KENIAN
EVANKELIS-LUTERILAISEN KIRKON PIISPAN KIRJE RUOTSIN ARKKIPIISPALLE
Ruotsiin hiljattain perustetun Lähetyshiippakunnan
piirissä on aikomus piakkoin toteuttaa pappisvihkimyksiä. Näillä näkymin nämä
vihkimykset toimittaisi Kenian evankelis-luterilaisen kirkon piispa Walter
Obare. Ruotsin kirkon arkkipiispa K. G. Hammar lähetti asian johdosta Obarelle
kirjeen 2.3.2004. Tässä kirjeessä Hammar kehottaa Obarea punnitsemaan tarkasti,
mitä seurauksia näistä suunnitelluista vihkimyksistä olisi. Hammar mm.
varoittaa, että vihkimyksiin osallistuvat Ruotsin kirkon papit erotetaan
virasta ja Lähetyshiippakuntaa pidetään uutena kirkkona. Tähän uhkauksilla
ladattuun kirjeeseen Obare on 16.3. kirjoittanut vastauskirjeen, joka julkaistaan ohessa. Valitettavasti Hammar ei
ole vastannut eikä näytä aikovankaan vastata siihen mitään.
Ruotsin kirkon arkkipiispa, arvoisa K. G. Hammar, Uppsala,
Ruotsi
Herramme ja Vapahtajamme, Jeesuksen Kristuksen,
nimessä. ”Jos yksi jäsen kärsii, niin kaikki jäsenet kärsivät sen kanssa;
tai jos jollekulle jäsenelle annetaan kunnia, niin kaikki jäsenet iloitsevat
sen kanssa” (1. Kor. 12:26).
Korkeasti kunnioitettu virkaveli, Ruotsin kirkon
arkkipiispa, syy tämän vastauksen kirjoittamiseen kirjeeseesi on tuskallinen ja
vakava. Teen sen ainoastaan tarkan harkinnan ja rukousten jälkeen.
Yhä useampien luterilaisten kristittyjen, samoin kuin
eri puolilla maailmaa olevien muiden kristittyjen, huomio kohdistuu yhä enemmän
niihin epäkohtiin, jotka vallitsevat olemassa olevissa ja entisissä
luterilaisissa valtionkirkoissa Skandinaviassa ja Saksassa. Tällä
murheellisella epäkohdalla tarkoitan sitä tosiasiaa, että klassinen
kristinusko, siten kuin se erityisesti tuodaan esiin luterilaisissa
tunnustuskirjoissa, on saatettu alttiiksi sorrolle ja jopa vainolle näissä
historiallisesti luterilaisuuteen ankkuroituneissa kirkoissa. Monien vuosien,
jopa vuosikymmenien, ajan on miehiltä, jotka Jumala on kutsunut ja jotka ovat
saavuttaneet pätevyyden teologisten opintojen avulla, kielletty pappisvihkimys
ja täysi osallisuus kirkon jumalanpalvelukseen ja elämään. Näiden nuorten
miesten takana on kristillinen seurakunta, joka kärsii yhdessä heidän kanssaan.
Samanaikaisesti tällaisen sorron ja vainon kanssa koko maailma todistaa siitä,
miten – kaikilla uskonnollisilla, kulttuurisilla ja sosiologisilla mittareilla
mitattuna – historiallinen protestantismi on nopeasti luhistumassa näissä
maissa.
Syy tällaisten äärimmäisten kurinpidollisten
toimenpiteiden käyttöönottoon ei näytä ensi sijassa olevan Raamattuun ja
tunnustukseen perustuva vaan poliittinen. Kuitenkin – kuten tohtori Martti
Lutherin esimerkki keisarin edessä Wormsissa osoittaa ja kuten luterilaisten
tunnustuskirjojen kristallinkirkas opetus yksiselitteisesti vahvistaa – Jumalan sana on ainoa luotettava lähde
jonkun ojentamiseksi arvovaltaisesti jumalallisella oikeudella (iure divino)
kirkossa. Kaikki muu kuuluu ehdonvallanasioiden inhimillisen oikeuden (iure
humano) luokkaan. Rakas veljeni ja kunnioitettu virkaveli, missä nämä
legitiimit, jumalalliset säädökset ovat Ruotsin kirkossa? Vai olemmeko me,
kuten minä ja monet muut luterilaiset virkaveljet pelkäämme, todistamassa sekulaarin,
suvaitsemattoman, byrokraattisen fundamentalismin syntyä? Tämä
fundamentalismi on vihamielinen Jumalan
sanaa kohtaan ja se on tullut monille kirkoille tutuksi niiden taistelussa
totalitäärisiä ideologioita vastaan kahdennenkymmenennen vuosisadan aikana. On
hyvin tunnettu tosiasia, että syy pappisvihkimyksen kieltämiseen näiltä
miehiltä on heidän haluttomuutensa tunnustaa ja suostua uutuuteen, joka koskee
Jumalan asettamaa pappisvirkaa – nimittäin naisten vihkimistä pappisvirkaan.
Kuitenkin sekä Pyhä Raamattu että suurin osa kristikunnasta jakaa saman
raamatullisen uskon kuin nämä miehet ja kristillinen seurakunta heidän
takanaan. Naisten vihkiminen apostoliseen pappisvirkaan on uutuus, joka
historiallisesti tunnetaan ainoastaan joistakin gnostilaisista, harhaoppisista
kirkoista, mutta ei katolisesta puhdasoppisesta alkukirkosta, kuten
kansainvälisesti tunnettu ruotsalainen teologi, Lundin piispa, professori,
tohtori Anders Nygren tähdensi Ruotsissa 1958. On ilmeistä, että tämä
gnostilainen uutuus ei nyt vaadi kirkossa ainoastaan yksinvaltaa vaan myös
hirmuvaltaa, koska se ei vähääkään voi sietää rinnallaan klassista
kristinuskoa, siten kuin se erityisesti on tuotu esiin luterilaisissa
tunnustuskirjoissa.
Tarkoitukseni ei ole millään lailla antaa Sinulle
ohjeita näissä asioissa, jotka Sinun itsesi tulisi tuntea paljon paremmin, vaan
ainoastaan perustella, miksi minä kirjoitan Sinulle. Tänä päivänä me ymmärrämme
paljon paremmin kuin aiemmin, että naisten vihkiminen papeiksi ei ole eristetty
sukupuoli- ja tasa-arvokysymys kirkossa. Se liittyy läheisesti pyhään
Raamattuun, teologiaan ja oppiin ihmisestä.
Tottelemattomuus kaikkivaltiasta Herraamme ja
Vapahtajaamme, Jeesusta Kristusta, ja Hänen sanaansa (1. Kor. 14:33b-38)
kohtaan tässä kysymyksessä avaa patoluukut apposen auki luopumiselle Jumalasta
ja klassisesta kristinuskosta. Muistat ehkä Luterilaisen maailmanliiton
kymmenennessä yleiskokouksessa Winnipegissä viime vuonna puhujakorokkeella
käymämme vakavan sananvaihdon homoseksualismin puolustamisesta. Me olemme
tietoisia siitä, miten tämä kiista on ravistellut anglikaanista yhteisöä ja
siitä missä Afrikan ja Aasian kirkot seisovat.
Minun on hyvin vaikeaa ja tuskallista kuvitella, miten
tunnontarkka kirkon johto voi vastustaa Jumalan sanaa ja luterilaisia
tunnustuskirjoja siitäkin huolimatta, että poliittiset auktoriteetit ja
erilaiset mediaruhtinaat ajoittain tukevat tai uhkaavat sitä. Meidän olisi
tullut jättää tämän kaltainen erastianismi (termillä tarkoitetaan näkemystä,
jonka mukaan valtiolla on oikeus määrätä kirkon sisäisistä asioista, suom.
huom.) ja yhdenmukaisuuspolitiikka (konformismi) taaksemme kauan sitten. Sitä
paitsi Sinun kirkollasi pitäisi olla parempi lähtökohta kuin Tanskan ja Norjan
kirkoilla, koska te olette lopulta ravistaneet päältänne valtiokirkon
painolastin: ”Parempi on luottaa Herraan, kuin turvata ihmisiin. Parempi on
luottaa Herraan, kuin turvata ruhtinaihin” (Ps. 118:8-9).
Lutherin oppi – tunnustuskirjoissa ja tohtori Martti
Lutherin kirjoissa – on tosiasiallisesti hyvin selvä tässä kohdassa. Jos
kirkolliset viranomaiset kieltävät pappisvihkimyksen syistä, jotka eivät
Jumalan sanan valossa ole oikeutettuja, ei tämä kieltäminen ole
kirkko-oikeudellisesti hyväksyttävä. Se antaa kirkon uudistamisen oikeuden (ius
reformandi) ja pappien vihkimisen oikeuden (ius ordinandi) niille, jotka ovat
valmiit tottelemaan Jumalan sanaa enemmän kuin ihmisiä.
Tästä syystä minä kirjoitan tämän vakavan ja hartaan
vetoomuksen Sinulle, kunnioitettu virkaveli! Teen sen kristillisen rakkauden pohjalta
mitä syvimmässä nöyryydessä. Koska Raamattu ja luterilainen tunnustus vaatii
sitä, tahdon olla niin avoin ja suora kuin tarvitaan. Siksi pyydän Sinua
tekemään sen, mitä täytyy pitää ehdottomana miniminä kirkossa, nimittäin
suojella niitä, jotka uskollisesti tottelevat pyhää Raamattua ja luterilaisia
tunnustuskirjoja. Kristuksen edessä kehotan Sinua vakavasti purkamaan pois
kaikki esteet, jotka on pantu edellä mainituille vihkimyksille, ja näyttämään
hyvää esimerkkiä oikeana piispana ja paimenena ja kirkkosi rohkeana
arkkipiispana.
Muussa tapauksessa minun täytyy – yhdessä muiden
luterilaisten piispojen kanssa – itse ottaa raskas ja historiallinen kuorma
välittää sorrettujen luterilaisten huudosta Sinun kirkossasi ja vihkiä piispoja
ja pappeja Ruotsin Kirkkoon sen hätätilan perusteella, jonka luterilaiset
tunnustuskirjat esittävät. Luterilaisina meidän täytyy myös ymmärtää, että
tällainen kutsumus tulee itse Kirkon päältä. Kuka uskaltaa olla tottelematon
Häntä kohtaan?
Odotan innokkaasti positiivista vastaustasi.
Walter Obare Omwanza
Kenian evankelis-luterilaisen kirkon piispa
Lyhennelmä. Suomennos: Hannu Lehtonen