VOINKO OLLA VARMA PELASTUKSESTANI?
Mikko Palojoki, pastori,
Helsinki
Aluksi
Aiheekseni on annettu
kysymys: ”Voinko olla varma pelastuksestani”?
Jollakin tavalla olen
halunnut keskittyä kysymykseen varmuudesta. Mielestäni oleellisia ovat tällöin
kysymykset: mistä varmuutta on etsittävä hengellisissä asioissa ja kysymys
pelastuksemme varmuudesta. Käsittelen näitä hengellisinä kysymyksinä, en
filosofisina ongelmina.
Aloitan puhumalla
Jeesuksesta – ihmiseksi tulleesta Jumalan Sanasta. Sitten käsittelen
raamattukysymystä. Tähän minulle antaa aiheen ohjelmaan merkitty toivomus ottaa
huomioon myös 1. Joh. 1. luku. Käsittelen raamattukysymystä yhteydessä ihmisen
pelastukseen. Puhun siitä tietoisesti luterilaiselta pohjalta. Tällöin
luterilainen tunnustus jäsentää Raamatun selitystä. Näkökulmani on uskon
näkökulma.
Tämän jälkeen käsittelen
lyhyesti kääntymystä ja pelastusta sekä vanhurskauttamisemme perustusta.
Lopuksi otan esille eräitä sielunhoidollisia kysymyksiä. Olen yrittänyt koko
ajan pitää mielessäni uskon varmuuden teeman.
Huomautan siitä, että
olen aiemmin pitänyt luennon parannuksesta (julkaistu Concordia 2/2003). Sekin
sivuaa vanhurskauttamista. En ole halunnut täysin toistaa siinä sanottua. Siksi
en myöskään varmastikaan puhu kaikesta siitä, mikä jonkun kuulijan mielestä
ehkä kuuluisi sanoa juuri nyt. Esimerkiksi kaste on pelastuksemme ja
varmuutemme kannalta keskeinen asia. En kuitenkaan varsinaisesti käsittele sitä
tässä, koska edellinen luennoitsija keskittyy kasteeseen. Paljossa olen
turvautunut siihen, mitä toiset ovat löytäneet ennen minua. Raamatun lainaukset
ovat yleensä vuoden 1938 käännöksestä. Toivon, että tämäkin luento omalta
osaltaan auttaisi meitä ymmärtämään pelastuksemme salaisuutta – Kristusta.
1. Jeesus – ihmiseksi
tullut Sana
Ensimmäisen Johanneksen
kirjeen alussa sanotaan Jeesuksesta: ”Mikä on alusta ollut, minkä olemme
kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselimme ja käsin kosketimme, siitä
me puhumme: e1ämän Sanasta – ja elämä ilmestyi, ja me olemme nähneet sen ja
todistamme siitä ja julistamme teille sen iankaikkisen elämän, joka oli Isän
tykönä ja ilmestyi meille – minkä olemme nähneet ja kuulleet, sen me myös
teille julistamme, että teilläkin olisi yhteys meidän kanssamme; ja meillä on
yhteys Isän ja hänen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen kanssa” (1. Joh.
1:1-3). Samaa asiaa käsittelee Johanneksen evankeliumin alku (Joh. 1:1-18).
Nämä ovat valtavan laajoja asioita sisältäviä kohtia (UTS sel). Ne kertovat mm.
että Jeesus on ”samaa olemusta kuin Isä”. Ne sanovat myös, että Jumala itse on
Kristuksessa tullut ihmiseksi. Hän on Jumalan Sana varsinaisessa merkityksessä.
Ihmiseksi tulleessa Jumalan Pojassa Jumala on nähtävällä, kosketeltavalla ja
kuultavalla tavalla läsnä meidän maailmassamme ja meidän keskuudessamme (Hebr.
1:3). Kun näemme Jeesuksen, näemme Jumalan (Joh 12:45). Kun syömme Jeesuksen
ruumiin ja veren, syömme Jumalan (1. Kor. 10:16-17). Kun kuulemme Jumalan
sanassa Jeesuksen äänen, kuulemme Jumalan äänen. Joka uskoo Jeesukseen, uskoo
Isään, Jumalaan (Joh. 12:44). Jeesus on Jumala ja ihminen samassa persoonassa.
Emme saa koskaan purkaa Jeesuksen persoonaa. Emme myöskään saa erottaa
toisistaan hänen persoonaansa ja työtänsä.[1]
2. Ilmoituksen varma
perusta
Seuraavaksi puhun
Jumalan sanan jumalallisesta alkuperästä ja olemuksesta. Pietari kirjoittaa: ”Pyhän
Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta”
(2. Piet. 1:21). Tämän mukaisesti Raamatun tekijä on Jumala. Me kuulemme
Raamatussa Jumalan äänen. Tästä syystä 1600-luvun luterilaiset dogmaatikot
sanoivat, että Jumalan sana on ’vox et verbum Dei’ (Jumalan ääni ja sana; RI,
29).
Raamatun tarkoitus on
ilmoitettu hyvin yksinkertaisesti: ”nämä ovat kirjoitetut, että te
uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika ja että teillä uskon kautta
olisi elämä hänen nimessänsä” (Joh. 20:31; 2. Tim. 3:15). Me emme saa
irrottaa Jumalan sanaa sen pelastustarkoituksesta. Jumalan sanaa on luettava
niin että siitä etsitään pelastusta Kristuksessa (Luuk. 24:27; Ap. t.
4:12).
Etsiessämme uskon
varmuutta, meidän on aloitettava sanasta. Meidän on kuultava Jumalan sanaa
(Room. 10:17). Siinä Hän ilmoittaa itsensä meille. Ilmoitus annetaan meidän
ulkopuoleltamme (1. Joh. 1:1-4). Jumalan puhe kuullaan lakina ja
evankeliumina. Sana itsessään vaikuttaa meihin. Sanaa voidaan nimittää esim.
vasaraksi (Jer. 23:29), jolla on itsessään voima murtaa tai sateeksi (5. Moos
32:2), jolla on itsessään voima kostuttaa maa ja kasvattaa hede1mää tai
lampuksi (Ps. 119:105), jolla on itsessään voima valaista. Sana on itsessään
vaikuttava. Se ei vain viittaa niihin asioihin, joita se julistaa, vaan tuo ne
mukanaan. Sanan ja siinä vaikuttavan Pyhän Hengen kautta Jumala itse avaa
meille Jeesuksen ristinkuoleman ja ylösnousemuksen hengellisen merkityksen ja
vaikuttaa sen, että me käännymme ja uskomme pelastuksemme evankeliumin (Joh.
6:29; RI 160-161). Kun näin tapahtuu, täyttyy kohdallamme Raamatun varsinainen,
pelastava tehtävä (2. Tim. 3:15).
Apostoli Paavali ja
monet muut saavuttivat uskon varmuuden. Paavali oli Jumalan lain
puhuttelussa tullut omakohtaisesti vakuuttuneeksi syntisyydestään Pyhän Jumalan
edessä (Ap. t. 9:3). Samoin hän sai soveltaa omalle kohdalleen evankeliumin.
Paavali sai myös Jumalan ilmoitukseen perustuvaa opetusta Jeesukselta. Niinpä
hän sanoo Timoteukselle: ”Varma on ...” (1. Tim. 1:15-16). Ja
taivaaseen pääsemistään ajatellen hän sanoo: ”Sillä me tiedämme, että
vaikka tämä meidän maallinen majamme hajotetaan maahan, meillä on asumus
Jumalalta, iankaikkinen maja taivaassa, joka ei ole käsin tehty...” (2.
Kor. 5:1). Tämä varmuus ei ollut sisäisten mielenliikkeiden tai tahdon
ponnistusten voimasta syntynyttä. Paavalin saavuttama varmuus uskon asioissa
perustui ilmoitettuihin tosiasioihin (SS 253-259). Pelastusta ja hengellistä
varmuutta etsivät ja uskostaan luopumaisillaan olevat on siis uudelleen
ohjattava ammentamaan valmiista Jumalan ilmoituksesta, Raamatusta.
Olemme luterilaisessakin
kristikunnassa eläneet liberaaliteologian valtakautta. Rovasti Lauri Mustajoki
on 1980-luvulla kirjoittanut, että liberaaliteologian piirissä kielletään
yleensä Raamatun jumalallinen luonne. Näin tehtäessä, Raamatun opetetaan olevan
pelkästään inhimillinen kirja, joka sisältää yksittäisten ihmisten kokemuksia
ja ajatuksia Jumalasta. Samoin kielletään Jeesuksen jumaluus ja hänen maailman
synnit sovittanut sijaisuhrinsa (JJ 66-67). Jumalan sanan olemus ja tarkoitus
selitetään uudelleen Raamatusta itsestään poikkeavalla tavalla.
Voidaan kyllä sanoa,
että kristinusko perustuu historiallisiin tapahtumiin. Jeesuksen
tuomitsemisella, ristiinnaulitsemisella ja kuolemalla oli silminnäkijänsä ja
ylösnousemuksen ihmeellä oli todistajansa. Tällainen historiallisten asioiden
totena pitäminen (fides historica) ei vielä ole pelastavaa uskoa (TK 59,23;
93;48), mutta historiallisuus osoittaa, ettemme ole tekemisissä filosofioiden,
mielikuvien, tunteen tai kokemuksen kanssa kun puhumme uskomme historiallisesta
perustasta. On historiallisia asioita, jotka voidaan varmasti tietää
(arkeologiset löydöt, hallitsijoiden ja historioitsijoiden selonteot).
3. Jumala ilmoittaa
tahtovansa pelastaa kaikki
Vakuututtuaan uskon
asioissa apostoli Paavali sai tehtävän. Hänen tehtävänsä oli julistaa
evankeliumia pelastuksesta Kristuksessa kaikille syntisille. Timoteukselle hän
ilmaisee tämän näin: ”Varma on se sana, että Kristus Jeesus on tullut
maailmaan, syntisiä pelastamaan...” (l. Tim. 1:15). Tämä sana riittää
osoittamaan, että Jumala tahtoo pelastaa kaikki ihmiset. Hänen
pelastustahtonsa on yleinen. Toiseksi se osoittaa, että me pelastumme
Kristuksessa[2],
kolmanneksi, että Jumala pelastaa syntisiä. Meille ihmisille – sinulle ja
minulle – on välttämätöntä saada kuulla[3]
evankeliumi, sillä evankeliumi ei millään tavalla ole meille kokemuspiiristämme
luonnostaan tuttu. Sisimpämme ei sitä meille ilmoita. Luontoretkellä emme sitä
löydä, vaikka voimmekin aavistaa Luojan luomisvoiman hänen teoissaan (Room.
1:20). Omatuntommekaan ei julista meille evankeliumia (AT 15, 6-7). Mikäli se
ei ole vielä täysin turtunut, se pikemminkin osoittaa meille syyllisyytemme
Jumalan edessä. Mutta tässä sanassa: ”Kristus Jeesus on tullut maailmaan,
syntisiä pelastamaan”, tulee Jumalan armosta Hänen ilmoittamansa
evankeliumi sinulle ja minulle.
Voi sanoa, että
evankeliumi on niin valtava, että se ”saartaa” meidät joka puolelta. Miten?
Esimerkiksi näin: Ennen kuin olit ymmärtänyt mitään syntikurjuudestasi, oli
Jumala iankaikkisuudessa nähnyt sekä kadotuksen alaisen tilasi, että
pelastuksen tarpeesi (Snl. 8 ). Ennen kuin sinä osasit miettiä, onko pelastusta
synnistä ja kuolemasta tai millä tavalla sinä voisit pelastua, oli Jumala jo
löytänyt ratkaisun (1. Moos. 3:15). Hän päätti lähettää Poikansa (Room. 8:3).
Ennen kuin ”sinä toimit” pelastuksesi asiassa, oli Jumala jo valmistanut
sinulle pelastuksen Kristuksessa. Jeesus tuli ihmiseksi meidän pelastuksemme tähden
(Matt. 18:11). Hänet – synnitön – tehtiin meidän edestämme synniksi (2. Kor.
5:21). Siksi Jeesus oli ja on ainoa oikea uhri meidän syntiemme sovitukseksi.
Hänestä Johannes Kastaja todistaa: ”Katso Jumalan Karitsa, joka pois ottaa
maailman synnit” (Joh. 1:29). Sinun syntisi on otettu pois Golgatan
keskimmäisellä ristillä ja Jeesuksen ylösnousemus on vahvistanut, että tämä
uhri riitti Pyhälle Jumalalle (Room. 4:25). Tämän evankeliumin saat nyt uskossa
soveltaa omalle kohdallesi. Pelastuksesi on sinun ulkopuolellasi. Hän
on Kristus (1. Kor 3:11). Huomaa vielä, että saat uskoa tämän syntisenä!
4. Sauluksen kääntymys -
ja meidän
Evankeliumin julistama
valmis pelastus Kristuksessa kuuluu kaikille. Inhimillisesti ajatellen luulisi,
että kaikki puhkeaisivat riemuun kuullessaan tällaisen evankeliumin. Näin ei
kuitenkaan todellisuudessa tapahdu. Useimmat meistä työntävät armon
evankeliumin luotaan niin kuin jonkin pahan. Tämä voi tapahtua monella tavalla:
Sielullinen ihminen ei ota vastaan evankeliumia sillä se on hänelle hullutus
(1. Kor. 2:14; UTS sel). Hän ei näe mitään tarvetta päästä osalliseksi Jumalan
armosta. Voidaan päinvastoin sanoa, että me olemme luonnostamme kääntyneet
poispäin Jumalasta. Saulus (Paavali) kertoo tilastaan ennen kääntymystään:
”Luulin minäkin, että minun tuli paljon taistella Jeesuksen, Nasaretilaisen,
nimeä vastaan” (Ap. t. 26:9). Tällaisia me olemme – ensimmäisen käskyn
rikkojia (karkeammin tai hienostuneemmin). Saulus tarvitsi pysäyttävän lain
sanan[4],
nähdäkseen lankeemuksensa. Ylösnoussut Jeesus Kristus ilmestyi Saulukselle ja sanoi:
”Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.” Tässä tultiin syntisen
ihmisen konkurssitilaan Pyhän Jumalan edessä. Tässä alkoi armon tarve. Saulus
myös sai anteeksiantamuksen lahjaksi. Paavali kertoo: ”Mutta minä sain laupeuden”[5]...
(1. Tim 1:16). Jumala oli vaikuttanut kääntymyksen.[6]
Se tapahtui Jeesuksen Kristuksen tähden, sanan ja Pyhän Hengen vaikutuksesta –
kasteessa.[7] Saulus sai synnit anteeksi. Pelastus
oli kokonaan Jumalan teko (Joh. 6:29; Matt. 19:25-26). Syntyi uusi ihminen –
Paavali.
5. Jumalan
vanhurskauttava tuomio ja Jumalalta tuleva vanhurskaus?
Mielestäni ilmaisut:
”Jumalan vanhurskauttava tuomio” ja ” Jumalalta tuleva vanhurskaus” ovat
vaikeasti avautuvia. Onko Jumalan vanhurskauttavassa tuomiossa kysymys Jumalan
pyhästä rangaistustuomiosta minulle? Tätä ajatellessani muistan kauhulla Herran
sanat Moosekselle: ”Sinä et voi nähdä minun kasvojani, sillä ei kukaan, joka
näkee minut, jää eloon” (2. Moos. 33:23). Saman asian sanoo Paavali näin: ”Ei
ole ketään vanhurskasta (Jumalalle kelpaavaa), ei ainoatakaan” (Room.
3:10). Entä tarkoittaako ”Jumalalta tuleva vanhurskaus” sitä pyhitystä, jonka
tulisi näkyä elämässäni kristittynä? Mieleeni muistuu vuorisaarnan sana: ”Olkaa
täydelliset...” (Matt. 5:48). Tähän tapaan olemme taipuvaisia ajattelemaan.
Jos nämä sanat on ymmärrettävä näin, niin meiltä kaikilta sulkeutuu taivas ja
me jäämme tuomion alle.
Evankeliumin mukaan
Jeesus astui meidän sijaamme. Siinä Vanhurskas kuoli meidän jumalattomien
puolesta (Room. 4:6-10). ”Synnit tuomitseva Jumalan lain salama iski Jeesukseen
ja me vapauduimme synnin kirouksesta” (R. Preus). Tämä vaihtokauppa on
vanhurskauttamisemme perustus. Vanhurskauttaminen on Jumalan oikeudellinen
päätös.[8]
Se tarkoittaa syyttömäksi julistamista Jumalan omalla päätöksellä. ”Jumalan
vanhurskas tuomio”, jonka olisimme ansainneet itse, on kohdistunut Jeesukseen.
Meidän kannaltamme on kysymyksessä vapauttava tuomio. Jumala itse on
tuomarina meidän asiassamme ja päätös on vapauttava! Tämän saat uskossa
omistaa. Silloin Kristuksen oma (Jumalalle kelpaava), sinulle vieras
vanhurskaus luetaan sinun hyväksesi. Tulet kerralla vanhurskaaksi
(Jumalalle kelpaavaksi). Jumalalta tuleva vanhurskaus tarkoittaa tätä
Kristuksen sovintokuoleman tähden hyväksemme luettavaa ja uskon kautta
omaksemme tulevaa lahjavanhurskautta.[9] Jumalalta tuleva vanhurskaus ei
tarkoita vuosien myötä tapahtuvaa asteittaista muuttumista vanhurskaammaksi (AT
23, 12-14).
6. Evankeliumi Jumalan
voimana - sielunhoidollisia näkökohtia
Monen mielestä
evankeliumi on sisällöltään niin uskomaton, että se tuntuu liian kevyeltä
opilta. Meistä tuntuisi oikeudenmukaiselta, että meidän pitää hyvittää syntimme
ja laiminlyöntimme Jumalalle. Emme mielestämme saisi ”suoraan” uskoa
pelastuksemme evankeliumia. Näin lainomaisia me olemme luonnostamme. Kaikkein
jaloimmatkin hengelliset pyrkimyksemme vääristyvät tämän takia: Uskomme omaan
uskoomme, emmekä Jeesukseen. Ajattelemme, että meidät pelastaa oma
kuuliaisuutemme. Menemme uudelleen kasteelle luottaen omaan vilpittömyyteemme
ja tahtomme voimaan, emmekä usko, että Jeesuksen ristillä hankkima syntien
anteeksiantamus on tuotu meille henkilökohtaisesti jo lapsena saamassamme
kasteessa.[10]
Lähimmäisenrakkautemmekin saattaa olla sitä, että me sen kautta etsimme
ihmisten arvostusta, emmekä usko että meidät pelastaa Kristus, eivätkä tekomme
(Room. 4:2). Tämä on omavanhurskauden tie. Tälle tielle lähdemme aina
uudelleen, jos Pyhä Henki ei meitä valaise. Tällä tiellä et saavuta varmuutta
pelastuksesta. Päinvastoin sinua kalvaa ainainen riittämättömyyden ja
epävarmuuden tunto. Vakavasti ja osuvasti lauletaan Siionin Kanteleessa:
”Ei järki uskoon tyydy
vaan, se töihin takertuu.
Kun uskoa nyt
saarnataan, niin järki kiukustuu.
Ei järki ota lahjaksi se
hinnan suorittaa:
mut vaikka työtä
tekeekin, ei taivasta se saa” (SK 266; Gal. 5:3-4)
Palaa Jumalan
ilmoitetun sanan pohjalle. Älä tyydy vain lainailemaan Raamattua, vaan
kysy, mitä se tarkoittaa. Kysy sisältökysymyksiä. Kysy asioiden olemusta. Pidä
erillään laki ja evankeliumi.
Sillä tavoin pääset
vähitellen selvyyteen uskossa ja elämässä. Luther kirjoitti aikanaan, että
ihmiset ovat ottaneet noudatettavakseen paljon sellaista, mitä Jumala ei ollut
käskenyt ja jättäneet noudattamatta sen, mitä Jumala oli käskenyt. Raamatun
ilmoitus oli paljolti korvautunut ihmisten omilla ajatuksilla ja itse luodulla
vääristyneellä hengellisyydellä. Jos olet uupunut tällaisen taakan alla, niin
sinulle kelpaa ja on tarpeen yksinkertainen evankeliumin sana: ”Armosta
te olette pelastetut, uskon kautta – ette itsenne kautta – se on Jumalan
lahja” (Ef. 2:8). Tämän saat uskoa heti, eli jo ennen kuin elämäsi on
järjestyksessä. Seurauksena tämän evankeliumin uskomisesta ei ole suruttomuus,
vaan rauha ja varmuus – kenties pitkästä aikaa.
On ihmisiä, jotka voivat
jollakin tavalla luottaa siihen, että Jeesus on tullut tuomaan pelastuksen koko
maailmalle, mutta heidän on vaikea uskoa, että tämä koskee heitäkin.
Evankeliumin sana vakuuttaa: ”Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän
antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään joka häneen uskoo, hukkuisi,
vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä” (Joh. 3:16). Sijoita itsesi tuohon
sanaan – yksikään. Sinusta siinä puhutaan. Niin kuin Jeesus sovitti koko
maailman synnit – niin hän sovitti myös sinun syntisi. Rakkaus sinua kohtaan on
tullut ilmi ristillä. Rohkaistu uskomaan! Jumalan sanaan luottamisesta saat
rauhan.
Sinun kohdallasi on
saattanut käydä niinkin, että olet väsynyt syntisyyteesi. Enää pitkiin aikoihin
ei ole ollut voimaa kilvoitukseen. Sitten jäi Jumalan sana, sakramentit ja
virvoittava kristittyjen keskinäinen keskustelu. Nyt olisi mielestäsi lähinnä
teeskentelyä enää lähteä liikkeelle. Tietäisivätpä nuo hurskaat veljet ja
sisaret, millainen tilasi on. Kuinka sinulla ei ole lainkaan itsehillintää
kotioloissa, vaivoin enää tuttujakaan tavatessa. Tietäisivätpä vain, kuinka et
osaa pitää sormiasi erossa toisten omasta. Yhden jos toisenkin kerran on
mukaasi tullut toisen omaisuutta. Nyt ei enää ole ollut halua eikä voimaa
selvitellä asiaa. Ilmitulemisen pelko on kumppanisi ja jäytää suurta osaa
ihmissuhteistasi. Sinua vaivaa sekin, ettei sinusta ole lähimmäisen auttajaksi
tässä tilassasi. Kaksinaamaiselta vaikuttaa sinusta kaikki. Kuule kuitenkin
evankeliumin sana: ”Missä synti (sinun elämässäsi) on suureksi
tullut, siinä armo (Kristuksessa) on tullut ylenpalttiseksi” (Room. 5:20).
Armo on syntiäsi suurempi. Kuule vielä Herran sana: ”Minä annan anteeksi
sinun syntisi itseni tähden, enkä sinun syntejäsi muista” (Jes. 43:25).
Saat tunnustaa Herralle syntisi ja heikkoutesi (Luuk. 1:53). Samanaikaisesti
saat uskoa evankeliumin.[11]
Jeesus ottaa vastaan syntisiä. Hän antaa armon armosta. Sinun/meidän
vanhurskautemme ei perustu siihen, miten hyvin olemme voittaneet synnin
elämässämme, vaan siihen, että uskossa turvaamme syntisinä Kristukseen. Hän on
meidän ainoa vanhurskautemme. Tämän evankeliumin voimasta pääset jälleen uuteen
alkuun. Kenties saat saman rohkeuden kuin Sakkeus ja voit korjata asiasi.
Jotkut etsivät
pelastuksensa varmuutta tunteistaan. On totta, että me saamme sisimpäämme
Hengen todistuksen uskoessamme sanan (Room. 8:16-17). Yhtä totta on, että tämän
kokeminen ei ole pelastuksemme perusta. Tällainen kokeminen vaihtelee eri
aikoina monista eri syistä. Epätoivo on lähellä, jos vaadit itseltäsi
jatkuvasti tuntuvaa todistusta armosta. Tällainen ahdistus ei kristittyjen
keskuudessa ole mitenkään uusi. Jos tämä on vaikeutesi, niin et ole ainoa, joka
on tähän tarvinnut apua. Apua on löydettykin. Siionin Kanteleessa lauletaan:
”Vain armoon, jonka
tunsin, mun sydämessäni,
mä aina ennen tahdoin,
rakentaa rauhani.
Mä synnin tuskissani,
näin rauhan kadotin,
ja tunteen haihtuessa,
jo loppui autuuskin.
Yö synkkä, päivä kirkas,
näin aina vaihteli;
mun armon riemujuoma,
myös joskus hurmasi.
Mut toisinaan taas
tuntui, kuin kaikki tyhjää ois,
ja silloin rauha
varmuus, taas multa haihtui pois.
Mut kiitos armon Hengen;
Hän erheen osoitti
Nyt seison kalliolla. On
armo turvani.
Nyt Isän sydämessä on
armo iäinen.
Se auennut on meille
ristillä Jeesuksen.” (SK 371)[12]
Saat katsoa tunteidesi
sijasta ja niiden vaihdellessa itsesi ulkopuolelle ja luottaa Jeesukseen.
Hän sanoo: ”Se on täytetty” (Joh. 19:30). Sinä saat rauhoittaa sydämesi
tällä sanalla.
Olet saattanut väsyä
pyhityskilvoitukseesi.[13]
Ehkä olet virheellisesti ajatellut, että vanhurskauttaminen on uskon alku,
mutta loppu riippuu sinusta.[14]
Jumalan käskyjen pelottamana ja sielunvihollisen syytösten vaikutuksesta
olet useita kertoja päättänyt ryhdistäytyä Jeesuksen seuraajana, mutta pettymys
on seurannut toistaan. Tietosi, taitosi ja elämäsi julistavat sinua vastaan.
Olet toivoton itsesi ja pelastuksesi suhteen. Et myöskään jaksa kohottautua
ajatusten siivin taivaaseen, Jumalan luo (Room. 10:4-8). Kysyt, onko Jumala
jättänyt meidät pyhityskilvoituksessamme pärjäämään niin kuin parhaiten
taidamme? Ei. Kuule kuinka jo profeetta Jesaja julistaa evankeliumia
Kristuksesta näin: ”Sanokaa tytär Siionille: Katso, sinun pelastuksesi
tulee. Katso hänen palkkansa on hänen mukanansa, hänen työnsä ansio käy hänen
edellänsä” (Jes. 62:11). Kristus itse tulee sinun luoksesi. Hän palvelee
sinua ehtoollisessa (AT 1, 5-7). Siinä hän antaa itsensä ja armonsa
todellisesti sinulle. Kristus ei ainoastaan lupaa olla sinulle suosiollinen,
vaan Hänessä saat anteeksiantamuksen lahjaksi. Väsyneenä saat mennä
ehtoollispöytään, väsyneenä saat ottaa vastaan julistetun evankeliumin sanan.
Väsyneenä saat muistaa kastettasi. Näissä Jeesus on keskellämme ja
antaa armonsa[15] (oman
vanhurskautensa) meille ja vaikuttaa meissä uutta elämää. Jumalan omat armoteot
voimme kiusauksissa ollessamme turvallisesti uskossa asettaa omaa
syntisyyttämme vastaan. Ne eivät kaipaa korjaamista tai puhdistusta. Näissäkin
ahdistuksissa käy ilmi, että evankeliumin uskominen ei ole mikään kevyt ja
helppo taito. Sinun/meidän pelastuksemme lepää kuitenkin yksinomaan Jeesuksen
persoonan ja työn varassa. Se ei lepää sinun/minun varassa. Jäädään uskomaan,
opettelemaan ja kertaamaan.
Luento Concordia ry:n
järjestämillä Pieper-luennoilla Suomen teologisessa instituutissa Helsingissä
6.4.2004 (muokattu).
Lähteet ja kirjallisuus:
Giertz, Bo Apostolien teot.
Helsinki 1986.
Lehtonen, Hannu &
Halonen, Hannu (toim.) Syttyneitä
sydämiä. Siikainen 1996.
Kiviranta, Simo (toim.) Luterilainen
usko tänään. Augsburgin
tunnustuksenselityksiä. Vaasa 1981.
Koskenniemi, Erkki (toim.) Uusi Testamentti.
Lyhyesti selitettynä. Selitykset Heikki Koskenniemi – Jukka Thuren.
Helsinki1992.
Luther, Martti Paavalin
Galatalaiskirjeen selitys. Helsinki 1957.
Sidottu ratkaisuvalta. Porvoo
1982.
Mustajoki, Lauri Julistukseni
juuria. Pieksämäki 1986.
Pieper, Franz Kristillinen
dogmatiikka. Turku 1961.
Preus, Robert D. Raamatun
inspiraatio. Tutkimus 1600-luvun luterilaisten dogmaatikkojen teologiasta.
Siikainen 1999.
Sasse, Hermann Olen
luterilainen. Jyväskylä 1992.
Jeesus Kristus – Henna.
Pieksämäki 1992.
Simojoki, Anssi Paimenkirje.
Rauma 1993.
Särelä, Markku Kristus
meidän edestämme. Teesejä vanhurskauttamisesta. Jyväskylä 1998.
Takala, Veikko Herätys
ja kääntymys. Synodaalikirjoitus Turun arkkihiippakunnan pappeinkokoukselle.
Vammala 1962.
Toivio, Tuure Kaksi
kallista helmeä. Kaste ja ehtoollinen Martti Lutherin katekismusten mukaan.
Helsinki 1989.
Väisänen, Matti Pyhä
kaste Raamatussa I. Teologinen osa. Hämeenlinna 2000.
Siionin Kannel. Suomen
Luterilaisen Evankeliumiyhdistyksen laulukirja. Helsinki 1988.
Suomen evankelis-luterilaisen
kirkon tunnustuskirjat. Jyväskylä 1990.
Artikkelit:
Giertz, Bo Niin on Jumala
maailmaa rakastanut. Mitä tarkoitetaan rakkauden evankeliumilla? Julkaistu
suomennettuna Suomen Luther-säätiön Aamutähti-sarjassa, Nro 15.
Haataja, Teemu Vanhurskauttaminen
on Jumalan tuomiopäätös. Concordia 2/2003.
Kleinig, John Jumalan
maja ihmisten keskellä. Raamatullinen käsitys jumalanpalveluksesta. Julkaistu
suomennettuna Suomen Luther-säätiön Aamutähti-sarjassa, Nro 1.
Palojoki, Mikko Parannus
- Paavilaisten väärä parannus. Concordia 2/2003.
Preus, Robert D. Rauha Jumalan kanssa. Mitä
Raamattu opettaa vanhurskauttamisesta? Julkaistu suomennettuna Suomen
Luther-säätiön Aamutähti-sarjassa, Nro 23.
Sinun sanasi on totuus. Raamattu
on erilainen kirja. Julkaistu suomennettuna Suomen Luther-säätiön
Aamutähti-sarjassa, Nro 12.
Lyhenteet:
AT Aamutähti-sarja
GALS Lutherin Galatalaiskirjeen selitys
HK Herätys ja kääntymys
JR Jeesus Kristus – Herra
JJ Julistukseni juuria
KE Kristus meidän edestämme
KKH Kaksi kallista helmeä
LUT Luterilainen
usko tänään
OL Olen luterilainen
P Pieperin dogmatiikka
PK Paimenkirje
PKR Pyhä kaste Raamatussa
RI Raamatun inspiraatio
SK Siionin Kannel
SR Sidottu ratkaisuvalta
SS Syttyneitä sydämiä
TK Tunnustuskirjat
UTS Uusi Testamentti selityksin
Viitteet:
[1]. Tällaisena Johannes tahtoo
julistaa Jeesusta kuulijoilleen. Tämä oli tullut tarpeelliseksi gnostilaisen
harhaopin vuoksi. Gnostilaisuus oli erityisesti ajanlaskumme ensimmäisinä
vuosisatoina vaikuttanut monihaarainen virtaus, joka korosti salaisen tiedon
merkitystä pelastuksen asiassa. Harhan kannattajat erottivat toisistaan
Jeesuksen jumalallisen ja inhimillisen luonnon. Jeesus oli heille henkiolento,
joka ei todellisuudessa ollut koskaan syntynyt ihmiseksi, eikä kärsinyt ja
kuollut ihmisenä ristillä. Osa Johanneksen entisistä seurakuntalaisista oli
langennut tähän harhaan ja ankarat kehotuksen sanat olivat tarpeen (1. Joh. 4:3; UTS
hakem.). Meidän aikanamme vaikuttaa oppi, jota
kansanomaisesti kutsutaan JDS-opiksi (Jesus Died Spiritually). Käsittääkseni
tähän liittyy juuri ajatus, että Jeesus ei kuollut todellisesti ristillä meidän
puolestamme. Tämäntyyppinen opetus on evankeliumin vastaisena hylättävä.
harhassa olevia on ohjattava Jumalan ilmoitetun sanan perustalle.
[2]. Luterilaisina opetamme, että
Jumala tahtoo kaikkien ihmisten pelastuvan uskon kautta Kristukseen ja
toisaalta että pelastusta ei ole Kristuksen ulkopuolella. Joka siis ei usko
Kristukseen syntiensa sovittajana, hylkää Vapahtajansa ja joutuu omasta
syystään kadotukseen. Luterilaisina me emme opeta ns. vihanvalintaa eli sitä,
että Jumala olisi edeltä määrännyt jotkut kadotukseen. Tällainen oppi on
tyypillinen reformoiduille ja kalvinisteille (ks. P. 606-610; OL 114-119).
[3]. Kuuleminen on tässä
ymmärrettävä laajasti. Siihen sisältyy sekä kuultu että luettu Jumalan sana.
[4]. Jumalan sana on lakia ja
evankeliumia. Lakia on kaikki se, mikä uhkaa, vaatii tai käskee jotakin. Lain
varsinainen tehtävä on näyttää meille todeksi meidän syntimme. Laki tuomitsee.
[5]. Evankeliumia on kaikki se, mikä
lupaa, antaa ja lahjoittaa jotakin. Vain evankeliumi on varsinaisesti
armonväline (RI, 165) Evankeliumi näyttää meille Kristuksen työn meidän
syntiemme sovitukseksi, jotta luottaisimme siihen. Lailla ja evankeliumilla on
eri tehtävät, eikä niitä saa sekoittaa keskenään. (Ks. GALS, 148-150; 160-161).
[6]. Luterilaisina opetamme, että
ihmisellä ei ole vapaata tahtoa hengellisissä asioissa. Käsitellessään
kysymystä tahdon vapaudesta ja sidonnaisuudesta kirjassaan Sidottu
Ratkaisuvalta, Luther ja Erasmus Rotterdamilainen käsittelevät mm. sanoja:
”Minä olen pannut eteesi elämän tien ja kuoleman tien; valitse se, mikä hyvä
on” (5. Moos. 30:15,19). Erasmus katsoo näiden osoittavan, että ihmisellä on
valinnan vapaus. Tähän Luther vastaa: ”Mikä on selvempää kuin se, että sinä
tässä kohdassa olet sokea? Ole hyvä ja vastaa, missä kohden hän on jättänyt
valinnan vapaaksi? Siinäkö kun hän sanoo: ”valitse”? Siis heti kun Mooses
sanoo: ”valitse”, toteutuu valitseminen. Ja taaskaan Henki ei ole tarpeen! . .
.Lain sanoja (kuten valitse) ei lausuta toteamaan tahdon kykyä... Lain koko
tarkoitus ja voima keskittyy siihen, että se antaa vain synnin tunnon, mutta ei
osoita johonkin kykyyn tai anna sellaista” (SR, 122-123).
[7]. Paavalin kaste on yksi
esimerkki kasteesta alkuseurakunnan ajalta. Se osoittaa, että seurakuntaan
tultiin kasteen kautta. Kasteen sisältönä oli ja on syntien anteeksiantamus.
Paavalin kasteesta ks. PKR, 203-205.
[8]. KE, 9-16; Ks. myös Haataja T.
(Concordia 2/2003, 21-23).
[9]. Yksimielisyyden ohje,
Täydellinen selitys, III, 9 opettaa: ”Kurjan syntisen vanhurskauttaminen
Jumalan edessä merkitsee absoluutiota, sitä, että hänet julistetaan vapaaksi
kaikista synneistään ja ansaitsemastaan kadotustuomiosta ja että hänet otetaan
Jumalan lapseksi ja iankaikkisen elämän perilliseksi. Tätä emme lainkaan
ansaitse, emmekä ole sen arvoisia. Tämä ei perustu siihen, mitä me aikaisemmin,
samanaikaisesti tai myöhemmin teemme, vaan pelkästään armoon, yksin meidän Herramme Kristuksen ansioon, täydelliseen
kuuliaisuuteen, katkeraan kärsimykseen ja kuolemaan sekä hänen
ylösnousemukseensa. Hänen kuuliaisuutensa luetaan meille vanhurskaudeksi” (TK, 490
ss).
[10]. Me opetamme, että syntien
anteeksiantamus ja pelastus annetaan omaksemme kasteessa ja että
uudestisyntyminen tapahtuu siinä. Kasteen yhteydestä syntien anteeksiantamukseen
ja pelastukseen ks. PKR,113-118 ja uudestisyntymiseen (esim. Hes. 36:25; Tiit.
3:4-7; ks. PKR, 118-136). Kaste toimitetaan Jumalan käskyn (Matt. 28:18-20)
perusteella ja se saa voimansa Jumalan sanasta, joka yhdistyy kasteveteen.
Kastetta pidetään henkilökohtaisen kristillisen e1ämän alkukohtana. Kristityn
normaalitila on, että hän ei koskaan luopuisi kasteessa saamastaan
pelastuksesta, vaan kasvaisi uskossaan seurakunnan keskellä (HK 57-61
viitteineen). Jos kasteesta on epäuskossa luovuttu, siihen on parannuksessa ja
uskossa palattava. Uutta kastetta ei toimiteta.
[11]. Luterilaisen käsityksen mukaan
oikeaan parannukseen kuuluu katumus ja usko. Nämä ovat parannuksessa
samanaikaisesti läsnä. Ratkaisevaa parannuksessa on evankeliumin uskominen.
Evankeliumin vaikutuksesta elämämmekin alkaa uudistua. Uudistuksen voimana on
anteeksiantamuksen evankeliumi.
[12]. Vanhurskauttamisen seurauksena
on rauha Jumalan kanssa (Room. 5:1). Prof. Robert D. Preus on kirjoittanut: ”On
aivan turha väittää, että kristitty on aina iloinen ja tyytyväinen ja täynnä
rauhaa. Paavali puhuu sellaisesta rauhasta, joka ei ole subjektiivinen, joka ei
liity tunteisiin tai tunnetiloihin ja joka ei tule ja mene vaihtuvien
suhdanteiden mukana. Apostoli puhuu suhteesta, rauhan tilasta, jonka Jumala on
asettanut. Kun Jumala on vanhurskauttanut syntisen, rauhan tila on pysyvästi
voimassa Jumalan puolelta. Hänen vihansa on tyyntynyt... Tämä rauha kuuluu
meille Jeesuksen Kristuksen kautta...” (AT 23;16-17).
[13]. Luterilaisen opetuksen mukaan
vanhurskauttaminen ja pyhitys on erotettava toisistaan. Pyhitys kuuluu
uskonelämään, mutta se on vanhurskauttamisen seuraus (LUT, 46-49). Meidän
pyhityksemme jää aina tässä elämässä vajaaksi. Olemme samalla kertaa
vanhurskaita ja syntisiä. Me emme pyhityksellämme voi, emme saa – eikä meidän
tarvitse – ansaita Jumalan armoa eikä pelastusta.
[14]. Ks. tästä TK, 100, 71-72 ss.;
Ks. myös viite 11 edellä.
[15]. Lähetyssaarnaaja Anssi Simojoki
kirjoittaa: ”...raamatullinen usko Kristuksen todelliseen läsnäoloon perustuu
sanan lupauksiin, jotka käyvät kaiken kokemisen ja tuntemisen edellä... Kun me
ja kuka ikinä kuulee Jumalan sanan, hän löytää elävän Herran sanassa,
kasteessa... ja Herran ehtoollisessa. ... Niissä on aivan läheisesti, korvin
kuullen, käsin kosketellen, suuhun saakka vastaanotettuna totta Jeesuksen
lupaus: ”Minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti (Matt.
28:20), PK, 117 ja 126.