Siegbert W. Becker, prof., USA
(1914-1984)
LOHIKÄÄRME JA LAPSI (12:1-6)
1) Ja näkyi suuri merkki taivaassa:
vaimo, vaatetettu auringolla, ja kuu hänen jalkojensa alla, ja hänen päässään
seppeleenä kaksitoista tähteä. 2) Hän oli raskaana ja huusi synnytyskivuissaan,
ja hänen oli vaikea synnyttää. 3) Ja näkyi toinen merkki taivaassa, ja katso:
suuri, tulipunainen lohikäärme, jolla oli seitsemän päätä ja kymmenen sarvea,
ja sen päissä seitsemän kruunua; 4) ja sen pyrstö pyyhkäisi pois kolmannen osan
taivaan tähtiä ja heitti ne maan päälle. Ja lohikäärme seisoi
synnyttämäisillään olevan vaimon edessä nielläkseen hänen lapsensa, kun hän sen
synnyttäisi. 5) Ja hän synnytti poikalapsen, joka on kaitseva kaikkia
pakanakansoja rautaisella valtikalla; ja hänen lapsensa temmattiin Jumalan tykö
ja hänen valtaistuimensa tykö. 6) Ja vaimo pakeni erämaahan, jossa hänellä oli
Jumalan valmistama paikka, että häntä elätettäisiin siellä tuhat kaksisataa
kuusikymmentä päivää.
Tässä näyn osassa on vähän
sellaista, mikä aiheuttaa vaikeutta tulkitsijalle. Meille kerrotaan, että suuri
lohikäärme on saatana, ja lapsi, joka temmataan Jumalan tykö, on ilmiselvästi
Kristus. Nämä jakeet suuntaavat meidän huomiomme perkeleen pyrkimyksiin tuhota
Kristus tämän maallisen elämän aikana.
Kansanomainen
roomalaiskatolilainen ajattelu on nähnyt tämän tekstin ensimmäisissä jakeissa
kuvauksen neitsyt Mariasta taivaan kuningattarena. Taiteilijat ovat maalanneet
neitseestä muotokuvia, jotka perustuvat tähän kuvaukseen. Roomalaiskatolilaiset
raamatunselittäjät myöntävät kuitenkin usein, että tämä nainen ei voi olla pyhä
neitsyt. Jo ne kaksitoista tähteä, jotka hänellä on kruunussaan, kertovat
niille, jotka ovat ymmärtäneet, että luku kaksitoista on seurakunnan luku, että
tämä nainen on seurakunnan vertauskuva. Lisäksi, Kristuksen taivaaseenastumisen
jälkeen nainen pakenee erämaahan, johon hän jää 1260 päiväksi (jae 6).
1260 päivää vastaa luvun 11
neljääkymmentäkahta kuukautta. Tämä on Uuden testamentin aikakausi, aika, jona
maan päällä on Jumalan temppeli, ja se on pyhässä kaupungissa, joka on
pakanoiden tallaama. Tämä on aika, jolloin seurakunta on erämaassa, aika,
jolloin seurakunta on kaukana poissa todellisesta kodistaan. Koska se ei ole
vielä astunut taivaaseen ollakseen Herransa kanssa, se on maanpaossa
maailmassa, jonne se ei kuulu. Nainen kuvaa seurakuntaa Uuden testamentin
aikakautena sen odottaessa tämän maailman erämaassa lopullista lunastustaan
tämän nykyisen ajan kärsimyksistä. Luvun toiseksi viimeisessä jakeessa
selitetään, että tämä nainen on kaikkien uskovien äiti. Tällä tavalla ei
Uudessa testamentissa koskaan puhuta neitsyt Mariasta. Mutta seurakunnasta,
taivaallisesta Jerusalemista, pyhä Paavali sanoo, että se on meidän kaikkien
äitimme (Gal. 4:26). Seurakunnan kunniaa kuvaa se, että nainen on vaatetettu
auringolla, ja sen vaikutusvaltaa maailmanhallinnassa kuvaa se, että kuu on
hänen jalkojensa alla.
Tämän luvun kuudessa
ensimmäisessä jakeessa me emme näe tulevia tapahtumia. Kuvaannollisella tavalla
Johannes vie meidät takaisin Kristuksen syntymän aikaan. Nainen hänen näyssään
oli raskaana ja valmiina synnyttämään. Mutta Johannes näki muutakin kuin
Vapahtajan lähestyvän syntymän. Hän näki suuren punaisen lohikäärmeen, joka,
kuten olemme jo nähneet, on kuvaus saatanasta (jae 9). Lohikäärmeellä on
seitsemän päätä ja kymmenen sarvea sekä seitsemän kruunua päissään. Tämä on
yksi useista vastaavanlaisista kohdista (esim. 13:1; 17:3), joissa luku
seitsemän liittyy perkeleeseen ja niihin, jotka palvelevat häntä. Tämä tuntuu
melko oudolta, koska Ilmestyskirjassa luku seitsemän kuvaa yleensä Jumalan
toimimista ihmisten kanssa. Me olemme kutsuneet sitä liiton luvuksi. Seitsemän
pään vertauskuvaa ei ole selitetty tässä, kuten myöhemmässä yhteydessä (17:9).
Mutta tuo selitys ei sovi tähän. Me voimme vain esittää arvelun, että seitsemän
päätä ja seitsemän kruunua kuvaavat perkeleen pyrkimystä olla Jumalan sijaisena
maailman hallitsijana. Koska kymmenen sarvea eivät ilmeisesti sovi loogisesti
eikä luonnollisesti yhteen seitsemän pään kanssa, saattaa olla, että niiden
tehtävänä on saada meidät huomaamaan valheellisuus hänen väitteissään, joilla
hän koettaa esittäytyä liiton Jumalan sijaisena.
Tätä tulkintaa tukee se, että
lohikäärmeellä on seitsemässä päässään seitsemän kruunua. Kruunua merkitsevä
sana on tässä diadeema, sanan stefanos, voiton kruunun,
sijasta. Diadeemi oli antiikin Persian
hallitsijoiden kruunu. Caligula oli ensimmäinen roomalainen keisari, joka
käytti tätä erityistä kuninkaallisuuden tunnuskuvaa. Roomalaiset näkivät tämän
todisteena Caligulan mielenvikaisuudesta, sillä henkilö, joka kantoi sellaista kruunua,
piti itseään jumalana. Caligulan jälkeen kukaan Rooman keisari ei kantanut sitä
ennen Diocletianusta, joka omaksui myös persialaisen tavan, joka vaati
jokaista, joka lähestyi diadeemia kantavaa henkilöä, lankeamaan maahan tämän
eteen.
Vaikka Johanneksen Ilmestys
kirjoitettiin noin kaksisataa vuotta ennen Diocletianuksen aikaa, itseään
jumaloiva ylpeys, joka sai keisarin panemaan päähänsä diadeemin, näyttäytyi jo
Domitianuksen vaatimuksissa, hänen, joka mitä todennäköisimmin hallitsi
keisarina silloin, kun Johannes karkotettiin Patmokselle. Vaikka Domitianus ei
kantanut diadeemia, hän jyrkästi vaati, että häntä kutsuttaisiin nimellä ”dominus
et deus”, Herra ja Jumala. Johanneksen lukijat varmasti tiesivät diadeemin
merkityksen ja tunsivat hyvin Domitianuksen pyrkimykset siihen, että häntä
palveltaisiin ”Herrana ja Jumalana”. Niinpä he hyvin todennäköisesti
tunnistivat diadeemit lohikäärmeen päissä jälleen yhdeksi saatanan
pyrkimyksistä vaatia itselleen jumalallinen kunnia. Kirjassaan The Three
Popes (Kolme paavia), Mazieh Gail sanoo, että ”paavit omaksuivat” myöhemmin
diadeemin.
Perkeleen suurta voimaa ja
vaikutusvaltaa kuvataan meille, kun me näemme hänen pyrstönsä pyyhkäisevän pois
kolmasosan tähdistä ja heittävän ne maan päälle. Aiemmassa luvussa (9:1)
saatanaa itseään kuvattiin taivaasta putoavana tähtenä. Tämä kuva
lohikäärmeestä, joka pyyhkäisee kolmasosan tähdistä pois taivaalta, voi
symboloida enkelien alussa tapahtunutta lankeemusta. Vaikka Raamattu kertoo
meille hyvin vähän tuosta lankeemuksesta, se ilmaisee, että yksi
korkea-arvoinen enkeli kapinoi ensin ja taivutti suuren määrän muita hyviä
enkeleitä liittymään häneen kapinassa. Näitä enkeleitä saatetaan kuvata
lohikäärmeen pyrstön taivaasta pyyhkäisemillä tähdillä. Toisaalta on mahdollista,
että Johannes tässä vain kiinnittää huomiota lohikäärmeen suureen voimaan.
Ymmärrämmekö sanan ouranos tässä ”(luonnolliseksi) taivaaksi” vai
”taivaaksi”, pahojen enkelien alkuperäiseksi asuinpaikaksi, riippuu siitä,
miten me ymmärrämme tämän osan näystä.
Tämä mahtava lohikäärme oli
päättänyt tuhota vaimon lapsen niin pian kuin se syntyisi (jae 4). Mutta tässä
hänen aikeensa tehtiin täydelleen tyhjiksi. Tämän lapsen henkilöllisyydestä ei
voi olla epäilystäkään. Se oli poikalapsi, ”joka on kaitseva kaikkia
pakanakansoja rautaisella valtikalla”. Herra Jeesus oli puhunut itsestään
täsmälleen noilla samoilla termeillä kirjeessä Tyatiraan (2:27,28). Me panimme
jo tuossa yhteydessä merkille, että kumpikin näistä kohdista, samoin kuin
myöhempi kohta (19:15), sisältää viittauksen psalmiin 2, joka kuvailee luvattua
Messiasta. Sanat ”hänen lapsensa temmattiin Jumalan tykö ja hänen
valtaistuimensa tykö” ovat selvä kuvaus Kristuksen taivaaseenastumisesta, joka
tietyssä mielessä asetti hänet iäksi perkeleen tavoittamattomiin. Kaikessa
tässä Kristuksen inhimillinen luonto on etualalla.
Evankeliumien perusteella me
tiedämme perkeleen aikeesta tuhota Kristus tai kaivaa maata hänen työnsä alta. Nuo
jakeet tunnetusti kuvaavat Beetlehemin vauvojen surman, kiusauksen erämaassa,
ne monet kerrat, jolloin Kristus kohtasi perkeleen riivaamia, Pietarin
ehdotuksen, että Jeesuksen ei pitäisi kärsiä (Matt. 16:22), ja Juudaan
kavalluksen (Joh. 13:2). Vaimo, joka oli synnyttänyt lapsen, selvästi
aavistaen, mitä perkele yrittäisi tehdä epäonnistuttuaan yrityksessään tuhota
lapsi, ”pakeni erämaahan, jossa hänellä oli Jumalan valmistama paikka”.
Vihamielisessä maailmassa Jumala
on valmistanut seurakunnalleen turvapaikan. Jeesus oli luvannut maanpäällisinä
päivinään, että helvetin portit eivät voi tuhota hänen seurakuntaansa (Matt.
16:18). Kun Johannes näki tämän näyn, hänen on täytynyt muistaa Jeesuksen
sanat: ”En minä rukoile, että ottaisit heidät pois maailmasta, vaan että
sinä varjelisit heidät pahasta. He eivät ole maailmasta, niin kuin en minäkään
maailmasta ole” (Joh. 17:15,16). Noina vainon päivinä kristityt ovat
saattaneet ihmetellä, miksi Jumala ei vapauta heitä heidän kärsimyksestään
tempaamalla heidätkin taivaaseen. Vaikka tämä näky ei vastaa tuohon
kysymykseen, se kertoo heille, että heidän astumistaan Jumalan tykö
viivytettäisiin. He olisivat ”erämaassa”, epämiellyttävässä kärsimyksen
paikassa, mutta siitä huolimatta Jumalan valmistamassa paikassa. Oli Jumalan
aikomus ja tarkoitus, että ”siellä heidän tulisi elättää häntä 1260 päivää”
(Beckerin käännös, kään. huom.). Sitä, keitä ”he” tarkoittaa, ei mainita
erikseen. Heprean kielessä kolmannen persoonan aktiivissa olevaa verbiä
epämääräisen subjektin kera käytetään usein lauseessa, jossa kreikan kielessä
käytettäisiin tavallisesti passiivissa olevaa verbiä. Me voisimme kääntää:
”Jossa häntä elätetään”. Jumala pitää seurakunnastaan tavalla tai toisella
huolen aivan kuten hän piti huolen Eliasta, kun korpit elättivät häntä Keritin
purolla ja kun leski elätti häntä Sarpatissa.
Johannes palaa kuvaukseen vaimon
paosta erämaahan jakeessa 13. Sillä välin näkymä siirtyy uudelleen taivaaseen.
SOTA TAIVAASSA (12:7-12)
7) Ja syttyi sota taivaassa:
Miikael ja hänen enkelinsä sotivat lohikäärmettä vastaan; ja lohikäärme ja
hänen enkelinsä sotivat, 8) mutta eivät voittaneet, eikä heillä enää ollut
sijaa taivaassa. 9) Ja suuri lohikäärme, se vanha käärme, jota perkeleeksi ja
saatanaksi kutsutaan, koko maanpiirin villitsijä, heitettiin maan päälle, ja
hänen enkelinsä heitettiin hänen kanssansa. 10) Ja minä kuulin suuren äänen
taivaassa sanovan: ”Nyt on tullut pelastus ja voima ja meidän Jumalamme
valtakunta ja hänen Voideltunsa valta, sillä meidän veljiemme syyttäjä, joka
yöt ja päivät syytti heitä meidän Jumalamme edessä, on heitetty ulos. 11) Ja he
ovat voittaneet hänet Karitsan veren kautta ja todistuksensa sanan kautta,
eivätkä ole henkeänsä rakastaneet, vaan olleet alttiit kuolemaan asti. 12)
Sentähden riemuitkaa, taivaat, ja te, jotka niissä asutte! Voi maata ja merta,
sillä perkele on astunut alas teidän luoksenne pitäen suurta vihaa, koska hän
tietää, että hänellä on vähän aikaa!”
Se, ettei tämä ole sota, joka
tapahtui tuhansia vuosia ennen Johanneksen aikaa, näyttää selvältä voitonlaulun
perusteella, joka lauletaan, kun taistelu on ohi. Vaikka ei olisi mahdotonta
nähdä kuvaus tästä taistelusta ”takautumana” menneisyyden tapahtumaan,
samanlaisena kuin edellisen näyn kuvaus lapsen syntymästä, niin silti laulun sanat
ilmaisevat, että tämä sota, jota Johannes näki käytävän (luonnollisessa)
taivaassa Patmoksen yllä, oli kuvaus siitä taistelusta, jossa perkele menetti
mahdollisuutensa syyttää Johanneksen veljiä Jumalan valtaistuimen edessä. On
olemassa vain yksi taistelu, jonka tulos tämä oli, nimittäin taistelu, jonka
Jeesus kävi, kun hän tuli lihaan tehdäkseen tyhjäksi perkeleen teot (1. Joh.
3:8). Sitä paitsi kun Jeesus puhui edessään olevasta kuolemasta, hän nimitti
sitä hetkeksi, jolloin tämän maailman ruhtinas ”heitettäisiin ulos” (Joh.
12:31).
Sana, joka merkitsee ”heittää
ulos”, ja jota hän käyttää Johanneksen evankeliumin 12. luvussa, ekbleetheesetai,
on läheisessä suhteessa siihen sanaan, jota hän käyttää tässä, ebleethee. Meidän tulisi muistaa,
että kumpikin näistä kohdista löytyy Johanneksen kirjoituksista. Luukkaan
evankeliumissa on myös läheisesti asiaan liittyvä kohta. Kun seitsemänkymmentä
opetuslasta palasivat lähetysmatkaltaan ja iloitsivat menestyksestä, joka
heillä oli, Vapahtaja sanoi heille: ”Minä näin saatanan lankeavan taivaasta
niin kuin salaman” (Luuk. 10:18). Monet raamatuntulkitsijat ovat sillä
kannalla, että nämä sanat eivät viittaa pahojen enkelien alussa tapahtuneeseen
lankeemukseen, vaan sen sijaan saatanan tappioon, joka tapahtuu, kun
evankeliumin sanomaa julistetaan. Tämä tulkinta sopii parhaiten lauseyhteyteen.
Monet raamatunselittäjät ovat
ymmärtäneet tällä taistelulla tarkoitettavan sitä, joka käytiin pian luomisen
alettua ja ennen ihmisen syntiinlankeemusta. He ovat nähneet nämä jakeet
kuvauksena pahojen enkelien alussa tapahtuneesta lankeemuksesta luomisen
aikana. Mutta todistusaineisto osoittaa, että nämä jakeet eivät viittaa
enkelien alussa tapahtuneeseen lankeemukseen. Sen tähden olemme kääntäneet: ”Syttyi
sota (luonnollisessa) taivaassa” sen sijaan, että käännettäisiin: ”Syttyi sota
taivaassa”. Aiempi jae tässä luvussa oli puhunut ”taivaan tähdistä” ja siinä
yhteydessä ”taivas” voi tarkoittaa ”(luonnollista) taivasta” (ks. selityksiä
jakeeseen 4).
Siihen, että hyvät enkelit
ottivat aktiivisesti osaa tuohon taisteluun perkeleen ja hänen pahojen
enkeliensä kanssa, viitataan epäsuorasti evankeliumeissa, vaikkakin ilman
yksityiskohtaista tarkastelua (esim. Luuk. 22:43; Matt. 28:5; Joh. 13:2).
Rinnakkain suuren fyysisen kamppailun kanssa, jonka ihmiset näkivät
Getsemanessa ja Golgatalla, oli suuri taistelu, joka käytiin hengellisessä
maailmassa.
Hyvien enkelien armeijan johtaja
on Miikael. Nimi Miikael on todellisuudessa hepreankielinen kysymys, joka tarkoittaa:
”Kuka on Jumalan kaltainen?” Miikaelin henkilöllisyydestä on kiistelty, myös
luterilaisuudessa. Jotkut ovat väittäneet, että Miikael on Vapahtajan nimi,
hänen, joka inhimillisessä luonnossaan on ”Jumalan kaltainen”, saatuaan kaikki
jumalalliset ominaisuudet lihaantulemisessa. Voidaan myös väittää, että sana
”arkkienkeli” voisi tarkoittaa, ei ”hallitsevaa enkeliä”, vaan ”enkelien
hallitsijaa”. Kun tähän lisätään se, että sanaa arkkienkeli ei koskaan käytetä
monikossa, mikä voisi johtaa meidät päättelemään, että niitä on vain yksi, niin
voisimme tulla siihen johtopäätökseen, että tämä enkelien hallitsija on Jumalan
Poika. Hänestä puhutaan sellaisena Joosuan kirjassa. ”Mies”, joka näyttäytyi
Joosuan näyssä Jerikossa ja jota myöhemmin kutsutaan ”HERRAKSI” tai ”Jahveksi”,
kutsuu itseään ”Herran sotajoukon päämieheksi” (Joos. 5:13-6:2). Tuossa
kohdassa Pyhän Kolmiykseyden toinen persoona todella kutsuu itseään
enkeliarmeijoiden hallitsijaksi. Tätä näkemystä tukee myös se, mitä Miikaelista
sanotaan Danielin kirjassa (12:1). Siellä Miikaelia kutsutaan nimellä ”se suuri
enkeliruhtinas, joka seisoo sinun kansasi lasten suojana”, ja sanotaan, että
kun hän nousee, Danielin kansa vapautetaan. Nuo sanat voitaisiin helposti
soveltaa Vapahtajaan. On olemassa myös raamatunkohtia, joilla on melko suuri
painoarvo sitä näkemystä vastaan, että Miikael on Herra Jeesus. Juudan
kirjeessä sanotaan, että Miikael ei uskaltanut lausua herjaavaa syytettä
perkelettä vastaan, vaan hän sanoi sen sijaan: ”Rangaiskoon sinua Herra!”
(Juuda 9). Voitaisiin ehkä väittää, että nuo sanat voidaan ymmärtää Kristuksen
sanoina Kolmiykseyden taustaa vasten, joka mahdollistaa sen, että ”Herra” puhuu
”Herrasta” erillisenä persoonana. Mutta tämä tuskin tekisi oikeutta
lauseyhteydelle. Koko lailla ratkaiseva perustelu on Danielin sanoissa, kun hän
kutsuu Miikaelia ”yhdeksi ensimmäisistä enkeliruhtinaista” (10:13). Tämä
näyttää osoittavan, että Miikael on yksi korkeampiarvoisten enkelien joukosta,
ja sivumennen sanoen tämä on ainoa varteenotettava raamatullinen todiste sen
väitteen puolesta, että arkkienkeleitä on enemmän kuin yksi.
Ei merkitse paljoakaan,
pidetäänkö Miikaelia luotuna enkelinä vai ”Herran Enkelinä”, joka on ”Herran
sotajoukkojen päämies”. Näiden jakeiden merkitys on se, että hyvien ja pahojen
enkelien välillä käytiin suuri taistelu Kristuksen lunastustyön yhteydessä.
Tässä taistelussa perkele ja hänen enkelinsä kärsivät ratkaisevan tappion. Ne
heitettiin (luonnollisesta) taivaasta maahan.
Tällä kohtaa osoitetaan lohikäärmeen
henkilöllisyys. Häntä kutsutaan ensin vanhaksi käärmeeksi. Viittaus koskee
tietysti käärmettä, joka petti Eevan (1. Moos. 3:1; 2. Kor. 11:3) Eedenin
puutarhassa. Hän on se, ”jota perkeleeksi ja saatanaksi kutsutaan”. Sana
perkele, diabolos, tarkoittaa ”panettelijaa”. Hän on se, joka levittää
valheita, varsinkin Jumalasta. Sana ”perkele” on Uudessa testamentissa
todellisuudessa erisnimi, joka on varattu pahojen enkelien johtajalle. Pahoja
enkeleitä sinänsä kutsutaan aina demoneiksi, daimonia, sana, jonka
KJV-käännös kääntää sanalla ”perkeleet”, mutta NIV-käännös säännönmukaisesti
”demonit”. ”Saatana” on hepreankielinen sana, joka tarkoittaa ”syyttäjää”.
Voitonlaulussa, jonka Johannes tässä kuuli taivaassa, saatanan sanotaan olevan
se, joka syyttää Jumalan kansaa jatkuvasti (jae 10). Lisäksi häntä
luonnehditaan sellaisena, joka johtaa koko asuttua maailmaa harhaan. Hänen
vaikutuksensa nähdään kaikkialla ihmisten turmeltuneisuutena.
Kun perkele oli heitetty alas,
Johannes kuuli taivaassa suuren äänen, joka juhli runollisella ylistyslaululla
voittoa perkeleestä. Tämän laulun ensimmäinen lause julistaa totuuden, joka on
äärimmäisen tärkeä vainotulle seurakunnalle ja jota jokaisen kiliastin tulisi
tutkia hyvin huolellisesti. Se muistutti tuon ajan kärsiviä pyhiä siitä, että
pelastus ei ole sitä, että heidät suojellaan vainoojien miekalta ja leijonien
kidalta areenalla. Sen pitäisi muistuttaa meidän aikamme kiliasteja siitä, että
valtakunta ei ole ensisijaisesti jumalattomien hävittämisessä. Sen sijaan
Jumalan pelastus tulee, hänen voimansa ilmoitetaan, hänen valtakuntansa
perustetaan ja Kristuksen arvovalta osoitetaan siinä, että Jumalan kansan
syyttäjä ei voi enää syyttää heitä. Saatana, syyttäjä, kuvataan yleiseksi
syyttäjäksi, joka ilmestyy Jumalan eteen säännöllisesti esittääkseen syytöksiä
kristittyjä vastaan. Ensin hän viettelee heidät syntiin ja sitten,
saavutettuaan tämän päämäärän, hän kiiruhtaa Jumalan valtaistuimen luo
vaatimaan, että heitä on rangaistava.
On olemassa monta asiaa, joista
heitä voitaisiin syyttää, mutta siitä huolimatta saatana on menettänyt valtansa
syyttää heitä. He ovat saavuttaneet voiton hänestä Karitsan veren ”tähden” (ei:
”kautta”, kuten KJV- ja NIV-käännös kääntävät; samoin Biblia ja KR 38) ja
heidän todistuksensa sanan tähden. Karitsan veri puhdistaa meidät kaikesta
synnistä (1. Joh. 1:7). Siinä veressä pyhät ovat pesseet vaatteensa ja
valkaisseet ne (Ilm. 7:14). Sen veren tähden, sen tähden, että Jumalan Poika
kuoli maksaakseen synnin palkan kaikkien ihmisten sijasta, perkele ei enää voi
syyttää meitä Jumalan tuomioistuimen edessä.
Tämä voitto on saavutettu myös
”heidän todistuksensa sanan tähden”. Evankeliumissaan Johannes oli kertonut,
miten Jeesus asetti apostolinsa olemaan hänen todistajansa. Vapahtaja antoi heille
kuolemaansa edeltävänä yönä lupauksen, että Pyhä Henki tulisi heihin
todistaakseen Jeesuksesta, ja sitten hän lisäsi: ”Ja te myös todistatte,
sillä te olette alusta asti olleet minun kanssani” (Joh. 15:27). Suuren
lähetyskäskyn muoto sellaisena kuin se on meillä Apostolien teoissa, on puettu
näihin samoihin termeihin. Vapahtaja sanoi seuraajilleen: ”Ja te tulette
olemaan minun todistajani” (Ap. t. 1:8). Ensimmäisessä kirjeessään Johannes
kuvaili evankeliumia todistukseksi, ”jonka Jumala on todistanut Pojastansa”
(1. Joh. 5:10). Siinä lähetyskäskyn muodossa, jonka Johannes esitti, sanoman
ydin on selvästi hyvä uutinen anteeksiantamuksesta (Joh. 20:23; vrt. Luuk.
24:47). ”Heidän todistuksensa sana” on evankeliumi. Evankeliumin sanoma
anteeksiantamuksesta, joka vapaasti tarjotaan kaikille ihmisille
vastaanotettavaksi uskon kautta, ilmoittaa, että kun perkele syyttää meitä
Jumalan edessä, hän on valehtelija eikä hän voi onnistua, koska tuomari, jonka
edessä hän syyttää meitä, on jo julistanut meidät syyttömiksi (Room. 8:33).
Tästä syystä voidaan sanoa, että kristityt voittavat perkeleen evankeliumin
”tähden”. Ei ole mitään syytä kääntää prepositio dia sanalla ”kautta”
tai ”avulla”, mikä olisi epäsäännöllinen käännös tästä prepositiosta
akkusatiivin kanssa.
”Veljiä”, joita saatana ei voi
syyttää, kuvataan sitten ihmisiksi, jotka ”eivät ole henkeänsä rakastaneet,
vaan olleet alttiit kuolemaan asti.” Ajatus on tiivistetty hyvin harvoihin
sanoihin, mutta NIV-käännös on epäilemättä tavoittanut lauseen merkityksen
laajentaessaan alkuperäistä sanamuotoa ja esittäessään kreikan kielen
preposition akhri sanoilla ”niin paljon että peläten välttää kuoleman”.
Nämä sanat muistuttavat meitä jälleen siitä, että Johannes kirjoitti
Ilmestyskirjan vainon aikana, jolloin monien kristittyjen täytyi valita,
pysyvätkö uskollisina Vapahtajalle vai kieltävätkö hänet. Tuo valinta merkitsi
usein valintaa elämän ja kuoleman välillä. Kuten kaikki normaalit ihmiset,
kristitytkin rakastavat elämää. Elämä, josta tässä puhutaan, on fyysinen,
ruumiillinen elämä. Tätä osoittaa sanan psykee käyttö sanan zooee
sijasta. He eivät rakastaneet elämäänsä niin paljon, että olisivat
kieltäytyneet kärsimästä kuolemaa uskonsa tähden. Rakkaus-termin yleisessä
merkityksessä on pohjimmiltaan halu omistaa. He eivät olleet siinä määrin
halukkaita säilyttämään fyysistä elämäänsä, että kun heidän piti kuolla uskonsa
tähden, he olisivat olleet valmiit kieltämään sen todistuksen, jonka he olivat
antaneet. Jumalan anteeksiantamuksen sanoma oli heille rakkaampi kuin fyysinen
elämä, koska tuo sanoma on todellisen elämän lähde, elämän, jota ei voida
koskaan hävittää.
Koska perkele on menettänyt
valtansa syyttää Jumalan kansaa, on taivailla ja niillä, jotka niissä asuvat,
syytä riemuita. Tässä sana ”taivaat” tarkoittaa enkelien ja autuaana kuolleiden
asuinpaikkaa. Meidän ilomme taivaassa perustuu myös syntien
anteeksiantamukseen, joka meillä on Karitsan veren kautta. Jumalan lunastava
rakkaus on meidän tärkein asiamme, ei ainoastaan siihen saakka, kun me
kuolemme, vaan halki iankaikkisuuden. Vaikka rauha ja vapautus kaikesta
puutteesta ja pelosta on oleva osa meidän elämäämme taivaassa, silti todellinen
riemuitseva ilo ei ole koskaan mahdollinen muutoin kuin “sen tähden”, että
syyttäjä on heitetty alas Karitsan veren tähden. Sosiaalinen evankeliumi,
juutalaisuus, muhamettilaisuus, samoin kuin monet muut ”kristilliset” ja
ei-kristilliset harhaopit unohtavat tämän. On sääli, että monet
fundamentalistiset kiliastit eivät ymmärrä, että heidän harhansa vetää ihmisiä
pois todellisesta ilosta, joka meillä on Kristuksessa. Huolimatta siitä, että
kiliasmi ja sosiaalinen evankeliumi sen kieltävät, meidän Jumalamme valtakunta
tuli, kun saatana kärsi tappion suuressa sodassa taivaassa.
Kaikesta huolimatta perkelettä ei
ole vielä heitetty tulijärveen, jonne kaikki hänen valtansa vahingoittaa
Jumalan kansaa hävitetään iäksi (20:10). Karitsan veren ja seurakunnan
todistuksen tähden hän on menettänyt valtansa syyttää. Mutta, kuten edelliset
luvut ovat osoittaneet, hän yhä koettaa peittää ja vaientaa tuon todistuksen
pimentämällä auringon helvetistä tulevilla heinäsirkoillaan ja tappamalla
Jumalan todistajia. Me olemme yhä niissä 1260 päivässä, jonka ajan pakanat
tallaavat Jerusalemia, ja sen tähden ääni taivaasta jatkaa:
”Voi maata ja merta, sillä
perkele on astunut alas teidän luoksenne pitäen suurta vihaa, koska hän tietää,
että hänellä on vähän aikaa!”
Kristuksen ylösnousemuksen ja
taivaaseen astumisen tähden perkele tietää hävinneensä sodan. Voitetun tyrannin
lailla hän tietää, että lopullisen tappion päivää voidaan ainoastaan viivyttää.
Siksi hän on päättänyt viedä kanssaan tuhoon niin monta ihmistä kuin
mahdollista.
Sekä Pietari että Paavali
huomauttavat siitä, että tätä raivoavaa vihollista voidaan vastustaa vain uskon
kautta (Ef. 6:16; 1 Piet. 5:8,9). Vaikka Johannes ei nimenomaiseesti tuo tätä
ajatusta vakavaan varoitukseensa, sisältyy se silti epäsuorasti hänen aiempaan
lausumaansa, että veljet voittavat perkeleen heidän todistuksensa sanan tähden.
Todistus annetaan aina taivuttamisen tarkoituksessa, vakuuttuneisuuden
aikaansaamiseksi. Vakuuttuneisuus, jonka seurakunnan todistus saa aikaan, on
kristillinen usko.
Näyn näkymä vaihtuu tällä kohden jälleen
takaisin maahan. Jae, joka välittömästi edelsi näkyä taivaan sodasta, kertoi
vaimon paosta erämaahan. Johannes palaa nyt näyn tuohon kohtaan ja esittää
perusteen varoitukselle, jonka ääni taivaasta oli osoittanut maalle ja merelle.
LOHIKÄÄRME VAINOAA VAIMOA
(12:13-18)
13) Ja kun lohikäärme näki
olevansa heitetty maan päälle, ajoi hän takaa sitä vaimoa, joka oli poikalapsen
synnyttänyt. 14) Mutta vaimolle annettiin sen suuren kotkan kaksi siipeä hänen
lentääksensä erämaahan sille paikalleen, jossa häntä elätetään aika ja kaksi
aikaa ja puoli aikaa poissa käärmeen näkyvistä. 15) Ja käärme syöksi kidastansa
vaimon jälkeen vettä niin kuin virran, saattaakseen hänet virran vietäväksi.
16) Mutta maa auttoi vaimoa: maa avasi suunsa ja nieli virran, jonka lohikäärme
oli syössyt kidastansa. 17) Ja lohikäärme vihastui vaimoon ja lähti käymään
sotaa muita hänen jälkeläisiänsä vastaan, jotka pitävät Jumalan käskyt ja
joilla on Jeesuksen todistus. 18) Ja se asettui seisomaan meren hiekalle.
Epäonnistuttuaan hyökkäyksessään
enkeliarmeijoita vastaan perkele kääntää jälleen huomionsa vaimoon, joka oli
aloittanut pakonsa erämaahan (jae 6). Perkeleen taholta uhkaavan välittömän
vaaran tähden vaimolle annetaan suuren kotkan kaksi siipeä.
Perusmerkitys on selvä. Perkele
jatkaa sinnikkäästi seurakunnan vainoamista ja seurakunnalle annetaan
yliluonnollista apua, jotta se pääsisi pakoon takaa-ajavaa vihollistaan.
Lauseyhteys ei anna mitään erityistä merkitystä kahdelle siivelle. Yleensä
kotkien ja muiden lintujen siivet tarkoittavat Raamatun kuvakielessä Jumalan
varjelusta ja huolenpitoa kansastaan. Hän kantaa heitä ”kotkan siivin” (2.
Moos. 19:4) ja hänen siipiensä alta he löytävät suojan ja turvan (Ps. 91:4;
Matt. 23:37). Profeetta Hesekiel puhuu kahdesta suuresta kotkasta (Hes.
17:2s.), mutta nämä ovat selvästi vihollisia, jotka vievät Jumalan kansan
vankeuteen. Varmuudella voimme sanoa vain, että seurakunta saa Jumalan apua
pyrkimyksissään selviytyä perkeleen juonitteluista. Vaikka nämä kaksi siipeä
tuovat joidenkin mieleen kaksi sakramenttia, jotka Jumala on antanut kirkolle
aseiksi sen sodankäyntiin perkelettä vastaan, me emme voi sanoa varmuudella,
että Henki tarkoitti tätä tulkintaa.
Mitä tulee ”ajan ja aikojen ja
puolen ajan” selitykseen, katso selityksiä jakeeseen 6.
Johanneksen näyn lohikäärme
päästi sitten kidastaan suuren vesivirran pyrkimyksenään saada vaimo sen
vietäväksi. Mutta maa auttoi vaimoa avautumalla ja nielemällä virran. Tässä me
voimme olla täsmällisempiä ja sanoa, että tämä virta esittää riivaajien oppeja
(1. Tim. 4:1s.), joilla perkele koettaa ryöstää seurakunnalta sen uskon Jumalan
Sanaan ja johtaa monta harhaan (2. Tim. 4:3s.). Se, että maa nielee virran, voi
viitata siihen, että väärillä opeilla on tapana mennä pois muodista ja tulla
epäuskottaviksi. Joka tapauksessa sekä kotkan siivet että vesien nieleminen
kertoo meille jälleen siitä, että ”helvetin portit eivät kukista” seurakuntaa,
vaan että Jumala löytää aina keinon varjella seurakuntaansa kaikkia perkeleen
juonia vastaan.
Perkeleen kykenemättömyys päästä
käsiksi vaimoon täytti hänet raivolla. Useimmat käännökset viittaavat siihen,
että hänen raivonsa suuntautui vaimoa vastaan. Vaikkakin on totta, että
myöhemmässä kreikassa epi tarkoittaa datiivin kanssa toisinaan
”vastaan”, normaali käännös sopii hyvin tähän lauseyhteyteen. Hän oli vihainen
vaimon ”päälle” (Biblia kääntää näin, kään. huom.). Hänen kokemuksensa vaimosta
olivat syynä hänen raivoonsa, joka suuntautuu ensisijaisesti Jumalaa vastaan.
Koska hän ei voinut päästä
käsiksi seurakuntaan, hän ”lähti käymään sotaa muita hänen jälkeläisiänsä
vastaan”. Seurakunnan ”lapset” (KR 38: jälkeläiset) tarkoittaa seurakunnan
jäseniä, niitä, jotka uskovat Jeesukseen Vapahtajanaan ja joita hänen verensä
suojelee perkeleen syytöksiltä. Koska saatana epäonnistui pyrkimyksessään
tuhota seurakunta yhteisönä, kohdistaa hän nyt hyökkäyksensä sen yksittäisiä
jäseniä vastaan. Me tiedämme, että hänen ainoa menestymisen toivonsa on erottaa
heidät seurakunnasta ja ainoa keino, jolla hän voi tehdä sen, on tuhota heidän
uskonsa.
Seurakunnan lapset kuvataan
niiksi, ”jotka pitävät Jumalan käskyt ja joilla on Jeesuksen todistus”.
Jeesuksen todistus on evankeliumin sanoma, ”todistus, jonka Jumala on todistanut
Pojastansa” (1. Joh. 5:10). Tuon todistuksen omaamisen täytyy merkitä
enemmän kuin omistaa se painetussa muodossa tai olla kuullut se. Ihmisellä ei
todellisuudessa ”ole” tuota sanomaa, ennen kuin hän on omistanut sen
omaksumalla sanoman itselleen uskon kautta – eli, kuten Luther sanoi, ”joka
uskoo sen, hänellä on se”.
Koska uskovat ovat oppineet
rakastamaan Jumalaa anteeksiantavana Isänään, he ovat ihmisiä, ”jotka pitävät
käskyt”. Heidän kuuliaisuutensa on kaukana täydellisyydestä, mutta uskon kautta
he eivät ainakaan ole enää ”lihassa”, kykenemättöminä olemaan Jumalalle
mieluisia (Room. 8:7,8). Rakkaus Jumalaan, mistä kaiken kuuliaisuuden lakia
kohtaan täytyy vuotaa, on mahdollista ainoastaan uskoville, koska kaikkien
ihmisten synnynnäinen asenne Jumalaa kohtaan on viha (Room. 8:7). Yksin uskon
kautta heillä on kuuliaisuus, jota Kristus osoitti Jumalaa kohtaan pitämällä
kaikki käskyt.
Tämä kuvaus uskovista ei suinkaan
ole ristiriidassa pelastusta uskon kautta ilman tekoja koskevan opin kanssa.
Milloin tahansa ihmiset uskon kautta omistavat itselleen ”Jeesuksen Kristuksen
todistuksen”, niin että he todella uskovat, että Kristuksen veren vuodatuksen
kautta heidän syntinsä ovat kokonaan anteeksiannetut, he alkavat aina rakastaa
Herraa, ja siten he ottavat ensimmäisen askeleen lain noudattamisessa ja
täyttämisessä. Vain niiden, jotka tietävät, missä heidän pelastuksensa on,
voidaan todella sanoa pitävän käskyt.
Siegbert W. Becker, Kaukainen
voittolaulu. Ilmestyskirjan selitys, s. 195-208. Leväsjoki 1999. Concordia.
Suom. Hannu Lehtonen. Joitakin kreikan ilmauksia sekä käännösvertailuja on
jätetty pois.