HÄN TULEE PILVISSÄ
Hannu Lehtonen, pastori, Soini
Kysymykseen lopun ajasta
suhtaudutaan tänä päivänä kristikunnan piirissä monella tapaa. Näistä voidaan mainita
kaksi periaatteessa toisilleen vastakkaista suhtautumista. Toinen on se, että
koko kysymys jää taka-alalle. Kiinnostus suuntautuu jokseenkin puhtaasti
ajallisiin asioihin, esim. että kirkko näkee päätehtäväkseen ajaa
ihmisoikeuksia, luonnonsuojelua yms. Toinen suhtautumistapa taas on se, että
askaroidaan miltei pelkästään lopunajallisissa kysymyksissä. Koetetaan sovittaa
maailmantapahtumia Raamatun ennustuksiin hyvinkin yksityiskohtaisesti,
esitetään erilaisia profetioita jne.
Raamatun mukainen linja ei ole
kumpikaan näistä, joita olen suppeasti koettanut kuvata. Kristikunnassa on aina
elänyt Kristuksen paluun odotus. Voitaneen sanoa, että mitä elävämpiä on oltu
uskossa, sitä innokkaammin on odotettu Kristuksen lupauksen täyttymistä, ja
päin vastoin. Viittaan kahteen Raamatun kohtaan. Raamatun toiseksi viimeisessä
jakeessa sanotaan: ”Tule, Herra Jeesus!” (Ilm. 22:20). Apostoli Paavali
kirjoittaa kolossalaisille: ”Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on,
älköön siihen, mikä on maan päällä” (Kol. 3:2).
Toisaalta emme voi pitää Raamatun
mukaisena sellaista, että koko mielenkiinto kohdistuu lopunajallisten asioiden
miettimiseen ja kaikenlaisiin niihin liittyviin kuvitelmiin. Syy on se, että
Raamatun suuri pääasia on Jeesus Kristus ja pelastus hänen lunastustyönsä
kautta. Jos tutkimme esimerkiksi Paavalin pääkirjettä, Roomalaiskirjettä,
havaitsemme, että tämä suuri Herran apostoli selittää siinä seikkaperäisesti
vanhurskauttamisoppia. Luther on sanonut, että vanhurskauttamisopista hänen
ajatuksensa aina lähtevät ja siihen palaavat. Näin tulisi olla myös meillä.
Jeesuksen tulemus on varma totuus
Koetan nyt tuoda esiin joitakin
Raamatun opetuksia tähän aiheeseen liittyen. Kun Vapahtajamme puhuu Matt 24:ssä
lopunajoista, josta opetuslapset olivat häneltä kysyneet hän vakuuttaa: ”Taivas
ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa” (jae 35).
Jeesuksen tulemus on varma tosiasia. Jumalan sana sanoo näin.
Jeesuksen ensimmäinen tulemus
tapahtui alhaisessa muodossa. Jumalan Poika kapaloitiin eläinten tallissa ja
hän päätti maallisen vaelluksensa ristillä rinnalla ryövärein, kuten tuttu
joululaulu kuvailee Vapahtajan alennustietä. Mutta Jeesuksen toinen tulemus
tapahtuu suuressa kunniassa. Se on oleva kuninkaiden kuninkaan ja herrojen
Herran ilmestyminen pyhien enkeleiden kanssa.
Jeesuksen ensimmäinen tulemus
tapahtui syrjäisessä maan kolkassa, Palestiinassa. Se ei ollut sen ajan suuri
media-tapahtuma. Vasta myöhemmin kristinuskon levitessä tieto Jeesuksesta
levisi kaikkialle maailmaan. Toisin on Jeesuksen toisen tulemuksen laita.
Johanneksen ilmestyksessä sanotaan: ”Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki
silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan
sukukunnat vaikeroitsevat hänen tullessansa. Totisesti, amen” (Ilm.1:7).
On myös sanottava, että Raamattu
puhuu vain kahdesta Jeesuksen tulemuksesta. Ensimmäinen on tapahtunut, se oli
hänen syntymisensä ihmiseksi. Toinen on se tuleminen, josta uskontunnustuksessa
lausumme: ”Ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita”. Muista
tulemisista ei Raamattu puhu mitään. Heprealaiskirjeessä sanotaan tästä asiasta
selvät sanat: ”samoin Kristus, kerran uhrattuna ottaaksensa pois monien
synnit, on toistamiseen ilman syntiä ilmestyvä pelastukseksi niille, jotka
häntä odottavat” (Hebr. 9:28). Tästä on syytä huomauttaa, koska meidän
ajassamme on paljon harhaanjohtavaa opetusta tästä asiasta. Olen nähnyt esim.
traktaatteja, joissa värikkäästi kuvaillaan sitä, miten vaikkapa suihkukoneen
uskova kapteeni yhtäkkiä häviää tai selitetään, että suntio aamulla katselee
hautausmaata suu auki, kun se on myllätty pahan kerran. Nämä kieltämättä
vaikuttavat kertomukset perustuvat siihen ajatukseen, että Jeesus tulee ennen
julkista tuloaan ja viimeistä tuomiota salaisesti temmaten omansa pilviin.
Tällaiset käsitykset kuitenkin nimenomaan ovat ristiriidassa niiden selvien
Raamatun kohtien kanssa, joissa sanotaan, että Kristuksen toinen tulemus on
mahdollisimman julkinen asia. ”Kaikki silmät saavat nähdä hänet.”
Jeesuksen tulemuksen ajankohta
Kautta historian on ollut paljon
maailmanlopun ennustelijoita. On ennusteltu aikoja ja hetkiä. Kaikki nämä
ennustelijat ovat joutuneet pettymään. Ennustettu hetki on tullut eikä mitään
ole tapahtunut. Näin täytyykin olla sillä Jeesus sanoo: ”Mutta siitä
päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään
Poika, vaan Isä yksin”. Se, joka väittää voivansa ennustaa viimeisen päivän
ajankohdan, menee siis yli sen, mitä on kirjoitettu. Sellainen ennustelija on
siis varmasti väärässä. Pitäkäämme siksi tarkoin tämä Jeesuksen sana
mielessämme.
Jeesuksen tulemuksen luonne
Miten Jeesuksen tulemus tapahtuu?
Raamattu korostaa yhtä asiaa. Se tapahtuu yhtäkkiä, odottamatta. Jeesus puhuu
Nooan ajasta. Hän sanoo, että vedenpaisumus yllätti ihmiset: ”eivätkä
tienneet, ennen kuin vedenpaisumus tuli ja vei heidät kaikki”. Toisen
esimerkin Jeesus ottaa rikollisuudesta. Jeesuksen paluun yllätyksellisyys on
verrattavissa varkaan tulemiseen yöllä yllättäen. Tämä Jeesuksen opetus näkyy
selvästi myös apostolien kirjeissä. Paavali kirjoittaa tessalonikalaisille: ”sillä
itse te varsin hyvin tiedätte, että Herran päivä tulee niin kuin varas yöllä.
Kun he sanovat: 'Nyt on rauha, ei hätää mitään', silloin yllättää heidät
yhtäkkiä turmio, niin kuin synnytyskipu raskaan vaimon, eivätkä he pääse
pakoon” (1. Tess.5:2-3). Pietari sanoo toisessa kirjeessään: ”Mutta
Herran päivä on tuleva niin kuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla,
ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty,
palavat” (2. Piet.3:10).
Jeesuksen paluu yllättää
epäuskoiset, mutta ei uskovia. Tässä on ero. Paavali kirjoittaakin edellä
mainitussa kirjeessä tessalonikalaisille jatkossa: ”Mutta te, veljet, ette
ole pimeydessä, niin että se päivä voisi yllättää teidät niin kuin varas; sillä
kaikki te olette valkeuden lapsia ja päivän lapsia; me emme ole yön emmekä
pimeyden lapsia. Älkäämme siis nukkuko niin kuin muut, vaan valvokaamme ja
olkaamme raittiit” (1. Tess. 5:4-7)
Jeesuksen tulemuksen merkit
Puhuessaan lopunajoista Matt.
24:ssä Jeesus mainitsee eräitä tulemustaan ennustavia merkkejä.
Merkit maailmassa
Jeesus sanoo: ”Ja te saatte
kuulla sotien melskettä ja sanomia sodista” (Matt. 24:6); ”Sillä kansa
nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan...” (jae 7). Näiden
sanojen äärellä on pysäyttävää ajatella, miten tämä vuosisata on todistanut
ennennäkemättömän laajoista ja tuhoisista sodista, joista suurimmat ovat
epäilemättä kaksi maailmansotaa. Parhaillaankin on maailmalla monta sota- tai
kapinapesäkettä kuin tulipesäkkeitä, jotka kytevät tai palavat ilmiliekissä.
Meille kristittyinä niiden tulisi muistuttaa Jeesuksen sanoista.
Merkit luonnon piirissä
Toisekseen Jeesus puhuu myös merkeistä
luonnossa: maanjäristyksiä, tulvia, merkkejä taivaalla jne. Myöskin näitä
asioita on esiintynyt kautta aikojen. Meidän aikanamme, aivanpa parhaillaan,
tiedotusvälineet viestittävät meille monista tällaisista asioista. Uutiset
maanjäristyksistä ovat toistuvia uutisia. Eräät suuremmat ovat aiheuttaneet
suuria katastrofeja. On ns. kasvihuoneilmiö, El Nino, otsonikato,
meteoriittisade taivaalla suurtulva ym. Tiede selittää kerran toisensa jälkeen
kaikki nämä luonnollisiksi ilmiöiksi. Meidän on kuitenkin tarpeen muistaa, että
juuri tällaisista ilmiöistä Jeesus puhuu sanoen, että ne ovat hänen
tulemuksensa merkkejä.
Kristittyjen vaino
Jeesus puhuu myös kristittyjen
vainosta tulemuksensa merkkinä. Hän sanoo: ”Te joudutte kaikkien kansojen
vihattaviksi minun nimeni tähden” (Matt. 24:9). Kristillisen kirkon
historia on ollut alusta saakka myös marttyyrien, Kristuksen veritodistajien,
historiaa. Ilmestyskirjassa, luvussa 6, kerrotaan, miten apostoli Johannes sai
nähdä niiden sielut, jotka oli surmattu Jumalan sanan ja heidän todistuksensa
tähden (6:9). Seuraavassa jakeessa käy ilmi, että tulisi olemaan myös muita
kristittyjä, joiden osa on sama: ”Kunnes oli täyttyvä myös heidän
kanssapalvelijainsa ja veljiensä luku, joiden tuli joutua tapettaviksi niin
kuin hekin” (6:11). Tällainen sana tuntuu todennäköisesti meistä
hyvinvointi-Suomen kansalaisista oudolta ja vieraalta. Kuitenkin Jumalan sana
sanoo meille, että kristityn tulee olla valmis tähänkin.
Merkit kristikunnan piirissä
Jeesus puhuu tällaisista asioista
tulemuksensa merkkeinä. Kuitenkin hän erityisesti korostaa yhtä asiaa. Heti
ensi sanoikseen Matt. 24:ssä opetuslapsille hän sanoo: ”Katsokaa, ettei
kukaan teitä eksytä. Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: ’Minä olen
Kristus’, ja he eksyttävät monta.” Edelleen Jeesus sanoo: ”Monta väärää
profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta” (11). Ja jakeessa 24 Jeesus
sanoo: ”Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät
suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista,
valitutkin.”
Nämä merkit eivät tapahdu
maailmassa vaan ulkoisen kristikunnan piirissä, siellä missä väitetään
toimittavan Jeesuksen nimissä, kristinuskon nimissä. Jeesus opettaa ja alleviivaa
meille sitä, että kristikunnan piirissä esiintyy paljon eksytystä ja hänen
tulemuksensa lähetessä tämä eksytys voimistuu erityisesti. Aivan kuten
edellistenkin merkkien kohdalla, on tämäkin merkki alkanut toteutua jo Uuden
testamentin aikoina, josta voimme lukea monta esimerkkiä apostolien kirjeistä.
Kuitenkin meidän aikanamme tämä eksytys on voimistunut niin, että voidaan puhua
suorastaan eksytyksen suurtulvasta.
Syy siihen, että Jeesus alleviivaa
tätä merkkiä ja varoittaa opetuslapsiaan, on ilmeinen. Sillä nuo aiemmin
mainitut merkit koskevat vain meidän ulkonaista elämäämme, mutta tämä merkki
koskettaa meidän hengellistä elämäämme. Raamattu varoittaa moneen otteeseen
väärästä opista juuri siksi, että se muodostaa todellisen vaaran meidän
uskollemme. Väärä oppi on Paavalin sanojen mukaisesti riivaajien oppia (1 Tim.
4:1). Kuten puhdas oppi on peräisin Jumalasta, on hänen sanaansa perustuvaa ja
siksi terveellistä, samoin väärä oppi on epäpuhdasta, epäterveellistä, ja se on
peräisin valheen isästä, perkeleestä, joka on alusta saakka harrastanut tätä
myrkkynsä kylvämistä, kuten tapahtui jo syntiinlankeemuksessa.
Jeesus sanoo näihin asioihin
liittyen: ”Kavahtakaa vääriä profeettoja” (Matt. 7:15). Rakkauden
apostoliksi kutsuttu Johannes sanoo hyvin jyrkästi: ”Jos joku tulee teidän
luoksenne eikä tuo mukanaan tätä oppia, niin älkää ottako häntä huoneeseenne
älkääkä sanoko häntä tervetulleeksi” (2 Joh. 9). Tällaiset opetukset eivät
todellakaan ole muodissa meidän aikanamme. Hyvin nopeasti sanotaan vastaan:
älkää tuomitko. Kuitenkin Jumalan sana sisältää myöskin tällaisia hyvin vakavia
varoituksia. Armon oppi on Raamatun suuri myönteinen pääasia. Syntinen pelastuu
armosta, ilman lain tekoja, uskon kautta, Kristuksen tähden. Tästä seuraa
väistämättä, että syntinen ei pelastu omien tekojensa avulla. Totuuden
tunnustaminen ja valheen hylkääminen kuuluvat yhteen. Väärien oppien ydin on
siinä, että ne vievät ihmisparan rakentamaan omien tekojensa varaan. Eräässä
laulussa sanotaan tästä hyvin: ”Mut onneton, jos luottaa ken Nyt ihmisoppiin
turhaan. Hän liian myöhään näkee sen: Se veikin sielunmurhaan, Se riisti
elämän, Toi vaivan hirveän. Se oppi olikin Vain paula kiehtovin Ja valheen
hengen juonta.” ”Nyt valheen isä
raivoissaan Käy Herran sanaa vastaan. Sen mukaan muuta tarvitaan Kuin armo
ainoastaan. Mut sanan totuus jää, Kun kaikki häviää; Kuin tieltä auringon Käy
usvat piilohon, Niin sanan tieltä valhe” (SK 92:3-4).
Jeesuksen em. opetuksissa on
sellaista, mikä kuulostaa synkältä, jopa pelottavalta. Hänen sanoistaan käy
hyvin selvästi ilmi, että kristityn ei tule odottaa hyviä päiviä tässä ajassa.
Paavalikin muistuttaa meitä siitä, että monen ahdistuksen kautta pitää meidän
menemän sisälle Jumalan valtakuntaan (Ap. t. 14:22). Juuri tästä syystä on
kuitenkin tarpeen korostaa sitä, että armon evankeliumi on silti kaiken
keskuksena. Jeesus sanoo Matt. 24:ssä: ”Ja tämä valtakunnan evankeliumi
pitää saarnattaman kaikessa maailmassa todistukseksi kaikille kansoille; ja
sitten tulee loppu” (Matt. 24:14). Tämä maailma pysyy pystyssä niin kauan
kuin tämän sanan täyttyminen on vielä kesken. Jeesuksen lunastustyö koskee
kaikkia. Jeesus lunasti kaikki ihmiset synnistä, kuolemasta ja perkeleen vallasta.
Ja Jeesus käski saarnata tätä lunastuksen evankeliumia kaikille. Raamattu sanoo
niinkin, että kristityt jouduttavat Herran päivän koittamista (2. Piet. 3:12).
Jeesus ei sano, että kaikki ihmiset uskovat evankeliumin, mutta hän sanoo, että
evankeliumi tulee saarnata todistukseksi kaikille ihmisille.
Monissa kristillisissä piireissä
odotetaan ns. tuhatvuotisen valtakunnan koittamista. Ajatuksena on, että ennen
viimeistä tuomiota koittaisi kristityille rauhan ja menestyksen aika tämän maan
päällä. Tästä perusajatuksesta on monenlaisia muunnelmia. Menemättä tässä
enempää tähän kysymykseen, on sanottava, että Jeesus ei puhu mitään tällaisesta
ajasta ja tällaisesta valtakunnasta. Hän sanoo yksinkertaisesti, että
evankeliumi saarnataan todistukseksi kaikille kansoille ja sitten tulee loppu.
Tässä on kaikki tarpeellinen kuin pähkinänkuoressa.
Raamatun opetus suuntaa toivomme
Jeesuksen tulemukseen ja siihen ihanuuteen, mikä Jumalan lapsia odottaa.
Paavali kirjoittaa: ”Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille
ihmisille ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja
maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti
nykyisessä maailmanajassa, odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja
suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä”
(Tiit. 2:11-13).
Samoin Jeesus itse rohkaisee
meitä sanoessaan: ”Mutta kun nämä alkavat tapahtua, niin rohkaiskaa itsenne
ja nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne on lähellä” (Luuk. 21:28).