Mihin Ruotsin Lähetyshiippakuntaa tarvitaan?
Arne Olsson, pastori,
Ruotsi
Lähetyshiippakuntaa
tarvitaan, koska Jumalan sanaa tulee julistaa
Tämä on olennaisin
vastaus otsikossa esitettyyn kysymykseen. Ruotsissa tilanne on jo niin vakava,
että Jumalan sanaa saarnataan vain satunnaisissa ruotsalaisissa seurakunnissa.
Iloitsemme niistäkin harvoista ja rukoilemme, että Herralle ja Hänen sanalleen
uskolliset palvelijat Ruotsin kirkossa saavat Hengen voimaa jatkaakseen
väärentämättömän Jumalan sanan saarnaamista. Murskaavaa on, että Ruotsin kirkko
on suurelta osin menettänyt luottamuksensa Raamattuun Jumalan sanana. Siksi
Jeesuksen ei anneta olla se, jonka Hän sanoo itsensä olevan: Jumalan Poika ja
maailman ainoa Vapahtaja. Siksi voidaan esimerkiksi tehdä töitä sukupuolisesti
neutraalin avioliittolainsäädännön
luomiseksi. Kirkon työjärjestys mukautetaan maailman tavoitteisiin.
Lähetyshiippakuntaa tarvitaan, jotta Jumalan sana tulisi julistetuksi.
Lähetyshiippakunta on
välttämätön vastaus Ruotsin kirkon maallistumiseen
Ruotsin kirkosta tuli
valtiosta vapaa kirkko vuoden 2000 alussa. Jotkut olivat toivoneet, että kirkko
silloin vapautuisi poliitikkojen vaikutusvallasta. Heidän toiveensa
osoittautuivat turhiksi, mikä käy ilmi useissa yhteyksissä. Ruotsin kirkon
kirkolliskokous on edelleen politiikan hapattama. Piispoilla ei ole
äänioikeutta. On kylläkin olemassa piispoista koostuva oppitoimikunta, mutta
kirkolliskokous voi kumota piispojen toimikunnan tekemät päätökset.
Piispat mukautuvat
siihen, mikä on poliittisesti korrektia. Toivoimme, että ensimmäiset
piispanvaalit vuoden 2000 uudelleenjärjestelyn jälkeen toisivat muutoksen
kirkon järjestykseen. Toivoimme, että piispainkokoukseen saataisiin ainakin
kaksi piispaa, jotka eivät seuraa tämän ajan villityksiä. Mutta jouduimme
jälleen pettymään. Piispainkokoukseen pääsy on kuin myrkytetyksi joutuminen.
Vähitellen sitä siirtyy liberaaliteologisten linjausten kannalle. Kun
arkkipiispa Hammar esittää lausuntojaan, jotka aina vain enemmän loittonevat
evankelis-luterilaisesta opista, pysyvät muut piispat vaiti.
Arkkipiispa KG Hammar
kutsui joitakin toimittajia luokseen piispantaloon. Hän esitteli heille
jumalanäkemystään. ”Meidän täytyy ymmärtää, että jumala on dynaaminen, eikä
siten välttämättä se sama tänään kuin kaksituhatta vuotta sitten” (Hammar
käyttää pronominia detsamma, jolla viitataan persoonan sijasta asioihin
ja eläimiin).
Siksi avioliiton tehtävä ei ensisijaisesti ole lisääntyminen, vaan rakkaus on
kaikista olennaisinta. Siksi arkkipiispan mielestä avioliitto ei ole pelkästään
tarkoitettu naisen ja miehen väliseksi liitoksi. Ruotsin kirkolla on johtaja,
joka ei enää tunnusta ja julista samaa Jumalaa, johon kaikki kristityt aina
ovat uskoneet ja uskovat.
Piispojen teologia,
toisin sanoen raamatullisen teologian puute, tarttuu myös pappeihin. Tauti
alkaa levitä jo pappiskoulutuksessa, joka on täysin sopeutettu nykyajan
näkemyksiin. ”Täällähän eivät naispappeuden vastustajat kitise”, saa usein
kuulla. Osallistumista teologiseen opetukseen ei voida kieltää keneltäkään,
sillä yliopisto-opetus on kaikille avointa. Valikoiminen ja syrjintä alkaa pastoraalikoulutuksessa.
Jos miespuolinen opiskelija ei suostu vastaanottamaan naisen toimittamaa
ehtoollista, joutuu hän ongelmiin.
Koulutus vaikuttaa
tuleviin pappeihin – ellei heillä opiskelujen alussa ole vahvaa Raamattu- ja
Kristus-uskoa ja elleivät he saa Pyhän Hengen apua pysyäkseen lujina. Piispat
eivät auta eivätkä johdata heitä Raamattu- ja Kristus-uskoon. Tällaiset papit
tulevat vaikuttajiksi seurakuntiin. Osa kirkkoväestä huomaa, että papilla ei
ole kaikki asiat kohdallaan. Seurakuntalaiset tuntevat olonsa yhä vieraammaksi
omassa kotiseurakunnassaan. Jotkut alkavat kokoontua omiin
jumalanpalveluksiinsa, jonka joku uskollinen lähiseurakunnan tai eläkkeelle
jäänyt pappi toimittaa.
Olen saanut olla mukana
erään tällaisen jumalanpalvelusyhteisön rakentamisessa. Aluksi eri seurakuntien
kirkkoneuvostot antoivat meidän kokoontua kirkoissa ja seurakuntataloilla. Pian
meitä ei enää haluttu seurakunnan tiloihin, jolloin aloimme kokoontua eräässä
kodissa. Toivoimme kuitenkin löytävämme ikiomat tilat. Saimme vuokrata entisen
postin tilat, jotka vihimme jumalanpalveluskäyttöön. Tässä huonosti eristetyssä
talossa asui kuitenkin nuori vuokralainen, joka ei sietänyt urkujen ääntä ja
virrenveisuuta. Jumalanpalveluksen alkaessa hän alkoi tömistellä lattiaan ja
korotti stereoidensa äänenvoimakkuutta. Tämän henkilön kanssa ei voinut
keskustella; hän ei hyväksynyt jumalanpalveluksen vietosta kerran viikossa
syntyvää vähäistä häiriötä. Paikkakunta, jossa kokoonnuimme, on nimeltään
Stigen. Helluntaiseurakunnalla oli Stigenissä kirkko, jossa tilaisuuksia
pidettiin vain satunnaisesti. Kuulimme helluntaiseurakunnan haluavan myydä
kirkkorakennuksensa. Otimme heihin yhteyttä ja saimme kuulla, että he halusivat
kirkosta 210 000 Ruotsin kruunua. Edellisenä vuonna olimme saaneet suuria
lahjoituksia henkilöiltä, joilla oli suuri hätä puolestamme, koska meidät oli
ajettu ulos Ruotsin kirkon tiloista. Eräänä kesäsunnuntaina olin
saarnareissulla. Jumalanpalveluksen jälkeen luokseni tuli vanhempi pariskunta,
joka antoi minulle kirjekuoren. Kuoressa oli 150 000 kruunua. Samana kesänä
saimme kaksi 100 000 kruunun lahjoitusta. Niin pystyimme maksamaan Stigenin
Smyrna-kirkon hinnan käteisellä. Nykyään kokoonnumme sinne joka sunnuntai
viettämään jumalanpalvelusta Hengessä ja Totuudessa.
Jotkut teistä ehkä
tuntevat Per-Anders Grunnanin. Hän oli yksi niistä teologeista, joita ei
hyväksytty vihittäviksi Ruotsin kirkon papeiksi. Inkerin kirkon piispa onneksi
otti hänet kirkkonsa palvelukseen ja niinpä hän pääsi papiksi. Ennen kuin hän
lähti kahden vuoden palvelukseen Inkerin kirkkoon, minun vastuulle annettiin
järjestää Per-Andersille katekeetta- ja saarnatehtävä Taalainmaalta. Hän
saarnasi ja piti katekismusopetusta ja vastasi jumalanpalvelustoiminnasta,
ensin kirkoissa ja sitten kodeissa. Hän palasi Inkerin kirkon komennukseltaan
juuri, kun oli Smyrna-kirkon oston aika ja nyt hän työskentelee
jumalanpalvelusyhteisön pappina. Hänellä on apunaan kirkkoneuvosto ja useat
vapaaehtoiset tukevat yhteisöä olemalla avuksi käytännön tehtävissä.
Tällaisia jumalanpalvelusyhteisöjä
eli koinonioita on syntynyt eri puolille Ruotsia. Kun toiminta Stigenin
alueella oli ollut käynnissä jonkin aikaa, sain kirjeen Värmlannissa asuvalta
diakonissalta. ”Voi, kunpa voisimme saada jotakin samankaltaista tänne Värmlantiin!”
Kuulutimme jumalanpalveluksen pidettäväksi naisen kotona. Jännitimme,
ilmaantuisiko kukaan paikalle. Jumalanpalvelukseen tuli lähes kaksikymmentä
henkeä! Eräs nainen oli ajanut useita kymmeniä kilometrejä päästäkseen
paikalle. Hän sanoi: ”Tämä on vastaus vuosia kestäneisiin rukouksiin”. Nyt
jumalanpalvelusyhteisöjä on myös Karlstadissa Etelä-Värmlannissa ja Torsbyssä
Pohjois-Värmlannissa. Ranskan evankelis-luterilaisen kirkon pappisvihkimyksen
saanut Patrik Toräng vastaa Karlstadin ja Johnny Bjuremo Pohjois-Värmlannin
toiminnasta. Tämän vuoden alusta pappisvihkimystä vaille valmis Gunnar
Andersson on ollut mukana Värmlannin työssä. Kaikki tämä on tapahtunut kahden
vuoden sisällä.
Uudet koinoniat eli
jumalanpalvelusyhteisöt ovat seurausta Ruotsin kirkon maallistumisesta.
Ihmiset, jotka tuntevat itsensä kodittomiksi kotiseurakunnissaan ovat eri
puolilla Ruotsia tarttuneet toimeen päästäkseen kuulemaan Jumalan sanaa. Tämä
on synnyttänyt kritiikkiä sekä muiden kristittyjen että pappien ja piispojen
keskuudessa. Monet ovat siis tulleet kokemaan erään Kristuksen kirkon
tunnusmerkin: ristin kantamisen. Jumalan sana ei kuitenkaan ole kahlehdittu,
vaan Jumalan sanaa tulee voida julistaa ja Jumalan sanaa täytyy saada kuulla.
Lähetyshiippakunta on
kuuliaisuuden teko Jumalalle ja sen synnyttää hätä Ruotsin kansan puolesta
Ruotsin kirkon
seurakunnat laiminlyövät lähetyskäskyn yhä useammin. Tämän hetken trendeille
annetaan periksi ja keskitytään ihmisten toiveisiin pohjautuvien hengellisten palvelujen
tarjoamiseen. Kerron ilmiöstä yhden esimerkin. Eräällä paikkakunnalla yksi
seurakunnan kolmesta papista ja seurakunnan kanttori joutui eroamaan virastaan.
Papin ongelma oli se, ettei hän mukautunut uuteen teologiaan ja hyväksynyt
naispappeutta. Kanttori oli palvellut seurakuntaa kolmekymmentä vuotta. Hän oli
taitava ja uskollinen kirkkokansa piti hänestä. Hallinnon mielestä kanttorilla
kuitenkin oli kohtalokas ongelma: hän ei soittanut hautajaisissa
toivemusiikkia. Kanttori oli siis riidanhaastaja, josta piti päästä eroon.
Tällainen tilanne synnyttää hädän kansan
puolesta, joka ei saa kuulla Jumalan sanan lakia ja evankeliumia. Kirkoissa ei
enää julisteta, mitä Jumala on tehnyt Poikansa Jeesuksen Kristuksen kautta,
jotta me saisimme anteeksiannon ja iankaikkisen elämän. Yhä harvempi
ruotsalainen tietää, mikä evankeliumi on ja yhä harvemmat uskovat tämän
evankeliumin.
Kristus on sanonut: Menkää
siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni… Saarnatkaa evankeliumi
kaikille luoduille. Herra on antanut meille tämän käskyn. Meidän tehtävämme
on totella Herraamme ja lähteä. Joissakin seurakunnissa on edelleen hyviä
pappeja, jotka julistavat Jumalan sanaa pelastukseksi. Siitä me iloitsemme ja
haluamme olla heille rohkaisuna. Useimmissa seurakunnissa ei kuitenkaan ole
minkäänlaista Kristus-elämää. Jos ei ole Kristus-elämää, ei ole myöskään
lähetystyötä. Samalla into ja ilo auttaa toisia sisälle uskoon jää puuttumaan.
Lähetyshiippakunnan taustalla on hätä sen puolesta, että kansamme saisi kuulla
Jeesuksesta.
Lähetyshiippakuntaa
tarvitaan, jotta Ruotsiin saataisiin Jumalan sanalle uskollisia pappeja
Evankeliumi Kristuksesta
täytyy julistaa kokonaisuudessaan. Apostoli Paavali kirjoittaa
roomalaiskirjeessä: ”Mutta kuinka he huutavat avukseen sitä, johon eivät
usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he
voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla,
ellei ole julistajaa? Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä?
Niin kuin on kirjoitettu: ”Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää
sanomaa julistavat!” Mutta eivät kaikki ole olleet kuuliaisia evankeliumille.
Sillä Esaias sanoo: ”Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?” Usko tulee siis
kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta” (Room.
10:14-17)
Herra kutsuu ja lähettää
nuoria miehiä meidänkin aikanamme julistamaan Hänen sanaansa ja toimittamaan
Hänen sakramenttejaan. Ruotsin kirkossa Jumalan kutsumat hylätään, elleivät he
kirjallisesti sitoudu tekemään yhteistyötä naispappien kanssa kaikissa
yhteyksissä. Lähetyshiippakunta näkee vastuunsa julistaa Jumalan Sanaa.
Lähetyshiippakuntaa tarvitaan, jotta Herran kutsumat voitaisiin vihkiä
papeiksi.
Jo ennen
lähetyshiippakunnan perustamista alkoi tapahtua. Göteborgiin perustettiin
kymmenen vuotta sitten Församlingsfakulteten, jonka toimintaan kuuluu
tunnustuksellinen kolmevuotinen korkeakoulutason teologikoulutus. Ensimmäiset
kaksi koulutuksen suorittanutta osallistuivat Lutherstiftelsenin
pastoraalikurssille viime syksynä ja nyt he ovat valmiita pappisvihkimykseen.
He ovat molemmat saaneet töitä ja heitä tuetaan vapaaehtoisvaroin. Osa niistä,
joilta papiksi vihkiminen kiellettiin ja jotka on vihitty papiksi ulkomailla,
työskentelee Ruotsissa ja he saavat palkkansa vapaaehtoisten tukirahastojen
kautta.
Asia toisensa jälkeen on
johtanut Lähetyshiippakunnan perustamiseen. Tai oikeammin voisi sanoa: Herra on
eri tavoin johdattanut meidät tähän pisteeseen. Itse olen täysin vakuuttunut
siitä, että tämä kaikki on Herran työtä. On armoa saada olla mukana tässä
työssä. On innostavaa saada tavata nuoria miehiä, joissa Herra on sytyttänyt
pyhän innon viedä eteenpäin sanomaa syntisten Vapahtajasta. On innostavaa saada
tavata koinonioihin kokoontuvia seurakuntalaisia ja nähdä heidän kiitollisuutensa
siitä, että heillä on mahdollisuus kuulla Jumalan Sanaa. Innostavaa on myös
nähdä heidän intonsa, jotta yhä useammat tulisivat kuulemaan Jumalan Sanaa
voidakseen tulla uskoon ja varjelluiksi uskossa Jeesuksen Kristukseen.
Lähetyshiippakunta perustettiin
6.
syyskuuta 2003. Lähetyshiippakunnan perustamisen tukiyhdistys oli valmistellut
perustamista. Tukiyhdistys oli Ruotsin kirkon sisäisten tunnustusliikkeiden
keskustelujen tulos. Kyrklig samling –niminen järjestö oli tehnyt
aloitteen keskustelujen käynnistämiseksi. Kun hahmotelmat alkoivat selkiytyä ja
alettiin puhua piispan- ja pappisvihkimyksistä, eivät kaikki enää kokeneetkaan
voivansa jatkaa matkaa kohti Lähetyshiippakunnan perustamista. Perustamisen
taustajoukoissa on kuitenkin sekä vanhakirkollisia, matalakirkollisia että
korkeakirkollisia ryhmiä. Bertil Gärtnerin kolme Linköpingin kokousta
vaikuttivat suurelta osin siihen, että nämä kolme hengellistä traditiota
löysivät toisensa. Ensimmäinen kokous keräsi lähes kaksituhatta osallistujaa.
Piispa Gärtnerin tavoite oli, että samaan opilliseen perustaan tukeutuvat
tunnustusliikkeet voisivat seisoa samoissa joukoissa nyt, kun Ruotsin kirkon
hengellinen tila on mennyt jo aivan katastrofaaliseksi. Eri liikkeet ovat
edustettuina Lähetyshiippakunnassa, eivät kuitenkaan liikkeinä, vaan niin, että
yksityiset ihmiset ovat tajunneet Lähetyshiippakunnan välttämättömyyden – ei
joskus tulevaisuudessa vaan heti.
Viime vuosi on ollut
kiivastahtinen Lähetyshiippakunnan valmisteluissa ja perustamisessa. Lähetyshiippakunnan
perustamisasiakirja allekirjoitettiin Göteborgissa 6. syyskuuta 2003 Göteborgin
tuomiokirkon kellojen soidessa. Niin juhlavaa tilaisuutta ei hevin unohda. Emme
myöskään unohda piispanvaalia, joka järjestettiin 6. joulukuuta 2003,
Göteborgissa sekin. Ehdokkaita oli nimetty seitsemän, joista kaksi ei lähtenyt
mukaan. Äänestyksen jälkeen äänet laskettiin. Vaalitoimitsija kehotti meitä
käyttämään tämän ajan rukoillen. Olimme kaikki vaiti hiljaisessa rukouksessa –
mikä mahtava hetki se olikaan!
Piispakandidaatteja
valittiin kolme: Göran Beijer Tukholmasta, Lars Artman Etelä-Ruotsin
Örkelljungasta ja minut Länsi-Ruotsista. Länsi-Ruotsista meitä oli nimetty
kolme ehdokasta. Ennen piispanvaalia mietimme, tulisiko kolme piispaa valituksi
samalta suunnalta ja samasta hengellisestä traditiosta. Mutta Herra järjesti
asian niin, että saimme yhden piispan idästä, yhden etelästä ja yhden lännestä.
Lisäksi olemme lähtöisin eri hengellisistä traditioista. Tunnemme itsemme hyvin
pieniksi. Onneksi Herra on luvannut, että Hänen voimansa tulee täydelliseksi
inhimillisessä heikkoudessa.
Emme vielä tiedä,
milloin meidät vihitään piispoiksi. Helmikuun puolessavälissä matkustamme
Keniaan. Piispa Obaren kutsumina osallistumme teologiseen konferenssiin, johon
osallistuu useiden Afrikan luterilaisten kirkkojen edustajia. Piispa Obare on
luvannut tehdä kaikkensa auttaakseen meitä – hän ymmärtää tilanteemme.
Konferenssin jälkeen keskustelemme hänen kanssaan tulevaisuudesta. Meillä on
kaksi vaihtoehtoa:
1) Piispa Obare vihkii
Lähetyshiippakunnan ensimmäiset papit, ja me odotamme piispanvihkimyksen
kanssa.
2) Piispaksi valitut
vihitään piispoiksi, jolloin voimme alkaa vihkiä pappeja Lähetyshiippakunnan
palvelukseen.
Hiippakuntasäännöstö
Lähetyshiippakunta
kokoontuu ensimmäiseen hiippakuntakokoukseensa 17. huhtikuuta 2004.
Päätavoitteena on ottaa käyttöön työryhmän valmistelema ja Lähetysneuvoston
hyväksymä hiippakuntasäännöstö. Seuraavaksi esittelen hiippakuntasäännöstön
pääkohdat, jotka osaltaan selventävät Lähetyshiippakunnan olemusta.
Hiippakuntasäännöstön
tavoite
on määritellä
Lähetyshiippakunnan opillinen perusta, tavoitteet, rakenne ja työmuodot ja
lisäksi sekä edistää että säilyttää jumalanpalvelusyhteisöjen välistä yhteyttä.
Hiippakuntaneuvosto arvioi jatkuvasti hiippakuntasäännöstöä ja tekee siihen
tarvittaessa tarkistuksia.
Opillinen perusta
Lähetyshiippakunnan
oppi, usko ja tunnustus pohjautuu Jumalan pyhään Sanaan, Vanhan ja Uuden
testamentin profeetallisiin ja apostolisiin kirjoituksiin, jotka on tiivistetty
kolmessa pääuskontunnustuksessa: Apostolisessa, Nikean ja Athanasioksen
uskontunnustuksessa sekä muuttamattomassa Augsburgin tunnustuksessa vuodelta
1530, joka hyväksyttiin ja tunnustettiin Uppsalan kokouksessa 1593 ja jota Tunnustuskirjat
kokonaisuudessaan selittää.
Identiteetti
Lähetyshiippakunta on
”yhden, pyhän, yhteisen ja apostolisen kirkon” osa. Se on Jumalan kirkon ja
seurakunnan vapaa provinssi Ruotsissa, muuttumattoman evankelis-luterilaisen
tunnustuksen pohjalla. Lähetyshiippakunta sijoittuu Ruotsin kirkon sisällä
kasvaneeseen ja siellä varjeltuun hengelliseen traditioon ja sen nähdään olevan
ei-alueellinen hiippakunta tämän kirkon ja perinteen sisällä.
Tavoite
Lähetyshiippakunnan tulee
totella Jeesuksen lähetyskäskyä ja tehdä voitavansa, jotta ruotsalaiset
tulisivat uskomaan Häneen ja voisivat viettää jumalanpalvelusta Hengessä ja
totuudessa. Tehtävänä on tukea hiippakuntaan liittyneitä
jumalanpalvelusyhteisöjä ja auttaa uusien yhteisöjen perustamisessa siellä,
missä niille on tarvetta. Sanan palvelijoita tulee koetella ja asettaa
palvelukseen apostolisessa uskossa ja järjestyksessä jumalanpalvelusyhteisöjen
tarpeiden mukaan. Lähetyshiippakunnan tulee rohkaista ja tukea lähetystyötä,
diakoniaa ja opetustyötä. Hiippakunta pyrkii kansainväliseen yhteistyöhön
evankelis-luterilaiselta pohjalta ja luo tarpeen mukaan yhteyksiä muihin
kirkollisiin traditioihin.
Koinoniat
Jumalanpalvelusyhteisöistä
käytetään nimitystä koinonia, mikä tarkoittaa yhteyttä (sekä
pyhien että pyhää yhteyttä). Koinonia on yksityisistä ihmisistä koostuva
yhteisö, joka kokoontuu, jos mahdollista sunnuntaisin, viettämään yhteistä
jumalanpalvelusta. Koinonia voi olla osa Ruotsin kirkon sisällä toimivaa
seurakuntaa. Hiippakuntaan kuuluvat koinoniat ovat itsenäisiä, paikallisia
jumalanpalvelusyhteisöjä, joiden vastuut ja vapaudet on määritelty
hiippakuntasäännöstössä. Koinonian jäsenen tulee olla kastettu sekä uskossa ja
elämässä tunnustaa evankelis-luterilaista uskoa.
Virka ja
palvelustehtävät
Lähetyshiippakunta
hyväksyy ja seuraa Jeesuksen ja apostolien opetusta ja esikuvaa seurakunnan
virasta ja palvelutehtävistä. Jeesus asetti seurakunnan palvelukseen miehiä
opettamaan Sanaa ja toimittamaan sakramentteja. Tämän lisäksi kutsuttiin miehiä
ja naisia seurakunnan erityisiin palvelustehtäviin. Jumalan kutsu Sanan
palvelukseen tapahtuu sisäisen kutsumuksen kautta, joka toteutuu kutsutun
haluna julistaa Evankeliumia uskollisena Jumalan Sanalle. Tämä sisäinen
kutsumus koetellaan seurakunnan ulkoisen kutsun kautta ja vahvistetaan
vihkimällä ja asettamalla palvelija kirkon virkaan.
Yleisen kuvauksen
lisäksi hiippakuntasäännöstössä on määritelty sekä piispan, papin, diakonin tai
diakonissan, saarnaajan että lähetystyöntekijän kelpoisuusvaatimukset ja
tehtävät.
Lähetyshiippakunnan
valtakunnallinen organisaatio
Lähetyshiippakunnan
uskon ja tunnustuksen jakavat koinoniat voivat liittyä hiippakuntaan.
Yksittäiset ihmiset, jotka haluavat tukea hiippakunnan toimintaa, voivat liittyä
Lähetyshiippakunnan tukiyhdistykseen.
Hiippakuntakokouksen kokoonpano on seuraava:
-Kaksi edustajaa
jokaisesta Lähetyshiippakuntaan kuuluvasta koinoniasta
-Piispa- ja
pappiskollegion jäsenet
-Kaksi edustajaa jokaisesta
tukitoiminnassa mukana olevasta lähetysjärjestöstä
-Lähetyshiippakunnan
tukiyhdistyksen edustajia, joita valitaan yksi 15 jäsentä kohti
-Piispa toimii
hiippakuntakokouksen puheenjohtajana
Lähetysneuvosto koostuu kahdeksasta
jäsenestä ja kahdeksasta varajäsenestä, puheenjohtajana toimii piispa.
Neuvostoa valittaessa pyritään siihen, että neuvostossa on sopiva jakauma
maallikoiden ja pappien välillä ja että koinoniat ovat edustettuina.
Konsistori koostuu piispasta,
varajäseninä muut piispat, kolmesta papista ja heidän varajäsenistään sekä
kolmesta maallikkojäsenestä ja heidän varajäsenistään.
Pappiskollegioon kuuluvat
Lähetyshiippakunnan piispat ja konsistoriin valitut papit. Pappiskollegio
nimeää joukostaan opetustoimikunnan, johon kaikki piispat kuuluvat.
Tässä vaiheessa ei ole
koettu välttämättömäksi muotoilla alueellisen organisaation säädöksiä.
Lähetyshiippakunnan taloutta hoitaa toistaiseksi Tukiyhdistys.
Täten olemme käyneet
läpi hiippakuntasäännöstöehdotuksen pääkohdat.
Vähäinen alku
Kaikki eivät
tunnustuksellisissa piireissä ole halunneet ottaa niitä askeleita, joita me
olemme vihkimiskysymyksessä ottaneet. Jotkut hyväksyvät pappien vihkimisen
virkaan, mutta monen mielestä piispanvihkimys on liikaa, koska se vaikuttaa jo
oman kirkon perustamiselta.
Meidän näkemyksemme
mukaan Lähetyshiippakunta on jatkossakin osa Ruotsin kirkkoa ja sen
muuttumatonta evankelis-luterilaista tunnustusta. Niin moni asia on muuttunut
ja päätöksiä on tehty niin monia, ettei Ruotsin kirkko enää seiso evankelis-luterilaisen
Kirkon oppiperustalla. Kirkkolain ensimmäisessä luvussa kylläkin viitataan
Jumalan sanaan ja luterilaisiin Tunnustuskirjoihin, joiden pohjalta kaikki
tulee koetella, mutta käytännössä viittaus on kuollut kirjain.
Lähetyshiippakunta on
vaihtoehtoinen rakenne, mutta se ei ole vaihtoehtoinen kirkko. Eräs
kirkkoherra, joka ei kuulu Lähetyshiippakunnan pappiskollegioon, kirjoitti
meidän kuuluvan niihin, jotka ”pitävät kiinni siitä perustasta, joka
kirkollamme on aina ollut, eivätkä ole lähteneet liukumaan poliittisesti
korrektia vaihtoehtoa kohti… Juuri tällaiset vaihtoehtoiset rakenteet itse
asiassa säilyttävät Ruotsin kirkon hengellisen perinnön. Tämä ei sulje pois
sitä tosiasiaa, että virallisenkin järjestelmän puitteissa edelleen on seurakuntia,
jotka viettävät jumalanpalvelusta Jumalan sana johtotähtenään” (Lainaus
Anders Brogreniltä).
Me olemme pieni
vähemmistö. Tähän mennessä Lähetyshiippakuntaan on liittynyt ainoastaan
yhdeksän koinoniaa. Pappiskollegioon kuuluu kolmisenkymmentä pappia. Mutta
meidän ei tule väheksyä tätä vähäistä alkua. Olemme eri tavoin saaneet nähdä,
että tämä on Jumalan tahto. Valmisteleva työ on ollut tiivistä ja meillä on
ollut lukemattomia opillisia keskusteluja. Nämä keskustelut ovat olleet
rikastuttavia: olemme päässeet syvemmälle evankelis-luterilaiseen oppiin. Ennen
kaikkea: Jumalan sana on tullut meille yhä rakkaammaksi.
Mutta jos ei Herra
huonetta rakenna, sen rakentajat turhaan vaivaa näkevät. Rukouksessa ja
hiljentyen Jumalan sanan ääreen olemme etsineet Jumalan johdatusta. Kristus on
kirkkonsa Herra. Häntä me tahdomme seurata ja totella. Kristuksen evankeliumi
on se, jota tulee julistaa. Jotta Jumalan Pyhä Henki pääsisi ihmisten sydämiin
tuoden Evankeliumin ihanan sanoman, tarvitaan myös Jumalan lain saarnaa.
Tahdomme olla käytössä Jumalan lähetystyössä. Tahdomme tehdä mahdolliseksi sen,
että ihmiset voivat kohdata Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen. Tahdomme, että
kirkkokansa, joka enää ei ole saanut kuulla Jeesuksesta, voisi taas kuulla,
päästäkseen syvälliseen uskoon ja syvempään lähimmäisenrakkauteen.
HE VALITSIVAT TOISEN
TIEN
Arne Olsson
”Ja Jumala kielsi heitä
unessa Herodeksen tykö palaamasta, ja he menivät toista tietä takaisin omaan
maahansa”
(Matt. 2:12).
Näin sanotaan käyneen
itämaan tietäjille heidän palatessaan Beetlehemistä pyhän perheen luota.
Tietäjät olivat lopultakin löytäneet Jeesus-kuninkaan, jolle he olivat
osoittaneet kunnioitustaan lahjoillaan. Nyt oli paluumatkan aika. Jumala
kuitenkin ilmestyi heille unessa ja varoitti heitä: tietäjien tuli valita
toinen paluureitti. Tuloreitti oli tietäjille tuttu ja se olisi mahdollisesti
ollut turvallisempikin. Mutta tietäjät tottelivat Jumalan käskyä.
He valitsivat toisen
tien kotimaahansa, eivät itsensä, vaan Jeesuslapsen tähden. Herodes, pahan
edustaja, halusi tappaa Jumalan Pojan. Jeesus syntyi kulkeakseen kohti
kärsimystä ja kuolemaa, mutta ei vihollisen, vaan Jumalan ehdoilla. Paljon oli
vielä edessä ennen kuin tulisi Golgatan aika.
Tietäjät valitsivat toisen
tien Vapahtajan tähden. He uhmasivat Herodeksen käskyä ilmoittaa tälle lapsen
sijainnista. Jumalan käskyt ovat maailman mahteja tärkeämpiä. Voisi myös sanoa
niin, että tietäjät valitsivat toisen tien meidän tähtemme, ihmisten
pelastuksen tähden. Jeesuksesta oli tuleva kaikkien Vapahtaja.
Tulee aikoja, jolloin
meidän on toimittava tietäjien tavoin: meidän on valittava toinen tie
päästäksemme kotimaahamme. Taivas on kotimaamme, sanoo apostoli Paavali.
Sinne me tahdomme päästä ja tahdomme saada mahdollisimmat monet mukaan. Jumala tahtoo,
että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden eli
Kristuksen. Ilman Jeesusta Kristusta tämä ei onnistu. Yhden yksikään ei löydä
oikeaa tietä kotiin, ellei Jeesus saa olla hänen Herransa ja Vapahtajansa,
ellei Hän saa olla se, joka Hän Sanassa sanoo olevansa. Tässä tilanteessa Herra
tulee niiden luokse, jotka haluavat olla uskollisia, ja sanoo: Valitkaa toinen
tie! Älkää valitko tämän maailmanajan laveaa trenditietä, jota useimmat
haluavat meidän kulkevan.
Me haluamme olla
kuuliaiset Jumalalle. Valitsemme toisen tien, emme itsemme, vaan ihmisten
tähden. Valitsemme toisen tien niiden ihmisten tähden, joita Herra kutsuu
papeikseen ja opettajikseen. Valitsemme toisen tien Jeesuksen tähden.
Monet tahtovat tappaa
Kristuksen. Hänet halutaan säilyttää pikkuruisena lapsena, joka ei tee
kenellekään mitään pahaa. Opetetaan, että ihminen on Jumalan lapsi ilman
kääntymystä ja uskoa Jeesukseen; että lapseus löytyy jokaisen ihmisen
sisimmästä. Valtaosa Jumalan sanasta on pantu sulkuihin. Nekin kohdat
sivuutetaan, joissa sanotaan, ettei ihminen ilman uudestisyntymistä voi nähdä
Jumalan valtakuntaa ja että ilman uskoa Jumalan Poikaan ihminen on tuomittu.
Jeesuksen Kristuksen ei anneta olla Herra ja näin pyritään tappamaan Kristus
olemasta se, joka Hän todella on: Jumalan Poika ja ihmisten ainoa ja
välttämätön Vapahtaja. Kukaan ei voi tappaa Kristusta, mutta ihmiset voivat
toiminnallaan pyrkiä estämään todellisen Kristuksen julistamisen.
Jotta Jumalan sana
tulisi julistetuksi ihmisten pelastuksesi, meitä kehotetaan valitsemaan toinen
tie nykyajan lavean trenditien sijaan. Valitkaa se tie, jolla Jumalan sana on
ainoa johtotähti. Valitkaa se tie, jossa huolehditaan omasta ja toisten
pelastuksesta. Valitkaa se tie, jossa otetaan vastaan heidät, jotka Jumala on
kutsunut Sanaansa julistamaan.
Jeesus valitsi aivan eri
tien kuin mitä häneltä odotettiin. Siksi Häntä pilkattiin ja halveksuttiin. Hän
oli sellainen, jota näkemästä ihmiset peittivät kasvonsa, jota emme minäkään
pitäneet. Jeesus kulki sen tien, jota varten Hänet lähetettiin. Tämän tien
Hän kulki meidän tähtemme ja kaikkien ihmisten tähden.
Jeesus sanoo: Seuraa
minua! Kulkekaamme toista tietä, joka yksin on Jeesus. Sillä tiellä annamme
Jumalan Sanansa ja Henkensä kautta tuoda joka ikisen meistä kääntymykseen,
annamme Hänen kasvattaa ja johdattaa meitä. Se on kuuliaisuuden tie;
kuuliaisuutta Jumalan pyhää tahtoa kohtaan, joka on ilmoitettu Hänen pyhässä
Sanassaan. Sillä tiellä Hän antaa meille hädän toisten ihmisten pelastuksesta.
Jeesus tahtoo myös, että otamme vastuun palvelijoista, jotka Hän kutsuu
julistamaan Sanaansa.
Löytääkö Ruotsin kansa
tien kotiin Jumalan luo? Nykyajan trenditie, jossa Jeesuksen ei anneta olla
Herra, kulkee useiden seurakuntien, kirkkoneuvostojen, hiippakuntien ja
kirkolliskokouksen kautta. Tämän seurauksena ihmiset eivät saa kuulla Jumalan
sanaa, jonka kautta Pyhä Henki vaikuttaa kääntymystä ja uskoa ainoaan
Vapahtajaamme, Jeesukseen Kristukseen. Ne, jotka uskollisina haluavat pitää
kiinni Jeesuksesta Kristuksesta, eivät saa sieluilleen ravintoa pysyäkseen
vahvoina uskon taistelussa. Siksi jotkut ovatkin kuulleet Herran varoituksen:
Valitkaa toinen tie. Silloin ei voi muuta kuin totella, riippumatta siitä,
kuinka epävarmalta tulevaisuus näyttää.
Saamme nöyrästi
rukoilla:
Herra, me tahdomme
kulkea Sanasi tiellä. Anna meille siksi viisauden, rohkeuden ja kestävyyden
Henki. Muistuta meille yhä uudestaan, että ellet Sinä huonetta rakenna, niin me
turhaan vaivaa näemme. Jeesus Kristus. Koska Sinä olet Herra, koska Sinä tahdot
meidän ja kaikkien ihmisten pelastuvan, koska Sinä olet ainoa tie todelliseen
kotimaahamme ja koska Sinä yhä tänäänkin kutsut nuoria miehiä julistamaan
Sanaasi, emme voi muuta kuin kiittää, ylistää, totella ja palvella Sinua.
Aamen.
Suomennokset: FM Pia
Pietilä