YMMÄRRÄTKÖ MYÖS, MITÄ
LUET
Jan-Ulrik Smetana, TM,
Ruotsi
Niin Filippus juoksi luo ja
kuuli hänen lukevan profeetta Esaiasta ja sanoi: ”Ymmärrätkö myös, mitä luet?”
Niin hän sanoi: ”Kuinka minä voisin ymmärtää, ellei kukaan minua opasta?” Ja hän
pyysi Filippusta nousemaan ja istumaan viereensä (Ap. t.
8:30-31).
Elämme ajassa, jossa ihmiset
luulevat tai ajattelevat tietävänsä paljonkin Jumalasta: Jumala on rakkaus, hän
ei ole ollenkaan niin vihainen, kuin mitä me olemme aikaisemmin ajatelleet hänen
olevan. Lehtien mielipidepalstoilla ihmiset esittävät hyvinkin voimakkaita
mielipiteitä kristinuskoon liittyvistä kysymyksistä: Jumala ei tietenkään voi
olla sellainen ja sellainen...
Ihmeellistä kyllä, saman
aikaisesti sanotaan, ettemme voi tietää mitään Jumalasta. Jumala on liian suuri.
Hän on kaukana kaikesta tästä, myös sukupuolen tuolla puolen (hän voi yhtä hyvin
olla äiti kuin isä). Raamattuhan on vain ihmisten sanoja ja siksi vain selostus
siitä, miten ihmiset eri aikoina ovat ymmärtäneet Jumalan. Siksi Raamatusta ei
saa luotettavaa tietoa Jumalasta. Näin sanotaan.
Jumala opitaan tuntemaan vain
hänen sanansa kautta
Kun ihmiset tekevät erotuksen
Raamatun ja Jumalan välillä, kasvaa hengellinen sekamelska suureksi sekä
eettisissä kysymyksissä että kysymyksessä iankaikkisesta elämästä. Niinpä
esimerkiksi ruotsalaisessa kunnassa nimeltä Fredrika, joka on vanha kristillinen
pitäjä, iloitaan Euroopan suurimman buddhalaistemppelin rakentamisesta sinne.
Sehän tuottaa rahaa! Buddhalaisia ympäri maailmaa odotetaan tulevaksi tähän
kuolemaisillaan olevaan kuntaan. Missä on hengellinen
selvänäköisyys?
Puhutaan myös tunnustuksen
vapaudesta. Että meidän ei tulisi olla niin dogmaattisia ja jäykkiä. Mutta tämä
”vapaus” aiheuttaa paljon sekaannusta ja pelkoa. Kuvittele, että makaat
kuolinvuoteellasi, matkalla ikuisuuteen, ja sinut on jätetty kokonaan omien
ajatustesi ja ymmärryksesi varaan! Vapaus, jonka perustana ei ole Raamattu, ei
anna mitään todellista varmuutta. Ihmiset voivat kyllä puhua Jumalasta ja
Jeesuksesta. Mutta jos ei pidetä kiinni Raamatun Jumalasta eikä Kirjoitusten
Jeesuksesta, niin kyseessä ei ole pelastava usko. Se on väärä usko, joka johtaa
kadotukseen.
Martti Luther sanoo: ”Jumalan
sanan ulkopuolella me emme tunne mitään Kristusta. Se Kristus näet, joka
ilmoittaa meille ajatuksensa ilman sanaansa, on paljas paholainen helvetistä.
Hän käyttää Kristuksen pyhää nimeä, mutta myy sen verhossa helvetin
myrkkyään.”
Jos emme tahdo ainoastaan tietää
jotakin Jumalasta vaan todella oppia tuntemaan hänet, niin se tapahtuu tulemalla
Jeesuksen luo. Jeesus sanoo: ”Minä olen tie, totuus ja elämä, ei kukaan tule
Isän tykö muutoin kuin minun kauttani” (Joh. 14:6). Jumala kehottaa
Raamatussa meitä: ”Tämä on minun rakas Poikani, kuulkaa häntä” (Mk. 9:7).
Jos haluamme oppia tuntemaan
Jumalan, meidän pitää palata Raamatun sanaan, jossa Jeesus puhuu. Takaisin
”Sanaan, joka tuli lihaksi”. Vain Jeesuksessa on pelastus ja kuoleman
edessä kestävä varmuus pelastuksesta. Herra tahtoo kutsua meidät sanan luokse.
Hän haluaa antaa meille pelastavan uskon – luottamuksen Jumalan sanaan.
Ihmisellä tulee olla oikea suhde
sanaan. Sillä se on sama kuin, että meillä on oikea suhde Herraan, meidän
Luojaamme ja Vapahtajaamme. Jos Herra saa tuoda meidät oikeaan suhteeseen
sanansa kanssa, niin silloin me emme ole enää sanan herroja vaan olemme iloisia,
että saamme olla sanan palvelijoita. Silloin myös kaikki Raamatun sanan kanssa
järkeily häviää. Aiemmin meille oli luonteenomaista voimakas luottamus itseemme
ja epäluottamus Raamatun sanaa kohtaan. Nyt me saamme luottamuksen Jumalan
sanaan ja yhä suuremman epäluottamuksen itseämme kohtaan.
Jotain tästä me kohtaamme
etiopialaisessa hoviherrassa. ”’Ymmärrätkö myös, mitä luet?’” Niin hän sanoi:
’Kuinka minä voisin ymmärtää, ellei kukaan minua opasta?’” Tästä meidän
täytyy alkaa. Tässä tulisi olla kaiken teologian lähtökohta. Marian tavoin
meidän on tarpeen valita hyvä osa: istuutua alas Jeesuksen jalkojen juureen ja
kuunnella hänen sanaansa.
Kuinka sitten päästään tähän
oikeaan suhteeseen Raamatun kanssa? Etiopialainen hoviherra oli tullut
Jerusalemiin rukoilemaan. Kun hän oli kotimatkalla, hän istui vaunuissaan ja
luki profeetta Jesajaa. Mutta kun hän luki Raamattua, hän ei ymmärtänyt, mitä
siellä sanottiin. Ihminen ei voi omasta voimastaan tulla oikeaan suhteeseen
Jumalan sanaan.
Nykyinen ihmiskäsitys on
väärä
Nykyään vallalla olevan
ihmiskäsityksen mukaan ihminen on hyvä, rehellinen ja vapaa. Mutta Raamattu sitä
vastoin on hämärä ja vaikeaselkoinen. Raamattu on tyhmä kirja, näin arvellaan.
Sen takia Raamatusta on niin monia erilaisia tulkintoja. Mistä sinä voit tietää,
että juuri sinun tulkintasi on oikea? Tämä antaa itse asiassa hyvin sympaattisen
kuvan ihmisestä, mutta epäsympaattisen kuvan Jumalasta.
Lähtökohtana ei tule olla, että
Raamattu on hämärä, vaikea ja tyhmä. Olisiko Jumala tyhmä? Raamattu kuvaa asian
juuri päinvastoin: ”Pois se! Olkoon Jumala totinen ja jokainen ihminen
valhettelija” (Room. 3:4).
Ei Herra ole tyhmä. Ihminen sitä
vastoin on pimentynyt, vieläpä turmeltunut, luonnollisessa tilassaan. Itse
asiassa ihminen pakenee Jumalaa ja hänen sanaansa. Herra tahtoo pelastaa, mutta
ihminen ei tahdo. Raamattu välittää pessimistisen ihmiskäsityksen, kun on
kyseessä pääseminen oikeaan suhteeseen Jumalan sanaan. Jeesus sanoo
opetuslapsilleen (kun nämä kysyivät: ”Kuka sitten voi pelastua?”): ”Ihmisille
se on mahdotonta, mutta ei Jumalalle; sillä Jumalalle on kaikki mahdollista”
(Mark. 10:27). Nikodeemukselle Jeesus sanoo: ”Totisesti, totisesti minä sanon
sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan
valtakuntaa” (Joh. 3:3).
Voidaan kysyä, eikö kaikki tämä
kiista ja riita Raamatun ympärillä ole ilmausta vanhan ihmisen teologiasta.
Mutta kukaan ihminen ei pelastu vanhan ihmisen teologialla! Lihaa, vanhaa
ihmistä, ei voida pyhittää, se voidaan vain kuolettaa. Apostoli Paavali sanoo:
”Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on”
(1. Kor. 2:14). Hän sanoo myös galatalaiskirjeessään: ”Sillä liha himoitsee
Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan,
niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte” (Gal. 5:17).
Martti Luther on erityisen
selkeä tässä kysymyksessä Erasmusta vastaan kirjoittamassaan teoksessa Sidottu
ratkaisuvalta: ”Raamattu sitä vastoin esittää ihmisen sellaiseksi, joka ei
ainoastaan ole sidottu, kurja, vanki, sairas ja kuollut (Ef. 2:1), vaan joka
saatanan, herransa, vaikutuksesta tähän kurjuuteensa vielä lisää sellaisen
kurjan sokeuden, että uskoo olevansa vapaa, onnellinen, itsenäinen, voimakas,
terve ja elävä. Saatana näet tietää, että jos ihminen tuntisi kurjuutensa, hän
ei voisi pidättää valtakunnassaan ainoatakaan” (Sidottu ratkaisuvalta, s. 127.
SLEY. Helsinki 1982).
Ihmisen on tarpeen päästä
oikeaan suhteeseen Jumalan sanaan tullakseen pelastetuksi. Mutta siihen hän ei
kykene!
Jumalalle on kaikki
mahdollista
Jumalalle on kaikki mahdollista.
Herra haluaa antaa Pyhän Henkensä niille, jotka sitä rukoilevat: ”Jos siis
te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa
ennemmin taivaallinen Isä antaa Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä anovat!”
(Luuk. 11:13).
Pyhä Henki oli se, joka lähetti
Filippuksen etiopialaisen hoviherran luokse, kun tämä istui ja luki Raamattua.
Pyhä Henki itse johdatti hoviherran sanaan sisälle: ”Niin Filippus avasi
suunsa ja lähtien tästä kirjoituksesta julisti hänelle evankeliumia
Jeesuksesta” (Ap. t. 8:35).
Jotain tapahtui etiopialaisen
hoviherran sydämessä, kun Henki saarnasi hänelle tämän raamatullisen saarnan.
Hän tuli elävään uskoon. Sana antoi hänelle sekä pelastuksen että
pelastusvarmuuden. Eräät käsikirjoitukset lisäävät: ”Minä uskon, että Jeesus
Kristus on Jumalan Poika.” Hän halusi myös tulla kastetuksi. Me näemme tästä,
miten Pyhä Henki antoi tämän miehen sydämeen selvyyden Jumalan sanasta. Myös
tämä pakana sai tulla tuntemaan sanan kautta maailman Vapahtajan, Herran
Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan!
Tämä kohtaaminen Jumalan sanan
kanssa on siis jotakin suurempaa kuin jonkin oppirakennelman hallitseminen. Se
merkitsee sitä, että me saamme kohdata elävän Jumalan itsensä. Herra toimii
meidän kanssamme sanassaan ja sanallaan.
Luonnollisella ihmisellä on
virheellinen suhtautuminen Raamattuun. Hän on sokea ja kapinallinen sitä
kohtaan. Tämä ilmenee kaikenlaisessa kritiikissä Raamattua kohtaan. Siksi Herran
täytyy synnyttää meidät uudesti tämän saman sanan kautta. Se on aivan
välttämätöntä, koska se, miten me suhtaudumme Raamattuun, on tekemisissä meidän
iankaikkisen hyvämme kanssa, Herran itsensä kanssa. Jeesus sanoo: ”Jos joku
rakastaa minua, hän noudattaa minun sanaani. Minun Isäni rakastaa häntä, ja me
tulemme hänen luokseen ja jäämme asumaan hänen luokseen. Se, joka ei minua
rakasta, ei noudata minun sanaani – mutta sana, jonka te kuulette, ei ole minun
omani, vaan Isän, joka on minut lähettänyt” (Joh. 14:23-24). On vaarallista
erottaa Jumala hänen sanastaan. Silloin me sanoudumme irti pelastuksesta. Me
sanoudumme irti yhteydestä Isään ja Poikaan.
Herra kuolettaa ja tekee
eläväksi
Ehkä me jo tiedämme kaiken
tämän. Ehkä myös kärsimme siitä, että Raamattua ei meidän aikanamme lainkaan
arvosteta. Me tiedämme, että omien voimiemme avulla me emme voi ymmärtää tai
tulla Herran luokse. Me tiedämme, että Herra Jeesus löytyy sanasta, Raamatusta,
ja että hän vaikuttaa siinä. Onko tästä tullut myös sinun kokemuksesi? On eri
asia tietää ulkonaisesti, miten nämä asiat ovat, ja eri asia tulla itse sanan
voiman kohteeksi.
Herra on meidän kanssamme
tekemisissä sanassaan ja sanallaan. Hän toteuttaa sanan välityksellä kaksi työtä
meidän sydämissämme, kuten Hanna ylistää 1. Sam. 2:6-7:ssä: ”Herra antaa
kuoleman ja antaa elämän, hän vie alas tuonelaan ja tuo ylös jälleen. Herra
köyhdyttää ja rikastuttaa, hän alentaa ja ylentää.”
Kysymys kuuluu, onko Herra
saanut viedä sinut sinne kuoleman valtakuntaan ja sieltä jälleen ylös? Onko hän
kuolettanut sinut ja tehnyt eläväksi? Onko hän tehnyt sinusta köyhän ja sitten
mittaamattoman rikkaan?
Hän tahtoo tehdä meidät kaikki
sanansa kautta hengellisessä mielessä alastomiksi. Me saamme laulaa, kuten
norjalainen lauluntekijä Trygve Bjerkenheim: ”Seison kaksine tyhjine käsineni,
olen vain kerjäläinen Jumalan edessä. Nyt ei ole muuta jäljellä kuin Jeesus,
hänen rikkautensa ja hänen pukunsa.” Apostoli Paavali sanoo Room. 7:9-10:ssä:
”Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi,
ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi,
olikin minulle kuolemaksi.”
Jos Herra on saanut täyttää lain
työnsä sinun sydämessäsi, niin hän on jo osoittanut sinulle, että sinäkin olet
kadotettu syntinen ja olet ansainnut sekä kuoleman että helvetin. Mutta Jumalan
sana ei pääty kuoleman valtakuntaan. Herra ei vie ainoastaan alas, hän vie myös
ylös. Hän ei ainoastaan kuoleta, hän tekee myös eläväksi, hän tekee rikkaaksi!
Hän tahtoo tällä tavalla tehdä meidät riippuvaisiksi ruuasta, omasta sanastaan.
Hän tahtoo vetää meidät itsensä luo sanassa. Sanan välityksellä hän tahtoo
lahjoittaa meille armonsa ja vanhurskautensa. Raamattu on armonväline, miksi
siis pakenisimme sen luota.
Marian osa – paras
osa
Jeesuksen työ koskee kaikkia. On
aivan kuten herätyssaarnaaja Carl-Olof Rosenius tähdensi: ”Sinä olit mukana
suuressa ostossa.” Jumala tekee sanansa välityksellä kaksinkertaisen työn. Hän
vaikuttaa lain ja evankeliumin välityksellä. Jos ihminen kohtaa Herran tällä
tavalla sanassa, niin hänen harhaanjohtavista, hypoteettisista kysymyksistään
tulee loppu. Laki saa hänet asettamaan ne kysymykset, jotka Jumala tahtoo hänen
asettavan, ja antamaan muiden kysymysten mennä menojaan. Hänestä tulee sanan
vastaanottaja, ei sen mestari. Aiemmin hänelle oli ominaista luottaa suuresti
itseensä ja epäillä suuresti Raamatun sanaa. Nyt hän saa vahvan luottamuksen
Jumalan sanaan ja yhä suuremman epäluottamuksen omaa ymmärtämisen kykyään
kohtaan. Hän tulee yhä riippuvaisemmaksi Pyhän Hengen avun pyytämisestä sen
ymmärtämiseksi, mitä hän lukee.
Hänestä ei tule sanan mestaria
vaan köyhä kerjäläinen. Sellainen, joka tarvitsee Jumalan armoa. Sellainen, joka
Marian lailla tahtoo istua Jeesuksen jalkojen juuressa ja kuunnella hänen
sanaansa ja evankeliumia! On ihmeellistä olla siinä!
Aamen!
Luento Kokkolassa 9.10.2004.
Lyhennelmä. Kirjoittaja vihitään näillä näkymin ensi vuoden alkupuolella
Lähetyshiippakunnan (Missionsprovins) papiksi Ruotsissa. Teksti on julkaistu
ruotsiksi Logos-lehden numerossa 3/04.