KIRKKOJEN VÄLINEN EHTOOLLISYHTEYS
Werner Elert, professori, Saksa (1885-1954)
Paikallisseurakunta kokee yhteytensä aidoimmin ja
täydellisimmin yhteisessä jumalanpalveluksessa. Siinä se saa täyttymyksensä
ehtoollisen (eukaristian) vietossa. Tämä yhteyden täytäntöönpano on
luonnollisista syistä aina rajallista; vanha kirkko ei tunne jumalanpalvelusten
järjestämistä joukkokokouksina. Eukaristiaan osallistumista on rajoitettu
lisäksi periaatteellisesti niin, että toisuskoiset (heterodoksit) on suljettu
ulkopuolelle ja muualta tulevat samoin uskovat (homodoksit) hyväksytään vain
erityisen legitimaation (suosituskirjeiden) nojalla. Mutta jumalanpalveluksessa
jokainen seurakunta kokoontuu Herransa eteen ja hänen ympärilleen, ja tässä
suhteessa hän myös puolestaan yhdistää kaikki paikallisseurakunnat yhdeksi
ainoaksi ecclesiaksi. Ecclesia, jonka kokoamista ”neljästä ilmansuunnasta”
Didakhessa (kirja
joka kuuluu Apostolisiin isien kokoelmaan) rukoillaan
(10, 5), ei ole paikallisseurakunta vaan koko kirkko. Yhteiset kärsimykset
muistuttavat kristittyjä myös heidän hajallaan asuessaan siitä, että he ovat
yksi ainoa ”veljeys maailmassa” (1. Piet. 5:9). Justinuksen kuvauksen
mukaan hänen aikansa liturgia sisältää esirukouksen ”kaikkien toisten puolesta
kaikilla paikkakunnilla” (apol. I, 65), ja näin oli asianlaita myös kaikissa
myöhemmissä liturgioissa.
Jumalanpalveluksen esirukous ei koskaan rajoittunut
koskemaan vain paikallisseurakuntaa. Valikointia suoritetaan vasta sen jälkeen
kun esirukous yksittäisten nimeltä mainittujen elävien tai kuolleiden puolesta
tulee käyttöön. Nimet on kirjoitettu diptyykkeihin (listoja joista
seurakunnan jäsenten nimet luettiin ääneen),
ja ne luetaan niistä liturgian vastaavassa kohdassa. Jos tällöin mainitaan
erikseen myös patriarkkoja ja piispoja, niin on ymmärrettävää, että tämä kunnia
suodaan vain samoin uskoville (homodokseille). Diptyykeistä tulee tällä tavoin
kirkkojen välisen yhteyden dokumentteja. Jos yhteys johonkuhun niissä
mainittuun katkeaa, esim. kun hänet erotetaan virastaan tai ekskommunikoidaan
(erotetaan kirkon yhteydestä), niin myös nimi pyyhitään pois diptyykeistä.
Yhteyden palauttamisen yhteydessä nimi palautetaan diptyykkiin.
Kirkkojen välistä yhteyttä ilmentää myös se
erityisasema, joka suodaan vieraileville papeille erotuksena vierailevista
maallikoista. Myös heillä on legitimaatiovelvollisuus (heillä täytyy olla
suosituskirje), tietyllä tavalla he ovat jopa epäedullisessa asemassa, koska
heiltä on kielletty maallikkojen siirtymisvapaus. He ovat sidottuja siihen
paikkakuntaan, johon heidät on virkaan vihitty (ordinoitu), ja heidät voidaan
vihkiä virkaan vain siihen maakuntaan, jossa heidät on kastettu, koska, kuten Elviran
kirkolliskokous (synodi) sanoo, muualla heidän vaellustaan ei tunneta. Se että
he mielellään joskus kuitenkin lähtevät pienelle tai suuremmallekin matkalle,
voidaan päätellä jo siitä määräyksestä, että heidät on otettava muualla
kunnioittavasti vastaan (const. ap. II, 58, 2). Tosin jokaisen presbyteerin tai
diakonin [presbyteeri ja diakoni olivat varhaiskirkossa pappisviran nimityksiä,
toim. huom.] on piispansa pyynnöstä palattava takaisin, muussa tapauksessa hän
saa (vieraalla paikkakunnalla) osallistua ehtoolliseen (kommuunioon) vain
maallikkona (can. ap. 15 [14]). Heidät lähetetään usein kuitenkin myös
lähettiläinä tai kirkollisten tehtävien toimittamista varten oman paikkakunnan
ulkopuolelle. Laodikean kirkolliskokous (synodi) määrää jopa, että pappi
saa matkustaa vain piispan käskystä (can. 42). Joka tapauksessa heillä on sama
todistuspakko kuin maallikoilla. Papit eivät saa matkustaa ilman piispan
antamia kirjeitä.
Papit saavat suosituskirjeitä, ja he
kuuluvat siis niihin arvohenkilöihin, joille ne Khalkedonin kirkolliskokouksen
mukaan on varattava. Myöhemmin he tarvitsevat lisäksi erityisen lupakirjeen
(dimissoriaalin) piispalta, kuten tarvitsee sivumennen sanoen piispa itsekin,
joka saa sen metropoliitalta. Apostoliset kaanonit [kirkollisten määräysten
kokoelma varhaiskirkon ajalta, toim. huom.] ei näytä oikein luottavan
suosituskirjeisiin. Se vaatii, että vieraita piispoja, presbyteerejä ja
diakoneja on tutkittava, myös silloin, kun he esittävät suosituskirjeen (systatika).
Jos he osoittautuvat jumalaapelkääviksi saarnaajiksi, niin heidät on otettava vastaan. Muussa tapauksessa
heille tulee tosin antaa, mitä he tarvitsevat, mutta ehtoolliselle
(koinooniaan) heitä ei tule hyväksyä (can. 34 [32]). Tämä muistuttaa täysin
Didakheta, vain sillä erolla, että silloin oli kyse vaeltavista profeetoista,
tässä taas papeista aina piispaan asti.
Vierailevia pappeja koskevilla erikoismääräyksillä on
syvempi perusta. Ehtoolliskoinoonia, joka on kirkollisen yhteyden olennainen
osa, ilmenee maallikon kohdalla vastaanottamisena, osallisuutena (metalepsis)
sakramenttiin, papin kohdalla kuitenkin myös omien liturgisten virkatehtävien
toimittamisena. Arles’n kirkolliskokous (synodi) v. 314 määrää, että vieraille
piispoille, ”joilla on tapana tulla johonkin kaupunkiin”, tulee suoda tilaisuus
”uhraamiseen” (can. 19). Kuitenkaan piispan ei tule tungetella toisen luokse
(can. 17). Apostolisten konstituutioiden [kirkollisten asetusten kokoelma,
toim. huom.] mukaan presbyteerien on ”otettava yhteyteen[sä]” toiselta paikkakunnalta
tuleva presbyteeri, diakonien vastaavasti diakoni. Vieraan piispan tulee
(jumalanpalveluksessa) istua (paikallisen) piispan kanssa, ja tämän tulee
osoittaa hänelle samanlaista kunnioitusta. Paikallisen piispan tulee pyytää
häntä pitämään opettava puhe seurakunnalle, koska vieraiden esittämä kehotus on
hyvin tehokas, ja sallia hänen uhrata eukaristia (toimittaa ehtoollinen). Jos
hän torjuu tämän vaatimattomuudesta, niin hänen tulee saada hänet ainakin
siunaamaan seurakunta (II, 58, 2 s.). Se että myös papit (presbyteerit) saavat
normaalisti harjoittaa toimintaansa vieraalla paikkakunnalla, käy epäsuorasti
ilmi siitä, että Neocesarean synodi (v. 314/325) kieltää ainoastaan
maalaispappeja ”uhraamasta, ojentamasta rukouksen aikana leipää tai maljaa”
kaupungin kirkossa piispan tai kaupungin pappien poissa ollessa (can. 13). Kun
lisäksi Antiokian kirkolliskokous (synodi) v. 341 määrää, ettei papin,
joka siirtyy omasta seurakunnastaan johonkin toiseen ja pyrkii jäämään sinne
kokonaan pitkäksi aikaa, tule toimittaa enää liturgiaa, varsinkaan jos
hänen piispansa on turhaan kehottanut häntä palaamaan (can. 3), niin tästäkin
käy ilmi, että tilapäisen ja piispan salliman oleskelun yhteydessä on lupa
hoitaa kulloiseenkin virkaan kuuluvaa liturgista tehtävää myös toisella
paikkakunnalla.
Keskiaikaiset
kirkko-oikeuden tuntijat (kanonistit) tulkitsivat tämän piispojen ja pappien
oikeuden saada, kuten nykyisin sanotaan, ”lukea messu” tai ”selebroida”
kaikkialla säätyerioikeudeksi, epäilemättä täysin oikeutetusti. Se vastaa tässä
suhteessa Khalkedonin kirkolliskokouksen yleistä määräystä, että papit
nauttivat säätynsä etuoikeuksia myös vieraissa seurakunnissa (can. 5). Se
voidaan nähdä kuitenkin myös toisesta näkökulmasta. Kun maallikko viettää
ehtoollista (kommuuniota) vieraan seurakunnan kanssa, niin tämä on tietyssä
määrin hänen yksityisasiansa. Pappi sitä vastoin pysyy, myös silloin kun hän on
vieraalla paikkakunnalla, oman seurakuntansa papiston jäsenenä, hän on siellä
edelleen ”katalogissa” tai ”kaanonissa”, sikäläisten pappien luettelossa, ja
tässä suhteessa hän ei ole vain yksityishenkilö. Se että hän siitä huolimatta
saa hoitaa liturgista tehtäväänsä myös vieraalla paikkakunnalla, on osoitus
siitä, että kirkkojen välillä vallitsee kirkollinen yhteys (communicatio
in sacris). Tätä ilmentää erityisesti se, että Apostolisten konstituutioiden
mukaan vierasta piispaa tulee kehottaa myös pitämään puhe isäntäseurakunnalle,
sillä siinä tulee näkyviin opetusviran ykseys, joka voi olla olemassa vain
samoin uskovien (homodoksien) välillä.
Oikeus
jumalanpalveluksen toimittamiseen (selebrointi) vieraalla paikkakunnalla
voidaan papilta tosin myös ottaa pois. Osin sanatarkasti yhtäpitävä yllä
siteeratun 3. antiokialaisen kaanonin kanssa, jonka mukaan ilman oman piispan
lupaa kauan poissa olevalta papilta on kielletty jumalanpalveluksen
toimittaminen, on 15. (14.) apostolinen kaanon. Tämän lopussa on lisäys: ”Hänen
tulee kuitenkin maallikkona osallistua siellä ehtoolliselle (kommuunioon)”.
Tämä rajoitus osallistua maallikkona ehtoolliseen voidaan määrätä myös muista
syistä. Jos joku osoittaa, näin määrää Elviran kirkolliskokous (synodi),
diakonista tämän ordinaation jälkeen, että hän on aikaisemmin syyllistynyt
kuolemansyntiin, niin tämän tulee viiden vuoden katumuksenteon jälkeen ”saada
osallistua ehtoolliselle maallikkona”. Samoin Basileios vaatii, että
pappien, jotka syyllistyvät kuolemansyntiin, tulee menettää asemansa, mutta
maallikkojen koinoonian ulkopuolelle heitä ei tule sulkea. Pappeja kohdellaan
siis tässä tapauksessa toisin kuin maallikkoja, jotka kuolemansynnin vuoksi
saavat varmasti osakseen ekskommunikaation. Basileios perustelee tätä sillä
periaatteella, ettei samasta rikkomuksesta tule rangaista kahta kertaa (can. 3,
Naah. 1:9:n mukaan). Papille sopiva rangaistus on virasta erottaminen (degradaatio), joka sekin on hänelle jo
riittävän ankara rangaistus. Meitä tämä ei vakuuta. Jos näet pappi ammattinsa
vuoksi on maallikoihin nähden etuoikeutetussa asemassa, niin meistä näyttäisi
sopivalta, että jos hän tekee itsensä syylliseksi, häntä myös rangaistaan
ankarammin, että hänet siis virasta erottamisen lisäksi on jokaisen maallikon
tavoin myös suljettava kokonaan sakramentin ulkopuolelle. Tällainenkin tapaus
saattaa tosin esiintyä, sillä jos pappi on hereetikko tai luopio, silloin
tietenkin myös hänen osakseen tulee ekskommunikaatio (can. ap. 62 [61]). Sardikan
synodissa hyväksytään Hosiuksen ehdotus, ettei piispoja, jotka voiton-,
kunnian- tai vallanhimosta vaihtavat piispanistuimensa toiseen, tule katsoa ”edes”
maallikkokommuunion arvoisiksi, törkeässä tapauksessa ei myöskään ”lopussa”,
siis kuoleman hetkellä (can. 1. 2).
Se, että pappi saa
osallistua ehtoolliselle maallikkona, saattaa merkitä hänelle sovituksen
(rekonsiliaation) myöntämistä siten kuin se myönnetään katuvalle
maallikollekin. Rooman Cornelius (251-253) kirjoittaa eräästä piispasta,
joka on osallistunut Novatianuksen skismaattiseen valintaan mutta katuu sitten
tekoaan: ”Koko läsnäolevan seurakunnan pyynnöstä me hyväksyimme hänet
ehtoollisen viettoomme maallikkona”. Tämä voidaan ymmärtää vain niin, että
tämän piispan tosin ei sallita toimittaa tai olla mukana toimittamassa
ehtoollisen sakramenttia mutta kylläkin ottaa se vastaan yhdessä maallikkojen
kanssa. Koska hän aikaisemmin oli itse erottanut itsensä osallistumalla
skismaan [Novatianuksen kannattajat eivät hyväksyneet sitä, että uskosta
langenneet otettiin takaisin kirkon yhteyteen, ja he valitsivat Novatianuksen
piispakseen, toim. huom.], merkitsee lupa osallistua ehtoolliselle maallikkona
tässä kirkolliseen yhteyteen jälleen liittämistä, joskaan ei piispanviran
palauttamista [restituutio]. Myös silloin, kun papille määrätään virasta
erottamisen (degradaation) lisäksi myös katumusaika, ennen kuin hänet
hyväksytään ehtoolliselle maallikkona, tämä toimii sovituksena
(rekonsiliaationa). Se että hän kuitenkin ylipäätään saa osallistua
ehtoolliselle enää vain maallikkojen mukana, tapahtui se sitten suoritetun
katumuksenteon jälkeen tai ilman sitä, merkitsee hänen liturgisen
virkatehtävänsä pois ottamista ja on sen vuoksi tarkoitettu rangaistukseksi.
Kun nykyisissä eri
tunnustuskuntien välisissä suhteissa kirkollinen yhteys erotellaan tai
porrastetaan sillä tavoin, että siellä, missä se on täydellinen, sekä toisen
kirkon maallikoille ehtoolliseen osallistuminen että sen papeille
jumalanpalveluksen toimittaminen toisessa kirkossa tulee olla sallittua, missä
taas epätäydellinen, kuitenkin vain maallikoille ehtoolliseen osallistuminen,
sen sijaan papeille ei jumalanpalveluksen toimittaminen, niin ainakaan vanhan kirkon
järjestysten kanssa tällä ei ole mitään tekemistä, paitsi että ehtoolliselle
osallistumisen ja jumalanpalveluksen toimittamisen välillä ylipäätään tehdään
ero. Vanhassa kirkossa kirkollinen yhteys ei synny vasta ottamalla vastaan
vieraita ehtoolliselle osallistujia (kommunikantteja) tai vieraita
jumalanpalveluksen toimittajia (selebrantteja). Se on päinvastoin kummassakin
tapauksessa välttämätön ehto. Joko kahden kirkon tai, mikä käytännössä on
sama, niiden piispojen välillä vallitsee kirkollinen yhteys – silloin toisen
maallikot voivat osallistua ehtoolliseen myös toisessa, toisen piispat ja papit
toimittaa jumalanpalvelusta myös toisessa – tai ei vallitse – silloin eivät
kummatkaan. Jumalanpalveluksen toimittamisen oikeuden pois ottaminen tapahtuu virasta
erottamisen, virka-arvon alennuksen, virasta pidättämisen ja tietenkin myös
(suuren) ekskommunikaation yhteydessä. Se on papin henkilökohtaisen
kelvottomuuden vuoksi langetettu rangaistustoimenpide. Koskaan ei kuitenkaan
kahden kirkon ja niiden piispojen välisessä suhteessa ole maallikoille
ehtoolliseen osallistuminen sallittua, papeilta sitä vastoin jumalanpalveluksen
toimittaminen kiellettyä sen vuoksi, että kirkollinen yhteys olisi jollakin
tavalla epätäydellinen tai että seurakunnilla ja niiden piispoilla olisi
erilainen tunnustus tai niiden tunnustukset olisivat vain osittain yhtäpitäviä.
On olemassa vain täydellinen kirkollinen yhteys tai sitä ei ole lainkaan.
Kun maallikoille
myönnetään oikeus osallistua ehtoolliselle ja papeille oikeus toimittaa
jumalanpalvelus toisissa kirkoissa, pannaan täytäntöön sakraalinen yhteys
(communicatio in sacris). Tämä on olemassa vain silloin, kun on olemassa täysi
kirkollinen yhteys, jonka edellytys puolestaan on samoin uskominen
(homodoksia), tunnustuksen ykseys. Näiden rajojen sisäpuolella kirkollinen
yhteys, ehtoollisyhteys mukaan luettuna, sulkee sisäänsä koko kirkon. Kaikki
jonkin paikallisseurakunnan yksittäiset jäsenet ovat osallisia myös
kokonaiskirkon yhteydestä, mutta heidän täytyy sen vuoksi olla myös jonkin
tietyn seurakunnan jäseniä. Tosiasiallisesti kirkkojen (parochiaalikirkkojen,
maakunnallisten kirkkojen, patriarkaattien) välisestä yhteydestä päätetään
korporatiivisesti (yhteisönä). Jätämme syrjään vielä kysymyksen siitä, miten ne
jonkin kirkon jäsenet menettelevät, jotka eivät ole yhtä mieltä
autoritatiivisten orgaanien (kirkollisten päättäjien) tekemän päätöksen kanssa.
Ensin meidän on täydennettävä vielä kuvaa korporatiivisesti hyväksytystä tai
evätystä kirkkojen välisestä ehtoollisyhteydestä.
Ireneus muistuttaa Rooman
Victoria siitä, että Victorin edeltäjät ”lähettivät ehtoollisen
(eukaristian)” myös ”niistä kirkoista (parochioista) oleville”, joissa
pääsiäistä vietettiin eri aikaan kuin Roomassa (Euseb. h. e. V, 24, 15). Tässä
ei ole kysymys sakramentin antamisesta yksittäisille vieraileville
kristityille, pikemminkin Ireneus tahtoo näin todistaa kirkkojen välisen
yhteyden. Eukaristian lähettämisen, jolla on voitu tarkoittaa vain
konsekroitujen aineiden lähettämistä, tarkoitus on ilmeisesti mahdollistaa
”Yhdestä leivästä syöminen”, jossa toteutuu osallisuus (metalepsis) Kristuksen
ruumiiseen. Tämä muistuttaa Justinuksen ilmoitusta, että diakonit veivät
osia siunatuista aineista myös poissa oleville leskille, orvoille, sairaille ja
vangeille (Apol. I, 67, 5 s.). Ireneuksen huomautuksesta käy kuitenkin ilmi,
että eukaristia lähetettiin myös toiselle paikkakunnalle. Oikeutetusti hän
näkee tässä todistuksen siitä, että Rooman piispat todistivat tällä tavalla
kirkkojen välisestä yhteydestä. Laodikean synodi kielsi myöhemmin tämän
tavan (can. 14), luultavasti mahdollisen väärinkäytön vuoksi. Rooman piispojen
tavan todistusvoimaan Ireneuksen tarkoittamassa merkityksessä tämä kuitenkaan
ei vaikuta millään tavoin.
Lisätodistukseksi Ireneus esittää, että Rooman Anicetus
(154-165) ”salli eukaristian” Smyrnan piispa Polykarpokselle tämän
vieraillessa Roomassa (Euseb. h. e. V, 24, 17). Koska Polykarpos ei ole
Roomassa inkognito, toisin sanoen yksityishenkilönä, vaan kirkkonsa piispana,
tämä lienee ymmärrettävä niin, että Anicetus salli hänen toimittaa
jumalanpalvelusia, ja aivan varmaa joka tapauksessa on se, mikä Ireneukselle
tässä yhteydessä on tärkeää, se, että tällä tavalla ilmaistaan Rooman kirkon
yhteys Smyrnan kirkkoon. Ireneus siis todistaa Rooman ja Vähän-Aasian kirkkojen
välillä vallitsevan yhteyden osoittamalla niiden olleen ehtoollisyhteydessä.
Tästä käy selville, ettei hän voi ajatella toisaalta myöskään ehtoollisyhteyttä
ilman kirkollista yhteyttä, eikä hän olisi lainkaan voinut operoida näillä todistuksilla,
jos hän olisi olettanut Rooman Victorin olleen toista mieltä. Se että Victor
lakkauttaessaan yhteyden vähäaasialaisiin katkaisee myös ehtoollisyhteyden, on
Ireneukselle samoin kuin Victorille ja samoin kuin myös niille muille
piispoille, jotka esittävät vastalauseen vähäaasialaisten erottamisen johdosta,
koko hänen todistelunsa täysin varma premissi (edellytys).
Jakautumisen tapahtuessa
lakkaa automaattisesti myös ehtoollisyhteys. Sen jälkeen kun Novatianus
oli Roomassa valituttanut itsensä skismaattiseksi piispaksi, hänen kerrotaan
vaatineen jokaiselta ehtoolliselle osallistujalta: ”Vanno minulle Kristuksen
ruumiin ja veren kautta, ettet koskaan jätä minua ja liity Corneliukseen.”
Onneton sai osallistua ehtoolliselle vasta ”kirottuaan itsensä” tällä tavalla.
Näin kertoo Rooman Cornelius Antiokian Fabiukselle, ja Eusebios,
joka tätä kirjettä siteeraa, sanoo tämän olleen pahin kaikista skismaatikon
mielettömyyksistä (h. e. VI, 43, 18 s.). Jos Novatianus todella menetteli tällä
tavalla – muut Corneliuksen mainitsemat yksityiskohdat antavat aihetta olettaa,
että hänen kertomuksensa perustuu silminnäkijäksi tekeytyneiden henkilöiden
ilkeämielisiin karkeistuksiin –, niin ei valan vaatimista eukaristian vieton
aikana tietenkään voitu pitää hyväksyttävänä. Skisman väistämätön seuraus oli
kuitenkin se, ettei kristitty voinut osallistua ehtoolliselle kummassakin
Rooman piispankirkossa, katolisessa ja novatianolaisessa. Myöskään katolinen
piispa Cornelius itse ei näe asiaa toisin, sillä hän hyväksyy erään Novatianuksen
siihenastisen kannattajan uudelleen ehtoolliselle vasta, kun tämä on
tunnustanut harha-askeleensa ja sanoutunut siten jälleen irti Novatianuksesta
(Euseb. VI, 43, 10).
Skisma on tässä vielä
syntyvaiheessa. Se etteivät novatianolaiset saa lainkaan enää osallistua
ehtoolliselle missään katolisessa kirkossa sen jälkeen kun he ovat kehittäneet
itsenäistä organisaatiotaan pitemmälle, käy ilmi niistä ehdoista, joilla heidän
anomukseensa tulla hyväksytyksi katoliseen kirkkoon suostutaan vain
tapauskohtaisesti. Novatianolaiset, jotka muutenkin ovat
sakramenttikäytännössään ankarampia, menettelevät tietenkin samalla tavalla.
Menettely on kummallakin taholla täysin johdonmukaista, sillä koska jokaisessa
skismassa kummankin osapuolen on tapana syyttää toista ”Kristuksen ruumiin
pilkkomisesta”, keskinäiseen ehtoollisyhteyteen suostuminen tai sen
harjoittaminen olisi ristiriita itsessään. Epifanioksen kertomuksen mukaan
Lykopoliin piispa Meletioksen ja Aleksandrian Pietarin välinen skisma
tuli täydelliseksi siten, että ”kummatkin rukoilivat erillään ja myös muut
pyhät palvelukset kumpikin toimitti
erikseen”, toisin sanoen lakkauttamalla rukous- ja sakramenttiyhteys. Nikean
kirkolliskokous yrittää poistaa skisman. Se määrää mm., että liityttäessä
jälleen yhteen Meletioksen asettamien pappien tulee uuden ordinaation saatuaan
säilyttää asemansa ja liturginen tehtävänsä. He saavat siten myös katolisissa
seurakunnissa jumalanpalveluksen toimittamisen oikeuden, joka kuuluu
ehtoollisyhteyden kriteereihin ja joka heiltä sen vuoksi oli skisman aikana
evätty. Skisma alkaa sakraalisen yhteyden (communicatio in sacris)
lakkauttamisella, sen palauttaminen päättää sen.
Suurissa dogmaattisissa
kiistoissa kirkollisen yhteyden virallista irtisanomista edeltää yleensä
odotusaika, koska kumpikin puolue yrittää voittaa puolelleen koko kirkon.
Niinpä areiolaiskiistoissa vallitsee täydellisen kirkollisen jakautumisen
toteutumiseen saakka eräänlainen väliaika (moratorio). Areiolaiset pitävät yllä
yhteyttä nikealaisiin rajoitetussa laajuudessa ja pidättyvät vain
ehtoollisyhteydestä. – – Jos asia jonkin synodin mielestä on kypsä
ratkaistavaksi, niin menettelytapa on sen jälkeen selvä: hereetikot
ekskommunikoidaan. Nähtäväksi vain jää, kuten jo sanottu, onko enemmistö
tarpeeksi vahva toteuttamaan erottamisen käytännössä, toisin sanoen poistamaan
piispat ja papit tosiasiallisesti viroistaan ja estämään heitä järjestämästä
jumalanpalveluksia ja jakamasta sakramentteja.
Efesossa v. 431 keisarin
koolle kutsumasta yleisestä synodista ei tule ensinkään yhteistä kokousta.
Enemmistö ja vähemmistö kokoontuvat erillään toisistaan, ja kumpikin kiistää
toiselta laillisen aseman (legitimiteetin). Enemmistö julistaa Kyrilloksen
johdolla Nestorioksen, jonka oppi on kiistan aiheena oleva asia,
virastaan erotetuksi. Tämä taipuu ja menee heti luostariin. Saattaisi siis
näyttää siltä, että asia on selvitetty ja hajaantuminen saatu estettyä. Mutta
Antiokian Johannes ja muut vähemmistön piispat, joiden suhteen
vastapuoli yrittää menetellä samalla tavalla, eivät taivu vähääkään vaan
vastaavat samalla mitalla. Enemmistösynodi erottaa heidät kirkollisesta
yhteydestä lisäten, että heillä ei tule olla minkäänlaista oikeutta käyttää
piispallisia (tai papillisia) valtuuksiaan ennen kuin he ovat myöntäneet
olleensa väärässä. Tällöin, koska tällä tavalla tuomitut eivät taivu,
kirkollinen hajaantuminen tulee käsin kosketeltavan lähelle. Enemmistön, johon
paikallinen Efeson piispa Memnon kuuluu, onnistuu tosin väkivalloin
estää antiokialaisia pitämästä jumalanpalveluksia eräässä kaupungin kirkossa,
mutta antiokialaiset vaativat keisarin komissaarilta, comes Candidianukselta,
vastaavaa kieltoa vastapuolelle. Candidianus suostuu tähän ja julistaa:
”Tahdon, ettei kumpikaan puolue toimita jumalanpalvelusta, jottei pyhään
ortodoksiseen kirkkoon syntyisi skismaa.” Tosiasiallisesti hän kylläkään ei
kykene viemään tahtoaan läpi vastoin Memnonia ja hänen puolellaan olevaa
kaupungin väestöä, mutta hänen näkökantansa, jota hän keisarin puolesta
edustaa, on selvä. Kirkolliskokouksen on ehkäistävä se ilmeinen lopputulos,
että dogmaattinen eroavaisuus (differenssi) kehittyy kirkolliseksi
jakautumiseksi. Asioiden siihenastinen kulku antaa kuitenkin aiheen pelätä
pahinta, nimittäin että käy täsmälleen päinvastoin. Puolueet ovat jo
ekskommunikoineet toinen toisensa. Jakautumisesta tulee täydellinen, jos
piispat molemmin puolin myös toimittavat jumalanpalvelusta erikseen, sillä heti
kun niin tapahtuu, käy ilmeiseksi, että molemminpuolisten ekskommunikaatioiden
tarkoitus, vastustajan poistaminen kokonaan kirkon ulkopuolelle, on
epäonnistunut. Missä vielä toimitetaan jumalanpalvelusta, missä vielä vietetään
ehtoollista (eukaristiaa), siellä on myös vielä kirkko. Jos kumpikin puolue voi
viettää vielä eukaristiaa siitä huolimatta, että toinen puolue on erottanut
sen, niin keisari voi tosin antaa etusijan jommallekummalle, mutta sitä hän ei
voi enää estää, että siitä lähtien on vastakkain kaksi kirkkoa, joista kumpikin
väittää olevansa se, minkä toiselta kieltää, nimittäin Kristuksen ruumis.
Ehtoollisyhteydestä kieltäytyminen on kirkollisen jakautumisen
täytäntöönpano.
Viisikymmentä vuotta
myöhemmin on täydessä käynnissä taistelu Khalkedonista ja keisari Zenonin
Henotikonista, jolla Khalkedonin oppi (dogmi) on tarkoitus syrjäyttää ja
korvata. Rooma puolustaa peräänantamattoman jyrkästi Khalkedonin asiaa,
Konstantinopolin patriarkka Akakios keisarin asiaa, ja myös muut idän
patriarkanistuimet ovat Henotikonin kannattajien hallussa. Vuonna 483 paavi Felix
III lähettää legaatit Vitaliksen ja Misenuksen Konstantinopoliin
panemaan keisaria ja Akakiosta järjestykseen. Khalkedonilla on idässäkin vielä
kannattajia, myös pääkaupungissa, eikä keisarilla ja hänen patriarkallaan ole
sen vuoksi mitään aikomusta katkaista suhteita Roomaan, päinvastoin he pyrkivät
julkisuudessa pitämään yllä yksimielisyyden vaikutelmaa. Todellisuudessa paavin
legaatit suostuvat viettämään ehtoollista
patriarkan kanssa. Tässä tilaisuudessa diptyykeistä luetaan myös Rooman
ilmeisenä harhaoppisena (notorisena hereetikkona) pitämän Pietari Mongoksen
nimi. He todistavat niin ollen kirkollisesta yhteydestä, joka ulottuu Roomasta
Konstantinopolin kautta Aleksandrian hereetikkoon saakka: sakraalinen yhteys
(communicatio in sacris) on todistus kirkollisesta yhteydestä.
Mutta tällöin he
toimivat vastoin tehtäväänsä. Paavi Felix pitää Henotikonin kannattajia
hereetikkoina, jotka voivat pysyä kirkollisessa yhteydessä vain jos he
kääntyvät pois heresiasta ja joiden kanssa ei sitä ennen myöskään voida viettää
ehtoollista. Roomalainen synodi erottaa Vitaliksen ja Misenuksen viroistaan ja
sulkee heidät jopa ”tahrattoman koinoonian” ulkopuolelle. Tämä on
ehtoollisyhteyden yleinen nimitys. Myös Akakios julistetaan nyt (v. 484)
virkansa menettäneeksi, ekskommunikoidaan ja kirotaan. Näin alkaa ensimmäinen
suuri skisma Rooman ja Konstantinopolin välillä. Legaatteja Vitalis ja Misenus
ei henkilökohtaisesti syytetä heresiasta. Siitä huolimatta heidän erottamisensa
on kanonisten määräysten mukainen: piispat ja papit, jotka viettävät
ehtoollista hereetikkojen tai skismaatikkojen kanssa, tulevat itse
ekskommunikoiduiksi. He toteuttivat sakraalia yhteyttä (communicatio in
sacris), vaikka kirkkojen välinen yhteys oli asetettu kyseenalaiseksi. Sen
vuoksi heidät on suljettava myös Rooman kirkon koinoonian ulkopuolelle.
Jälleen sata vuotta
myöhemmin, persialaissodan aikana Justinus II:n ollessa keisarina, saapuu
lukuisia armenialaisia, piispoja ja maallikkoja, johtavan piispan
(katholikos) johdolla pakolaisina Konstantinopoliin. He viettävät siellä aluksi
ehtoollista khalkedonilais-ortodoksisen patriarkan kanssa ”ilman epäilyksiä”,
ts. ottamatta huomioon, että Armenian kirkko ei ole hyväksynyt Khalkedonin
oppia (dogmia). Kun heidän kirkkonsa kotimaahan jääneet piispat ja muut jäsenet
moittivat heitä sen vuoksi ankarasti, he erottautuvat, eivät kuitenkaan vietä
ehtoollista myöskään (samoin antikhalkedonilaisten) monofysiittien
[monofysiittien mukaan Kristuksella oli vain yksi luonto, toim. huom.] kanssa
vaan järjestävät eräässä yksityisasunnossa omia jumalanpalveluksia. Yhteistä
ehtoollista voidaan viettää vain silloin, kun tunnustuksesta vallitsee
yksimielisyys.
Ne armenialaiset, jotka
keisari Basileios II Bulgaroktonoksen (975–1025) aikana siirretään Balkanille
bulgaareja vastaan, Sebastian metropoliitta saa siirtymään Khalkedonin oppiin.
”Hyväksyessään Khalkedonin kirkolliskokouksen”, armenialainen historioitsija
toteaa, ”he sanoutuivat irti armenialaisten ykseydestä”. Tämä merkitsee
yhteyden lakkauttamista kotimaan kirkkoon ja siten myös sakraalisen yhteyden
(communicatio in sacris) lakkauttamista.
Werner Elert: Abendmahl und Kirchengemeinschaft in der alten Kirche
hauptsächlich des Ostens. Suomennos: Hannu Lehtonen, suomennoksen
tarkistus: Vesa Laurio. Ohessa julkaistavasta suomennoksesta on jätetty pois
viitteet, jotka kirjaan sisältyvät.