HUMANISTINEN LASKELMOINTI
KUULIAISUUDEN SIJASTA
Halvar Sandell, pastori, Helsinki
Pietismin perusluonteeseen on paljolti kuulunut
valheellinen irenismi eli väärä pyrkimys sopuun ja rauhaan. Hurskas ryhmä,
ecclesiola, on ollut hengellisen elämän ihanne. Kaikki on ollut hyvin, jos
ympärillä oleva laitoskirkko on ollut suvaitseva ja antanut elintilaa sekä
omalle ecclesiolalle että toisensuuntaisille ryhmille. Kaikki oppituomiot,
joilla on jurisdiktionaalisia seurauksia (esim. virasta pidättäminen tai viran
menettäminen), ovat periaatteessa tälle
ajattelutavalle melko vieraita. Sekä neologit, jotka sovelsivat valistusajan filosofiaa
teologian alalle, että pietistit olivat
tässä asiassa vähitellen aika yksimielisiä ja tuhosivat yhdessä oppiselvittelyn,
jolla piti olla jurisdiktionaalisia seurauksia ja jonka tuli erottaa
kirkollisesta yhteydestä poikkeavia suuntauksia.
Kristillinen saarna ja todistus nimenomaan omassa
ryhmässä olivat polttopisteessä. Luonnollisestikaan tehtäviin ei haluttu
esiintyjää, joka ei hengellisesti vaikuttanut aidolta, eikä sellaista
saarnaajaa, jolla ei ollut hengellisesti rakentavaa antia. Mielenkiinto
kohdistettiinkin juuri yksilön hengelliseen ilmaisuun ja vaikuttavuuteen Jumalan
sanan ja opin kustannuksella. Kirkon oppi ja yhteinen yhtyminen siihen oli, jos
ei suorastaan toisarvoinen kysymys, niin ainakin asia, johon liitettiin vähemmän
huomiota. Siedettiin, että pitäjän kirkkoherra oli neologi, jota ei herätys eikä
oikea oppi kiinnostanut. Hänen toimittamalleen ehtoolliselle mentiin estoitta,
vaikka ei voitu olla varmoja, että hän tunnusti ihmisluonnon syntiturmeluksen ja
Kristuksen jumaluuden uskontunnustuksen mukaan. Voidaan huomauttaa, ettei
rahvaalla ollut muuta mahdollisuutta. Täytyy silti muistaa, että
pietistiteologit olivat kehittäneet sen teologisen periaatteen, johon tämä
tavallisen kansan käytäntö perustui. He olivat sekä hylänneet ortodoksiajan
käytännön että ainakin välillisesti antaneet periksi modernistien
pyrkimyksille.
Lopputulos pietismin tuhoisasta vaikutuksesta näkyy
tässä: yhteyden sakramentista (1. Kor. 10:17) oli Jumalan sanan vastaisesti
tehty moniarvoisuuden sakramentti, kun oppiselvittelyä ei periaatteesta käyty.
Ehtoollisesta oli tehty laitoskirkon osalta vain mekaaninen jakamistoiminto,
hengellinen anti omassa sisäisessä ryhmässä oli kaikki kaikessa. Ehtoollinen oli
merkityksellinen ainoastaan siinä mielessä, että se subjektiivisesti antoi
jotakin hengellisesti arvokasta yksilölle. Näin oli käytännössä tultu lähelle
antiikin mysteeriouskontoja, joissa osallistujat käyttivät yhteisesti samaa
rituaalia mutta joissa kukin yksilö täytti yhteiset menot omalla
subjektiivisista näkökohdista käsin määritellyllä sisällöllä.
Silmiinpistävää juuri tällä hetkellä on, että
uuspietismi on voimakkaasti nostanut esille pietismin teorian ja käytännön tämän
kevään tapahtumien myötä. Kun Luther-säätiön pastorit maaliskuussa, vakavasti ja
harkiten Jumalan sanan ja tunnuksen pohjalta, ilmoittivat, etteivät he
toistaiseksi halua viettää yhteistä ehtoollista piispa Huovisen kanssa, juuri
uuspietistiset ryhmät reagoivat voimakkaasti tätä vastaan. Jos edes vähän
analysoi pietismin juuria, ymmärtää, että Luther-säätiön pastorien linja sotii
aivan pietistisen peruskäsityksen olemusta vastaan. Pietisteille tämä on siis
pahempaa kuin opin poikkeama jossakin kohdassa. Tästä näkökohdasta käsin heidän
reaktionsa on johdonmukainen ja luonnollinen. Toisenlaisen reaktion olisi
lopulta pitänyt hämmästyttää enemmän.
Samalla reaktio oli kuitenkin kristillis-kirkollisesti
outo ja hämmentävä. Varhaiskirkon aikana olisi pidetty uuspietististä oppia
kristilliselle uskolle täysin vieraana (Werner Elert: Kirkkojen välinen
ehtoollisyhteys, Concordia 2/2004, s. 3-10). Martin Wittenbergin
artikkelista Kirchengemeinschaft und Abendmahlgemeinschaft
kirchengeschichtlich gesehen (Lutherischer Rundblick, 1961, s. 162-192) voi
lukea lisää siitä, miten kangerrellen ja vaikeasti tämä uuspietistinen oppi
kirkollisesta yhteydestä on lyönyt itsensä läpi. Edes Halle-pietismin oppi-isä
Spener ei olisi yhtynyt kaikkeen, mitä pietismi on opettanut hänen jälkeensä
kirkollisesta yhteydestä
Olemme nyt joutuneet näkemään sarjan uuspietistisiä
anateemoja eli oppituomioita. Ensiksi ilmestyi Raimo Mäkelän ja Leif Nummelan
allekirjoittama STI:n kannanotto Helsingin Sanomien yleisönosastossa 13.4. Tätä
ovat seuranneet Mäkelän kirjoitus Elämään-lehdessä 5/2004, STI:n työntekijän
Timo Eskolan kirjoitus Perusta-lehdessä 3/2004 ja OPKO:n pääsihteerin Lauri
Seppäsen kannanotto Kirkko ja Kaupunki -lehdessä 2.6.
Mäkelä kirjoittaa
Elämään-lehdessä 5/2004 otsikkona Naispappeus ja ehtoollinen.
Silmiinpistävää on että Mäkelä lähtee liikkeelle pietistisistä selviöistä käsin.
Mäkelä suhteellistaa vakavat ongelmat tekemällä analyysin yksilön
henkilökohtaisesta vastaanotosta käsin – kokonaisvaltainen kirkollinen analyysi
puuttuu täysin. Mäkelä tekee seuraavan ajatusleikin: On kaksi kirjoitettua
sananselitystä, toinen on miespapin ja toinen naispapin kirjoittama. Lukija ei
tiedä, kumpi on kirjoittanut kummankin selityksen. Mäkelän johtopäätös on
seuraavaa: jos sisältö on oikea, se myös vaikuttaa oikein kirjoittajasta
riippumatta.
Mikä ylipäätään on tämän
esimerkin idea? Kuka kieltää, että joskus voi jotakin oikeaa tapahtua samalla,
kun tehdään väärin? Millainen on tämän toteamuksen painoarvo? Mäkelä haluaa
korostaa sitä, että hyvääkin tulee esiin arveluttavista kokonaisuuksista.
Mäkelän mukaan julistaja voi esittää opillisia heikkouksia, joita ei voida
hyväksyä, mutta tämä ei silti turhenna Jumalan todellisuuden kokemista
tilanteessa. Mäkelä haluaa tehdä tästä johtopäätöksen, ettei saa torjua sitä
oikeaa vajavaisessakaan kokonaisuudessa eikä siten esimerkiksi katkaista
ehtoollisyhteyttä.
Asia on kuitenkin
päinvastoin. Sen tosiseikan, että elämä on tällaista, täytyisi tehdä meidät
entistä varovaisemmiksi. Eikö Kristus eritoten varoittanut meitä lampaan
vaatteissa tulevista harhaopettajista? Tällaiset opettajat esittävät siis myös
jotakin oikeaa. Sen, ettemme halua rakentaa kirkollista yhteyttä niiden kanssa,
joilla on poikkeava oppi, ei tarvitse merkitä, että väitämme heidän toimintansa
olevan vailla mitään myönteisiä vaikutuksia. Tiedämme myös, että Jumala tekee
suvereenisti ihmisten keskuudessa paljon sellaista hyvää, mikä on meidän
kontrollimme ulkopuolella.
Mäkelän kirjoituksessa
on pietismin mukaisesti vedetty väärä raja ulkonaisen ja sisäisen todellisuuden
välillä. Kirkko, seurakunta ja pappeus ovat Mäkelän mukaan ulkonaisia asioita,
jotka eivät ole pelastuskysymyksiä. Mäkelän kirjoituksessa hämmentää, että hän
toisaalta sanoo, että pappeus on raamattukysymys – toisaalta, että pappeus ei
ole pelastuskysymys. Jos haluaa nähdä tässä jonkinlaista pätevää teoriaa tai
johdonmukaisuutta, Mäkelän oppi kirkosta ja virasta on ymmärrettävä rakennetuksi
sen mukaan, että Raamattu antaa ohjeet pappeudesta ja virasta, mutta niiden
rikkominen ei periaatteessa erota pelastuksesta, koska se taas puolestaan on
sisäinen asia. Ulkonaiset asiat eivät liitä pelastukseen eivätkä erota siitä.
Tämä vie pietistisesti ajattelevat siihen, että he suhteellistavat sekä
kysymykset, jotka liittyvät kirkon ja seurakunnan rakenteeseen, että myös
kysymykset, jotka koskevat jumalanpalveluksen toimittamista ja virkaa. Nämä
asiat ovat ainoastaan ympäristö, missä yksilö voi tulla uskoon, eivät sinänsä
asioita, jotka ovat välittömästi ja suoraan pelastuksen kysymyksiä. Yksilön
uskonakti psykologisesti määriteltynä on avainasemassa, eivät ulkonaiset,
puhtaat armovälineet ja oikeat järjestykset. Oppi, erityisesti ajatus uskon ja
armon suorasta välittämisestä monergistisena eli ainoastaan Jumalan vaikuttamana
tapahtumana ulkonaisten armovälineitten kautta, on pahasti
vaurioitunut.
Aivan toinen todellisuus
kohtaa kuuliaista seurakuntaa, joka Raamatusta käsin etsii ja kohtaa paljaan
kuuliaisuuden. Pyhä Henki sanoo saarnakiellosta ”Jos joku ei tätä tunnusta,
Jumala ei tunnusta häntä” (1. Kor 14:38)[1],
nimittäin Herran ja hänen pyhien enkeliensä edessä viimeisenä päivänä.
Ketkä voivat sietää, että Herran käsky rikotaan? Ketkä pitävät tätä vain
ulkonaisena asiana? Kun Jumala kerran seurakunnassaan on asettanut saarnaviran
(Augsburgin tunnustuksen artikla V, jonka perusteita ovat apostolien valinta,
Tiit. 1:5 ja Ap. t. 14:23), niin tämä on otettava todesta. Augsburgin tunnustus
sanoo: ”Jotta saisimme tämän uskon…” Uskon saaminen ja uskoon tuleminen
vaarantuvat, kun kerran Herran käsky on meillä rikottu näin
räikeästi.
Harhoja ja
kristinuskosta poikkeavia yksilöitä ja liikkeitä Mäkelä käsittelee juuri tämän
pietistisen kaavan mukaan, missä ulkonaiset ja sisäiset asiat väärällä tavalla
pidetään toisistaan loitolla (pelastuskysymys pidetään erillään siitä
minkälaisia ratkaisuja teemme yhteisessä kirkollisessa elämässä) ja väärällä
tavalla myös samaistetaan (henkilökohtainen heikkous velvoittaa sietämään
tietoisia vääriä ratkaisuja kirkollisessa elämässä).
Mäkelä toteaa, että
Antti Kylliäinen, piispa Huovisen hippakunnan pappi, ”julkisesti,
määrätietoisesti ja toistuvasti opettaa paljon sellaista, mikä on kristillisen
uskon perusasioiden kanssa ristiriidassa”. Suomen evankelis-luterilaisen
kirkon harhat ja luopumukset Herran sanasta eivät ole Mäkelälle vieraita, mutta
ne eivät herätä mitään suurta reaktiota, vakavaa surua, vielä vähemmän selviä
johtopäätöksiä. Ainoastaan täysin kylmästi todetaan, pelkästään
sanahelinätasolla, ettemme hyväksy kirkon vääristymiä. Rikkomukset kuitataan
sillä, ettemme ”itsekään ole täydellisiä” (todettu sisäinen heikkous antaa luvan
tietoiselle ulkonaiselle rikkomukselle). Voimakas reaktio tulee sen sijaan, jos
joku väittää piispa Huovisen menneen liian pitkälle kirkon ulkonaisessa
elämässä, ja varsinkin, jos joku ilmoittaa, että kirkollisen yhteyden
perusedellytykset eivät enää täyty.
On päästy lopulta siihen
väitteeseen, joka on kirkon ja kristillisen elämän tuhoavin yksittäinen tekijä.
Yleinen syntisyys antaa muka luvan sietää tottelemattomuutta ja syntiä
yksityiskohdissa, varsinkin laitoskirkossa ja erilaisissa yhteisöissä.
Anteeksiantaminen ja anteeksisaaminen ovat Herran pyhiä asioita, eivät meidän.
Siksi meillä ei ole lupaa sanoa, että pelastus ja anteeksisaaminen pysyvät, kun
ihmiset tietoisesti harkiten jatkuvasti rikkovat Jumalan
säätämyksiä.
Herra itse, toisin kuin
uuspietistit, edellyttää, ettemme veljeile harhaopettajien kanssa (Room. 16:17).
Hän vaatii, että kartamme harhahenkistä ihmistä ja katkaisemme kirkollisen
yhteyden hänen kanssaan (2 Tess. 3:14-15 ja Tiit. 3:10). Hän kieltää meitä
vastaamasta jumalanpalveluksen vuorotervehdyksessä papille, joka ei ole
Kristuksen opissa (2. Joh. 10-11).
[1]
Vuoden 1992 käännöksen mukaan, joka
tässä kohden perustuu vankempaan tekstikriittiseen pohjaan.Tämän muodon
tuleminen uusiin raamatunkäännöksiin maailmanlaajuisesti juuri nyt
naispappeusheresian ollessa pinnalla on Pyhän Hengen antama varoittava
merkki.