MUUT LEHDET:
KEHITTYYKÖ VANHURSKAUTTAMISOPPI?
Olli-Pekka Vainio on
tutkinut vanhurskauttamisopin kehitystä ajanjaksolla, jota voimme seurata
Tunnustuskirjoista. Vanhurskauttamisoppi on esitetty Augsburgin tunnustuksessa
muutamalla rivillä viitaten Roomalaiskirjeen lukuihin 3-4. Se oli Lutherinkin
tunnustus. Mittaa kertyi pian, kun ryhdyttiin kumoamaan vastustajan esitystä
(Puolustus) ja ojentamaan harhaantuneita veljiä (Yksimielisyyden ohje). Väliin
ei mahdu kehitystä.
Luterilainen
oppitraditio on kokonaisuudessaankin luonteeltaan säilyttävää. Ajatus
kehityksestä on tullut muualta. Tutkija on sen tähden joutunut käsittääkseni
mahdottoman tehtävän eteen ja urautunut sitten vertailemaan erilaisia
tulkintatraditioita. Jos kehitysajatuksesta pidetään kiinni, on totuuden
nimessä huomioitava myös taantuva kehitys. Tästä on kysymys, kun valmiina saatu
totuus hajoaa ihmisten käsissä tulkintakysymyksiksi.
Toinen kriittinen
havaintoni kohdistuu forenssisen vanhurskauttamisopin määritykseen. Esityksestä
voi saada käsityksen, että forenssisuudella on ilmaistu koko
vanhurskauttamisoppi. Tunnustuskirjojen mukaan tähän kuuluu myös vastaanottaminen
(uskonvanhurskaus).
Mitä tulee
Melanchthoniin, emme voi kiistää hänen ansioitaan kynämiehenä. Hän lähti
teologiassa omille teilleen jo 1530-luvun puolivälissä. Ero hänen ja Lutherin
välillä tuli julki heidän keskustelussaan Bugenhagenin luona vuonna 1536.
Melanchthonista löytyy liittymäkohtia useaan suuntaan.
Mitä tulee Franz
Pieperin dogmatiikkaan, saattavat sen eräät piirteet viitata tutkijan
mainitsemaan suuntaan. Ansiona on mielestäni kuitenkin pidettävä vapautumista
filosofiasta tekijän perustautuessa lujasti eksegeettiseen linjaan
(biblisismi). Pieper kuuluu siihen yhdysvaltalaiseen siirtolaispolveen, joka on
pitänyt välttämättömänä erottaa luterilaisuudesta pois katolisia, reformoituja
ja rationalistisia aineksia.
Mitä sitten tulee
erääseen suomalaiseen koulukuntaan, joka on kehitellyt ajatuksiaan Lutherin
yhdestä lauselmasta sivuuttaen hänen kirjallisen tuotantonsa, on sen
luterilaisuus sekä tieteellisyys aiheellisesti kyseenalaistettava. Suosittelen
uusille Luther-tutkijoille perehtymistä heti alusta lähtien hänen pääteokseensa
De servo arbitrio (orjallisesta tahdosta, suom. Sidottu ratkaisuvalta).
Kotimaa 8.6.2004
Matti Roininen
Nastola