ESKOLA JA WALTHER
Hannu Lehtonen, pastori,
Soini
Perusta-lehden
päätoimittaja Timo Eskola käsittelee pääkirjoituksessaan (3/2004)
kirkkokysymystä tavalla, joka antaa aihetta kommentointiin. Nämä kommentit
liittyvät pääosin siihen, mitä Eskola sanoo C. F. W. Waltherista ja tämän
teoksesta.
Ensiksi on syytä kiittää
Eskolaa siitä, että hän ottaa pääkirjoituksessaan esille Waltherin ja yhden
hänen suomeksi ilmestyneistä kirkko-opillisista kirjoistaan. Eskola siteeraa
Waltherin teosta Oikea näkyvä kirkko (STLK 1999). Waltherin kirkko-opilliset
kirjat kuuluvat siihen teologisten kirjojen ryhmään, joita ei tunneta tai jotka
on tietoisesti haluttu unohtaa ja sivuuttaa. Siksi on erinomaista, että Eskola
viittaa pääkirjoituksessaan Waltherin teokseen ja siteeraa sitä.
Eskola käsittelee
pääkirjoituksessaan varsinaisesti professori Osmo Tiililää ja kirkon kriisiä.
Hän viittaa Waltheriin seuraavanlaisessa asiayhteydessä: ”Tiililä nimittäin
seurasi Lutheria ja luterilaista puhdasoppisuutta todetessaan, että oikea
kirkko on näkymätön. Luther opetti, että näkymättömällä kirkolla on
tuntomerkkinsä, nimittäin sana ja sakramentit. Me voimme tietää, että kirkko ja
taivaan valtakunnan salaisuus ovat löydettävissä: ’kukaan ei näe kirkkoa,
vaan meidän täytyy uskoa yksin Sanan tuntomerkistä, että kirkko on olemassa’
(WA VII). Gerhard pitäytyi myöhemmin tähän todeten, että voimme ’päästä
tuntemaan kirkon olemassaolon puhtaasta, julkisesti hyväksytystä sanan
saarnasta’, vaikka emme tiedä, ketkä tulevat uskon kautta ’näkymättömän
kirkon oikeiksi ja eläviksi jäseniksi’” (kursivoitu osuus Waltherilta,
kursivointi HL).
Eskola jatkaa
kommentoiden: ”Nämä lainaukset löytyvät hieman yllättäen C. F. W. Waltherin
teoksesta Oikea näkyvä kirkko. Waltherin oma missourilainen ratkaisu oli
toinen. Hän perusteli sitä, että tuntomerkit ovatkin näkyvän kirkon
tuntomerkkejä. Siksi Missouri-synodin luterilainen kirkko oli oikea, näkyvä kirkko
maan päällä.”
Eskolan Walther-sitaatit
ovat Waltherin teoksen alkuosasta teesistä II, joka kuuluu: ”Vaikka kirkko on
näkymätön, sillä on tuntomerkkinsä”. On vaikea käsittää, miksi Eskolan mielestä
tällaisten sitaattien löytyminen Waltherilta on yllättävää. Lausuuhan Walther
teesissään vain sen, mitä apostolisessa ja Nikaian uskontunnustuksessa
lausutaan kirkosta ja mitä Luther ja luterilainen kirkko opettaa Raamatun
perusteella. Walther sanoo: ”Tätä yhtä pyhää kristillistä kirkkoa, joka on
hengellinen temppeli, ei tosin voida nähdä, vaan se voidaan ainoastaan uskoa”
(Oikea näkyvä kirkko, s. 22).
Eskola huomauttaa
sitten: ”Hän (Walther) perusteli sitä, että tuntomerkit ovatkin näkyvän kirkon
tuntomerkkejä.” Tässä Eskola ei anna oikeaa kuvaa siitä, mitä Walther opettaa.
Jos lukija ei ole tutustunut Waltherin kirjaan, hän voi helposti saada oudon
kuvan siitä, mitä Walther halusi sanoa.
Walther ei tietenkään
halua kumota muilla teeseillään sitä, mitä hän on sanonut aluksi. Eskola ottaa
esiin yhden lainauksen tunnetulta luterilaiselta dogmaatikolta, Johann
Gerhardilta. Lainaan samasta teoksesta toisen Gerhard-sitaatin teesistä IX
(Oikeaa näkyvää kirkkoa ei ole kaikkina aikoina). Gerhard tekee Eskolan
kommentteja ajatellen tärkeän erottelun, joka kannattaa huomioida: ”Teemme eron
kirkon sisäisen loiston, joka on uskoa, toivoa ja rakkautta sekä Pyhän Hengen
sisäisiä lahjoja, ja ulkonaisen loiston välillä, joka on siihen kuuluvien
ihmisten suuri joukko, rauha vainoista, julkisesti kaikuvan opin selkeys ja
puhtaus, turmeltumaton saarnavirka jne. Kirkon sisäinen loisto on sille
olennainen ja keskeytymätön, ulkonainen taas satunnainen ja tilapäinen.
Näkymätön yleinen kirkko ei milloinkaan lakkaa eikä menetä sisäistä loistoaan
Jumalan silmissä; kun taas näkyvät osakirkot voivat lakata tällä tavalla ja
siinä mielessä, ettei ole tunnettua ja kaikkien nähtävissä olevaa seurakunnan
kokoontumista, jossa kaikuisi julkisesti ja vapaasti puhdas sana ja
sakramenttien oikea nauttiminen olisi jatkuvassa käytössä...” (Walther, Oikea
näkyvä kirkko, s. 61).
Tämä sitaatti tuo
mielestäni hyvin esille sen, missä mielessä Walther puhuu näkymättömästä ja
näkyvästä kirkosta. ”Näkymätön yleinen kirkko ei milloinkaan lakkaa eikä menetä
sisäistä loistoaan.” Sitä vastoin näkyvät osakirkot voivat kyllä lakata.
Näkyvästä oikeasta kirkosta voidaan puhua myös näkyväksi tulemisena: ”Sekä
Vanhan että Uuden testamentin kirkko saattoi lakata sillä tavalla, että
turmeltuneisuuden päästyä valtaan julkinen saarnavirka ei enää ole puhdas, niin
että paikkakunnalla, jolla oli runsasväkinen ja huomattava seurakunta, kirkko
ei enää tule näkyviin, että oikea Jumalan kirkko on kätkössä ja säilyy niissä,
jotka eivät muodosta näkyvää ja huomattavaa kokoontumista” (Walther, em. s.
62).
Eskola jatkaa
pääkirjoitustaan kysellen: ”Pitäisikö hyväksyä missourilainen ratkaisu ja joko
erota kirkosta tai eristäytyä kirkon sisällä?” Eskola puhuu missourilaisesta
ratkaisusta ja ottaa siitä etäisyyttä tarjotakseen sitten oman oikeana
pitämänsä linjauksen. Voidaan perustellusti kysyä, tehdäänkö tässä oikeutta
Waltherin ja Missouri-synodin edustamalle kirkko-opilliselle linjalle, joka on
ankkuroitu Lutherin ja puhdasoppisen luterilaisuuden opetukseen. Eikö
esimerkiksi edellä lainatuista sitaateista jo käy ilmi, että Waltherin ja
luterilaisten opettajien pyrkimyksenä on painottaa kirkon oikeiden
tuntomerkkien toteutumista, että kokoonnutaan oikean saarnan ja Herran
asetuksen mukaan toimitettujen sakramenttien äärelle? Tämän rinnalla on
toissijaista se, millaisia seuraamuksia tästä voi olla.
Kirjoittaessaan kirkon
tunnustuksellisuudesta Eskola huomauttaa, että kirkon tunnustuksellisuus ei
kuitenkaan ole sidoksissa sen työntekijöiden näkemyksiin. Pääkirjoituksensa
aikaisemmassa osassa Eskola tekee vakavan huomautuksen: ”Kirkon
tutkimuslaitoksen uusimman tutkimuksen mukaan kolmasosa papeista ei enää usko
Kristuksen neitseestäsyntymiseen. Tämä tieto on niin käsittämätön, että se on
vaarassa jäädä vaille huomiota. Se tarkoittaa, että kolmasosa kirkkomme papeista
ei enää allekirjoita Apostolista uskontunnustusta.”
Tämä huomautus kertoo
karua kieltä kirkon tilasta. Mutta Eskola kuin mitätöi paljolti oman
kirkkokritiikkinsä sanoessaan sitten: ”Kirkon tunnustuksellisuus ei kuitenkaan
ole sidoksissa sen työntekijöiden näkemyksiin. Yhteyteen riittävät
tunnustuskirjat. Siksi yksittäisiä näkemyksiä ei päästetä rikkomaan esimerkiksi
ehtoollisyhteyttä.” Jos tunnustuskirjoilla ei tässä tarkoiteta vain sitä, että
kyseinen dokumentti lojuu kirjahyllyssä tai kirkon arkistossa pölyttymässä,
niin eikö ole aivan ilmeistä, että esimerkiksi ajatellen Eskolan itsensä
mainitsemaa tutkimusta, yhteys kirkon sisällä on rikottu ja sen ovat rikkoneet
ne, jotka ovat luopuneet Jumalan sanasta ja tunnustuksesta? Eikö Eskolan tästä
syystä tulisi lausua johtopäätöksensä aivan päinvastoin kuin hän tekee?