HÄNEN KANSSAAN RISTIN TIELLÄ
Ja hän otti tykönsä ne
kaksitoista ja sanoi heille: ”Katso, me menemme ylös Jerusalemiin, ja kaikki on
täysin toteutuva, mitä profeettain kautta on kirjoitettu Ihmisen Pojasta” (Luuk. 18:31).
Tämä on juuri oikea perustus
Kristuksen kärsimisen ymmärtämiseksi, kun ei ainoastaan opita tuntemaan ja
käsittämään hänen kärsimistänsä, vaan myöskin hänen alttiuttansa ja
mieltymystänsä kärsimiseen. Varmasti nimittäin se, joka vain tarkastelee hänen
kärsimistänsä siten, ettei siinä näe hänen tahtoansa ja alttiuttansa kärsiä,
sen täytyy paljon enemmän sitä kauhistua kuin iloita siitä. Mutta jos siinä
nähdään hänen alttiutensa ja tahtonsa, silloin se antaa meille oikean
lohdutuksen, luottamuksen ja rakkauden Kristukseen.
Juuri tätä kärsimistahtoa Kristus
osoittaa tässäkin evankeliumissa, ennakolta ilmoittaessaan päättäneensä mennä
ylös Jerusalemiin antaakseen itsensä siellä ristiinnaulittavaksi, on kuin hän
sanoisi: ”Tarkatkaa minun sydäntäni: alttiisti, vapaaehtoisesti ja mielelläni
minä sen teen, ettette hämmästyisi ja kauhistuisi, kun pian saatte nähdä minun
kärsimykseni ja kun teistä tuntuu siltä, kuin minä tekisin sen
vastenmielisesti, pakosta, hylättynä ja juutalaisten väkivallan uhrina.”
Mutta opetuslapset eivät
ymmärtäneet näitä sanoja, ja tämä puhe oli heiltä salattu, toisin sanoen,
järki, liha ja veri eivät voi ymmärtää eivätkä käsittää, kun Raamattu puhuu
Ihmisen Pojan ristiinnaulitsemisesta. Vielä vähemmän he ymmärtävät, että tämä
on hänen oma tahtonsa ja että hän tekee sen mielellään. Niin suuri ja
ihmeellinen asia on se, että Ihmisen Poika alttiisti ja mielellänsä
ristiinnaulitaan täyttääksensä Raamatun meidän hyväksemme. Salaisuus se on ja
salaisuutena se pysyykin.
Luther, Sana ja armo, s. 130-131.
Helsinki 1946.