”Mutta sinun tykönäsi on
anteeksiantamus, että sinua pelättäisiin” (Ps. 130:4)
Oppikaamme siis
esilläolevasta jakeesta tämä perussääntö: kun oppi syntien
anteeksiantamuksesta, armosta tai sovituksesta on menetetty, seuraa
ehdottomasti, että epäjumalanpalvelus hallitsee. Sillä kun armo on hukattu,
häviää myös Jumalan pelko, profeetta sanoo. Mitä muuta Jumalan pelkääminen on
kuin hänen palvelemistaan ja kunnioittamistaan? Mitä muuta kuin sen
tunnustamista, että hän on hyvä ja siksi hänelle tulee olla kuuliainen? Tämän
Jumalan minä menetin, kun olin munkki ja vaelsin luottaen omaan vanhurskauteeni.
Minä voin todistaa sanalla ja teolla, ettei kaikkein täydellisimmästä lain vanhurskaudesta
voi seurata mitään muuta kuin joko epätoivo, joka on harvinaisempi, tai
ylimielisyys, joka on tavallisempi. Ihmisluonto ja perkele eivät näet voi
välttyä olemasta ylimielisiä.
”Miten siis, eikö lakia
ole täytettävä?”, sinä sanonet. ”Eikö hyviä tekoja ole tehtävä?” Varmasti on.
Sillä sitä varten Jumalalla on kirkko maailmassa ja sitä varten hän on
asettanut maalliset yhteiskunnat ja kodin, ettei mistään puuttuisi tilaisuutta
tehdä oikein. Mutta kuka ei näkisi myös näitä tekoja mitä innokkaimmin
tehdessään, miten paljon vielä jää jäljelle saastaisuutta varsinkin jos hän vie
tekonsa Jumalan eteen? Siksi pääosa koko tehtävässä jää pelkälle laupeudelle,
ja siihen me tartumme yksin uskomalla Kristukseen. Me, jotka tekojemme kautta
olemme ”kelvottomia palvelijoita” (Luuk. 17:10), ”tulemme lapsiksi” (Joh.
1:12) armon kautta, joka on annettu Kristuksessa. Näin oikea Jumalan pelko, oikea
jumalanpalvelus, oikea palvonta ja myös oikea Jumalan tunteminen perustuu
yksin laupeuteen – siihen että me luotamme Jumalan olevan armollisen Kristuksen
tähden. Tämän Jumalan palvelemisen kanssa kamppailee epätoivo ja ylimielisyys
kovemmin kuin vesi ja tuli keskenään. Koska laki ohjaa joko epätoivoon tai
ylimielisyyteen niin siksi on aivan oikein päätellä, ettei vanhurskautta eikä
oikeaa jumalanpalvelusta synny lain kautta ja silti kymmenen käskyn lakia on
noudatettava. ”Joka on johtaja, johtakoon toimellisesti” (Room.12:8); joka on
alamainen, totelkoon. Tässä ovat ruhtinaan, opettajan, papin, hallitusmiehen,
kansalaisen, palvelijan, palvelijattaren, isän, äidin, tyttären jne. olosuhteet
ja persoonat aivan erilaiset. Mutta kunkin pitää elämänmuodossaan olla
kuuliainen Jumalalle niin, että pyrkii tosissaan tekemään niin paljon kuin voi.
Mutta koska nämä ovat lain tekoja, olemme niiden kautta vain palvelijoita ja
saamme sopimuksen mukaisen luvatun palkan. Anteeksiantamuksen eli armon
kautta meistä sen sijaan tulee Jumalan valtakunnan lapsia ja perillisiä.
Siksi ne teot, jotka seuraavat, eivät tee perillisiksi tai lapsiksi, vaan
perilliset ja lapset tekevät niitä kiittääkseen ja osoittaakseen kuuliaisuutensa.
Luther, Psalmin 130
selitys. WA 40.3, 357-359. Suomennos: Hannu Lehtonen.