ISRAELIN ASEMA UUDEN TESTAMENTIN SEURAKUNNASSA
Markku Särelä, pastori, teol.
tri., Tampere
Apostoli Paavali opettaa
Israelista perusteellisesti Roomalaiskirjeensä luvuissa 9-11. Jos haluamme
päästä selville, mikä asema Israelilla on Uuden Testamentin aikana, meidän on
erityisesti tutkittava näitä lukuja. Vanha Testamentti sisältää paljon
ennustusta ja opetusta Israelista. Mutta useat ennustukset ovat toteutuneet jo
Vanhan Testamentin aikana. Lisaksi monet ennustukset sisältävät värikästä kuvakieltä:
On ajallisesta elämästä otettuja kuvia, jotka on tulkittava hengellisesti.
Tätä eivät kaikki ole ymmärtäneet. Jopa monet Jeesuksen ajan juutalaiset
Herodesta myöten käsittivät Messiaan valtakunnan maalliseksi. Sen tähden saamme
olla erityisen kiitollisia, että Pyhä Henki on puhunut suorasanaisesti apostoli
Paavalin suulla ja selittänyt meille Israelin arvoituksen.
Samoin kuin Jeesuksen aikana
monet käsittivät Messiaan valtakunnan maalliseksi, niin nyt monet tulkitsevat hengellistä
Israelia koskevia asioita maallista Israelia koskeviksi. Niinpä ei ole
harvinaista, että aivan vakavissaan opetetaan lihallisen Israelin kääntymystä
kansakuntana Jumalan puoleen. Kun syvennymme Roomalaiskirjeeseen, näemme,
ettei ”koko Israelin” pelastuminen suinkaan tarkoita sitä.
Israelin suuri lahja ja paatumus
Apostoli Paavalilla oli ”suuri
murhe ja ainainen kipu sydämessä” israelilaisten tähden. He olivat hänen
veljiään, sukulaisia lihan puolesta. He olivat saaneet osaksensa Jumalan suuren
siunauksen: ”Heidän on lapseus ja kirkkaus ja liitot ja lain antaminen ja
jumalanpalvelus ja lupaukset; heidän ovat isät, ja heistä on Kristus lihan puolesta,
hän, joka on yli kaiken, Jumala ylistetty iankaikkisesti.” Apostolin tuska
on ymmärrettävä tässä valossa. Israelilaiset olivat se kansa, jonka Jumala oli
armossaan valinnut liitonkansakseen. Sen keskuudessa Jumala oli armossaan
läsnä. Se sai Jumalan lain, Kristuksesta todistavan jumalanpalveluksen,
profeetat ja lopulta itse Jumalan Pojan. Ja kuitenkaan se ei uskonut. Suuri
osa paadutti sydämensä. Suuri osa jäi epäuskonsa tähden kirouksen alle.
Apostoli Paavali toivoi, että hänet olisi kirottu heidän sijastaan. Mutta se ei
ollut mahdollista. Jo Jeesus joutui todistamaan heille, etteivät he ole
Aabrahamin lapsia.
Onko Jumalan sana mennyt harhaan?
Kun kerran kaikki eivät usko,
niin onko Jumalan sana sitten mennyt harhaan? Näin ajattelevat ne, jotka
uskovat, että koko Israel kääntyy. He nimittäin väittävät, että jos koko
Israel ei käänny, niin silloin Jumalan sana ei pidä paikkaansa. Mutta apostoli
Paavali selittää asian toisin. ”Mutta ei niin, että Jumalan sana olisi
harhaan mennyt. Sillä eivät kaikki ne, jotka ovat Israelista, ole silti
Israel... eivät ne, jotka lihan puolesta ovat lapsia, ole Jumalan lapsia.”
Apostoli tekee selvän eron lihallisen Israelin ja hengellisen Israelin välillä.
Kaikki israelilaiset eivät ole paatuneet. Jumalalla on kaikkina aikoina ollut
uskova ”jäännös” (9:27). Lihallinen Israel perusti tekoihin (9:30-32) eikä voinut
pelastua. He eivät olleet todellisia Aabrahamin lapsia (Joh. 8:39,40). ”Ne,
jotka uskoon perustivat, ovat Aabrahamin lapsia” (Gal. 3:7).
Koko pitkän Israelin historian
aikana on aina ollut niin, että vain osa on uskonut. Erämaavaelluksen aikana
suuri osa Egyptistä lähteneistä jäi taipaleelle. Vain Joosua ja Kaaleb
pääsivät Kanaanin maahan. (1 Kor. 10. luku). Profeettojen aikana Jumala sai
tavan takaa nuhdella kansaa ja rangaista sitä. Oli epäjumalanpalvelusta,
karkeata syntielämää ja sydänten paatumista Jumalan sanan varoituksilta.
Profeetat tunnustivat, että vain jäännös oli jäänyt jäljelle. Vanhan Testamentin
aikanakin vain jäännös pelastui, ja niin tapahtuu myös Uuden Testamentin
aikana. Mutta Jumalan sana ei mene harhaan. Epäuskoiset eivät olekaan
todellinen Israel. He ovat lihan puolesta, mutta eivät hengen puolesta.
Kymmenennessä luvussa apostoli Paavali vie tämän asian huippuun. Koko luku
puhuu uskosta ja uskon syntymisestä. Paavali torjuu juutalaisen luulon, että vanhurskaus
voitaisiin saavuttaa lain kautta. ”Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi
jokaiselle joka uskoo” (10:4). ”Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi”
(j. 10). ”Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään.” (j. 11). ”Jokainen,
joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu!” (j. 13). ”Usko tulee
kuulemisesta, kuuleminen Kristuksen sanan kautta.” (j. 17). Näin apostoli
Paavali osoittaa, että todellinen israelilaisuus syntyy siten, että on Jumalan
sana, jota julistetaan ja joka sitten uskotaan. Ja tässä asiassa ”ei ole
erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on
kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat” (j.
12). Ei siis kansalaisuus ja syntyperä sinänsä merkitse mitään. Sillä on kyllä
ollut merkitystä sikäli, että Jumalan sana tuli, tulivat lupaukset ja liitot,
tuli jumalanpalvelus, tuli Kristus. Mutta se kaikki menettää pelastavan,
todellisen ja lopullisen merkityksensä, jos ei ole uskoa. Ilman uskoa ei saada
hengellisen Israelin kansalaisuutta. Ja niin tässä 10. luvussa Paavali
tuleekin siihen, että suuri osa lihallisesta Israelista paatuu: ”Herra, kuka
uskoo meidän saarnamme... Koko päivän minä olen ojentanut käsiani
tottelematonta ja uppiniskaista kansaa kohden” (j. 16, 21).
Pelastuuko juutalaisista enää
ketään?
Ajatelkaamme vielä tuota
tilannetta sellaisena kuin Paavali sen koki. Ajatelkaamme, mitenkä apostolien
aikana Jumalan sana julistettiin selvästi ja kirkkaasti juutalaisille, mitenkä
he olivat nähneet Jeesuksen ihmeet, joita he eivät voineet kieltää. He olivat
nähneet, kun rammat kävelivät ja sokeat saivat näkönsä. He olivat läsnä, kun
Jumalan Poika riippui ristillä ja sovitti heidän syntinsä. He kuulivat, kun
pakanallisten sotilaiden täytyi tunnustaa: ”Totisesti hän oli Jumalan
Poika.” Ja kuitenkin, kaikesta huolimatta he paaduttivat sydämensä eivätkä
uskoneet. Eikö silloin tule mieleen ajatus: mitä sellaisesta kansasta, kyllä
he ovat nyt kokonaan ja lopullisesti hyljänneet Jumalan ja Jumala on hyljännyt
heidät. Samoin me saatamme ajatella niistä meikäläisistä, jotka kuuluvat
seurakuntiimme tai ovat kuuluneet, mutta jotka paaduttavat sydämensä.
Tähän kysymykseen Paavali vastaa
11. luvussa. ”Minä sanon siis: ei kaiketi Jumala ole hyljännyt kansaansa?
Pois se! Sillä olenhan minäkin israelilainen, Aabrahamin siementä, Benjaminin
sukukuntaa” (j. 1). Paavali oli hyvä esimerkki. Hän oli vastustanut
Kristusta. Mutta hän kuului Jumalan valittuihin, siihen ”kansaan, jonka
Jumala on edeltätuntenut” (j. 2). Paavalista tuli oikean hengellisen Israelin
jäsen, kun hän kääntyi ja uskoi Jeesukseen. Samoin eivät kaikki ne, jotka
elivät epäuskossa Paavalin kirjoittaessa kirjettään Roomalaisille, jääneet
epäuskoonsa. Profeetta Elian aikana oli jäännös, joka pelastui. ”Samoin on
nyt tänäkin aikana oleva jäännös armon valinnan mukaan.” (j. 5). Ne
valitut, jotka eivät vielä uskoneet, olivat tosin ”evankeliumin kannalta
vihollisia teidän tähtenne, mutta valinnan kannalta he ovat rakastettuja isien
tähden” (j. 28). Tässä jäännöksessä Jumala sitten toteutti armovalintansa
siten, että nämä kääntyivät ja uskoivat. Epäuskossa ollessaan he olivat
öljypuun kuivia ja poishakattuja oksia. Mutta kun he kääntyivät, heidät
oksastettiin uudestaan. ”Epäuskonsa tähden ne taitettiin pois” (j. 20). ”Mutta
nuo toisetkin, jos eivät jää epäuskoonsa, tulevat oksastettaviksi, sillä
Jumala on voimallinen oksastamaan ne jälleen” (j. 23). Apostoli ei
kuitenkaan sano, että kaikki oksastettaisiin. Hän puhuu vain jäännöksestä.
Totuudeksi jää Jeesuksen sana: ”Se portti on avara ja tie lavea, joka vie
kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät” (Matt. 7:13). Tämän
Jeesus sanoi juutalaisille, jotka luulivat pääsevänsä taivaaseen teoillaan.
Vaikka siis paatumuksessa elävien juutalaisten synti onkin erittäin raskas,
Jumala voi antaa heille vielä etsikon ajan ja totuuden hetken ja kääntää
heidät. On olemassa jäännös armon valinnan mukaan. Jos juutalaisille oli ihme,
että pakanat oksastettiin jaloon öljypuuhun, niin samanlainen ihme oli
pakanoille se, että Jumala oksasti vielä juutalaisia takaisin. Sen tähden
apostoli sanoo: ”Sillä minä en tahdo, veljet, ettette olisi oman viisautenne
varassa – pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on
osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on
sisälle tullut” (j. 25). Paatumus ei ollut siis koko Israelia koskeva, vaan
vain osaa, joskin hyvin suurta osaa. Tämä paatumus vallitsee siihen asti,
kunnes pakanain täysi luku on tullut sisälle, siis maailmanloppuun asti.
Professori Aapeli Saarisalo lisää käännökseensä ”osaksi” sanan jälkeen sanan
”aikaa”, mutta sitä ei ole alkutekstissä ja se on vastoin koko yhteyttä.
Apostoli näet on koko näissä luvuissa 9-11 puhunut siitä, että osa uskoo ja osa
ei usko.
”Kaikki Israel on pelastuva”
Kun apostoli sitten sanoo, että ”niin
kaikki Israel on pelastuva” (j. 26), viittaa hän edellä puhumaansa. ”Niin”
on samaa kuin ”sillä tavalla”. Alkukielen sana ei tarkoita ”sen jälkeen”. Sen
jälkeen kun pakanain täysi luku on tullut sisälle, ei kukaan pelastu. ”Kaikki
Israel” pelastuu edellä kerrotulla tavalla: Jumala oksastaa jälleen katkenneet
Israelin oksat uskon kautta jaloon öljypuuhun, hengelliseen Israeliin eli
Jerusalemiin eli Siioniin. Se on sitten se todellinen Israel, Israel hengen
mukaan. Tämä on ymmärrettävä todella niin, ettei ”Jumalan sana olisi harhaan
mennyt”. Kysymyksessä on siis hengellinen Israel. Jos ”kaikki Israel”
tarkoittaisi lihallista Israelia, niin silloin kaikkien juutalaisten täytyisi
pelastua, ei vain jonakin lopunaikana, vaan kaikkina aikoina. Mutta siitähän
tässä ei ole kysymys. Ne, jotka opettavat koko lihallisen Israelin kääntymystä,
ovat yleensä myös tuhatvuotisopin kannalla. He luulevat, että Israelin kääntymyksen
jälkeen juutalaiset tekisivät lähetystyötä menestyksellisesti pakanain
keskuudessa ja silloin vallitsisi erityinen rauhan aikakausi. Tähän he etsivät
tukea joistakin Vanhan Testamentin ennustuksista. Erehdys on siinä, että nuo
ennustukset eivät puhu maallisesta, vaan hengellisestä rauhasta ja siitä, kun
evankeliumi lähti apostolien toimesta kaikkeen maailmaan. Apostolithan olivat
juutalaisia. Kysymys ei ole jostakin vielä tulevasta ajasta, vaan Uuden
Testamentin ajasta, jota apostolit sanovat ”viimeiseksi ajaksi” (esim. 1. Joh.
2: 18). Juutalaiset eivät voisi luullun kansallisen kääntymyksensä jälkeen
tehdä lähetystyötä menestyksellisesti, koska juutalaisten paatumus kestää
siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on tullut sisälle? Lähetystyö olisi sen
jälkeen turhaa ja toivotonta. Tässä näkyy, mihin ristiriitoihin joudutaan, kun
ei pysytä selvässä Jumalan sanassa.
Israelin maallinen valtakunta
Monet eivät pysy siinä
yksinkertaisessa uskossa, että jäännös juutalaisista kääntyy ja pelastuu ja että
osa paatuu ja joutuu kadotukseen. Sen lisäksi, että he hylkäävät tämän selvän
Raamatun opin, he panevat erityistä merkitystä Israelin maalliselle valtiolle.
On tosin totta, että Israelin kansa on merkkinä täällä maailmassa. Jeesus
sanoi: ”Totisesti minä sanon teille: Tämä sukukunta ei katoa, ennen kuin
nämä kaikki tapahtuvat” (Matt. 24:34; Kirkkoraamattu puhuu tässä harhaanjohtavasti
'sukupolvesta', kysymyksessä on juutalaiset, siis sukukunta, eikä vain yksi
sukupolvi.) Sitten Jeesus lisäsi: ”Taivas ja maa katoavat, mutta minun
sanani ei katoa” Juutalaiset, vaikka he eivät suureksi osaksi uskokaan
Jeesukseen, joutuvat olemassaolollaan todistamaan Jeesuksen sanan pitävän
paikkansa. Niinpä kaikki ne, jotka ovat yrittäneet hävittää juutalaisia, ovat
epäonnistuneet. Juutalaisia ei voi hävittää maailmasta, koska heidän täytyy
olla merkkinä Jeesuksen sanan paikkansapitävyydestä. Siitä syystä he eivät ole
myöskään sekaantuneet muihin kansoihin, vaan ovat vieraissa maissa
vuosituhanten kuluessa säilyttäneet kansallisuutensa. Mutta juutalaiset eivät
ole pelastuneet sen tähden, että he yhä olisivat Jumalan pyhä kansa.
Uudessa Testamentissa ei ole
selvää kohtaa Israelin maallisesta valtakunnasta. Eräs kohta saattaa siihen
viitata. Opetuslapset kysyivät: ”Herra, tälläkö ajalla sinä jälleen rakennat
Israelille valtakunnan?” Jeesus vastasi: ”Ei ole teidän asianne tietää
aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut, vaan kun
Pyhä Henki tulee teihin, niin to saatte voiman, ja te tulette olemaan minun
todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan
ääriin saakka” (Ap. t. 1:6-8). Jumala hallitsee paitsi armonvaltakunnassaan
myös voimanvaltakunnassaan käyttäen siinä täällä maailmassa hyväkseen
valtakuntia ja esivaltaa. Jeesuksen vastaus saattaa viitata siihen, että
hän rakentaa voiman valtakunnan
alueella Israelille valtakunnan. Sen ajat ja hetket Isä olisi asettanut oman
valtansa voimalla. Sitä ei voisi ennustaa Raamatun nojalla, koska kristittyjen
asia ei ollut lainkaan sitä tietää. Se olisi muutenkin asia, joka ei ollenkaan
olisi hengellinen eli seurakunnan asia. Jeesus kehottaa opetuslapsia tekemään
oman työnsä: saarnaamaan evankeliumia Kristuksesta kaikkialla maailmassa. Mitä
Jumala sitten tekee oman voimanvaltakuntansa alueella, siitä kristittyjen ei
tarvitse murehtia eikä se asia heille kuulu. Jos siis Jeesuksen sana sisältää
viitteen Israelin maallisesta valtakunnasta, mikä on hyvin mahdollista, koska
Jeesus on kaikkitietävä ja pitää kaiken voimassa, niin se sama sana tekee
Israelin valtakunnasta puhtaasti maallisen asian. Tämä merkitsee myös sitä,
että jos Israel ajetaan maastaan pois tai jos se häviää sodan, Raamattu ei ole
rauennut tyhjiin. Uskomme ei kaadu, vaikka Israelin sotajoukot kaadettaisiinkin.
Sen kyllä tiedämme Raamatusta, että Israelin kansa tulee olemaan vainottu,
koska se on itsensä kironnut. Mutta silti sitä ei voida hävittää sukupuuttoon.
Lopuksi
Lopuksi vielä korostaisin sitä,
että menettelemme väärin, jos otamme joitakin Vanhan Testamentin kuvaannollisia
kohtia ja lähdemme niistä liikkeelle. Sen sijaan menettelemme oikein, kun
lähdemme siitä, mitä Kristuksen apostolit opettavat. Paavali selvittää
Israel-kysymyksen näissä luvuissa (Room. 9-11). Siitä on etsittävä Israelia
koskeva selvä Raamatun oppi. Sen opetuksen valossa meidän on sitten tutkittava
muita raamatunkohtia, jotka puhuvat Israelista.
Israelia koskeva Raamatun opetus
on vakava varoitus kaikille seurakunnille ja kristityille, joille Jumalan sana
on tullut. Vain Kristus pelastaa eivät arvokkaimmatkaan perinteet. Sen tähden
meidän tulee valvoa ja säilyttää usko Kristukseen, syntiemme sovittajaan.
Seurakuntien velvollisuus on nuhdella penseyttä ja käsitellä Jumalan sanan
mukaan kaikkea paatumusta. Mutta samalla Israel on myös lohduttavana esimerkkinä.
Siinä voi olla kymmeniä epäuskon sukupolvia, kunnes sitten joku löytää
Kristuksen. Kun Jumala on estänyt maailmaa hävittämästä juutalaisia, hän on
siten toteuttanut omia suunnitelmiaan ja sekin on palvellut hänen valittujensa
parasta. Samoin nykyään. Me voimme huoata raskautettuina niiden vuoksi, jotka
hylkäävät evankeliumin. Mutta joskus, ehkä sukupolvien päästä, voi näiden
jälkeläisistä nousta miehiä ja naisia, jotka kulkevat isien pyhiä uskon polkuja.
Luterilainen 3/1972. Julkaistu
eripainoksena. Lyhennelmä.