NAISPAPPEUS JA ”OMANTUNNONVAPAUS”
Jürgen Römer, pastori,
teol. tri, Helsinki
Kristillisessä lehdistössä
käytiin viime syksynä keskustelua naispappeuden vastustamisesta. Keskustelun
pontimena oli Kotimaa-lehdessä syyskuussa julkaistu artikkelikokonaisuus, jossa
oli haastateltu useita naispappeuden vastustajina tunnettujen kirkon
herätysliikkeiden edustajia. Artikkelikokonaisuudessa suhtauduttiin varsin
positiivisesti yhteistyöhön naispappien kanssa. Yhteistyön erityiseksi mannekiiniksi
nousi STI:n pääsihteeri Eero Junkkaala, jonka kuva koristi Kotimaa-lehden
kantta ja joka antoi hyvin myönteisiä kommentteja yhteistyöstä naispappien
kanssa. Junkkaalan esittämiä kantoja on arvosteltu ilmeisen voimakkaastikin,
koskapa STI:n Kulmakivi-lehdessä sekä Junkkaala (5/2003, s. 4, 5) että STI:n
toinen työntekijä Timo Eskola (5/2003, s. 2, 3; 6/2003, s. 10, 11) katsoivat
tarpeelliseksi kirjoittaa aiheesta puolustaen Junkkaalan esittämiä näkemyksiä
sekä STI:n kantaa. Junkkaala ja Eskola esittävät näkemyksiä, joita on syytä
tarkastella lähemmin.
Junkkaalan lausunnot
Kotimaa-lehdessä puoltavat voimakkaasti yhteistyötä naispappien kanssa.
Junkkaala ei mm. aio neuvoa papeiksi aikovia STI:n toiminnassa mukana olevia
”tyttöjä” luopumaan aikeistaan. Tämä on sikäli merkillistä, että ”tyttöjen”
aikeet ovat ennenkaikkea Raamatun mutta myös STI:n peruskirjan linjausten
vastaisia. Junkkaalan pitäisi siis jo virkansa puolesta mitä vakavammin
kehottaa ”tyttöjä” luopumaan Jumalan tahdon vastaisista aikeistaan. Junkkaala
ei myöskään näe mitään tarvetta erillisille pelkästään miehille tarkoitetuille
pappisvihkimyksille. Hän toisin sanoen kannattaa sitä, että papiksi aikovat
miehet osallistuvat Jumalan Sanan vastaiseen toimintaan, jossa naisia vihitään
papeiksi. Junkkaala kertoo itse tekevänsä yhteistyötä naispappien kanssa eikä
pidä järkevänä ”eristäytymislinjaa”, ts. yhteistyöstä pidättäytymistä.
Junkkaalan esittämät kannat merkitsevät sitä, että Jumalan Sana ei enää olekaan
kristittyä velvoittava ohjenuora myös käytännön elämässä. Junkkaala murentaa
kannanotoillaan Raamatun arvovaltaa kristityn elämässä ja johdattaa
yksiselitteisesti luopumukseen.
Junkkaala selittää
Kulmakivi-lehdessä em. kannanottojaan ja kertoo pitävänsä naisten pappeutta
epäraamatullisena, mutta kun se kirkkoon hyväksyttiin, hän katsoo yhteistyön
naispappien kanssa olevan mahdollista ja on sitä jossakin määrin tehnytkin.
Tätä mieltä hän on omien sanojensa mukaan ollut koko STI:n olemassaolon ajan
mutta hän ei ole ”julistanut lehdissä” näitä mielipiteitä, koska niitä ei ole
kysytty. Kulmakivi-lehdessä Junkkaala puhuu asioista jonkin verran vaimeammin
kuin Kotimaa-lehdessä ilmeisesti mielipiteidensä synnyttämän kohun vuoksi. On
kuitenkin huomattava, että hän ei millään muotoa pyörrä tai kumoa esittämiään
kantoja vaan seisoo päinvastoin epäraamatullisten mielipiteidensä takana.
Yksi syy siihen, että Junkkaala
ei ole ”julistanut” myönteistä kantaansa yhteistyöhön naispappien kanssa on se,
että hän sanoo halunneensa olla ”erityisen solidaarinen” niitä veljiään ja
sisariaan kohtaan, jotka kieltäytyvät ehdottomasti tekemästä yhteistyötä
naispappien kanssa. Hän kertoo toimineensa aktiivisesti tämän
”kieltäytymislinjan säilymisen puolesta” ja sanoo aikovansa tehdä niin myös
jatkossa. Kotimaa-lehdessä Junkkaala puhuu kuitenkin kielteiseen sävyyn
”eristäytymisestä” ts. juuri ”ehdottomasta kieltäytymislinjasta”, jonka
säilymistä hän Kulmakivessa julistaa edistävänsä. Vaikuttaa varsin
ristiriitaiselta, että henkilö, joka ei pidä ”eristäytymistä” järkevänä vaihtoehtona
sitten taistelee tällaisen näkemyksen puolesta. Eiköhän seurauksena liene
varsin puolisydäminen ja näennäinen ”taistelu”. Vaikuttaa pikemminkin siltä,
että Junkkaala puhuu Kotimaa-lehdessä yhtä ja kirjoittaa Kulmakivessa toista –
lukijakunnasta ja sen arvostuksista riippuen.
Junkkaala puolustaa Kulmakivessä
omia kannanottojaan kirjoittaen, että aloite Kotimaa-lehden kirjoitteluun tuli
lehden, ei herätysliikeväen puolelta. On vaikea nähdä, mitä tekemistä tällä on
lehdessä esitettyjen näkemysten kanssa? Eihän niitä muuta miksikään se, kenestä
aloite on lähtöisin. Junkkaala on kokeneena mediaesiintyjänä varmasti tiennyt,
mitä on haastattelussa sanonut ja millainen vaikutus sillä on hänelle tutussa
herätysliikekentässä. Niinpä Junkkaalan lausuntoja Kotimaassa on vaikea tulkita
muutoin kuin siten, että hän ajaa aktiivisesti yhteistyötä naispappien kanssa
ja pyrkii muokkaamaan mielipiteitä tähän suuntaan huolimatta siitä, mitä hän
yrittää toisaalta Kulmakivessä vakuutella ja mihin STI:n oma perustava
asiakirja ohjaa.
Junkkaala puolustaa edelleen
kannanottojaan vetoamalla avoimen keskustelun tarpeeseen ja siihen, että
hengellisessä liikkeessä ei pitäisi olla mitään tabuja. Tässä Junkkaala on
harhateillä. Naispappeus ei ole mikään tabu, onhan siitä keskusteltu jo varmaan
parikymmentä vuotta hyvinkin avoimesti. Eri kannat ovat hyvin tiedossa eikä
niihin liene juurikaan mitään lisättävää. Vaikuttaa siltä, että Junkkaala
haluaa avata keskustelun, jossa tähdätään naispappeuden entistä laajempaan
hyväksymiseen sille aiemmin kielteisessä herätysliikekentässä. Tällaiseen
tähtäävien näkemysten torjuminen ei merkitse kieltäytymistä avoimesta
keskustelusta ja tabujen pönkittämistä vaan oman mielipiteen normaalia
esittämistä ja sen puitteissa kehotusta johdonmukaiseen pysymiseen Jumalan
Sanan opetuksessa myös käytännössä. Junkkaala sotkee avoimuuden ja tabut
siihen, että hänen kanssaan ei olla samaa mieltä vaan hänen Raamatun vastaisia
näkemyksiään arvostellaan ja ne torjutaan jyrkästi. Eskolan mielestä olisi
syytä jättää ”kiistely” tällaisista asioista ja suunnattava voimavaroja sinne,
missä ongelmat ovat (6/2003, s. 11). Toisin sanoen Eskolan ja Junkkaalan
julkisesti esitetyt mielipiteet pitäisi niellä mukisematta, vaikka niistä olisi
aivan eri mieltä ja vaikka niitä pitäisi Raamatun valossa kestämättöminä. Ei
tämä ole Junkkaalan peräänkuuluttamaa avoimuutta. Lisäksi Eskolan kommentista
on todettava, että naispappeuskysymys on varsin keskeinen ongelma eikä mikään
sivuseikka.
Eskolan kirjoitukset Kulmakivessä
on otsikoitu ”Kiistaa väistämissäännöistä” (5/2003) sekä ”Väistämiskysymyksen
vaikeudesta” (6/2003). Eskolan oma kanta näyttää olevan yhteistyötä kannattava.
Eskola kirjoittaa (5/2003), että
”viimeaikaisen lehtikirjoittelun” perusteella on kyselty STI:n kantaa
naispappeuskysymyksessä. Hänen mukaansa ongelma koskee ajo-ohjeita eli sitä,
miten suhtaudutaan käytännön yhteistyöhön naispappien kanssa. Eskolan mukaan
STI:n periaatteellinen kanta on selvä ja se on ilmaistu STI:n perustavassa
yhteistoiminta-asiakirjassa. Sen mukaan Kristuksen asettamaa paimenvirkaa
koskevat määräykset ”on etsittävä yksin Jumalan sanasta ja perusteltava sillä”.
Asiakirja toteaa, että paimenen virka kuuluu tästä syystä miehelle. Tämän
periaatteen lisäksi on Eskolan mukaan ”ollut alusta lähtien selvää”, että
”yksityiskohdissa kukin saa ajatella ja toimia näkemyksensä mukaisesti”.
Eskola puolustaa voimakkaasti
tätä ”STI:n linjaa”, joka siis hänen mielestään tarkoittaa sitä, että on
olemassa yksimielisyys teologisesta periaatteesta, mutta käytännössä kukin saa
”ajatella ja toimia näkemyksensä mukaisesti”. Tätä ”vapautta” toimia
käytännössä sen mukaan, mitä parhaaksi näkee Eskola kutsuu vakiintuneen tavan
mukaan omantunnonvapaudeksi. Eskola toteaa, että instituutin jäsenjärjestöissä
teologinen periaate on yleensä naispappeudelle kielteinen, mutta että
järjestöjen työntekijöillä on käytännön ratkaisuissa omantunnonvapaus.
”Omantunnonvapauden” käsitteellä perustellaan toisin sanoen se, että ollaan
periaatteessa naispappeutta vastaan, mutta käytännössä tehdään yhteistyötä
naispappien kanssa. Tämän seurauksena ehkäpä suurin osa naispappeutta
periaatteessa vastustavien järjestöjen työntekijöistä tekee yhteistyötä
naispappien kanssa joko jumalanpalveluksissa tai muissa julkisissa
hengellisissä tilaisuuksissa.
Omantunnonvapauden käsite on
tässä yhteydessä hyvin ongelmallinen. Eskolankin edustaman ajattelutavan mukaan
Jumalan Sana sitoisi omaatuntoa periaatteen tasolla, mutta ei enää käytännön
ratkaisuissa, joissa vallitsee ”vapaus” tehdä mitä kukin parhaaksi näkee. Mitä
tällainen vapaus on? Se on ”vapautta” olla tottelematta käytännössä sitä, mikä
periaatteessa ymmärretään Jumalan tahdoksi! Tällainen on mahdotonta.
”Omantunnonvapaus” ei voi vallita millään tasolla asiassa, josta on olemassa
kaikkien kristittyjen omiatuntoja sekä periaatteessa että käytännössä sitova
Jumalan Sanan opetus. Uskon kuuliaisuus Jumalalle ja Hänen ilmoitetulle
tahdolleen on nimenomaan hyvin käytännöllinen asia. Käytännön kuuliaisuus
osoittaa, tottelemmeko Jumalan ilmoitettua tahtoa vai emme, eivät
periaatteelliset julistukset, joita ei sitten loppujen lopuksi noudatetakaan
(Matt. 21:28-31). Raamattu kehottaa meitä myös olemaan sanan tekijöitä, ei vain
sen kuulijoita (Jaak. 1:22-24).
Omantunnonvapauden varsinainen
olemus suhteessa naispappien kanssa käytävään yhteistyöhön käy selvemmäksi, kun
ajatellaan naispappeuden todellista luonnetta eikä anneta puheen
”virkakäsityksestä”, ”ajo-ohjeista” ja ”omantunnonvapaudesta” hämärtää sitä.
Kyseessä on STI:n ja useimpien sen jäsenjärjestöjen ja niiden työntekijöiden
hyväksymän ”teologisen periaatteen” – Raamatun opetuksen - mukaan Raamatun
vastainen virka, koska papin virka on tarkoitettu miehen hoidettavaksi.
Naispappeus on toisin sanoen Jumalan oman ilmoitetun tahdon vastainen asia eli
Jumala itse ei Sanansa mukaan halua naisia paimenvirkaan. Kun nyt joku nainen
kuitenkin ottaa vastaan tällaisen viran, hän toimii vastoin Jumalan selkeästi
ilmoitettua tahtoa. Hän on mahdollisimman julkisesti ja seurakunnan keskellä
tottelematon Jumalalle ja valitsee tottelemattomuuden elämäntavakseen. Kyseessä
on seurakunnan sisällä ilmenevä synti ja luopumus.
”Omantunnonvapauden” sallima
yhteistyö naispappien kanssa merkitsee yhteistyötä tahojen kanssa, jotka ovat
julkisesti ja näkyvästi Jumalalle tottelemattomia seurakunnan keskellä ja ovat
vieläpä valinneet tämän tottelemattomuuden elämäntavakseen. Naispappien kanssa
yhteistyötä tekevä henkilö hyväksyy seurakunnan keskellä tapahtuvan julkisen ja
näkyvän tottelemattomuuden Jumalalle ottaen itsekin siihen osaa. Uusi
Testamentti ei missään tapauksessa ohjaa tällaiseen vaan se kehottaa
nuhtelemaan seurakunnan sisällä vallalle pääseestä Jumalan tahdon vastaisesta
elämäntavasta ja erottautumaan siitä, ei osallistumaan siihen ja tukemaan sitä
(1. Kor. 5:9-13).
Korostettakoon vielä, että
suhteessa naispappeuteen ei ole olemassa mahdollisuutta ”omantunnonvapauteen”
eikä monenlaisiin ”ajo-ohjeisiin”. Sekä periaatteessa että käytännön
toiminnassa ja tilanteissa jokaisen kristityn omaatuntoa sitoo ja ”ajo-ohjeita”
antaa Jumalan Sana. Kun sekä STI että sen monet jäsenjärjestöt noudattavat
”omantunnonvapauden periaatetta”, ne tosiasiassa rohkaisevat luopumaan Jumalan
Sanasta kristityn käytännön elämää ohjaavana auktoriteettina. Ne johdattavat
Jumalan kansaa luopumukseen. Tuntuukin siltä, että omantunnonvapauden periaate
on lähinnä luotu turruttamaan kolkuttavia omiatuntoja, kun on ymmärretty, että
toimitaan väärin.
Eskola tuo ilmi oman myönteisen
suhtautumisensa yhteistyöhön naispappien kanssa arvostelemalla siitä
kieltäytyviä enemmän tai vähemmän suorasti. Tämä käy ilmi Eskolan käsityksestä
yhteistyöstä kieltäytymisen syistä, joka on erikoinen ja poleeminen. Hän
kommentoi yhteistyöstä kieltäytymistä esimerkiksi sanomalla ”monien mielestä
[naispappeuden] vastustuksen tulee näkyä” (6/2003, s. 11) ja ”eri ihmiset
näkevät eri tavalla¼ miten omaa kantaa tulisi demonstroida” (6/2003, s. 10) sekä ”joidenkin
mielestä käytännön tilanteissa demonstroiminen ei ole välttämätöntä itse
perusasian kannalta” (5/2003, s. 3) Eskola on ymmärtänyt yhteistyöstä
kieltäytymisen luonteen aivan väärin. Eihän kyse suinkaan ole jatkuvasta
mielenosoituksesta, ikäänkuin herkeämättömästä ”minä vastustan
naispappeutta”-plakaatin kantamisesta tai vastustuksen ”näyttämisestä”
ikäänkuin kiusallaan tai näyttämisen itsensä vuoksi. Kyse on aivan
yksinkertaisesti normaaliin kristityn elämään kuuluvasta uskon kuuliaisuudesta
Jumalan Sanalle käytännön elämässä ilman mitään erityistä tarvetta ”näyttää”
tai ”demonstroida”. Jos jotkut loukkaantuvat tällaiseen käytännön tilanteissa
näkyvään kuuliaisuuteen tai kiusaantuvat siitä, sille ei sitten voi mitään.
Eskola itse asiassa turhentaa
yhteistyöstä kieltäytymisen ja tekee sen hyvin erikoisella tavalla (6/2003, s.
11). Hän todistelee, kuinka yhteistyöstä kieltäytyminen on perusteetonta, koska
se on epäjohdonmukaista käyttäytymistä. Yhteistyöstä kieltäytyminen on hänen
mielestään osa monimutkaista kokonaisuutta. Asiaan ei kuulu vain naispappeuskysymys,
vaan ”kipeä” ja ”suorastaan tuskaa tuottava” tilanne, jossa monet papit
kieltävät Kristuksen jumaluuden, sovituksen ja ruumiin ylösnousemuksen ja
apostolisen tunnustuksen kokonaisuudessaan. Kieltäytyminen yhteistyöstä
naispappien kanssa on Eskolan mielestä epäjohdonmukaista siksi, että
yhteistyötä saatetaan kuitenkin tehdä tällaisten uskon perusasiat kieltävien
tai muutoin harhaoppisten miespappien kanssa. Eskola toteaa, että näin
nostetaan sukupuoli ainoaksi oikean kirkon tunnusmerkiksi, mikä on hänen
mielestään väärin.
Eskola tekee yksinkertaisesta
asiasta monimutkaisen. On totta, että on epäjohdonmukaista, jos suostutaan
yhteistyöhön esimerkiksi Kristuksen jumaluuden kieltävän miespapin kanssa,
vaikka ei tehdä yhteistyötä naispappien kanssa. Ratkaisu ei ole kuitenkaan se,
että ”johdonmukaisuuden vuoksi” sitten suostutaan yhteistyöhön naispapinkin
kanssa. Eskolan logiikka merkitsee sitä, että jos tehdään yhdessä asiassa
oikein ja joissakin muissa väärin, on syytä johdonmukaisuuden vuoksi ruveta
toimimaan tuossa yhdessäkin asiassa väärin! Oikea ratkaisu on luonnollisesti
se, että pidetään kiinni siitä, mikä jo tiedetään oikeaksi ja suuntaudutaan
niissä muissakin asioissa jatkossa oikein, Jumalan Sanan ohjeistamaan suuntaan.
Naispappeus ei ole ainoa asia,
jossa rintama on syytä pitää selvänä. Osana Raamatun arvovallan kunnioittamista
se on kuitenkin selkeä ja tärkeä asia, jossa tulee loppuun asti olla kuuliainen
Jumalan Sanalle eikä syystä tai toisesta murentaa rintamaa. Tämä ei ole sukupuolen
nostamista oikean kirkon ainoaksi merkiksi vaan oikeaa ja perusteltua
kuuliaisuutta Jumalalle yhdessä tietyssä varsin tärkeässä asiassa, jossa Hänen
tahtonsa on selkeästi ilmaistu.
Eskola arvostelee myös niitä,
jotka ovat ”syyttäneet” yhteistyötä tekeviä herätysliikkeiden työntekijöitä
ystävien pettämisestä ja perinteistä virkakantaa puolustavan rintaman
rikkomisesta. On syytä selventää käsitteitä. Kyse ei ole ”perinteisestä
virkakannasta” ikäänkuin historiallisena jäänteenä vaan Raamatun, Jumalan oman
Sanan kannasta, jota kyllä perinteisesti on kirkossa noudatettu, mutta josta
aikoinaan onnettomasti luovuttiin yleisen mielipiteen painostuksen vuoksi. Olen
ehdottomasti sitä mieltä, että on nimenomaan kyse Jumalan ja lauman
pettämisestä, kun ensiksi nähdään jokin asia Jumalan Sanan mukaiseksi ja niin
jopa julistetaan ja kirjoitetaan, mutta sitten ei käytännössä pidetä tästä
kiinni erilaisten perusteettomien syiden vuoksi lyhytnäköisen hyödyn
saavuttamiseksi. Tällainen periaatteettomuus ja opportunismi on todella
epämiellyttävää. Se hapertaa Jumalan Sanan auktoriteettia ja johtaa laumaa
luopumukseen.
Eskola korostaa vielä, että STI
”edustaa vain ja ainoastaan perinteistä virkakantaa”. Hän vakuuttaa, että STI pyrkii
edelleen ”edistämään raamatullisen ja tunnustuksellisen teologian säilymistä
kirkossamme”. Eskolan ja Junkkaalan omiin kirjoituksiin ja kannanottoihin
perustuen rohkenen olla eri mieltä. Heidän edustamansa linja merkitsee
raamatullisen ja tunnustuksellisen teologian tosiasiallista hylkäämistä ja
naispappeudelle käytännössä myönteisen periaatteen astumista sen sijaan.