KRISTINUSKON PÄÄKOHTA
F.G.Hedberg
Aivan erityisesti on mielessä
pidettävä, että uskonvanhurskauden opinkohta on koko kristinuskon tärkein
uskonkohta, jota vailla peljästyneet omattunnot eivät voi saada mitään
todellista ja pysyvää lohdutusta eivätkä ikinä oppia tuntemaan Kristuksen
armon rikkautta. Niin vakuuttaa tohtori Lutherkin, kun hän todistaa ja sanoo:
”Mikäli tämä yksi ainoa uskonkohta pysyy taistelussa puhtaana, sikäli
kristikuntakin pysyy puhtaana ja täysin yksimielisenä, mikäli taas se ei pysy
puhtaana, on mahdotonta torjua vähäisintäkään harhaa tai lahkolaisuutta”
(Yksimielisyyden Ohje, II osa, 3. Jumalan edessä kelpaava uskonvanhurskaus, 6,
7). Tämä uskonkohta syntisen ihmisen vanhurskautuksesta ainoastaan uskon kautta
Kristukseen on todellakin, kuten tunnustuskirjamme Lutherin mukaan vakuuttavat,
koko kristinuskon pääkohta, joka ennen kaikkea muuta on säilytettävä selkeänä,
jonka selkeän puhtauden varassa kristillisen kirkon puhtaus on ja josta sen
keskinäinen yksimielisyys ja vaurastuminen versoo. Tämän seurakunnan vanha
vihollinen, saatana, hyvin tietää. Siksipä hän panee kaikki väärät henget yhtä
päätä tekemään rynnäköitä juuri tätä opinkohtaa vastaan, vaihdelkoot harhaopin
juonet miten paljon hyvänsä. Jo uskonpuhdistuksen aikoina, varsinkin Lutherin
kuoleman jälkeen, nousikin luterilaisen kirkon omasta piiristä tämän perustavan
opin viekkaita väärentäjiä. Nämä Yksimielisyyden Ohje paljastaa tuomiten
heidät Jumalan totuuden sanalla. Alkoivatpa muutamat kirkon opettajistakin
viisastella siihen suuntaan, ettei muka pelkkä usko Kristukseen yksin voi
ihmistä vanhurskauttaa: edeltävä katumus ja sitä seuraava sydämen muuttuminen
merkitsevät muka nekin jotakin tässä vanhurskautumisessa Jumalan edessä.
Tällaisista evankeliumin
puhtautta tärvelevistä viisastelijoista Yksimielisyyden Ohje lausuu seuraavan
vakavan varoituksen:
”Tällä kohdalla on kuitenkin,
mikäli vanhurskautuksen kohta on säilyvä puhtaana, erikoisen tarkasti
kiinnitettävä huomio siihen, ettei sitä, mikä, edeltää uskoa, eikä sitä, mikä
välttämättömänä ja asiaankuuluvana sitä seuraa, yhdistetä eikä sekoiteta vanhurskautuksen
uskonkohtaan, koskapa ei ole sama asia, puhutaanko kääntymyksestä vai
vanhurskautuksesta” (II osa, 3. uskonk., 24).
”Samoin, vaikka uudistus ja
pyhitys kuuluvatkin välittäjän, Kristuksen, hyviin tekoihin ja ovat Pyhän
Hengen toimintaa, ne kuitenkaan eivät kuulu Jumalan edessä tapahtuvan
vanhurskautuksen uskonkohtaan eli asiaan, vaan seuraavat jäljestäpäin. Eiväthän
ne tässä elämässä ole kokonaan puhtaita ja täydellisiä meidän lihamme
turmeluksen tähden” (II osa, 3. uskonk., 28). Asia on päinvastoin: ”Raamattu
opettaa, jotta murheellisilla sydämillä olisi kestävä ja varma lohdutus ja
jotta Kristuksen ansiokin ja Jumalan armo saisivat niille kuuluvan kunnian
siten, että uskonvanhurskautena Jumalan edessä on yksinomaan armollinen sovitus
eli syntien anteeksiantamus, ja että se lahjoitetaan meille sulasta armosta
välimiehen, Kristuksen, ainokaisen ansion tähden, ja vastaanotetaan ainoastaan
uskon kautta evankeliumin lupaussanaan.” – ”Ainoa väline ja keino, jolla ja
jonka välityksellä me voimme vastaanottaa ja omistaa Jumalan armon, Kristuksen
ansion ja evankeliumin lupaussanassa tarjotun syntien anteeksiantamuksen, on
yksinomaan usko, ei katumus, ei rakkaus eikä mikään muukaan hyve” (II osa, 3.
uskonk., 30, 31).
Ja vielä: ”Vaikka siis
kääntyneillä on alullaoleva uudistus, pyhitys ja rakkaus, hyveitä ja hyviä
tekoja, näitä ei voi eikä mitenkään saa asettaa yhteyteen Jumalan edessä
tapahtuvan vanhurskautuksen kanssa eikä niitä siihen sekoittaa, että
Lunastajalle, Kristukselle, jäisi hänen kunniansa” (II osa, 3. uskonk., 35).
Sen tähden Yksimielisyyden
Ohjeessa kumotaan, hyljätään ja torjutaan seuraavat harhaopit: 1. ”että ihmisen
on hyvillä teoilla ansiollistuttava ja mahdollistuttava Kristuksen ansion
saamiseen”; 2. ”että uskovat vanhurskautetaan Jumalan edessä ja ovat
vanhurskaita samalla sekä Kristuksen hyväksemmeluetun vanhurskauden että
alullaolevan uuden kuuliaisuuden kautta eli osittain Kristuksen vanhurskauden
hyväksemmelukemisen kautta ja osittain alullaolevan uuden kuuliaisuuden
kautta.” Tämä kaikki on hyljättävää harhaoppia. (II osa, 3. uskonk., 46, 50.)
”Tämän mukaisesti me yksimielisesti
hylkäämme ja tuomitsemme paitsi jo mainituita lisäksi myös seuraavat ja kaikki
niiden kaltaiset harhat Jumalan sanan, profeettojen ja apostolien opin ja
meidän kristillisen uskomme kanssa ristiriitaisina” – – – nimittäin ”että
profeettojen ja apostolien lausumissa uskonvanhurskauden puheena ollen sanat
’vanhurskauttaa’ ja ’tulla vanhurskautetuksi’ eivät mitenkään saa merkitä
synneistä vapaaksi julistamista ja syntien anteeksisaamista, vaan
vanhurskaaksitekemistä itse teossa ja totuudessa Pyhän Hengen kautta
vuodatetun rakkauden, hyveen ja niitä seuraavien tekojen tähden” (II osa, 3.
uskonk., 59, 62). Näin Yksimielisyyden Ohje.
Painukoot nämä
tunnustuskirjojemme tarkat todistukset syvälle sydämiimme, jotta osaisimme
varoa kaikkia tällaisia harhoja, joita kyllä Suomenkin Siionissa on nerokkaan
oppineisuuden ja pyhyyden loisteen varjolla meidänkin aikanamme tyrkytetty!
Mutta Herran Henki varoittaa: ”Olkaa
raittiit, valvokaa. Teidän vastustajanne, perkele, käy ympäri niin kuin kiljuva
jalopeura, etsien, kenen hän saisi niellä” (1. Piet. 5:8). Hän ei käy
meidän kimppuumme ainoastaan yhdeltä taholta, vaan hän käy ympäri kiljuvan
jalopeuran tavoin, joka kiertelee joka puolelta saaliinsa ympärillä. Niin tämä
kirkon perivihollinen on kyllä pyrkinyt aina raatelemaan Kristuksen laumaa
ensi sijassa hämmentämällä oppia vanhurskautuksesta, mutta hän on tiennyt
toisenkin keinon, joka on aivan vastakkainen sille, tehdäkseen siinä
hyökkäyksensä. Puhtaan ja selvän evankeliumin opin väärinkäyttäminen lihallisuuteen
on tämä saatanan toinen julkea juoni, ja sillä hän on surmannut sieluja
keskellä sanan kirkasta valkeutta ja surmaa yhä vieläkin ehtimiseen. Niinpä
esiintyi jo kristikunnan alkuaikoina sellaisia irstaita ihmisiä, jotka
käyttivät meidän Jumalamme armoa haureuteen ja synnin peitteeksi palvellaksensa
syntiä aivan Kristuksen ansion suojissa. Heitä pyhä apostoli tarkoittaa sanoessaan:
”Lapsukaiset, älköön kukaan saako teitä eksyttää. – Joka syntiä tekee, se on
perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan
Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot” (1. Joh. 3:7,8).
Sitä pyhä Paavalikin tarkoittaa, kun hän ennustaessansa antikristuksen
ilmestymisestä (2. Tess. 2.), tuon joka ”korottaa itsensä yli kaiken, mitä
jumalaksi tahi jumaloitavaksi kutsutaan”, myös todistaa, että tämä
laittomuuden ihminen jo silloin oli vaikuttamassa salaisesti (j. 7).
Mutta varsinkin viimeisinä
päivinä on tuleva vaikeita aikoja, kuten Pyhä Henki todistaa (1. Tim. 4:1 ja 2
Tim. 3:1). Silloin se suuri luopumus tapahtuu, ja silloin vasta laittomuuden
ihminen varsinaisesti ilmestyy (2 Tess. 2:3). – Ei siis ole mitään ihmeteltävää
siinä, että uskonpuhdistuksenkin päivinä kirkkoon ilmaantuu moista irstasta
väkeä, jotka eivät tahtoneet mitään tietää Jumalan laista eivätkä vähääkään
välittäneet katumuksesta eikä elämän parannuksesta, mutta kyllä suuresti
kerskasivat Kristuksen ansiosta, ikään kuin Kristus olisi tullut lakia
kumoamaan eikä täyttämään, vaikka hän itse ihan toisin vakuuttaa (Matt. 5:17).
Nämä lihansa puolesta paisuneet lainkieltäjät (antinomilaiset) kerskasivat
hyvin ymmärtävänsä evankeliumin salaisuuden, mutta tahtoivat sangen vapaasti
palvella vanhaa Aadamia, toisin sanoen syntistä lihaansa, eivätkä he syntiä
enää syntinä pitäneetkään. Törkeässä röyhkeydessään he vetivät Kristuksen
kalliin ansion saastaisuutensa suojaksi, ikään kuin Kristus olisi tullut
kutsumaan meitä saastaisuuteen eikä pyhitykseen (1. Tess. 4:7). Olihan moisia
evankeliumin armon väärinkäyttäjiä jo apostolienkin aikoina, esimerkiksi
Pergamon ja Tyatiran seurakunnissa, sellaisia jotka pitivät kiinni – äsken
kuvatusta – nikolaiittain opista, jota Jeesus vihaa (Ilm. 2:15,20), ja
kerskailivat siitä, että he evankeliumin varjolla rohkeasti olivat oppineet
tuntemaan saatanan syvyyksiä (2:24).
Tällaiset röyhkeät ja saastaiset
henget tuomitsee koko Jumalan pyhässä Raamatussa ilmoitettu totuus, ja syystä
siis tunnustuskirjammekin tuomitsevat ja torjuvat kaikki sellaiset, jotka
haaveksivat, ”että usko on sellaista luottamusta Kristuksen kuuliaisuuteen,
joka voi jatkuvasti olla ihmisessä, vaikka hänellä ei tosi parannusta olekaan,
vaikka ei rakkaus olekaan seurauksena, vaan hän vastoin omaatuntoaan pysyy
synneissään” (Yksimielisyyden Ohje, II osa, 3. uskonk., 64). ”Täten
antinomilaiset eli lainkumoojat täydestä syystä tuomitaan”, sanoo Yksimielisyyden
Ohje, ”he kun seurakunnasta poistavat lainsaarnan vaatien sekä synnin todeksi
osoittamista että katumusta ja tuskaa opetettavaksi ainoastaan evankeliumista,
ei laista” (5. uskonk., 15), – tällä väitteellänsähän he selvästi ilmaisevat,
etteivät he edes tunne lain ja evankeliumin syvintä olemusta, vieläpä että he
tekevät evankeliumista lain. Mutta mitä siihen tulee, etteivät moiset henget
myönnä lain tarpeellisuutta kristillisessä kirkossa, tunnustuskirjamme taas
todistavat (Yksim. Ohje, II osa, 6. uskonk., 8): ”Jos uskovat, Jumalan valitut
lapset, heissä asuvan Hengen kautta jo tämän elämän aikana täydellisesti
uudistettaisiin, niin että he luontonsa ja sen kaikkien voimien puolesta
olisivat kokonaan synnistä vapaita, he todellakaan eivät olisi minkään lain
tarpeessa”, mutta ”koska uskovat eivät kuitenkaan tässä maailmassa vielä ole
täydellisesti uudistuneet, vaan vanha Aadam on aina hautaan saakka heihin
takertuneena, jatkuu heissäkin hengen ja lihan välinen taistelu. Siksipä
heillä on tosin halu Jumalan lakiin sisäisen ihmisen puolesta, mutta heidän
jäsenissään oleva laki sotii heidän mielensä lakia vastaan. Näin he eivät
koskaan ole ilman lakia, mutta kaikesta huolimatta he eivät ole lain alla, vaan
he ovat laissa, he elävät ja vaeltavat Herran laissa, kuitenkaan tekemättä
mitään lain pakotuksesta” (18).
Olkoon tämä painokkaasti sanottu
nykyajankin harhaopettajia vastaan, jotka eivät salli lain nuhdella heissä
olevaa syntiä, vaan kehtaavatpa kerskata suorastaan lihan pyhyydestä ja
synnittömyydestäkin, vaikka ovat vahvoissa synnin ja turmeluksen orjuuden
kahleissa. Kaikki moiset irstaat henget ja evankeliumin vapauden väärentäjät
saavat tunnustuskirjoista, kuten Jumalan pyhästä sanastakin, jyrkän
tuomionsa. Parempi tosiaankin olisi, etteivät sellaiset röyhkeät henget olisi
ikinä evankeliumin valkeutta nähneetkään, kuin että he sitä, sen kuultuansa
ja nähtyänsä, törkeästi väärinkäyttävät. Pyhä apostolikin vakuuttaa
sellaisista: ”Parempi olisi heille ollut, etteivät olisi tulleet tuntemaan
vanhurskauden tietä, kuin että sen tunnettuaan kääntyvät pois heille annetusta
pyhästä käskystä. Heille on tapahtunut, mitä tosi sananlasku sanoo: ’Koira
palaa oksennukselleen’, ja: ’Pesty sika rypee rapakossa’” (2 Piet. 2:21,22).
Mutta on jo aika minun päättää
tämä johdantoni kirkkomme tunnustuskirjoihin, ja sen päätänkin apostolin
toivotukseen (Ef. 6:23,24 ja 2 Tim. 2), sanoen sydämestäni:
Rauha veljille ja rakkaus, uskon
kanssa, Isältä Jumalalta Ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!
Armo olkoon kaikkien kanssa,
jotka rakastavat meidän Herraamme Jeesusta Kristusta! Amen.
Luopukoon vääryydestä jokainen, joka
Herran nimeä mainitsee!
F.G.Hedberg, Usko ja tunnustus,
s. 47-54. Helsinki 1961.