PÄÄKIRJOITUS * HANNU LEHTONEN
Yksi Raamattua läpäisevistä
teemoista on kiusaajan toiminta. Raamatun alkulehdillä kerrotaan siitä, miten
kiusaaja onnistui pettämään ensimmäiset ihmiset ja johtamaan heidät pois
uskosta Jumalaan ja hänen sanaansa. Raamatun viimeisessä kirjassa,
Ilmestyskirjassa, kerrotaan vastaavasti kiusaajan taistelusta Kristusta ja
hänen seurakuntaansa vastaan. Kristittyjen mitä suurimmaksi lohdutukseksi
siellä kerrotaan myös kiusaajaa odottavasta häviöstä ja tuomiosta.
Raamatusta voimme oppia eräitä
seikkoja kiusaajan toiminnasta. Se on avuksi kristitylle, että hän osaisi pitää
varansa. Kiusaaja osaa käyttää suotuisaa tilannetta. Paratiisissa hän kiusasi
Eevaa ja silloin kun tämä oli yksin.
Myös Jeesus joutui kiusaajan
kiusattavaksi. Kun Herramme ja Vapahtajamme oli paastonnut 40 päivää ja hänen
tuli nälkä, silloin kiusaaja ryhtyi toimeen. Tunnettu on Pietarin lankeemus
Jeesuksen kieltämiseen hiilivalkealla, kun Jeesus oli vangittu.
Kiusaaja on taitava, tuhanten
juonten mestari. Jo syntiinlankeemuskertomus opettaa meille, että hän pyrkii
houkuttelemaan ihmisen pois Jumalan sanasta. Hän haluaa mielellään väitellä
ihmisen kanssa siitä, miten sanaa olisi tulkittava, ja tällä tavalla hän pyrkii
johtamaan ihmisparan pettävään hetteikköön, ihmisajatusten sokkeloihin. Hän
osaa hyvin Raamatun, mutta käyttää sitä väärin.
Miten kiusaajan kiusaukset
voitetaan? Kertomus Jeesuksen kiusauksista kertoo meille tärkeimmän: Jeesus
veti heti miekan huotrasta, ts. hän vetosi kaikissa kiusauksissaan Jumalan
kirjoitettuun sanaan. Hän ei alkanut väitellä kiusaajan kanssa tulkinnoista,
vaan sanoi: ”Kirjoitettu on; taas on kirjoitettu.”
Luther antaa Isossa
katekismuksessa tärkeän opetuksen: ”Mutta mitä paljoista puheista? Mistä saisi
tarpeeksi paperia ja aikaa voidakseen kertoa kaiken hyödyn ja hedelmän, minkä
Jumalan sana vaikuttaa? Perkelettä on tapana kutsua tuhattaituriksi. Miksi
tulisikaan kutsua Jumalan sanaa, joka karkottaa ja tuhoaa tuollaisen
tuhattaiturin kaikkine mahtikonsteineen? Vähintäänkin satatuhattaituriksi!
Pitäisikö sitten juuri meidän, jotka haluaisimme olla pappeja ja saarnaajia,
noin kevytmielisesti halveksia tuollaista valtaa, hyötyä, voimaa ja hedelmää?
Siinä tapauksessa meille ei riittäisi rangaistukseksi, että meidät jätettäisiin
ilman ruokaa, vaan koirat olisi usutettava hätyyttämään meidät tiehemme ja
peräämme olisi heitettävä hevosen sontaa. Jumalan sanaa me tarvitsemme joka
päivä, emme ainoastaan niin kuin jokapäiväistä leipää, vaan myös sitä varten,
että voisimme vastustaa perkelettä, tuhattaituria, joka päivittäin herkeämättä
meitä ahdistelee ja väijyy.”