1. Kor. 15:3-7:n selitys
Martti Luther
”Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä
itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden,
kirjoitusten mukaan, ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista
kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan, ja että hän näyttäytyi Keefaalle,
sitten niille kahdelletoista. Sen jälkeen hän näyttäytyi yhtä haavaa enemmälle
kuin viidellesadalle veljelle, joista useimmat vielä nytkin ovat elossa, mutta
muutamat ovat nukkuneet pois. Sen jälkeen hän näyttäytyi Jaakobille, sitten
kaikille apostoleille.”
Näillä sanoilla hän selittää ja toistaa sen
evankeliumin, jonka hän oli heille julistanut ja jonka kautta heidän täytyisi
pelastua ja tulla autuaiksi. Hän laatii sen vuoksi kokonaisen Kristuksen
ylösnousemusta koskevan saarnan, jota voitaisiin hyvin lukea ja käsitellä
pääsiäispäivänä. Kristuksen ylösnousemus näet antaa perustuksen ja syyn tälle
kuolleitten ylösnousemusta koskevalle uskonkohdalle, jonka hän on ottanut
käsiteltäväkseen, ja sen hän tässä saarnassaan todistaa todella väkevästi ja
vakuuttavasti, sekä kirjoitusten että monien elävien ihmisten ynnä muun
todistuksen nojalla. Hän tahtoo sanoa: ”En ole antanut teille mitään muuta kuin
sen, minkä itsekin olen saanut, enkä edelleenkään osaa autuutemme perustaksi saarnata
muusta kuin Herrasta Kristuksesta, kuinka hän on sekä todellisesti kuollut että
todellisesti noussut jälleen ylös kuolleista. Tämä on sisältö ja ydin minun
evankeliumissani, johon me, minä ja te, olemme kastetut ja jonka perustalla me
pelastumme. En ole sitä siis varastanut enkä keksinyt omasta päästäni enkä
uneksinut, vaan minä olen saanut sen Kristukselta itseltään”. Tässä hän antaa
piikin noille väärille opettajille, ikään kuin sanoen: ”Jos he saarnaavat
teille jotakin muuta, niin se ei mitenkään voi olla Kristukselta saatua vaan
sen täytyy olla heidän omia uniaan ja keksittyä. He eivät näet missään
tapauksessa ole saaneet sitä meiltä eivätkä muilta apostoleilta, koska
meillähän on kaikilla sama saarna ja me olemme kaikki yksimielisiä, vielä vähemmän
Kristukselta; sen vuoksi sen täytyy olla pelkkää eksytystä ja petosta”.
Samoin hän myös Galatalaiskirjeessä (1:11, 12, 17)
kerskaa vääriä apostoleja vastaan, ettei hän ole saanut oppiaan ihmisiltä, ei
myöskään apostoleilta itseltään, ja ettei hänen saarnansa ole lähtöisin
ihmisjärjestä eikä -kyvystä vaan on sellainen saarna, jota ihminen ei ole
keksinyt ja jota hän ei ole itsestään tiennyt eikä itseltään saanut vaan joka
hänen on täytynyt saada jumalallisen ilmestyksen kautta, mistä he eivät voi kerskata
eivätkä sellaista todistaa. Jopa niin vähän hän on hyödyntänyt ja käyttänyt
omaa ymmärrystään sen saadakseen, että aiemmin hän vainosi sitä mitä ankarimmin
ja raivosi sitä vastaan kuin raivostunut hullu koira. Niin täydellisesti on
Jumalan sana kaiken järjen yläpuolella, myös apostolien oman taidon ja
viisauden yläpuolella, ettei kukaan voi omin voimin ja oman ymmärryksensä
avulla päätyä sellaiseen, saati tehdä tai keksiä jotain parempaa, kuten nuo
väärät apostolit korinttolaisten luona väittivät.
Hän antaa nyt heidän vääriä opettajiaan vastaan kaksi
eri todistusta Kristuksen ylösnousemuksesta esittämälleen saarnalleen tai
evankeliumilleen. Ensiksi, että hän on saanut sen kirjoituksista, ja todistaa
sen niillä. Toiseksi, että hän ja moni muu on nähnyt Kristuksen ylösnousseena.
Luotettavan miehen merkki näet on, että hän kykenee myös todistamaan ja
vahvistamaan sen, mitä hän saarnaa tai sanoo, ei pelkästään sanoilla todistaen
vaan myös teoilla ja esimerkillä, sekä omallaan että toisten. Niin hän tässä luetteleekin
sitten peräkkäin ne Kristuksen ylösnousemuksen todistajat, jotka olivat nähneet
hänet; ensin Keefas eli Pietari, sitten kaksitoista apostolia, joille kaikille
hän näyttäytyi elävänä, niin että he näkivät hänet ja kuulivat häntä, ja
seurusteli heidän kanssaan ulkonaisessa, ruumiillisessa olomuodossa, sen
jälkeen enemmän kuin viisisataa koolla ollutta veljeä, sitten myös erikseen
Jaakob, ja viimeksi kaikki apostolit. Tässä hän kutsuu – toisessa merkityksessä kuin niitä
kahtatoista – apostoleiksi kaikkia, jotka Kristus oli lähettänyt saarnaamaan.
Ne kaksitoista hän näet valitsi erikseen (johonkin enempään kuin pelkiksi
apostoleiksi eli sanansaattajiksi) hänen todistajikseen, ei ainoastaan hänen
ylösnousemuksensa todistajiksi vaan koko hänen elämänsä, hänen sanojensa ja
tekojensa todistajiksi, niiden näkijöiksi ja kuulijoiksi, jotta he
levittäisivät Kristuksen jälkeen evankeliumia. ”Nämä kaikki yhdessä minun
kanssani”, sanoo hän, ”ovat luotettavia todistajia sille, minkä me näimme ja
koimme tapahtuvan siten kuin kirjoitukset sen etukäteen ilmoittivat”.
Ja katso, miten hän jälleen kiittää ja ylistää
kirjoitusten ja ulkonaisen sanan todistusta painottamalla ja toistamalla sanaa ”kirjoitusten
mukaan”; varmaankaan ei ilman syytä. Ensiksikin hän nimittäin tahtoo tällä
tavalla torjua ne hullut henget, jotka halveksivat Raamattua ja ulkonaista
saarnaa ja etsivät niiden sijaan muita, salaisia ilmestyksiä, kuten nykyisin
kaikkialla viliseekin sellaisia perkeleen villitsemiä henkiä, jotka näkevät
Raamatun kuolleena kirjaimena ja kerskaavat pelkästä Hengestä; ja kuitenkaan he
eivät pidä sanaa eivätkä säilytä Henkeä. Mutta tässä kuulet, kuinka Paavali
ilmoittaa kirjoitukset vahvimmaksi todistuksekseen ja osoittaa, että oppimme ja
uskomme voi säilyä ainoastaan ulkonaisen eli kirjoitetun sanan perustalla,
sanan, joka on kirjoitettu kirjaimin ja jota hän tai muut ovat suullisesti
saarnanneet, sillä tässä lukee selvästi ”kirjoitukset”, ”kirjoitukset”.
Kirjoitukset kuitenkaan eivät ole pelkkä Henki, josta
he kuolaavat, että Hengen täytyy yksin vaikuttaa, Raamattu on kuollut kirjain
eikä voi antaa elämää. Asia on näin: vaikka ulkonainen sana itsessään ei anna
elämää, sen täytyy kuitenkin olla mukana ja tulla kuulluksi eli vastaan
otetuksi ja Pyhän Hengen täytyy vaikuttaa sen kautta sydämessä ja sydämen
täytyy uskossa sanan kautta ja sanassa pelastua perkeleeltä ja kaikilta
kiusauksilta, tai, jos usko luopuu sanasta, sen täytyy pian menettää Kristus ja
Henki kokonaan. Sen tähden sinun on paras olla suuremmin kerskaamatta Hengestä,
jos sinulla ei ole ilmoitettua, ulkonaista sanaa, sillä se ei varmasti ole
mikään hyvä henki vaan itse perkele helvetistä. Pyhä Henki on näet pukenut
viisautensa ja neuvonsa ja kaikki salaisuudet sanaan ja ilmoittanut ne
Raamatussa, niin ettei kenelläkään pitäisi olla syytä etsiä tai tutkia enää
mitään muuta, eikä mitään korkeampaa ja parempaa opittavaa ja saatavaa olekaan
kuin se, mitä Raamattu opettaa Jeesuksesta Kristuksesta, Jumalan Pojasta,
meidän Vapahtajastamme, joka kuoli ja nousi ylös meidän puolestamme.
Toiseksi hän tahtoo tällä tavalla muistuttaa (kuten
edellä olen sanonut) myös siitä, ettei tässä ja muissa uskonkohdissa tule
kysyä neuvoa järjeltä eikä kuunnella, millaisia viisasteluja ja teräviä pohdintoja
maailma ja sen viisaus tahtoo niistä esittää. Jos näet niiltä kysytään neuvoa
ja annetaan niiden toimia tässä oppimestareina, niin uskolla ei ole enää tilaa
vaan sitä aletaan pitää mielettömänä julistuksena ja siitä tulee pelkkä
pilkanteon kohde, ja niin tapahtuikin korinttolaisten keskuudessa, kuten
tuonnempana saamme tarkemmin kuulla. Meidän taas, jotka haluamme olla
kristittyjä ja edustaa uskoa, ei tule katsoa eikä kysellä sitä, mitä
ihmisviisaus tässä sanoo tai kuinka tässä löytyy sopusointu järjen kanssa, vaan
sitä, mitä meille opettavat kirjoitukset, jotka ovat ennakolta ilmoittaneet
sen, minkä vahvistavat nyt myös julkinen todistus ja kokemus. Joka ei tahdo
uskoa sitä, sen me annamme aina mennä menojaan, sillä hän ei varmaankaan tule
saamaan eikä uskomaan Kristuksesta eikä evankeliumista yhtään mitään.
Sellaista evankeliumia ei näet yksikään
lahkolaishenki, oli hän kuinka viisas ja oppinut tahansa, tule likimainkaan
esittämään, että hän kykenisi todistamaan asiansa yhtä vastaansanomattomasti
molemmilla tavoilla, Raamatusta eli Jumalan sanasta ja sen jälkeen myös
sellaisten ihmisten avulla, jotka ovat sellaista nähneet ja kokeneet, ja voit
huoletta pyytää heitä astumaan esiin ja esittämään edes yhden näistä.
Kaikki lahkolaiset toimivat näet varmasti niin, että
he tulevat ensin omien, järjestä vedettyjen ajatustensa kanssa, ja vaikka he
ottavat Raamatun eteensä, niin he ovat kuitenkin ensin muodostaneet omat
mielipiteensä ja vieneet ja sekoittaneet ne siihen, niin että sen täytyy olla
sopusoinnussa niiden kanssa ja joutua niiden mukaan selitettäväksi ja
venytettäväksi.
Näinhän me näemme nyt omiemme toimivan kasteen ja
ehtoollisen suhteen; he ovat ensin oman järkensä mukaan päätelleet, että kaste
on pelkkää vettä, sellaista kuin muukin vesi, ja koska he tämän ovat
käsittäneet eivätkä kykene ymmärtämään toisin, he juoksevat Raamattuun, josta
he ovat löytäneet: ei tule luottaa luotuun, ulkonainen asia ei voi auttaa
sielua jne. Tästä he kutovat oppinsa: ”Vesi on vettä, eikä siihen tule luottaa,
koska se on luotua; sen tähden kaste ei voi olla sielun pesu eikä pestä pois
syntiä”. Silloin sellaisten raamatunlauseiden, ei tule luottaa luotuun jne.,
täytyy toimia heidän leikkikaluinaan ja todistaa heidän unensa ja ajatuksensa.
Sellainen lause on kyllä tosi ja varma, mutta huomaa, kuinka häpeällisesti he
vetävät ja vievät sen kasteeseen, koska he tahtovat tehdä siitä pelkän luodun
asian, mikä ei ole totta, sillä siinä on Jumala itse Kristuksen, rakkaan
Poikansa, ja Pyhän Hengen kanssa.
Samoin he toimivat pyhän ehtoollisen suhteen, jonka
täytyy olla heille pelkkää leipää ja viiniä, samoin suullisen sanan ja muiden
jumalallisten järjestysten, kuten maallisen esivallan kohdalla, samoin
aviosäädyn kohdalla. Tästä he kuolaavat: ”Voi, avioelämä on maallista, syntistä
elämää, sillä se riippuu luoduissa, vaimossa ja lapsissa, kodissa ja konnussa
jne.; joka kuitenkin tahtoo palvella Jumalaa, sen täytyy olla puhdas kaikista
luoduista”. Kun ymmärtämättömät kuulevat tämän, niin he ovat oitis mukana,
ikään kuin olisi erinomainen asia halveksia aviollista elämää, esivaltaa ja
kaikkia Jumalan asettamia säätyjä. Onhan näet kaunis ajatus, ja
raamatunlauseetkin he ovat saaneet tukemaan sitä, että Jumalaa tulee rakastaa
yli kaiken ja hänen vuokseen tulee jättää koti ja kontu ja kaikki asiat jne.
Kuitenkaan se ei alun perin ole lähtöisin muualta kuin sellaisesta unesta, että
aviollinen elämä on lihallinen asia, josta täytyy puhdistua, unesta, jollaisena
järki sen sokeine kuvitteluineen näkee, vaikka Raamattu kiittää ja ylistää sitä
Jumalan järjestyksenä ja luomuksena; ja silti sillä on kansan edessä hyvä
kaiku, varsinkin kun he sovittavat raamatunlauseetkin siihen, niin ettei se
kykene puolustautumaan sitä vastaan.
Me sanomme kuitenkin näin: olivatpa mies ja vaimo
muodoltaan ja järjellä arvioituina millaisia tahansa, heitä kaunistaa kuitenkin
ihana jalokivi, nimittäin Jumalan sana, Jumalan, joka on luonut heidät
aviolliseen elämään, liittänyt heidät yhteen ja siunannut heidät. Se on se
side, joka sitoo heidät yhteen, niin etteivät he saa juosta erilleen vaan
heidän täytyy pysyä yhdessä, Jumalan käskystä ja määräyksestä. Tämä sääty
sisältyy siis Jumalan sanaan ja on sen kautta pyhitetty ja puhdas, joten sitä
ei saa sanoa lihalliseksi eikä synnilliseksi. Mutta jos heitä tahdotaan
arvioida yksin hunnun ja hatun mukaan, kuten hullut pyhimykset järkensä valossa
tekevät, niin siihen kykenisi varmasti sikakin, sillä sekin olisi varmasti niin
viisas, että se kykenisi sanomaan, ettei se näe niissä mitään pyhää. Joka
kuitenkin katsoo Jumalan sanaan, joka säätää ja vahvistaa tämän säädyn, se ei
anna sellaisten unien ja väärän raamatunselityksen johtaa itseään harhaan. Sana
näet opettaa hänelle selvästi, että se ei voi olla kelvoton sääty vaan on
itsessään Jumalalle otollinen ja pyhä, kun sitä vain käytetään oikein, ja tästä
hän voi hyvin päätellä, että koska sillä on Jumalan sana ja käsky, sitä ei saa
hylätä.
Sanot kuitenkin: ”Eikö siellä kuitenkin ole kohta,
että tulee jättää kaikki?” Kyllä, aivan oikein, mutta miten se tulee jättää?
Varmaankaan ei samaan tapaan kuin Jumala on miehen ja vaimon avioliittoon
yhdistänyt, sillä miksi hän muuten olisi yhdistänyt heidät avioliittoon ja
liittänyt siihen käskyn? Ei, vaan kyseessä on tilanne, jossa täytyy luopua joko
Kristuksesta ja Jumalan sanasta tai vaimosta ja lapsista jne., kuten Kristus
samassa yhteydessä selvästi sanoo (Mark. 10:29): ”minun tähteni ja
evankeliumin tähden” jne.
Tämän minä sanon esimerkkinä, josta nähdään, etteivät
he opeta Raamattua oikein eivätkä ymmärrä sitä itse, päinvastoin kuin Paavali,
joka ylistää oppiaan, jonka hän kirjoituksilla vakuuttavasti todistaa; ja myös
varoituksena, että varottaisiin kyselemästä paljon, mitä järki asiasta sanoo,
ja kuuntelemasta harhaoppisia ja lahkolaisia ja katsottaisiin sen sijaan yksin Raamattuun.
Sillä jos sitä ei seurata, eksyttävät sinut pian sekä lahkolaiset että oma
järkesi. Minä olen itsekin tohtori ja olen lukenut Raamattua, ja kuitenkin, jos
en oikein pysy varustuksessani ja ole siihen hyvin pukeutunut, minulle käy
lähes päivittäin niin, että mieleeni nousee sellaisia ajatuksia, jotka
merkitsisivät Kristuksen ja evankeliumin menettämistä, ja minun täytyy alati
tarttua Raamattuun, että pysyisin kestävänä.
Mitä tekee sitten ihminen, joka vaeltaa täysin ilman
Raamattua, pelkän järjen varassa? Mitä minä näet voisin uskoa tästä
uskonkohdasta, että tätä elämää seuraa toinen, jos tahdon seurata järkeä, joka
täyttää mieleni ajatuksillaan: ”Mihin joutuu se, jonka korpit syövät tai joka
jää veteen ja joutuu kalojen ruoaksi, niin että hänet syödään kokonaan? Mihin
jäävät ne, jotka palavat pelkäksi tuhkaksi ja tomuksi ja hajaantuvat ja
lentävät ympäri maailmaa, niin, mihin jää jokainen ihminen, joka haudataan ja
jonka madot syövät?” Tällaisia ajatuksia voin löytää myös kaikissa muissa
uskonkohdissa, jos seuraan ymmärrystäni, myös niissä, jotka näyttävät
vähäpätöisimmiltä, esimerkiksi neitsyt Mariaa koskevassa, miten hän on voinut
tulla raskaaksi ilman miestä jne. Mutta asia on näin: me julistamme sellaisia
uskonkohtia, jotka eivät perustu ihmisen järkeen ja ymmärrykseen vaan
Raamattuun; sen vuoksi niitä ei myöskään saa etsiä muualta kuin Raamatusta eikä
selittää muulla tavoin kuin Raamatulla.
Tämä on siis yksi peruste, jolla hän kumoaa
lahkolaishenget: he tuovat esiin oman mielipiteensä kirjoitusten ulkopuolelta,
eivätkä kykene antamaan sille mitään perustusta. Toinen on se, ettei heistä
kukaan myöskään pysty esittämään asialleen todistajia, jotka voisivat todistaa
sen omasta kokemuksesta. Myös Kol. 2:18:ssa hän kuvaa tällaisia osuvasti, kun hän
sanoo heistä: ”jotka vaeltavat oman mielensä mukaan enkelten nöyryydessä ja
hengellisyydessä, näkemättä heistä koskaan yhtäkään, ja ilman syytä,
lihallisessa mielessään paisuneina”, (Lutherin käyttämästä
tekstistä suomennettuna) ikään kuin
sanoen: ”Kaikille lahkolaisille on varmasti yhteistä se, että mitä he
esittävät, sitä ei kukaan heistä ole nähnyt eikä kokenut, ja kuten heiltä
puuttuvat kirjoitukset ja sanan todistus, ei heillä ole myöskään kokemuksen
todistusta”. ”Mutta me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme
nähneet”, sanoo Kristus Joh. 3:11:ssä, ja Johannes sanoo 1. Joh. 1:1:ssä: ”Minkä
olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselimme ja käsin
kosketimme, siitä me puhumme: elämän Sanasta”. ”Niin saarnamme mekin nyt
tässä uskonkohdassa”, sanoo Paavali, ”mitä minä ja kaikki apostolit yhdessä
viidensadan veljen kanssa olemme nähneet ja minkä me yksimielisesti
todistamme”.
Sellaiset ovat siis todella häpeällisiä henkiä, jotka
röyhkeästi julkenevat opettaa sellaista, mistä he itse eivät tiedä mitään ja
mistä he eivät kykene esittämään raamatunkohtia eivätkä esimerkkiä, eivät opin
eivätkä teon todistusta, niin että se on vain kaksinkertaista valehtelua,
molempien, sekä opin että teon suhteen, ja mitä he sanovat, se on vähemmän kuin
ei mitään. He osaavat kuitenkin huutaa ja kerskailla paljon ja houkutella
ihmisiä ystävällisillä, suurilla sanoilla, vieläpä he sen lisäksi vannovat,
että sitä täytyy pitää pelkkänä totuutena; kuten omamme ehtoollisen suhteen
ovat tehneet ja yhä tekevät. Samoin myös paavin joukko, munkit ja papit,
tekojen opillaan. He kaikki näet saarnaavat näin: jos hurskas munkki elää
luostarisääntönsä mukaan, niin hän tulee autuaaksi, jos Jumala suo. Samoin: jos
ihminen antaa paljon almuja ja tukee kirkkoa, niin hän voi hyvin luottaa
siihen, että Jumala lahjoittaa hänelle siitä hyvästä taivaan jne.
He kaikki saarnaavat ja opettavat siis epävarman
mielipiteen pohjalta, jota kukaan ei ole vielä koskaan kokenut, eivätkä he
kykene tuomaan esiin yhtäkään, joka voisi todistaa ja sanoa siitä: ”Kyllä, minä
olen sen kokenut”. Minäkin näet olen ollut sellainen hurskas munkki
viitisentoista vuotta, enkä kuitenkaan ole vielä koskaan kyennyt pääsemään
messujeni, rukousteni, paastojeni, valvomisteni ja siveyteni avulla niin
pitkälle, että olisin voinut sanoa: ”Nyt olen varma, että Jumala on minulle
armollinen”, tai: ”Nyt olen yrittänyt ja saanut kokea, että munkkikuntani ja
ankara elämäni on auttanut minua ja vienyt minua kohti taivasta”. Eikö tämä
siis olekin viheliäinen oppi ja kiusallinen vitsaus, kun ihmisiä pilkataan ja
petkutetaan sellaisella jaarittelulla, jolle heillä ei ole mitään raamatullista
perustaa eikä luotettavaa todistusta? He vain lavertelevat ympäriinsä ja
sokaisevat ihmisiä tyhjällä kuorella ja sumulla, kuten perkele sokaisee ja
lumoaa ihmisiä ulkonaisesti tuomalla heidän eteensä kummituksen, joka
kuitenkaan itsessään ei ole mitään.
Sen tähden meidän tulee nähdä nämä Paavalin sanat
kehotuksena pysyä lujasti sellaisessa opissa ja saarnassa, jolle meillä on sekä
varmat raamatunkohdat että myös kokemus. Näiden täytyy olla oikean opin kaksi
todistusta ja ikään kuin kaksi koetuskiveä. Joka siis ei tahdo uskoa näitä
kahta ja lisäksi etsii vielä jotakin muuta tai omaksuu jonkin muun opin, josta
hän ei niitä löydä, se joutuu syystä harhaan. Kuitenkaan siitä ei ole ollut
eikä ole edelleenkään hyötyä suurten kansanjoukkojen keskuudessa, jotka
tahtovat olla petettyjä ja eksytettyjä ja katsoa vain sinne, missä tuodaan
esiin jotakin uutta ja osataan antaa sille kaunis muoto. Joka kuitenkin tahtoo
tulla neuvotuksi eikä eksytetyksi, se katsokoon näihin kahteen asiaan: kuka
kykenee esittämään opilleen todistuksen Raamatusta ja varman
kokemuksen, kuten me kykenemme oman oppimme ja saarnamme todistamaan.
Minäkin näet voin, Jumalan kiitos, saarnata oman kokemukseni pohjalta, että
teot eivät voi auttaa eivätkä lohduttaa minua syntiä ja Jumalan tuomiota
vastaan vaan Kristus yksin tyynnyttää ja lohduttaa sydämen ja omantunnon, ja
minulla on tälle todistajana koko Raamattu ja monen sellaisen hurskaan ihmisen
esimerkki, jotka myös ovat niin sanoneet ja kokeneet. Sen sijaan kukaan
lahkolainen ei kykene todistamaan eikä vahvistamaan yhtään mitään sen enempää
oman kuin muidenkaan ihmisten kokemuksen nojalla.
Lopuksi tässä on myös huomattava, kuinka Paavali
evankeliuminsa kuvaa ja määrittelee, nimittäin että se on sellainen saarna,
josta opitaan, että Kristus on kuollut meidän syntimme tähden ja noussut ylös
kuolleista, ja nämä molemmat hän todistaa kirjoituksilla. Siinä se on sinulla
aivan lyhyesti ja kuitenkin puhtaasti kirjoitettuna, niin että voit sen mukaan
tuomita kaikkea oppia ja elämää ja sanoa, että joka kutsuu evankeliumin opiksi
jotakin muuta tai opettaa sen rinnalla ja liittää siihen omia tekojamme ja omaa
pyhyyttämme, se varmasti eksyttää ihmisiä. Ethän sinä näet kuule tässä
saarnattavan mistään teoista etkä sanottavan mitään, mitä minun täytyy tehdä
tai jättää tekemättä sovittaakseni syntini tai ottaakseni sen pois ja
tullakseni Jumalan edessä vanhurskaaksi jne., vaan kuulet, mitä Kristus on sen
tähden tehnyt, nimittäin, että hän kuollut ja noussut ylös kuolleista. Nämähän
eivät ole minun tekojani, eivät myöskään kenenkään pyhimyksen eivätkä kenenkään
muunkaan maan päällä elävän ihmisen tekoja. Mutta kuinka minä saan sen, että se
minua hyödyttäisi ja auttaisi? Et millään muulla tavoin kuin uskon kautta,
kuten hän sanoi, että he ovat ottaneet sen vastaan uskon kautta ja siinä
pelastuvat ja tulevat autuaiksi, ja pian sen jälkeen (j. 11) hän sanoo uudelleen:
”Näin me saarnaamme, ja näin te olette uskoon tulleet.” Näin hän opettaa
kaikkialla näitä kahta asiaa sen evankeliumin pääuskonkohtana ja ytimenä, jonka
kautta meistä tulee kristittyjä ja autuaita, jos se muuten pidetään ja siinä
lujasti pysytään eikä anneta sen saarnan mennä hukkaan; kuten olen tästä usein
ja paljon laajemmin puhunut.
Suomentanut Vesa Laurio. Suomennos on tehty Weimarin tekstilaitoksen
pohjalta.