Edward W. A. Koehler, teol. tri, USA (1875-1951)
Kuka sitten nauttii tämän sakramentin kelvollisesti?
Paastoaminen ja ruumiillinen valmistus on kyllä hyvä
ulkonainen tapa, mutta todella mahdollinen ja kelvollinen on se, joka uskoo
nämä sanat:
”Teidän edestänne annettu ja vuodatettu syntien
anteeksiantamiseksi”. Mutta joka ei usko näitä sanoja tai epäilee niitä, hän on
mahdoton ja kelvoton. Sillä tämä sana: ”Teidän edestänne”, vaatii aivan
uskovaista sydäntä.
Meidän on huomattava, että tämän sakramentin pätevyys
ja sen hyöty ovat kaksi eri asiaa. Pätevyys riippuu siitä, että sakramentti on
toimitettu Kristuksen asetuksen mukaisesti, eikä ehtoollisvieraan
henkilökohtainen usko tai epäusko vaikuta siihen lainkaan. Hyöty taas totta
tosiaan riippuu siitä, että ehtoollisvieras on kelvollinen.
Miksi on paikallaan, että meidän on erityisesti
kiinnitettävä huomiota ehtoollisvieraan todelliseen kelvollisuuteen?
Siitä syystä, että apostoli Paavali nimenomaan
kehottaa ja varoittaa meitä: ”Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin
syököön tätä leipäã ja juokoon tästä maljasta; sillä joka syö ja juo
[kelvottomasti,] erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.”
1. Kor. 11:28,29. [hakasulkeissa oleva sana Biblian mukaan]
Se, joka ottaa tämän sakramentin vastaan
kelvottomasti, tulee sillä tavoin vikapääksi Kristuksen ruumiiseen ja
vereen, hän on siis rikkonut niitä vastaan: hän on syyllistynyt Kristuksen
kaikkein pyhimmän ruumiin ja veren halventamiseen ja loukannut niiden pyhyyttä,
ja siunauksen asemesta hän vetää päälleen tuomion ja rangaistuksen (1. Kor.
11:30,31). Siksi meidän on tutkittava itseämme ja ”erotettava Herran ruumis
muusta”: emme saa suhtautua tähän ehtoolliseen kuin tavalliseen ateriaan,
vaan meidän on pidettävä mielessä, että tässä me nautimme Kristuksen ruumiin ja
veren leivässä ja viinissä. Jos joku on aiemmin ottanut osaa tähän
sakramenttiin kelvottomasti, hänen on tehtävä parannus ja vastedes käytettävä
sitä arvollisesti, ja niin hän saa olla vakuuttunut siitä, että myös
hänen aikaisemman kelvottoman ehtoolliselle osallistumisensa synti on annettu
anteeksi.
Voiko kukaan päästä kelvollisuuteen oman valmistautumisensa,
ajatustensa ja tekojensa perusteella?
Ei voi; se, että saapuu Herran pöytään nöyränä ja
syvää kunnioitusta tuntien, on tosiaankin asianmukaista säädyllisyyttä ja
kiitettävä tapa, mutta siltikin pelkkä ulkoinen asia, jonka epäuskoinenkin voi
tehdä.
Ulkonainen valmistautuminen on kylläkin suositeltavaa,
mutta se ei varmista meille ehtoollisen hyötyä. Paastoaminen on tässä
kohtuuden noudattamista syömisessä ja juomisessa. Meitä ei ole käsketty
pidättymään syömisestä ja juomisesta kokonaan – eihän itse Kristuskaan eivätkä
Hänen opetuslapsensa tässä merkityksessä paastonneet, kun tämä sakramentti
alun perin asetettiin. Ruumiillinen valmistus on säädyllistä ja siistiä
pukeutumista, ja syvää kunnioitusta ilmaisevaa käyttäytymistä.
Entä kuka on mahdoton ja kelvoton?
Se, joka ei usko näitä sanoja: ”teidän edestänne
annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi”, tai epäilee niitä. Sillä
tämä sana: ”teidän edestänne”, vaatii aivan uskovaista sydäntä.
Mitä todellinen kelvollisuus sisältää?
Vain ja ainoastaan uskon näihin sanoihin: ”teidän
edestänne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi”.
Miten sen, joka tahtoo syödä tämän leivän ja juoda
tästä maljasta, on tutkittava itseään?
Hänen on tutkittava, {2}katuuko hän todella syntejään;
{3 }uskooko hän Jeesukseen Kristukseen; ja {4}onko hänellä hyvä ja vakava aikomus
Jumalan, Pyhän Hengen, avulla vastedes parantaa syntistä elämäänsä.
Katso ”Kristillisiä kysymyksiä Herran ehtoolliselle
valmistautumiseksi” Luthenin Vähän katekismuksen lopusta. [Nämä kysymykset vastauksineen
ovat Lutherin laatimat ehtoollisvieraiden käytettäviksi itsensä tutkimisessa;
niitä ei yleensä ole suomenkielisissä katekismuksissa (eikä
Tunnustuskirjoissakaan), mutta niiden suomennos on liitteenä tämän luvun
lopussa. Suom. huom.]
Itse kunkin ehtoollisvieraan on tutkittava itseään:
1. ymmärtääkö ja uskooko hän ehtoollisen asetussanat,
silla hänenhän on ”erotettava muusta” Herran ruumis leivässä ja Hänen
verensä viinissä, siis tunnistettava ne ja tehtävä ero niiden ja muun välillä.
Tämä on hänelle mahdollista vain siinä tapauksessa, että hän on Kirjoituksista
oppinut, mikä tämä sakramentti on. Kukaan, joka ei tiedä tai usko tätä, ei ole
kelvollinen, olipa hän kuka hyvänsä;
2. tietääkö hän olevansa syntinen Jumalan edessä, ja
onko hän vilpittömästi pahoillaan synneistään. Se, joka ei tiedä tehneensä syntiä,
ei voi katua eikä näe anteeksiantamuksen tarvetta; se taas, joka tuntee
syntinsä, mutta ei tahdo tehdä parannusta, ei voi uskoa, sillä yhdenkin synnin
tahallinen katumattomuus tappaa uskon kaikkien syntien anteeksiantamukseen;
3. tietääkö hän, mitä Kristus on tehnyt hänen
puolestaan, kaipaako hän todella syntiensä anteeksiantamusta ja sovittaako hän
tämän lupauksen itseensä uskoen, että hänenkin syntinsä on annettu anteeksi.
Sanat ”teidän edestänne” vaativat, että hän uskoo, että Kristus antoi oman
ruumiinsa ja vuodatti oman verensä hänenkin puolestaan;
4. onko hän halukas korjaamaan syntistä elämäänsä ja
kantamaan parannuksen soveliaita hedelmiä (Matt. 3:8). Tähän me tarvitsemme
apua Jumalalta, joka tämän sakramentin kautta vahvistaa meidän uskoamme niin,
että elämästämme voi tulla yhä jumalisempaa. Sellainen, joka kieltäytyy
korjaamasta elämänvaellustaan, osoittaa sillä olevansa katumaton ja kelvoton
osallistumaan pyhään ehtoolliseen.
[Vaikka itsensä koetteleminen ja tutkiminen ennen
ehtoollisella käymistä onkin tärkeää, asialla on myös toinen puoli, josta
Pieper meitä muistuttaa seuraavin sanoin (Kristillinen dogmatiikka, 1. p., s.
542): ”Juuri vakavimmissa kristityissä, jotka tuntevat suuren vajavaisuutensa,
ilmenee taipumusta lykätä ehtoollisella käymistä tuonnemmaksi, kunnes
tulisivat palavammiksi hengessään ja uskossa vahvemmiksi sekä tuntisivat
ottaneensa pyhityksen tiellä sellaisia edistysaskeleita, jotka heitä itseään
tyydyttävät. Tällaiset ovat kuitenkin nurinkurisia ajatuksia, jotka johtuvat
siitä, että unohdetaan ehtoollisen olevan luonteeltaan armonväline. Sekä
muissa armonvälineissä että varsinkin ehtoollisessa Kristus tahtoo ilmaista
ottavansa vastaan syntisiä. Luther sanoo: ”Sakramentti on asetettu
yksinomaan sitä varten, että me sen kautta saisimme lohdutusta ja vahvistusta.
Siksi et saa antaa minkään estää itseäsi siitä.” Katso myös seuraava kysymys ja
sen selitys. – Suom. huom.]
Saavatko uskossa heikot käydä Herran pöytään?
Kyllä vain; erityisesti juuri heidän on tultava Herran
ehtoolliselle, jotta heidän heikko uskonsa voimistuisi.
540) Mark. 9:24. [Herra,] minä uskon; auta minun
epäuskoani.
[hakasulkeissa oleva sana Biblian mukaan]
541) Ps. 22:27. Nöyrät saavat syödä ja tulevat
ravituiksi.
542) Jes. 42:3. Särjettyä ruokoa hän ei muserra, ja
suitsevaista
kynttilänsydäntä hän ei sammuta.
543) Joh. 6:37. Sitä, joka minun tyköni tulee, minä
en heitä ulos. Ihmisellä joko on kristillinen usko, tai sitten hänellä ei
sitä ole. Mutta on aikoja, jolloin emme ole kovinkaan varmoja siitä, uskommeko
vai emmekö usko. Näin oli sen isän laita, joka oli tuonut poikansa Jeesuksen
luokse. Hän toivoi ja uskoi, että Jeesus auttaisi hänen poikaansa. Mutta kun
tuli kysymys hänen uskostaan, hän ei ollut varma siitä, oliko se, mitä hän
sydämessään tunsi, todella sitä uskoa, jota Herra edellytti, ja siitä syystä
hän vastasi raamattuviitteestä 540 ilmenevällä tavalla. Kyllähän hänellä usko
oli, mutta hän ei ollut varma siitä, että se todella oli uskoa, se oli heikko
usko, vilpitön avun kaipaus, mutta ei vielä varma vakaumus ja luottamus, että
hän myös saisi avun.
Uskossa heikkoja ovat ne, joilla todellakin on
anteeksiantamus, mutta jotka eivät tunne sydämessään iloista varmuutta ja
vakuutusta tästä anteeksiantamuksesta, vaan kokevat ainoastaan kaipausta
siihen. Tällainen kaipaus, niin heikkoa kuin se voikin olla, on oikeaa uskoa
(540). Uskossa heikoilla on aivan yhtä paljon anteeksiantamusta kuin uskossa
vahvoillakin, sillä jokaisella, jolla on laisinkaan anteeksiantamusta, on
täydellinen anteeksiantamus. Meillä on joko kaikkien syntien anteeksiantamus
tai ei minkään syntien. Ero on siinä, että se, jolla on vahva usko, pitää
kiinni anteeksiantamuksesta lujemmalla otteella, kun taas uskossa heikoilla ei
ole niin lujaa otetta siitä, joten he voivat helpommin menettää sen.
Havainnollistus: timantti lapsen heikon käden pitelemänä tai miehen kouran lujassa
otteessa.
Siitä syystä meidän on tehtävä kaikki voitavamme
uskomme vahvistamiseksi (1. Kor. 10:12) ja siitä syystä osallistuttava usein
pyhälle ehtoolliselle (raamattuviitteet 541, 542 ja 543). Niiden ongelmana,
jotka ovat uskossa heikkoja, on se, että he joko ovat niin synnintuntonsa
ahdistamia ja painamia, että he tuskin uskaltavat toivoa anteeksiantamusta,
vaikka halajavatkin sitä suunnattomasti, tai että tunteidensa heiteltävinä he
eivät tunne sydämessään sitä uskoa, joka tarttuu anteeksiantamuksen lupaukseen.
Mutta tässä meidän on kiinnitettävä huomiomme yksinkertaisesti Kristuksen
sanoihin: ”teidän edestänne annettu ja vuodatettu syntien
anteeksiantamiseksi”, ja uskottava ne, miltä meistä sitten muutoin
tuntuneekin. Meillä on syntien anteeksiantamus – ei ainoastaan silloin, kun me
tunnemme varmuuden anteeksiantamuksesta sydämessämme, vaan Jumalan lapsina me
olemme armon tilassa ja meillä on anteeksiantamus kaiken aikaa silloinkin,
kun emme ole siitä tietoisia.
Keille Herran ehtoollista ei saa jakaa?
1. Sellaisille, jotka tiedetään jumalattomiksi ja
katumattomiksi, sillä he söisivät ja joisivat itselleen tuomion;
2. vierasuskoisille (heterodokseille), sillä pyhä
ehtoollinen on uskon ykseyden merkki ja todistus;
3. sellaisille, jotka ovat aiheuttaneet [julkista]
pahennusta, jota eivät ole vielä poistaneet;
4. sellaisille, jotka eivät kykene tutkimaan itseään,
kuten esimerkiksi vastasyntyneille lapsille ja tajuttomina makaaville.
544) Matt. 7:6. Älkää antako pyhää koirille,
älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen.
545) Ap. t. 2:42. He pysyivät apostolien
opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.
546) Matt. 5:23,24. Sen tähden, jos tuot lahjaasi
alttarille ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan, niin
jätä lahjasi siihen alttarin eteen, ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa, ja
tule sitten uhraamaan lahjasi.
1. Kor. 11:28,29. Katso edellä oleva kysymys: ”Miksi
on paikallaan, että meidän on erityisesti kiinnitettävä huomiota
ehtoollisvieraan todelliseen kelvollisuuteen?”
Herran ehtoollinen on asetettu ”meidän kristittyjen syödä
ja juoda”. Kristus ei antanut leipää eikä maljaa umpimähkään kaikelle kansalle,
vaan omille opetuslapsilleen. Jotkut kirkot harjoittavat ”avointa ehtoollispöytää”
antaen kenen hyvänsä osallistua ehtoolliselle. ”Suljettu ehtoollispöytä”, jota
meidän kirkoissamme harjoitetaan, merkitsee sitä, että me laskemme Herran
pöytään vain ne, joiden suhteen tunnemme olevamme melkoisen varmoja siitä, että
he ovat sekä kykeneviä että halukkaita tutkimaan itseään.
Tottelevaisuudesta Jumalan sanaa kohtaan ja rakkaudesta asianosaisia kohtaan
tämä sakramentti on kiellettävä kaikilta, jotka eivät pysty tai eivät
tahdo tutkia itseään. Aikuiset kristityt, jotka voivat muutoin olla
hyvinkin kykeneviä ja myös halukkaita tutkimaan itseään, eivät saa osallistua
pyhään ehtoolliseen, ellei heitä ole kastettu, sillä helluntaipäivänä uusia
käännynnäisiä ei käsketty osallistumaan ehtoolliselle vaan tulemaan kastetuiksi
[Ap. t. 2:38,39]; siitä syystä kasteen on aina käytävä ajallisesti ehtoollisen
edellä. Myös vanhan liiton aikana (Vanhassa testamentissa; nimittäin
miespuolisista) vain ympärileikatut osallistuivat pääsiäisaterialle.
Mitä tapaa tästä syystä noudatetaan meidän
keskuudessamme?
Sitä tapaa, että tätä sakramenttia nauttimaan
päästetään vain ne, joita on etukäteen tutkittu. Samasta syystä johtuu sekin,
että ne, joiden on aikomus ensimmäistä kertaa osallistua ehtoolliselle, tekevät
etukäteen ja seurakunnan läsnäollessa selkoa uskostaan ja tunnustavat
uskollisuutta ja kuuliaisuutta oikeaoppiselle (ortodoksiselle) kirkolle.
(Konfirmaatio.)
547) Ilm. 2:10. Ole uskollinen kuolemaan asti, niin
minä annan sinulle elämän kruunun.
548) Ilm. 3:11. Minä tulen pian; pidä, mitä sinulla
on, ettei kukaan ottaisi sinun kruunuasi.
Auttaaksemme kristittyjä tutkimaan itseään ja
pitääksemme kelvottomat poissa ehtoolliselta me:
1. opetamme niitä, jotka valmistautuvat osallistumaan
ehtoolliselle ensimmäistä kertaa,
2. pidämme valmistavan konfirmaatiojumalanpalveluksen
ja
3. pyydämme väkeämme ilmoittautumaan pyhälle
ehtoolliselle.
LIITE
Synnintunnustuksen ja kymmentä käskyä,
uskontunnustusta, Herran rukousta ja kasteen ja pyhän ehtoollisen sakramentteja
koskevan opetuksen jälkeen rippi-isä voi kysyä, tai ehtoolliselle aikova voi
kysyä itseltään:
Uskotko olevasi syntinen?
Vastaus: Uskon;
niin asia on: minä olen syntinen.
Mistä tiedät sen?
Vastaus: Kymmenestä
käskystä; niitä minä en ole pitänyt.
Oletko myös pahoillasi syntiesi tähden?
Vastaus: Olen;
minä olen pahoillani siitä, että olen tehnyt syntiä Jumalaa vastaan.
Mitä olet synneilläsi ansainnut Jumalalta?
Vastaus: Hänen
vihansa ja suuttumuksensa, ajallisen kuoleman ja iankaikkisen kadotuksen. Room.
6:21,23.
Toivotko myös pelastuvasi tästä kohtalosta?
Vastaus: Toivon;
juuri sitä minä toivon.
Keneen sitten luotat?
Vastaus: Rakkaaseen
Herraani Jeesukseen Kristukseen.
Mikä Kristus on olemukseltaan?
Vastaus: Kristus
on Jumalan Poika, tosi Jumala ja ihminen.
Montako Jumalaa on olemassa?
Vastaus: Yksi
ainoa; mutta on kolme persoonaa: Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Mitä Kristus on sitten tehnyt sinun puolestasi
luottaaksesi Häneen?
Vastaus: Hän
on kuollut minun puolestani ja vuodattanut verensä minun hyväkseni ristillä
syntien anteeksiantamiseksi.
Kuoliko myös Isä sinun puolestasi?
Vastaus: Ei
Hän; sillä Isä on pelkästään Jumala, kuten myös Pyhä Henki; mutta Poika on sekä
tosi Jumala että tosi ihminen; Hän kuoli minun puolestani ja vuodatti verensä
minun hyväkseni.
Mistä tiedät sen?
Vastaus: Pyhästä
evankeliumista ja sakramentin asetussanoista ja Hänen ruumiinsa ja verensä
kautta, jotka annetaan minulle sakramentissa sen merkiksi, pantiksi ja
vakuudeksi.
Miten ne asetussanat kuuluvat?
Vastaus: Meidän
Herramme Jeesus Kristus sinä yönä, jona Hänet kavallettiin, otti leivän,
siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: ”Ottakaa ja syökää, tämä on
minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Se tehkää minun muistokseni.”
Samoin Hän otti myös maljan, aterian jälkeen, kiitti
ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: ”Ottakaa ja juokaa tästä kaikki: tämä
malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan syntien
anteeksiantamiseksi. Niin usein kuin te siitä juotte, tehkää se minun
muistokseni.”
Uskot siis, että Kristuksen tosi ruumis ja veri ovat
sakramentissa?
Vastaus: Uskon;
minä uskon sen.
Mikä saa sinut uskomaan sen?
Vastaus: Tämä
Kristuksen sana: ”Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini; Juokaa tästä
kaikki, tämä on minun vereni.”
Mitä meidän tulisi tehdä, kun syömme Hänen ruumiinsa
ja juomme Hänen verensä ja saamme sillä tavoin tämän merkin, pantin ja
vakuuden?
Vastaus: Meidän
tulisi julistaa ja muistaa Hänen kuolemaansa ja Hänen verensä vuodatusta,
kuten Hän meitä opetti: ”Niin usein kuin te sen teette, tehkää se minun
muistokseni.”
Miksi meidän tulisi muistaa ja julistaa Hänen
kuolemaansa?
Vastaus: Oppiaksemme
uskomaan, ettei ainoakaan luotu voisi sovittaa meidän syntejämme, vaan yksin
Kristus, tosi Jumala ja ihminen; ja oppiaksemme katsomaan syntejämme kauhun
vallassa ja pitämään niitä sangen suurina; ja löytääksemme ilon ja lohdutuksen
yksin Hänessä ja sillä tavoin pelastuaksemme tämän uskon kautta.
Mikä sai Hänet kuolemaan ja sovittamaan sinun syntisi?
Vastaus: Hänen
suuri rakkautensa omaa Isäänsä kohtaan ja myös minua ja muita syntisiä kohtaan,
niin kuin on kirjoitettu Johanneksen evankeliumin neljännessatoista luvussa,
Roomalaiskirjeen viidennessä luvussa, Galatalaiskirjeen toisessa luvussa ja
Efesolaiskirjeen viidennessä luvussa
Lopuksi: miksi tahdot käydä nauttimaan sakramenttia?
Vastaus: Oppiakseni
uskomaan, että Kristus kuoli minun syntini edestä suuren rakkautensa tähden,
kuten jo on sanottu; ja oppiakseni Häneltä myös rakastamaan Jumalaa ja
lähimmäistäni.
Minkä on määrä ajaa ja innostaa kristittyä nauttimaan
sakramenttia usein ja yhä uudestaan?
Vastaus: Mitä
Jumalaan tulee, niin sekä Herran Kristuksen käskyn että Hänen lupauksensa on
määrä vetää häntä; ja mitä häneen itseensä tulee, niin kaiken häntä raskaasti
painavan vaivan ja vastuksen, jota silmällä pitäen tämä käsky, rohkaisu ja
lupaus on annettu.
Mutta mitä on ihmisen silloin tehtävä, jos hän ei
tunne tällaista vaivaa eikä vastusta eikä koe mitään nälkää eikä janoa
sakramentin puoleen?
Vastaus: Sellaiselle
ihmiselle ei voi antaa mitään parempaa neuvoa kuin että hän aivan ensiksi panee
kätensä povelleen ja tunnustelee, onko hänellä yhä lihaa ja verta, ja että hän
kaikin mokomin uskoisi, mitä Kirjoitukset siitä sanovat Galatalaiskirjeen
viidennessä ja Roomalaiskirjeen seitsemännessä luvussa.
Toiseksi hänen kannattaa katsella ympärilleen
nähdäkseen, onko hän yhä maailmassa, ja pitää mielessään, ettei maailmassa ole
mitään pulaa synnistä, vaivasta eikä vastuksista, kuten Kirjoitukset sanovat
Johanneksen evankeliumin viidennessätoista ja kuudennessatoista luvussa sekä
Ensimmäisen Johanneksen kirjeen toisessa ja viidennessä luvussa.
Kolmanneksi hänellä on aivan varmasti lähettyvillään
vielä perkelekin, joka valehdellen ja murhaten yötä päivää ei anna hänelle
mitään sen enempää sisäistä kuin ulkoistakaan rauhaa, kuten Kirjoitukset tämän
kuvaavat Johanneksen evankeliumin kahdeksannessa ja kuudennessatoista luvussa,
Ensimmäisen Pietarin kirjeen viidennessä luvussa, Efesolaiskirjeen kuudennessa
luvussa ja Toisen Timoteuskirjeen toisessa luvussa.
Edward W. A. Koehler, Katekismusselitys, s. 320-331.
Suomen Luther-Säätiö. Leväsjoki 2004. Suomennos: Petri Kivenheimo. Kysymysten
numeroinnit jätetty pois.