HAJOTTAVAA YLPEILYÄ?
Kirkkomme sekavassa tilassa kuullaan tästä
kaoottisesta tilanteesta joidenkin suusta useinkin tämäntapaisia selityksiä:
”Joka tapauksessa meidän seurakunnassamme asiat ovat melko hyvin. Ei meillä ole
paljonkaan valittamista. Monin paikoin asiat saattavat olla huonosti, mutta
onneksi asiat meillä ovat kuitenkin suhteellisen hyvin. Tulemme kyllä toimeen.
Ei täällä mitään järisyttäviä toimia tarvita. Meillä päin asiat ovat sentään
jopa hieman paremmin kuin muualla maassa.”
Tämäntapaisessa puheessa ilmenevä ajatustapa voi olla
hyvin vaarallinen. Se tuudittaa ihmisiä kuvittelemaan, että juuri näin asiat
ovat hyvin siellä missä he itse harjoittavat kristillistä uskoaan. Varmuus
rakentuu jostakin silmin nähtävästä, jota voidaan yhdessä toisten kanssa
yksimielisesti pitää hyvänä. Raamatun avatessamme kohtaamme kuitenkin Herran
Jeesuksen sanat Sardeen seurakunnalle: ”Sinulla on se nimi, että elät, mutta
sinä olet kuollut” (Ilm. 3:1) tai Laodikean seurakunnalle: ”Sinä sanot:
Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että
juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston” (Ilm.
3:17). On mahdollista, että tämä on varsinainen totuus jossakin, missä
yleisesti ajatellaan, että tietty seurakuntayhteys on hyvää. Kristuksen
yleisarvio Sardeesta oli kielteinen, mutta hän totesi myös, että oli kuitenkin
joitakin harvoja, jotka eivät olleet tahranneet vaatteitaan. Laodikeaan Kristus
sanoi, että hän kurittaa ja nuhtelee kaikkia, joita hän pitää rakkaina.
Otammeko vastaan Kristuksen kurituksen?
Vanhan testamentin väärät profeetat tunnistettiin
siitä, että he sanoivat: ”Kaikki hyvin, kaikki hyvin” (Jer. 8:11),
vaikka kaikki ei ollut hyvin. Tunnustukselle uskollisissa piireissä ei
tietenkään yleisesti haluta sanoa mitään tällaista, mutta omissa riveissä
ajatellaan mielellään: meillä asiat ovat kuitenkin melko hyvin! Siinä on vaara.
Näin vältytään soveltamasta Uuden testamentin kehotuksia, koska kaikkihan on
kuitenkin suhteellisesti ajatellen järjestyksessä.
Kirkonpalvelija, joka saa liian paljon kuulla olevansa
parempi kuin muut papit tapaavat olla, tulee helposti tällaisten ylistävien
sanojen sitomaksi ja ihmissuhteiden vangitsemaksi. Hän ei ole lahjomattoman
vapaa eikä riippumaton saarnatessaan, vaan menettää oikean profeetallisen
otteen.
Jeesus kutsuu meitä valvomaan
Meidän on otettava tarkoin vaarin siitä, mitä Jeesus
sanoi valvomisesta. Jos yhteytemme perustuu siihen, että ”meillä asiat ovat
melko hyvin”, voidaan päätyä siihen, että menemme yhdessä harhaan. Miten sitten
asioihin tulee suhtautua terveesti ja oikein? Eikö ole luvallista iloita ja
kiittää Jumalaa, jos Sana otetaan vastaan muutoin synkkänä aikana? Totta kai se
on kiitosaihe. Toki meidän tuleekin olla iloisia, jos Sana kohtaa ymmärtämystä
ja tavoittaa uusia ihmisiä. Meidän ei kuitenkaan pidä rakentaa varmuuttamme
ulkoisiin havaintoihin siitä, että jotakin myönteistä tapahtuu. Elämä on
monitasoista. Samassa seurakunnassa, jossa on jotakin iloitsemisen arvoista,
voi olla kauniin julkisivun alle kätkeytyviä ongelmia. Voimme iloita siitä
hyvästä, mikä tapahtuu, mutta meidän ei – kuten sanottu – pidä rakentaa sen
varaan. Meidän tulee rakentaa Jumalan ja hänen lupaustensa varaan. Vallitseviin
oloihin tuijottaminen johtaa aina ajan myötä harhaan. Meidän kirkollisten
olojemme vertailu toisten vastaaviin oloihin ei saa tulla miksikään pääasiaksi.
Lähtökohtamme ei saa olla se, mitä maailmassa esiintyy, vaan Sana itse ja sen
opetus. Olemme ehkä sitä mieltä, että kaikki on melko hyvin, koska emme vertaa
Sanaan vaan johonkin muuhun. Myös siitä, mikä Sanassa ei ole mukavaa ja mitä ei
näytetä missään sovellettavan, meidän tulee ottaa vaarin, jos se kerran on
Sanan selvä opetus. Emme voi koskaan puolustautua sanomalla: ”Nykyäänhän
kaikilla on näin, tai kaikki tekevät näin.”
Nousemme joka päivä taisteluun, harjoittautumaan
valvomisessa. Meidän tulee joka päivä tahtoa seurata Kristusta ja totella
häntä. Ymmärrämme, että tämänpäiväinen, vähäiseltä näyttävä laiminlyöntimme voi
huomenna tuottaa huonon sadon. Tänään kärsimme kirkollisissa oloissa isien pari
sataa vuotta sitten tekemistä harha-askelista, joita ei koskaan ole
perusteellisesti korjattu. Meidän ei pidä missään oloissa lannistua! Kristus
tahtoo itse olla kanssamme, kun kohtaamme pahan maailman ja väärän kirkon
halveksunnan. Mahdoton tilanne antaa tilaa harjoittaa uskoa.
Valvominen – oikea kirkollinen olotila
Liiallinen tyytyväisyys hyviksi kuvitelluissa omissa
oloissa johtaa suureen välinpitämättömyyteen kristityistä, jotka ovat puhtaiden
armonvälineiden ulottumattomissa ja joita eivät palvele oikein opettavat
kirkonpalvelijat. Vapaaehtoinen aineellinen panostus oikean julistuksen ja
sakramenttien toimittamisen tukemiseksi ei ole missään Pohjoismaissa riittävää.
Syy on suuressa määrin juuri se, mistä tässä on puhuttu: ”Meillä asiat ovat
tietyistä vaikeuksista huolimatta kuitenkin suhteellisen hyvin.” Aivan liian
harvat kristityt ovat valveilla.
Meidän on yhdessä uskallettava kohdata katkera,
alaston totuus. Ilman totuuden kohtaamista ei tapahdu kääntymistä eikä
parannusta. Eikö lähes jokainen kirkon pappi pysy virassaan tekemällä tietyn
joukon kompromisseja? Eikö olekin joukko asioita, joihin ei koskaan kajota –
vaikka tiedetään, että niin tulisi kristillisessä kirkossa tehdä – kaikki
vaikuttaa niin toivottomalta ja niin vaikealta; niinpä annetaan asioiden olla
ja jatketaan palkan nostamista? Meidän tulee kääntyä! Emme saa kompromissin
nimissä antaa väärien kompromissien lisääntyä vaan meidän tulee kysyä, mitä
Sana opettaa.
Kristus on kutsunut meidät perustamaan oikean
ulkonaisen kirkon, jossa ovat kaikki kirkon ulkonaiset tuntomerkit, ja elämään
siinä. Tähän kutsumukseen me haluamme päästä. Emme halua jotakin vähempää kuin
minkä Kristus on sanonut ja luvannut omilleen.
Suomennos: Jarmo Heikkilä