EKKLESIOLOGIA JA ESKATOLOGIA
John R. Stephenson, pastori,
Kanada
Kanada ja Pohjoismaat:
yhtäläisyyksiä kulttuurissa ja kirkollisessa elämässä
Kanadalla ja Pohjoismailla on
muutakin yhteistä kuin pohjoiset leveysasteet ja kylmä sää. Maidemme julkinen
kulttuuri on melko samanlainen. Joukkoviestintä ja koulutusjärjestelmä ovat yli
sukupolven ajan toteuttaneet määrätietoisesti sellaista toimintaohjelmaa, joka
on vaikuttanut politiikkaan ja yhteiskuntaan häkellyttävällä tavalla. Vaikka
useat kanadalaiset eivät sitä tiedäkään, lakkasi Kanada vuonna 1982 olemasta
demokraattinen tasavalta. Silloin pääministeri Pierre Trudeau sääti uuden
perustuslain, joka liittyy Lakiin vapauksista ja oikeuksista (Charter of
Rights and Freedoms). Nuoret kanadalaiset suhtautuvat tähän lakiin vastaavalla
kunnioituksella kuin kirjanoppineet ja fariseukset aikanaan suhtautuivat
Tooraan. Trudeau sääti niin, että alueellisista ja liittovaltion
tuomioistuimista tuli vapaus- ja oikeuslain ylimpiä tulkitsijoita vaaleilla
valittujen kansanedustajien sijaan. Tuomarit ovat jo yli kahdenkymmenen vuoden
ajan estäneet hallitusta rajoittamasta aborttia millään tavoin. He ovat
julistaneet kuolemantuomion perustuslain vastaiseksi. Viime aikoina tuomarit
ovat esittäneet, että ikiaikainen määritelmä avioliitosta vapaaehtoisena, koko
elämän kestävänä miehen ja naisen välisenä liittona on syrjivä. Homoseksuaalien
”avioliitot” ovat jo täydessä vauhdissa Ontarion ja Brittiläisen Columbian osavaltioissa.
Tasavallan hallitus, alistuen kaikkivoipien tuomioistuinten tahtoon, on
parhaillaan runnomassa läpi lainsäädäntöä, joka muuttaisi luonnolliseen lakiin
perustuvan ja Pyhän Raamatun vahvistaman perinteisen määritelmän avioliitosta.
Pääministerimme on luvannut sisällyttää lakiin ”omantunnonvarauksen” niille
vanhanaikaisille kirkoille, jotka eivät vielä ole päässeet asiassa ajan
tasalle. Pohjoismaisen kokemuksen pohjalta naispappeusasiassa voimme todeta,
että tällainen ”omantunnonvaraus” tulee olemaan yhtä kuollut kirjain kuin se
paperinpalanen, jota Englannin pääministeri Chamberlain heilutteli kädessään
tavattuaan Hitlerin 1938. Sopimuksen piti taata ”rauha meidän aikanamme”. Tämän
lisäksi hallituksella on käsiteltävänään lakiehdotus, jonka hyväksyminen
muuttaisi tietyt kuudennen käskyn alaiset kiellot ”viharikoksiksi”. Miten
kristillinen luterilainen kirkko voi julistaa evankeliumia, jos lain
saarnaaminen kielletään? Näitä tosiasioita miettiessä kannattaa muistaa, ettei
Kanadassa ole samanlaista innokasta, vahvan konservatiivista liikehdintää kuin
Yhdysvalloissa, joka puolustaisi niitä moraalisia arvoja, jotka ennen olivat
itsestäänselvyyksiä.
Uskonnollisesti Kanada sijoittuu
kutakuinkin Atlantin puoleenväliin: sillä on tietyissä asioissa enemmän yhteistä
Länsi-Euroopan kuin Yhdysvaltojen kanssa. Roomalaiskatolisuus, johon noin
puolet väestöstä kuuluu, on paljon liberaalimpaa kuin Yhdysvalloissa. Suurimmat
protestanttiset kirkot Yhdysvalloissa ovat evankelikaaleja, harhaoppisia
kylläkin, mutta Raamattuun kunnioittavasti suhtautuvia ja sosiaalisesti
konservatiivisia. Kanadan kaksi suurinta protestanttista kirkkoa ovat Kanadan
Yhdistynyt kirkko ja Kanadan Anglikaaninen kirkko, ja näiden kirkkojen papisto
suhtautuu suurimmaksi osaksi myönteisesti lopunajan luopumuksen ilmiöihin.
Eurooppalaiset yllättyvät usein Yhdysvaltojen vierailuillaan maan palavasta
uskonnollisuudesta: useat alueet etelän ja keskilännen osavaltioissa ovat yhä
kristillisiä yhteiskuntia. Kun ylitetään New Yorkin Niagaran putoukset ja saavutaan
Niagaran putouksille Ontarion puolelle, laskevat kirkkojen kävijämäärät noin 15
prosenttiin. Papinkaulusten näkeminen Yhdysvaltojen puolella tuo usein esiin
hymyn, kun taas Kanadan kaupunkialueilla papinkaulukset synnyttävät kylmän
vastaanoton, virneen tai jopa avointa vihamielisyyttä. Yksityisasiana
kristillisyys voidaan hyväksyä, mutta yleiseen keskusteluun tuotuna Kristuksen
tunnustaminen on täysin sopimatonta. Kanadassa on tällä hetkellä vallalla
sellainen pluralismi, joka hyväksyy kaiken paitsi totuuden. Pohjoismaiden ja
Kanadan tunnustuksellisilla luterilaisilla on siis hyvin paljon yhteistä.
”Ekklesiologia ja eskatologia” –
mitä se tarkoittaa?
Haluaisin lyhyesti selittää,
miksi koin esitykselleni valitun otsikon tietyssä mielessä ongelmalliseksi.
Suhtaudun aina epäilyksellä sanoihin, jotka loppuvat päätteeseen ologia.
Tällaiset sivistyssanat ovat yleensä merkki vaikeatajuisista aihealueista,
joista selviävät ainoastaan teknisellä sanastolla varustetut, hyvin koulutetut
erityisosaajat. Epäilystäni lisäsi vielä se seikka, että ologia-päätettä
edelsi esityksen otsikossa kaksi kreikankielistä lainasanaa: ecclesi[a] ja
eschato[n]. En todellakaan yllättyisi, jos maallikko kiertäisi kaukaa
esitelmän, jonka vaikealta kuulostava otsikko on ”Ekklesiologia ja
eskatologia”.
Ennen kuin käännyin
luterilaiseksi, luin anglikaanitutkija Austin Farrerin (1900–1968) teoksista,
että Kaikkivaltias Jumala ei antanut Raamattuun taltioitua ilmestystään
filosofisten käsitteiden kautta, jotka ainoastaan älymystö kykenee
käsittämään, vaan runollisten kuvien kautta, jotka yhdistävät koko
ihmiskunnan ja ylittävät kaikki kulttuurilliset ja uskonnolliset raja-aidat.
Näitä kuvia löytyi jo Raamatun alkulehdiltä ja niitä tuli lisää läpi Vanhan
testamentin. Aikojen täyttyessä Herramme Jeesus Kristus puki itsensä näihin
kuviin ja toi niille täyden tulkinnan. Teologi Johannes puolestaan yhdisti ne
julistuksen mestariteokseksi Uuden testamentin kaanonin viimeisessä kirjassa.[1]
Siksipä, jo kauan ennen kuin nämä
käsitteet muokattiin yliopistomaailman ”ologioiksi”, yhdistyivät nämä kaksi
toisiinsa liittyvää aihetta, Kirkko ja Lopunajat, Ilmestyskirjan luvussa 12.
Siellä taivaista pudonnut lohikäärme käy julmaa sotaa auringolla vaatetettua
vaimoa ja hänen siementään vastaan. Johanneksen ilmestyksen luvussa 13
lohikäärme nostaa pedon merestä ja toisen pedon maasta liittymään sotaan vaimoa
vastaan. Siinä missä vaimon vastustaja ja sen voimat eivät ole maallista
alkuperää, ei vaimokaan ole tästä maailmasta eikä häntä voida kuvailla maailman
määritelmin. Mikael taistelee enkeleidensä kanssa vaimon puolesta, ja vaimon
lopullinen kohtalo on laskeutua alas taivaasta samalla sekä morsiameksi,
Karitsan vaimoksi, että pyhäksi Jerusalemin kaupungiksi (Ilm. 21:9-). Jos
erotamme Pyhän Hengen runollisessa muodossa esittämän häiden dogmaattisen
sisällön ja selitämme sen Sanan selitykseen sopivalla kielellä, niin kaikki,
jotka kuulevat Hyvän Paimenen äänen, ymmärtävät, että vaikealta kuulostava aihe
”Ekklesiologia ja eskatologia” liittyy syvällisesti ja henkilökohtaisesti
jokaisen uskovan elämään.
Kaikki ekklesiologia ja
eskatologia on kristologiaa
Yhteys kirkon ja lopunaikojen
välillä on ollut olemassa siitä asti, kun Lihaksi tullut Sana alkoi
jälleenperustaa Israelia ympärilleen kutsuessaan kaksitoista opetuslasta. Uuden
testamentin päälähteet ovat yhteneviä siinä, etteivät lopunajat tai viimeiset
päivät viittaa tämän maailman viime hetkiin ennen Herramme paluuta
kirkkaudessa. Lopunajat alkoivat jo Ainokaisen Pojan ja Sanan syntymästä ja
julkitulosta (manifestaatiosta) ihmislihassa. Hän on sekä Alfa, jonka kautta
maailma luotiin, että Omega, jota kohti maailma liikkuu.[2]
Kuten tiedätte, on tämä lopunajan alkuhetki kiistelty aihe nykyajan
kristillisyydessä. Vanha kirkko taisteli Paavali Samosatalaisen filantrooppista
kristologiaa vastaan (tuomittiin harhaoppiseksi 268 j. Kr.). Hän käytti
kauniita sanoja Pojasta ja Hengestä, mutta tunnusti loppujen lopuksi ainoastaan
Isän jumaluuden.[3] Hänelle,
kuten ”samosatalaisille”, jotka tuomittiin Augsburgin tunnustuksen
ensimmäisessä osassa, meidän Herramme Jeesus on, pohjimmiltaan, ”pelkkä
ihminen” (psilos anthropos), jonka jumalasuhde eroaa muiden ihmisten
jumalasuhteesta ainoastaan määrällisesti, ei laadullisesti. Siinä missä vanha
kirkko koki modalistisen monarkianismin ja monofysitismin [Kristuksen persoonaa
koskevia harhaoppeja, toim. huom.] suurempana uhkana kuin Paavali
Samosatalaisen filantropismin, tuli 1500-luvun reformoidun
kristillisyyden ja 1700-luvun valistuksen myötä vaivaksemme juuri päinvastaiset
ongelmat.
Kun tarkastelee useimpia
nykykristillisyyden ilmiöitä hieman pintaa syvemmältä, huomaa pian Augsburgin
tunnustuksessa käsiteltyjen samosatalaisuuden vaarojen olevan totta tänä
päivänä. Opiskelujeni alkuvaiheessa perehdyin skottilaisen Donald M. Bailliesin
teokseen God Was In Christ,[4]
jossa Baillies korvaa Jeesuksen kahden luonnon hypostaattisen (persoonallisen)
yhtymisen mystisellä yhteydellä ja väittää samalla pitävänsä kiinni Kristuksen
jumaluudesta. 1970-luvun puolivälissä unitarismia [kolminaisuusopin kieltävä
harhaoppi, toim. huom.] levittivät englantilaiset tutkijat, jotka julkaisivat
teoksen The Myth of God Incarnateaina[5]
ja oppinut kirkkoisien anglikaanitutkija G. W. H. Lampe Bamptonin esitelmissään
God As Spirit.[6]
Eduard Schillebeeckx ja Hans Küng levittivät samat harhat Rooman kirkon
keskuuteen. Yhdysvaltain evankelisluterilaisen kirkon standardioppikirjan
lausunto kolminaisuudesta olisi taatusti lämmittänyt Paavali Samosatalaisen sydäntä:
”Totisesti, kolminaisuus on ainoastaan Isä, ihminen Jeesus ja heidän Henkensä,
joka on uskovien yhteisön Henki.”[7]
Kristinusko: muovailuvahaa vai
muuttumaton helmi?
Valistuksen ajoista lähtien ovat
yhä useammat vaikutusvaltaiset teologit esittäneet, että kristinuskon täytyy,
karkeasti sanottuna, joko mukautua tai kuolla. Tavoittaakseen modernin ihmisen
ja saamaan hänet puolelleen täytyy kirkon sekä koskettaa nykyihmisen elämää
että rohkeasti hypätä nyky-yhteiskunnan kelkkaan. Tämän ajatuksen mukaan ei ole
olemassa mitään ”pyhille kerran annettua uskoa”, vaan päättymätön mukautuminen
maailmaan, jossa täytyy ahkerasti pysyä eri aikakausien muutosten vauhdissa.
Tätä käsitystä vastustavat ne Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa jo vähemmistöksi
muodostuneet kristityt, jotka eivät suostu luopumaan siitä tosiasiasta, että
kristinusko on valmiiksi annettu ilmoitus, jota ei voi ryhtyä
peukaloimaan, vaan joka tulee välittää edelleen kokonaisena ja
väärentämättömänä sukupolvelta toiselle. Tästä todistaa Heprealaiskirjeen
kirjoittaja julistaessaan viimeisten aikojen olevan käsillä, kun Kaikkivaltias
Jumala puhuu lopullisen ja ohittamattoman sanansa lihaksi tulleen Poikansa
kautta.[8]
Ihmetteletkö, miksi keskityn
kristologiaan, kun varsinainen aihe on ekklesiologia ja eskatologia? Tässä
vastaus: ellei Jeesuksen luontojen hypostaattinen liitto ja yhteys pysy
Yksimielisyyden ohjeen (SD VIII) mukaisesti lujana, ei kristillinen kirkko eroa
muista ihmisyhteisöistä millään tavalla. Ja ellei Kristuksen pyhä ihmisyys
hypostaattisesti ole osa Ikuista Sanaa, ei eskatologialla voi olla mitään
yhteyttä Kristuksen kirkkaudessa paluun kanssa, eikä suhde Jeesukseen vaikuta
siihen, mitä ihmiselle tapahtuu Kaikkivaltiaan Jumalan valtaistuimen edessä.
Tom Hardt oli oikeassa muistuttaessaan lännen kirkkoa Lutherin uudelleen
löytämästä kristologiasta, joka alun perin muotoiltiin Aleksandriassa
erityisesti Kyrilloksen, Aleksandrian piispan kautta. Vain raamatullinen,
Kyrilloksen Kristus, voi olla seurakuntansa sulhanen, vain Hän voi olla koko
ihmiskunnan tuomari ja uuden taivaan ja maan arkkitehti. Eklesiologia laimenee
sosiologiaksi ja eskatologia epämääräiseksi futurologiaksi, jos niitä
tarkastellaan antiokialaisen Kristuksen valossa, jolla ainoastaan on hieman syvällisempi
mystinen yhteys yksipersoonaiseen Jumalaan kuin meillä muilla.
Seurakunnan eskatologinen ylpeys
ja sen historiallinen kohtalo
Kristuksen pyhän ihmisyyden
kautta välittyvä jumalallinen majesteetti kohdistuu todellisesti myös heihin,
jotka ovat liittyneitä Herraamme Jeesukseen Kristukseen Hänen
seurakuntaruumiissaan. Tämä huomio liittyy Ilmestyskirjan 12. luvun vaimon
ilmestymiseen, joka on vaatetettu auringolla ja seppelöity kahdellatoista
tähdellä. Kuningatarpuolisona Seurakunta jakaa hallitsijan eli sulhasensa
statuksen. Ne, jotka tunnustavat Jeesuksen olevan Jumalan Pyhä, yhtyvät
Johannes Gerhardin hartauskirjoitukseen, jossa hän pohtii kirkon asemaa.
Gerhard tunnustaa yksimielisyydessä Karthagon piispa Cyprianuksen ja Lutherin
(IK II, 42, 56) kanssa: ”Joka kieltäytyy ottamasta Kirkkoa äidikseen maan
päällä, hänellä ei ole Isää taivaissa.”[9]
Gerhard tunnustaa, että Seurakunta on ”suljettu puutarha”, johon on pääsy
kielletty niiltä, jotka eivät ole käyneet sisälle seurakunnan yhteyteen, ja
että sen alhainen ulkoinen olemus tässä maailmassa kätkee sisäänsä kirkkauden,
joka kuuluu tulevaan maailmaan.[10]
Gerhardille Neitsyt Maria on seurakunta pienoiskoossa, ja seurakunta on Marian
toteutuma: Jumalan pyhä seurakunta muistuttaa sekä äitiä, neitsyttä että morsianta.
Äidin tavoin seurakunta kantaa päivittäin hengellisiä lapsia Jumalalle. Siveän
neitseen tavoin seurakunta pitää itsensä puhtaana kaikista epäpyhistä liitoista
paholaisen ja maailman kanssa. Kristus on kihlannut seurakunnan morsiamen
tavoin omakseen ikuisella liitolla ja antanut tälle Pyhän Hengen sinetin.[11]
Konstantinus Suuri ja 1500-luvun luterilaiset ruhtinaat olisivat taatusti
yhtyneet Johannes Gerhardin kristologiseen ja eskatologiseen käsitykseen
seurakunnasta. Jäljellä olevat Länsi-Euroopan valtionkirkotovat kuitenkin viime
aikoina maksaneet kalliisti eräästä 300-luvulla tehdystä sopimuksesta.[12]
Vastapalvelukseksi historioitsija Eusebios Kesarealaisen ja muiden vastaavien
piispojen tuesta Konstantinus myönsi etuja ja etuoikeuksia kirkolle ja sen
johtajille. Luther uhmasi kohtaloa kutsuessaan valtakunnan maalliset ruhtinaat
suorittamaan uudistuksia, joita Roomalle uskolliset piispat olivat haluttomat
tekemään. Sukupolven aikana nämä ”hätäpiispat” (Notbischöfe) muuttuivat
”ylimmiksi piispoiksi” (summi episcopi) alueellisissa seurakunnissa,
jotka pysyivät Saksassa entisellään vuoteen 1918 asti. Monissa kristityissä
maissa pidettiin vuosisatojen ajan itsestään selvänä, että maiden kirkot olivat
osa valtiojärjestelmää niin, että poliitikot hallinnoivat kirkkoa
siviiliperustein. Tämä järjestelmä oli siedettävä niin kauan kuin hallitsijat
pysyivät kristillisessä uskossa, mutta se alkoi käydä sietämättömäksi 1800- ja
1900-luvulla valistuksen jälkeisenä aikana kristinuskon rappioitumisen
yltyessä. Konstantinuksen myötä alkaneen kehityksen lopputulos näkyi selvästi,
kun Englannin parlamentin alahuone sääti lain kymmenisen vuotta sitten, joka
mahdollistaa naisten papiksi vihkimisen Englannin kirkossa. Pohjoismaissa
kirkon alistuminen valtion ohjailuun on vahvasti lisännyt vaimon
lohduttomuutta, joka ei enää näyttäydy kirkkaana taivaissa vaan itkevänä
ristillä.
Yleinen luopumus: tämän ajan
merkki
Ei ole sattuma, että ainoastaan yhden
uskonnon perustajan nimeä käytetään yleisesti kirosanana ainakin
englanninkielisissä maissa. Englannin kielen sanakirjan Concise Oxford
Dictionary kahdeksas painos vuodelta 1990 määrittelee sanan ”Jeesus”
arkikielen interjektioksi, jolla ’ilmaistaan yllätystä, tyrmistystä jne.’
Ainoastaan hakasulkeista löytyy maininta, että ”Jeesus” voidaan myös käsittää
erisnimenä: ’kristinuskon perustajan nimi, kuoli noin vuonna 30 j. Kr.’ Sattuma
ei ole sekään, että ainoastaan yksi maailman valtauskonnoista on parhaillaan
ennennäkemättömien myllerrysten kourissa.
Kun kymmenen vuotta sitten
kirjoitin Pohjois-Amerikan Luther-Akatemian julkaisemaan Confessional Lutheran
Dogmatics -julkaisusarjaan teoksen Eskatologia (Eschatology), epäilin
sortuneeni liioitteluun, kun nimesin ensimmäisen kappaleen seuraavasti:
”Yleinen luopumus: tämän ajan merkki”. Vatikaanin toisen konsiilin
[kirkolliskokous] julkaisemasta teoksesta Gaudium et Spes muodostui
eräänlainen nykyajan pastoraalinen ”perustuslaki”. Siinä konsiili määritteli ajan
merkit teknologian kehityksenä ja sosiaalisena kehityksenä. Tässä julkaisussa
puhuttiin ensimmäistä kertaa kristinuskon historiassa ”maailmasta” selvästi
positiivisin termein. Julkaisu huokui 1960-luvun rohkeaa optimismia
määritellessään maailman olevan kirkon enemmän tai vähemmän tasa-arvoinen
työkumppani. Yksinkertaisen Kristuksen julistamisen sijaan Gaudium et Spes
pyrki ”dialogiin” maailman kanssa niin, että kirkko voisi yhdistyä maailmaan ja
siten parantaa elämänlaatua maan päällä.
Teinivuosinani kuuntelin usein
laulua, jossa sanottiin, että ruoho on aina vihreämpää naapurin puolella ja
että aurinkokin paistaa sinne kirkkaammin. Ehkäpä Pohjoismaiden luterilaisten
kansankirkkojen maahan poljettu vanhauskoinen jäänne katselee haikaillen
Atlantin yli ja kadehtii konservatiivista Missouri Synodia, jossa naisia ei
vihitä papeiksi, Pyhä Raamattu tunnustetaan erehtymättömäksi ja pettämättömäksi
ja luterilaista tunnustusta arvostetaan niin, että on kieltäydytty
kirkollisesta yhteydestä reformoidun kirkon kanssa. Sarja yleisesti tunnettuja
tapahtumia, jotka lähtivät liikkeelle syyskuun 11. päivästä, ovat kuitenkin
osoittaneet Missouri Synodin olevan sairastunut samaan kuolemantautiin kuin
mikä on saattanut muutkin lännen kristityt maat lohduttomaan tilaan. Oppi ja
yhteistyökäytäntö ovat terveitä ainoastaan paperilla.[13]
Kirkko kärsii karmaisevista reformoiduista hyökkäyksistä niin liturgian,
ehtoollisopin kuin yleisen uskonelämän aloilla. Kirkon kasvu -niminen
liike (The Church Growth Movement) saavuttaa laajaa vaikutusvaltaa
keskuudessamme, vaikka liike sekoittaa seurakunnan ja maailman toisiinsa
tarjoamalla sosiologisia lääkkeitä kristinuskon hoitoa kaipaaviin sairauksiin.
Pohjoismainen luterilainen, joka päättäisi muuttaa Pohjois-Amerikkaan
löytääkseen oikeaoppista seurakuntaelämää, hyppäisi ojasta allikkoon.
Pohjoismaiden ja Pohjois-Amerikan
tämänhetkinen luterilainen seurakuntaelämä on paikallinen versio koko
kristikunnan tämänhetkisestä tilasta. ”Eronneiden veljiemme” joukossa
roomalaiskatolisessa kirkossa, anglikaanikirkossa ja reformoiduissa kirkoissa
on Jumalan ilmestyminen Kristuksessa samalla tavoin vakavan hyökkäyksen
kohteena. Klassiselle teismille (jumalausko) on noussut esiin haastaja,
jumalanpilkka, joka kantaa nimeä menestysteologia, kolminaisuusoppia pilkataan
patriarkaalisen salaliiton synnyttämäksi tuotteeksi ja tunnetut teologit
kompastuvat omiin kengännauhoihinsa kieltämällä Herramme ja Pelastajamme
Jeesuksen Kristuksen ainutlaatuisuuden, jumaluuden ja pyhyyden sekoittaessaan
kristinuskon muihin uskontoihin. Ellei kristillisen kirkon tämänhetkinen tila
ole merkki lopunajan pitkälle edenneestä luopumuksesta, voi vain ihmetellä,
mitä Kristuksesta ja kirkosta luopuminen opissa ja elämässä sitten
tarkoittaa.
Kanadalainen roomalaiskatolinen
kirjailija on saanut valmiiksi neljä kuudesta teoksesta, jotka muodostavat
sarjan nimeltään Viimeisten aikojen lapset (Children of the Last Days).
Nämä Michael D. O’Brienin neljä romaania ovat mielestäni sekä hyvää
kirjallisuutta että hengellisesti rakentavaa lukemista. Kanadalaista elämää
viimeisen sadan vuoden aikana kuvailevassa trilogiassa[14]
O’Brien piirtää eteemme lopunajan luopumuksen etenevät vaiheet. Hänen
kuvauksensa ahdistuksista nykyajan Kanadassa eivät mielestäni tunnu kaukaa
haetuilta. O’Brienin mukaan Kanadasta on tullut 1900-luvun natsismiin ja
kommunismiin verrattavan totalitarismin uhri. Mutta siinä missä kuka tahansa
saattoi helposti erottaa Hitlerin tai Stalinin petomaiset piirteet, on
moderniin pluralistiseen sekularismiin sekoittunut totalitarismi niin
hienovaraista, että ainoastaan hengellisesti valveutuneet kykenevät erottamaan
sen todellisen olemuksen.
1900-luvun Roomaan sijoittuvassa Isä
Elia[15]
-nimisessä romaanissaan O’Brien näyttää kuvailevan Tübingenin professori Hans
Küngia tohtori Felix von Tilmanin kuvitteellisessa hahmossa. Toisin kuin
tarinan hahmo, on Küng äskettäin keventänyt sydäntään 200-sivuisessa Short
History -teoksessaan kirkkokuntansa historiasta.[16]
Kaikki varmasti yhtyvät Küngin kritiikkiin sitä ilmiötä kohtaan, jota Luther
kutsui nimellä ”imperiaalinen paavius”, mutta jokaisen tulisi myös tunnistaa
Küngin kirjoituksen demoninen henki, kun hän ehdottaa uutta järjestelmää
roomalaiskatolisuuden tilalle. Küng tekee selväksi, ettei tulevaisuuden
kristinusko ja yhteiskunta enää hyväksy mitään vastaansanomista sekulaarille
käsitykselle abortista, eutanasiasta ja homoseksuaalisuudesta. Hänen mukaan
ainoa vaihtoehto on tiukan filantrooppinen kristologia, ja hän määrittelee
evankeliumin hyvin samalla tapaa kuin evankeliumireduktionismissa (evankeliumin
pelkistyminen), joka on aiheuttanut paljon tuhoa Missouri Synodissa viimeisen
40 vuoden aikana. Küng otaksuu, että Vatikaanin kolmas konsiili peruuttaa
kaikki aiemmat ekskommunikaatiot ja perustaa maailmanlaajuisen kristillisen
kirkon, joka on avoin muillekin uskonnoille. Ellen ole aivan väärässä, voi
Küngin suunnitelma kristinuskon tulevaisuudesta olla antikristillistä
todellisuutta, jonka joudumme jo pian kohtaamaan Atlantin molemmin puolin,
ellei se aika ole jo koittanut.
Kristinuskon kolmannen
vuosituhannen alku on tuonut meidät takaisin toiselle vuosisadalle
Alkukirkosta kertoessaan Küng
mainitsee halveksivaan sävyyn, että kirkkoisät toisella vuosisadalla vastustivat
gnostilaisuutta kolmiteräisellä aseella, joka varmisti kristinuskon
puolustuksen usean vuosisadan ajan. Lyonin piispa Irenaeus korosti
samanmielisine veljineen (1) kanonisten Kirjoitusten, (2) oikean uskonopin ja
(3) pappisviran hoitamisen yhteyttä seurakuntaelämässä. Lopunaikojen luopumus
osoittaa pyhän kristinuskon paluuta aikaan ennen konstantinolaisen
kristillisyyden perustamista. Tarkemmin sanottuna tämä aika, kun odotamme
Herramme paluuta kunniassa yhä vaikeammissa ahdistuksissa, on eräänlainen paluu
100-luvun kirkon tilanteeseen. Kasvavassa määrin vihamielinen valtiovalta,
voimistuva uuspakanuus ja gnostilaisuus altistavat meidät suurelle epätoivolle.
Mutta Ignatius, Polykarpos ja Irenaeus olivat ajat sitten samassa asemassa.
Uskomatonta kyllä he selvisivät tilanteesta voittajina, joille ylösnoussut
Herra antoi häikäisevät lupauksensa kirjeessään seitsemälle seurakunnalle.
Huomattava seikka Michael
O’Brienin romaaneissa on se, kuinka hän herkkyydellä yhdistää Paavi Johannes
Paavali II:n ja Joseph Ratzingerin edustaman roomalaiskatolisuuden armon
monergismiin [armon yksinvaikuttavuus]. Siinä missä romaanit käsittelevät
koettelemuksia, papit ja maallikot joutuvat epätoivon pohjamutiin vain
noustakseen jälleen taisteluun uusin voimin, jotka eivät ole lähtöisin heistä
itsestään. Pohjoismaiden ja Pohjois-Amerikan tilanteen realistiset tarkkailijat
saattavat hyvinkin odottaa tämänhetkisistä kriiseistä seuraavaa väistämätöntä
pyhän kristinuskon häviötä. Samalla 1900-luvun kaiken tieltään raivaava ekumeenisuus
korjaa tyhjää satoa. Suurten kirkkojen johtajat juhlivat ”sovitetun
erilaisuuden” ja ”monimuotoisuuden konsensuksen” voittoa kaikki tavoittavassa
ehtoollisyhteydessä samalla kun eri tunnustuskuntien kirkot tajuavat
joutuneensa sisäiseen ”yhteen sovittamattomaan liittoon”. Kun kristinuskosta
luopuneet yhteiskunnat lähtevät mukaan vanhoihin kanaanilaisiin menoihin, ne
eivät tule kokemaan jumalallista siunausta. Lohikäärme petoineen lähtee
mielettömään yritykseen alistaa Karitsan ja vaimon, joiden kirkkaus tulee
näkymään pyhää kristillistä uskoa vastaan hyökkäävässä lopunaikojen
ahdistuksessa. ”Seurakunta on kaunis puutarha, jonka kallisarvoiset tuoksut
tulvahtavat esiin vasta, kun koettelemuksen kovat tuulet käyvät sen läpi.”[17]
Missä oikean viran ja Pyhän Raamatun kautta julistetaan oikeaa oppia, siellä
taivas tulee maan päälle Jeesuksen uhriaterialla Hänen ruumiissaan ja
veressään. Kun seurakunta kaiken lohduttomuuden keskellä odottaa eukaristisen
kirkkautensa paljastumista, kun yritämme jälleen löytää ja säilyttää Raamatun,
tunnustuksen ja viran muodostaman harmonian, kutsuu Sulhanen morsiantaan ennen
kaikkea panemaan toivonsa ja turvansa Häneen. Seurakuntaelämä Pohjoismaissa ja
Pohjois-Amerikassa ei uuden vuosituhannen alkaessa tule olemaan ”samaa vanhaa”.
Kun kiinnitämme katseen Herraamme, joka on palaava, ja elämme Hänen
antimistaan, tulemme tuntemaan sen ilon, jota Ignatius ja Polykarpos kokivat
kulkiessaan kohti marttyyrikuolemaansa. He loistivat Kristuksen kirkkautta,
Hänen, joka on jo voittanut pahan vallan ja tulee sen kukistamaan kerta kerran
jälkeen aina paluuseensa asti.
Käännös: Pia Pietilä
Lainaukset on käännetty
vieraskielisten tekstien englanninkielisistä käännöksistä.
Viitteet:
[1]. Ks.
Austin Farrer, The Glass of Vision (Westminster: Dacre Press, 1948),
erit. s. 35-56, 96-112; A Rebirth Of Images: The Making of St. John’s
Apocalypse (Westminster: Dacre press, 1949).
[2]. Ks. John
R. Stephenson, Eschatology, (Dearborn, MI: The Luther Academy, 1993),
26ff.
[3]. Ks. J. N.
D. Kelly, Early Christian Doctrines 4. painos (London: A. & C.
Black, 1968), 117-119.
[4]. D. M.
Baillie, God Was In Christ: An Essay on Incarnation and Atonement
(London: Faber & Faber Limited, 1968)
[6]. G. W. H.
Lampe, God as Spirit (Oxford: Clarendon Press, 1977). Monelta osin
ylenkatsova, jumalanpilkan hengessä syntynyt moderni teologia näkyy selvästi
eräässä eläkkeelle jääneen anglikaanipiispa Kenneth Woolcomben tekemässä
juhlakirjoituksessa Lampen kunniaksi. Woolcombe kirjoittaa: ”Tunsin kuitenkin
aina jollain tasolla taistelevani tuulimyllyjä vastaan, kun aloin taittaa
peistä kolminaisuudesta Lampen Bamptonin luentojen pohjalta, vaikka niitä
käsitellessä olin iloinen anglikaanisuudestani ja siitä, että minulla on vapaus
kyseenalaistaa opeista olennaisin. Vai onko se olennaisin? God as Spirit
-teoksen argumentti on vakuuttava ja on ainakin tähän asti jäänyt vastausta
vailla.” C. F. D. Moule ed., G. W. H. Lampe, Christian, Scholar, Churchman: A
Memoir by Friends (London & Oxford: Mowbray, 1982), 42.
[7]. Carl
Braaten & Robert Jenson (toim.), Christian Dogmatics, 2 nidettä.
(Philadelphia: Fortress Press, 1984) I:155.
[8]. Katolisen kirkon katekismuksessa vuodelta 1992 (Catechism of the Catholic Church)
lainataan Vatikaanin II konsiilin asiakirjaa: ”Siksipä kristillinen
taloudenhoito ei koskaan vanhene, sillä se on uusi ja ehdoton liitto; eikä
uutta yleistä ilmoitusta ole odotettavissa ennen Herramme Jeesuksen Kristuksen
ilmestymistä kirkkaudessa” (para. 66, quoting Dei Verbum, para. 4, lainaus käännetty
englannista).
[9]. Gerhard’s
Sacred Meditations, englanniksi kääntänyt C. W. Heisler (Philadelphia:
Lutheran Publication Society, n.d.), 124.
[10].
”Contemplate, o devout soul, the exalted dignity of the Church, and render due
thanks therefor to Almighty God. Great indeed are the benefits which God
bestows upon us in and through the Church, but these are not open to us all; in
a sense it is as a garden enclosed, as a fountain sealed (Canticles iv.12); no
one may behold the beauty of such an enclosed garden without entering it, so no
one can know of the blessings that God gives through the Church except those
who are actually in it. The bride of Christ is black without but comely within
(Cant. I. 5); for the King’s daughter is all glorious within (Ps. xlv.13).” Gerhard’s
Sacred Meditations, 126f.
[11]. Gerhard’s
Sacred Meditations, 125.
[12]. Ks. Jan
Bygstad, ”The Confessional Movements in the Scandinavian Countries,” Concordia
Theological Quarterly 64, 3 (July 2000): 163-181.
[13]. Eräässä esitelmässä, jonka pidin Kanadan
luterilaisen kirkon (Lutheran Church – Canada’s East District) Ad Fontes
-ryhmälle 16.7.2003, kirjoitin: ”David Benken osallistuminen ’A Prayer for
America’ -kokoontumiseen oli julkinen ilmoitus siitä, että jopa
Pohjois-Amerikan konservatiiviset luterilaiset synodit ovat suuressa määrin
antaneet periksi samoille viruksille, jotka myrkyttävät roomalaiskatolista,
anglikaani- ja liberaaliprotestanttista kirkkoa mantereellamme ja koko
maailmassa. Yankee Stadiumilla pidetty yleisuskonnollinen tilaisuus näyttää
sitä paitsi ainoastaan jäävuoren huipun Missouri Synodin
yhteistyöperiaatteisiin liittyvästä sairaudesta. Pohjois-Illinoisin alueen
johtaja [president] ei ollut vähääkään huolestunut, kun tri George Heider,
josta pian sen jälkeen tuli River Forestin Concordia-yliopiston entinen
johtaja, otti vastaan niin sanotun pyhän ehtoollisen ELCAn naispapilta. Kun
syyskuun 11:stä 2001 oli kulunut vuosi, toimitti, Joseph Cunningham, Valparaiso
University’s chapel of the Resurrectionin dekaani,
juutalais-islamilais-kristillisen yhteisuskonnollisen jumalanpalveluksen, jonka
jälkeen Indianan alueen kirkon johtaja päästi Cunnighamin ja Alan Harren,
Valparaiso Universityn johtajan, helpolla: hän säästi nuhteensa niille papeille,
jotka menivät Cunninghamin puheille ennen jumalanpalvelusta kehottaen häntä
luopumaan synkretistiseltä polultaan ja jotka uhkasivat vaatia häntä tilille
teoistaan, kun Cunningham kaikesta huolimatta meni ja rikkoi pappisvalaansa
vastaan. Ja Dale Meyerin rukous Yhdysvaltain senaatin kappalaisen virkaa
hakiessa ei juurikaan saanut kielteistä palautetta siitä huolimatta, että
rukouksen kohde jäi epämääräiseksi ja että rukousta ei luettu Jeesuksen
Kristuksen nimessä.”
[14]. Michael
D. O’Brien, Strangers and Sojourners (San Francisco: Ignatius Press,
1997); Plague Journal (San Francisco: Ignatius Press, 1999); Eclipse
of the Sun (San Francisco: Ignatius Press, 1998).
[15]. Michael
D. O’Brien, Father Elijah (San Francisco: Ignatius Press, 1996).
[16]. Hans
Küng, The Catholic Church: A Short History. Englanniksi kääntänyt: John
Bowden (New York: Random House Inc., 2001).
[17]. Gerhard’s
Sacred Meditations, 127.