C. F. W. Walther (1811-1887), teol. tri
”Ja minä elän; ja minä olin kuollut, ja katso, minä
elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja helvetin avaimet” (Ilm. 1:18, Waltherin käyttämän käännöksen mukaan).
Kuoleman ja helvetin avaimet, Jeesuksen Kristuksen
ylösnousemuksen todellinen hedelmä
1.
Missä määrin nämä avaimet ovat todellinen hedelmä?
2.
Miksi tämä on niin tärkeää meille ja kaikille ihmisille?
1. Koska Kristus ei ole ainoastaan tosi ihminen vaan
samanaikaisesti tosi Jumala ja iankaikkinen elämä, ei ole kerrassaan mitään
epäilystä siitä – sikäli kuin hän on elävä Jumala – että hänellä on helvetin ja
kuoleman avaimet, että hänellä on täydellinen valta helvetin ja kuoleman yli ja
että hänellä on ollut se iankaikkisuudesta.
Mutta, kun Ylösnoussut sanoo Johannekselle: ”Ja
minä elän; ja minä olin kuollut, ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti, ja
minulla on kuoleman ja helvetin avaimet”, on selvää, että hän puhuu jostain
täysin eri asiasta. Hän osoittaa, että hän on saanut helvetin ja kuoleman
avaimet hedelmänä siitä, että hän virkosi jälleen henkiin eli hänen
ylösnousemisestaan. Nyt hänellä on nämä avaimet vielä toisessa, täysin
erityisessä merkityksessä. Herää kysymys: missä merkityksessä?
Ystäväni, ymmärtääksemme sen meidän täytyy palata
mietiskelyssämme ensimmäisiin ihmisiin. Kun he lankesivat syntiin ja synnin
kautta kuolemaan ja Jumalan vihan alle, eivät ainoastaan he vaan koko ihmissuku
oli langennut. Apostoli sanoo: ”Sen tähden, niin kuin yhden ihmisen kautta
synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien
ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet” (Room. 5:12). Tuosta
onnettomasta syntiinlankeemuksesta lähtien koko maailmasta tuli kuoleman maa ja
koko ihmiskunnasta kuoleman saalis. Puhukoot viisaat sitä vastaan mitä voivat,
kiistelyllä tai järkeilyllä ei voi poistaa tätä tosiasiaa; niin kauan kuin on
olemassa ihmisiä, on yleinen, yleismaailmallinen, päivittäinen ja hetkittäinen
kokemus: ihmisen täytyy kuolla. Kuolemaa vastaan ei suojele mikään
viisaus – sitä ei voi harhauttaa; eivät mitkään rikkaudet – sitä ei voi lahjoa;
ei mikään valta – sitä ei voi kukistaa; ei mikään majesteetti – se ei ole
sokaistavissa tai pelotettavissa. Vanhojen ja nuorten, ylhäisten ja alhaisten,
viisaiden ja tyhmien, rikkaiden ja köyhien, kuninkaan ja kerjäläisen,
kunniallisten ja kelvottomien, lyhyesti, jokaisen, jota ihmiseksi kutsutaan,
täytyy kuolla. Kaikkia ihmisiä koskee tämä lausuma. Kuolemaa vastaan ei ole
parannuskeinoa. Ikävä kyllä sille, jolle Kristuksen ylösnousemuksen salaisuus
ei ole vielä selvinnyt, ei kukaan voi taata, millainen hänen kohtalonsa on kuoleman
jälkeen. Jos hän kysyy omaltatunnoltaan, se sanoo: kuolema ei ole loppu,
kuoleman jälkeen sinua odottaa tuomio ja helvetti, sillä sinä olet syntinen ja
Jumala on pyhä ja vanhurskas Jumala.
Jos todella on olemassa avain, jolla kuolema ja
helvetti voidaan lukita, niin että voidaan nousta kuolemasta elämään,
helvetistä taivaaseen, niin mikä tämä avain voi olla ja mikä sen täytyy olla?
Koska mikään muu kuin synti ei saata meitä kuoleman valtaan ja helvetin
partaalle, ei meitä voi vapauttaa mikään muu kuin vanhurskaus, ja ennen kaikkea
täydellinen vanhurskaus, joka kelpaa Jumalan edessä. Katsohan, kun Kristus
palasi eloon ja nousi kunniakkaasti haudastaan, toi hän valoon vanhurskauden,
vieläpä täydellisen vanhurskauden, joka kelpaa Jumalan edessä.
Jumala tiesi etukäteen, että ihminen lankeaisi
syntiin, kuolemaan ja helvettiin, mutta hän ei tahtonut, että yksikään hänen
kuvakseen luotu olento hukkuisi. Käsittämättömässä rakkaudessaan hän teki
Poikansa kanssa tämän sopimuksen: jos Poika ottaisi itselleen langenneen
ihmisen luonnon, suostuisi siihen, että kaikkien ihmisten synnit luetaan
hänelle ja sovittaisi ne kärsimällä ja kuolemalla, silloin Isä lukisi Poikansa
sovituksen kaikille ihmisille ja kaikki, jotka vastaanottavat sen uskossa, hän
julistaisi vanhurskaiksi. Ja katsohan, käsittämättömässä rakkaudessaan Jumalan
Poika suostui mielellään tähän hämmästyttävään sopimukseen ja tuli todella
ihmiseksi.
Joka kerta, kun me katsomme jumalihmistä, hänen
sikiämisestään hänen lepoonsa maan povessa, meidän täytyy tarkastella häntä
sellaisena, jonka päällä ei ole hänen oma syntinsä vaan meidän syntimme. Hän
tuli tänne maan päälle meidän syntimme päällänsä. Meidän syntimme päällänsä hän
vaelsi täällä maan päällä. Meidän synneillämme kuormattuna hän kolmenkymmenen kolmen
vuoden nöyryyden, epäsuosion ja kurjuuden jälkeen saapui Getsemaneen, lankesi
Jumalan eteen ja hänen kasvoillaan näkyi ennakkoaavistus hänen kuolemastaan
ristillä. Hän hikoili veristä hikeä. Hän paini kuoleman kanssa ja huusi: ”Isä,
jos sinä tahdot, niin ota pois minulta tämä malja” – hän tarkoitti
ristinkuolemansa maljaa – ”älköön kuitenkaan tapahtuko minun tahtoni, vaan
sinun” (Matt. 26:39). Katso, Jumalan viha ei ollut vielä lepytetty, hänen
vanhurskautensa hyvitys ei ollut vielä täydellinen. Isä ei ottanut maljaa
häneltä. Hän salli enkelin virvoittaa häntä, mutta ainoastaan vahvistaakseen
hänen inhimillistä luontoaan viimeistä, pahinta kärsimystä varten.
Sen tähden, kun me näemme Kristuksen tuotuna Kaifaan
ja Pilatuksen tuomioistuimen eteen ja kuulemme hänelle lausuttavan tuomion: ”Hän
on vikapää kuolemaan” (Matt. 26:66), meidän ei pitäisi katsoa ainoastaan
ihmisten toimia. Vaikka tämä tuomio oli ihmisten jumalattomasti julistama, se
oli samalla Isän Jumalan oikeudenmukainen tuomiopäätös. Kristus itse kiinnittää
huomiomme siihen Pilatuksen edessä sanoessaan: ”Sinulla ei olisi mitään
valtaa minuun, ellei sitä olisi annettu sinulle ylhäältä” (Joh. 19:11). Sen
tähden Jumala itse julisti Kristukselle tuomiopäätöksen: ”Sinä olet vikapää
kuolemaan”, kun tämä kaikkien syntisten sijasta ja heidän syntinsä
päällensä sälytettynä seisoi hänen, kaiken lihan Tuomarin, edessä.
Niinpä me lopulta näemme Kristuksen Jumalan Karitsana,
joka kantoi pois maailman synnit kulkien Golgatalle. Siellä,
sanoinkuvaamattomassa tuskassa, taivaan ja maan torjumana, Jumalan ja ihmisten
hylkäämänä, äänekkäästi valittaen hän kuolee verta vuotaen kirotulla ristin
puulla. Niin, meidän syntiemme kuorma makasi vielä hänen kylmän, jäykän ja
haavoitetun ruumiinsa päällä, ja se pakotti hänet menemään haudan syvyyksiin.
Siten Isä Jumala toteutti Pojassaan kaiken sen, mitä
hän oli ajatellut toteuttaa kaikissa ihmisissä heidän syntiensä tähden, myös
tämän lauseen: ”pitää sinun kuolemalla kuoleman”, ja: ”maasta sinä
olet, ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman”. Kristus oli myös tyhjentänyt
viimeiset pisarat sovituksen katkerasta maljasta, jonka hänen Isänsä oli
hänelle antanut, aina ristinkuolemaansa saakka, niin, aina siihen saakka, että
hän oli vangittuna haudan maanalaiseen vankilaan.
Mutta mitä tapahtui? Kristus nousi kuolleista
kolmantena päivänä Isän Jumalan itsensä herättämänä. Ja millaisena me nyt
näemme hänet? Me näimme hänen olevan kehdosta ristille saakka kaksin kerroin
taipuneena syntiemme kuorman vuoksi ja vaipuvan hautaan. Mutta nyt me näemme
hänet pää ylös kohotettuna, vapaana kaikista synneistämme.
Ennen me näimme hänen vaeltavan palvelijan hahmossa
nöyränä vihollistensakin keskellä meidän syntiemme tähden, mutta nyt me näemme hänet
jumalallisessa, kuninkaallisessa majesteetissa, joka on paljastettu ainoastaan
hänen uskovilleen. Ennen me näimme hänet Isän itsensä kuolemaan tuomitsemana
meidän syntiemme tähden; nyt me näemme hänet kaikesta syyllisyydestä ja
rangaistuksesta vapautettuna Isän Jumalan toimesta, joka itse herätti hänet
kuolleista.
Ennen me näimme hänet kuoleman ja helvetin
velkavankilaan heitettynä meidän syntiemme tähden. Nyt me näemme hänet vapaaksi
päästettynä, sellaisena, joka on sovittanut kaiken velan. Ennen me näimme hänen
polkevan Jumalan vihan viinikuurnan meidän syntiemme vuoksi. Me näimme hänen
vajoavan ikään kuin kukistettuna, helvetin myrkyllisen käärmeen kantapäähän
haavoittamana. Mutta nyt me näemme hänen viettävän voitonjuhlaa ja saatanan
kiemurtelevan avuttomana murskattu pää kaikkivaltiaan Voittajan jalan alla.
Ennen me näimme hänen painivan kuoleman kanssa meidän
syntiemme tähden; me näimme hänet kuoleman saaliina. Nyt me näemme hänen
ainiaaksi vapautuneena kuoleman ja helvetin vankilasta, kirkastettuun
ruumiiseen pukeutuneena, eikä kuoleman murtunut pistin enää ikinä ole koskeva
häneen.
Ennen me kuulimme hänen valittavan: ”Minä olen mato
enkä ihminen” (Ps. 22:7); nyt me kuulemme hänen huutavan jumalallisessa
majesteetissa: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä...”
ja: ”Ja minä elän; ja minä olin
kuollut, ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja
tuonelan avaimet.”
Niinpä nyt on selvää, mitä Ylösnoussut tarkoittaa
sanoa: hän todistaa, että noustuaan ylös kuolleista hänellä on helvetin ja
kuoleman avaimet. Hänellä on valta yli helvetin ja kuoleman, ei ainoastaan
Jumalana vaan myös jumalihmisenä ja Vapahtajana, ei ainoastaan itseään vaan
kaikkia niitä varten, joiden puolesta ja joiden sijasta hän laskeutui kuoleman
ja helvetin asuinsijaan kaikkien syntisten puolesta Takaajana ja Sijaisena,
välimiehenä Jumalan ja ihmisen välillä, taivaan ja maan Kaikkivaltiaana. Sillä
kuten koko syntinen maailma tuomittiin ja rangaistiin hänessä, ts. hänen
kuolemassaan, niin nyt hänessä, ts. hänen ylösnousemisessaan koko syntinen
maailma on myös päästetty vapaaksi synnistä ja vanhurskautettu. Samoin kuin
koko ihmiskunta lankesi ensimmäisessä Aadamissa ja hänen kanssaan, niin se nyt
on myös noussut ylös toisessa Aadamissa ja hänen kanssaan. Samoin kuin
ensimmäinen Aadam jätti koko ihmiskunnalle perinnöksi synnin, kuoleman ja
helvetin, niin hän on nyt jättänyt sille perinnöksi vanhurskauden ja
pelastuksen.
2. Näin me olemme nähneet, missä määrin helvetin ja
kuoleman avaimet ovat Kristuksen ylösnousemuksen todellinen hedelmä.
Pohtikaamme toiseksi sitä, miksi tämä on niin tärkeää meille ja kaikille
ihmisille.
Ensimmäinen syy on tämä: koska Kristus on asettanut
nämä avaimet sanaansa ja sakramentteihinsa. Uskon kautta jokainen voi ottaa ne,
avata kuoleman ja helvetin, jättää vankilansa ja pelastua. Jos Kristus olisi
tahtonut helvetin ja kuoleman avaimet vain itselleen, se ei olisi vaatinut
hänen katkeraa kärsimistään ja kuolemaansa eikä hänen kunniakasta
ylösnousemistaan, sillä Jumalana hänellä oli ne iankaikkisuudesta saakka. Mutta
koska Kristus ei kamppaillut kuoleman ja helvetin kanssa itsensä tähden eikä
hän antautunut näiden ihmiskunnan vihollisten nieltäväksi itsensä tähden vaan
ainoastaan ihmisten sijasta ja heidän hyväkseen, niin hän ei myöskään
kukistanut näitä vihollisia itsensä tähden vaan meidän tähtemme. Koska avain,
joka yksin avaa helvetin ja kuoleman, on täydellinen vanhurskaus, joka kelpaa
Jumalan edessä, niin jokaisen henkilön täytyy omistaa itselleen Kristuksen vanhurskaus,
jonka hän toi elämään, ellei hän tahdo pysyä kuoleman ja helvetin vankina.
Kristus huolehti myös siitä. Kun hän oli noussut
kuolleista, hän sanoi opetuslapsilleen: ”Minulle on annettu kaikki valta
taivaassa ja maan päällä”, ts. minulla on helvetin ja kuoleman avaimet. ”Menkää
siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heidät Isän ja
Pojan ja Pyhän Hengen nimeen”, hän jatkaa. ”Joka uskoo ja kastetaan, se
pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.” Te näette, että
sen vallan nojalla yli helvetin ja kuoleman, minkä Kristus sai
ylösnousemuksessaan kaikkien ihmisten hyväksi, hän käskee saarnata evankeliumia
kaikille luoduille ja kastaa kolmiyhteisen Jumalan nimeen luvaten, että joka
uskoo ja kastetaan, se pelastuu. Näin ollen hän asetti helvetin ja kuoleman
avaimet evankeliumiinsa ja määräsi, että jokaisen on otettava ne vastaan
uskomalla evankeliumiin.
Miten tärkeää, miten sanoinkuvaamattoman lohdullista,
että Kristuksella, Ylösnousseella, on helvetin ja kuoleman avaimet! Nyt kuka
tahansa, joka tahtoo ne, voi saada ne. Hänen tarvitsee vain kuulla ja uskoa
evankeliumi, ja helvetin ja kuoleman, samoin kuin elämän ja taivaan, avaimet
pannaan hänen käteensä. Sillä se, joka on avannut kuoleman vankilan, astuu
elämään, ja se, joka avaa helvetin vankilan, astuu taivaaseen.
Rakkaat kuulijani, älkää antako tämän olla turhaan
teille sanottua, vaan tarrautukaa siihen tänä päivänä molemmin käsin. Älkää
sanoko, että synnin, kuoleman ja helvetin vankila, jossa te ehkä vielä olette,
on lukittu rautaisilla, vieläpä timanttisilla porteilla, niin että teidän on
mahdotonta vapauttaa itseänne. Pitäkää mielessänne: se, jolla on oikea avain,
voi avata portin, joka on lukittu tuhatkertaisesti. Mutta nyt helvetin ja
kuoleman avain on teidän ulottuvillanne: se on se Jeesuksen Kristuksen
vanhurskaus, joka on evankeliumissa ja jota teille juuri nyt saarnataan.
Uskokaa, oi uskokaa se, ja teillä on tuo avain. Jos te pidätte siitä kiinni
uskon kädellä loppuun asti, te ette koskaan näe kuolemaa.
Monet saattavat sanoa: eivätkö uskovat kuitenkin
kuole? Vastaan: eivät! Yksikään uskova ei todellisuudessa kuole. Tietysti
näyttää siltä, että he kuolevat aivan kuten epäuskoisetkin, mutta siltä
ainoastaan näyttää. He vaipuvat hiljaa ja rauhallisesti uneen, jota me kutsumme
kuolemaksi, koska se näyttää kuolemalta. Heidän sielunsa, joilla on helvetin ja
kuoleman avaimet, menevät siunattuun iankaikkisuuteen, ja heidän ruumiinsa vain
odottavat vähän aikaa haudan huoneessa sitä, että heidän päänsä, Jeesuksen
Kristuksen – hänen, joka on kulkenut heidän edellään – kaikkivaltias ääni
herättää ne tuomiopäivän onnellisena pääsiäisaamuna.
Se, että helvetin ja kuoleman avaimet ovat Jeesuksen
Kristuksen ylösnousemuksen todellinen hedelmä, on sanoinkuvaamattoman tärkeää
meille ja kaikille ihmisille, koska Kristuksella yksin on nämä avaimet ja siksi
kaikkien niiden, jotka hylkäävät Kristuksen, täytyy pysyä kuoleman ja helvetin
vankilassa; heille ei ole mitään toivoa; he eivät voi pelastua.
Sinä epäuskoinen, joka joko et tahdo uskoa, että
Kristus on todellisesti kuollut ja noussut kuolleista, tai joka et tahdo uskoa,
että hän kuoli sinun syntiesi tähden ja nousi jälleen sinun vanhurskauttamisesi
tähden, tiedä tämä: sinä olet syntinen aivan kuten kaikki ihmiset ovat; sinä et
voi kieltää tätä ja sinä olet jo kuoleman maassa ja vallassa Jumalan pyhän
vihan tähden. Mutta sinulla ei ole avainta avataksesi kuoleman, tämän helvetin
liitteen, vankila, sillä sinulla ei ole sitä vanhurskautta, joka kelpaa pyhän
Jumalan edessä. Voi sinua, kun kuolema tulee helvetin pyövelinä noutaakseen
sinut pois! Sinä kiemurtelet turhaan sairasvuoteellasi rynnätäksesi pois
kuoleman väkevistä käsistä. Sinä etsit turhaan avainta, joka avaa kuoleman
valtakunnan portit, sillä sinä havaitset, että sinun vanhurskautesi voi
paiskata taivaan kiinni sinun edessäsi, mutta se ei voi avata sitä.
Voimattomana vastustamaan ja pelastamaan itsesi kuolema syöksee sinut helvetin
pimeään kuiluun kuulemaan siellä kaiken iankaikkisuuden saarnaa, että Kristus
todella nousi ylös ja oli lunastanut myös sinut, ettei sinua ole tuominnut
iankaikkisesti mikään muu kuin sinun epäuskosi.
Niinpä sinä ja kaikki te, jotka tähän hetkeen saakka
ette ole uskoneet, kuulkaa tänä päivänä ylösnousseen Lunastajan
majesteetillinen ääni: ”Ja minä elän; ja minä olin kuollut, ja katso, minä elän
aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja helvetin avaimet.” Ottakaa,
oi ottakaa uskossa vastaan nämä suuret, siunatut sanat, joissa on teidän
kuolemanne ja teidän elämänne, teidän helvettinne ja teidän taivaanne!
Tunnustakaa, että te olette syntisiä ja syntisinä langetkaa hänen eteensä,
ainoan elämän ja kuoleman, taivaan ja helvetin, Herran eteen. Tarttukaa uskossa
hänen polviinsa ja huutakaa Tuomaan kanssa: ”Minun Herrani ja minun
Jumalani.” Ja se on tapahtunut – samalla hetkellä Kristus ojentaa myös
teille helvetin ja kuoleman avaimet, ja silloin tekin voitte Paavalin kanssa
pilkata helvettiä ja kuolemaa ja huudahtaa: ”’Kuolema on nielty ja voitto
saatu.’ Kuolema, missä on sinun voittosi? Kuolema, missä on sinun otasi? Mutta
kuoleman ota on synti, ja synnin voima on laki. Mutta kiitos olkoon Jumalan,
joka antaa meille voiton meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta!” (1.
Kor. 15:54-57). Aamen. Kyrie eleison! Aamen! Aamen!
Sermons of C. F. W.
Walther. Suomennos: Hannu Lehtonen