SAARNAAJIEN TODISTUKSIA:
Antti Ahonen
”Kiittäen Isää, joka on tehnyt
teidät soveliaiksi olemaan osalliset siitä perinnöstä, mikä pyhillä on valossa,
häntä, joka on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan
Poikansa valtakuntaan. Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen” (Kol. 1:12-14).
Apostoli Paavali on tässä
tekstimme edellä olevissa jakeissa ilmaissut sydämellisen ilonsa siitä, että
kolossalaiset, joille hän nyt kirjoittaa, olivat tulleet armon tuntemiseen ja
olivat pakanuuden pimeydestä päässeet Jumalan ja Hänen Poikansa Kristuksen
yhteyteen, jossa heillä oli syntien anteeksiantamus ja uskon kautta iankaikkinen
elämä. Hän on myös rukoillut Jumalaa heidän edestänsä, että Jumala yhä enemmän
täyttäisi heidät tahtonsa tuntemisella. Ja antaapa apostoli vielä lopuksi
heidän tietää, mikä nyt on heidän velvollisuutensa elämään nähden, kuinka
heidän tulee kristittyinä vaeltaa soveliaasti ja kantaa ristiänsä
kärsivällisyydellä. Tämän jälkeen hän nyt, kuten tekstissämme kuuluu, kehottaa
kolossalaisia kiitollisuuteen niiden suurten armotekojen johdosta, joita Jumala
oli tehnyt. Hän sanoo: ”Kiittäen Isää, joka on tehnyt teidät soveliaiksi
olemaan osalliset siitä perinnöstä, mikä pyhillä on valossa.”
Tämä sama kehotus kiitollisuuteen
kuuluu myös meille kaikille. Onhan Herra meidätkin soveliaiksi tehnyt.
Mitä olisimme ilman Jumalan
armoa? Olisimme kadotuksen omat, kuolleina rikoksissa ja synneissä, kuten
apostoli sanoo: ”Te olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne, joissa te
ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, sen hengen
hallitsijan mukaan, joka nyt tekee työtään uppiniskaisuuden lapsissa” (Ef.
2:1-2). Ja tämänkaltaisina emme suinkaan olleet otollisia, vaan kelpaamattomia
pyhien perintöön, joka on taivaassa. Mutta ihminen voi luulotella itsestään
parempaa. Hän ei pidä itseään niin perin turmeltuneena, kuin hän
todellisuudessa on, eläessään uskottomuudessa tämän maailman jumalan
johdatettavana. Hän saattaa ajatella: ”En minä niin huono ole, etten voisi
hyvääkin tehdä. Onhan minulla vapaa tahto. Jos on tullut huonosti eletyksi,
niin voinhan parantaa elämäni, lakata synnistä ja noudattaa Jumalan lakia ja
siten tulla soveliaaksi pyhien perintöön.”
Näin ajatteleva ihmisparka ei
vielä tunne itseänsä eikä Jumalan vanhurskautta. Jumala on pyhä. Hän vaatii
täydellistä pyhyyttä. Hän on vanhurskas ja vaatii täydellistä vanhurskautta.
Hän ei tyydy siihen epätäydelliseen tekemiseen, mihin me pystymme, me, jotka
moninaisissa kaikki puutumme. Profeetta Jesaja osoittaa, minkälaista on meidän
vanhurskautemme. Hän sanoo: ”Mutta me olemme kaikki saastaiset ja kaikki
meidän vanhurskautemme on kuin saastainen vaate. Me olemme kaikki lakastuneet
niin kuin lehdet ja meidän syntimme viskovat meitä niin kuin tuuli” (Jes.
61: 6). Ja taas: ”Heidän hämähäkin verkkonsa ei kelpaa vaatteeksi ja heidän
tekonsa ei kelpaa peitteeksi, sillä heidän työnsä ovat väärät työt ja heidän
käsissänsä on väkivalta” (Jes. 59: 6).
Näin Herra paljastaa mitä me
olemme itsessämme, luonnostamme. Olemme kykenemättömät kaikkeen hyvään ja
halukkaat kaikkeen pahaan. Niin on synti meidät kokonaan turmellut. Niin se on
meidät sairaiksi saattanut, ettei meissä ole tervettä paikkaa.
Kuinka olisi sitten senkaltainen
ihminen sovelias, taikka kuinka hän saattaisi tulla soveliaaksi pyhien
perintöön, Jumalan taivaaseen? Siellähän on vain täydellisiä pyhiä. Eikä sinne
muita tule. Onhan kirjoitettu: ”Eikä siihen ole pääsevä mitään epäpyhää eikä
ketään iljettävyyden ja valheen harjoittajaa, vaan ainoastaan ne, jotka ovat
kirjoitetut Karitsan elämänkirjaan” (Ilm. 21:27). Kuten tästä huomaamme, on
aivan mahdotonta ajatellakaan, että ihminen itse voisi millään tekemisillään
tai elämällään saavuttaa sen pyhyyden ja vanhurskauden, joka Jumalan edessä
kelpaa.
Sen tähden Jumala opettaa
sanassaan meitä luopumaan sellaisista ajatuksistakin ja tunnustamaan, ettemme
mitään ole, emmekä mitään voi, ja pitämään apostoli Paavalin kanssa kaiken
omamme ”rikkana ja raiskana”, jolla ei ole mitään arvoa. Mutta sen sijaan
opettaa sana meitä katselemaan Jumalan tekoja Kristuksessa Jeesuksessa, joka
itsensä on kaikkien kelvottomien edestä lunastuksen hinnaksi antanut. Ja tässä
lunastuksessa löydämme itsemme soveliaiksi tehtyinä pyhien perinnön
osallisuuteen valkeudessa. Sillä näin on kirjoitettu: ”He saavat lahjaksi
vanhurskauden hänen armostansa, sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa
Jeesuksessa” (Room. 3:21).
Tätä tekoa katsellen apostoli
kirjoittaa: ”Kiittäen Isää, joka on tehnyt teidät soveliaiksi olemaan
osalliset siitä perinnöstä, mikä pyhillä on valossa.” Mistään meidän
tekemisestämme ei apostoli puhu, vaan valmiista, jo tapahtuneesta teosta. Olemme
siis jo tehdyt – jos niin saisin sanoa – autuaiksi, kun hän, Jumala,
laupeutensa kautta meidät autuaiksi teki Pojassaan Jeesuksessa. Tämä Poika on
ainoa tekijä tässä. Hän on lunastaja ja on täyttänyt sen työn, jonka Isä hänen
tehtäväkseen oli antanut.
Oi, jospa kaikki lunastetut
syntiskurjat tämän asian oikein käsittäisivät ja uskolla itselleen
omistaisivat, silloinpa todella sydän kiitokseen syttyisi ja suu puhkeaisi
Daavidin kanssa laulamaan: ”Kiitä Herraa, minun sieluni, ja kaikki mitä minussa
on, hänen pyhää nimeänsä! Kiitä Herraa, minun sieluni, ja älä unohda mitä hyvää
hän sinulle tehnyt on, joka sinulle kaikki syntisi antaa anteeksi ja parantaa
kaikki sinun rikoksesi, joka sinun henkesi päästää turmeluksesta, joka sinut
kruunaa armolla ja laupeudella” (Ps. 103:1-4).
Mikä meitä estää näitä Jumalan
armotekoja Kristuksessa katselemasta, uskomasta ja omistamasta? Se on tuo
kirottu epäusko, joka niin sokaisee hengelliset silmämme, ettemme näe
sittenkään, vaikka asia oikein selvin kirjaimin eteemme kirjoitetaan. Me emme
näet jää uskomaan sanaa sellaisenaan, vaikka siinä mitä selvimmin todistetaan
autuutemme Kristuksessa, vaan oman pimeän järkemme jälkeen tuomitsemme näitä
hengellisiäkin asioita. Sanasta voimme havaita, että rakas Isämme on edellä
mainitun autuuden oikein helmaamme kantanut pyhän sanansa ja kasteen kautta,
niin kuin luemme: ”Sillä niin monta kuin teitä on Kristukseen kastettu, te
olette Kristukseen pukeutuneet” (Gal. 3:27). Nämä pyhät apostolin sanat
osoittavat nyt todeksi mitä tekstissämme sanotaan, että olemme jo lapsena,
pyhän kasteen kautta ”siirretyt pimeyden vallasta Jumalan rakkaan Pojan
valtakuntaan”. Oppikirjassammekin [Vähä katekismus] olemme jo lapsina
lukeneet: ”Kaste vaikuttaa syntien anteeksisaamisen, vapahtaa kuolemasta ja
perkeleestä ja antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan
sanat ja lupaukset.”
Voisikohan nyt kellään olla
mitään tätä asiaa vastaan, sanan selviä todistuksia siten pimittääksensä. Ei
suinkaan. Jäämmekin siis iloitsemaan siitä, että Herra laupeudessaan meidät
veren ja veden kautta teki autuaiksi. Kuten vielä tekstimme viime jakeessakin
todistetaan: ”Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen.”
Tämä on selvää kieltä. Tarkatkoon
tätä Herran sanaa jokainen epäuskon pauloissa kiusattu sielu. Näillä sanoilla
on suuri todistusvoima. Ja myös näillä, jotka tähän lisäksi merkitsen: ”Kolme
on, jotka todistavat: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä” (1.
Joh. 5:8). Pyhä Henki todistaa sanan kautta ja kasteen veden kautta ja
Kristuksen veren kautta, jonka veren kautta meillä on lunastus, syntien
anteeksiantamus. Pysähdy näiden armovälikappaleiden ja Kristuksen veren eteen
ja katsele niissä autuuttasi Herran tekemänä ja sinulle lahjoitettuna. Usko
sanan totuus. ”Jos omaksumme ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan
todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut
Pojastansa” (1. Joh. 5:9).
Mutta uskoton sydän on
uppiniskainen. Se ei niinkään kernaasti tahdo jäädä armon omistamiseen. Ja tämä
uppiniskaisuus näyttäytyy siinä, että ihminen vetäytyy pois Jumalan todistusten
katselemisesta, ja asettaa tekosyyksi sen, ettei hän voi vielä omistaa
autuuttansa sulasta armosta, kun hän on niin huonossa tilassa. Ja näin hän,
jäädessään epäuskossa katselemaan omaa itseään ja järkensä kanssa mittailemaan
omaa kelvollisuuttaan, tulee päätökseen: ”Ei. Ensin tahdon tulla paremmaksi,
tehdä perinpohjaisen parannuksen, tulla kokonaan toisenlaiseksi. Toivon
parempaa aikaa, jotta vihdoin valmistuttuani, voisin uskoa syntien
anteeksisaamisen.” Tekeepä hän vielä monia hyviä päätöksiä, ponnistelee
viimeisetkin voimansa pannakseen ne toimeen ja kaikki hän tekee siinä toivossa,
että hänet vihdoinkin havaittaisiin vanhurskauden tehneeksi ja hän voisi
vastaanottaa armon Kristuksessa.
Mutta voiko hän päästä siihen
tulokseen, että on tullut paremmaksi? Ei suinkaan. Jos hänen pyrkimisensä on
ollut vähänkin vakaata, tulee hän aivan pian huomaamaan tulleensa
päinvastaiseen tulokseen. Hän huomaa olevansa yhä vieläkin aivan sama kadotettu
syntinen kuin alkaessaankin. Pysähdy siis, rakas lukijani katsomaan Jumalan
Karitsaa, joka pois otti maailman synnit – ja sinunkin!
Eihän syntisen autuus siitä
riipu, mitä me syntikurjat itse teemme, eikä siitä, että tulisimme omissa
teoissamme synnittömiksi, kuten hurmahenget uneksivat, vaan se riippuu kokonaan
siitä, mitä syntisten Vapahtaja Jeesus teki heidän puolestaan. ”Hänessä
meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen.” Tämä totuus uskokaamme
lapsen mielellä, ei tunteittemme mukaan, vaan sanan mukaan, silloin on
meillä täällä jo iankaikkinen elämä uskon kautta omanamme ja saamme viimein
käydä iankaikkiseen elämään taivaassa. Amen.
”He vielä kuoltuaankin puhuvat.”
Poismenneiden todistuksia, s. 24-30. Helsinki 1930.