KUOLEVAN JEESUKSEN VIIMEISIÄ SANOJA
Gustaf A. Aho,
teol. tri, USA
PITKÄNÄPERJANTAINA
”Mutta Jeesuksen ristin ääressä seisoivat hänen
äitinsä ja hänen äitinsä sisar Maria, Kloopaan vaimo, ja Maria Magdaleena. Kun
Jeesus näki äitinsä ja sen opetuslapsen, jota hän rakasti, seisovan siinä
vieressä, sanoi hän äidillensä: ’Vaimo, katso poikasi!’ Sitten hän sanoi
opetuslapselle: ’Katso, äitisi!’ Ja siitä hetkestä opetuslapsi otti hänet
kotiinsa. Sen jälkeen, kun Jeesus tiesi, että kaikki jo oli täytetty, sanoi
hän, että kirjoitus kävisi toteen: ’Minun on jano.’ Siinä oli astia,
hapanviiniä täynnä; niin he täyttivät sillä hapanviinillä sienen ja panivat sen
isoppikorren päähän ja ojensivat sen hänen suunsa eteen. Kun nyt Jeesus oli
ottanut hapanviinin, sanoi hän: ’Se on täytetty’, ja kallisti päänsä ja antoi
henkensä” (Joh. 19:25-30).
Harvoin juhlitaan kenenkään kuolinpäivää. Mutta
Jeesuksen kuolemaa muistetaan iäisesti, sillä se koskee koko ihmiskuntaa.
Juutalaiskristityt kutsuivat hänen kuolinpäiväänsä suureksi valmistuspäiväksi,
sillä silloin valmistui pelastus koko maailmalle. Joissakin maissa sitä päivää
nimitetään mustaksi perjantaiksi, koska silloin tapahtui ihmiskunnan kaamein
rikos. Me suomalaiset käytämme siitä nimeä pitkäperjantai, sillä Jeesukselle
se oli pitkä päivä, jolloin uhrattiin iäti kelpaava uhri syntien edestä.
Englanninkielellä tätä päivää sanotaan hyväksi perjantaiksi, sillä ihmissuku
sai silloin niin paljon hyvää, ettei kenenkään kieli voi sitä kertoa.
Jeesus kärsi pahantekijäin keskellä, julmien vihollisten
ympäröimänä. Vain harvoja ystäviä oli saapunut, ja he jäivät etäältä katsomaan.
Mutta kun järkyttävien tapahtumien peljättämänä tuo raivoava joukko alkoi
hajaantua, hiipi ristin viereen murheen murtama äiti, kolme muuta naista ja
apostoli Johannes. Hän, joka oli nojannut Jeesuksen rintaa vasten, voi nyt
nojata hänen veriseen ristiinsä. Hän toistaa meille kuulemiansa kuolevan
Jeesuksen sanoja, varsinkin niitä sanoja, mitkä toiset evankelistat ovat
jättäneet kertomatta. Mekin tahdomme nyt hengessä astua Jeesuksen ristin
viereen, voidaksemme tarkemmin tutkia noita Johanneksen kertomia kuolevan
Jeesuksen viimeisiä sanoja.
1. Rakkauden sana
Niin voimme nimittää ensin kuulemaamme sanaa.
Äidilleen hän sanoi: ”Vaimo, katso, poikasi!” Sitten hän sanoi
Johannekselle: ”Katso, äitisi!”
Ken on kokenut tai nähnyt äidin surua kuolevan lapsen
vuoteen ääressä, hän voi jonkin verran ymmärtää Marian murhetta. Miekka oli
nyt käynyt, niin kuin vanha Simeon oli ennustanut, hänen sydämensä läpi. Eihän
kenelläkään ole ollut sellaista poikaa eikä niin rikkaita ja pyhiä äidin
kokemuksia kuin oli Marialla. Kun hän oli jäänyt leskeksi, Jeesus oli
maallisestikin ollut hänen toivonsa ja ilonsa. Nyt hänen Poikansa tapetaan mitä
hirveimmällä tavalla. Nyt ei ole enää koko maailmassa turvaa eikä lohdutusta.
Mutta Jeesus ei jätä äitiään yksin ja lohduttomaksi.
Jeesuksella ei ole maata, ei taloa eikä rahaa jätettävänä äidilleen, mutta hän
jättää hänelle rakastavan pojan, joka pitää hänestä hyvää huolta. Marian on nyt
pidettävä Johannesta poikanaan, ja Johanneksen on nyt hoidettava Mariaa kuin
äitiään. Me puhumme äidin rakkauden suuruudesta, mutta Jeesuksen tässä osoittama
lapsen rakkaus on vielä suurempi. Vielä kuoleman kauhuissakin, maailman syntejä
kantaessaan Jeesus valvoo hyvin äitinsä asioita ja täyttää tarkoin neljännen
käskyn.
Mikä opetus tässä onkaan meille! Niin usein unhotetaan
vanheneva isä ja äiti. Niin usein tylyillä sanoilla ja kohtelulla sumennetaan
heidän elämänsä iltahetket. Lasten kasvattamisessa ja kouluttamisessa täytyy
vanhempien mennä suuriin uhrauksiin. Kun lapset kasvavat ja menevät
naimisiin, vanhemmat joutuvat usein heitä vielä paljon auttamaan. Mutta kun
vanhemmat tarvitsevat apua, usein lapsilla ei näytä olevan aikaa eikä
mahdollisuutta sen antamiseen! Mutta köyhä, koko maailman kuormia kantava
Jeesus vielä kuollessaankin muisti ja auttoi äitiään. Muutenkin velvoittaa tämä
kuolevan Jeesuksen sana meitä osoittamaan rakkautta kärsiviä ja tarvitsevia
kohtaan. ”Siitä hetkestä opetuslapsi otti hänet kotiinsa”, kertoo
tekstimme. Kristinuskon vaikutuksesta meillä on monenlaisia kuntien ja
valtioidenkin ylläpitämiä sairaaloita ja koteja. Siitä huolimatta tulee myös
kirkolla olla sellaisia laitoksia. Ne ovat koteja, joita Jeesuksen opetuslapset
pystyttävät sokeille, kuuromykille, mielisairaille, raajarikoille,
vaivaisille, orvoille, vanhoille, työkyvyttömille ja kärsiville. Kuolevan
Jeesuksen rakkauden sana kuiskaa meille: Katso heitä, ota heitä huostaasi!
Tämä rakkauden sana kieltää myös sen epäjumalisen
Marianpalvonnan, jota paavin kirkko harjoittaa. Paavihan on julistanut Marian
synnittömäksi Jumalan äidiksi, jota autuuden menettämisen uhalla on palveltava.
He rukoilevat neitsyt Mariaa ja opettavat, että tarvitsemme myös Marian ansiota
ja välittäjätointa pelastuaksemme! Ristin juurella näet avuttoman Marian, joka
ei voi mitään tehdä, vaan jonka ajallisestakin elämästä köyhä Jeesus
huolehtii. Aloitettuaan julkisen toimintansa Jeesus Kaanaan häissä puhutteli
häntä sanalla ”vaimo” – nainen. Välimiestehtävänsä viime hetkenä hän käyttää
samaa sanaa. Jeesus osoittaa, että siihen työhön ei yksikään luotu, ei
äitikään, voi osallistua. Lunastustyössä ei Maria enää ole äiti äidillisine
vaikutteineen, vaan syntinen, jonka täytyy katsoa Jeesukseen Vapahtajanaan.
Ihmeellinen on tuo murehtivalle äidille ja uskolliselle opetuslapselle puhuttu
rakkauden sana.
2. Kärsimyksen sana
”Sen jälkeen, kun Jeesus tiesi, että kaikki jo oli täytetty,
sanoi hän, jotta Raamattu kävisi täytäntöön: ’Minun on jano’.” Tämä on suurta kärsimystä ilmaiseva sana.
On sanottu, että jano on kaikkein vaikein ja tuskallisin
ruumiillinen kärsimys. Tätä Jeesus oli kokenut yltyvässä mitassa, sillä
edellisestä illasta alkaen hirmuisen tuskan, piinan ja rääkkäyksen alaisena
hän ei ollut saanut veden pisaraakaan. Tässäkin suhteessa hän oli täyttänyt
Raamatun ennustuksen: ”Minun voimani on kuivettunut kuin saviastian siru, ja
kieleni tarttuu suuni lakeen” (Ps. 22:16). Vielä polttavampi oli hänen
sielunsa jano, sillä yhteys Isän kanssa oli katkennut kun maailman synnit ja
niiden kirous lepäsi hänen päällään. Tässä janossa hän valitti niin kuin on
kirjoitettu: ”Minun sieluni janoaa Jumalaa, elävää Jumalaa” (Ps. 42:3).
Mutta kaikkein hirmuisin oli se kadotettujen jano, joka häntä vaivasi ja jonka
erikoispiirteenä on sanomaton, sammuttamaton jano helvetin liekeissä (Luuk.
16:24).
Näin on Jeesus kärsinyt kaikki meidän vaivamme ja
syntiemme iankaikkiset rangaistukset. Hän on sovittanut juomarin kadottavan
janon, jonka tyydyttämisessä on paha meno, kurjuus ja kuolema. Hän on sovittanut
lihallisen mielemme janon himojen, huvien, korskan, kopeilun, kunnian,
rikkauden ja kaiken maailmallisen menon perään. Hän on kärsinyt sen janon,
minkä Jumalasta eroon joutuminen ja tunnon tuska tuovat. Kärsiessään janoa hän on
avannut meille elämän veden lähteen ja nyt kutsuu meitä: ”Jos jonkun on
jano, hän tulkoon minun tyköni ja juokoon.” Hän tyydyttää sydänten
kaipuun, sammuttaa sielujen janon.
Mutta mitä me tarjoamme Jeesukselle, kun hän janoaa
sielujemme pelastusta? Kuolevan Jeesuksen kuumeisille, halkeileville huulille
työnnettiin etikkaan eli hapanviiniin kastettu sieni. Nytkin niin moni tarjoaa
hänelle katumattomuuden sienen, syntiensä etikassa liotetun. Kun hänen
ristinsä vieressä kuulemme hänen kärsimystä ilmaisevan sanansa: ”Minun on
jano”, niin muistakaamme: Hän sovitti minun jumalattoman janoni ja kärsi
sen janon, jota minun olisi pitänyt kärsiä helvetissä iankaikkisesti. Tahdon
nyt siis katumuksessa ja uskossa juoda elämän vettä, jota hän on minulle
hankkinut, jotta hänen sielunsa saisi iloita minusta vaivansa hedelmänä.
3. Voiton sana
Vielä kuulemme kuolevan Jeesuksen huulilta ihmeellisen
voiton sanan. Hän sanoi: ”’Se on täytetty’, ja kallisti päänsä ja antoi
henkensä.”
Kaikki vanhan liiton ennustukset ja esikuvat olivat
nyt täyttyneet: Tässä on Vaimon Siemen, joka murskasi käärmeen pään; tässä iäti
kelpaava uhri, jota lukemattomat uhrit olivat kuvanneet; tässä Punainen meri,
johon hukkuivat orjuuttajamme; tässä vaskikäärme, johon katsomalla
syntikäärmeen puremat paranevat. Tässä on ylimmäinen pappimme, joka oman
verensä kautta menee pyhimpään hankkien meille täydellisen puhdistuksen
synneistämme. Profeettain ennustukset olivat toteutuneet, Jumala oli täyttänyt
lupauksensa.
Jumalan laki oli myös täytetty viimeistä piirtoa
myöten. Tekemisessä ja kärsimisessä hän oli kuuliainen ristinkuolemaan saakka.
Ja kaikessa hän oli meidän sijaisemme. Nyt laki oli saanut kaiken, mitä se oli
vaatimassa. Lain vaatima vanhurskaus oli täytetty ja lain määräämä rangaistus
synneistä oli loppuun kärsitty. Nyt olemme lunastetut lain kirouksesta. Nyt
olemme saaneet vanhurskauden, jossa laki ei löydä mitään tahraa. Nyt on
Kristus lain loppu jokaiselle uskovalle vanhurskaudeksi.
Kaikki on täytetty, mitä autuuteemme tarvitaan. Kun
Kristus on kaiken täyttänyt, jää meille vain täydellisen pelastuksen lahjana
omistaminen. Kirottuja ovat siis kaikki työt, kaikki ehdot, kaikki vaatimukset,
joilla ihminen koettaa jotain ansaita ja myötävaikuttaa autuudekseen. Sillä jos
meille olisi jäänyt hiukankin tehtäväksi, olisi Jeesus kuollessaan valhetellut,
kun hän
sanoi: ”Se on täytetty!” Mutta Kristus onkin
totinen, ja jokainen töihin nojaava ja niitä vaativa on valhettelija ja
kirouksen alla. Näin tyhjinä, näin ansiottomina, näin kurjina, näin vaivaisina
syntisinä kuin olemme me saamme nyt aivan lahjaksi anteeksiantamuksen, autuuden
ja elämän kokonaan Kristuksen ansiossa.
Näin ihanaan voittoon päättyy kuolevan Jeesuksen
lunastustyö. Se antaa meille pelastusvarmuuden ja voittovoiman, niin että
mekin hänen kauttaan voitamme synnin, kuoleman ja helvetin vallan. ”Se on
täytetty!” Nämä sanat säteilevät jo pääsiäisaamun riemuvoittoa.
Näitä kuolevan Jeesuksen viimeisiä sanoja kuullessamme
mekin yhdymme Golgatalla olevien pelästyneiden tunnustukseen: ”Totisesti
tämä oli Jumalan Poika.” Vain hän voi ristinvaivassaan puhua sellaisen
rakkauden sanan. Vain hän voi sanoa niin pienen ja syvän kärsimyksen sanan
niin äärettömissä sielun ja ruumiin tuskissa. Vain hän voi kuolla siinä voiton
varmuudessa, että kaikki oli täytetty. Amen.
Gustaf A. Aho, Elävän veden virtoja, s. 177-183.
Joensuu 1972.