PÄÄKIRJOITUS * HANNU
LEHTONEN
Adventti viittaa sanana luokse tulemiseen: Herra Jeesus
tulee luoksemme. Voimme puhua tästä tulemisesta kolmessakin merkityksessä.
1. Jeesus tuli luoksemme noin kaksi tuhatta vuotta
sitten. Johanneksen evankeliumissa sanotaan: ”Hän tuli omiensa tykö” (Joh. 1:7). Jeesus sikisi Pyhästä Hengestä ja syntyi neitsyt
Mariasta. Jeesus syntyi juutalaiseksi. Hän on Aabrahamin sukua inhimillisen
luontonsa puolesta. Apostoli Paavali sanoo: ”Ja hän tuli ja julisti rauhaa
teille, jotka kaukana olitte, ja rauhaa niille, jotka lähellä olivat” (Ef. 2:17). Kristus tuli koko maailman, sekä juutalaisten
että pakanoiden, Vapahtajaksi.
Kristillinen kirkko torjuu ns. gnostilaisen opetuksen
kaikissa muodoissaan. Tällainen opetus kumoaa Jeesuksen lihaan tulemisen
todellisuuden ja siten myös meidän lunastuksemme. Gnostilaisuus ilmeni jo
varhaiskirkon aikana, ja se ilmenee eri tavoin myös meidän ajassamme.
2. Jeesus tulee luoksemme nyt sanassa ja sakramenteissa.
Jeesus lupasi opetuslapsilleen: ”Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä
maailman loppuun asti” (Matt. 28:20). Kristuksen
taivaaseenastuminen ei merkitse, että hän olisi jossain kaukana kuin sivusta
seuraamassa ajallista elämäämme. Ei näin, vaan hän on läsnä meitä. Me löydämme
hänet hänen sanastaan ja hänen asettamistaan sakramenteista. Luther varottaa
meitä etsimästä paljasta Jumalaa, ts. Jumalaa, joka ei ole pukeutunut sanaan ja
sakramentteihin.
3. Jeesus tulee takaisin. Kaikki silmät saavat nähdä
hänet (Ilm. 1:7). Tämä hetki lähestyy meitä kaikkia. Se on varmaa. Raamattu
kehottaa meitä elämään elämämme tämä asia silmiemme edessä. Jeesus varoittaa
siitä, mitä tapahtuu, jos hänen seurakuntansa ja erityisesti sen paimenet
unohtavat valvoa ja odottaa Herransa paluuta (Luuk.
12:42-46): ”Ja Herra sanoi: ’Kuka siis on se uskollinen
ja ymmärtäväinen huoneenhaltija, jonka hänen herransa asettaa pitämään huolta
hänen palvelusväestään, antamaan heille ajallaan heidän ruokaosansa? Autuas se
palvelija, jonka hänen herransa tullessaan havaitsee näin tekevän! Totisesti
minä sanon teille: hän asettaa hänet kaiken omaisuutensa hoitajaksi. Mutta jos
palvelija sanoo sydämessään: ’Herrani tulo viivästyy’, ja rupeaa lyömään
palvelijoita ja palvelijattaria sekä syömään ja juomaan ja päihdyttämään
itseänsä, niin sen palvelijan herra tulee päivänä, jona hän ei odota, ja
hetkenä, jota hän ei arvaa, ja hakkaa hänet kappaleiksi ja määrää hänelle saman
osan kuin uskottomille.”
Vanha tunnuslause, ”sydän taivaassa, käsi aurassa”, on
edelleen erittäin hyvä ja tarpeellinen. Paavali sanoo kastetuille kristityille:
”Jos te siis olette herätetyt Kristuksen kanssa, niin etsikää sitä, mikä on
ylhäällä, jossa Kristus on, istuen Jumalan oikealla puolella. Olkoon mielenne
siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä” (Kol. 3:1-2).