OIKEA JUMALAN TUNTEMINEN

 

”Mutta sinun tykönäsi on anteeksiantamus, että sinua pelättäisiin” (Ps. 130:4)

 

Oppikaamme siis esilläolevasta jakeesta tämä perussääntö: kun oppi syntien anteeksiantamuksesta, armosta tai sovituk­sesta on menet­etty, seuraa ehdottomasti, että epäjumalanpalve­lus hallitsee. Sillä kun armo on hukattu, häviää myös Jumalan pelko, profeetta sanoo. Mitä muuta Jumalan pelkää­minen on kuin hänen palvelemistaan ja kunnioittamistaan? Mitä muuta kuin sen tunnustamista, että hän on hyvä ja siksi hänelle tulee olla kuuliainen? Tämän Jumalan minä menetin, kun olin munkki ja vaelsin luottaen omaan van­hurskauteeni. Minä voin todistaa sanalla ja teolla, ettei kaikkein täydellisim­mästä lain van­hurskau­desta voi seurata mitään muuta kuin joko epätoivo, joka on harvinaisempi, tai ylimieli­syys, joka on tavallisempi. Ihmisluonto ja perkele eivät näet voi välttyä olemasta ylimielisiä.     

 

”Miten siis, eikö lakia ole täytettävä?”, sinä sanonet. ”Eikö hyviä tekoja ole tehtävä?” Varmasti on. Sillä sitä varten Jumalalla on kirkko maailmassa ja sitä varten hän on asettanut maalliset yhteiskunnat ja kodin, ettei mistään puuttuisi tilaisuut­ta tehdä oikein. Mutta kuka ei näkisi myös näitä tekoja mitä innok­kaimmin tehdessään, miten paljon vielä jää jäljelle saastaisuutta varsinkin jos hän vie tekonsa Jumalan eteen? Siksi pääosa koko tehtävässä jää pelkälle laupeudelle, ja siihen me tar­tumme yksin uskomalla Kristuk­seen. Me, jotka tekojemme kautta olemme ”kelvot­tomia palvelijoita” (Luuk. 17:1­0), ”tulemme lapsiksi” (Joh. 1:12) armon kautta, joka on annettu Kristuksessa. Näin oikea Jumalan pelko, oikea jumalan­palvelus, oikea palvonta ja myös oikea Jumalan tunteminen perustuu yksin laupeuteen – siihen että me luotamme Jumalan olevan armollisen Kristuksen tähden. Tämän Jumalan palvelemisen kanssa kamppai­lee epätoivo ja ylimielisyys kovemmin kuin vesi ja tuli kes­kenään. Koska laki ohjaa joko epätoivoon tai ylimielisyyteen niin siksi on aivan oikein päätellä, ettei vanhurskautta eikä oikeaa jumalanpalvelusta synny lain kautta ja silti kymmenen käskyn lakia on noudatettava. ”Joka on johtaja, johtakoon toimellisesti” (Room.12:8); joka on alamainen, totelkoon. Tässä ovat ruhtinaan, opettajan, papin, hallitusmiehen­, kan­salaisen, palvelijan, palvelijattaren, isän, äidin, tyttären jne. olosuh­teet ja persoonat aivan erilaiset. Mutta kunkin pitää elämänmuo­dossaan olla kuuliainen Jumalalle niin, että pyrkii tosissaan tekemään niin paljon kuin voi. Mutta koska nämä ovat lain tekoja, olemme niiden kautta vain palveli­joita ja saamme sopimuk­sen mukaisen luvatun palkan. Anteeksianta­muksen eli armon kautta meistä sen sijaan tulee Jumalan valtakun­nan lapsia ja peril­lisiä. Siksi ne teot, jotka seuraavat, eivät tee perillisiksi tai lapsiksi, vaan perilliset ja lapset tekevät niitä kiittääk­seen ja osoittaakseen kuuliaisuuten­sa.

 

Luther, Psalmin 130 selitys. WA 40.3, 357-359. Suomennos: Hannu Lehtonen.