Roger Petterson,
TM, Larsmo
Sillä Jumalan sana on
elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse,
kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen
ajatusten ja aivoitusten tuomitsija; eikä mikään luotu ole hänelle näkymätön,
vaan kaikki on alastonta ja paljastettua hänen silmäinsä edessä, jolle meidän
on tehtävä tili (Hebr. 4:12,13).
Heprealaiskirjeestä
kokonaisuutena
Päivän saarnateksti on
osa suurempaa kokonaisuutta. Heprealaiskirjeen kirjoittajalla oli suuri hätä
kirjeen lukijoiden puolesta, sillä vaikutti siltä, kuin he olisivat olleet
kääntymässä kristinuskosta takaisin juutalaisuuteen. Kirje on kehottava ja
kirjoittaja pyytää hellittämättä lukijoitaan pitämään kiinni tunnustuksesta.
Kirjeen kirjoittajalla on todellinen hätä lukijoidensa puolesta, hän pelkää
juutalaisuuteen paluun johtavan ikuiseen kadotukseen, sillä juutalaisuuteen
palaava ”tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren,
jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä!” (10:29)
Heprealaiskirjeen
ominaispiirre on uuden liiton vertaaminen vanhaan liittoon ja uuden liiton
esittäminen ylivoimaisena voittajana. Jeesus Kristus esitellään kaikkia muita,
niin profeettoja, enkeleitä, kuin Moosesta ja Aaronia suurempana. Uuden liiton
pappeus on täydellinen pappeus, myös liitto, kaikkeinpyhin ja uhri ovat uudessa
liitossa täydellisiä. Kirjeestä käy myös ilmi, että elämä Kristuksessa, uusi
elämä, on parempi kuin elämä lain alla (Siion Siinain sijaan).
Heprealaiskirjeen
kirjoittaja ei kuitenkaan tyydy toteamaan tosiasioita. Hän tekee myös
johtopäätöksiä ja kehottaa lukijoitaan tekemään samoin. Kehotusmuodot
esiintyvät tekstissä tiheään. Kirjoittaja antaa rakentavia kehotuksia, jotka
pätevät meidänkin aikanamme. Hän varoittaa meitä eksymästä siitä, minkä olemme
kuulleet ja oppineet, ettemme paaduttaisi sydämiämme, ettemme pitäisi halpana
Herran kuritusta ja ettemme jäisi paitsi Jumalan armosta. Kirjoittaja kehottaa
meitä myös käymään armon istuimen eteen ja pitämään kiinni oikeasta
hengellisestä jumalanpalveluksesta.
On selvää, että tämä
2000 vuotta vanha kirje on ajankohtainen myös meidän aikanamme. Tänäänkin on
silmien aika avautua Kristuksen täydelliselle työlle, ettemme olisi
kaikenlaisten opintuulten heiteltävissä. ”Sen tähden tulee meidän sitä
tarkemmin ottaa vaari siitä, mitä olemme kuulleet, ettemme vain kulkeutuisi sen
ohitse” (2:1).
Meidän aikanamme, kun
kirkkomme luopumus leviää ja Raamatun totuuksista heitetään yksi toisensa
jälkeen romukoppaan, soi heprealaiskirjeen sanoma yhä voimakkaammin: ”Pysykäämme
järkähtämättä toivon tunnustuksessa, sillä hän, joka antoi lupauksen, on
uskollinen” (10:23). Toivon tunnustuksesta kiinni pitäminen tarkoittaa
paitsi luterilaisessa opissa ja oikeassa tunnustuksessa pysymistä myös
harhaopeista kieltäytymistä: ”Muistakaa johtajianne, jotka ovat puhuneet
teille Jumalan sanaa; katsokaa, kuinka heidän vaelluksensa on päättynyt, ja
seuratkaa heidän uskoansa. Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja
iankaikkisesti. Älkää antako monenlaisten ja vieraiden oppien itseänne
vietellä” (13:7-9).
Kun vaikeudet kohtaavat
ja luopumus ympärillä kiihtyy, on Jumalan kansalla vaarana joutua epätoivoon.
Silloin asiat on osattava panna tärkeysjärjestykseen. Ei pidä niinkään
keskittyä kauhistelemaan luopumuksen etenemistä, vaan kiinnittää katse
aarteista kalleimpaan, armosta omistettuun, eli Jeesukseen Kristukseen.
Nykyajan kristityille tämän tosiasian muistaminen on ensiarvoisen tärkeää:
meidän ei tarvitse pelätä eikä hävetä, sillä meillä on valtava aarre, joka
pysyy eikä katoa. Meitä kehotetaan: ”Älkää siis heittäkö pois uskallustanne,
jonka palkka on suuri” (10:35).
Suurennuslasissa
heprealaiskirjeen luvut 3 ja 4
Kolmannen luvun alusta
luemme, että Kristus on Moosesta suurempi samalla tavoin kuin rakentajan kunnia
on hänen rakentamansa talon kunniaa suurempi. Mooses oli Jumalan huoneen
palvelija. Mooseksen sisarukset Aaron ja Mirjam nousivat veljeään vastaan
autiomaassa ja sanoivat: ”Ainoastaan Mooseksen kauttako Herra puhuu? Eikö
hän puhu myös meidän kauttamme?” Jumala kuuli tämän, kokosi sisarukset
ilmestysmajaan ja sanoi Aaronille ja Mirjamille: ”Kuulkaa minun sanani. Jos
keskuudessanne on profeetta, niin minä ilmestyn hänelle näyssä, puhun hänen
kanssaan unessa. Niin ei ole minun palvelijani Mooses, hän on uskollinen koko
minun talossani; hänen kanssaan minä puhun suusta suuhun, avoimesti enkä
peitetyin sanoin, ja hän saa katsella HERRAN muotoa. Miksi ette siis peljänneet
puhua minun palvelijaani Moosesta vastaan?” (4. Moos. 12:5-8) Mirjam
sairastui spitaaliin uppiniskaisuutensa seurauksena. Aaronin ja Mirjamin, ja
myöhemmin koko Israelin kansan, nouseminen Moosesta vastaan oli jo kyllin paha
teko. Kuinka paljon pahempi onkaan nousta vastustamaan Jeesusta Kristusta!
”Sen tähden, niin kuin
Pyhä Henki sanoo: ’Tänä päivänä, jos kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako
sydämiänne, niin kuin teitte katkeroituksessa, kiusauksen päivänä erämaassa,
jossa teidän isänne minua kiusasivat ja koettelivat, vaikka olivat nähneet
minun tekojani neljäkymmentä vuotta; sen tähden minä vihastuin tähän sukupolveen
ja sanoin: Aina he eksyvät sydämessään; mutta he eivät oppineet tuntemaan minun
teitäni; ja niin minä vihassani vannoin: He eivät koskaan pääse minun lepooni’” (3:7-11).
Psalmista 95 poimittu
lainaus päättyy sanoihin: ”ja niin minä vihassani vannoin: He eivät koskaan
pääse minun lepooni.”
Rakkaat ystävät, tässä
on kyse iankaikkisesta autuudesta. Siksi emme saa luopua elävästä Jumalasta,
vaan meidän tulee rohkaista toisiamme niin, ettei kukaan paadu ja anna synnin
vallan pettää itseään. Synnillä on valta pettää ja siksi meidän kristittyjen on
pysyttävä lujina. Raamattu sanoo: ”Sillä me olemme tulleet osallisiksi
Kristuksesta, kunhan vain pysymme luottamuksessa, joka meillä alussa oli,
loppuun asti” (3:14).
Kirjeen kirjoittaja
kehottaa toistamiseen: ”Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää
paaduttako sydämiänne” (3:15). Hän lähtee selvittämään
sanomaansa kysymyksin. Nämä ovat Israelin kansalle erämaavaelluksen aikana
esitettyjä kysymyksiä, jotka nyt suunnataan kirjeen vastaanottajille eli myös
meille tänään. Nämä ovat tärkeitä kysymyksiä, ja siksi pysähdymme hetkeksi
niiden ääreen.
Ketkä sitten, vaikka
kuulivat, katkeroittivat hänet? Eivätkö kaikki, jotka olivat Mooseksen johdolla
lähteneet Egyptistä? (3:16)
Mikä sitten herätti
Jumalan katkeruuden? Ainakin israelilaiset valittivat ruuasta: he olivat
tyytymättömiä taivaan mannaan. He halusivat eksoottisempia ruokalajeja; he
kaipasivat Egyptin lihapatojen ääreen (4. Moos. 11). Sama ilmiö on nähtävillä
meidänkin aikanamme. Puhdas ja selkeä Jumalan Sana ei enää kelpaa kansalle
ravinnoksi. Halutaan jotakin mehevämpää, jotakin, joka muistuttaa maailman
ruokalajeja. Jumalan Sanaa maustetaan ties millä. Eikä keskeisintä olekaan enää
Sana, vaan yhteys ja viihtyminen. Tähän on tultu meidänkin maassamme ja
kirkossamme, ikävä kyllä. Tästä Jumalan katkeruus herää.
Mutta keihin hän oli
vihastunut neljäkymmentä vuotta? Eikö niihin, jotka olivat syntiä tehneet,
joiden ruumiit kaatuivat erämaahan? (3:17)
Mikä siis herätti
Jumalan vihan? Ainakin kultainen vasikka (2. Moos. 32). Näin äskettäin
elokuvan, jossa kerrottiin ajasta Aabrahamista lähtien Kanaaniin saapumiseen
saakka (In the beginning). Mooseksen kirjoista voimme lukea, kuinka
kansan miehet sanoivat Aaronille haluavansa tehdä epäjumalankuvan, koska he
eivät tienneet, mitä Moosekselle oli tapahtunut. Aaron antoi heille käskyn
kerätä kultaa epäjumalanpatsasta varten. Elokuvassa oli kohtaus, jota
Raamatusta ei löydy. Kohtauksessa Joosua tulee Aaronin puheille, jolloin Aaron
myöntää toimenpiteen olevan väärin. Elokuvassa Aaron sanoo antaneensa käskyn
kerätä kultaa voittaakseen aikaa: hän ei uskonut, että kansa olisi ollut valmis
luopumaan koruistaan, jolloin Mooses olisi ehtinyt palata rauhoittamaan
tilanteen.
Sekä Raamatun lukijalle
että elokuvaa katsovalle on selvää, että kansa luopui koruistaan mielellään.
Uskon sen liittyvän ihmisen syntiin langenneeseen luontoon, että olemme niin
kapinoivia Jumalaa vastaan. Jumalalle uhraaminen kyllä tuntuu rankalta, mutta
muutaman satasen hulauttaminen huvituksiin ja epäjumalankuviin ei tunnu juuri
missään. Aaron ja valtaosa Israelin asukkaista lankesi syntiin, ja Jumala
rankaisi heitä miekallaan niin, että noin kolme tuhatta miestä kuoli yhtenä
päivänä.
Syy siihen, että kaikki
Joosuaa ja Kaalebia lukuun ottamatta jäivät makaamaan kuolleina autiomaahan, ei
ollut itse epäjumalanpatsas, vaan kansan kapina. Israelin kansa ei tahtonut
nousta sotimaan luvatun maan miehittäjiä vastaan. Joosua ja Kaaleb edustivat
häviävän pientä vähemmistöä, mutta he kehottivat kansaa rohkaistumaan: ”Jos
HERRA on meille suosiollinen, hän vie meidät siihen maahan ja antaa sen meille”
(4. Moos. 14:8)
”Ja keille hän vannoi,
etteivät he pääse hänen lepoonsa? Eikö tottelemattomille?” (3:18)
Mitä he, joille Jumala
vannoi valansa, sitten tekivät? Kansa asettui vastustamaan Jumalan tahtoa,
jonka yksi seuraus oli neljänkymmenen vuoden erämaavaellus. Toinen seuraus oli
vielä pahempi: luvatun maan menetys. ”Tähän erämaahan kaatuvat teidän
ruumiinne, teidän kaikkien, jotka olette katselmuksessa olleet, niin monta kuin
teitä on kaksikymmenvuotisia ja sitä vanhempia, jotka olette napisseet minua
vastaan” (4. Moos. 14:29).
Tällä on vastaavuutensa
meidän aikanamme. Jumala oli luvannut olla kansansa kanssa, hän oli luvannut
sotia heidän puolestaan. Jumalan kansalla ei ole oikeutta sanoa: ”Me tyydymme
elämään erämaassa”, sillä Jumalan kansalle kuluu valittu maa. Mutta Kanaanin
maa ei ollut se luvattu maa, jossa Jumalan kansa pääsee lepoon.
Heprealaiskirjeen kirjoittajakin vahvistaa tämän kehotettuaan kolmannen kerran:
”Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne”(4:7).
”Sillä jos Joosua olisi saattanut heidät lepoon, ei hän puhuisi toisesta,
sen jälkeisestä päivästä. Niin on Jumalan kansalle sapatinlepo varmasti tuleva”
(4:8,9).
Jumalan Sana on elävä ja
voimallinen
Heprealaiskirjeen
kirjoittaja on antanut Kirjoitusten puhua. Hän on osoittanut lukijoilleen,
kuinka tärkeää on ottaa Sana vastaan uskossa. Kansa ei päässyt luvattuun maahan
epäuskonsa vuoksi; he eivät uskoneet Jumalan lupauksiin. Mutta me saamme uskoa
Jumalan lupauksiin, saamme uskoa, että sapatinlepo on tuleva. Tämän lupauksen
vastaanottamisen seuraus on selvä: ”Ahkeroikaamme siis päästä siihen lepoon,
ettei kukaan lankeaisi seuraamaan samaa tottelemattomuuden esimerkkiä”
(4:11).
Jos Jumala kerran
rankaisi niitä, jotka eivät halunneet taistella päästäkseen tämän maailman
luvattuun maahan, mitä tapahtuu meille, jos lakkaamme näkemästä vaivaa taivaan
luvattuun maahan pääsemiseksi? Kristityn suurin toive on autuus; taivaan
ihanuuteen pääseminen. Heprealaiskirjeen kirjoittajan mielestä tämä toive on
tavoittelemisen arvoinen ja paljon tärkeämpi kuin tämän maailman luvattuun
maahan pääseminen. Ongelmana on kuitenkin se, että meillä ihmisillä on taipumus
tottelemattomuuteen. Meillä on taipumus olla uskomatta Jumalan Sanaan, hänen
kehotuksiinsa ja lupauksiinsa, taipumus olla kuuntelematta hänen käskyjään,
mikä voi nousta ikuiseen lepoon pääsyn esteeksi.
Tästä pääsemmekin
varsinaiseen tekstiimme: ”Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja
terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa
sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten
tuomitsija; eikä mikään luotu ole hänelle näkymätön, vaan kaikki on alastonta
ja paljastettua hänen silmäinsä edessä, jolle meidän on tehtävä tili”
(Hebr. 4:12,13)
Jumalan Sana ei koskaan
palaa tyhjänä; voisi sanoa, että se joko synnyttää parannusta tai pahennusta.
Jumalan Sana ei ole staattinen, vaan elävä ja vaikuttava. Se on myös terävä,
kaksiteräistä miekkaakin terävämpi. Jumalan laki ja Jumalan evankeliumi
tunkeutuu ihmisen läpi ja paljastaa kaiken.
Viime aikoina on puhuttu
eri raamattunäkemyksistä, liberaalista ja konservatiivisesta,
historiallis-kriittisestä ja kirjaimellisesta. Pohjimmiltaan tämä keskustelu on
melko turhaa, sillä Raamatun Sanassa Jumala katsoo meihin. Ei siis ole kyse
siitä, millaisena me näemme Raamatun, vaan siitä, millaisena Raamattu näkee
meidät. Silloin on tärkeä tietää, että Jumalan Sana paljastaa kaiken ihmisestä,
myös tämän sisimmät ajatukset. Alastomina ja paljastettuina seisomme
vastuullisina Jumalan edessä.
Tällaisen Sanan edessä
ihmisen tehtävä ei ole miettiä, haluaako hän totella vai ei. Tärkeää on pitää
kiinni elävästä Sanasta, muuten kuolemme. Sanaa ei kuitenkaan tarvitse pelätä.
Sana on Jeesus Kristus, jolla on myötätuntoa meitä ja meidän heikkouksiamme
kohtaan, sillä hänkin on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin,
kuitenkin ilman syntiä. Heprealaiskirjeen kirjoittaja tulee Kristusta ja
Moosesta vertailevan jakson päätteeksi johtopäätökseen, joka samalla toimii
johdantona Jeesusta täydellisenä ylipappina käsittelevään osioon. ”Käykäämme
sen tähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja
löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan” (4:16)
Jumalan Sana on elävä ja
voimallinen. Aamen.
Saarna Pohjanmaan
Logos-yhdistyksen inspiraatio- ja keskustelupäivillä Vaasassa 30.11.2002.
Ruotsista kääntänyt: FM
Pia Pietilä.
Alkuperäisteksti
luettavissa osoitteessa: http://www.logosmappen.net/tal/roger021130.html