MUUT LEHDET:
NOIN 1000 SEURAKUNTAA
KATOAA
Laaja rakennemuutos
Ruotsin kirkossa
Ruotsin kirkossa 70
prosenttia seurakunnista ei täytä kirkkojärjestyksen vaatimusta
jumalanpalveluksen viettämisestä vähintään kerran viikossa. Kolmen vuoden
aikana noin 1000 Ruotsin kirkon seurakuntaa katoaa yhdistymisten myötä.
Useampiakin on vaarassa kadota. Samalla joka neljäs diakoni ja joka viides
pappi on siirtymässä eläkkeelle ennen vuotta 2010.
Ruotsin kirkko on
erittäin laajan rakennemuutoksen edessä, joka muuttaa täysin itse
seurakuntajaon. Kirkkojärjestyksen jumalanpalveluselämää koskevissa säännöissä
on yleisluontoinen määräys, jonka mukaan jokaisessa seurakunnassa tulee viettää
pääjumalanpalvelusta aina sunnuntaisin ja kirkollisina juhlapäivinä. Nykyään
useilla seurakunnilla on erivapaus tästä säännöstä, ja usein läheisiin
kirkkoherrakuntiin kuuluvilla seurakunnilla on yhteinen jumalanpalvelus.
Kirkolliskokouksen
päätöksen mukaan seurakuntien on nyt toimittava tuon määräyksen mukaisesti, ja
viimeistään vuodenvaihteessa 2005/06 ne seurakunnat, jotka eivät selviydy
vaatimuksista, on lakkautettava tai yhdistettävä toiseen seurakuntaan.
Kävijät vähenevät
Muutokset tulee nähdä
sen kriisin valossa, joka koskee Ruotsin kirkon ydintoimintaa,
jumalanpalvelusta. Jumalanpalveluselämään osallistumisen laskevasta
suuntauksesta ei voi erehtyä. Vuoden 1980 jälkeen jumalanpalveluskäyntien määrä
on vähentynyt 25 prosenttia, 20,8 miljoonasta 15,4 miljoonaan. Kirkkopoliitikot
ja tiedotusvälineet keskittyvät usein siihen, että kastettujen ja kirkon
jäsenten muodostama passiivinen jäsenyys vähenee, mutta monin verroin nopeammin
romahtaa aktiivinen jäsenyys, sanoo kirkkoherra Gösta Mellberg.
Liian vähän pappeja
Hän on tehnyt Kyrka och
Folk -lehdessä julkaistun tutkimuksen, joka osoittaa, että vaatimus
pääjumalanpalveluksen viettämisestä jokaisena sunnuntaina ja juhlapäivänä
merkitsee, että 20 prosenttia seurakunnista lakkautetaan omatoimisuuden
puutteen vuoksi. Lisäksi 20 prosenttia kokee saman kohtalon pappispulan tai
huonon hallinnon vuoksi, vaikka niissä olisi edelleen halukkaita
jumalanpalveluksessa kävijöitä.
Puolittaminen
Kyse on kaikkiaan lähes
1000 Ruotsin kirkon seurakunnasta, joita tällä hetkellä on 2225. Gösta Mellberg
on tehnyt päätelmänsä analysoimalla huolellisesti nykyisten seurakuntien
jumalanpalvelustilastoja.
Tällöin on otettava
huomioon, että vuoden 2000 jälkeen on jo kadonnut 300 seurakuntaa; luku
on suunnilleen yhtä suuri kuin 1800- ja 1900-luvuilla lakkautettujen
seurakuntien kokonaismäärä, Gösta Mellberg sanoo.
Ei valkene
Pappispula on siis yksi
syy monien seurakunnan katoamiseen. Tilanne ei näytä valoisammalta myöskään
lähivuosina. Ehkä tämä suuri rakennemuutos voidaan nähdä yhtenä tapana kohdata
suuret henkilöstön vähenemiset, jotka Ruotsin kirkon on otettava huomioon
lähivuosina.
Asiayhteys on kuitenkin
monilta hieman kätketty. Väitän silti, että jos papeista on pula, on niiden,
jotka muista syistä haluavat lakkauttaa seurakuntien toimintaa, helpompi saada
ajatuksilleen kannatusta, Gösta Mellberg sanoo. Ruotsin kirkon Seurakuntaliiton
julkaiseman För-lehden mukaan 304 diakonia ja 637 pappia saavuttaa eläkeiän
vuoteen 2010 mennessä. Jos yritetään nähdä vielä pidemmälle, ongelmat
vaikuttavat Gösta Mellbergin mukaan yhä suuremmilta, erityisesti muiden
henkilöstöryhmien kuin pappien osalta.
Huono jälkikasvu
Pappien ja diakonien
tavoin myös suuri osa kirkkojen vahtimestareista ja kamreereista jää eläkkeelle
lähitulevaisuudessa. Kirkkomuusikoista 16 prosenttia saavuttaa eläkeiän vuoteen
2010 mennessä, ja tätä lukua on tarkasteltava siihen nähden, että
kirkkomuusikkokoulutukseen hakevien määrä jo nyt on pieni. Myös seurakuntien
kasvatustyöntekijöiden kohdalla kysyntä lisääntyy. Pedagogikoulutukseen
hakevien määrä on viime vuosina ollut niin pieni, että Edelvikin (Västerbotten)
ja Jämshögin (Blekinge) kansankorkeakouluissa olleet koulutuslinjat on lakkautettu
ja ainoassa jäljellä olevassa koulutuslaitoksessa Sigtunassa on tästä
huolimatta vaikea täyttää koulutuspaikkoja.
Daniel Wärn
Kyrka och Folk/ Dagen
KIRKON TULEVA ROMAHDUS
TEOLOGISEN RAPPION SEURAUSTA
Kun kristittynä ja
pappina pohdin, mihin Ruotsin kirkko on matkalla, liittymäkohdat Itä-Saksaan
(DDR) tulevat mielestäni yhä ilmeisemmiksi. Mitä pidemmälle aika kului, sitä
mielettömämmäksi tilanne kävi. Loppua kohti kansakuntaa ylläpidettiin
keinotekoisesti – valtiomuodostelmaa puolusteltiin kaunopuheisuudella, johon
edes sen omat edustajat eivät uskoneet – valta nojasi taantumuksellisuuden,
valheen ja julmuuden sekoitukseen. Monia länsieurooppalaisia ulkonäkö hämäsi,
ja he pitivät DDR:ää yhtenä harvoista toimivista kommunistimaista. He eivät kuitenkaan
oivaltaneet, että maan moraalista uskottavuutta nakerrettiin koko ajan.
Kansakunta alkoi yhä enemmän muistuttaa lahoa puuta ja yhtäkkiä – puff! – sitä
ei enää ollut. Itä-Saksan valtiomuodostelma romahti 1989-90.
Minä ja moni muu
kanssani kysymme nyt: Milloin Ruotsin kirkko romahtaa? Minusta on pitkään
tuntunut ikään kuin lähtölaskenta olisi ollut käynnissä jo jonkin aikaa. Ei
kestä kauan kunnes organisaatio luhistuu, romahtaa sisäisen sortumisen
seurauksena. Ehkä siihen menee viisi vuotta, korkeintaan kymmenen.
Monet kristityt ympäri
maan ovat yleensä samaa mieltä. Tässä osassa maata, jossa asun,
Västergötlandissa Göteborgin hiippakunnassa, useat papit ovat samaa mieltä. Nyt
olen huhupuheista ymmärtänyt, että myös jotkut eläkkeellä olevat piispat ovat
alkaneet olla samaa mieltä analyysistämme. On jopa aihetta olettaa, että useat
henkilöt kirkon johtavissa asemissa – eli joukko piispoja ja kirkkohallituksen
ja kirkolliskokouksen jäseniä – ovat kaikessa hiljaisuudessa oivaltaneet, mihin
kehitys johtaa. Seinälle kirjoitetaan yhä lisää kirjaimia.
Esitän kolme syytä
siihen, miksi oletan romahduksen olevan lähellä.
* Kirkkohallitus on
vastikään julkaissut selvityksen kirkko-organisaation taloudellisista
näkymistä. Ne ovat synkkiä, erittäin synkkiä.
Professori Jørgen
Straarup osoittaa selvityksessään (SKU 2003:1), että useat kirkkoherrakunnat
eivät selviä taloudellisesti vaan niiden on liityttävä suurempiin yksiköihin.
Kuntien yhdistäminen
vuonna 1970 tulee uusintana, nyt kirkon alueella. Hän osoittaa useita
kirkkoherrakuntia, jotka eivät pysty selviytymään edes lyhyttä aikaa. Mitkä
hiippakunnat sitten kärsivät? Niin, jotkut epäkirkollisimmista hiippakunnista –
erityisesti Visby, Härnösand ja Karlstad – joutuvat taloudelliseen
tulikasteeseen. Selviytyvätkö ne siitä? Lisäksi suuret osat kirkollisimmista
hiippakunnista – Växjö, Luleå ja Göteborg – kärsivät pahiten ydinalueillaan. Ei
ole sattumaa, että Luleån, Härnösandin ja Karlstadin piispat ovat kokoontuneet
hätäkokoukseen! (Nya Dagen 20.8.03) Eikö sitten ole voittajia? Kyllä,
maallistuneilla suurkaupunkialueilla, jotka ovat kauttaaltaan vailla
kirkkokansaa (Tukholma, Göteborg, Malmö), odotetaan olevan runsaasti pappeja ja
rahaa.
* Kirkkoherra Gösta
Mellberg on huomiota herättäneessä artikkelissa nähnyt samankaltaisen mallin
organisaatiotasolla (Kyrka och Folk 26-27/03, Nya Dagen 17.7.03). Hänen
mukaansa noin puolet Ruotsin kirkon 2225 seurakunnasta katoaa lakkauttamisen
tai yhdistämisen seurauksena lähivuosina (ellei kirkkojärjestystä muuteta).
Miksi? Niin, sadat seurakunnat eivät selviä kirkkojärjestyksen perustavasta
kohdasta: ne eivät enää kerää jumalanpalvelukseen kansaa joka sunnuntai. Muita
on pakko lakkauttaa paikallisen omatoimisuuden puutteen vuoksi, tai koska
vapaiden papinvirkojen täyttäminen on vaikeaa jne. Kaikessa hiljaisuudessa
muutos on jo aloitettu Skaran ja Lundin hiippakunnissa. Näissä hiippakunnissa,
joissa on ollut lukuisia pikkuseurakuntia, on nyt muodostettu jättiyksiköitä,
jotka muistuttavat nykyisiä suurkuntia. Yksinomaan viimeisten kolmen-neljän
vuoden aikana 300 seurakuntaa on kadonnut – yhtä paljon kuin katosi 1800- ja
1900-luvuilla yhteensä! Puolustusvoimat kärsi 1990-luvulla joukko-osastojen
kuolemasta. Nyt tulevat seurakuntien kuolemat.
* Suuri osa
kirkollisista tilastoista osoittaa alaviistoon. Rajuinta on pyhäkoulun alalla.
Kun vuonna 1970 Ruotsin kirkon pyhäkouluissa kävi 96 000 lasta, nyt kävijöitä
on 3 500 (Göteborgs Stifts-tidning 30-31/2003)!
Kirkko ei toki seiso
eikä kaadu pyhäkoulun mukana, jota on osittain korvattu muulla lapsi- ja
nuorisotyöllä. On kuitenkin muita, vakavampia suuntauksia. Konfirmaatiolla
käynti vaikuttaa olevan katoava tapa. Viime vuonna konfirmoitiin 39 prosenttia
maan 15-vuotiaista (47 prosenttia kirkon jäsenistä) – 1970 konfirmoitiin 81
prosenttia kaikista maan 15-vuotiaista!
Ruotsin kirkko menettää
yhä enemmän kansankirkon luonnettaan ja yhä useammat eroavat siitä.
Uskontososiologi Jonas Bromanderin (Svensk Kyrkotidning 31-32/2003) mukaan
Ruotsin kirkossa on noin 15 vuoden kuluttua miljoona jäsentä nykyistä vähemmän.
Koska monet eroavista ovat korkeapalkkaisia ja siis suorittaneet korkeita
kirkollisia maksuja, kun taas useimmat uudet jäsenet ovat (syli)lapsia,
taloudelliset seuraamukset ovat erittäin tuntuvia.
Kun näin pitkälle on
tultu, voidaan luonnollisesti kysyä: miksi Ruotsin kirkko on joutunut tähän
tilanteeseen? Mitä me voimme ja mitä meidän pitää tehdä tulevaisuuden varalta?
Kirkkohistorioitsijana uskon, että voidaan esittää useita syitä, miksi tilanne
on käynyt niin katastrofaaliseksi. Mainitsen vain yhden, yhden tärkeimmistä:
erityisesti 1900-luvulla kirkon johdon valinta on ollut seurata
kansalaismielipidettä Jumalan Sanan sijasta. Egyptin lihapatoja on pidetty
parempana kuin vaeltamista Herran kanssa Siinain erämaassa.
Tottelemattomuus Jumalan
Sanaa kohtaan kostautuu aina ja aiheuttaa ketjureaktion. Synti synnyttää
syntiä. Miten täynnä vettä allas onkin, vesi juoksee pois, jos tulppa otetaan
pois. Organisaation romahdusta on siis edeltänyt teologinen romahdus.
Meitä on useita ihmisiä,
satoja pappeja ja tuhansia kirkkokristittyjä, jotka syvästi surevat Ruotsin
kirkon rappiota ja tulevaa romahdusta. Taistelemme eri tavoin paikallisissa ja
kansallisissa yhteyksissä, jotta Ruotsin kirkon hengellinen perintö
siirrettäisiin eteenpäin, silloinkin kun kirkko-organisaatio pian romahtaa.
Kun luhistuminen
tapahtuu, on tärkeää, että Ruotsin kirkon kerran niin rikas hengellinen
perintö, Raamattuun pitäytynyt luterilaisuus, ei katoa. On tärkeää, että
tulevaisuudessakin tarjotaan evankeliumi Ruotsin kansalle!
Kaikilla meillä
evankelis-luterilaisilla kristityillä, niin papeilla kuin maallikoilla, on
korvaamattoman tärkeä tehtävä rakentaa Ruotsin kirkko raunioista. Työ on
tarpeen aloittaa jo nyt!
Miten siinä tulee
toimia, sitä ei todellakaan tarvitse epäröidä. Riittää, kun luemme Raamatusta
Esran ja Nehemian kirjoja. Niissä kuvataan tilanne, joka muistuttaa omaamme.
Rune Imberg
Dagen
Suomennos: Jarmo
Heikkilä