JEESUKSEN PALUUN KUVITELTUJA MERKKEJÄ
– DISPENSATIONALISTIEN MONENLAISIA UNIA[1]
John R. Stephenson, pastori,
Kanada
”Ne [seurakuntamme] tuomitsevat
myös sellaiset, jotka nyt levittävät juutalaisia oppeja, joiden mukaan hurskaat
tulevat saamaan herruuden maailmassa ennen kuolleiden ylösnousemusta, sen
jälkeen kun jumalattomat on kaikkialla kukistettu” (Augsburgin tunnustus).[2]
Waltherin huomautus
opiskelijoilleen, ”te tarvitsette kunnollista juurtumista oikeaan oppiin
enemmän kuin pastorit Saksassa, koska te asutte lahkojen maassa”[3],
soveltuu erityisen hyvin nykypäivään. Pohjoisamerikkalainen protestanttisuus on
näet suurelta osalta evankeliumia tuhoavan dispensationalistisen harhan
lumoissa. Jatkossa tarkastellaan paljolti dispensationalistista eskatologiaa.[4]
Dispensationalismi sai alkunsa englantilaisesta J. N. Darbystä (1800-82),
Plymouthin veljien perustajasta. Suosituksi sen teki amerikkalainen C. I.
Scofield, erityisesti vuoden 1917 Scofield Reference Bible -raamatun välityksellä.
Dispensationalismi ei ainoastaan sepitä mielikuvitukseen perustuvaa Herramme
tulemuksen merkkiä kuvitelmillaan Jumalan aikomuksista etnisten juutalaisten
suhteen. Se synnyttää myös harhoja sellaisista aiheista kuin paruusia[5],
kuolleiden yleinen ylösnousemus, viimeinen tuomio ja vieläpä itse taivas. Se
muuntaa Raamatun esittämiä ainutkertaisia tapahtumia useiksi. Niinpä Kristuksen
ainutkertaiseen paluuseen kirkkaudessa lisätään muita oletettuja tulemisia:
ensin Hän tulee ”tempaamaan” kirkon pois viimeisestä suuresta ahdistuksesta, ja
myöhemmin Hän tulee pystyttämään tuhatvuotisen maanpäällisen valtakunnan
Jerusalemiin. Yleinen ylösnousemus on jaettu kahtia: kuolleet pyhät nousevat
ylös nauttimaan tuhatvuotisesta valtakunnasta ja myöhemmin, tuhatvuotisen
valtakunnan päätyttyä, pahat nousevat ylös viimeiselle tuomiolle. Viimeistä
tuomiota (samaistetaan kokoontumiseksi suuren valkoisen valtaistuimen eteen;
Ilm. 20:11s.) väitetään edeltävän siitä erillinen tuomio Herramme tullessa
perustamaan tuhatvuotinen valtakunta. Silloin tuomitaan ne elossa olevat, jotka
eivät usko (samaistetaan kohdassa Matt. 25:31-46 kuvatuksi tuomioksi). Ei edes
itse taivas vältä dispensationalistien raamatullisen materiaalin
uudelleenjärjestelyä. Sen ilot on näet jaettu maanpäällisiin nautintoihin
tuhatvuotisessa valtakunnassa ja viimeistä tuomiota seuraavaan hengelliseen
täyttymykseen.
Yksityiskohtainen
dispensationalismin kumoaminen vaatisi laajahkon jatko-osan tälle kirjalle
[tämä kirjoitus on osa Stephensonin teosta, toim. huom.].[6]
Termi ”dispensationalismi” tulee siitä, että tämä koulukunta jakaa
pelastushistorian seitsemään erilliseen aikakauteen tai dispensatioon
(Viattomuus, Omatunto, Inhimillinen hallinto, Lupaus, Laki, Armo ja
Valtakunta).[7] Theodore
Engelderin arvion, että ”kiliasmi[8]
on joukko sekaannusta”[9],
tarkkanäköisyys tulee esiin, kun otamme huomioon, että Scofield on hylännyt
Occamin partaveitsen (”Nunquam ponenda est pluralitas sine necessitate”
eli ekonomiaprinsiipin[10])
kehitellessään seitsemän kronologista vaihetta pelastushistoriaan. Kaksi
samanaikaista dispensatiota Laki ja Evankeliumi riittäisivät vallan hyvin.
Scofieldin Omatunto-dispensatio koskee ihmiskunnan historiaa lankeemuksesta
Nooan aikaan, kun taas hänen dispensationsa Inhimillinen hallinto ulottuu
Nooasta Aabrahamiin. Dispensatio Laki alkaa Siinain lainsäätämisestä ja jatkuu
Kristuksen ensimmäiseen tulemukseen. Evankeliumi puolestaan sijoitetaan kahteen
väliaikaiseen kauteen, nimittäin Lupaus-dispensatioon, joka alkoi Aabrahamista
ja loppui Moosekseen, ja Armo-dispensatioon, joka alkoi inkarnaatiosta[11]
ja jatkuu läpi kirkon ajan.
Havaintoonsa, ”kiliasmi on
joukko sekaannusta” Engelder lisää tuomion ”ja jotain vielä pahempaakin”.[12]
Tämän oikeutus voidaan huomata havaitessamme, että Scofieldin
Valtakunta-dispensatio erotetaan tiukasti Kristuksen Armo-dispensatiosta.
Scofieldin ja dispensationalistien mukaan maanpäällinen Jeesus tuli todella
tarjoamaan ”valtakunnan” Israelille. Kyseinen valtakunta ei kuitenkaan
ole mitään maanpäällisessä ajassa saatavaa esimakua siitä valtakunnasta, joka
toteutuu täydellisesti vasta paruusiassa. Paljolti päinvastoin – valtakunta,
jota Herramme väitetään tarjonneen juutalaisille maanmiehilleen, oli
poliittinen ja maanpäällinen valtakunta, joka otaksutaan luvatun Daavidille!
Scofieldin ja hänen seuraajiensa mukaan Messias ja Daavidille luvattu
messiaaninen valtakunta eivät toteutuneet lainkaan ristiinnaulitussa
Jeesuksessa ja Hänen kirkossaan. Päinvastoin, sen jälkeen kun maanpäällinen
Jeesus oli niin sanoaksemme lausunut julki Jumalan valtakunnan perustuslain
Vuorisaarnassa, Hän joutui kohtaamaan sen tosiasian, että silloinen juutalainen
kansa kieltäytyi hyväksymästä Jumalan hallintaa tässä muodossa. Niinpä Hän nuoli
haavansa, päätti lykätä ”valtakunnan” alkamisen kaukaiseen
tulevaisuuteen ja täyttää syntyneen aukon perustamalla pääasiassa
pakanauskovista koostuvan kirkon! Albert Schweitzer on tuskin ainoa, joka
syyllistyy mielikuvitukseen perustuvaan evankeliumien todistusaineiston
rekonstruktioon (jälleenrakennukseen). Niinpä vanhurskautus armosta Kristuksen
tähden uskon kautta alennetaan pelkän välisoiton asemaan Jumalan
pelastustyössä.
Vuoden 1937 artikkelissaan Dispensationalism
Disparaging the Gospel Engelder lainaa presbyteeritutkija O. T. Allisia
keskittyessään siihen, miten Scofield käsittelee kohtaa Ilm. 14:6 Scofield
Reference Bible -raamatussaan. Kyseisessä kohdassa Scofield erottaa neljä
evankeliumin ”muotoa”, joista kahta meidän täytyy tässä pohtia.
Evankeliumin toista muotoa kuvataan seuraavasti:
Evankeliumi Jumalan armosta: Tämä on hyvä uutinen, että
Jeesus Kristus, hylätty kuningas, on kuollut ristillä maailman syntien tähden,
että Hänet herätettiin kuolleista meidän vanhurskauttamisemme tähden ja että
Hän vanhurskauttaa kaikesta kaikki ne, jotka uskovat.[13]
Scofieldiltä jää huomaamatta,
että tämä ”evankeliumi Jumalan armosta” on ainoa evankeliumi, joka on
annettu ihmisen pelastukseksi alkaen lupauksesta 1. Moos. 3:15 aina siihen
asti, kun armon päivä loppuu paruusiaan! Evankeliumin ensimmäistä muotoa
Scofield kuvaa näin:
Valtakunnan evankeliumi: Tämä on hyvä uutinen siitä, että
Jumala aikoo pystyttää maan päälle Daavidin liiton (2. Sam. 7:16) täyttymyksenä
valtakunnan – poliittisen, hengellisen, israelilaisen ja yleisen[14] –, jonka Kuningas on Jumalan
Poika, Daavidin perijä, ja joka on tuhannen vuoden ajan osoitus Jumalan
oikeamielisyydestä inhimillisissä asioissa.[15]
Toisin sanoen, tulevaa
valtakuntaa koskeva erheellinen käsitys, jonka torjumiseksi Herramme näki
vaivaa ja jota Hän nuhteli Pietarin lihallisen väärinkäsityksen (Matt. 16:23)
muodossa, onkin itse asiassa sen olemus! Augsburgin tunnustuksen 17. artikla
tuomitsee Scofieldin fantasiat osuvasti ”juutalaisina oppeina”.
Määrittävää adjektiivia ”juutalainen” ei saisi rajoittaa Aabrahamin
etnisiin poikiin, vaan sen pitäisi ennemmin ymmärtää ilmaisevan yhtä lailla
etnisen juutalaisen ja etnisen pakanan uudestisyntymätöntä lihaa.
Tämän yhden, pyhän evankeliumin
arvonalennuksen lisäksi Scofieldin oppijärjestelmän virhelähteeksi (prooton
pseudos) voidaan paikallistaa hänen palava intonsa tehdä ero kirkon ja
Israelin välillä. Scofield antaa seuraavan kehotuksen (kohdassa Introduction
to the Four Gospels): ”Erityisesti on tarpeen sulkea pois se käsitys –
joka on jälkiapostolisen ja roomalaiskatolisen teologian perintöä
protestanttisessa ajattelussa – että kirkko on tosi Israel ja että Vanhan
testamentin näky valtakunnasta on täyttynyt kirkossa.”[16]
Samoin nykyajan
dispensationalistin, C. C. Ryrien, mukaan ”kirkko ei missään mielessä täytä
Israelille annettuja lupauksia¼ Kirkon aika ei näy Jumalan ohjelmassa Israelille.
Se on välisovite”.[17]
Huomionarvoista on, että koko
Uusi testamentti kieltäytyy työntämästä dispensationalistista kiilaa Israelin
ja kirkon väliin; päinvastoin, se määrittelee avoimesti kirkon Israelin
jatkoksi. Kuten hyvin tunnettua, ensimmäinen evankelista Matteus kuvaa
Jeesuksen uutena Mooseksena ja kirkon uutena Israelina. Emme ole myöskään
väärässä nähdessämme maanpäällisessä Jeesuksessa sen yhden tosi israelilaisen,
joka oli täysin kuuliainen siinä, missä historiallinen Israel oli epäonnistunut
surkeasti. Ollen itse Israelin ruumiillistuma, maanpäällinen Jeesus tuli
kokoamaan Israelin jäännöksen ympärilleen (Matt. 15:24; 10:6). Apostolien
kutsuminen olisi käsittämätöntä, ellei Israelia olisi perustettu uudelleen
Herramme persoonan ympärille. Lisäksi, kun evankeliumi eteni etnisille
pakanoille, kuten maanpäällinen Jeesus näki ennalta (Matt. 25:41,43),
pakanakäännynnäisiä ei pidetty rinnakkaisena yhteisönä syntyperältään
israelilaisille uskoville, vaan
lisäyksenä ja laajennuksena uskolliselle Israelin jäännökselle. Pyhän Paavalin
ilmaisu, että pakanakristitty on pistokas, joka on oksastettu öljypuuhun,
historialliseen Israeliin (Room. 11:17), on järkevä vain, jos kirkko on itse
asiassa Israelin jatke. Apostolin iloitseminen siitä, että Kristus luo
itsessään juutalaisen ja pakanan yhdeksi uudeksi ihmiseksi kirkossa (Ef.
2:14-16), osoittaa, että kirkko edustaa huipentumaa eikä mitään ”välisovitetta”
Jumalan pelastussuunnitelmassa. Kun pyhä Paavali voi kirjoittaa Efeson
pakanakristityille, että ne, jotka aiemmin olivat ”vailla Israelin
kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitoille” (Ef. 2:12) eivät ”enää
ole vieraita” eivätkä ”muukalaisia, vaan ¼ pyhien kansalaisia ja Jumalan
perhettä” (Ef. 2:19), on outoa, miten joku
voi tulla siihen johtopäätökseen, että ”kautta aikojen on Jumala ajanut
takaa kahta erillistä päämäärää: yksi koskee maanpäällistä elämää siihen
liittyvine maanpäällisine ihmisineen ja tavoitteineen, nimittäin juutalaisuus;
toinen puolestaan koskee taivasta taivaallisine ihmisineen ja tavoitteineen,
nimittäin kristinusko”.[18]
Tämä väitetty jumalallisten päämäärien
kaksinaisuus olisi jäänyt pyhältä Pietarilta huomaamatta, kun tämä meni
kuvaamaan Uuden testamentin kirkkoa kuvilla, jotka alunperin merkitsivät Vanhan
testamentin Jumalan kansaa (1. Piet. 2:9,10). Samoin Paavali olisi ollut yhtä
tietämätön, koska hän ei olisi voinut selkeämmin samaistaa Israelia ja kirkkoa
kuin ilmaisussaan ”oikeita ympärileikattuja olemme me” (Fil. 3:3).
Tämän myötä – kun on osoitettu,
että kirkko on Israel – koko dispensationalistinen korttitalo romahtaa maahan.
Dispensationalisteilla on hehkuva ihastus mielikuvitukseen, joka käyttää hyvin
mielellään Raamatun kuvailevia, apokalyptisia osia käyttövoimana jollekin
tieteiskirjallisuuden tapaiselle. Tämän ihastuksen pohjalla on veret
seisauttava hermeneuttinen[19]
vääristymä. Luterilaiset ovat seuranneet oppi-isäänsä Lutheria tulkitessaan
epäselviä Raamatun kohtia selvien valossa. Dispensationalistit tekevät
täsmälleen toisin päin, he pimentävät selvät kohdat tulkitsemalla ne sellaisten
epäselviin kohtiin annettujen selitysten valossa, jotka ovat hyvin
eriskummallisia ja mahdottomia osoittaa oikeiksi. Niinpä Vanhan testamentin
ennustaman hajaannuksessa elävän Israelin takaisinkokoamisen ei nähdä
toteutuneen esikuvallisesti paluussa Babylonian pakkosiirtolaisuudesta ja
täydellisesti kirkon kokoamisessa. Päinvastoin, näiden profetioiden
toteutuminen on siirretty ”kirkon ajan” loppuun, kauteen, johon
dispensionalistien mielikuvitukseen perustuva historia on nyt astunut. Scofield
huomauttaa Hes. 37:12-14 opettavan, että vuoden 70 j. Kr. jälkeen hajaantuneet
juutalaiset, silmällä pitäen valtakunnan ajan alkamista kirkon ajan lopussa,
palautetaan hajaannuksesta Palestiinaan, missä he kääntyvät ja täyttyvät
Pyhällä Hengellä.[20] Samoin
kohdasta Room. 11:26[21]
tulee naula, johon Scofield ripustaa varman väitteensä, että ”profeettojen
mukaan Israel kansojen keskeltä koottuna, omaan maahansa palautettuna ja
kääntyneenä saa vielä suurimman maanpäällisen korotuksensa ja kirkkautensa.[22]
Balfourin julistus 1917 ja
Israelin valtion itsenäisyysjulistus 1948 yhdessä israelilaisten Jerusalemin ja
Länsirannan miehityksen 1967 kanssa ovat ruokkineet suuresti
dispensationalistien mielikuvitusta. Tämän päivän dispensationalistit
iloitsevat ymmärtäessään, että israelilaisten vallatessa Jerusalemin Vanhan
kaupungin 1967, täyttyi profetia. He käsittävät Herramme ennustuksen kohdassa
Luuk. 21:24, että ”Jerusalem on oleva pakanain tallattavana, kunnes pakanain
ajat täyttyvät”, edellyttävän kaupungin vapautusta pakanallisesta
hallinnasta maanpäällisenä aikana. Käsitys, että tämä jae sai konkreettisen
täyttymyksensä 1967, on ratkaiseva Hal Lindseyn eskatologialle. Hän samaistaa
mielivaltaisesti nykyisen Israelin valtion syntymisen ja viikunapuun
puhkeamisen lehteen, josta Herramme puhui jakeessa Matt. 24:32 (ja rinnakkaiskohdat).
Lindseyn mukaan Herran tulemisen läheisyys, jota tämä merkki kuvaa, oikeuttaa
olettamaan, että dispensationalistisen eskatologian viimeiset tapahtumat
tapahtuvat yhden sukupolven eli suunnilleen neljänkymmenen vuoden kuluessa
Israelin itsenäisyysjulistuksesta.[23]
Dispensationalistinen harha, että
on kaksi erillistä Jumalan kansaa (juutalainen ja kristitty), ja siitä poikiva
olettamus, että nykyinen Israelin valtio liittyisi jotenkin siihen, miten Jumala
kaitselmuksessaan saa aikaan historian viimeiset tapahtumat, ovat tuottaneet
kaksi erityisen pahaa hedelmää. Ensinnäkin, herätyskristittyjen [engl.
Evangelicals] keskuudessa monet julistavat – eivätkä lainkaan huonoin tuloksin
– ehdotonta tukea Israelille Jumalan käskynä. Niinpä, kuten Grace Halsell
selostaa havahduttavassa lehdistöraportissaan[24],
dispensationalistiset saarnaajat ovat alttiita antamaan fanaattista taustatukea
joka ainoalle Israelin viranomaisten arabeihin kohdistamalle sotilaalliselle ja
laajentumishakuiselle siirrolle. Samoin he teroittavat vaikutusvallassaan
olevien mieliin, että Israelin valtiota täytyy puolustaa millä hinnalla hyvänsä
aina viimeiseen amerikkalaiseen veripisaraan asti. Toiseksi, sokeassa ja
kiihkeässä uskollisuudessaan Israelille tunnetut dispensationalistiset
saarnaajat osoittavat kylmää välinpitämättömyyttä ei vain ylipäätään arabeja,
vaan erityisesti myös kristittyjä arabeja kohtaan![25]
Tämän päivän Israelin valtioon
kohdistuvan dispensationalistisen palvonnan vastaisesti meidän täytyy todistaa,
että Palestiinan maan hallinnasta käytävä traaginen kiistely juutalaisten ja
arabien välillä on Jumalan vasemman käden työn piiriin kuuluva poliittinen
asia. Siinä ei kummallakaan osapuolella ole yksinoikeutta olla oikeassa, ja
kristittyjen ei soisi löytyvän heittämästä lisää löylyä kummankaan kiistan
osapuolen eduksi. Lisäksi kristillisen huolen ytimessä tässä monimutkaisessa,
ja nähtävästi inhimilliseltä kannalta ratkeamattomassa, Lähi-idän sotkussa ei
ole lainkaan toisen osapuolen voitto toisesta, vaan katkerien vihamiesten
sovinto Herrassamme Jeesuksessa Kristuksessa. Hän kuoli tehdäkseen kirkossaan
yhden ihmisen, ei vain juutalaisesta ja pakanasta, vaan myös arabista ja
juutalaisesta. Lähetys pitää kristillisen eskatologian oikealla tiellä, ei
sopimaton keskiaikaisten ristiretkien henkiinherättäminen.
Dispensationalistit eivät
hätkähdä sitä, että Herramme oli alennuksen tilassaan tietämätön paruusiansa
päivämäärästä (Matt. 24:36 ja rinnakkaiskohdat), eikä heidän spekulaatioitaan
vaimenna Jeesuksen selvä opetus, että Hänen näkyvä jälleenilmestymisensä
kirkkaudessa on äkillinen ja odottamaton (Luuk. 12:40). Donald Grey Barnhouse
väistää nämä selvät jumalalliset lausunnot tähdentämällä, että vaikka emme
tiedäkään dispensationalistien odottamien lopun tapahtumien tarkkaa ajankohtaa,
me tiedämme, minkälainen ”tapahtumasarja” käynnistyy Jumalan puuttuessa
asioihin saadakseen sen aikaan: ”Koko profeetallisten tapahtumien kela on
liikkumattomana Jumalan projektorissa, ja me voimme kurkkia nähdäksemme tuon
pysähtyneen, elottoman viimeisen näytöksen kuvan, joka alkaa vastustamattomasti
joku päivä kelautua auki. Ainoa ongelma – ja se on epäilemättä pikemminkin etu
kuin ongelma – on, että me emme tiedä hetkeä, jolloin ohjelma alkaa. Meillä on
kuitenkin käsikirjoitus, ja kun Jumala vapauttaa vivun, Herran tulemisen eri
vaiheet tulevat esiin juuri niin kuin on kirjoitettu. Vaikka on myönnettävä,
että emme tiedä Hänen tulemuksensa aikaa, me tiedämme tapahtumasarjan.”[26]
Barnhousen eskatologinen ohjelma
perustuu perustavaan väärinkäsitykseen pyhän Johanneksen Ilmestyskirjan
luonteesta ja tarkoituksesta. Olettaessaan, että Ilmestyskirjan kolmannen ja
neljännen luvun väliin jää tauko kirkon ajan ja väitettyjen viimeisten aikojen
välille, Barnhouse ja hänen dispensationalistiystävänsä eivät huomaa läheistä
yhteyttä seitsemälle seurakunnalle lähetettyjen kirjeiden ja tämän pyhän
Raamatun viimeisen kirjan loppuosan välillä. Jos ”sen jälkeen” jakeessa
Ilm. 4:1 viittaisi kirkon ajan päättymisen jälkeiseen kauteen, Ilmestyskirjan
lopuilla 19 luvulla ei olisi vielä mitään välitöntä käytännöllistä arvoa
Jumalan kansalle, vaikka ne on kaikesta huolimatta sille salaperäisesti
osoitettu Patmoksen näkijän päivistä omaan aikaamme asti. Barnhouse ja ne,
jotka ajattelevat hänen tavallaan, vaikuttavat huonomuistisilta seuraavan
seikan suhteen: Johanneksen sanoja jakeissa Ilm. 1:3 ja 22:7 noudatetaan paljon
ennemmin ottamalla vaari seitsemälle seurakunnalle annetuista kehotuksista,
joita toistellaan lukuisten erilaisten kuvien avulla läpi kirjan pääosan, kuin
rakentamalla yksityiskohtainen aikataulu yhä tulevaisuudessa olevista
eskatologisista tapahtumista näkijän apokalyptisten ilmestysten pohjalta.[27]
Aivan kuten synoptisten
evankeliumien[28] pienten
apokalypsien (Matt. 24:44; Mark. 13:37; Luuk. 21:36) tarkoitus on ennen muuta
teroittaa hengellistä valmiutta Kristuksen paluuseen kunniassa, samoin
seitsemälle seurakunnalle osoitetuissa kirjeissä annetut kehotukset toistuvat
kaikissa niitä seuraavissa näyissä. Jokainen seitsemälle seurakunnalle
osoitettu kirje huipentuu kauniisti muotoiltuun lupaukseen tulevasta onnesta,
joka on valmistettu niille, jotka kärsivällisesti tunnustaen Kristusta sanoilla
ja teoilla ”voittavat” maailman ja pahan vallat (Ilm. 2:7,11,17,26;
3:5,12,21). Aivan kuten lady Viisaus ja rouva Hulluus ohjaavat miehiä jyrkästi
vastakkaisille teille, jotka johtavat pelastukseen vs. kadotukseen (Snl. 9),
samoin myös Ilmestyskirja asettaa vahvasti vastakkain niiden elämän ja
kohtalon, jotka saavat Jumalan sinetin (Ilm. 7:3; 14:1), ja niiden, jotka
vastaanottavat pedon merkin (Ilm. 13:16s.). Kostonhimoinen lohikäärme, joka
sotii vaimon ”jälkeläisiä[29]
vastaan, jotka pitävät Jumalan käskyt ja joilla on Jeesuksen todistus”
(Ilm. 12:17), ajaa takaa niitä, jotka maksaen suuren henkilökohtaisen hinnan
lähtevät Babylonista (Ilm. 18:4). Näkijän haaste uskollisuuteen ahdistuksessa
(Ilm. 13:10; 14:12) annetaan silmällä pitäen tuomittujen (Ilm. 14:9-11) ja
pelastettujen (Ilm. 7:9-17; 15:2-4; 20:4-6) elämän vastakkaista päätöstä.
Jälkimmäiset ovat täsmälleen sama ryhmä kuin ne, jotka ovat ”voittaneet”
(Ilm. 15:2; 21:7). Johanneksen tavoitteista rakentaa Kirkkoa apokalyptisillä
näyillä suinkaan vähäisin ei ole vetoaminen uskollisuuteen Kristukselle
sanoissa ja teoissa (Ilm. 16:15; 21:7s.; 22:11-15). Juuri tällaista
kärsivällistä sitkeyttä on olemukseltaan tämän profetian sanoista ”vaarin
ottaminen” (Ilm. 22:7); sitä ei saada aikaan sepittämällä karkeasti
kirjaimellisia tulkintoja kaikkein kuvainnollisimmasta Raamatun osasta.
Mielikuvitukseen perustuvan eskatologisen aikataulun laatiminen ei saisi aikaan
yhtään mitään Kristuksen mystisen ruumiin jäseniä rakentavaa.
Ensimmäinen tapahtuma, jonka
Barnhouse olettaa käynnistyvän, kun ”Jumala vapauttaa” profeetallisen
projektorinsa ”vivun” on ns. maanpäällisen kirkon tempaaminen
maailmasta.[30] Vain
uskottomuus saisi meitä kieltämään ”tempaamisen”, jota 1. Tess. 4:17
epäilemättä opettaa. Mutta vähäisenkin tämän jakeen asiayhteyden tarkkaamisen
pitäisi riittää opettamaan jopa kaikkein kiihkeimmällekin
dispensationalistille, että tässä maailmassa olevien uskovien ottaminen ylös
Herraa kohtaamaan tapahtuu Kristuksen tullessa kirkkaudessa yhden ainoan
kerran. Sitä ei myöskään seuraa tämän maailman historian jatkuminen vaan
iankaikkinen oleminen Herran kanssa, mikä on itse taivas. Kuvitelmalla, että
maanpäällinen kirkko ”temmataan” Kristuksen välittömään läsnäoloon sillä aikaa,
kun suuri ahdistus raivoaa täällä alhaalla, on paljonkin tekemistä sen kanssa,
että dispensationalistien liha kieltäytyy hyväksymästä tosiasiaa, että
kristityn olemassaolo maailmassa on elämistä ristin alla. Kristityt on kutsuttu
kärsimään maailmassa, maailman kanssa ja maailman tähden. Sitä vastoin
kristittyjä ei ole kutsuttu hallitsemaan maailmaa jostain ilmatiiviistä
väliaikaisesta taivaasta, josta käsin he voivat katsella suurta ahdistusta kuin
mitkäkin kauhuelokuvaa katselevat, popcornia mussuttavat tyhjäntoimittajat.
Kun kirkko on ”temmattu” –
Barnhousen mukaan –, taistelu hyvän ja pahan välillä saa vettä myllyynsä, ja
Kristus toteuttaa voittonsa pystyttämällä ajallisen kuningaskunnan etnisten
juutalaisten hyväksi. Voisi epäillä, että Barnhouse on tietämätön toisaalta
muinaisen Israelin loistosta, toisaalta Uuden testamentin Una Sanctasta [yksi pyhä,
ts. kristillinen kirkko, toim. huom.][31],
kun hän kynäilee seuraavaa: ”Ensimmäinen ehdottomista lupauksista oli: ’Niin
minä teen sinusta suuren kansan’ (1. Moos. 12:2a). Tämä lupaus ei ole koskaan
toteutunut; ja sen on toteuduttava, tai Herra olisi väärässä.”[32]
Barnhouse tähdentää, että Vanhan
testamentin profetia täyttyy vasta, kun Kristus hallitsee Jerusalemissa
maanpäällistä Daavidin kuningaskuntaa, ja hän rohkenee heittää seuraavan
taisteluhaasteen kohdasta Jes. 2:2-5: ”Harkittu käsitykseni on, ettei kukaan,
joka sanoo tämän profetian toteutuneen, ole kelvollinen pidettäväksi Raamatun
tulkitsijana. On ollut niitä, jotka ovat yrittäneet osoittaa, että Kirkko on
tämän täyttymys, mutta on säälittävää hölynpölyä sanoa, että kirkko on tuonut
rauhan maan päälle.”[33]
Nyt me todellakin uskomme, että
Franz Pieper ”on kelvollinen pidettäväksi Raamatun tulkitsijana”, emmekä ole
taipuvia poikkeamaan siitä, miten hän kumoaa tuhatvuotisopin kannattajien
raamatuntulkinnan. Pieper hyväksyy kiliastien vaatimuksen, että sellaisten
kohtien kuin Jes. 2:2-4 ja Miik. 4:1-4 on annettava olla niiden ”täydessä,
todellisessa arvossa”, ja tulkitsee pyhiä Kirjoituksia lähtien niiden
keskuksesta, nimittäin Kristuksesta ja evankeliumista: ”Mutta me emme unohda
myöskään, että enkelien Gloria in excelsis[34]
kajauttaa iloisen viestinsä ’rauha maan päällä’, ei missään tulevassa
tuhatvuotisessa valtakunnassa, vaan Kristuksen syntymän ja silloisen
evankeliumin julistamisen yhteydessä. Eikä Kristus sano jonkun tulevan tuhatvuotisen
valtakunnan kansalaisille, vaan kaikille, jotka uskovat evankeliumin: ’Rauhan
minä jätän teille: minun rauhani – sen minä annan teille.’ (Joh. 14:27a) ja:
’Tämän minä olen teille puhunut, että teillä olisi minussa rauha. Maailmassa
teillä on ahdistus;¼’ (Joh. 16:33a). Apostoli Paavalilla on sama näkökulma
tähän asiaan. Hän kutsuu evankeliumia ’rauhan evankeliumiksi’ (Ef. 6:15b) ja
sanoo, että kaikilla jotka uskovat evankeliumin on ’Jumalan rauha, joka on
kaikkea ymmärrystä ylempi,¼’ (Fil. 4:7). Toisin sanoen se, mitä nämä Vanhan
testamentin tekstit profetoivat tulevasta rauhasta maailmassa, on toteutunut
’täydessä, todellisessa arvossa’, ei yhä tulevassa tuhatvuotisessa
valtakunnassa, vaan Jumalan Pojan ilmestymisessä lihaan, tämän uutisen julistamisessa
maailmassa, siinä, että on lähetetty Pyhä Henki, joka tämän sanoman kautta saa
aikaan uskon ihmissydämissä luoden rauhan lapsia koko maailmassa ja kaikkien
kansojen keskuudessa. Uskon kautta evankeliumiin kristillisellä kirkolla maan
päällä on vertaansa vailla oleva rauhan tila.[35]
Pieperin käsitys eskatologisesta
rauhan lahjasta on täysin yhtäpitävä Jesajan unohtumattoman määritelmän kanssa[36]
(Jes. 26:3). Hebr. 12:22 puolestaan lannistaa kätevästi dispensationalistiset
käsitykset Vanhan testamentin Siion-profetioiden tulevasta
maallis-poliittisesta toteutumisesta huomauttamalla, että ne ovat täyttyneet
Uuden testamentin kirkossa, jossa ”pakanat ja ’Israelin jäännös’ tulevat
Siioniin evankeliumiin kohdistuvan uskon kautta lähtemättä kotoa”[37].
Barnhousen odotus, että Kristus
palaa maanpäällisen historian puitteissa pystyttämään maallisen valtakunnan
etnisten juutalaisten hyväksi, tarjoaa dispensationalistisen muunnelman
tuhatvuotis–kiliastisesta toivosta, jota elättelivät jo sellaiset toisen vuosisadan
kirkkoisät kuin hierapolilainen Papias, Justinus Marttyyri ja lyonilainen
Irenaeus. Kiliastisen toivon Jumalan valtakunnan havaittavasta toteutumisesta
tämän puoleisessa ajassa ja paikassa jakavat myös jotkut herätyskristityt,
joihin tavallisesti liitetään etiketti ”premilleanisti”[38]
(esimerkiksi George Eldon Ladd).[39]
Kolme pakottavaa tekijää velvoittaa meidät seisomaan Augsburgin tunnustuksen
17. artiklan rinnalla sen hylätessä perinpohjaisesti kaikenmuotoisen kiliasmin
ja tuhatvuotisopin: käsitys havaittavasta, tämänpuoleisesta
”menestyksellisestä” valtakunnan toteutumisesta (1) saa alkunsa lihallisesta
kunnian teologiasta[40]
(kuten postmilleanistisen toivon yhteydessä tarkemmin osoitetaan[41]),
(2) lepää Johanneksen Ilmestyskirjan pääaiheen ja tarkoituksen kömpelön
virhetulkinnan varassa ja (3) loistaa epäilyttävästi poissaolollaan omassa
kovasti tyrkytetyssä sedes doctrinae -kohdassaan[42]
Ilm. 20:4-6.
Werner Elert on kiinnittänyt huomiota
yhteen pyhien Kirjoitusten viimeiselle kirjalle ominaiseen piirteeseen,
nimittäin siihen, että sen apokalyptiset näyt kieltäytyvät järkähtämättömästi
alistumasta varmalle ja lujalle tulkinnalle. Nyt on niin, että opin perustana
voivat olla vain selvät raamatunkohdat. Tätä selvyyden vaatimusta tämä
kirjoitus ei täytä. Se ”sisältää näkyjä, joita tähän päivään mennessä kukaan
raamatunselittäjä ei ole tulkinnut niin vakuuttavasti, että olisi saanut tämän
kirjan merkityksen ja sanoman sisällytetyksi kirkon tunnustuksiin”[43].
Harvat nykyajan puhdasoppisista luterilaisista olisivat taipuvaisia väheksymään
Johanneksen Ilmestyksen auktoriteettia korostamalla sen kuulumista antilegomena-ryhmään[44],
jonka jumalallisen inspiraation kyseenalaistivat sekä jotkut vanhan kirkon isät
että itse Martti Luther. Kuitenkin tämän kirjan täyden kanonisuuden
hyväksyminen tuo mukanaan sen, että tunnustetaan avoimesti sen luonne
apokalyptisena kirjallisuutena, jonka tarkoitus on rakentaa ja rohkaista paljon
ennemmin kuin tarjota viimeistä päivää edeltävien tapahtumien yksityiskohtainen
aikataulu. Albrecht Oepke huomauttaa Uuden testamentin teologisessa
sanakirjassa[45], että
vaikka termi ”paruusia” puuttuu Ilmestyskirjasta, kirjan sivuilla todistetaan
vahvasti siitä uskonkohdasta, josta tämä termi on lyhyt yhteenveto. Seuraava
lause soveltuu paitsi kohtiin Ilm. 14:14-20 ja 19:11-16, jotka esittävät Herran
paluun kunniassa, myös koko kirjaan ja erityisesti lukuun 20: ”Ratkaiseva
tekijä on profeetallinen tavoite juurruttaa eskatologinen toivo ahdistettuun
yhteisöön yhä painokkaammilla kuvauksilla.”
Huolellinen Ilmestyskirjan luvun
20 tutkiminen antaa välttämättä tulokseksi, ettei pyhän Johanneksen tarkoitus
ole kuvata jotain (suhteellisen) havaittavaa eskatologisen täyttymyksen
kulta-aikaa historian loppuvaiheessa, vaan nimenomaan valaa ahdistetun Jumalan
kansan rintaan toivoa jokaisen kristikunnan sukupolven aikana. Tämän näyn
sisältämä evankeliumi ei ole mitään muuta kuin varma armollinen palkinto ”voittajille”,
jotka ”ottavat vaarin” tämän Johanneksen Ilmestyksen sanomasta (Ilm.
20:4). Kaikki käsitykset, että kohta Ilm. 20:4-6 puhuu Jumalan valtakunnan
”menestyksellisestä” ulkonaisesta ja maanpäällisestä ilmenemisestä, täytyy
tuoda väkivaltaisesti näihin jakeisiin muualta, esimerkiksi messiaanista aikaa
käsittelevistä Vanhan testamentin profetioista.[46]
Se, mitä näkijä näkee, tapahtuu taivaassa, missä kuolleet uskolliset
hallitsevat väliaikaisessa tilassa. ”Ensimmäinen ylösnousemus” (Ilm.
20:5) ei ole ruumiillinen lainkaan, koska pyhä Johannes saa nähdä marttyyrien
ja muiden kuolleiden uskollisten ”sielut” (Ilm. 20:4). Pyhä Raamattu
käyttää muualla ylösnousemusta kuvana hengellisestä heräämisestä, joka tapahtuu
ihmisen siirtyessä epäuskosta uskoon (Ef. 2:5s.). Ensimmäinen ylösnousemus
tapahtuu, kun ihminen ottaa uskoen vastaan pyhän kasteen lahjan.
Ilmestyskirjan luku 20 ei kuvaa
yksittäistä, juuri viimeistä tuomiota edeltävää tapahtumajaksoa, vaan sen sijaan se rohkaisee ahdistettua
Jumalan kansaa antaessaan kuvauksen koko Uuden testamentin ajasta aina
inkarnaatiosta paruusiaan asti. Ilmestyskirjan 12. luku alkaa inkarnoituneen
Herran syntymästä ja jatkuu kertomalla kirkkoa kuvaavan naisen ja Paholaista
kuvaavan lohikäärmeen yhteenotosta. Aivan samoin Ilmestyskirjan luku 20 alkaa
viittauksella lopulliseen Saatanasta saatuun voittoon, jonka maanpäällinen
Jeesus on saanut aikaan (Matt. 12:29 ja sen rinnakkaiskohdat). Saatanan
paneminen kahleisiin, mikä on saavutettu Kristuksen työssä, kuvaa mahdollisesti
niitä ”tuhatta vuotta” joiden aikana evankeliumi marssii voittomarssiaan
läpi historian. Niiden ”tuhannen vuoden”, jotka mainitaan kuusi kertaa
jaksossa Ilm. 20:2-7, kirjaimellinen tulkinta vaatisi yhtä lailla
kirjaimellista tulkintaa kaikesta muustakin Ilmestyskirjan numerosymboliikasta.
Ja sitähän kirja on pullollaan. Tällaisella tulkintatavalla ei onnistuttaisi
lainkaan tavoittamaan sitä luonnetta, joka on apokalyptisella kirjallisuudella
ylipäätään ja tällä Ilmestyksellä erityisesti. Luku tuhat – luvun kymmenen
kuutiona – ilmaisee täydellisyyttä, ei sen enempää eikä vähempää. Pyhän
Johanneksen erityinen tarkoitus on vakuuttaa asioiden todellisesta tilasta
viimeisten aikojen yhteenotossa kirkon ja pahojen voimien välillä nimenomaan
niitä kristittyjä, jotka elävät sen ”vähän ajan” (Ilm. 20:3) aikana, kun
Saatana päästetään vapaaksi – ei ainoastaan kristittyjä ylipäätään.
Maanpäällisen kirkon kärsimys on nähtävä sitä taustaa vasten, että kirkko
voittaa (Ilm. 20:4-6) ja Saatanan tappio on varma hänen viimeisessä
epätoivoisessa hyökkäyksessään Una Sanctaa vastaan (Ilm. 20:7-10). Jumalalla on
viimeinen sana, ei Saatanalla (Ilm. 20:1-15). Ilmestyskirjan 20. luvun näky
julistaa kirkon varmaa pelastusta siihen kohdistetusta Saatanan johtamasta
vihollisuudesta, joka on historian kuluessa aina vain julmempaa. Tässä ei
sanota sanaakaan havaittavasta vapautuksesta historian puitteissa.
Kristikunnalle suotava kulta-aika tämän puoleisessa ajassa ja paikassa on uni,
jolta puuttuu Raamatun tuki. Sitä näkevät ne, jotka pakenevat päätä pahkaa
ristin teologiaa.[47]
Suomentanut Isto Vuorio
Viitteet:
[1]. John R. Stephenson: Eschatology (Fort
Wayne, Indiana: The Luther Academy, 1993), s. 83-94. Teos on sarjan
Confessional Lutheran Dogmatics osa 13. Dispensationalismi jakaa historian (luomisesta viimeiseen tuomioon) seitsemään
aikakauteen; se selitetään jatkossa tarkemmin.
[2]. Augsburgin tunnustuksen 17.
artikla : 5. Evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuskirjat (Helsinki:
SLEY-kirjat, 1990), s. 57.
[3]. C. F. G.
Walther: The Proper Distinction between Law and Gospel, käännös W. H. T. Dau
(St. Louis: Concordia Publishing House, 1928), s. 178. Saksankielinen alkuteos: Die rechte
Unterscheidung von Gesetz unt Evangelium (St. Louis: 1897). Jarmo Heikkilä on
suomentanut Walter C. Pieperin laatiman englanninkielisen käännöksen
tiivistelmän God’s No and God’s Yes - The Proper Distinction between Law and
Gospel nimellä Jumalan kyllä & Jumalan ei (Helsinki: SLEY-kirjat,
1994). Saksankielisen alkuteoksen on suomentanut Heikki Koskenniemi nimellä
Laki ja evankeliumi (Helsinki: SLEY, 1952).
[4]. Eskatologia on oppi viimeisistä
tapahtumista, joihin kuuluu paitsi oppi lopun ajasta ja viimeisestä tuomiosta
myös esim. oppi kuolemasta.
[5]. Jeesuksen tuleminen takaisin.
[6]. Adventisti
Bacchiocchin kirveet eivät ole juuri tylsyneet hänen tiivistelmäteoksessaan Samuele
Bacchiocchi: Hal Lindsey’s Prophetic Puzzle: Five Predictions That Failed! (Berrien Springs, MI: Biblical
Perspectives, 1987). Teos kannattaa antaa sellaisten maallikoiden käsiin, joita
dispensationalistinen propaganda on hämmentänyt. Luterilaisista piireistä
tuleva Engelderin kaksiosainen artikkeli Theodore Engelder: Notes on
Chiliasm (Concordia Theological Monthly 6 [maaliskuu ja huhtikuu 1935]: s.
161-173, 241-254) ja sen jatkoessee Theodore Engelder: Dispensationalism
Disparaging the Gospel (Concordia Theological Monthly [syyskuu 1937]: s.
646-666) eivät ole menettäneet mitään ajankohtaisuudestaan puolen
vuosisadan saatossa.
[7]. Ks.
Scofieldin kommentti kohtaan 1. Moos. 1:28; The Scofield Reference Bible,
toimittanut: C. I. Scofield (New York: Oxford University Press, 1917), s. 5.
[8]. Kiliasmi eli milleanismi on
(harha)oppi tuhatvuotisesta valtakunnasta.
[9]. Theodore
Engelder: Notes on Chiliasm, s. 173.
[10]. Tämä järkevä filosofinen
taloudellisuusperiaate merkitsee, että pidetään ilmiötä selittävien tekijöiden
lukumäärä mahdollisimman pienenä.
[11]. Jeesuksen tuleminen ihmiseksi.
[12]. Theodore
Engelder: Notes on Chiliasm, s. 173.
[13]. Scofield
Reference Bible, s. 1343.
[14]. Merkityksessä universaali.
[15]. Scofield
Reference Bible, s. 1343. Ks. Theodore
Engelder: Dispensationalism Disparaging the Gospel, s. 650.
[16]. Scofield
Reference Bible, s. 989.
[17]. C. C. Ryrie:
The Basis of the Premillenial Faith (New York: Loizeaux Bros., 1953), s. 136.
[18]. Lewis Sperry
Chafer: Dispensationalism (Dallas: Dallas Seminary Press, 1951), s. 107.
[19]. Raamatuntulkintaopillinen.
[20]. Scofield
Reference Bible, s. 881.
[21]. Suomalainen vuoden 1992
raamatunkäännös kääntää kreikan tapaa tai johtopäätöstä ilmaisevan sanan houtoos
käsittämättömästi ”sen tapahduttua”. Edes Scofield ei syyllisty
tällaiseen. Vanha käännös (”niin”) on uskollisempi alkutekstille. Suom. huom.
[22]. Scofield
Reference Bible, s. 1206.
[23]. Hal Lindsey:
The Late Great Planet Earth (Grand Rapids: Zondervan Publishing House, 1970),
s. 53s. Kirja on suomennettu nimellä Hal Lindsay: Maa entinen suuri planeetta
(Tikkurila: Ristin Voitto, 4. painos 1973).
[24]. Grace Halsell:
Prophecy and Politics: Militant Evangelists on the Road to Nuclear War
(Westport, CT: Lawrence Hill & Company, 1986).
[25]. Grace Halsell:
Prophecy and Politics: Militant Evangelists on the Road to Nuclear War, s. 51-
67, 117-128.
[26]. Donald Grey
Barnhouse: The Invisible War, s. 267.
[27]. Seuraava
Leon Morrisin kommentti jakeeseen Ilm. 1:3 osoittaa tämän: ”Tämä kirja on
Jumalalta. Johannes ei jatka kehottamalla ainoastaan kuulemaan sitä vaan myös
pitämään ne asiat, jotka siihen on kirjoitettu. Hän ei soisi ainoastaan
lisäävänsä ihmisten mielenkiintoa vaan myös vaikuttavansa heidän toimiinsa.
Raamattu on yhtä lailla käytöksen opas kuin opin lähde.” (Leon Morris: The Revelation
of St. John [Grand Rapids: William B. Eerdmans, 1980], s. 47).
[28]. Matteus, Markus ja Luukas.
[29]. Alkuteksti puhuu vaimon
siemenestä (vrt. 1. Moos.
3:15).
[30]. Donald Grey
Barnhouse: The Invisible War, s. 268.
[31]. Yksi pyhä (yhteinen kirkko).
[32]. Donald Grey
Barnhouse: The Invisible War, s. 273.
[33]. Donald Grey
Barnhouse: The Invisible War, s. 274. Barnhouse on nähtävästi unohtanut sen
seikan, että kansojen pääsyn Jumalan pelastavaan läsnäoloon saa aikaan
Jerusalemista lähtevä Herran sana (Jes. 2:3), mikä tapahtui apostolien
lähetystyön kautta.
[34]. Hymni Kunnia (olkoon
Jumalalle) taivaissa.
[35]. Franz Pieper:
Christian Dogmatics 3, s. 521. Franz Pieper:
Kristillinen dogmatiikka (Helsinki: SLEY-kirjat, 2. uudistettu laitos 1995) –
J. T. Müllerin laatiman lyhennetyn laitoksen on suomentanut Heikki Koskenniemi.
[36]. ”Vakaamieliselle sinä
talletat rauhan, rauhan, sillä hän turvaa sinuun.”
[37]. Franz
Pieper: Christian Dogmatics 3, s. 522. ”¼vaan te olette
käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen
Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö, ¼” (Hebr. 12:22)
[38]. Käsitykset tuhatvuotisesta
valtakunnasta voidaan jakaa kolmeen päätyyppiin: premilleanistit uskovat
Jeesuksen tulevan tempaamaan uskovat ennen tuhatvuotista valtakuntaa (erilaisia
käsityksiä on siitä, mikä on tempaamisen ja lopunajan vainojen ajallinen
suhde), postmilleanistit uskovat tuhatvuotisen valtakunnan tulevan ensin
(esim. vähittäisen kehityksen kautta) ja amilleanistit eivät usko
näkyvään tuhtavuotiseen valtakuntaan lainkaan. Dispensationalimi on yksi
premilleanismin alalaji. Luterilaiset tunnustuskirjat yhtyvät Augsburgin
tunnustuksen 17. artiklassa amilleanistiseen kantaan ja pitävät siis muita
kantoja harhaoppeina.
[39]. Robert G.
Clouse (toimittanut): The Meaning of the Millenium: Four Views (Downers Grove,
IL: InterVarsity Press, 1977), s. 17-40.
[40]. Ks.
Joseph Ratzinger: Eschatology, s. 211-213.
[41]. Stephensonin kirjan seuraavassa
luvussa.
[42]. Kohdat, joista jokin oppi
varsinaisesti johdetaan.
[43]. Werner Elert:
Last Things, s. 8. Elertin varoituksen
vahvistaa se huomio, että maineikkaat luterilaiset raamatunselittäjät ovat
paljolti erimielisiä tiettyjen Patmoksen näkijän käyttämien kuvien tulkinnasta.
C. H. Littlen mukaan kohdan Ilm. 6:2 ensimmäinen ratsastaja täytyy samaistaa
julistettuun evankeliumiin ja sen voittokulkuun läpi historian (C. H.
Little: Explanations of the Book of Revelation [St. Louis: Concordia Publishing
House, 1950], s. 65). Tälle täysin vastakkaisesti Martin H. Franzmann
esittää, että ”tämä ratsastaja¼ ei ole Kristus vaan
Antikristus, sekä Kristuksen matkija että vastustaja” (Martin H. Franzmann:
The Revelation of John [St. Louis: Concordia Publishing House, 1976], s. 60).
Dispensationalistisen leirin raamatuntulkitsijat tarjoavat samalla tavalla
jyrkän vastakkaisia tulkintoja jakeen Ilm. 6:2 ensimmäisestä ratsastajasta. Ks. William E. Biederwolf: The
Second Coming Bible Commentary (1924; uusi painos Grand Rapids: Baker Book
House, 1985), s. 571s.
[44]. ”Vastaanväitetyt” kirjat, joita
kaikki eivät aikoinaan halunneet sisällyttää Uuden testamentin kaanoniin.
[45]. Albrecht
Oepken artikkeli sanasta ”parousia” (Gerhard Kittel [toimittanut]:
The Theological Dictionary of the New Testament; toimittanut ja kääntänyt
englanniksi Geoffrey W. Bromiley, 10 osaa, [Grand Rapids: William B. Eerdmans,
1964-1976]).
[46]. Ks. C. H.
Little: Disputed Doctrines: A Study in Biblical and Dogmatic Theology
(Burlington, IA: The Lutheran Literary Board, 1933), s. 32. Little viittaa tässä,
kuinka Jerusalemin apostolienkokouksessa pyhä Jaakob tulkitsi pakanoiden
kääntymisellä (ks. Apt
15:13s.; vrt. Aam 9:11,12) kohtia, joiden
kiliastit tulkitsevat kuuluvan kuviteltuun tulevaan tuhatvuotiseen Kristuksen
hallituskauteen maan päällä.
[47]. Ks. C. H.
Little: Book of Revelation, s. 200 – 212 ja Martin H. Franzmann:
Revelation to John, s. 123s.