PÄÄKIRJOITUS * HANNU LEHTONEN
Kuluneen kevään aikana sai paljon julkisuutta se, mitä
tapahtui Suomen Luther-Säätiön
jumalanpalveluksessa Mellunkylässä. Se uutisoitiin näyttävästi useissa
maallisissakin lehdissä.
Kyseisessä jumalanpalveluksessa pastori Juhana
Pohjola, joka oli liturgina ja siis jumalanpalveluksen johtajana, ei antanut
ehtoollista piispa Eero Huoviselle, joka oli yllättäen saapunut paikalle.
Tarkkaan ottaen pastori Pohjola pyysi sakastissa piispa Huovista olemaan
tulematta ehtoolliselle, koska heidän välillään ei vallitse opillista
yksimielisyyttä. Pohjolaa tuki pastori Sakari Korpinen, joka oli myös
jumalanpalveluksen toimittajana. Huovinen noudatti Pohjolan pyyntöä.
Tämän tapauksen julkisuuteen tulo herätti
arvosteluryöpyn. Pohjolan ja Korpisen toimintaa on arvosteltu monilta tahoilta.
Erikoista on, että ehkä voimakkaimmin reagoi Suomen teologinen instituutti
(STI). Sen hallituksen puheenjohtaja, pastori Raimo Mäkelä, ja vt. pääsihteeri
Leif Nummela sanoutuivat Helsingin Sanomissa julkisesti irti Luther-Säätiön
linjauksesta ja julistivat yhteyttä piispa Huoviseen. Tämä asettaa STI:n outoon
valoon esimerkiksi ajatellen sitä, että juuri piispa Huovinen on vastuussa
siitä, että pastori Kylliäisen kaltainen uskon totuuksien kieltäjä saa jatkaa
pappisvirassa.
Mellunkylän tapaus herätti paljon kritiikkiä ja
kummastelua siksi, että se on niin ristiriidassa sen kanssa, mihin me olemme
evankelis-luterilaisessa kirkossamme tottuneet. Mutta on sanottava, että
Pohjolan takana on Raamattuun perustuva vanha kirkollinen käytäntö.
On huomattava myös se, että piispa on julkisessa
virassa. Pohjolan toiminta perustuu siihen, mitä piispa on julkisessa virassa
toimiessaan sanonut ja tehnyt.
Luther-Säätiön pastoreita on epäilemättä syytetty
rakkaudettomuudesta. Kuitenkin on syytä kysyä, mikä on todellista rakkautta.
Apostoli Paavali kirjoittaa rakkaudesta: ”Rakkaus iloitsee yhdessä totuuden
kanssa” (1. Kor. 13:6).