POIMINTOJA:
VANHURSKAUTTAMISOPIN TUTKIMUS
Olli-Pekka Vainio:
Luterilaisen vanhurskauttamisopin kehitys Lutherista Yksimielisyyden ohjeeseen.
312 sivua, Helsinki 2004.
Vainio on rohjennut
käydä käsiksi tärkeään ja polttavaan aiheeseen. Suomessa on 1980-luvulta
lähtien käyty keskustelua, jota ovat vauhdittaneet Helsingin Luther-koulu Tuomo
Mannermaan johdolla ja Yhteinen julistus vanhurskauttamisopista -asiakirjan
hyväksyminen kirkossa 1990-luvun lopulla.
Erityisen selvästi
väitöskirjassa tuodaan esiin, että Lutherilla ja kaikilla luterilaisilla isillä
vanhurskauttamisen perustus on aina ulkopuolellamme Kristuksen täytetyssä
työssä. On tärkeää, että tämä tulee nyt selkeästi esiin. Olen jatkuvasti
ihmetellyt, miten vähän Helsingin koulussa tästä perustuksesta on puhuttu tai
miten se on sivuutettu kokonaan. Ilman Kristuksen täytettyä työtä ei ole mitään
jumalattoman vanhurskauttamista.
Merkittävästi Vainio
myös korjaa Tuomo Mannermaan esittämän opetuksen, jonka mukaan Kristus omaksui
lihaan tullessaan ihmisen syntisen luonnon. Näinhän Luther ei opettanut, ei
myöskään vanha kirkko eikä Raamattu! Mannermaan opetuksessa voikin nähdä tässä
kohden ongelmia koko kristologiassa.
Vainio esittää
kirjassaan, että Kristuksen todellinen olemuksellinen läsnäolo (reaalipreesens,
unio) on edellytys ihmisen vanhurskaaksi lukemiselle. Tällaisen opetuksen hän
katsoo löytävänsä Lutherilta ja osalta myöhempiä luterilaisia opettajia.
Mutta onko Kristuksen
ihmisessä asuminen (inhabitaatio, unio) todellakin vanhurskaaksilukemisen
edellytys? Vainion mukaan vasta silloin voi tapahtua vanhurskaaksilukeminen (imputaatio).
Tarvitaanko Kristuksen täytettyyn työhön todellakin jotain lisää? Se luetaan
meille lahjana, jota lukiessa Kristus itse tulee omaksemme. Kristusta ja hänen
ansiotaan ei voi eikä saa erottaa toisistaan.
Vainio kirjoittaa:
”Luther myös korosti inhabitaatiota vanhurskauttamisen edellytyksenä” (s. 142).
Tästä en ole mitenkään vakuuttunut, en myöskään Vainion tavasta lukea tekstiä
tässä kohdassa.
Vainion jatkoon voi
hyvin yhtyä: ”Luther sitoo pelastusvarmuuden Kristuksen tekoon, joka sitten
realisoituu uskossa tapahtuvassa uniossa Kristuksen persoonan kautta.” Tähän
pidän kuitenkin välttämättömänä lisätä: Tämä realisoituminen tapahtuu
hyväksilukemisessa eli imputaatiossa. Imputaatiota ja uniota ei saa erottaa
toisistaan. Sen sijaan voimme sanoa, että ne tapahtuvat samanaikaisesti, simul.
Toivon, että Olli-Pekka
Vainion kirjan äärellä käynnistyy reipas keskustelu. Kyseessä ovat luterilaisen
uskomme sydänäänet. Nyt käsitellään oppia, jonka varassa kirkko seisoo tai
kaatuu.
Reijo Arkkila
Sanansaattaja 3.6.2004.