POIMINTOJA:
OLEN
SELVITYKSEN VELKAA
Sunnuntaina 14.3. olin toivottamassa kirkkovieraita
tervetulleiksi Luther-säätiön messuun Mellunkylässä (Sanansaattajan uutinen
8.4.). Yllättäen sisään astui piispa Eero Huovinen. Hämmentyneenä pyysin häntä
sakastiin ja ääni vapisten sanoin, ettei meillä ole opillista yksimielisyyttä,
jota ehtoollisyhteys edellyttää. Kun hän kysyi, eikö hän siis saa ehtoollista,
pyysin häntä olemaan asettamatta minua vaikeaan valintatilanteeseen. Hän kiitti
rehellisyydestäni ja noudatti toivomustani.
Viikkojen mediamyrskynkin jälkeen voin vain vastata:
En olisi voinut toimia toisin. Toimintani on nähty evankeliumin kaventamisena,
Jumalaksi asettumisena, provokaationa... Kyse ei ole siitä, että olisin
lausunut tuomion piispan sieluntilasta tai kieltänyt hänen virkansa tai etteikö
hän olisi saanut vapaasti omistaa evankeliumin lahjaa synninpäästössä. En
liioin ole halunnut uhota. Päinvastoin niin minun kuin piispan toivomus olisi
ollut, että kaiken pastoraalisen toiminnan tavoin tämä olisi jäänyt
kahdenkeskeiseksi asiaksi.
Julkinen keskustelu on pyörinyt piispan ja naispappien
syrjimisessä sekä kirkon hajottamisessa. Asetelma on väärä. Kyse ei ole siitä,
onko Raamatusta, kristikunnan traditiosta ja enemmistöstä virkaratkaisussa
irrottautuneilla tilaa toimia kirkossamme, vaan onko meillä. Olen väistänyt
kirkollisveroin palkatuista seurakuntaviroista Helsingissä, näinhän piispat
meitä kehottavat. Yhteisön jäsenet ovat joutuneet väistämään omista
seurakunnistaan ja kun meille kirkollisverojen maksajille annetaan
käyttökustannusmaksua vastaan tilat, niin pitääkö meidän vielä sielläkin
väistää niitä, joilla on jo kaikki muu kirkossamme hallussaan. Ja mihin
väistäisimme?
Tilanne voisi olla ymmärrettävä, jos olisimme tuoneet
kirkkoon jonkin opillisen ”Luther-säätiölisän”, mutta emme ole mitään
muuttaneet, vaan haluamme seistä kirkkolakimme tunnustuspohjalla. Me emme ole
hajaannusta aiheuttaneet. Yhden kirkolliskokouksen päätöksen jälkeen meiltä
riistetään koti ja kehotetaan eroamaan kastekirkostamme. Jos emme saa
käytännössä elää ja rakentaa kirkkoamme edes yhteisöissämme, vaan meidät
suljetaan pois kirkkotiloista, niin samalla kirkkomme johto tuomitsee menneet
sukupolvet, jotka eivät hyväksyneet aikamme opillisia uutuuksia. Onko siis
kohtuutonta, että ne, joilla on uusi opinkäsitys vastavuoroisesti väistävät
yhteisöissämme?
Olen saanut paljon hyvää piispa Huovisen
kirjoituksista ja arvostan häntä teologina. Mutta valitettava tosiasia on, että
hän toiminnallaan edesauttaa kirkon hajaannusta hajottaen sitä, mikä tekee
kirkon Kirkoksi. Yhtäältä hän sallii joidenkin hiippakuntansa pappien
julkisesti jatkaa uskon turhentamista. Toisaalta hän vihkii vastoin Herran
käskyä naisia paimenvirkaan sekä estää uuteen virkaratkaisuun taipumattomien
paimenvirkaan pääsyn. Näin hän ilmaisee, ettei hän halua heiltä – eikä siis minultakaan
– ehtoollista. Yhteinen ehtoollinen ykseyden ateriana olisi tässä tilanteessa
merkinnyt epärehellisyyttä sekä itseäni, piispaa että Jumalaa kohtaan sekä
Jumalan sanan totuuksien suhteellistamista. Piispa on aivan eri vastuuasemassa
kuin maallikko.
Emme tenttaa ennen messujamme ihmisten
opinkäsityksiä. Etsijöille on aina tilaa. Rakkaus olettaa myös aina hyvää
toisesta sekä luotamme Raamatun voimaan selittää itse itseään. Kristus
ymmärtää jokaisen meidän keskeneräisyyttämme. Tärkeintä on halu rakentaa
samalle Raamatun sanan pohjalle.
Ehtoollisyhteyden rikkoutuminen saman kirkkokunnan sisällä
ei ole uusi asia. Osa anglikaanikirkon piispoista kieltäytyy ehtoollisyhteydestä
homosuhteessa elävän piispan kanssa. Kaiken totuuden suhteellistavassa
ajassamme on löydettävä Raamatun ja kristikunnan perinteinen tapa kohdata erimielisyydet:
ensin sovitaan, sitten syödään!
Juhana Pohjola,
pastori, Suomen Luther-Säätiön dekaani
Sanansaattaja 29.4.2004