AMERIKKALAISEN KIRKON KASVU -LIIKKEEN MUKANAAN TUOMAT HAASTEET
Mikkel Vigilius, pastori, tutkija, Tanska
Jos lukee läpi Raamatun, on päivänselvää, että koko
maailman historia syntiinlankeemuksesta aina Kristuksen paluuseen asti
syvimmiltään liittyy yhteen ainoaan tosiasiaan: Jumala haluaa pelastaa
kadotetun!
”Missä olet?”
ovat Jumalan ensimmäiset sanat syntiinlankeemuksen jälkeen. Jumala kutsuu
syntistä välienselvittelyyn, kääntymykseen ja pelastukseen. Sama Jumalan kutsu
kaikuu koko ihmiskunnalle kaikkien Raamatun kirjojen kautta Jumalan viimeisiin
sanoihin asti: ”Ja Henki ja morsian sanovat: 'Tule!' Ja joka kuulee,
sanokoon: 'Tule!' Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon elämän
vettä lahjaksi” (Ilm. 22:17).
Jumala haluaa löytää ja pelastaa eksyneen. Tämä on
Jumalan tahto meidänkin aikanamme. Jumala ei vielä ole pysäyttänyt maailman
kulkua, yhdestä ainoasta syystä; Hän haluaa kaikkien pelastuvan. ”Hän on
pitkämielinen teitä kohtaan, sillä hän ei tahdo, että kukaan hukkuu, vaan että
kaikki tulevat parannukseen” (2. Piet. 3:9). Siksi maailmamme vielä on
olemassa!
Pohjoismaiden luterilaisissa lähetysjärjestöissä on
alusta asti nähty tämä tosiasia selkeästi. Päätavoitteena on ollut saarnata
evankeliumi ihmisten pelastukseksi. Kauan työlle oli ominaista vahva
hengellinen menestys ja ulkoinen kasvu.
Nykyään tilanne on toinen. Lähetysjärjestöt ovat
menettäneet asemiaan kaikkialla Pohjoismaissa. Rukoushuoneita suljetaan
joukoittain. Jäsentilastot ovat laskevia. Herää kysymys: teemmekö jotakin
väärin? Miksi julistuksemme ei toimi samalla tavoin kuin ennen? Miten meidän
tulee tehdä työtä ja julistaa evankeliumia – tänä päivänä?
On selvää, että lähetystyömme kulttuuriset olosuhteet
ovat muuttuneet niistä ajoista, kun lähetysjärjestöjä perustettiin. Pohjoismaat
ovat etääntyneet kristinuskosta. Ihmisillä, joille todistamme, ei enää ole
kristillistä maailman- ja jumalakuvaa. He eivät enää usko Jumalaan taivaissa,
joka on heidän luojansa, herransa ja tuomarinsa. He saattavat olla
uskonnollisia, mutta omalla tavallaan ja omilla ehdoillaan. Nämä ihmiset eivät
enää koe, että heillä olisi mitään ongelmaa Jumalaan, syntiin tai tuomiopäivään
liittyen. Tämä herättää meissä epävarmuutta: miten tällaisille ihmisille tulee
julistaa?
Amerikkalainen Kirkon kasvu -liike (Church Growth
Movement) tuo meille tässä tilanteessa ratkaisun. Kirkon kasvu -liike on
evankelioimismalli, joka toimii! Läntisen ”jälkikristillisen” kulttuurin
keskellä seurakuntien kasvukäyrät näyttävät ylöspäin: useissa seurakunnissa on
koettu suurta kasvua. Monet ovat vakuuttuneita siitä, että kasvu on syntynyt
uuden, meidän aikaamme sopeutetun, evankelioivan seurakuntaelämän ja
julistuksen kautta.
Pohjoismaissa ovat etenkin monet norjalaiset ja
tanskalaiset lähetysjärjestöt olleet kiinnostuneita Kirkon kasvu -liikkeestä ja
suhtautuneet liikehdintään avoimesti. Chicagossa sijaitsevaan Willow Creek -seurakuntaan
on solmittu yhteyksiä ja sieltä on haettu inspiraatiota. Seurakunta on kasvanut
perustamisvuodesta 1975 lähtien niin, että yli 20 000 henkeä osallistuu
jumalanpalveluksiin viikoittain. On selvää, että norjalaisten ja tanskalaisten
kiinnostuksen ja avoimuuden syy piilee ensisijaisesti Willow Creekin
vaikuttavassa ulkoisessa kasvussa.
Luthersk Missionsforening (Luterilainen lähetysyhdistys) julkaisi vuonna 2001
Willow Creek -johtaja Bill Hybelsin evankelioimiskirjan Smittende tro (Tarttuva
usko). Esipuheessa kirjan julkaisua perustellaan seuraavasti: ”Bill Hybels
johtajaa Chicagon Willow Creek -seurakuntaa, joka on erityinen ja
huomionarvoinen siinä mielessä, että seurakunta on kasvanut ainutlaatuisella
tavalla jo useamman vuosikymmenen ajan. Seurakunnan olennainen toimintaperiaate
on tietoinen panostus siihen, että tilaisuudet ja jumalanpalvelukset on
suunnattu erityisesti kirkosta vieraantuneille. Todettavissa on, että se on
tuottanut tulosta.”[i]
Kirkon kasvu -liikkeeseen on suhtauduttu avoimesti
myös joissakin Tanskan vapaissa luterilaisissa kirkoissa ja Norjan uusissa
itsenäisissä seurakunnissa. Vaikka nämä seurakunnat ovat tietyiltä osin
syntyneet pyrkimyksestä ottaa etäisyyttä ja irtisanoutua kansankirkon
harhaopeista, on ollut muitakin tärkeitä vaikuttimia. Monet ovat puhuneet
uuden, vapaamman ja ’kokonaisemman’ seurakuntamallin puolesta sillä
perusteella, että se on tarkoituksenmukaisempi lähetystyön kannalta. Nämä
ihmiset suhtautuvat yleisen myönteisesti seurakunnan ulkoisten muotojen
muutokseen, jos ne voivat edesauttaa evankeliumin leviämistä ja ihmisten
pelastumista. Siksi ei olekaan yllättävää, että useat heistä suhtautuvat
myönteisesti Kirkon kasvu -liikkeeseen, joka uusien seurakunta- ja työmuotojen
kautta todistetusti saa osallistujamäärät nousuun.
Norjan ja Tanskan lähetysjärjestöissä ja vapaissa
luterilaisissa seurakunnissa ei kuitenkaan olla yksimielisiä siitä, että Kirkon
kasvu -liikkeeseen tulisi suhtautua avoimesti ja myönteisesti. Viimeisen vuoden
aikana on esitetty vakavaa kritiikkiä niille johtajille, jotka virallisesti
suosittelevat Kirkon kasvu -liikkeen opetuksen kuuntelemista ja vaikutteiden
hakemista sieltä. Liikkeen arvostelijat, joiden joukossa on sekä seurakuntien
johtajia että maallikoita, ovat ilmaisseet, että Kirkon kasvu -liike edustaa
Jumalan sanan ja evankeliumin eksyttävää vääristelyä. He korostavat, että
Kirkon kasvu -liikkeen pinnallinen kristinuskon tulkinta ohentaa pelastuksen
raamatullisia perustotuuksia ja rappeuttaa sen myötä uskonelämän ja uskon
voiman. Keskustelu Kirkon kasvu -liikkeestä on Norjassa ja Tanskassa tällä
hetkellä niin tiivistä ja vakavaa, että voi vain epäillä, kykenevätkö
liikkeeseen sekaantuneet lähetysjärjestöt välttymään sisäiseltä hajoamiselta
tai jakaantumiselta, ellei asiaa selvitetä perin pohjin.
Todennäköisesti vastaava Kirkon kasvu -liikkeen
vaikutus, joka on huomattavissa Norjassa ja Tanskassa, tulee pian muodostamaan
suuren haasteen myös Suomen ja Ruotsin luterilaisissa lähetysjärjestöissä.
Siksi liikehdintään suhtautuminen onkin olennainen yhteinen kysymys koko
Pohjolassa.
”Heidän hedelmistään te tunnette heidät”, sanoo Jeesus (Matt. 7:16). Tämä on Herran oma
kriteeri Hänen nimessään tulevien julistajien koettelemiseksi. Ensi kuulemalta
vaikuttaa siltä, että Jeesus kehottaa meitä seuraamaan julistajan toiminnan
ulkoisia vaikutuksia. Jos ulkoiset seikat ovat myönteisiä, voidaan julistaja
ottaa vastaan. Mutta todellisuudessa Jeesuksen opetuksen ydin on juuri
päinvastainen!
Kun tarkastelemme tekstiyhteyttä, huomaamme Jeesuksen
puhuvan vääristä profeetoista ja muistuttavan siitä, että heidän tapauksessaan
ulkonäkö pettää. Ulkoisesti kaikki näyttää olevan hyvin. Väärien profeettojen
eksytys piilee sisimmässä, joka on välittömän inhimillisen tarkastelun
ulottumattomissa. ”Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän
luoksenne lammasten vaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevia susia” (Matt.
7:15). Ulkoisesti on nähtävissä suuri voima ja valtaisat tulokset: ennustukset,
riivaajien ulosajaminen, voimalliset teot – kaikki tämä tapahtuu Jeesuksen
nimessä (7:22). Väärät profeetat ovat itsekin siinä hyvässä uskossa, että he
palvelevat Herraa (7:21). Mutta sisimmässä lymyää ratkaiseva perusharha. He
ovat menettäneet uskollisuuden Jumalan Sanalle. He eivät tee Jumalan tahtoa,
vaan nousevat sitä vastaan! Siksi he ovat Jumalan valtakunnan ulkopuolella ja
Jumalan tuomion alaisia. Mutta totuus paljastuu vasta tuomiopäivänä (7:21,23)!
Jeesus puhuu samassa yhteydessä siitä, ettei
orjantappurasta voi poimia rypäleitä eikä ohdakkeesta viikunoita. Uuden
testamentin professori D. A. Carson muistuttaa, että kaikki Jeesuksen
aikalaiset tiesivät, että orjantappura kasvaa mustia marjoja, joita saattaa
erehtyä luulemaan viinirypäleiksi, ja että erään ohdakelajin kukintoa – etenkin
kauempaa tarkasteltuna – saattaa erehtyä luulemaan viikunaksi.[ii] Ulkonäkö saattaa siis pettää. Puu näyttää hyvältä. Hedelmää
lähemmäksi tultaessa ja sen sisältöä tarkasteltaessa totuus kuitenkin
paljastuu. Jeesuksen tarkoitus näyttääkin siis olevan, että ensivaikutelmaan ei
pidä luottaa. Pitää tarkastella asiaa lähemmin ja tutkia, mitä ’sisältä’
löytyy. Meidän tulee tutkia, mitä
julistajat sanovat. Mikä on heidän julistuksensa sisältö? Tämä on
ratkaiseva kysymys. Vain esittämällä tämän kysymyksen voimme erottaa oikeat ja
väärät profeetat ajassamme.
KIRKON KASVU -LIIKKEEN PÄÄOPETUKSET
Mitä Kirkon kasvu -liike sitten opettaa? Mikä on
liikkeen keskeinen tavoite ja viesti? Otan esille kaksi periaatetta, jotka
tuntuvat olevan Kirkon kasvu -liikkeen seurakuntaelämän ja opetuksen
olennaisimmat ohjenuorat.
1) Kaiken tulee tähdätä maksimaaliseen määrälliseen
kasvuun seurakunnan työssä
Kirkon kasvu -liike sai alkunsa yhdestä miehestä,
jonka nimi oli Donald McGavran (1897-1990). Hän oli kolmannen sukupolven
lähetystyöntekijä ja hän kuului yhdysvaltalaiseen Disciples of Christ
-nimiseen kirkkokuntaan. 1930-luvulla hänen vastuulleen tuli lähetystyö
seitsemässätoista intialaisessa seurakunnassa. 1940-luvun aikana McGavran
turhautui siihen, ettei yksikään näistä seitsemästätoista seurakunnasta
kasvanut. Hän oli täysin vakuuttunut siitä, ettei se ollut Jumalan tahdon
mukaista. Jumala toivoi kasvua, ja jos kasvua ei tapahtunut, täytyi syyn piillä
siinä, etteivät kristityt osanneet käyttää oikeanlaisia työvälineitä. ”Kuinka
on mahdollista, että kristityt tulevat kypsiltä pelloilta tyhjin käsin
takaisin? Vastauksen saaminen tähän kysymykseen – mitkä ovat seurakunnan kasvun
syyt ja esteet – muodostui elämäni päätavoitteeksi.”[iii]
McGavranin työ vastauksen selvittämiseksi johti aivan
uuteen lähetysajatteluun, joka perustuu seuraavanlaiseen yksinkertaiseen
päättelyketjuun. Jumalan tahto on, että kaikki kirkot kasvavat. Hän on antanut
kristittyjen käyttöön kasvun syntymiseen tarvittavat keinot. Siksi meidän tulee
selvittää, mitkä keinot parhaiten turvaavat ulkoisen seurakuntakasvun, ja
käyttää niitä keinoja!
Lähetyskäsky ilmaisee McGavranin mukaan sekä Jumalan
tahdon että kristillisen seurakunnan pysyvät mahdollisuudet – jos se on kuuliainen
Jumalalle. Niinpä kirkkoja, joissa ei tapahdu tunnustavien ja aktiivisten
jäsenten määrällistä kasvua, täytyy pitää hengellisesti sairaina ja
epäkuuliaisina. Määrällisestä kasvusta tulee täten nota ecclesiae – tosi
kirkon tunnusmerkki. Arthur Glasser, eräs McGavranin työtovereista, ilmaisee
asian selkeästi kirjoittaessaan: ”Kirkko, joka ei kasva, on Jumalan tahdon
ulkopuolella.”[iv]
Toiminnassa ei kuitenkaan yksioikoisesti kielletä
Pyhän Hengen olevan olennaisin tekijä lähetystyössä ja seurakunnan kasvun
varsinainen synnyttäjä. Mutta seurakunnan ajatellaan olevan vastuussa Pyhän
Hengen työtapojen selvittämisestä ja seurakunnan tulee käyttää niitä
toimintatapoja ja välineitä, joita Pyhä Henki käyttää ja siunaa. Tie Pyhän
Hengen työtapojen ja hänen siunaamiensa
toimintatapojen selvittämiseksi käy vähäisessä määrin raamatuntutkimisen ja
huomattavassa määrin empiirisen tutkimuksen kautta. Tässä tutkimustyössä
pyritään selvittämään, mitkä työmuodot synnyttävät kirkon kasvua ja mitkä
eivät. McGavranin mukaan tässä arvioinnissa tulee olla häikäilemättömän
käytännöllinen: ”Arvioimme lähetystyön menetelmiä ja strategioita sen valossa,
mitä Jumala on siunannut ja mitä hän aivan selvästi ei ole siunannut. Mikään ei
ole lähetystyölle vahingollisempaa kuin sellaisten menetelmien, instituutioiden
ja strategioiden käyttö, joiden tulisi tuoda ihmiset Kristuksen luo, mutta
eivät sitä tee. Me opetamme, että ihmisten tulee olla häikäilemättömiä
menetelmissään. Jos jokin toimintamuoto ei tuo Jumalalle kunniaa eikä ole hänen
kirkolleen kasvuksi, unohda se ja etsi jokin toimintamuoto, josta syntyy
tuloksia. Menetelmissä olemme ankaran käytännöllisiä…”[v]
Käytännössä nämä periaatteet tarkoittavat, että
kristittyjen johtajien ja seurakuntien tulee saattaa henkilökohtaiset
näkemykset alamaisiksi seurakunnan ulkoisen kasvun periaatteelle. Kasvavan
seurakunnan kehittelyllä on hintansa.
McGavranin oppilas C. Peter Wagner määrittelee
menestyksellisen kirkon kaksi kriteeriä:
a) Johtajan tulee toivoa kirkon kasvua ja hänen tulee
olla valmis maksamaan kasvun vaatima hinta.
b) Seurakunnan tulee toivoa kirkon kasvua ja sen tulee
olla valmis maksamaan kasvun vaatima hinta.[vi]
Sama painotus on nähtävissä Willow Creekin joukoissa.
Siellä korostetaan muun muassa, että kasvun hintana voi olla hajaannus
seurakunnissa ja kriittisten jäsenten sulkeminen yhteisön ulkopuolelle. Eräässä
Kööpenhaminassa pidetyn johtajakonferenssin materiaalissa neuvotaan, että niitä
seurakunnan jäseniä, jotka pysyvät kriittisellä kannalla seurakunnan
lähetysuudistusta kohtaan, tulee kehottaa hakeutumaan toiseen seurakuntaan ja
äärimmäisessä tapauksessa kohdella Matteuksen evankeliumin 18:15-20 mukaan, eli
toteuttaa kirkkokuria.[vii]
Kuinka tätä määrällisen kasvun pääperiaatetta tulee
arvioida Jumalan sanan pohjalta? Kokoan näkemykseni lyhyesti muutamaan kohtaan:
* Raamatussa ei missään esitetä uskon kansalle
jumalallista vaatimusta, jonka mukaan meidän täytyisi saada aikaan määrällistä
kasvua. Sen sijaan kohtaamme vakavan varoituksen, ettemme saisi suunnata
toimintaamme sen mukaan, mikä saa ihmisvirrat liikkeelle. Tavoitteena ei ole
suuri ulkoinen rakennus tässä ajassa vaan rakennus, joka kestää viimeisen
päivän tulikokeen (1. Kor. 1:18-25, 3:10-15; 2. Kor . 4:1-6)!
* Apostolien ohjaamassa lähetystyössä huomiota ei
kiinnitetty ulkoisiin tuloksiin vaan Jumalan antamien välineiden oikeaan
käyttöön. Tämä ei ole merkki siitä, että heiltä olisi puuttunut hätä
uskottomien tähden, päinvastoin! Se osoittaa vahvaa tietoisuutta siitä, että
ainoastaan Jumala voi pelastaa ihmisen ja että siksi on välttämätöntä, että Hän
haluaa tunnustaa käytössämme olevat välineet ja tahtoo itse toimia niiden
kautta. Ihmiset voivat pelastua ainoastaan sen kautta, että Jumala tekee
työtään heidän sydämissään (1. Kor. 1:18; 2. Kor. 3-4)!
* Apostolit toivat selvästi esille, että ne välineet,
joiden kautta Jumala vaikuttaa, näyttävät inhimillisen arvion mukaan heikoilta
ja voivat osittain vaikuttaa esteeltä kirkon ulkoiselle kasvulle. Lain ja evankeliumin
sanoma Jumalan tuomiosta ja armosta Kristuksessa herättää ihmisessä pahennusta
luonnollisen uskonnollisuuden lähtökohdista. Mutta Jumala sitoo meidät tähän
mitättömään ja pahennusta herättävään sanomaan voidakseen sitoa meidät
itseensä! Jumalan sana on ulkoisesta vähäisyydestään huolimatta lain ja
evankeliumin kautta Jumalan pelastuksen voima (Room. 1:16; 1. Kor. 1:18-31,
2:5)!
* Silloinkin, kun käytämme oikeita välineitä, emme voi
pitää ulkoista ja näkyvää kasvua itsestäänselvyytenä. Uudessa testamentissa
meitä valmistetaan siihen, että monet tulevat kääntämään meille selkänsä (Matt.
5:10-12). Näin kävi Jeesukselle ja apostoleillekin. Raamatusta näemme, mikä
tähän oli syynä. Syy ei piillyt huonoissa menetelmissä ja strategioissa, vaan
luonnollisen ihmisen vastustuksessa Jumalaa ja evankeliumia kohtaan. Toisina
aikoina sama lähetysmuoto on johtanut herätykseen! Meidän kutsumuksemme on olla
kaikkina aikoina uskolliset (1. Kor. 4:1-5)!
* Me emme voi tietää, miksi evankeliumi joinakin
aikoina synnyttää kääntymystä ja uskoa mutta toisina aikoina kohtaa vastustusta
ja hylkäämistä. Jumala vaikuttaa hengellistä herätystä ja luo uskoa
tahtomallaan hetkellä ja tahtomassaan paikassa. Kuten Augsburgin tunnustuksen
viidennessä artiklassa sanotaan: ”Sanaa ja sakramentteja välineinä käyttäen
lahjoitetaan Pyhä Henki, joka niissä, jotka kuulevat evankeliumin, vaikuttaa
uskon missä ja milloin Jumala hyväksi näkee.” Jos otamme itse vastuun siitä,
kuinka sana vaikuttaa sydämissä, astumme vastuualueelle, jonka Jumala on
varannut itselleen – siunaukseksi ja vapautukseksi meille (Joh. 1:12-)!
* Juuri sen tunnustaminen, että sanan elämää
synnyttävä vaikutus sydämissämme on Jumalan, eikä meidän, vastuulla, antaa
meille äärettömän vapauden ja rohkeuden evankelioimistyössä. Tämän vapauden
näemme apostolien toiminnassa. Heille tärkeintä oli Jumalan sanan saarnaaminen
totuudessa ja lyhentämättömänä ja täysi antautuminen tähän palvelustehtävään.
Niin Jumala sai synnyttää uskoa missä ja milloin Hän parhaaksi näki. Näin
toimiessaan opetuslapset saattoivat säilyttää rohkeutensa – sekä hyvinä että
huonoina aikoina (1. Kor. 4:1-5; 2. Kor. 4:1-6).
* Raamatullisessa lähetystyössä tarkoitus ei pyhitä
keinoja siinä mielessä, että voisimme valita ne välineet, jotka oman arviomme
mukaan toimivat parhaiten päämäärän saavuttamiseksi. Jumala on itse asettanut
olennaiset välineet: ne ovat puhtaan ja lyhentämättömän Jumalan sanan julistus
lain ja evankeliumin kautta (Room. 1:16-17; Room. 3:19-20; 1. Kor. 1:18).
Ketään ei viedä määränpäähän ilman näitä välineitä. Ja meidän vastuualueellamme
näiden välineiden toimittaminen on toimintamme päämäärä.
* Jumalan sanan julistaminen lähetystyössä tarkoittaa
sekä lain että evankeliumin radikaalia saarnaamista konkreettisesti ja
ymmärrettävästi. Ihmisten täytyy saada kuulla yksinkertaisesti ja selvästi,
mikä Jumalan tahto on heidän elämässään ja siitä vakavuudesta, että he ovat
Hänelle alamaisia ja kulkevat kohti Hänen tuomiotaan. Heidän tulee saada kuulla
synnin syvästä turmeluksesta ja Jumalan vihasta. Samalla heidän täytyy saada
kuulla evankeliumin julistus lohdutukseksi ja uskoksi niin, että heidän
katseensa kääntyy Jeesukseen ja Hänen täytettyyn pelastustyöhönsä, jonka kautta
Jumala sovittaa synnit ja vanhurskauttaa kaikki syntiset!
* Työssämme ihmisten tavoittamiseksi Jumalan sanan
kautta meidän kaikkien tulee olla valmiita maksamaan kallein hinta ja uhraamaan
sekä mukavuutemme että henkilökohtainen turvallisuutemme ollaksemme ’kaikille
kaikkea’ (1. Kor. 9:22). Lähetyspanoksemme ei kuitenkaan koskaan saa nousta
tärkeämmäksi kuin uskollisuus Jumalan sanalle tai huomaavaisuus kristittyjen
sisarten ja veljien omaatuntoa kohtaan. Jos unohdamme tämän, asetumme totuuden
ja rakkauden Henkeä vastaan ja taistelemme itse Jumalaa vastaan.
* Strateginen arviointi ja työmuotojen sopeuttaminen
kulttuuriin on luonnollinen ja välttämätön osa lähetystyötä. Tällöin
tavoitteena tulee olla luoda parhaat mahdolliset edellytykset sille, että
ei-kristityt saisivat kuulla ja ymmärtää Jumalan sanan. Raamatussa sanotaan
kuitenkin selvästi, etteivät oikeat työmuodot sinänsä takaa hyvää hengellistä
hedelmää. Lähetystyö on hengellistä sodankäyntiä, jossa kaikki viime kädessä
riippuu Jumalan armosta ja siunauksesta ja hänen pelastavasta työstään Henkensä
kautta. Siksi se, että rukoilemme Jumalaamme, on äärimmäisen olennainen osa
tekemäämme lähetystyötä (Ef. 6:10-19).
* Ulkoinen seurakunnan kasvu ei ole itsetarkoitus.
Olennaista on, että ihmisten sydämissä syntyy todellista uskoa. Meidän täytyy
jatkuvasti varoa hengellistä itsepetosta ja ulkoista kasvua, josta puuttuu
sisäinen hengellinen elämä. Juuri siksi meidän tulee jatkuvasti antaa sekä
läpitunkevan, herättävän että evankeliumin kautta vapauttavan julistuksen
kaikua seurakunnissamme kääntymykseksi ja uskon syntymiseksi. Ainoastaan
silloin, kun olemme tälle kutsumukselle uskolliset, voimme iloita näkyvästä
kasvusta seurakunnissamme (Ap. t. 20:20, 26, 27, 31).
2) Seurakunnan jumalanpalvelus tulee suunnata
etsijöille ja sen tulee olla houkutteleva
McGavranin jälkeen muut astuivat Kirkon kasvu
-liikkeen johtotehtäviin. Toisessa sukupolvessa tärkeä johtaja oli ainakin
Robert Schuller ja kolmannessa sukupolvessa ensisijaisesti Willow Creekin Bill
Hybels. Nämä johtajat siirsivät painopisteen kirkon ulkopuolella tapahtuvasta
aktiivisesta ja etsivästä lähetyksestä omien jumalanpalvelusten yhteydessä
tapahtuvaan etsijöiden vastaanottamiseen. Ajatuksena on, että jumalanpalvelus,
opetus ja seurakunta, joka vaikuttaa ei-kristitystä houkuttelevalta ja
olennaiselta ja joka ottaa huomioon heidän tuntemansa tarpeet, on paras tapa
tavoittaa ei-uskovia.
Uusi ajattelutapa syntyi, kun Robert Schullerin oli
määrä perustaa uusi seurakunta Kalifornian Orange Countyyn. Hän aloitti
vierailemalla ihmisten luona, jotka eivät olleet aktiivisia kristillisen seurakunnan
toiminnassa. Hän kyseli heiltä syytä kirkossa käymättömyyteen ja tiedusteli,
mikä voisi saada heidät käymään kirkossa. Ihmisten vastausten pohjalta Schuller
kehitti uuden jumalanpalvelusmuodon, jonka tavoitteena oli houkutella
ei-kristittyjä mukaan, tehdä heihin vaikutus ja täyttää heidän toiveensa.
Ei-kristityille suunnatussa julistuksessa tulee Schullerin mukaan osoittaa
ymmärrystä ihmisten tarpeita kohtaan ja pyrkiä lähestymään näitä tarpeita.
”Tämä tarkoittaa sitä, että kirkon tärkein kysymys on: Mikä on ihmisten
syvimmin koettu tarve?”[viii] Vastaus tähän kysymykseen määrää saarnan sisällön. Samalla kun
Schuller kehotti saarnaamaan ainoastaan positiivista sanomaa, hän samalla
julisti, ettei hän koskaan tule saarnaamaan synnistä. Tästä seuraa väistämättä,
ettei hän myöskään tule saarnaamaan evankeliumia Jeesuksesta Jumalan Karitsana,
joka kantaa meidän syntimme ja sovittaa ne ristillä Jumalan tuomion ja vihan
alaisena.
Schullerissa toteutuu Reinhard Niebuhrin kuvaus
liberaalista ja humaanista julistuksesta: ”Jumala ilman vihaa tuo ihmiset ilman
syntiä valtakuntaan ilman tuomiota, Jeesuksen kautta ilman ristiä.”
Schullerin seurakunta kasvoi ja uusi
jumalanpalvelusmuoto alkoi kiinnostaa useita muitakin kirkollisia johtajia.
Eräs heistä oli Bill Hybels. Hän ei salaile sitä tosiasiaa, että juuri
Schullerin kohtaaminen antoi hänelle rohkeuden perustaa vuonna 1975 seurakunta,
jossa ryhdyttiin järjestämään etsijöille suunnattua jumalanpalvelusta.
Uudessa Willow Creekin seurakunnassa ei ensimmäisinä
vuosina juurikaan puhuttu synnistä. Kun seurakunnassa alkoi ilmetä moraalisen
rappion merkkejä, muuttui Bill Hybelsin politiikka. Siitä lähtien Hybels on
useaan otteeseen korostanut, että hän etsijäjumalanpalveluksissa erityisesti
pyrkii julistamaan Raamatun koko sanomaa laiminlyömättä Jumalan pyhyyttä,
synnin vakavuutta ja kääntymyksen välttämättömyyttä.
Samalla Hybels on jatkanut Schullerin näkyä sellaisen
jumalanpalveluksen kehittämisestä, joka vaikuttaa ei-kristityistä sekä
sympaattiselta, vaikuttavalta että miellyttävältä, ja sellaisen julistuksen
kehittämisestä, joka ottaa huomioon ihmisten tarpeet ja vaikuttaa siten
ei-kristityistä ajankohtaiselta. ”Ellemme käytä aikaa ja tee töitä sen eteen,
että tiedämme – objektiivisesti ja tosiasioiden pohjalta – mihin ihmiset
käyttävät aikaansa, mikä heitä ahdistaa ja mitä palveluja he kaipaavat
kirkolta, on olemassa suuri vaara, että meistä tulee epäolennaisia ja arvottomia
niille ihmisille, joilla olisi tarvetta sille, mitä meillä on tarjota.”[ix]
Jos julistukseen on tällainen lähestymistapa, ei ole
ihmekään, että Bill Hybelsillä on ollut vaikeuksia pitää kiinni näystään
julistaa Raamatun koko sanomaa ja kehittää näkyään. Analysoituaan Willow
Creekin etsijäjumalanpalveluksia yli vuoden ajalta G. A. Pritchard tuli
väitöskirjassaan (1996) siihen tulokseen, että näiden jumalanpalvelusten
ensisijainen painotus on siinä, että Jumala tulee vastaan ja auttaa
ei-kristittyjä heidän tarpeissaan ja että Hän antaa heille stimuloivan,
toimivan ja tyydyttävän elämän. Jumalan pyhyys on siirretty taka-alalle. Synnin
hengellinen vakavuus ja Jumalan viha syntiä kohtaan kutakuinkin loistaa
poissaolollaan.[x]
Norjassa ja Tanskassa innostusta Kirkon kasvu
-liikkeeseen on välitetty lähinnä Willow Creek -konferenssien kautta. Monen
todistuksen mukaan näiden konferenssien ensisijainen anti on ollut uudistunut
hätä ei-uskovien pelastuksesta ja uudistunut halu antautua evankeliumin
palvelukseen. Tästä voi vain iloita. Samalla on kuitenkin selvästi nähtävissä,
että monet ovat tarttuneet etsijäystävällisen jumalanpalveluksen ideaan ja
useilla paikkakunnilla työskennellään tämän työmuodon toteuttamiseksi – myös
lähetysjärjestöissä.
Siksipä onkin ajankohtaista arvioida Kirkon kasvu
-liikkeen jumalanpalvelusta Jumalan sanan valossa. Kokoan jälleen näkemykseni
lyhyesti muutamaan kohtaan:
* Uuden testamentin mukaan seurakunnan
jumalanpalveluksella on yksi ainoa päätarkoitus: koota Jumalan kansa
armonvälineiden – sanan ja sakramenttien – ympärille ja täten uudistaa ja
vahvistaa Jumalan lapsia rohkeassa uskossa Kristukseen ja johdattaa heidän
elämäänsä Hänen kanssaan. (1. Kor. 14:12; Ef. 4:11-16; Kol. 3:16-17.) Uskovia kehotetaan ottamaan vastaan kaikki, jotka
tulevat seurakuntaan. Tämä on keskeinen ja pysyvä haaste meille kaikille (Jaak.
2:2-4)! Mutta Raamatusta ei löydy esimerkkejä siitä, että seurakunnan
kokoontumisissa olisi harrastettu evankelioivaa opetusta.
* Seurakunnan kokoontumisten rakentava tavoite tulee
ymmärtää siinä valossa, mitä Uusi testamentti opettaa uskovien evankelioivasta
palvelustyöstä. Meitä neuvotaan konkreettisesti kahdessa raamatunkohdassa: Kol.
4:5-6 ja 1. Piet. 3:1-5. Näissä kohdissa korostetaan, että yksityisen kristityn
tulee olla elävässä suhteessa Jeesukseen ja näin olla valmis puhumaan ja
todistamaan Hänestä jokapäiväisessä elämässään aina, kun sellaisia tilanteita
ilmaantuu. Kaikilla kristityillä on yhteinen kutsu toimia todistajina ja tämä
vaikuttaa olevan hallitseva lähetystyön muoto seurakunnan jokapäiväisessä elämässä.
* Uusi testamentti antaa täten ymmärtää
evankelioimisen olevan jotakin, joka ei tapahdu seurakunnan kokoontuessa, vaan
sen hajaantuessa tahoilleen. Evankeliointia tapahtuu seitsemänä päivänä
viikossa 24 tuntia vuorokaudessa kaikkialla, missä kristityt kulkevat valona ja
suolana maailmassa. Evankelioinnista tulee voimallista Hengessä ainoastaan
silloin, jos uskovat kokoontuessaan tulevat ravituiksi rikkaassa, vapaassa ja
kypsässä uskossa Jeesukseen.
Kristittyjen todistus maailmassa on evankeliointia seitsemänä
päivänä viikossa, 24 tuntia vuorokaudessa. Kristityt saavat voiman
evankelioimistyöhön kokoontuessaan armonvälineiden ääreen. Jumalanpalvelus on
uskovien hengellisen voiman ja uudistumisen keskus.
Jumalanpalveluksessa tapahtuvat asiat osoittavat seurakunnan
jumalanpalvelusten olevan uskoville suunnattuja. Siellä luetaan ja selitetään
sekä Vanhan testamentin kirjoituksia että apostolien kirjoituksia (Ef. 3:4;
Kol. 4:16; 1. Tess. 5:27; 1. Tim. 5:17; 2. Piet. 3:16). Välillä käsitellään hengellistä ymmärrystä vaativia
aiheita. Hesekielin kirja ja Heprealaiskirje ovat esimerkiksi melko vaikeasti
lähestyttäviä. Kumpaakin näistä kirjoista on kuitenkin luettu
uusitestamentillisissa seurakunnissa ja kumpaakin on selitetty kristittyjen
uskon uudistukseksi ja rakennukseksi.
Seurakunnan kokouksissa on lisäksi laulettu psalmeja
ja lauluja, joissa on hengellisesti rakentava ja ohjaava sisältö (Ef. 5:19;
Kol. 3:16). Siellä on rukoiltu, tunnustettu uskoa, vietetty ehtoollista,
arvioitu profetioita, tunnustettu syntejä ja harjoitettu kirkkokuria (Matt.
18:15-17; 1. Kor. 5:1-5, 11: 4-5, 11:17-34, 14: 29; 1. Tim. 6:12; Jaak. 5:16). Ennen kaikkea on kokoonnuttu evankeliumin rikkaan ja
syvän sisällön ääreen, joka on ei-kristityille salattu ja käsittämätön aarre
(Kol. 1:25-2:3; 1. Kor. 2:6-16; 2. Kor. 3:14-17, 4:3-7).
Kaiken kaikkiaan voidaan sanoa, että tuskin mikään
voisikaan vaikuttaa pakanoista vieraammalta kuin astuminen keskelle
kristillistä jumalanpalvelusta. Siellä he kohtaavat todellisuuden, ilon,
yhteyden ja rikkauden, joka on toisesta maailmasta. He ovat täysin sen maailman
ulkopuolella, joka uskoville on elävä ja todellisesti läsnä. Tämä ei poista
sitä tosiasiaa, että Jumala voi jumalanpalveluksessa puhutella ja herättää
ei-uskovia. Päinvastoin, Paavalin mukaan juuri näin voi käydä (1. Kor.
14:24-25). Jumalanpalveluksen kohderyhmä on kuitenkin uskovat – juuri sen
kautta jumalanpalvelus palvelee evankeliumin asiaa!
Mikään ei ole evankelioinnin kannalta olennaisempaa
kuin uskovien oma hengellinen elämä. Voimallisen evankelioinnin edellytys on,
että uskovat tulevat ravituiksi ja rakentuvat rohkeassa uskossa Jeesukseen ja
pyhässä elämässä Hänen seuraajinaan. Juuri tähän he saavat jumalanpalveluksessa
avun! Sieltä heidät lähetetään valona ja suolana maailmaan. Kohta heidän
kuitenkin tarvitsee kokoontua jälleen, sillä usko kaipaa uutta ravintoa,
lohdutusta ja uuden muistutuksen siitä rikkaudesta, joka meillä on Kristuksessa.
Tältä kannalta mikään ei voi olla evankelioinnille
vahingollisempaa kuin jumalanpalveluksen rakentavan ja uskoa uudistavan
tavoitteen rajoittaminen. Jumalan vastustajan silmin on päivänselvää, mihin on
järkevää kohdistaa hyökkäys evankelioinnin lamaannuttamiseksi. Hyökkäys täytyy
kohdistaa voimakeskukseen!
* Erikseen kutsuttujen apostolien ja evankelistojen
evankelioiva julistus tapahtui Uudessa testamentissa seurakunnan tilojen
ulkopuolella ei-kristittyjen keskellä. Jos tämä julistus siirretään sisälle
seurakuntaan, se ei saa koskaan tapahtua uskoville suunnatun rakentavan
opetuksen kustannuksella. Silloin nimittäin isketään seurakunnan elinhermoon ja
tämä heijastuu seurakunnan uskoon, Hengen voimaan ja evankeliointiin.
* Uudessa testamentissa ei missään – ei Jeesuksen eikä
apostolien opetuksessa – kohdata evankelioivaa opetusta, joka keskittyisi
ihmisten tämänpuolisiin tarpeisiin ja niiden hoitamiseen. Sekä Jeesus että
apostolit saattoivat ottaa lähtökohdakseen ihmisten konkreettiset tilanteet ja
kysymykset, mutta he johtivat aina kuulijansa saman tien ikuisuutta
käsittelevien kysymysten – synnin, tuomion ja pelastuksen – äärelle (Joh.
4:1-42; Ap. t. 17:22-34)!
Uuden testamentin opetus ei tule puoleenväliin vastaan
ja täytä ihmisen luonnollisia Jumalaa kohtaan tuntemia hengellisiä odotuksia,
vaan se päinvastoin nousee näitä odotuksia vastaan ja nujertaa ne saman tien.
Julistus riistää ihmiseltä sen harhakuvan, että hän voi esittää Jumalalle
vaatimuksia ja johtaa hänet sitä vastoin kohtaamaan vaativan ja tuomitsevan
Jumalan. Näin paljastuu ihmisen todellinen hätä (Ap. t. 17:22-31; 1. Kor. 1:18-25).
* Arvovalta on tunnusomaista uusitestamentilliselle
julistukselle. Apostolit olivat vakuuttuneita siitä, että he edustavat Jumalaa,
joka on kaikkien Jumala – riippumatta siitä, uskovatko he Häneen vai eivät. Hän
on Jumala, joka on luonut kaikki ihmiset, joka omistaa heidät ja joille
kaikkien on tehtävä tili. Hän ei ole sellainen Jumala, joka epätoivoisesti
tavoittelisi kannattajia uskonnollisilta markkinoilta. Hän on Jumala, joka
silkasta huolenpidosta meitä kohtaan kutsuu ihmisiä kääntymään puoleensa – kun
vielä on aika (Ap. t. 17:22-31)!
* Apostolien evankelioiva opetus suuntautui usein
niille ihmisille, joilla ei ollut kristillistä jumala- ja maailmankuvaa. Silti
apostolit julistivat rohkeasti näille ihmisille taivaan Jumalasta ja heidän
suhteestaan Häneen – yksinkertaisella ja selkeällä tavalla. Sana luo sen, mikä
siinä sanotaan; se luo uuden jumala- ja maailmankuvan ja luo henkilökohtaisen
kohtaamisen elävän Jumalan kanssa (Ap. t. 14:11-18; 17:22-31).
* Julistuksen arvovalta kulkee Uudessa testamentissa
käsi kädessä lähimmäisestä välittämisen ja ei-kristittyjen ajallisista
tarpeista huolehtimisen kanssa. Sekä Jeesuksen että Hänen opetuslastensa
opetuksessa huomaamme, että julistus ihmisen iankaikkisesta hädästä kulkee käsi
kädessä uhrautuvan huolenpidon kanssa ajallisissa asioissa. Meidät on kutsuttu
kulkemaan Jeesuksen ja apostolien jalanjäljissä ja teoillamme vahvistamaan
todistusta Jumalan rakkaudesta (Matt. 5:13-16). Lähimmäisenrakkaus, lain
ydinkohtien luonnollinen jatko, onkin äärettömän keskeinen ja ajankohtainen
haaste uskovalle seurakunnalle (Matt. 22:39-40).
* Uudessa testamentissa apostolien evankelioiva
julistus oli usein keskustelua etsijöiden kanssa. Keskusteluissa annettiin
perusteellinen johdanto uskon perustotuuksiin dialogin muodossa (Ap. t.
17:2,17, 18:4,19, 19:8s., 20:7.) Tänäkin päivänä on tärkeää, että kehitämme
toimintamuotoja, joissa tällaisia keskusteluja voi syntyä. Juuri maallistumisen
aikana meidän tulee voida tarjota etsijöille yksinkertainen johdatus
kristillisen uskon perussisältöön.
* Uusitestamentillisen julistuksen ihana ja valtava
lahja on evankeliumi Jeesuksesta, meidän ristiinnaulitusta Vapahtajastamme.
Uskosta osattomat eivät näe tämän lahjan ihanuutta. Aarre on kätketty
saviastiaan, joka peittää sen kokonaan. Vain Henki kykenee paljastamaan
aarteen, ja juuri niin Jumala on sen tarkoittanutkin. Hän haluaa pitää meidät
lakkaamatta riippuvaisina itsestään ja Henkensä työstä sanan kautta (2. Kor.
4:1-7).
* Voidaksemme olla evankeliumin ihanan sanoman
todistajia, on välttämätöntä, että meidän ilomme ja voimamme on evankeliumissa.
Juuri siksi Jumala on valinnut heikoimmat ja surkuteltavimmat syntiset
todistajikseen maailmassa, jotta tarvitsisimme evankeliumia Kristuksesta ja
voisimme sen kautta todistaa Hänestä! Meidän ei tule saarnata itseämme, vaan
Kristusta. Meidän ei tule todistaa oman kristillisyytemme ihanuudesta, vaan
armon ihanuudesta. Sen teemme parhaiten ollessamme itse köyhiä syntisiä (1. Kor. 1:26-29; 2. Kor.
4:5, 6:10; Ef. 1:6.)!
* Kristillinen seurakunta ei siis ole eikä sen
tulekaan pyrkiä olemaan vaikuttava ja puoleensavetävä maailman silmissä.
Silloin suuntaamme tosi asiassa muiden huomion itseemme emmekä Kristukseen.
Samalla kääntyy oma huomiomme. Meistä tulee kirkkokeskeisiä Kristus-keskeisyyden
sijaan. Emme enää näe Kristuksessa piilevää rikkautta, vaan liu’umme lain alle
ja päädymme joko alakuloisuuteen tai ylimielisyyteen. Todistuksestamme katoaa
evankeliumin rohkeus, elävä ilo Kristuksessa ja Hengen voima.
Kaikki meidän työssämme riippuu loppujen lopuksi
Jumalalta tulevasta uskosta ja voimasta, joka ojennetaan meille, kun elämme
Hänen läheisyydessään ja otamme henkilökohtaisesti vastaan Hänen sanansa laissa
ja evankeliumissa. Hengellinen voimakenttä sijaitsee lain ja evankeliumin
välisessä jännitekentässä. Siinä meidät irrotetaan omasta itsestämme ja
kiinnitetään Kristukseen, jolloin löydämme koko rikkautemme, ihanuutemme ja
voimamme Hänessä. Suokoon Jumala, että aina eläisimme siinä, ja että työmme
kautta johdattaisimme muita tähän tilaan! Vain silloin meitä voi käyttää valona
ja suolana maailmassa – kaikkina aikoina!
Jos Kirkon kasvu -liikkeelle ominainen ajattelu
edelleen valtaa alaa, tämä ei tule vahvistamaan evankelioimistyötä vaan
vesittämään sen todellista hengellistä voimaa. Tästä olen omalta osaltani
täysin varma. Ajatteluun liittyy kunnian teologian mukainen logiikka, jossa
panostetaan siihen, mikä ihmisten silmissä vaikuttaa vahvalta, vaikuttavalta ja
kunnialliselta. Jos seuraamme tätä ajattelua, liu’umme väistämättä ristin elämää
antavan evankeliumin ääreltä hengelliseen kuihtumiseen, voimattomuuteen ja
kuolemaan.
Olemme kaikki vaarassa lähteä liukumaan tälle tielle,
sillä kunnian teologia on ominaista luonnollemme. Siksi se on ainainen uhka
Jumalan seurakunnalle kaikkina aikoina, ja siksi profeetallinen kaiku kiirii
ajattomana: ”Ei sotaväellä eikä voimalla, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra
Sebaot” (Sak. 4:6).
MIKSI USEAT POHJOISMAISET LÄHETYSJÄRJESTÖT OVAT
INNOSTUNEET KIRKON KASVU -LIIKKEESTÄ?
Vain Jumala tuntee syvimmät taustalla piilevät syyt.
Vastuuta kantavat johtajat perustelevat asiaa toiveella tavoittaa ihmisiä
pelastavan evankeliumin kautta, mikä tietenkin on vakavasti otettava perustelu.
Kuitenkin voi vain ihmetellä kriittisen teologisen arvioinnin puutetta. Miksi asiaa
ei ole tarkasteltu kriittisemmin? Esitän neljä mahdollista syytä:
* Kontekstualisoinnista (työtapojen soveltaminen
kohdemaan kulttuurin mukaan) on tullut lähetysteologien muotitermi, ja se on
löytänyt tiensä myös lähetysjärjestöihin. ”Kulttuurikonteksti on muuttunut ja
siksi myös työmuotojen täytyy muuttua. Tämä on välttämätöntä evankeliumin
kannalta ja teologisesti ongelmatonta. Emmehän me muuta teologiaa, ainoastaan
muotoseikkoja.” Useat johtajat ovat lähteneet mukaan tällaiseen ajatteluun. He
haluavat olla edistyksellisiä ja avoimia uudenlaisille ajatuksille –
silloinkin, kun uudet ideat tulevat amerikkalaisilta. Ongelma ei piile tässä
perusajattelussa vaan puuttuvassa tietoisuudessa siitä, että Raamatulla on
paljon sanottavaa työmuodoistamme. Työmuodot ovat osa teologiaa!
* Pragmatismi (toimintavaltaisuus) on alusta alkaen
ollut osa lähetyskulttuuria. Suunniteltaessa lähetystyön ja seurakuntaelämän ulkoista
järjestäytymistä on suurelta osin lähdetty siitä, mikä parhaiten palvelee evankeliumin
leviämistä. Tämä ajatusmalli on käyttökelpoinen ja pohjautuu osittain
evankeliseen näkemykseen seurakunnan toiminnan muotoseikoista, josta Augsburgin
tunnustuksen seitsemännessä artiklassa kirjoitetaan: ”Ei ole välttämätöntä,
että perityt inhimilliset traditiot, jumalanpalvelusmenot tahi seremoniat,
jotka ovat ihmisten säätämiä, ovat kaikkialla samanlaiset.” Meidän aikanamme
tuntuu kuitenkin välttämättömältä korostaa, että henkilökohtaiset arviot
tarkoituksenmukaisista työmuodoista kristillisessä seurakuntaelämässä ja
lähetystyössä voidaan esittää ainoastaan Jumalan sanan puitteissa.
* Sekä teologinen että käytännöllis-kirkollinen
pluralismi (moniarvoisuus) on alusta asti ollut osa pohjoismaisten
lähetysjärjestöjen kulttuuria. Tilaa on annettu eri kirkollisille käytännöille
ja toimintamuodoille ja erilaisille teologisille näkemyksille useissa
kysymyksissä. Sisäisen pluralismin myötä joissakin järjestöissä saattaa
esiintyä tiettyjä näkemyksiä ja työmuotoja, joihin toiset saman järjestön
edustajat ottavat etäisyyttä – mahdollisesti Raamattuun vedoten. Totuttu
pluralismi lisää luonnollisesti sitä vaaraa, että ylin johto antaa tietyissä
kysymyksissä järjestön edistyksellisimpien tai liberaalimpien tahojen
”koetella” uusia ajatusmalleja ja työmuotoja ja tulee siten avanneeksi ovensa
sellaisille ilmiöille, joita ylin johto ei vielä ole ottanut perusteelliseen
teologiseen tarkasteluun. Vaara kasvaa erityisen suureksi niissä järjestöissä,
joissa ei ole selkeää käsitystä johdon paimenvastuusta ja opillisesta
vastuusta.
* Useissa
Pohjoismaiden lähetysjärjestöissä on jo pitkään ollut vallalla evankelikaalisuus,
joka on muodostunut inspiraatioyhteydeksi eri kirkkokuntiin kuuluvien
raamatullisten protestanttien kanssa. Evankelikaalien yhteinen teologinen
perusta on ensisijaisesti ollut Raamatun auktoriteetin ja kääntymyksen
välttämättömyyden tunnustaminen ja sen tunnustaminen, että kirkolla on
velvollisuus julistaa maan ääriin asti sanoma Jumalan tuomiosta ja armosta
Jeesuksessa Kristuksessa. Viime vuosikymmeninä evankelikaalinen innostus on
huipentunut yhteisten lähetysverkostojen luomiseen ja lähetyskonferenssien
järjestämiseen. Huipentumisen myötä kansainvälinen evankelikaalinen liikehdintä
on teologisesti hajaantunut, suurelta osin Kirkon kasvu -liikkeen
vaikutuksesta.
Vuonna 1996 sisäinen hajaannus tuli julkisuuteen, kun
perustettiin Alliance of Confessing Evangelicals -niminen järjestö
(Tunnustavien evankelikaalien allianssi). Huomattava joukko merkittäviä
evankelikaaleja kirkollisia johtajia (mm. Missouri-luterilainen Jacob Preus ja
klassis-reformoitu R. C. Sproul) halusi uuden allianssin perustamisen myötä
tehdä selväksi, että suuri osa evankelikaalisesta liikkeestä on kulkeutunut
niin kauas Sanan perustalta, että tunnusomaisempaa sille on yleinen
uskonnollisuus ja ajan henki kuin Jumalan Sana ja Kristuksen Henki. Uuden
allianssin perustamisasiakirja, The Cambridge Declaration (Cambridgen
julistus), on pysäyttävä varoitus hengellisestä ja teologisesta hajaannuksesta
ja vahva kutsu palata reformaation sola-lausumiin: yksin Kirjoitukset,
yksin Kristus, yksin Usko ja yksin Armo ja sen myötä paluu ”pääkohtaan”, joka
on olennaisin ja välttämätön perusta koko kirkon työlle:
”Vanhurskautus tapahtuu yksin armosta, yksin uskosta,
yksin Jeesuksen Kristuksen tähden. Tämän opinkohdan varassa kirkko joko seisoo
tai kaatuu. Tänä päivänä johtajat, teologit ja papit, jotka esittävät olevansa
evankelikaaleja, katsovat usein ylen tämän opinkohdan. He ohittavat, vääntävät
kieroon tai jopa kieltävät sen. Vaikka
ihmisen langennut luonto aina varoo myöntämästä tarvitsevansa Kristuksen meidän
hyväksi laskemaa vanhurskautta, on nykyaika entistä ahnaammin yllyttämässä
tyytymättömyyteen kristillistä evankeliumia kohtaan. Olemme antaneet tämän
tyytymättömyyden määritellä palvelustyömme luonteen ja julistuksemme sisällön.”
”Useat kirkollisen kasvun liikehdinnän piirissä
uskovat, että sosiologinen tuntemus ja ymmärrys kuuntelijoiden tilannetta
kohtaan on yhtä olennaista evankeliumin leviämisen kannalta kuin raamatullisen
totuuden julistaminen. Tämän seurauksena teologiset totuudet on usein erotettu
käytännön evankeliumin palveluksesta. Useissa kirkoissa markkinointisuuntaus on
johtanut askeleen pidemmälle niin, että ero Raamatun Sanan ja tämän maailman
välillä on hälvennyt, ristin pahennus on poistettu ja kristillinen usko on
typistetty niihin periaatteisiin ja menetelmiin, jotka synnyttävät menestystä
maallisissa yhteyksissä.”
”Vaikka ne edelleen ehkä uskovatkin ristin teologiaan,
vievät nämä liikkeet sisällön ristin sanomasta…”
”Missä tahansa Raamatun auktoriteetti menetetään,
Kristus sivuutetaan, evankeliumia vääristellään ja uskoa muunnellaan, on siihen
aina yksi syy: meidän intressimme ovat astuneet Jumalan intressien edelle ja me
teemme Hänen työtään omalla tavallamme. Se, ettei Jumala enää ole samalla
tavalla seurakuntaelämän keskus kuin ennen, on yleinen ja syvästi murehduttava
menetys kirkossamme tänä päivänä. Tämän menetyksen myötä jumalanpalveluksista
on voitu tehdä viihdettä, evankeliumin julistaminen on vaihdettu markkinointiin,
usko on korvattu tekniikalla, pyrkimys hyvään korvattu tyytyväisyydellä itseen
ja uskollisuus vaihdettu menestykseen.”[xi]
Jos pohjoismaisten lähetysjärjestöjen johtajat uskovat
evankelikaalisen inspiraatioyhteyden (= eri ryhmiä jotka uskovat Raamatun
inspiraatioon) arvoon, ei ole epäilystäkään, mihin evankelikaalisen
liikehdinnän suuntauksiin heidän tulee katkaista välinsä ja mihin sitoutua
tiukemmin, mikäli he haluavat jatkaa lähetysjärjestöjen alkuperäisellä
hengellisellä linjalla.
Kirkon kasvu -liike muistuttaa monin tavoin
rationalismia. Tällainen vertailu näin lopuksi voi tuntua sekä kurjalta että
rohkaisevalta.
Rationalismin tavoitehan oli voittaa aikansa epäilijät
takaisin kirkon huomaan tarjoamalla heille houkuttelevaa ja järkevää
kristinuskoa. Tiettyjä asioita piti häivyttää: puhetta Jumalan vihasta, ihmisen
syntiturmeluksesta, kadotuksesta – ja Jeesuksen sijaiskärsimyksestä ja
kuolemasta. Tämä kaikki liukui taka-alalle. Sen sijaan puhuttiin paljon siitä,
kuinka kristinusko auttaa ihmisiä hyvään ja järkevään elämään. Paradoksaalista
asiassa on se, että rationalistipapit loppujen lopuksi saarnasivat tyhjille
kirkoille. Heidän julistuksestaan ei saanut mitään irti – siitä puuttui Hengen
voima ja ravinto.
Nykyään kirkossakävijämäärät laskevat ja jumalanpalveluksia
perutaan. Kävijämäärät olivat kuitenkin alhaisempia Norjassa ja Tanskassa
vuonna 1800, kun rationalismi oli huipussaan.
Juuri tällaisina aikoina tapahtuu jotakin ihmeellistä.
Kun kirkoissa ei ole mitään haettavaa, kerääntyvät uskovat pienellä joukolla
yhteen. He lukevat Jumalan Sanaa ja vanhoja luterilaisia saarnakokoelmia, ja he
kohtaavat Jumalan sellaisena, kuin Hän todella on. Tämä johtaa herätykseen,
kääntymykseen ja Jeesus-uskoon. He palaavat ystäviensä ja naapuriensa pariin ja
todistavat Hänestä. Heidän todistuksessaan on Hengen voima, sillä he ovat
kohdanneet Jumalan – ja se saa herätyksen puhkeamaan!
Tällainen on kirkkohistorian elinkaari. Kaikkina
aikoina on ollut kansa, joka on elänyt Jumalan kasvojen edessä ja jonka ainoa
lohtu ja ilo on ollut evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta. Siinä
todistuksessa, joka on lähtenyt tästä kansasta, on ollut voima – maailmalle
elämäksi! Suokoon Jumala, että saamme kuulua tähän kansaan – nyt ja aina!
Luento Logos ry:n järjestämässä pohjoismaisessa teologisessa
konferenssissa 13.-14.3.2004.
Käännös: Pia Pietilä. Väliotsikot toimituksen.
[i] Bill Hybels (2001): Smittende
tro, Hillerød, s. 9.
[ii] D. A. Carson
(1994): The Sermon on the Mount. Matthew 5-7, Carlisle, s. 138.
[iii] Lainaus R .J
Koester (1994): Law and Gospel. Foundation of Lutheran Ministry,
Milwaukee, s. 109.
[iv] Lainaus Koester 1994:123.
[v] Lainaus Martin Erdmannin artikkelista ’Willow Creek ’ Evangelical
Times -lehdessä, tammikuu 2001, s. 30.
[vi] Koester 1994:124-125.
[vii] Materiaali ’Building Prevailing Churches’, s.21, on Willow Creek
Associationin julkaisema ja se löytyy mm. internetistä osoitteesta
http://www.willowcreek.dk.
[viii] G. A. Pritchard
(1996): Willow Creek Seeker Services, Grand Rapids, s. 53.
[ix] Pritchard 1996:63.
[x] Pritchard
1996:258-271.
[xi] The
Cambridge Declaration ja lisätietoja The
Alliance of Confessing Evangelicals -liikkeestä löytyy allianssin
kotisivuilta osoitteesta http://www.alliancenet.org.