Johannes Bäck,
khra (1850-1901)
Otsakekirjoitukseni ehkä
kummastuttanee arvoisia lukijoitani. Tahdon sen tähden kohta ilmaista ne
seikat, jotka ovat antaneet siihen aihetta.
Jokainen meistä on
varmaankin kuullut tämmöisiä lauseita: ”hän on niin evankelinen”; ”hän pitää
niin evankelisia puheita”; ”hän puhuu niin liikuttavaisesti ja suloisesti
Jumalan rakkaudesta” jne. Olen usein kuullut saarnaajia, joista näin on
todistettu, ja olen huomannut näissä todistuksissa olevan perää. He ovat
todellakin pitäneet suloisia, liikuttavia, evankelisia puheita. Ja kuitenkin
olen kaivannut niissä puheissa parasta ja tärkeintä, olen kaivannut Kristuksen
evankeliumia, josta syystä minun on täytynyt palata kuulemasta korvat täynnä
makeita sanoja, mutta sydän ihan tyhjänä. Jumala on näet armostansa antanut
minulle semmoisen sydämen, joka ei tule toimeen evankelisilla puheilla, vaan
Kristuksen evankeliumilla. – Toisaalta olen väliin kuullut jotakuta saarnaajaa
arvosteltavan kovin kuivaksi ja yksipuoliseksi. Olen mennyt häntä kuulemaan,
mutta voi ihmettä! Vaikka kohta en kuullut hänen suustaan evankelisia puheenparsia,
niin kuulin sen sijaan jotain paljon parempaa, kuulin Kristuksen puhdasta
evankeliumia. Tästä olen tullut huomaamaan, että moni voi pitää evankelisia
puheita, vaikka hän ei koskaan voi saarnata Kristuksen evankeliumia.
Evankelisia puheita eikä
evankeliumin saarnaa! Kuinka tämä on mahdollista? Onhan evankeliumin
saarnaaja aina evankelinen ja semmoisena hän pitää evankelisia puheita. Niin
todella, yhdeltä kannalta katsoen. Mutta jos me asettaudumme maailman lasten
katsantokannalle, eli toisin sanoin, jos me pidämme silmällä heidän
ajatuksiansa ja käsitystänsä evankeliumista ja evankelisista puheista, niin
voimme syystä puhua evankeliumin saarnoista ja evankelisista puheista asioina,
jotka eivät aina ole yhtä. Saamme kohta kuulla.
Saarnaaja puhuu hyvin
laveasti ja liikuttavilla sanoilla Jumalan armosta, hyvyydestä ja rakkaudesta.
Hän vakuuttaa vakavasti, että Jumala on niin äärettömän hyvä; ettei kenenkään
tarvitse Häntä kammoksua, vaan että kaikki saavat luottaa Hänen hyvyyteensä
ja uskoa tälle Jumalalle itsensä ja kaikki asiansa. Mutta tärkeimmän hän jättää
pois. Hän ei osoita kuulijoillensa, millä perusteella eli minkä tähden Jumala,
loukkaamatta vanhurskauttansa, voi, jopa täytyykin, olla suurille syntisille,
niinpä vihollisillensa, hyvä ja armollinen. Hän ei muista, taikka ei edes
tiedäkään Jumalan olevan hyvän syntisille vanhurskaana Jumalana, joka
Kristuksessa Jeesuksessa on saanut kaikki pyhät ja korkeat vaatimuksensa meidän
puolestamme täysin tyydytetyiksi. Sanalla sanoen, tuo saarnaaja jättää pois
Kristuksen evankeliumin ytimen, voiman ja sydämen, ja pitää evankelisen, so.
evankeliumin värisen, puheen, joka kyllä erinomaisesti liikuttaa kuulijoita,
jotka eivät tunne evankeliumin salaisuutta taikka eivät ole siinä
vakaantuneita, mutta jättää ne sydämet aivan tyhjiksi, joita synnin ja mahdottomuuden
tunne kerrassaan kieltää uskomasta Jumalan hyvyyttä, niin kauan kuin Hänen
vanhurskautensa ei ole tyydytetty. Todellakin iljettäviä ovat minusta
tuommoiset Jumalan rakkauden maalaajat.
On myös toisia
evankelisia puhujia, jotka tulevat Kristuksen evankeliumin rajaa lähemmäksi
kuin edellä mainitut, ja pitävät vielä evankelisempia puheita; mutta eivät
nämäkään saarnaa Kristuksen evankeliumia. Kumminkin he evankelisilla lauseparsillansa
ja makeilla sanoillansa viehättävät kuulijoitansa siihen määrään saakka, että
nämä tuntevat olevansa seitsemännessä taivaassa. He puhuvat suloisia sanoja
Jeesuksen rakkaudesta syntisiin ja maalaavat Hänen sydänlaatuansa mitä
hohtavimmilla väreillä. Sydäntä liikuttavilla sanoilla he kutsuvat syntisiä
Jeesuksen luo ja vakuuttavat, että Jeesus heitä parantaa ja pelastaa kohta
paikalla, jos he vaan tulevat hänen luoksensa. ”Vielä tänä iltana sinä voit
tulla pelastetuksi, jos sinä vaan tulet Jeesuksen tykö ja annat sydämesi
kokonansa Hänelle”; tähän suuntaan he puhuvat ja ihmiset itkevät, vakuuttaen,
että he eivät koskaan ole kuulleet niin evankelista puhetta. Jos joukossa
silloin on sellaisia, joidenka onnistuu päästä johonkuhun erinomaiseen
tunnevimmaan, niin nämä muka sinä iltana pelastetaan. Vapahdus muka silloin
tapahtuu, ja saarnaaja on sen välittäjä. Mutta se lunastus, joka Jeesuksessa
Kristuksessa jo on tapahtunut, se jää syrjään. Saarnaaja on ehkä siihenkin
kajonnut, mutta ainoastansa osoittaaksensa Jumalan suurta rakkautta; hän ei ole
voinut esittää sen suurta ja siunattua sisältöä. Toisin sanoen, hän ei ole saarnannut
syntien anteeksiantamusta Jeesuksen nimeen eikä julistanut autuutta. Hän on
kyllä vakuuttanut, että Jumala antaa synnit anteeksi, koska ihmiset kääntyvät
ja uskovat. Mutta että ihmisen Kristuksessa rangaistu synti jo on Kristuksen
sovintoveren kautta anteeksi annettu ja iankaikkinen vanhurskaus Kristuksen ylösnousemisen
kautta synnin sijaan omaksemme asetettu, ja että anteeksiantamus ja
vanhurskaus jo kasteessa ovat meille ikiomiksemme annetut, sekä siihen nähden
nyt omiksemme uskottavat ja uskossa pidettävät, käytettävät ja nautittavat –
siitä hän ei ole sanaakaan puhunut. Itse ydinkohta on jäänyt pois. Ihmisiä on
kehotettu ja houkuteltu uskomaan, mutta heille ei ole saarnattu sitä
evankeliumia, joka uskon vaikuttaisi. Hengessänsä liikutetut ovat tavallansa
tehneet liiton Jumalan kanssa tuntematta sitä iankaikkista liittoa, jonka
Jumala ainoassa Pojassaan on tehnyt koko langenneen ihmiskunnan kanssa.
Mikä on nyt seuraus
kaikesta tästä? Väitetään kyllä, että niin ja niin monta tuli uskoon sinä ja
sinä iltana, mutta tämä väite ei pidä paikkaansa. Ei tultu uskoon, vaan
tunnehurmaan. Tämä tietysti lakkaa, ja silloin on koko hengellinen elämä mennyt,
kunnes taas päästään uusiin liikutuksiin ja tuntemisiin. Toinen seuraus siitä
on, että semmoiset nk. uskovaiset eivät voi koetella henkiä. Kaikki on heistä
hyvää, kun se vaan kiihottaa tunne-elämää. Heiltä näet puuttuu autuuden oikea
käsitys. He eivät tunne sovinnon, vanhurskauttamisen ja uuden syntymisen
salaisuuksia, sen tähden on heidän mahdotonta tutkia henkiä. Että me olemme
armoitetut ja vapahdetut laillisella tiellä ja laillisessa järjestyksessä, se
tahtoo sanoa siten, että Jumalan pyhän lain peräytymättömät, korkeat
vaatimukset ovat meidän puolestamme täysin tyydytetyt Jeesuksessa Kristuksessa
ja me tällä perustuksella Jumalan kanssa sovitetut; että ylitsekäyminen on
lopetettu, synnit peitetty, pahat teot sovitetut ja iankaikkinen vanhurskaus
tuotu edes (ks. Dan. 9:24); että se käsikirjoitus, joka säätyin kautta meitä
vastaan oli, on otettu pois ja naulittu ristiin ja me yhdellä uhrilla
täydelliseksi tehdyt – tästä kaikesta he eivät tiedä mitään. Ja jos heillä
onkin siitä jonkinmoinen tieto, niin he eivät pidä tätä ulkokohtaista
lunastusta minäkään varsinaisena vapahduksena, johon yksityinen on uskolla
sulkeutuva, vaan ainoastaan Jumalan rakkauden etevimpinä osoituksena ja ehkä
takeena siihen, että Jeesus heitä muka nyt vasta tahtoo vapahtaa.
Jesajan 52 luvussa (Jes.
52:7) luemme: ”O kuinka suloiset ovat evankeliumin saarnaajain jalat
vuorilla, jotka rauhaa julistavat, jotka hyvää saarnaavat, autuuden
ilmoittavat, jotka Siionille sanovat: Sinun Jumalas on kuningas.” Näistä
Herran Jumalan omista sanoista käy selville, että evankeliumin saarnaajan
velvollisuus on saarnata Kristuksen evankeliumia. Tätä kallista velvollisuutta
hän ei vielä täytä pitämällä evankelisia puheita. Evankelisten puheitten
pitäjä puhuu rauhasta ja autuudesta; evankeliumin saarnaaja julistaa rauhaa ja
ilmoittaa autuuden. Edellinen pelkää aina, että Kristuksen evankeliumia
saarnataan liika runsaasti, sillä hän ei tunne sen voimaa ja luulee sen tähden
sen vaikuttavan turmiollisesti. Jälkimmäinen päin vastoin ei tohdi pitää
ainoatakaan saarnaa, niin ettei hän kumminkin muutamalla sanalla ilmoita
autuuden salaisuutta, sillä hän tuntee evankeliumin voiman ja on itse saanut
kokea, mitä se vaikuttaa. Edellinen ei voi kärsiä, että aina puhutaan siitä,
kuinka Kristus on meidän puolestamme täyttänyt kaikki. Hänen mielestään kaikki
jo tietävät tämän, ja nyt on kansaa opetettava, että sen tulee myös jotakin
täyttää. Jälkimmäinen, so. evankeliumin saarnaaja, sitä vastoin ei voi
saarnata mitään suloisempaa kuin juuri tämän, että Jeesus on kaikki täyttänyt;
ja omasta sekä muiden kokemuksesta hän huomaa, kuinka vähän tästä eletään. Sen
tähden hän yhä vaan sitä teroittaa, ja tälle hyvälle perustukselle hän saarnoissansa
sitten rakentaa kultaa, hopeaa ja kalliita kiviä.
Olen nyt käsitellyt
ainettani ja kirjoitukseni on venynyt pitemmäksi kuin aikomukseni olikaan.
Koetelkoot nyt kaikki evankeliset saarnaajat itseänsä, saarnaavatko he
Kristuksen evankeliumia, vai pitävätkö he evankelisia puheita. Olen väliin
ollut huomaavinani, että todellakin on aihetta semmoiseen kehotukseen myös
Suomenmaan evankeliseen suuntaan kuuluville papeille. Ehkä lienee syynä siihen
eripuraisuuteen, mikä muutamilta tahoilta sanotaan olevan evankelisessa
suunnassa, se seikka, että muutamat saarnaavat Kristuksen evankeliumia ja
toiset ainoastaan pitävät evankelisia puheita.
Julkaistu alunperin
Kirkollisissa sanomissa 1894. Uusintajulkaisu Kotimatkalla -kalenterissa 1967
(SLEY). Kieliasua on ohessa julkaistavassa tekstissä joltain kohdin hieman
muokattu.