JEESUKSEN KIROUS
Gustaf A. Aho, teol. tri, USA
Kun hän varhain aamulla palasi
kaupunkiin, oli hänen nälkä. Ja nähdessään tien vieressä viikunapuun hän meni
sen luo, mutta ei löytänyt siitä muuta kuin pelkkiä lehtiä; ja hän sanoi sille:
”Älköön sinusta ikinä enää hedelmää kasvako.” Ja kohta viikunapuu kuivettui.
Kun opetuslapset tämän näkivät, ihmettelivät he ja sanoivat: ”Kuinka viikunapuu
niin äkisti kuivettui?” Jeesus vastasi ja sanoi heille: ”Totisesti minä sanon
teille: jos teillä olisi uskoa ettekä epäilisi, niin ette ainoastaan voisi
tehdä sitä, mikä viikunapuussa tapahtui, vaan vieläpä, jos sanoisitte tälle
vuorelle: ’Kohoa ja heittäydy mereen’, niin se tapahtuisi. Ja kaiken, mitä te
anotte rukouksessa, uskoen, te saatte” (Matt. 21:18-22).
Evankeliumeista opimme, että
Jeesus on kaikkinaisen siunauksen lähde. Hänen siunauksestaan vesi muuttui
viiniksi ja muutamat leivät ja kalat enenivät tuhansiksi. Hänen kauttaan murhe
muuttui iloksi, sairaus terveydeksi, kuolema elämäksi. Hänen sanansa kautta
syntitaakat kirposivat tunnoilta ja sielut vapautuivat perkeleen pauloista.
Ja kun hän vihdoin riippui tähtemme kirouksena ristin puussa, tulivat kaikki
sukukunnat maan päällä hänessä siunatuiksi.
Mutta tämä siunaava Jeesus
myöskin kiroaa. Se on tosin hänelle, niin kuin Luther sanoo, ”vieras virka”.
Kun tekstimme esittää hänet toimittamassa tätä virkaa, ei kirouksen kohteena
ole ihminen, vaan viikunapuu. Emme kuitenkaan saa pitää asiaa vähäpätöisenä,
vaan on se sitä enemmän otettava huomioon. Ei Jeesus harmista ja
suuttumuksesta kironnut viikunapuuta, vaikka hänen olikin nälkä. Mutta koska
tuo hedelmätön viikunapuu tuuheassa lehtiverhossaan niin sattuvasti kuvasi
Juudan kansaa ja kaikkia nimi-kristityitä, tahtoi Jeesus havainnollisella
tavalla antaa meille tärkeän opetuksen. Kysymme siis: Mitä Jeesus opettaa
meille kirotessaan hedelmättömän viikunapuun?
1. Hän varottaa meitä
petollisesta jumalisuudesta, jossa on ainoastaan kuori
Viikunapuun kiroaminen oli
unohtumaton varoitus kavahtamaan, ettei jumalisuutemme olisi pelkkä kuori ilman
ydintä. Viikunapuun ulkonainen asu edellytti hedelmää. Viikunapuulle on
ominaista, että hedelmä tulee ensin ja sitten vasta lehdet. Kun tämä viikunapuu,
joka kasvoi vehmaassa maassa, oli
täydessä lehtiverhossa, olisi siinä luonnon järjestyksen mukaan pitänyt
myös olla viikunoita.
Tällainen oli juutalaisen kirkon
asema. Se kasvoi otollisessa maaperässä. Sillä oli Jumalan sana, laki ja
lupaukset. Sillä oli tuuhea lehtiverho: jumalanpalvelus, papisto,
kirjanoppineet, kaikki ulkonaiset muodot, jotka edellyttivät jumalisuuden
voimaa ja hedelmää. Näain on myös monien ns. kristillisten maiden ja kansojen
laita. Ajatelkaamme esim. Amerikkaa ja sen tarjoamia mahdollisuuksia
kristillisen elämän harjoittamiseen. Mutta melkein puolet kansasta ei kuulu
mihinkään kirkkoon. Vääryys ja tapainturmelus rehottavat kaikkialla. Ja
astukaamme lähemmäs! Miten on Suomessa? Monilla on kristityn nimi, ja monet
kuulevat Jumalan sanaa, ovat seurakuntien jäseniä ja elävät siveästi. Eikö
tällaisten pitäisi todella olla kristityitä?
Mutta viikunapuussa oli
”ainoastaan lehtiä”. Ei edes yhtä raakaa viikunaa! Komeasti se rehotti tien
vieressä pettäen ohikulkijoita. Samoin on monen seurakunnan laita. On loistavia
menoja ja paljon toimintaa, mutta turhaan etsii sieltä nälkäinen vaeltaja
ravintoa. Ei siellä Jumalan vapaata, Kristuksessa ilmestynyttä armoa tarjota
lahjana syntiselle. Ei löydä sieltä Jumalan sanan puhdasta ja uskollista opetusta,
josta sielut saisivat ravintoa. Samoin on monen kristityn nimeä kantavan
yksilön laita. Etsivä odottaa häneltä neuvoa, mutta ei saa; murheellinen kaipaa
lohdutusta eikä löydä. Kuinka usein onkaan joku sinulta, joka kannat kristityn
nimeä, odottanut kristillisyyden hedelmää – jotain uskon vahvistavaa sanaa,
rakkauden auttavaa kättä. Mutta kenties hän löysi ”ainoastaan lehtiä”.
Ennen kaikkea Jeesus itse tulee
etsimään meistä hedelmää. Viikunapuun tykö poiketessaan varhain aamulla hänen
oli nälkä. Ystävänsä luona Betaniassa hänelle kyllä olisi annettu aamiainen.
Mutta hän nähtävästi oli viettänyt yön vuorella rukouksissa. Turhaan etsi
Jeesus hedelmää petollisesta viikunapuusta. Jeesus, joka valvoi öitä
rukouksissa ja kärsi nälkää, kun maailma mässäsi öisissä kemuissaan, etsii
meistä nyt sitä, mikä sammuttaisi hänen Vapahtaja-nälkäänsä. Löytääkö hän
katuvan sydämen, sanaa kuulevan sielun? Löytääkö uskoa, joka omistaa armon ja
autuuden? Löytääkö hän oikeaa uskon tunnustamista sanoissa ja käytöksessä?
Ehkä hän löytää ”ainoastaan lehtiä”. Ehkä jumalisuutesi on ainoastaan kuori
ilman ydintä.
Pelättävä on Jeesuksen
kiroustuomio. ”Älköön sinusta ikinä enää hedelmää kasvako.” Kun
opetuslapset seuraavana aamuna näkivät puun kuivettuneeksi ”juurta myöten”
(Mark. 11:20), hämmästyivät he kovin. He näkivät havainnollisesti
muotojumalisuuden tuomion. Se on kohdannut kirjaimellisesti Juudan kansaa. Ei
tämä kansa – vaikka monet niin luulevat – koskaan kansana tule kääntymykseen
eikä heidän uskontonsa enää milloinkaan kukoista lehtiverhossaan, vaan on
kuivettunut juuria myöten. Vaikka he, hajotettuina kaikkiin kansoihin, ovat jo
kaksi tuhatta vuotta kuulleet evankeliumia, pysyvät he yhtä kaikki paatumuksessaan.
Näin on käynyt myös kristillisten
kirkkojen, jotka opin kustannuksella ovat tavoitelleet ulkonaista loistoa ja
valtaa. Paavin kirkosta on tullut antikristuksen joukko. Itämaiset kirkot ovat
jälleen joutuneet lähetyskentiksi. Näin on käynyt ja yhä käy monille
protestanttisille kirkoille. Näin käy sille, jonka jumalisuus on vain
ulkonaista. Oi pelkää, siis, itsehurskas, omahyväinen ihminen, joka luulet,
että muutama kristillinen tapa tai ulkonainen kirkollisuus on sinut pelastava!
Herra on viimeisenä päivänä julistava tuomion: ”Älköön sinusta ikinä enää
hedelmää kasvako.” Älköön lakini herättäkö paatunutta tuntoasi! Älköön
evankeliumini valaisko pimitettyä sydäntäsi! Älköön rauhani ja autuuteni ilo
milloinkaan vallatko sieluasi! Voi kauhistava tuomio! Voi muotojumalisuuden
hirvittävää palkkaa!
2. Hän teroittaa meille tosi
jumalisuutta, joka uskon kautta kantaa hedelmää
Jeesus ei ainoastaan varota meitä
turhasta jumalanpalveluksesta. Hän ennen muuta teroittaa uskoa, jonka kautta
jumalisuus tulee hedelmälliseksi. Kun opetuslapset hämmästyneinä totesivat,
mitä hedelmättömälle viikunapuulle tapahtui, kiinnitti Jeesus heti heidän
huomionsa tärkeimpään kohtaan vakavasti lausuen: ”Totisesti minä sanon
teille: jos teillä olisi uskoa ettekä epäilisi.” Miksi Jeesus uskoa näin
kovin teroittaa?
Usko vanhurskauttaa ihmisen ilman
töitä. Se tekee huonon puun hyväksi. Perisynnin kautta on ihmisestä tullut
hedelmätön puu, joka korkeintaan kasvaa vain lehtiä ja jonka osaksi on tullut
kiroustuomio. Kuinka siis usko hänet vanhurskauttaa? Jeesus oli tuore ja
hedelmällinen puu, joka kelvottomain sijaisena kärsi kiroustuomion. ”Kun
vielä olimme Jumalan vihollisia, tulimme sovitetuiksi hänen kanssaan hänen
Poikansa kuoleman kautta” (Room. 5:10). Hän kärsi rangaistuksemme ja
kalliilla verellään pyyhki syntimme pois. Hänen uhrikuolemassaan sai maailma
syntinsä anteeksi. ”Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä
kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan” (2. Kor. 5:19). Sellaisina
siis kuin luonnostamme olemme, Jumalan vihollisina, lain kiroamina,
kadotettuina syntisinä meidän on vastaanotettava sovitus ja anteeksiantamus
Kristuksen teossa. Usko on se käsi, joka ne vastaanottaa, ja sen tähden usko
vanhurskauttaa syntisen. Usko saadaan tämän armosanoman kuulemisen kautta. Kun
kuulet, että Jumala on sinua näin rakastanut ja että Kristus on syntisi
pyyhkinyt pois, niin Pyhä Henki heti sen kautta virittää uskon kipinän sydämeesi
ja kehottaa: ”Ota vastaan Jumalan armo!” Ja uskon kautta olet astunut ulos
itsestäsi ja lain tuomiosta ja pukeutunut Kristukseen. Usko on vanhurskauttanut
sinut ilman yhtään omaa työtäsi, kun armolahjana otit vastaan Kristuksen
vanhurskauden.
Tällainen usko tekee sitten hyviä
töitä. ”Jos teillä olisi uskoa”, sanoi Jeesus, ”ettekä epäilisi, niin
ette ainoastaan voisi tehdä sitä, mikä viikunapuussa tapahtui, vaan vieläpä,
jos sanoisitte tälle vuorelle: ’Kohoa ja heittäydy mereen’, niin se
tapahtuisi.” Jeesus siis tarkoitti, että tuon iänikuisen Öljymäen
vuorenkin, joka ylväänä kohosi heidän edessään, täytyisi uskon tieltä väistyä
mereen. Mutta niin kuin viikunapuun kiroaminen oli tarkoitettu kuvaamaan
voimattoman muotojumalisuuden rangaistusta, niin tässä yhteydessä vuoria
suistava uskokin voidaan soveltaa kaikkiin vaikeuksin, jotka ovat esteenä
Jumalan valtakunnalle.
Jeesus siis omistaa uskolle
kaikki hyvät työt. Mikään ei ole sille mahdotonta. Usko näet riippuu sanassa,
jonka kautta Jumala tekee kaikki. Kun usko liittää meidät näin rajattomaan
voimaan, on sillä jumalallinen vaikutus, niin että luonnon lakien, maailman ja
helvetin täytyy sitä totella.
Kaikki uskovaisten hyvät työt
ovat uskon hedelmiä. Heikkokin usko vanhurskauttaa. Mutta heikko usko tekee
heikosti töitä. Se voi myös helposti kuolla vaikeuksissa. Sen tähden Jeesus usein
nuhteli opetuslastensa heikkouskoisuutta. Voimakas usko, joka ei epäile, tekee
suuria töitä. Se nähdään kirkon jaloista opettajista, marttyyreista,
uskonpuhdistajista, suurista lähetyssaarnaajista sekä monista kristityistä,
joille mahdottomat olivat mahdollisia, voittamattomat vaikeudet haasteina
suurempiin voittoihin. Kuinka suuria ja ihmeellisiä asioita tapahtuisikaan
kodeissamme, seurakunnissamme, kirkkokunnassamme ja kristikunnassa, jos meillä
olisi uskoa emmekä epäilisi!
Voidaksemme siis kantaa enemmän
hedelmää tarvitsemme enemmän uskoa. Kyllähän olemme rukoilleet lisää voimia,
lisää varoja, lisää taitoa jne. Mutta olemmeko rukoilleet lisää uskoa? Nämä
kaikki seuraavat, kun meillä on uskon lahja. Siitä myös seuraa vaikuttava,
taivaita ja maata liikuttava rukous, niin kuin Jeesus sanoi: ”Ja kaiken,
mitä te anotte rukouksessa, uskoen, te saatte.”
Mutta jos todella haluamme
enemmän uskoa, silloin myös viljelemme ahkerammin sanaa ja sakramentteja,
joiden kautta usko syntyy ja vahvistuu. Meidän tulee siis säännöllisesti kuulla
Jumalan sanaa. Ja kun kuulemme, uskokaamme; kun uskomme, rukoilkaamme; kun
rukoilemme, tehkäämme työtä; kun teemme työtä, älkäämme väsykö! Silloin ei
jumalisuutemme ole tyhjä kuori, vaan täynnä ydintä ja hyviä hedelmiä.
Mitä siis opimme siitä, että
Jeesus kirosi hedelmättömän viikunapuun? Hän on varottanut meitä pelkästä
muotojumalisuudesta, jottei hän joutuisi häätämään meitä luotaan viimeisenä
päivänä. Hän on teroittanut meille uskon tärkeyttä, jotta armosta, uskon kautta
vanhurskautettuina, olisimme täynnä vanhurskauden hedelmiä hänelle kiitokseksi.
Oi Herra: ”Tee minut eläväksi Sun ruumiis jäseneksi.” Amen.
Gustaf A. Aho, Elävän veden
virtoja, s. 95-101. Joensuu 1972.