota Raamattu kutsuu uudestisyntymiseksi, on
ennen kaikkea sitä, että ihmistä ei enää täytä ja hallitse itserakkaus vaan
rakkaus Kristusta ja lähimmäistä kohtaan, että hän ei enää elä itselleen, vaan
hänelle, joka on kuollut ja noussut kuolleista hänen edestään.] Siksi Kristus
lausuu: ”Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on
keskinäinen rakkaus” (Joh. 13:35). Ja apostoli Paavali lisää ensimmäisessä
kirjeessään korinttolaisille: ”Jos joku ei pidä Herraa rakkaana, hän olkoon
anateema! Maran ata” (1. Kor. 16:22), ts. hän olkoon kirottu ja kuolemaan
tuomittu. Nähkää, kaikki muut kristityn tuntomerkit voivat pettää, ja ne
todellisuudessa pettävät, vieläpä ovat pelkkää silmänlumetta, jos lisäksi ei
tule rakkauden tuntomerkkiä, nimittäin rakkautta Kristusta ja lähimmäistä
kohtaan.
Sanokaa itse, voivatko tämän mukaan ne, jotka itse kyllä
tahtovat tulla autuaiksi, mutta eivät ole huolissaan toisten ihmisten
autuudesta, todella olla Kristuksen valtakunnan jäseniä tai todellisia
kristittyjä? Jotka huolehtivat kyllä omasta pienestä kodin valtakunnastaan,
mutta eivät Kristuksen suuren valtakunnan edistymisestä, josta koko maailman
pelastus ja autuus riippuu? Jotka kyllä iloitsevat omasta onnestaan ja surevat
omaa hätäänsä, mutta jotka ovat välinpitämättömiä kirkon onnea kohtaan eivätkä
lainkaan huokaa tai itke kirkon hätää? Jotka ottavat kyllä jokaisen tunnin ja
hetken Jumalan laupiaasta kädestä itsestäänselvyytenä, mutta joita oudoksuttaa
suuresti, että heidänkin tulee nyt avata lempeä kätensä ja antaa ahkerasti?
Jotka kyllä, jos voidaan tehdä tuottoisa kauppa, ovat heti toimessa, mutta jos
on kyse Kristuksen valtakunnan asioista, vetäytyvät hiljaa syrjään
välinpitämättöminä? Vaikka sellaiset voivat pitää itseään Kristuksen valtakunnan
jäseninä, he eivät ole sitä – he elävät vielä itselleen. Heidän uskonsa on
kuvitelma, sillä se ei vaikuta rakkauden kautta. Heidän kristillisyytensä on
ainoastaan tyhjää silmänlumetta, sillä se on tyhjä puu ilman hedelmää.
Kalliisti lunastetut sielut, jotka näette tästä peilistä
kuvanne, mitä minun pitää sanoa teille? Tehkää ajoissa parannus, niin, heti tänä
päivänä uuden kirkkovuoden alussa! Sillä kirves on jo pantu puitten juurelle.
Siksi se puu, jossa on tosin lehtiä, mutta joka ei tuota hyvää hedelmää,
hakataan poikki ja heitetään tuleen.
Mutta te, jotka Jumalan armosta olette Kristuksen
valtakunnan eläviä ja toimeliaita jäseniä ja jotka siksi elätte ruumiillisesti
tosin maan päällä, mutta sydämellänne taivaassa, ts. ette enää itsellenne, vaan
Kristukselle ja hänen valtakunnalleen: tulkaa uutena kirkkovuotena vielä
innokkaammiksi! Olkoon koko teidän vielä jäljellä oleva elämänne alinomaista
Hoosiannaa ja palmujen sirottamista maailmassa kulkevan Kristuksen tielle.
Pysykää tässä mielessä kuolemaan saakka! Sinä pelottavana päivänä, jona kirjat
avataan, te havaitsette hämmästykseksenne, miten Kristus on kirjannut kaiken
hyvän, mitä te uskossa olette tehnyt hänen valtakuntansa hyväksi, iankaikkisen
palkan kirjaan, ja miten kaikkein vähäpätöisimmätkin rakkauden tekonne ovat
teidän tilillänne. Miten runsaat korot Taivaallinen koronvaatija maksaakaan
silloin teille hänelle lainatusta! Kun Kristus sitten lopuksi menee omiensa
kanssa sisään taivaallisen Jerusalemin helmiporteista, niin tekin olette tässä
autuaassa joukossa ja teidän anova Hoosiannanne muuttuu iankaikkisesti
riemuitsevaksi Hallelujaksi.
Lutherische Brosamen. Predigten und Reden, seit 1847
theils in Pamphletform, theils in Zeitschriften bereits erschienen, in einem
Sammelband aufs Neue dargeboten von C. F. W. Walther s. 1-9. Lyhennelmä. Suomennos: Hannu Lehtonen.