OIKEA JA VÄÄRÄ
KIRKKO
He erottavat teidät synagoogasta; ja tulee aika,
jolloin jokainen, joka tappaa teitä, luulee tekevänsä uhripalveluksen Jumalalle.
Ja sen he tekevät teille, koska he eivät tunne Isää eivätkä
minua (Joh.
16:2-3).
Se siis, joka tahtoo oikein erottaa toisistaan nuo kaksi
seurakuntaa ja arvostella niitä, ei saa ottaa huomioon yksinomaan virkaa, sillä
vääräkin seurakunta saattaa virkaa oikein ylläpitää ja hoitaa, kuitenkaan silti
olematta oikea, niin kuin tiedämme vääränkin kirkon
voivan jalosti puhua ja kerskata Jumalan nimessä. Sitä ei ole otettava huomioon.
Opettaahan meille toinen käsky selvin sanoin, että Jumalan nimeä lausutaan
turhaan; sitä
paitsi me rukoilemme Isämeidän ensimmäisessä rukouksessa, että
Jumalan nimi pyhitettäisiin, mikä sekin selvästi osoittaa, ettei moni pidä
pyhänä hänen nimeänsä. Mutta kun väärä seurakunta alkaa julistamaan
kirkonkiroukseen ja tuomita Jumalan kirkon nimessä, silloin on varottava, ettet
anna itseäsi pelottaa, vaan osaat tehdä oikean erotuksen, sanoen: Kuulen kyllä
Jumalan nimeä mainittavan, kuulen sinun kerskaavan seurakunnankin nimestä, mutta
sitä väärätkin kristityt osaavat tehdä, muutoin ei
tarvittaisikaan Jumalan nimen turhaan lausumisen kieltoa. On siis etsittävä
arvostelulle toinen peruste, on ensin katsottava, käytetäänkö Jumalan nimeä myös
oikein eikä väärinkäytetä seurakunnan jaloa nimeä.
Tämän arvostelun voimme suorittaa sen säännön nojalla,
minkä Herra tässä antaa sangen sattuvasti ja selvästi kuvatessaan väärää
kirkkoa, osoittamalla, ettei oikea kirkko käytä miekkaa eikä maallista valtaa.
Väärä seurakunta sitä vastoin tarttuu miekkaan ja vainoaa oikeaa seurakuntaa,
niin kuin Kristus tässä sanoo: ”He erottavat teidät synagogasta; ja tulee aika,
jolloin jokainen, joka tappaa teidät, luulee tekevänsä uhripalveluksen
Jumalalle”. Siitä voit varmasti huomata, mikä on väärä kirkko eli seurakunta. Ja
vieläkin varmemmin voi sen päättää seuraavista Kristuksen sanoista: ”Ja sen he
tekevät teille, koska he eivät tunne Isää eivätkä minua”. Tässä on väärän
seurakunnan totuudenmukainen kuvaus. Virka sillä saattaa olla, Jumalan nimestä
se voi kerskata ja sillä komeilla; mutta viran ja nimen huolimatta sillä on se
onneton vika, ettei se tunne Isää eikä Kristusta.
Ja mitä onkaan Isän ja Kristuksen tunteminen? Ei se ole
samaa kuin messujen lukeminen, munkinkaapuun pukeutuminen, paastoaminen,
almujenanto ja muiden sellaisten tekojen tekeminen. Kristuksen me sen sijaan
tunnemme, kun uskomme hänen olevan sen Jumalan Karitsan, joka kantaa maailman
synnin, joka meidän tähtemme tuli ihmiseksi, kärsi edestämme ristinkuoleman,
nousi jälleen kuolleista ja astui ylös taivaaseen, ja kun turvallisella mielellä
osoitamme sitä luottamusta Jumalaan, että hän Poikansa tähden on meille
armollinen ja laupias. Se on Isän tuntemista, että tiedämme hänen olevan
armollisen ja antavan meille syntimme anteeksi Poikansa Jeesuksen Kristuksen
tähden. Missä tällaista tuntemista on, siellä on oikea seurakunta eli kirkko;
missä ei ole tätä tuntemista, siellä ei ole kirkkoa, vaikka olisikin virka ja
Jumalan nimi. On siis otettava tästä tuntemisesta vaarin; silloin ei voida
erehtyä.
Martti Luther, Huonepostilla, s. 434. Turku 1945 (SLEY). Suom. Niilo Vainio.