SAARNAAJIEN TODISTUKSIA:
SYNTIEN ANTEEKSIANTAMUS
H. J. Jauhiainen
”Käy, lempein armahtajamme Nyt
luokse lampaittesi, Vie viheliäiset sielumme Lähteille, haavoillesi; Vie
Saalemiin, vie Saaroniin, Miss’ armo vuotaa sydämiin Ja rakkaus ja rauha!
Oi, armon meri, tulvaillen Käy
oli sielujemme Suo pyhän veres voiman sen Pois poistaa kurjuutemme! Sä
armoistuin, aurinko, Oi, muuta kylmyytemme jo Iäiseks’ Iämpimäksi!”
”Olkoon siis teille tiettävä,
miehet ja veljet, että hänen kauttansa julistetaan teille syntien anteeksiantamus,
ja että jokainen, joka uskoo, tulee hänessä vanhurskaaksi päästen kaikesta,
josta ette voinet tulla vanhurskaiksi Mooseksen lain kautta. Kavahtakaa siis,
ettei teitä kohtaa se, mikä on puhuttu profeetoissa: ’Katsokaa, te
halveksijat, ja ihmetelkää, ja hävitkää; sillä teon minä teen teidän
päivinänne, teon, jota ette uskoisi, jos joku sen kertoisi teille” (Ap. t. 13:38-41).
Syntien anteeksiantamus on
aineemme pääsisältö. Oi, miten kallis asia on syntien anteeksiantamus! Ilman
sitä ci olisi yhdelläkään ihmisellä toivoa päästä iankaikkiseen elämään; ei
olisi ainoatakaan autuasta ihmistä maan päällä. Kaikkien ihmisten erotuksetta
täytyisi vaipua iankaikkisen kadotuksen vaivoihin.
Miksi niin? Sen tähden, että
kaikki ihmiset ovat syntisiä ja synnin palkka on kuolema ja kadotus.
Ovatko sitten kaikki ihmiset
syntisiä? Ovat. Mistä sen niin varmasti tiedämme? Herran sanasta.
Room. 5:12 sanotaan: ”Niin
kuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan ja synnin kautta kuolema, ja
niin kuolema on tullut kaikkiin ihmisiin, koska kaikki ovat syntiä tehneet.” Jo
Aadamin lankeemuksessa tulivat kaikki syntisiksi. Koko ihmisen olento on
turmeltu, niin ”ettei ole yhtään tervettä paikkaa.”
Kuten tuli pajan ahjossa tunkee läpi
raudan ja tekee sen punaiseksi, samaten synti lankeemuksen päivänä turmeli koko
ihmisen. Raamatun todistus kuuluu: ”Ei ole ketään vanhurskasta, ei
ainoatakaan, ei ole ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa; kaikki ovat
poikenneet pois, kaikki tyyni käyneet kelvottomiksi; ei ole ketään, joka tekee,
mikä hyvää on, ei yhden yhtäkään” (Room. 3:10-12). Kuulimme jo: Synnin
palkka on kuolema.
Oletko, lukijani, tämän tullut
huomaamaan ? Tämä on asia, jota ihminen ei huomaa ilman Jumalan sanaa. Olemme hengellisessä
suhteessa niin sairaita, ettemme tautiamme huomaa. Luulemme itsemme hyviksi ja
hurskaiksi, vaikka olemme synnin tähden helvetin ansainneet. Luonnostamme
olemme haluttomat ja kykenemättömät kaikkeen, mikä hyvää on ja taas halukkaat
ja taipuvaiset kaikkeen pahaan.
Mutta eiköhän ihminen voi tulla
paremmaksi ja Jumalalle otolliseksi, kun hän koettaa puhdistaa itseään
synneistä?
Kyllä ihmisjärki
syntisokeudessaan niin luulee, ja paljon on ihmisiä, jotka tätä yrittävät,
mutta Herra sanoo: ”Voiko paardi muuttaa pilkkunsa tai musta kansa
nahkansa?” Yhtä mahdoton on ihmisen itse puhdistautua synneistään ja tulla
Jumalalle otolliseksi. Vielä Herra sanoo: ”Vaikka itsesi lipeällä pesisit ja
ottaisit paljon saippuaa, niin saastaisuutesi kuitenkin näkyy minun edessäni,
sanoo Herra.”
Mutta – jos ihminen rupeaisi lain
mukaan elämään, eikö hän sitten tule hurskaaksi? Ei. Aineessamme sanotaan: ”ette
voineet lain kautta tulla vanhurskaiksi.” Mitä varten sitten Jumala antoi
lakinsa ? Sitä varten, että ihminen, tutkiessaan Jumalan pyhää lakia, asettaessaan
itsensä, ajatuksensa, sanansa ja tekonsa lain kirkkaan kuvastimen eteen, siinä
huomaisi syntisyytensä lainrikkojana ja huomaisi semmoisena olevansa kirouksen
ja tuomion ansainnut. Sillä kirjoitettu on: ”Kirottu on jokainen, joka ei
pysy kaikessa, mikä on kirjoitettu lainkirjassa.”
Mutta jos ihminen rukoilee
Jumalalta syntejänsä anteeksi, eiköhän Jumala anna anteeksi ja ota ihmisen
taivaaseen?
Rukous on kyllä hyvä ja kallis
asia paikallaan, mutta syntejä ei sillä poisteta, eikä anteeksi saada, taivas
ei sillä aukene.
Tämän todistaa Raamattu: ”Ilman
veren vuodatusta ei tapahdu anteeksiantamusta.”
Täytyykö sitten ihmisen hukkua
iäiseen kadotukseen, kun hän ei parhailla yrityksilläänkään voi Jumalalle
kelvata? Niin asia on: ”Itse sinä olet sinun kadotuksesi.” Kaikki me
olisimme samassa kadotuksessa, jos ei Jumala suuressa rakkaudessaan olisi meitä
armahtanut ja Poikaansa Jeesusta Vapahtajaksemme lähettänyt. Mutta nyt ei
tarvitse hukkua. Ei yhdenkään. Jeesus, kallis Vapahtajamme on ottanut kaikki
syntimme hartioilleen. Syntimme luettiin hanelle. ”Herra heitti kaikki
vääryytemme hänen päällensä.”
Jeesus on koko maailman ihmisten
syntien tähden tuomittu ja ristiinnaulittu. Ristillä kärsi hän kaikkien syntien
rangaistuksen. Kaikki tehtyään hän kallisti päänsä kuolemaan ja lausni tuon
paljon merkitsevän sanansa: ”Se on täytetty!”
Sotamiehen keihäällä lävistettiin
hänen kylkensä, ja siitä vuosi vesi ja veri ja siinä veressä on synnit anteeksi.
”Hän on meidän syntiemme sovitus,
eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien” (1 Joh. 2:2).
Hän on haavoitettu meidän pahojen
tekojemme tähden ja hosuttu meidän syntiemme tähden. Rangaistus, joka meille rauhan
tuotti, oli hänen päällänsä ja hänen haavojensa kautta olemme me paratut” (Jes.
53:5).
Jeesuksen kärsimisen ja kuoleman
kautta olemme lunastetut kaikesta synnistä, niin että sana julistaa nyt meille
kaikki synnit anteeksi.
Tätä syntien anteeksiantamusta
julisti Paavali Pisidian Antiokiassa: ”Olkoon siis teille tiettävä, että teille
tämän Jeesuksen kautta julistetaan synnit anteeksi!” Saman anteeksiantamuksen
Herran sana julistaa sinullekin, lukijani. Kuule, synnit ovat anteeksi! Olemme
autuaita. ”Autuas on se, jonka pahat teot ovat anteeksiannetut ja jonka synnit
peitetyt ovat” (Ps. 32:1). Ilman syntien anteeksiantamusta ei olisi ainoatakaan
autuasta ihmistä. Mutta nyt kun Jeesus koko
ihmissuvun lunasti verellään,
ovat siinä veressä kaikki autuaita, vanhurskaita ja taivaskelpoisia. ”Jurnala
oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa ja ei lukenut heille heidän
rikkomuksiaan” (2. Kor. 5:19).
Nyt saa jokainen omakohtaisesti
uskoa sanan todistuksen, että olemme autuaita, pyhiä ja vanhurskaita Jeesuksen
veressä; välit ovat selvät Jumalan kanssa, päästään taivaaseen. Sen uskominen
tuo tunnoillemme rauhan ja ilon.
Eikä tarvitse uskoa sitä varten,
että saisimme syntimme anteeksi, vaan saamme uskoa, että ne ovat jo
anteeksiannetut ennen kuin tiesimmekään.
Pyhässä kasteessa on tämä
anteeksiantamus meille sakramentillisesti annettu. Olemme ”pestyt, pyhitetyt ja
vanhurskaiksi tulleet Herran Jeesuksen nimen ja Jumalamme Hengen kautta”.
Lunastettuina ja kolmiyhteisen Jumalan nimeen kastettuina olemme autuaat
Jumalan lapset, Jumalan perilliset ja Kristuksen kanssaperilliset. Saat,
lukijani, sinäkin laulaa: ”Herra mun lapsekseen otti jo silloin Kun minut
lapsena kastettihin. Nimeni tänäänkin todistaa siitä, Ett’ olen minäkin kastettu
jo. Siis aivan autuas ja pyhä, vanhurskas, Veressä Herrani Jeesukseni.”
Tunto on rauhaton niin kauan kuin
epäuskossa eletään, eikä ole varmuutta minne joutuu kuoleman jälkeen. Vasta
kun sanasta kirkastuu, että syntimme ovat Jeesuksen veressä iankaikkisiksi
ajoiksi anteeksi, on omallatunnolla rauha ja varma iankaikkisen elämän toivo.
Silloin on hyvä elää nuoren ja vanhan. Apostolin kanssa saa sanoa: ”Jos
elän, niin Herralle elän, jos kuolen, niin Herralle kuolen; joko elän eli
kuolen, niin olen aina Herran oma.” Herran sanasta saa joka päivä tietää,
että meillä on rakas, sovitettu Isä taivaassa. On autuasta ja ihanaa elää
siinä tietoisuudessa, että Isän kaikkivaltias käsi suojaa meitä joka askeleella
läpi elämän.
Jos saammekin murheiden maassa monen
vaivan ja ahdistuksen kautta kulkea, joskin saatanan ahdistukset ja maailman
vaino painavat, mitä siitä. Tiedämmehän sanasta, että kaiken täytyy parhaaksi
kääntyä niille, jotka Jumalaa rakastavat. Maan murheet vain muistuttavat, että
olemme muukalaisia vieraalla maalla, että oikea kotimme on taivaassa, Jumalan
kunniassa. Ehkä, lukijani, olet monesti ajatellut: ”Voinkohan koskaan autuaaksi
tulla ja taivasta periä?” Ehkä olet koettanut lain töistä etsiä autuutta,
mutta turhaan. Tänään ehkä murhemielisenä seisot hävinneillä rakennustesi
raunioilla, toivottomuuden tuskan painamana päätellen: ”Helvettiinkö
täytyy mennä?” Kuule, mitä
aineessamme sanotaan: ”Jokainen, joka uskoo, tulee hänessä vanhurskaaksi,
päästen kaikesta, josta ette voineet tulla vanhurskaiksi Mooseksen lain
kautta.”
Huomaa tarkoin! Jeesuksen veren
kautta olet jo vanhurskautettu. Olet jo autuas. Ihmisen Poika tuli autuaaksi
tekemään sitä, mikä kadonnut oli. Jeesus huusi ristillä: ”Se on täytetty!”
Kadonneet ovat autuaiksi tehdyt! Nyt olet päässyt kaikesta, josta et Mooseksen
lain kautta voinut vanhurskaaksi tulla. Olet vapaa laista; se ei sinua
tuomitse. ”Kristus on lain loppu vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.”
Kysynet: ”Saanko uskoa?” Kuule, mitä alussa luimme: ”Jokainen, joka uskoo.”
Saat siis sinäkin uskoa. Saat aivan sellaisenaan! Syntisenä, synnin
ahdistusten painamana saat uskoa. Uskoessamme jo tapahtuneeseen
vanhurskauttamiseen veressä, tulemme uskosta vanhurskaiksi. Uskomme, että
syntimme ovat Jumalan kasvojen edestä siirretyt niin kauaksi kuin itä on
lännestä. Elämme autuaina, kuolemme autuaina, tulemme iankaikkiseen autuuteen
uudessa Jerusalemissa.
Niin kauan kuin olemme matkalla,
meidän tarvitsee joka päivä yhä uudelleen kuulla, että synnit ovat anteeksi,
iäti anteeksi, Jeesuksen veressä. Vain se on ainoa kuolemattoman henkemme
ravinto ja virvoitus. Veren armon turvissa saamme myös rukoilla, että Herra
sanansa kautta yhä enemmän ja enemmän kirkastaisi anteeksiantamuksen kalliin
armon, ja että hän tämän armon nautinnossa meitä varjelisi elomme iltaan asti.
Ja sen hän on luvannutkin. Jeesus itse sanoo:
”Käsiini olen sinut piirtänyt,
eikä kukaan repäise sinua minun kädestäni.”
Saamme siis olla aina varmat
taivaaseen pääsemisestä. Armo tukee ja kantaa meitä iäisen ilon ihanille
kukkuloille.
Kun uskossa omistamme tämän
armon, se uudistaa meidät mielen, tahdon ja vaelluksen puolesta. Se ”opettaa
jumalattoman menon hylkäämään ja siveästi ja hurskaasti elämään.” Uuden ihmisemme
halu on elää tämä lyhyt viipymisemme aika Jumalan kunniaksi, kantaen
Kristuksen pilkkaa, joka tunnustuksestamme osaksemme tulee. Täydellisiksi
elämässä emme kuitenkaan koskaan ehdi, sillä synti asuu meissä, eikä tule pois
juuritetuksi ennen kuin kuolemassa. Kyllä joudumme Lutherin kanssa aina
myöntämään ja tunnustamaan, että syntiä teemme monella tavoin joka päivä,
emmekä muuta ansaitse kuin rangaistusta. Mutta autuutemme ei olekaan armon
vaikutuksissa, vaan armossa. Autuutemme on joka päivä ja joka hetki siinä,
että syntimme ovat anteeksi Jeesuksen veressä. Ja siinä veressä olemme
soveliaat pyhien perimisen osallisuuteen valkeudessa.
Suuri, korkea ja kallis on tämä
armo ja antuus. Suurta oli, että Jumalan Poika tuli ihmiseksi; suurta, että hän
kuoli ristillä ihmiskunnan puolesta; suurta, että hän autuaaksi teki maailman;
suurta, että hän on antanut tiedon tästä pyhässä sanassansa. Suuri on
autuutemme Jeesuksen veressä!
Älä ihmettele, että olen tahtonut
tämän asian sanoa tässä niin moneen kertaan. Emme koskaan voi liiaksi siitä
puhua, emme koskaan kylliksi ylistää veren armoa.
”Liiaks’ sitä verta kiittää Onkin
aivan mahdoton Kylliks’ veisaella siitä Lyhyt iäisyyskin on.”
Olet lunastettu ja autuas, ken
lienetkin. Omista, oi, kiireesti omista tämä armo, uskoen sanan todistus. Älä
päivääkään enää elä omistamatta anteeksiantamusta, joka kalliilla Kristuksen
verellä sinulle ja kaikille on ansaittu. Vaarallista on pitää halpana näin
kallista armoa. Siitä aineemme lopuksi varoittaa: ”Katsokaa, te halveksijat
ja ihmetelkää ja hävitkää.” Jos Golgatalla valmistetun autuuden hylkäät ja
rupeat ihmettelemään: ”siinäkö nyt olisi autuus”, niin ei ole sinulla muuta
osana kuin ihmetellä ja hukkua. Jos ei sinulle kelpaa autuus Jeesuksessa, niin
turhaan muuta muka parempaa tavoittelet. ”Ei ole muuta nimeä taivaan alla
ihmisille annettu, jossa me autuaiksi tulemme kuin tämä Jeesus-nimi.”
Joka ei tähän usko, se joutuu
kadotukseen. Kuinka me kadotuksen välttäisimme, jos tällaisen autuuden hylkäämme?
Jumala tosin tahtoisi kaikki
ihmiset taivaaseen, mutta kun ihminen itse hylkää autuuden, jonka Jumala
hänelle Pojassaan lahjoitti, täytyy hänen veren tallaajana hävitä iäiseen
kadotukseen. Ethän, lukijani, vain liene niitä, jotka ihmetellen veren armon
hylkäävät ja tuomiopäivänä iäiseen vaivaan vaipuvat? Toivon, että ajattelet,
mitä rauhaasi sopii, ennen kuin on myöhäistä! Emme tiedä, millä hetkellä meidän
on täältä lähdettävä, milloin sulkeutuvat silmämme iäksi. Kuoleman jälkeen ei
enää ole mahdollista omistaa autuutta, jos sen epäuskossa on täällä hyljännyt.
Jää siis jo tänä päivänä veriarmon turviin, sillä siinä on totisesti juuri
sinunkin syntisi anteeksi. Juuri sinä olet puettu autuuden vaatteilla ja
verhottu vanhurskauden hameella. Jää matkaa tehdessäsi Jeesuksen kunniaksi
tunnustamaan: ”Olen Jeesuksessa autuas, pyhä ja vanhurskas.” Jos sitten matkasi
päättyy aikaisemmin tai myöhemmin, saat kuolinvuoteellasi ilolla laulella:
”Mä nukun haavoin Kristuksen, Ne
puhdistaa mun syntisen Eloni, kaunistukseni On, Herra, veres, kuolosi. Mä
niiden turviss’ pelvotta Voin tuomiolle astua.”
Silloin enkelit kantavat sielusi
Jumalan paratiisiin. Ruumis lasketaan maan poveen odottamaan Jeesuksen
tuomiolle tulemisen päivää, jolloin se Kristuksen kirkkaan ruumiin kaltaisena
sielun kanssa yhdistettynä korotetaan uuteen Jerusalemiin ylhäällä. Siellä
laulamme lakkaamatta kiitosta Karitsalle, joka meitä rakasti ja verellään
meidät synneistämme pesi. Siellä armolapsi loistaa kuin taivaan kirkkaus,
päässään säteilevä kunnian kruunu, kädessään voitonpalmut. Siellä silmä näkee
mitä täällä uskoen odotti. Siellä ei ole murheita, ei kyyneleitä, vaan ilomme
on iankaikkinen. Siellä päätämme: tänne taivaan riemuun tulimme vain sen tähden,
että Jeesuksen veressä saimme kaikki syntimme anteeksi ja tulimme pyhiksi,
vanhurskaiksi ja soveliaiksi pyhien perimiseen valkeudessa.
Rakas Jeesus, siunaa tämäkin
heikko sanasi tutkistelu nimesi kunniaksi ja meidän sielujemme autuudeksi.
Amen.
”He vielä kuoltuaankin puhuvat.”
Poismenneiden todistuksia, s. 3-13. Helsinki 1930.