SAARNAAJIEN TODISTUKSIA:
Jukka Jäntti, saarnaaja,
Konnevesi
”Ja veren pitää oleman
teille merkiksi huoneissanne, kussa te olette, että koska minä veren näen, niin
minä menen teidän ohitsenne; ja ei pidä teille tuleman se rangaistus
kadottamaan teitä, koska minä lyön Egyptin maata” (2 Moos.12:13).
Virheetön karitsa
Meidän autuutemme
perustus on Kristuksen veressä ja hänen ylösnousemuksessaan. Tekstissä
kerrotaan siitä, miten Jumala sääsi ja määräsi Moosekselle ja Aaronille
karitsan uhraamisen. Sen piti olla virheetön karitsa. ”Karitsoista eli
vohlista pitää teidän se ottaman” (2. Moos. 12:5). Tämän uhrattavan
karitsan piti olla virheetön; viallisen
uhrin, viallisen karitsan uhraaminen on Jumalalle, Herralle kauhistus. Se ei
saanut siis olla viallinen vaan viaton eli virheetön karitsa. Tässä on kuvaus
ja ennustus Kristuksesta. Tarkasti oli vielä huomioitava myös se, että tämän
karitsan oli oltava vuoden vanha, varmaankin sen takia, että voitiin huomata,
onko siinä virheitä. Tarkasti piti katsoa, että se oli virheetön. Ja tekstissä
sanotaan merkillisesti, että se piti syödä kokonaan. ”Heidän pitää sinä yönä
syömän lihaa tulella paistettuna ja happamatointa leipää; katkerain ruohoin
kanssa pitää heidän sen syömän. Ei teidän pidä sitä syömän uutena eikä vedellä
keitettynä mutta tulella paistettuna pään, jalkain ja sisällysten kanssa.”
Koko karitsa piti syödä.
Koko Kristus
vanhurskautenamme
Tässä on kuvaus
Kristuksesta selvästi myös sikäli, että me tarvitsemme vanhurskaudeksemme ja
autuudeksemme koko Kristuksen, niin kuin profeetta sanoo, että ”Herra on
meidän vanhurskautemme”. Siis koko Kristus, ei mitään osaa hänestä, vaan
kokonainen Kristus. Niinhän uskontunnustuksessammekin tunnustamme Kristuksen
työn sikiämisestä alkaen. Me tarvitsemme autuudeksemme Kristuksen pyhän sikiämisen,
syntymän, elämän, kärsimisen, kuoleman ja ylösnousemuksen. Tarvitsemme koko
Kristuksen hänen ylösnousemukseensa ja aina taivaaseen astumiseensa asti myös
siksi, että se on todistus hänen haudasta ylösnousemisestaan ja Isänsä luo
menemisestä. Se on todistus siitä, että hän täytti kaiken Isän tahdon, Jumalan
vanhurskaan tahdon.
Kristuksen kärsimys
Karitsa piti tulella
paistaa. Tässä on kuvaus Kristuksesta, että hänkin kypsyi meille elämän
leiväksi Getsemanen tulessa. On sanottu, että Getsemane on verisauna. Ja tässä
on nyt kuvaus siitä, että tästä saunasta on tullut vain yksi elävänä läpi, ja
se on Jeesus Kristus. Jos me olisimme olleet tällaisessa tuskassa, niin silmän
räpäyksessä olisi tullut varmaan kuolema. Jos hiki tulee verenä otsasta, niin
ei ihminen elä. Kellään ei ole ollut sellaista tuskaa ja vaivaa kuin
Kristuksella oli, kun ajatellaan, että hiki tulee veripisaroina päästä alas.
Kristus paistettiin Jumalan vihan tulessa meidän syntiemme tähden. Häntä
rangaistiin, ruoskittiin ja lyötiin; me olemme Kristuksen ristiinnaulinneet
ristille, me olimme lyömässä vasaralla niitä nauloja ensimmäisenä hänen
käsiinsä ja jalkoihinsa ja laitoimme piikkikruunun, orjantappurakruunun, hänen
päähänsä, ja me olemme myös ruoskineet häntä. Tämä on meidän syntiemme tähden
tapahtunut. Me olemme Kristuksen ristiinnaulitsemiseen osalliset, vaikka se
juutalaisten kätten kautta tapahtui. Mutta me kaikki olemme syypäät aivan yhtä
lailla kuin juutalaisetkin.
Hän rukoili Getsemanessa
kärsimyksen maljan pois menemistä. Se oli todellinen tuska, valtava tuska,
jonka hän koki ja tunsi siellä. Hän katui katkerasti meidän syntejämme. Me
voimme joskus synnin polttaessa omaatuntoamme maistaa hieman sitä, kuinka
katkeraa on katuminen. Me kyllä olemme maistaneet sitä vähän, mutta ei se ole
sellaista kuin se, kun Kristus katui katkerasti Getsemanessa meidän syntejämme.
Se oli todellista katumista, kun hän kantoi meidän syntejämme. Hän otti
päällensä meidän syntimme ja tuli synniksi meidän edestämme, niin kuin Raamattu
siitä puhuu. Häntä ei ainoastaan tehty syntiseksi, vaan vielä enemmän: hänet
tehtiin synniksi. Hän rukoili kyllä maljan pois menemistä, mutta ”ei
kuitenkaan niin kuin minä tahdon, vaan niin kuin sinä” (Matt. 26:39), siis
viimeinen tahto jäi vielä Jumalalle. Ja enkelit tulivat ja vahvistivat häntä
tässä valtavassa kamppailussa. Meille ostettiin taivaspaikka Getsemanen
yrttitarhassa, jossa Jeesus hikoili verta. Siellä alettiin jo synnyttää Jumalan
lapsia. Ja me muistamme, että opetuslapset vain nukkuivat eivätkä pystyneet
millään lailla auttamaan Jeesusta tässä lunastustyössä ja -tehtävässä. He vain
nukkuivat. Rukoilemisen ansiotakaan ei jäänyt opetuslapsille, koska he vain
nukkuivat. He eivät voineet mitenkään Jeesusta auttaa. Tässä puhutaan juuri näin
sen takia, että meidän autuutemme riippuu yksin Kristuksesta, että ”hän
sotki yksin Jumalan vihan viinikuurnan eikä kukaan kansasta hänen kanssansa” (Jes.
63:3). Näin Jeesus Kristus kypsyi tulessa meille elämän leiväksi. Jeesus
sanookin: ”Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, jonka minun pitää
antaman maailman elämän edestä” (Joh. 6:51). Elämänsä päivinä hän sanoi: ”Minä
tulin, että heillä pitää elämä oleman ja yltäkyllä oleman” – ”meillä”, siis
kaikilla hänen opetuslapsillansa ja meillä ja kaikilla ihmisillä, koska hän
tuli kaikkia varten.
Karitsan veri
Heidän tuli ottaa verta
ja sivellä sillä oven pihtipielet ja päälliset, ja lupaus kuului, että
”koska minä veren näen,
niin minä menen teidän ohitsenne; ja ei pidä teille tuleman se rangaistus
kadottamaan teitä”. Tässä huomaamme erittäin tärkeän kohdan. Tekstissä sanotaan: ”koska
minä näen veren”, siinä ei sanota: ”koska minä näen sinun rukouksesi”,
”koska sinä olet katunut”, ”koska sinä olet ollut kirkkokuorossa tai
kirkkovaltuustossa tai kirkkoneuvostossa”, ”koska sinä olet antanut
lahjoituksia lähimmäiselle” tai ”koska sinä olet hartautta harjoittanut”,
”koska sinä olet lukenut Raamattua”, ”koska olet käynyt katsomassa sairaita ja
vankeja”, ”koska sinä olet nälkäistä ruokkinut ja alastomalle antanut
vaatteita”. Nämä kaikki kuuluvat kyllä kristilliseen elämän vaellukseen.
Tässä ei mainita
sitäkään, että ”koska minä näen teidän uskonne”. Uskoakaan ei tässä mainita,
vaikka sekin on tarpeellinen kyllä. Mooses pani pääsiäisen vieton toimeen uskon
kautta, siis kuuliaisuudesta Jumalan sanalle, niin kuin Heprealaiskirje sanoo,
mutta kuitenkaan teksti ei sano, että ”kun minä näen teidän uskonne, niin minä
menen ohitse”. No se on varmasti sen takia, että meidän uskomme on vajaa – ei
se riitä Jumalan edessä vanhurskaudeksi, koska me milloin epäilemme, milloin
olemme murheellisia, milloin kapinoimme Jumalaa vastaan. Se on monella
murheella ja perisynnillä sekoitettu. Ei sellainen kelpaa vanhurskaudeksi
Jumalan edessä. Täydellisenä vanhurskautena täytyy olla Kristuksen veren
vanhurskaus eli se veri, jolla hän eli täällä Jumalan vanhurskauden todeksi.
Vanhurskautenamme pitää olla viattoman ja tahrattoman Uhrikaritsan veri, jolla
verellä hän jo elämässään oli tehnyt täydelliseksi Jumalan vanhurskauden
täyttämisen. Tämän veren piti vuotaa ristillä, ja se vanhurskauttaa ihmiset ja
vanhurskautti meidät kaikki, ja kun Jumala nyt näkee tämän veren, niin hän
näkee meidät siinä vanhurskautettuina, pyhinä, autuaina ja synnistä
puhdistettuina, vapahdettuina ja päästettyinä. Siis hän ei näe meitä
armahdettuina syntisinä. Jumala ei siis näe myöskään syntisinä, koska hän
katsoo Poikansa verta. Hän katsoo meidät siinä synnistä vapautettuina, synnistä
puhdistettuina, sekä perisynnistä että tekosynnistä, molemmista,
puhdistettuina. Hän katsoo Kristuksen verta, mitä siinä on tapahtunut. Siinä on
tapahtunut synnistä puhdistaminen. Hän on verellänsä meidät synnistä
puhdistanut sekä ruumiin että sielun puolesta, koska meidän täytyy olla pyhiä
sekä ruumiin että sielun puolesta kelvataksemme Jumalalle ja päästäksemme
Jumalan taivaaseen. Koska Jumala on pyhä ja ”teidän pitää myöskin pyhät
oleman”, niin ei Jumalan taivaaseen tule eikä hänelle kelpaa syntinen eikä
armahdettu syntinen, ei kumpainenkaan, vaan täytyy olla pyhä, ja me olemme
pyhitetyt Kristuksen veressä. Me olemme pyhiä kaikki. Vaikkei kukaan sitä
uskoisi, niin tämä pyhitys on tapahtunut kaikille ihmisille, ei ole kukaan
jäänyt tästä Kristuksen veren pyhittävästä voimasta pois. Jumala näkee meidät pyhinä,
vanhurskaina ja autuaina Kristuksen
veressä, vanhurskautettuna ja vapahdettuina synnistä ja kuolemasta, perkeleestä
ja lain kirouksesta. Hän näkee meidät tässä veressä vanhurskaina, pyhinä ja
autuaina ja iankaikkisen elämän perillisinä. Näin hän näkee siinä meidät
kaikki. Tästä ennusti selvästi jo 3. Moos. 16:30: ”Sillä sinä päivänä te
sovitetaan, niin että te tulette puhtaaksi kaikista teidän synneistänne Herran
edessä tulette te puhtaaksi.” Me olemme siis tulleet puhtaaksi kaikista
synneistä Herran edessä. Minä olen synnistä puhdas ja sinä myös. No tuntuuko
siltä? Ei varmastikaan tunnu. Jos me katsomme itseämme, niin me tunnemme vain
syntiä. Sen takia vanha uskovainen kotikylällä Karstulan Kimingillä sanoi, että
se on uskon asia. Se on uskottava, niin kun se on sanottu. Sitä ei voi muuten
käsittää eikä ymmärtää, koska tässä on kysymys uskon vanhurskaudesta. Usko
luottaa siihen, mitä meille on tapahtunut Kristuksessa, että meidät on
puhdistettu kaikista synneistämme, että ”te tulette puhtaiksi Herran edessä”.
Tämä on meille kaikille tapahtunut silloin, kun Jeesus kuoli ristillä, eikä
siitä ole ketään meistä jätetty pois.
Kallis kasteemme
Pyhä Henki vihmoo tämän
veren meihin sanan ja pyhien sakramenttien kautta. Jo kasteessa olemme saaneet
Kristuksen veren puhdistuksen, koska Raamattu sanoo että ”Henki ja vesi ja
veri; ja ne yhdessä ovat” (1. Joh. 5:8). Pyhä Henki vihmoo kasteveden
kautta Kristuksen veren meidän sydämiimme ja omaantuntoon. Se puhdistaa sydämen
kaikesta synnistä ja saastasta puhtaaksi, ja Raamattu sanoo: ”teidän
sydämenne on elävä iankaikkisesti” (Ps. 22:27). Eikö ole ihanaa omistaa
sellainen sydän, joka ei koskaan kuole, niin kuin Raamatussa sanotaan! Nyt on
mahdollisuus saada sellainen sydän, joka ei koskaan kuole. Iankaikkisesti elävä
sydän on ihana asia, ja se saadaan sakramentissa, koska siinä Pyhä Henki vihmoo
Kristuksen veren meidän sydämiimme ja omaantuntoon ja puhdistaa sydämen
puhtaaksi, ja puhdassydämiset saavat nähdä Jumalan, niin kuin Raamattu sanoo.
Kristuksen verellä puhdistetussa sydämessä on veren merkki, ja sen tähden se on
puhdas. Jumala katsoo Kristuksen verta, jolla se on puhdistettu. Vaikka sinne
sydämeen jääkin pahoja ajatuksia ja saastaisuutta vielä, niin kuin jokainen
tietää ja tuntee, niin Jumala ei kuitenkaan katso sitä, vaan hän katsoo sitä
verta, jolla se on puhdistettu. Sen tähden sellainen sydän on pyhä ja puhdas,
ja se kelpaa Jumalalle; se on aivan varma asia. Apostolien teoissa kerrotaan,
että kun Ananias meni Paavalin luokse, hän sanoi tälle: ”Ja nyt, mitä
viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä
pois syntisi” (Ap. t. 22:16).
Kasteessa pestään synnit
pois ja me jäämme puhtaiksi. Jos sinä menet saunaan, niin et sinä sano, että
sinä lähdet likaa pesemään. Ei, kyllä sinä sanot, että sinä menet vaikkapa
selkää pesemään, että lika lähtee pois ja sinä tulet puhtaaksi. Samoin
sanotaan, että minä pesen lattiaa – en minä sano, että minä likaa pesen. Näin
ymmärrämme lunastuksen ja kasteen merkityksen, että siinä puhdistetaan meidät
synnistä puhtaaksi ruumiin ja sielun puolesta.
Minä jään puhtaaksi, kun se on Jumalan oma teko. Jumalan luoma ruumis ja
sielu puhdistetaan perisynnistä ja tekosynnistä Jumalan edessä puhtaaksi, ja
näin on tapahtunut, vaikka me tunnemme toista.
Kristuksen ylösnousemus
Puhun vielä hieman
Kristuksen ylösnousemuksesta. Kristuksen ylösnousemuksesta on tällainen kohta: ”Niin
meni myös toinen opetuslapsi sisälle, joka ensin haudalle tullut oli, ja näki
sen ja uskoi” (Joh. 20:8). Johannes ei suinkaan uskonut, että Kristus oli
ylösnoussut. Seuraavassa jakeessa sanotaan: ”sillä eivät vielä Raamattua
ymmärtäneet” (jae 9). Hän uskoi vain sen, ettei hän siellä ollut enää –
sitä se tarkoittaa. Opetuslapset eivät vielä ymmärtäneet Raamattua. Jos luette
tarkkaan ylösnousemuksen historiaa, niin he eivät uskoneet Kristuksen
ylösnousemusta. Tällä on oma merkityksensä, miksi näin on. Että meidän uskoomme
ei perustu se mitä Kristuksen ylösnousemuksessa tapahtui, niin kuin selvästi
sanotaan näin: ”Ja Jeesus sanoi hänelle: ’Älä minuun rupee; sillä en minä
ole vielä mennyt ylös minun Isäni tykö, vaan mene minun veljieni tykö ja sano
heille: minä menen ylös minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö ja minun
Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö.’” Jeesus perustaa
ylösnousemuksessaan veljeyden, hän asettaa meidät veljeyteensä. Hän asettaa
epäuskoiset opetuslapset veljeyteensä. Tämä veljeys ei ole meidän uskomme
seurausta, vaan se on Kristuksen ylösnousemuksen seurausta. Tämä on näin
puhuttu, että lyötäisiin usko ansiona pois, että ei perustettaisi pelastusta
meidän uskoomme vaan Kristuksen ylösnousemukseen. Ja uskon kohde on Kristuksen
ylösnousemus, hänen verensä ja kuuliaisuutensa. Kristus on meidän veljemme ja
me hänen veljiään, ja hän yhdistää itsessänsä meidät kaikki koko
ihmissukukunnan samaan perintöön, iankaikkisen elämän perintöön, yhdistää
meidät kaikki Kristuksessa yhdeksi samaan perintöön, saman Isän lapsiksi. Tässä
on juuri perusta sille, mihin kaste meidät yhdistää. Mutta juuri
ylösnousemuksen jälkeen Jeesus tuleekin tuomaan tämän ylösnousemuksen uskon
opetuslapsille, sillä ylösnousemususko on välttämätön. Sillä niin on sanottu,
että jos emme usko, että Kristus on ylösnoussut, me olemme vielä synneissämme.
Ylösnousemusoppi on niin tärkeä. Mutta kun Kristus ylösnousi, niin emme enää
ole synneissämme.
Jeesus ei jätä
opetuslapsiansa pulaan epäuskoon, niin kuin hän ei jätä meitäkään. Mekin olemme
hänen opetuslapsiaan kasteen perusteella. Sillä perusteella hän pitää meistä
huolen ja pitää meidät uskossa Jeesukseen Kristukseen. Ylösnousemuksessaan hän
tuo uskon, ja hän tulee yhä uudelleen sanassa ja sakramenteissa. Hän vain
tulee, ei sitä voi kukaan estää, ei kivet, ei mikään voi estää. Hän tulee yhä
uudelleen sanassa ja pyhissä sakramenteissaan meidän luo ja tuo mukanaan
ylösnousemususkon. Jeesuksen hyvä toivotus on: ”Rauha teille”.
Inhimillisesti ajatellen, minkä rauhan opetuslapset ansaitsivat, kun he
kielsivät Jeesuksen ja juoksivat karkuun. Niin onko mitään suurempaa syntiä
kuin jättää Mestarin yksin kärsimään. Mutta ei hän nuhtele heitä enää, että he
sillä tavalla tekivät hänelle. Hän on kaikki synnit antanut anteeksi
ristinkuolemassaan ja hautaansa jättänyt heidän syntinsä, ja sieltä ylösnousi
ilman meidän syntejämme. Eikä hän niitä muistele, niin kuin Raamattu sanoo että
”en minä ikinä muistele teidän syntejänne”, ja ”hän siirtää meistä
pahat rikkomukset niin kauas kuin itä on lännestä”. Hän siirtää meistä
pahat teot ja synnit pois niin kuin pilven ja sumun. Jos te katsotte kirkasta
taivasta, niin te ette näe yhtään pilveä eikä sumua – me olemme yhtä kirkkaita
Kristuksen ansion kautta, hänen kuolemansa ja ylösnousemuksensa kautta. Ja niin
kuin keväällä on ollut hyvin kirkkaita ilmoja, ja te näette, miten hanki
säkenöi ihanasti oikein kirkkaana, niin me olemme tulleet luntakin valkeammiksi
Kristuksen ansiossa ja voitossa. Meidät on puettu kasteessa Kristuksen
vanhurskaudella ja autuudella ja pyhyydellä ja itse Kristuksella. Siinä ei ole
mitään virhettä eikä puutosta, ja se on ihana ja armas, niin kuin Korkeassa
veisussa sanotaan: ”Sinä olet kokonas ihana, minun armaani, ja ei sinussa
ole yhtään virhettä” (Korkea veisu 4:7). Näin ihanana Jumala näkee meidät
kasteessa, jossa me tulemme osalliseksi Kristuksesta. Siinä me olemme pyhät ja
vanhurskaat, ja elämme iankaikkisesti. Aamen Jeesuksen nimeen aamen.
Puhe Raamattu- ja
katekismuspäivillä Kaustisella 17.4.2004. Raamatun lainaukset pääasiallisesti
Bibliasta (Kirkkoraamattu 1776).