Halvar Sandell, pastori, Helsinki
Espanjan sisällissodan aikana Francon puoli väitti,
että Madridin ulkopuolella olevien neljän kolonnan lisäksi heillä oli
puolellaan ”viides kolonna” kaupungin sisällä. Sen jälkeen ilmaisu on pysyvästi
jäänyt yleiseen kielenkäyttöön.
Kirkollisella areenalla tulee tämä viidennen kolonnan
ilmiö usein vastaan siinä, että nimellisesti herätyskristilliset ja jopa
tunnustukselliset piirit tekevät yhteistyötä hereetikkojen kanssa, jotka ovat
ottamassa täydellisen vallan laitoskirkossa. Tämän seurauksena pienet
uskolliset joukot joutuvat puristukseen kahdesta suunnasta.
Moraalisesti arveluttavaa on tämä toiminta siinä
suhteessa, että nämä herätyskristilliset piirit esiintyvät usein omien
kannattajien edessä – vedotessaan uhrilahjojen ja taloudellisen tuen puolesta –
oppositiona tai vaihtoehtona kirkon johdon edustamalle tielle. Näin ei
kuitenkaan ole asian laita.
Kun Suomen Luther-Säätiön pastorit Juhana Pohjola ja
Sakari Korpinen ilmaisivat, että ehtoollisyhteys piispa Huovisen kanssa on
ongelmallinen sekä etteivät he halua tämän piispan toistaiseksi osallistuvan
heidän toimittamaansa ehtoolliseen, niin kuka lähtikään heitä tuomitsemaan ja
Huovista tukemaan, jos ei juuri Suomen Teologinen Instituutti?
Niille, jotka ovat seuranneet STI:n miesten
opportunismia (vallitseviin oloihin mukautuminen omien tarkoitusperien
saavuttamiseksi), ei ollut sinänsä minkäänlainen yllätys (vrt. tri Jürgen
Römerin artikkeli Concordia 5/03), että STI:n
Raimo Mäkelä ja Leif Nummela eivät nyt olleet samalla linjalla Pohjolan
ja Korpisen kanssa. Mäkelän ja Nummelan teksti oli muodoltaan silmäänpistävän
tiukka ja yksipuolinen (Helsingin Sanomien yleisöpalsta 13.04.2004).
He selvästi torjuivat kokonaan Luther-Säätiön kannan
eivätkä pystyneet sanomaan edes sitä, että he ymmärtävät joitakin Pohjolan ja
Korpisen motiiveja mutta että heidän johtopäätöksensä on toinen. He halusivat
myös varauksettomasti korostaa olevansa täydellisessä hengellisessä yhteydessä
piispa Huovisen kanssa. He sekä pyytävät hänet tilaisuuksiinsa että viettävät
estoitta yhteistä ehtoollista. Miten STI:lle voi käytännössä olla niin
ongelmatonta, että Huovinen opin ja opetuksen valvojana puolustaa ja pitää
hiippakuntansa pappina sellaista täysin harhaoppista miestä kuin pastori
Kylliäistä? Miten se nyt on niin ongelmatonta, ettei Huovinen vihi papeiksi
niitä, jotka ovat kirkon oikeassa virkaopissa? Keitä STI – instituuttihan on
perustettu teologian opiskelijoiden avuksi – haluaa auttaa pääsemään papeiksi?
Huijataanko instituutin tukijoita maakunnissa?
Huovinen puolustaa harhaoppia, ja Huovisen
erastistinen toimintatapa (poliittiset voimat saavat määrätä kirkon sisäistä
toimintaa) on johtanut siihen, ettei pääkaupungin suomenkielisestä
jumalanpalveluselämästä löydy
apostolisen järjestyksen mukaista päiväjumalanpalvelusta säännöllisesti samassa
paikassa. Tästä surkeasta tilanteesta on eritoten juuri Huovinen vastuussa. Jos
Huovinen toimisi toisin, ei tarvittaisi Luther-Säätiön messuja Helsingin
alueella. Eikö Mäkelässä ja Nummelassa ole miestä tätä tunnustamaan?