OIKEIDEN HEDELMIEN PUUTTUMISESTA TE TUNNETTE
HEIDÄT
Totuus ja harha (Matt. 7:15-23)
Niko Vannasmaa, teol. maist., Espoo
JOHDANTO
Mitä sinä tekisit, jos tänä iltana kuulisit ovikellosi
soivan, menisit avaamaan ovea, ja näkisit edessäsi seisovan sellaisen rotevan
poliisimiehen, joka sanoisi sinulle, että hän on tullut tarkastuskäynnille.
Kutsuisitko tämän esivallan palvelijan saman tien sisälle kotiisi? Uskon, että
ennen kuin kehottaisit poliisia astumaan peremmälle, haluaisit ainakin tietää,
mistä ihmeen syystä juuri sinun kotiasi halutaan tutkia.
Entäpä, jos tämä täysin vieras poliisimies vastaisi
sinulle salamyhkäisesti, että kotiseudullasi on liikuskellut hyvin vaarallinen
saksalaissyntyinen pommimies, Walter Ulbricht, ja että
sinun kotisi tarkastetaan kaiken varalta? Minä väitän, että tässä vaiheessa
suurin osa meistä päästäisi tämän poliisimiehen kotiinsa. Mutta mistä tämä voisi
johtua? Miksi me olemme niin huolettoman sinisilmäisiä? Sen tähden, että
virkapuvut herättävät meissä kunnioitusta ja luottamusta. Meille on opetettu,
ettei esivalta turhaan miekkaa kanna, ja että se on Jumalan palvelija, jolle on
osoitettava kunnioitusta. Yhtälö on siis tässä vaiheessa selvä, poliisia on
uskottava hänen tunnusmerkkiensä tähden. Mutta löytyisikö täältä kirkosta
ketään, jolle tuli mieleen, että tältä poliisilta tulisi kysyä henkilöpapereita
ja kotietsintälupaa?
No, oletetaan, että sinä kysyisit henkilöpapereita.
Ensinnäkin sinulle selviäisi, että mies on ylikonstaapeli, joka tulee,
yllättävää kyllä, Nakkilan poliisipiiristä. Henkilökortista näkisit myös hänen
nimensä, Aimo H. Uijari eli Aimo Huijari. Kyseessä on
siis ylikonstaapeli Aimo Huijari, Nakkilan poliisipiiristä – uskottavaa, eikö
totta! Mitäköhän tämä mies tekee täällä Tervolassa,
sinun kotiovellasi? Ehkäpä tässä vaiheessa haluaisit nähdä myös hänen
kotietsintälupansa, eikö totta? Haluaisit saada selville, kenen lähettämä ja
valtuuttama tämä mies oikein on. Kun kysyisit kotietsintälupaa, Aimo Huijari
ojentaisi sinulle tällaisen rypistetyn ja suttuisen paperin, jossa lukee
”kotaetsintälupa, myöntänyt varatuomari Heikki Helppo”.
No entä sitten tämä saksalaissyntyinen pommimies Walter
Ulbricht? Voin kertoa sinulle, että mies nimeltä
Walter Ulbricht toimi todellisuudessa Itä-Saksan
valtionpäämiehenä vuosina 1960-1973, ja hän on aikaa
sitten kuollut. Kyseessä oli siis täysin valheellinen kertomus! Kuvittele, mitä
kaikkea kodistasi oltaisiin voitu varastaa, jos olisit
päästänyt tämän huijaripoliisin sisälle. Tai entäpä, jos sinulle itsellesi olisi
käynyt jotakin?
PETOLLISET VIRKAPUVUT
Lähes neljäkymmentä vuotta sitten englantilainen
anglikaanipiispa John A. T. Robinson julisti, että traditionaalinen dogmeihin
sidottu kristinusko on auttamattomasti vanhentunut ja että se tulisi korvata
kokonaan uusilla tulkintamalleilla. Robinsonin mukaan Jumalasta ei tulisi enää
puhua maailman ylä- ja ulkopuolella olevana olentona. Sen sijaan Jumalasta
tulisi puhua uskonnollisen kokemuksen tasolla. Näin ollen Jumala on aina se,
millaisena kukin ihminen hänet kokee ja tuntee, eikä se millaisena Jumala on
itsensä ilmoittanut sanassaan. Ilosanoma syntien sovituksesta Jeesuksessa
Kristuksessa merkitsee piispa Robinsonille anteeksiantoa ihmisten välisissä
suhteissa – sillä ei ole mitään tekemistä pelastuksen kanssa. Kaiken lisäksi
tämä piispa väitti, että ateistiakin tulee pitää kristittynä, koska ateisti
kieltäytyy uskomasta sellaiseen Jumalaan, johon nykyaikaiset ihmiset eivät enää
usko. Robinsonin kirjoittamat kirjat myivät valitettavasti niin hyvin, että
niitä painettiin miljoonalevikillä, ja niitä käännettiin monille eri
kielille.
Miksi sitten niin monet kuuntelivat piispa Robinsonin
jumalattomia valheita? Sen tähden, että hänen virkapukunsa herätti ihmisissä
kunnioitusta ja luottamusta. Ajattele, millainen asema ja arvostus piispalla on
virkansa puolesta. Etkö sinäkin kuuntele mieluummin sellaista miestä, jolla on
merkittävä asema ja arvostus virkansa puolesta, kuin sellaista miestä, jolta
puuttuu sekä asema että arvostus?
Nyt meidän on huomattava, että Jeesus varoitti jo edeltä
käsin John A.T. Robinsonin kaltaisista piispoista ja pastoreista, joilla on
kaikki paimenviran ulkoiset tunnukset, mutta jotka ovat sisältä kauheita ja
raatelevia susia. Meidän on vaikea tunnistaa näitä
valheprofeettoja, koska he puhuvat yleensä joiltain osin totta. He ottavat
Raamatusta irrallisia jakeita, erottavat ne asiayhteyksistään, ja käyttävät
sitten Jumalan sanaa omien valheittensa kaunistuksena. Monen väärän profeetan
elämäntapa voi lisäksi olla ulkonaisesti täysin moitteetonta. He saattavat
rukoilla, käydä ehtoollisella, puhua heikkojen ja vähäosaisten puolesta, eikä
heistä ole välttämättä julkisuudessa mitään skandaaliuutisia. Jos nyt joku
vertaa näiden väärien profeettojen elämänvaellusta Jeesuksen sanoihin,
hedelmistään puu tunnetaan, niin moni tekeekin sen johtopäätöksen, että heitä on
kuultava, koska heidän elämänsä on täysin moitteetonta. Väärien profeettojen
elämäntapojen tarkastelu voi lopulta johtaa siihen, että sydänten ovet avataan
valheelliselle opetukselle.
OIKEANLAISTEN HEDELMIEN PUUTTUMISESTA VÄÄRÄT PROFEETAT
TUNNISTETAAN
Mutta miten sinä voit tunnistaa suden, jos se kantaa
yllään komeaa lampaanturkkia? Mistä sinä tiedät, kuka kristittynä esiintyvä
sananjulistaja väijyy sinun sieluasi? Jos sinä olisit Palestiinassa ja
katselisit kahdenkymmenen metrin etäisyydeltä piikikästä pikariyrttiä, niin et
välttämättä osaisi kertoa, näitkö kitukasvuisen viinipuun rungon vai
orjantappurapensaan. Mutta jos katsoisit tätä pensasta noin puolen metrin
etäisyydeltä, niin sinulle selviäisi hyvin pian, että se on pelkkä rikkakasvi.
Orjantappurapensaat ja ohdakkeet tunnistaa helposti
niiden pisteliäistä piikeistä, joista saa ilkeitä haavoja. Väärät profeetat tunnistaa toisin sanoen siitä, että he tuottavat
vahinkoa kuulijoilleen. Rikkakasvien tavoin he valtaavat yhä enemmän ja enemmän
alaa kirkosta. He eivät tyydy pelkästään opettamaan valheitaan, vaan he haluavat
myös kiivaasti tukahduttaa kaiken Jumalan sanaan perustuvan opetuksen.
Toinen asia, josta sinä voit tunnistaa väärät profeetat,
on se, että heiltä puuttuu jotakin hyvin olennaista. He eivät tuota oikeanlaista
hedelmää. Eihän orjantappurapensaista tai ohdakkeista poimita mitään
viinirypäleitä tai viikunoita? Tiedätkö muuten millainen hedelmä viikuna on? Se
on hyvin makea, terveellinen ja ravitseva. Vanhan testamentin aikana viikunoita
käytettiin muuhunkin kuin syömiseen. Niistä tehtiin sellaisia pieniä kakkuja,
jotka asetettiin tulehduksien ja paiseiden päälle. Viikunakakut imivät kaiken
mädän itseensä, ja muodostivat samalla suojaavan kuvun haavojen ylle. Kun siis
Jeesus sanoo, että vääriltä profeetoilta on turha odottaa viikunoita, niin hän
viittaa samalla siihen, että heidän opetukseltaan puuttuu kokonaan parantava
voima synnin sairautta vastaan. Valheellisessa opetuksessa ei ole Jeesuksen
Kristuksen verievankeliumia, jolla hätääntyneet omattunnot tulisivat hoidetuiksi
ja lääkityiksi. Siitä puuttuu myös lain varoittava saarna, jolla herätellään
synnin unessa nukkuvia.
Entä viinirypäleiden puuttuminen, mitä se kertoo meille?
Muistatko Israelin kansan vaiheita, kun se saapui luvattuun maahan?
Viinirypäleet olivat osa siitä siunauksesta, jonka Jumala antoi israelilaisille
luvatussa maassa. Viinirypäleiden puuttuminen on siis merkki siitä, että
valheeseen perustuvalta opetukselta puuttuu kokonaan Jumalan siunaus.
Kaikkivaltias Jumala ei halua siunata sellaista työtä, jossa hänen sanansa
sijaan kylvetään rikkakasvien siemeniä.
Oikeanlaisten hedelmien puuttumisesta voit siis
päätellä, että kyseessä ei varmasti ole Jumalan sanansaattaja, vaan susi
lammasten vaatteissa. Mutta puhuvatko hedelmät aina totta? Eivät puhu, sillä
osaavat nekin valehdella. Tietyt orjantappuralajikkeet tuottavat marjoja, jotka
näyttävät erehdyttävän syötäviltä ja mehukkailta, mutta jotka ovat kuitenkin
kelvottomia marjoja. Väärien profeettojen hedelmät voivat siis näyttää
ulkonaisesti oikeilta ja hyviltä. Tästä syystä sinun on katsottava hedelmien
lisäksi sitä, millaiseen puuhun tämä sananpalvelija on oksastettu. Jos hänet on
todella oksastettu hyvään puuhun, niin hän tuottaa varmasti hyvää ja oikeaa
hedelmää, mutta jos hänet on oksastettu huonoon ja mätään puuhun, niin nekin
hedelmät, jotka hän tuottaa, ovat valheellisia ja petollisia hedelmiä. Katso
siis, onko sananpalvelija todella kiinni Kristuksessa, totisessa viinipuussa, ja
tahtooko hän olla Jumalan sanan, Pyhän Raamatun palvelija, vai asettuuko hän sen
herraksi ja tuomariksi. Ylpeät henget eivät koskaan suostu Jumalan tutkittavaksi
ja tuomittavaksi, koska he eivät halua kuulla olevansa perisyntisiä ja Jumalan
armoa tarvitsevia. Tästä syystä he pyrkivät aina mestaroimaan ja hallitsemaan
Jumalan sanaa. He eivät ole juurtuneet kiinni Kristukseen, totiseen viinipuuhun,
vaan omaan syntiseen ja itsekkääseen luontoonsa.
Olet varmaankin kuullut sanottavan, että rakkaus on
hengen hedelmä. Moni onkin tehnyt tästä sellaisen johtopäätöksen, että se
kirkollinen vaikuttaja, joka osoittaa näkyvällä tavalla rakkautta lähimmäisiään
kohtaan esimerkiksi osallistumalla erilaisiin hyväntekeväisyyskampanjoihin tai
kehitysapuprojekteihin, on varmasti hyvä ja vilpitön kristitty. Mutta sanon
sinulle, että sellainen rakkaus, joka ei iloitse yhdessä totuuden kanssa, on
yhtä valheellinen ja petollinen kuin orjantappurapensaasta löytyvät marjat.
Valheprofeettojen hedelmät saattavat kyllä näyttää aidoilta, mutta eivät ne
syötäväksi kelpaa. He saattavat puhua rakkaudesta ja osoittaa myös käytännössä
rakkaudellisia tekoja, mutta eivät he piittaa Jumalan rakkaudesta, jonka vuoksi
Jeesus kärsi ristillä. He saattavat puhua myötätuntoa herättävästi köyhien ja
syrjäytyneiden puolesta, yhteiskunnallisten uudistusten puolesta, mutta eivät
syntisten puolesta, jotka tarvitsisivat vapahtajaa. Koska he eivät itse ole
uskon kautta kiinnittyneet Jeesukseen Kristukseen, ei heillä myöskään ole
todellista rakkautta hänen sanaansa. Päinvastoin he pyrkivät turmelemaan sen ja
tarjoavat onnettomille ihmisille muunneltua ja vääristeltyä totuutta. Väärän
profeetan tunnistaa toisin sanoen hänen eksyttävästä opetuksestaan. Sen
hedelmänä ei kuulijoissa synny todellista rakkautta Jeesukseen eikä hänen
sanaansa.
Eräs mies kertoi minulle, että Etelä-Ranskassa oli
muutama vuosi sitten pulaa lammaspaimenista. Vanhempi paimensukupolvi oli jo
väistymässä, ja uusia paimenia tulisi löytää jostakin. Nuoria miehiä
houkuteltiin tähän tehtävään lupaamalla luonnonmukaista elämäntapaa, jossa
pääsee vapaaksi kaupungin kiireistä. Muutamat ottivatkin tämän tehtävän vastaan,
mutta kokeilu epäonnistui kuitenkin pahasti. Nämä kaupunkilaispojat eivät
kestäneetkään kurjia olosuhteita, ulkosalla nukkumista, niukkaa ravintoa ja
yksinäisyyttä. Moni heistä jätti karut vuoristo-olosuhteet ja palasi sitten
takaisin kaupungin sykkeeseen. Etelä-Ranskasta saattaisi siis tänä päivänä
löytyä lammaspaimenen työtä, jos olet kiinnostunut kovasta ulkoilmatyöstä, josta
todennäköisesti maksetaan huonoa palkkaa.
Jeesuksellakin on lampaita, joiden kaitsemiseen
tarvitaan paimenia. Mistä siis saataisiin uusi sukupolvi Jumalan sanaan
sitoutuneita miehiä ruokkimaan ja kaitsemaan seurakuntia? Tahdon nyt jättää
tämän asian sinulle ihan rukouspyynnöksi, että anoisit Jumalaa lähettämään lisää
uskollisia paimenia lammastarhoja hoitamaan. Paimenen tehtävänkuvaan kuuluu
ruokkimisen lisäksi varoittaa lampaita julmista petoeläimistä. Mutta on
lampaillakin eli seurakuntalaisilla velvollisuuksia. Sinun tulee kuunnella
lampaankorvalla, kuuletko saarnassa tai opetuksessa hyvän paimenesi, Jeesuksen
Kristuksen äänen. Sinä et myöskään saa lähteä seikkailemaan omille teillesi.
Laumastaan ja hyvästä paimenestaan etääntyvälle lampaalle voi käydä niin, että
hän alkaa pian kuunnella sellaisia ”lampaita”, jotka maiskuttelevat omituisella
tavalla kieltiään ja puhuvat aivan petomaisella
tavalla.
Muista myös, että oikeilla profeetoilla, oikeilla
paimenilla on halu oksastaa sinut Jumalan sanalla kiinni Kristukseen. He ovat
juuri niitä paimenia ja opettajia, jotka rakastavat sinun sieluasi, ja jotka
tahtovat kerran nähdä sinut kerran taivaan kodissa. Heillä on
kolme takuuvarmaa tunnusmerkkiä, josta sinä voit tuntea heidät: he rakastavat
Kristusta, koska hän sovittanut heidän syntinsä, he rakastavat Pyhää Raamattua,
koska he kuulevat siinä Vapahtajansa äänen, ja he rakastavat myös luterilaisia
tunnustuskirjoja, koska he ovat löytäneet niistä todellisen aarteen, joka on
kristillisen opin oikea ja raamatullinen selitys.
SUOMEN SUDET
Mutta voisiko meidän rakkaan evankelis-luterilaisen
kirkkomme sisällä olla sellaisia piispoja tai pastoreita, jotka ovat Jeesuksen
vertauksen mukaisia susia lammasten vaatteissa? Ja jos on, niin mikä heidän
tunnusmerkkinään on? Edellä olemme jo todenneet, että virkapuku ja ulkoinen
asema eivät takaa sitä, että lähettiläs olisi aina oikealla asialla. Päinvastoin
piispan virkapuku voi kaikessa arvokkuudessaan olla jopa niin hämmentävä, että
monet vilpittömätkin kristityt uskovat lähes kaiken mitä hän Jumalan sanana
julistaa. Otan nyt yhden esimerkin Kuopion hiippakunnan alueelta. Kaksi vuotta
sitten Kuopion piispa Wille Riekkinen kirjoitti
yhdessä teologian tohtori Kari Kuulan kanssa kirjan nimeltä ”Paavalin
jalanjäljissä”. Tässä kansanomaisesti kirjoitetussa kirjassa on muutamia
kristillisen uskon kannalta ihan oikeita havaintoja. Tästä syystä sen sisältämää
opetusta voi olla vaikeaa arvioida. Kuitenkin se sisältää useita lauseita,
joissa asetutaan selkeästi kristinuskoa vastaan ja kokonaan sen ulkopuolelle.
Kuuntele nyt oikein lampaankorvalla, mitä Riekkinen ja Kuula kirjoittavat:
”Pohjimmiltaan ’ruumiin ylösnousemus’ on väkevä kielikuva. Sillä ei viitata
konkreettiseen ruumiiseen, vaan sillä halutaan sanoa jotakin tuonpuoleisuuden
luonteesta ylipäätään”. Kuula ja Riekkinen eivät siis halua tunnustaa kirjaimellisesti apostolisen uskontunnustuksen
kohtaa: ”uskon ruumiin ylösnousemisen”, vaan päinvastoin he pitävät ruumiin
ylösnousemusta tyhjänveroisena kielikuvana. Otan kirjasta vielä toisen
esimerkin, jossa käsitellään helvetin olemusta: ”Paavalin mukaan he jäävät
kuoleman haltuun, olemattomuuteen. Onko tämä helvettiä? Riippuu määritelmästä.
Jos olemassaolo täysin raukeaa, tietoisuus sammuu, ei voida puhua kärsimyksestä
tai rangaistuksesta”. Huomaa, että samalla tavalla opettavat myös Jehovantodistajat, helvetti on heille sama asia kuin
häviäminen olemattomuuteen. Lisäksi Riekkisen ja Kuulan määritelmä sotii sitä
tosiasiaa vastaan, että Paavali puhuu toisessa Tessalonikalaiskirjeessään iankaikkisesta kadotuksesta. Mikä
syy Paavalilla olisi käyttää kadotuksen yhteydessä kreikankielistä sanaa aioonion, iankaikkisuus, jos kuoleman jälkeen ihmiset
häviäisivät olemattomuuteen. Olemattomuus tai ei-oleminen ovat sellaisia termejä, jotka sopivat paremmin
yhteen ajatusten kanssa: ”ei ole mitään rangaistusta kuoleman jälkeen” tai:
”Jumala ei tuomitse ketään helvetin iankaikkiseen tuleen”. Paavali ei kuitenkaan
missään yhteydessä käytä sellaista termiä kuin olemattomuus, eikä rinnasta
kuolemaa olemattomuuteen, kuten piispa Riekkinen ja Kari Kuula tekevät.
Vääriä profeettoja löytyy siis kansankirkkomme sisältä.
En sano tätä sen tähden, että haluaisin herättää kohua täällä Tervolassa, vaan
sen tähden, että sinä rakas ystävä Kristuksessa pitäisit silmäsi ja korvasi
auki. Moni kirkkomme paimenista on luopunut Pyhästä Raamatusta ja
uskontunnustuksiin talletetusta kristillisestä uskosta. Sellaista opetusta,
josta puuttuu konkreettinen ruumiin ylösnousemus ja jossa Kristus ei ole
todellisesti kärsinyt ristillä helvetin rangaistusta, sinun kadotustuomiotasi,
ei voida kutsua kristinuskoksi. Sellainen julistus vie lopulta kuulijansakin
epätoivoon, koska se ei tarjoa mitään varmuutta sielun pelastuksesta. Lopulta
kuuliaisuus tällaiselle harhaopille uhkaa viedä seuraajansa siihen vaivan
paikkaan, jossa yksi tunti tuntuu sadalta vuodelta ja jossa sata vuotta on kuin
pieni ikuisuus. Tuskin voin siis liioitella, kun varoitan
sinua: pidä silmäsi ja korvasi auki, sillä lammastarhamme sisällä on liikkeellä
monia huijaripappeja ja piispoja, jotka kaupittelevat sinulle toista
evankeliumia, jota Kristus ei koskaan suostu tunnustamaan omakseen.
Omasta kokemuksesta voin kuitenkin sanoa, että väärän
opetuksen karttaminen ei vielä tuo omantunnon rauhaa ja turvallisuutta. En sano,
etteikö harhaopettajista vetäytyminen ole oikein ja
hyvin tehty, mutta ilman oikeaa hengenravintoa minä riudun ja lopulta paadun.
Minä tiedän, että tarvitsen kipeästi juuri sellaista jumalanpalvelusyhteisöä,
jossa saan kuulla puhdasta Jumalan sanan opetusta ja jossa saan nauttia
ehtoollisen sakramentin uskoni vahvistukseksi ja syntieni anteeksisaamiseksi.
Sellaisessa yhteisössä syntikuormat ja elämän raskaat taakat tulevat yhteiseksi
omaisuudeksi, koska siellä iloitaan yhteisestä Vapahtajasta, Jeesuksesta
Kristuksesta. Kenenkään ei tarvitse enää jäädä yksin omine kipuineen ja
ahdistuksineen, sillä seurakunnasta löytyy monia uskonveljiä ja sisaria, joiden
kanssa voi jakaa raskaitakin murheita. Ja jos sinä satut kantamaan niin raskaita
syntitaakkoja tunnollasi, ettet saa sanan saarnastakaan lohdutusta ja rauhaa,
niin sinulla on mahdollisuus tunnustaa syntisi yksityisesti pastorille, sielusi
paimenelle, joka julistaa sinulle synneistäpäästön
Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Tätä kaikkea sinä ja minä tarvitsemme
jatkuvasti, jotta jaksaisimme perille taivaan kotiin asti. Eihän kahden
kuukauden mittaisella vaellusreissullakaan riitä se, että syö matkan alussa
itsensä täyteen, mutta paastoaa sitten koko loppumatkan. Sitä suuremmalla syyllä
me tarvitsemme jatkuvasti kaikkea sitä hengellistä hyvää, jota meille jaetaan
paimenviran välityksellä.
OIKEA VIINIPUU
Tiedätkö muuten mitä yhteistä on kristityllä ja
viinipuun köynnöksellä? Kummallakaan ei ole itsessään voimaa tuottaa hyvää
hedelmäsatoa. Eihän meillä kristityillä ole mitään yliluonnollisia kykyjä,
joiden avulla me voisimme tuottaa Jumalalle kelpaavia hedelmiä. Meitä voisi
pikemminkin verrata rutikuiviin oksiin, jotka kelpaavat korkeintaan nuotion
sytykkeeksi. Me emme saa aikaan hyviä hedelmiä eli Jumalan mielen mukaisia
tekoja ankaran kilvoituksen avulla, huutamalla ylistyshuutoja tai pitämällä
pitkiä rukouskokouksia. Hedelmät syntyvät vain levosta käsin, kuin itsestään.
Eihän viinirypäleitäkään synny oksien heilumisen tuloksena, vaan rungosta
virtailevan elämännesteen ja auringon valon vaikutuksesta.
Niin. Viinipuun rungosta lähtee se elämä, jonka avulla
köynnökset pysyvät elossa ja tuottavat viinirypäleitä. Ne, jotka ovat joskus
nähneet, millainen runko viinipuulla on, tietävät että se on sellainen pieni ja
paksu käkkyrä, josta lähtee useita köynnöksiä joka suuntaan. Runkoa ja
köynnöksiä voi olla vaikea erottaa toisistaan, koska köynnökset ovat
kietoutuneet rungon ympärille. Samalla tavalla oikeat kristityt ikään kuin
kietoutuvat Kristuksen ympärille ja lähelle toisiaan. Heidät on kasteessa
oksastettu kiinni Kristukseen, ja he haluavat myös pysyä hänen yhteydessään.
Etkö sinäkin, joka murehdit syntejäsi ja omaa kelvottomuuttasi, tahdo elää
lähellä Vapahtajaasi, mielellään niin lähellä runkoa kuin suinkin mahdollista?
Sinulla voi olla paljonkin syntejä elämässäsi, heikkouksia ja jopa sellaisia
onnettomia lankeemuksia, joista koko kylä tietää, mutta haluan kertoa sinulle,
että sinä et ole yksin. Meitä on täällä niin monia, jotka olemme tahranneet
elämämme Jumalan ja ihmisten silmien edessä, ja juuri sen tähden me tarvitsemme
niin kipeästi Jeesusta ja syntien anteeksiantamusta. Onneksi hänellä on
sellaiset verihaavat, joista virtaa jatkuvasti elämän nestettä meihin. Jeesuksen
sovintoverta tarjotaan tänään sinulle ja minulle ehtoollisen sakramentissa. Hän
lahjoittaa meille jokaiselle oman ruumiinsa ja verinesteensä, jotta me kurjat
saisimme syntimme anteeksi. Siinä on puhdistuksen lähde, jossa meidän pahuutemme
ja jumalattomuutemme pestään pois. Sinun synnistäsi tulee Jeesuksen tekemä
synti, ja Jeesuksen tekemästä sovitustyöstä ristillä tulee sinun pelastuksesi ja
iankaikkinen elämäsi.
Ehtoollinen ei ainoastaan puhdista meitä köynnöksiä
likatahroista, vaan sen vaikutuksesta syntyy myös hyviä ja kauniita hedelmiä.
Kristuksen veren mukanaan tuoma syntien anteeksiantamus on niin sanoin
kuvaamattoman voimallinen, että meissäkin syntyy halu elää Jumalan sanan
mukaisesti tässä pahassa maailmanajassa. Tämä halu ja Jumalan tahdon mukainen
elämä on meissä kuitenkin vasta alullaan, ja itse asiassa synti nostaa meissä
jatkuvasti päätään. Mutta jokainen, joka elää uskonyhteydessä Jeesukseen
Kristukseen, tuottaa hyvää hedelmäsatoa. Aidot hedelmät eivät
ole merkki siitä, että sinä olisit saanut ne omalla toiminnallasi aikaiseksi,
vaan ne ovat merkkinä muille ihmisille siitä, että sinä olet oksastettu oikeaan
ja jaloon viinipuuhun, joka on Jeesus Kristus.
Rakas ystävä, armon aikamme täällä maan päällä on kovin
lyhyt. Niin paljon kuin sinulle päiviä vielä suodaan, käytä aikasi viisaasti.
Itse en tiedä parempaa tapaa, kuin viettää paljon aikaa Jeesuksen seurassa.
Ehtoollispöytä on tänään taas katettu, ja siellä rakas Vapahtajamme jakaa
sinulle ja minulle ruumiinsa ja verensä. Hän on itse antanut meille tämän
lupauksen: ”Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen
elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä. Sillä minun lihani on totinen
ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.” Tulethan siis kanssani, tavataan
Vapahtajamme luona ehtoollispöydässä ja kerran taivaassa.
Saarna 1.8.2004 Tervolassa