Sakari Meinilä, arkkitehti, Oulu
Niin sanotun suomalaisen Luther-koulukunnan
vedenjakajaksi on muodostunut uskon ja rakkauden suhde. Monet jotka aluksi
kannattivat professori Tuomo Mannermaan teoksessa In ipsa fide Christus
adest (IPSA) raamittamaa unio-tulkintaa (unio=yhdistyminen) ovat ottaneet
häneen etäisyyttä kun paljastui, että Mannermaan Lutherin käsityksenä markkinoima
kanta kiertyikin heidän mukaansa lopulta liian eetillisiin painotuksiin[i].
Miksi Mannermaan teologia aluksi vetosi niin moniin?
Yksi syy voi olla se että Mannermaan teologia ei heti paljastanut kaikkia
korttejaan. Mannermaa puhuu toisaalta myös epäselvästi ja moniselitteisesti.
Tämä on saattanut vaikuttaa siihen, että Mannermaan teologian kaikki seuraukset
eivät heti paljastuneet hänen lukijoilleen ja kuulijoilleen.
Mannermaan puhetavasta otan esimerkiksi seuraavan
sitaatin, jossa hän esittää ajatuksensa uskon ja rakkauden suhteesta. Hän
väittää myös näkemyksen olevan Lutherin oma:
KP 166: ”Usko ja rakkaus eivät Lutherin teologiassa
ole mikä tahansa spesiaaliteema, vaan ne yhdessä muodostavat koko
kristillisen uskon pääsisällön... On tullut tavaksi väittää, että pelkän
vanhurskauttavan uskon ajatus on Lutherin ajattelun keskus. Tämä käsitys kaipaa
tarkistusta. Vanhurskauttava usko sellaisenaan on uskonpuhdistajan mukaan fides
absoluta [usko sinänsä, pelkkä usko]. Se ei ole koko kristillisen opin ja
elämän sisältö, jonka muodostaa vasta fides concreta eli fides incarnata
[konkreettinen eli inkarnoitunut usko]. Inkarnoitunut, konkreettinen usko on
aina usko ja rakkaus yhdessä. Vasta fides concreta on
kristillisen uskon keskus.” [ii]
Tätä lukiessa voi mielestäni aiheellisesti nousta
kysymykseksi, mitä tässä oikeastaan sanotaan. Lyhyen tekstipätkän sisällä
Mannermaa marssittaa silmiemme eteen useita uskoon liittyviä määreitä: ”fides
absoluta”, ”fides concreta”, ”fides incarnata”, ”vanhurskauttava usko”,
”kristillinen usko”. Sitten Mannermaa lisäksi yhdistelee näitä pareiksi: ”fides
incarnata eli fides concreta”, ”inkarnoitunut, konkreettinen usko” ja
fides concreta ”kristillisen uskon keskuksena”. Lisäksi Mannermaa käyttää
ilmauksia ”kristillisen uskon pääsisältö”, vanhurskauttavan uskon ajatus
”Lutherin ajattelun keskuksena” ja vielä ”kristillisen opin ja elämän sisältö”.
Allekirjoittaneelle tämän tapaisen ”käsitemylläkän”
äärellä tulee aluksi hämmentynyt olo. Mitä tässä lopulta tarkoitetaan? Uskon ja
rakkauden suhde, josta sitaatissa puhutaan[iii], on
mielestäni olennaisen tärkeää määritellä oikein vanhurskauttamisopista
puhuttaessa. Siksi kaipaan täyttä selvyyttä sanotun asiasisältöihin. Olisi
suoraan sanoen helpompaa ymmärtää samasta asiasta puhuttaessa vähemmän
erilaisia ilmauksia sisältävää tekstiä kuin mitä tämäkin pätkä edustaa.
Vaihtelun vuoksi on tietysti esitystaidollisista
syistä joskus perusteltua välttää häiritsevää toistoa. Edellä kuvattu
tekstikatkelma kuitenkin näyttää jo varsin sekavalta. Syynä on se, että
kirjoituksessa vaihdellaan tarpeettomasti ilmauksia. Tällöin jää epäselväksi,
tarkoitetaanko vaikkapa ilmauksilla ”kristillisen uskon pääsisältö” ja
”vanhurskauttavan uskon ajatus Lutherin ajattelun keskuksena” samaa asiaa.
Sisällöllisestihän ne eivät ole täsmälleen sama asia, mikäli lauseita
tarkastellaan puhtaasti kieliopilliselta kannalta, antaen kullekin sanalle
niille yleisesti tunnustettu merkitys.
On ensiksikin vähän eri asia puhua kristillisestä
uskosta kuin vanhurskauttavasta uskosta. Mielessäni ilmaus ”kristillinen usko”
on yleisessä kielenkäytössä lähellä sanoja ”kristinusko” tai jopa
”kristinoppi”. Tällöin tarkoitettaisiin kaikkia opinkohtia: siis kyllä
vanhurskauttamistakin, mutta myös pyhitystä, lakia ja evankeliumia, oppia
Jumalan olemuksesta kolminaisuutena jne. Mannermaan väite, että ”kristillisen
uskon pääsisältö” olisi usko ja rakkaus, on kuitenkin ongelmallinen. Tosin siis
itse ilmaus ”kristillinen usko” voidaan nähdä myös laajemmin, sillä usko on se
väline, joka lahjoittaa – ensin vanhurskautettuaan – seurauksenaan ihmiseen
myös rakkauden. On kuitenkin otettava huomioon, että jos puhutaan nimenomaan
tämän kristillisen uskon pääsisällöstä, nousee esiin vanhurskauttamisoppi,
jonka tulee säilyä keskuksena. Nimittäin Lutherin mukaan juuri
vanhurskauttamisopin säilyessä säilyy myös koko muu oppi, ja tämän opin
kumoutuessa kumoutuvat samoin kaikki muutkin kristilliset opinkohdat. Tällä
tavoin uskomme pääsisältönä ja mielenkiinnon suurimpana kohteena on Kristuksen
ristin ansio, johon usko katsoo.
Kristillisen elämän näkökulmasta voidaan tietyssä
mielessä kyllä sanoa, että sen keskuksena tai pääsisältönä on lähimmäisen
rakastaminen. Sikäli kuin ihminen rakastaa, hän ei ajattele itseään eikä pelastustaan,
vaan lähimmäistä ja tämän pelastusta. Mutta juuri tämänkaltaisen rakkauden
lahjoittaa yksin usko, jonka ainoana kohteena on Jumalan rakkaus, ei ihmisen.
Juuri se, että usko on saattanut vanhurskauttamisen päätökseen ilman ja ennen
rakkautta, mahdollistaa sellaisen vapautumisen omaan pelastukseen kohdistuvasta
rauhattomuudesta, jollaisen vapauden varassa todellinen lähimmäisenrakkaus
vasta mahdollistuu. Uskon näkökulmastahan uskova ihminen itse on vain syntinen
ja pelastusta tarvitseva. Uskoa seuraavan uudistuksen näkökulmasta ihmisessä
taas on olemassa myös rakkauden alku, jolla on lähimmäinen keskeisenä
kohteenaan.
Edelleen: sana ”kristillinen” ilmauksessa
”kristillisen uskon pääsisältö” liittää sen lukijan mielessä helposti toiseen
”kristillinen” -sanaan tekstissä, nimittäin ilmauksessa ”kristillisen opin ja
elämän sisältö” olevaan. Tässä mainitaan opin lisäksi siis myös elämä.
On kuitenkin jälleen aivan eri asia puhua esimerkiksi kristillisen elämän kuin
kristillisen opin pääsisällöstä. Jälkimmäiseen kelpaa yksin usko. Näin ainakin
jos tarkoitetaan edellisessä kohdassa kuvatulla tavalla (”kristillisen uskon
pääsisältö”) ilmausta ”pääsisältö” myös tässä yhteydessä; siis ”kristillisen
opin pääsisältö”. Sana ”kristillinen” molemmissa näin lähekkäin olevissa
ilmauksissa liittää ne mielestäni helposti toisiinsa. Kun asioista tässä
puhutaan vielä siten, että viittauskohteena on jokin sanapari . (”…Se [SM: siis
vanhurskauttava usko] ei ole koko kristillisen opin ja elämän sisältö…) tulee
vaikeudeksi se, ettei ole varmaa, kumpaan sanaan – oppi vai elämä – ilmauksella
”vanhurskauttava usko” viitataan. Vai viitataanko ehkä molempiin?
Huomaamme, että lukiessamme tämäntapaista tekstiä,
meidän on vanhurskauttamista silmälläpitäen oltava hyvin tarkkoja ja eriteltävä
asiat huolellisesti. Mannermaankin näiden tekstien sisältämiin väitteisiin on
syytä ”vastata eritellysti”. Jos vastaisimme vain joko ”kyllä” tai ”ei” näihin
varsin monisärmäisiin väitteisiin, voisimme joko torjua oikeitakin oppeja
mahdollisten väärien ohella, tai päinvastoin, hyväksyä mahdollisia vääriä
oppeja oikeiden ohella. Kumpikin virhe olisi hyvin paha.
Olemme puhuneet jo edellä siitä, että sana
”pääsisältö” on erimerkityksinen kuin pelkkä sana ”sisältö”. Nyt lisäksi tämän
viittauskohteenakin oleva ilmaus sisältää kaksi tekijää, nimittäin
”kristillisen opin sisällön” ja ”kristillisen elämän sisällön”. Kaikkiin näihin
on erikseen kohdistettava arvio, joka välttämättä ei päde rinnakkaisväittämiin.
Näistä lyhyistä virkkeistä siis, jos tahdomme ymmärtää ne riittävän selvästi,
saamme jo neljä eri tapausta, jotka on syytä erottaa toisistaan:[iv]
1)Kristillisen opin sisältö
2)Kristillisen opin pääsisältö
3)Kristillisen elämän sisältö
4)Kristillisen elämän pääsisältö
Jokainen ilmauksen erotus näiden lausumien välillä tuo
oman vivahteensa sanottuun. Tämä voi jostakusta tuntua turhankin tarkalta
analyysiltä, mutta käsitykseni mukaan se on vain tarpeenmukaista asiamme
käsittelyä. Ilman tällaista huolellisuutta emme voi riittävästi ymmärtää
sanotun asiasisältöä. Silloin myös arvostelumme menee helposti metsään.
Ottakaamme tapaukset siis yksi kerrallaan:
1) ”Kristillisen opin sisältö” on siis koko
kristinoppi, vanhurskautuksineen, pyhityksineen, kolminaisuusoppeineen jne. Jos
torjuisimme tästä rakkauden, tekisimme väärin, koska rakkaus on pyhitykseen
kuuluva. Niinpä tarkennamme: sanoessamme, että kristillisen opin pääsisältöön
ei kuulu rakkaus, emme tarkoita sitä, etteikö se silti kuuluisi kristillisen
opin sisältöön uudistuksesta puhuttaessa.
2) ”Kristillisen opin pääsisältö” siis on mielestämme
yksin usko ja vanhurskauttaminen Kristuksen sovitusteon tähden. Toisaalta tässä
on eri vyöhykkeitä. Tietysti lakikin voidaan laskea mukaan kristillisen opin
pääsisältöihin, koska esim. uskoa edeltää aina (ainakin aikuisen tapauksessa)
lain julistus, joka saa ihmisen kaipaamaan armoa. On vain erotettava kaikkein
sisin ydin, evankeliumi, ainoaksi turvautuvan uskomme kohteeksi. Tällöin asiasta
tulee – ellei se tekstiyhteyden vuoksi jo muutenkin selviä – mielestäni antaa
pieni selventävä lausunto, jotta väärää käsitystä lain ja evankeliumin
suhteista ei pääsisi syntymään.
3) ”Kristillisen elämän sisältöön” taas kuuluu sekä
laki että evankeliumi, sekä usko että rakkaus.
4) Ilmaus ”kristillisen elämän pääsisältö” taas
muuttaa lausutun sävyä paljolti kohdan 2) suuntaan. Tässä on kuitenkin sitä
helpommin sallittavissa rakkaus lähimmäiseen, sillä jos meihin kerran on tullut
oikean lähimmäisrakkauden (agapeen) alku uskon seurauksena, tämä rakkautemme
luonnollisesti ei ajattele ennen kaikkea omaa pelastustaan, johon usko on
ratkaisu, vaan yksinomaan lähimmäisen parasta. Näin ollen ihmisessä olevan
rakkauden pääsisältönä on lähimmäisen hyvä, mutta uskon pääsisältönä Kristuksen
ansio ja Jumalan syntisiin kohdistuva rakkaus. Onhan näet itse uskokin osa
kristillistä elämää.
Näiden rinnalla ilmaus ”vanhurskauttamisopin
pääsisältö” taas ei siedä lainkaan ihmisen rakkautta. Vanhurskauttamisopin
pääsisältö epäilemättä on Kristuksen sovitusteko. Mutta tässäkin on syytä
korostaa väärinkäsityksen välttämiseksi, että jos rakastavaa persoonaa
vaihdetaan, rakkaus kyllä kuuluu vanhurskauttamisopin pääsisältöönkin. Tällöin
tarkoitetaan Jumalan rakkautta: ”…me uskomme sen rakkauden mikä Jumalalla on
meihin” (1. Joh 4:16). Tässä yhteydessä voi esiintyä ehkä
sellaistakin ajatusharhaumaa, että kun puhutaan sinänsä oikein forenssisesta
(so. oikeudellisesta eli ”juridisesta”) vanhurskauttamisnäkemyksestä, voi tästä
tulla myös vääriä mielikuvia. Sana ”juridinenhan” tuo mieleen juristit ja
oikeudenkäynnin. Oikeudessa taas armolla ei tavallisesti ole sijaa; kaikki
tuomitaan heltymättä lain mukaan. Lisäksi sanasta ”juridinen” helposti tulee
mieleen lakikirja ja sen ”kimurantit” ilmaukset, kirjaimellisuus,
tunteettomuus, tunteiden syrjään paneminen jne. Tuomarihan ei tuomitessaan voi
laskea mitään tunteensa varaan, vaan hänen on ennen kaikkea käytettävä ”kylmää
järkeä”.
Tällaisen rinnalla tuntuu katoavan helposti ajatus
Jumalan rakkaudesta, jonka osoitusta armokin on. Jumalahan on ”rakastava Isä”,
siis kuin sukulaisemme, jolta tavataan odottaa lämpöä ja ymmärtäväisyyttä,
meitä ihmisiä – hänen ”lapsiansa” – kohtaan. Tästä syystä on syytä välillä
voimakkaastikin korostaa, että ilmausta ”juridinen” ei ole tarkoitettu tätä
rakastavan Isän ajatusta vastaan, eikä se ole ristiriidassa tällaisten
Raamatussa olevien ”ihmisläheisempien” ilmausten kanssa. Sanalla juridinen
tarkoitettaneen tässä yhteydessä yleensä ennen kaikkea sitä, että itse tuomio
on vanhurskaaksi julistamista, jolloin se tapahtuu Jumalan mielessä eikä
edellytä ihmisen olemusta koskevia arvostelmia tai ihmisessä tapahtuvaa
ontologista (ts. olemusta koskevaa) muutosta. Tämä vanhurskaaksi julistaminen
ei kuitenkaan vanhurskauttamisessa lopulta tapahdu lain kautta, vaan Jumalassa
olevan rakkauden eli armon kautta. ”Tuomio” – paremmin sanoen siis tietysti
armahdus, anteeksianto – ei vielä sisällä ns. vanhurskaaksi tekemistä, vaikka
sen seurauksena aina onkin ihmisen uudistus, vanhurskaaksi muuttuminen, jota
voidaan kutsua myös vanhurskaaksi tekemiseksi.
Jos sanaa ”vanhurskauttaminen” kuitenkin
poikkeuksellisesti käytetään myös vanhurskaaksi tekemisen sisältävänä, on
mielestäni tarpeellista voimakkaasti korostaa, että tässä tarkoitetaan
laajempaa vanhurskauttamis-sanan merkitystä kuin yleensä. Siis sitä, että
suppeammassa merkityksessä tapahtuvan vanhurskauttamisen seurauksena ihminen
myös tulee alkavasti osaksi vanhurskaaksi. Ellei tätä selvennystä tehdä, on
vaarana, että asia kääntyy päälaelleen; että Jumala esim. ensin tekee ihmisen
vanhurskaaksi (vaikkapa vain alkavastikin) ja sitten, tämän perusteella lukee
vanhurskaaksi, ts. julistaa hänet tämän ihmiseen synnytetyn vanhurskauden alun
tai rakkauden alun perusteella tai sen kautta vanhurskaaksi.
Tämä olisi mielestäni lainomainen näkemys. Olisihan
siinä rakkaus, koska se olisi ennen vanhurskaaksi julistamista,
vastaanottamassa tätä suppeammin käsitettyä vanhurskauttamista. Uskon ”tyhjässä
kädessä” olisikin rakkauden ”raha”, ja tapahtuma saisi kaupankäynnin luonteen.
Sillä rauha tai rauhattomuushan syntyy juuri suppeasti käsitetyn
vanhurskauttamisen perusteella. Jumalan sisimmässä tapahtuva vanhurskaaksi
arvosteleminen ja julistaminen merkitsee luonnollisesti pelastusta sekä palkinnon
ja rangaistuksen poistumista. Ja juuri rangaistus eli Jumalan viha meidät saa
rauhattomaksi. Siispä tämän vihan poistuminen – minkä synonyyminä[v]
voimme pitää vanhurskaaksi julistamista – on tärkein rauhan syntymisen syy
mielessämme. ”Jos Jumala on puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan?” (Room.
8:31) ”Koska me nyt olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, on meillä
rauha Jumalan kanssa…” (Room. 5:1).
Tästä syystä on syytä pitää varsinaisena
vanhurskauttamis-sanan sisältönä Raamatun itsensä sille antamaa merkitystä,
vanhurskaaksi julistamista.
Vielä tarkennan, että vanhurskauttamisopin sisältö
ilman lisämääreitä on vain usko ja Kristus. Laajasti puhuen
vanhurskauttamisoppi kuvannee myös lain tuottamia peljästyksiä, jotka vasta
tekevät ihmisen armoa kaipaavaksi. Samoin on itse vanhurskauttamisopista
puhuttaessa syytä joskus selittää miten rakkaus liittyy vanhurskauttamiseen;
sehän on sen tai uskon seuraus. Ellei tällaista selittämistä tehdä, voi syntyä
vääriä käsityksiä tai jäädä pahoja epäilyjä oppimme raamatullisuudesta. Koska
Raamattu kerran puhuu myös rakkaudesta, on juuri siksi syytä selittää nämä
kohdat vanhurskauttamisopistakin puhuttaessa, että ne eivät ole
vanhurskauttamisen ehto jne. Muuten ihminen voisi ajatella, että me emme ole
saaneet näitä kohtia sopimaan oppirakennelmaamme lainkaan, ja tällöin hän voisi
luulla meitä epäraamatullisiksi. Olisimme kuin huonoja kelloseppiä, jotka
tyytyväisinä osoittavat valmista tuotetta, mutta pian havaittaisiin, että
vieressä onkin kasa alun perin kelloon kuuluneita osia. Tämä synnyttäisi
tietysti aiheellisia epäilyjä kootun kellon toimivuutta kohtaan. Myös
vanhurskauttamisoppi itse vaatii rakkauden ja pyhityksen käsittelyä tässä
”pois-selittävässä” mielessä. Joskaan kristilliset hyvät teot eivät siis kuulu
vanhurskauttamisen opinkohtaan, kuuluvat ne silti kristilliseen elämään, joka
on laajempi käsite kuin vanhurskauttaminen tai vanhurskauttamisoppi.
Termi vanhurskauttaminen taas on vanhurskauttamisoppia
suppeampi. Vanhurskauttaminen sisältyy itsekin luonnollisesti
vanhurskauttamisoppiin. Se muu, mikä vielä sisältyy vanhurskauttamisoppiin, ei
enää sisälly välttämättä itse vanhurskauttamiseen, joka on siis Jumalassa
tapahtuva akti, Jumalan ”mielenliike”, vanhurskaaksi julistaminen tai myös
anteeksianto ja vanhurskaaksi lukeminen.
Emme myöskään voi puhua ikään kuin samana asiana
Mannermaan tekstissä olevista kristillisestä elämästä ja vanhurskauttavasta
uskosta. Erotus on tässä käsiteltävän aiheemme kannalta mitä tärkein. Sekä
rakkaus että usko voidaan kyllä hyväksyä kristillisen elämän sisällöiksi,
muttei vanhurskauttavan uskon sisällöksi. Luther erottaa nämä termit
käsitteellisesti jyrkästi toisistaan, ja sanoo niiden sekoittamisen olevan
hyvin vaarallista. Osaa ja kokonaisuutta ei saa etenkään tässä yhteydessä
sekoittaa[vi].
Jos puhumme ”kristillisestä elämästä” samana asiana kuin
”vanhurskauttamisesta”, seurauksena on väistämättä esimerkiksi se, että kun
torjumme rakkauden vanhurskauttamisesta, torjumme sen samalla myös
kristillisestä elämästä. Sellainen olisi suuri erehdys. Tämä olisi väärää ja
jopa kohtalokasta asioiden yhdistelyä. Osaan tarkoitettu sovelletaan tässä
kokonaisuuteen. Tällöin meitä voitaisiin syyttää esim. kaikkien hyvien tekojen
vastustajiksi, antinomilaisiksi eli lain kumoajiksi.
Edellä oleva kanta, jonka myös Mannermaa tekstissään
torjuu muiden mukana, antaa olettaa että on opinsuunta tai suuntia, jotka
väittäisivät tällaista. Tämä onkin varmaan totta. Jos kuitenkin nyt ryhdymme
ilman edellä käynyttä tarkkaa erittelyä ”summassa” tai ”niputtaen” kritisoimaan
käsiteltävänä olevaa sitaattia, voi helposti tulla se harha, että mekin
opettaisimme joka suhteessa kuten Mannermaan torjumassa kannassa esitetään.
Vaihtoehtoisesti, jos torjumme itsekin Mannermaan torjuman opetuksen alamme
näyttää Mannermaan tässä esitetyn käsityksen kannattajilta. On siis tärkeätä
jaotella asiat oikein ja eritellä tarkasti se mitä torjutaan ja mitä ei. Tähänhän
edellä pyrimme.
Mikäli Mannermaan tarkoitus on esim. väittää että ne,
jotka eivät hyväksy rakkautta vanhurskauttamisoppiin sisälle, torjuisivat sen
myös kristillisestä elämästä, on tähän huomautettava, ettei sellainen ole ainoa
tapa torjua ihmisen rakkaus vanhurskauttamisesta. Tällaisen väärän käsityksen
syntymiseksi on tärkeää korostaa yhä uudelleen, ettei ole suinkaan ainoa tapa
sisällyttää rakkaus kristilliseen elämään sellainen, että se samalla
sisällytetään vanhurskauttamisen opinkohtaan.
Lakia ei näet kumota sillä tavoin, että uskova ei
tekisi missään mielessä hyviä tekoja ja osoittaisi rakkautta. Useat
raamatunkohdathan osoittavat, että usko lahjoittaa myös rakkauden. Tämä on
Lutherinkin selvä kanta. Ajautuisimme täten näitä vastaan ja olisimme
epäraamatullisia. Koska kuitenkin teemme mainitun erottelun eri ilmauksien
välillä kristillisen elämän pysyessä eri asiana kuin vanhurskauttaminen,
pitäydymme näin sekä Raamatussa että evankelisessa opinkannassa. Säilymme näin
myös siinä oikeassa opissa, missä itse vanhurskautus tapahtuu yksin uskosta
eikä lainkaan rakkaudesta.
Rakkaus uskon osana Mannermaan Luther-tulkinnassa
Palatkaamme Mannermaan teksteihin. Johtuen jo
käsittelymme esiin tuomista tekstin sisältämistä epätarkkuuksista, on lainausta
lukiessa kokemus helposti kuin vanhassa talossa jossa vetää, mutta ei osata
sanoa, mistä nimenomaan. Joka nyt haluaa, että uskonpuhdistajien hellimä
”vanhurskauttaminen yksin uskosta” säilyisi, ja näin lain teot rakkauden kautta
suljettaisiin ulos vanhurskauttamisesta, jää sitaattimme äärellä epävarmuuteen
siitä, onko asia näiden Mannermaan väitteiden hyväksymisen jälkeen enää
säilynyt.
Tosiasiassa Mannermaa käyttää lopulta läsnä olevan
Kristuksen ja union ajatustaan käytännössä lain tuomiseen vanhurskauttamiseen.
Tämän katson olevan oikeutettu ilmaus, mikäli voin osoittaa Mannermaan
sisällyttävän rakkauden itse vanhurskauttavan uskon käsitteeseen. Rakkaushan on
”lain täyttymys”. Koetan osoittaa tämän seuraavassa ensin Mannermaan teoksista
ottamillani lainauksilla, joista asia on pääteltävissä aukottomasti, vaikka
sitä ei suoranaisesti ja yksinkertaisin sanakääntein ilmaista. Tämän jälkeen
käsittelemme Mannermaan asiaa koskevan eksplisiittisen lausuman kehitystä hänen
teoksessaan Kaksi rakkautta.
Teoksessaan In ipsa fide Christus adest
Mannermaa toteaa Lutheriin vedoten, miten Kristus ja ihminen ovat uniossa ’yksi
ainoa persoona’:
IPSA 42: ”Uskonpuhdistaja käyttää unio-ajatusta
usein juuri polemikoidessaan skolastista vanhurskauttamiskäsitystä vastaan.
Persoonien yhdistymisen ajatus sisältää siis jotakin itse reformatorisen
käsityksen olemuksesta. Niinpä Luther lausuu: (alaviite 40: Luther/ WA 40,
1, 285, 24-286, 20): ”Uskosta sitä vastoin on opetettava oikein: uskosi
välityksellä yhdyt Kristukseen siten, että sinusta ja hänestä tulee ikään kuin
yksi persoona, jota ei voida jakaa, vaan joka alituisesti häneen liittyneenä
lausuu: olen niin kuin Kristus, ja että Kristus vuorostaan lausuu: minä olen
kuin tuo syntinen, koska hän riippuu minussa kiinni ja minä hänessä. Sillä me
olemme yhdistyneinä uskon välityksellä yhdeksi lihaksi ja luuksi, niin kuin
sanotaan efesolaiskirjeen 5. luvussa: ’Me olemme hänen ruumiinsa jäseniä, hänen
lihastansa ja hänen luistansa’, joten tämä usko liittää yhteen Kristuksen ja
minut paljon lujemmin, kuin aviomies on liittyneenä vaimoonsa. Usko ei siis ole
toimeton kvaliteetti…”
Mannermaa tulkitsee sitten, että meidät
vanhurskautetaan juuri tämän läsnä olevan Kristuksen tähden, jonka usko
lahjoittaa meihin.
IPSA 53-54: ”Meitä ei vanhurskauteta minkään
meistä itsestämme peräisin olevan tähden, vaan Kristuksen tähden, joka
uskossa on meissä.” (Lihav. SM).
Myös sana ‘pelastus’ kytketään tähän samaan läsnä
olevan Kristuksen yhteyteen:
IPSA 21: ”...Pelastus on osallisuutta
Kristuksen persoonaan.” (Lihav. SM).
IPSA 43: ”Uskovan ja Kristuksen persoonat
muodostuvat uskossa yhteydeksi, jota pelastuksen menettämisen uhalla ei
saa erottaa (lihav. SM).
Tämä viimeksi mainittu asia on kerrottu IPSA:n luvussa
D, ”Kristus ja uskova yhtenä persoonana (quadem una persona)” (ks. IPSA 40).
Tästä syystä tulkitsen, että myös tämä virke, joka puhuu Kristuksen ja uskovan
yhteydestä, jota ei ”pelastuksen menettämisen uhalla” saa erottaa, puhuu
samasta asiasta: Kristus ja uskova on pidettävä yhtenä persoonana juuri siksi,
että hänellä olisi pelastukseen ja vanhurskauttamiseen vaadittavat Kristuksen
”hyvät”, kuten rakkaus ja vanhurskaus, jotka usein esitetään samassa
luettelossa mm. pelastuksen ja elämän kanssa Lutherilla. Tämä tulkinta
nostetaan Sovinnonkaavaa vastaan (IPSA 13), joka opettaa että inhabitatio Dei
[Jumalan asuminen ihmisessä] on vain uskonvanhurskauden seuraus. ”Lutherin
teologiassa taas vanhurskauttamisen ja Jumalan uskovassa asumisen suhde on
epäilemättä määritelty toisin” (IPSA 13). Tässä tarkoitetaan Sovinnonkaavan
sitä lausumaa, missä Jumalan sydämessä asuminen ei ole se vanhurskaus, josta
Paavali puhuu, vaan Kristuksen ansio ristillä.
Sitten, teoksessaan Kaksi rakkautta, Mannermaa sanoo:
2RAK 80-81: ”Lähdettäessä siitä että Jumalana
oleminen merkitsee antamista eikä vastaanottamista, Kristuksena oleminen on
antavana olemista.” (Lihav. SM).
’Kristuksena olemisen’ näen synonyyminä sille, että
Kristus ja kristitty ’ovat yksi persoona’. Onhan juuri kristitty Kristuksena
edellisessä sitaatissamme. Yhtenä persoonana oleminen taas esitetään Mannermaan
tekstissä pelastukseen liittyvänä, kuten edellä osoitettiin. Eli: Usko on ennen
kaikkea väline, jolla Kristus saadaan sydämeen. Tämä Kristus joka uskossa on,
on sitten ontologisesti pelastus, vanhurskaus, suosio ja lahja. Voimme nyt
yhteenlaskuperiaatteella, syllogismin tapaisesti suorittaa edellä olevien
Mannermaan kannanmäärittelyjen avulla päätelmän:
’Ylälauseet’eli ’premissit’: Uskolle on ominaista,
että:
1) Kristus on minussa eli ’olen Kristus’.
2) Minut vanhurskautetaan Kristuksen tähden, joka
uskossa on minussa.
3) Kristuksena oleminen on antavana olemista.[vii]
Johtopäätös:
4) Siispä minut vanhurskautetaan antavana olemisenikin
tähden, rakkauteni tähden
Johtopäätös tarkoittaa siis, että Mannermaan voidaan
tulkita edellä olevien sitaattien perusteella opettavan näin. Mannermaa ei
kylläkään kovin suoraan tuo tätä aina esille. Mielestäni edellä kuvatussa
tulkinnassa on väärin se, että 1) Uskon luoma asia tuodaan vanhurskauttamisen
perustaan, asiaksi jonka tähden meidät vanhurskautetaan. Tämä synnyttää
väistämättä epävarmuuden kehän, jossa ihminen koettaa tirkistellä, onko itsessä
tuota sydämen Kristusta vai ei – hän ei voi olla siitä varma, koska se on uskon
synnyttämä asia. Usko taas on epävarma, koska sitä ei omalle kohdalle ole
luvattu sanassa (ei ole esim. sanottu: ”Sinä, se ja se, ehdottomasti uskot”).
2) Läsnä oleva Kristus toimii arvioitavassa mallissa, kuten nähdään, lopulta
myös ”salakuljetussäkkinä”, jolla rakkaus ympätään uskon osaksi. Tämä on
vastoin Lutherin kaikkia intentioita ja on suoraan ja mitä useimmissa kohdin
hänen tuomitsemansa kanta. Ajatus on täysin lainomainen ja johtaa auttamatta
lain ja evankeliumin sekoittamiseen.
Luulen, että on ihmisiä, jotka esim. ovat valmiita
hyväksymään union ja läsnä olevaa Kristusta koskevan Mannermaan opetuksen
puolen hänen Luther-tulkinnastaan korjauksena vallinneeseen teologiseen linjaan
kirkossamme. Mutta nämä samat ihmiset eivät välttämättä ole tajunneet tämän
opetuksen välttämätöntä johtopäätöstä, jonka mukaan uskoon sisällytetään
rakkaus juuri tämän union kautta. Sittemmin he ovat erkaantuneet Mannermaan
näistä ”eetillisistä johtopäätöksistä”, jotka johtivat lopulta siihen, että mm.
Suomen evankelis-luterilainen kirkko saattoi allekirjoittaa ekumeenisen
asiakirjan, Yhteisen Julistuksen vanhurskauttamisopista, roomalaiskatolisen
kirkon kanssa.
Edellä on mielestäni osoitettu, että Mannermaan
Luther-tulkinta sisältää ajatuksen uskoon sisällytettävästä rakkaudesta. Tämä
oli tosin ikään kuin ”kaivettava esiin” hänen tekstimateriaalistaan. Asia on
kyllä aukottomasti todistettavissa, mutta monille, jotka lukevat Mannermaata
vain pinnallisesti, se ei välttämättä valkene heti kirkkaaksi asti. Mannermaa
sanoo kuitenkin myös eksplisiittisesti (eli suorasanaisesti) että uskoon sisältyy
rakkaus: (Kaksi rakkautta, 2. painos, s. 107 (Luku VII ”Rakkaus
Jumalaan”):
”Edellä kuvattu puhdas Jumalan rakastaminen ei
Lutherin teologiassa irtaudu uskosta. Päinvastoin: itse puhtaan Jumalan
rakastamisen määritykseen kuuluu usko. Puhdas rakkaus Jumalaan on sellaista
joka pitäytyy ’Jumalan rakkauteen’, vaikka se on kätketty päinvastaisuuden
verhon taakse ja jonka siis vain usko voi nähdä, ts. usko eli ‘tieto joka ei
tiedä mitään’. Puhdas usko sisältää juuri puhtaan rakkauden Jumalaan.” (Allev. ja lihav. SM).
Mannermaa näyttää lopulta – leikiteltyään aikansa
monimutkaisilla, epätäsmällisillä ja moniselitteisillä ilmauksilla, jotka
mahdollistavat rakkauden uskon osana, mutteivät aina selvästi edellytä sitä –
päätyneen siihen, että rakkaus sisältyy uskoon.[viii]
Vanhurskauttamisopissa ei riitä, että puheemme voidaan ymmärtää oikein.
Meidän on koetettava valita sanamme ja ilmauksemme myös niin, ettei meitä
voida ymmärtää väärin. Ei siis riitä, että koetetaan puolustaa Mannermaata
sillä, että hänen ilmauksensa vaikkapa uskon ja rakkauden suhteista
mahdollistavat usein ja edellä myös oikean tulkinnan. Kysymys tässä on myös
lausumien useuksista ja määristä. Jokunen epäselvä ilmaus jää väistämättä
kaikkien teksteihin jotka kirjoittavat paljon. Yksi epäselvyys jollain sivulla
ei vielä välttämättä ole osoituksena opillisesta harhaumasta. Mutta jos joku
jatkuvasti valitsee puhetapansa ja käsitteensä moniselitteisesti, on tämä
useimmiten oire myös taustalla olevasta häiriöstä itse asiaa koskevassa
opinkäsityksessä. Tällainen teksti sallii väärän käsityksen syntymisen ja
säilymisen myös lukijassa. Vaikka yksikäsitteisesti vääriä ilmauksia
löytyisikin puheestamme vähän, on myös jo se harhauttavaa, että jatkuvasti
kieltäydymme tarkentamasta hämäriä ja kaksiselitteisiä ilmauksia
vanhurskauttamisopista puhuessamme. Tällöinhän rakkaus tulee mukaan siihen välineeseen
mikä vastaanottaa yleisen armon Jeesuksessa Kristuksessa. Uskon kädessä onkin
antavaa rakkautta, ”rahaa”, ja armon yksinomaisuus Jumalan puhtaasti antavana
Isän rakkautena on näin mennyttä.
Tässä Mannermaa sanoo siis suoraan ja rivien kohdalla
sen, minkä hänen edellä olleet ja monet muutkin moniselitteiset lausumansa
mahdollistavat. Rakastava persoona on tässä selvästi ihminen (”…rakkauden
Jumalaan”). On mielenkiintoinen yksityiskohta, että ko. luku puuttui
kirjan 1. painoksesta vuodelta 1983. Mannermaa kertoo 2. painoksen
esipuheessaan aihetta käsittelevän luvun (ja tämän kohdan sen mukana)
puuttuneen 1. painoksesta ”teknisistä syistä”. Tuntuiko Mannermaastakin aluksi,
että tämä olisi ajankohtaan nähden liian ”raflaava” väite?
Kaksi rakkautta -teoksen (1983) alkupuolella näyttää vielä siltä, että Mannermaa
opettaisi Jumalan yksipuolista antavuutta ja tuomitsee ihmisen antavuuden
jumalasuhteessa ”kunnian teologiana”. Asiassa on siis Mannermaalla eri vaiheita
ja näkemyksen kehittymistä. Edellä mainitun teoksen viimeisen luvun historia on
mielenkiintoinen ja varsin monivaiheinen. Vuoden 1983 ensimmäisessä painoksessa
sitä ei siis vielä lainkaan ollut. Vuosina 1984 ja 1992 se julkaistaan
erillisenä. Luku on kirjan ”Paralleeleja” (1992) yhtenä kirjoitelmana
otsikolla ”Rakkaus Jumalaan Lutherin teologiassa” (PRL 42–51). Lainaamme tähän
täsmälleen edellistä vastaavan jakson kuin edellä Kaksi rakkautta
-teoksesta, jolloin muutos näkyy selvästi (PRL 46):
”Edellä kuvattu puhdas Jumalan rakastaminen ei
Lutherin teologiassa irtaudu uskosta. Päinvastoin: itse puhtaan Jumalan
rakastamisen määritykseen kuuluu usko. Puhdas rakkaus Jumalaan on sellaista
joka pitäytyy ’Jumalan rakkauteen’, vaikka se on kätketty päinvastaisuuden
verhon taakse ja jonka siis vain usko voi nähdä, ts. usko eli ‘tieto joka ei
tiedä mitään’. Puhdas usko sisältää juuri puhtaan Jumalan rakkauden[ix]” (Lihav. SM).
Luku lienee ensimmäisen kerran julkaistu vuonna 1984
Pauli Annalan toimittamassa teoksessa Elevatis oculis. Studia mystica in
honorem Seppo A. Teinonen. Näin ollen sen historia on ainakin nelivaiheinen. Paralleeleja-teoksen
ja Kaksi rakkautta -teoksen toisen painoksen välillä tapahtuu lopulta
ratkaiseva muutos, jossa ihmisen rakkaus ensimmäistä kertaa sisällytetään
selkeillä ja yksikäsitteisillä ilmauksilla itse uskoon.
Monelle on ymmärrettävästi voinut olla vaikeaa pysyä
kaikissa käänteissä mukana. Asiassa tapahtuu selvä siirtymä vuosien 1992 ja
1995 välillä. ”Jumalan rakkaus” joka sisällytettiin uskoon muuntuu ilmaukseksi
”rakkaus Jumalaan”. Rakastavan persoonan vaihdos on näin ollen selvä. En voi
pitää tätä sattumana, sillä Kaksi rakkautta -teoksen toinen painos
ilmestyy vain vähän aikaa ennen evankelis-katolisen dialogin loppuvaiheen
käynnistymistä. Dialogin lopputuloksena on Yhteinen julistus
vanhurskauttamisesta, jossa rakkaus sisällytetään uskoon juuri Mannermaan
esittämässä muodossa (YJ, kohta 25):
”…Ihminen panee luottamuksensa Jumalan armolliseen
lupaukseen vanhurskauttavassa uskossa, johon sisältyy sekä toivo
Jumalaan että rakkaus häneen...”
Yhteinen Julistus siis sisällyttää uskoon rakkauden
Jumalaan juuri samoin, kuin Mannermaakin edellä teki, nimittäin Jumalaan kohdistuvana
rakkautena. Nyt ilmaukset ovat lisäksi mahdollisimman selviä sikäli, että
puhutaan yksikäsitteisesti nimenomaan vanhurskauttavasta uskosta[x].
Tämä lienee ollutkin katolisille kynnyskysymys. Mannermaa tiettävästi hyväksyy
Yhteisen julistuksen. Siis hän myös hyväksyy siinä esitetyn rakkauden
nimenomaan vanhurskauttavan uskon rakenneosana[xi]. ”Rakkaus
Jumalaan” on muuten ilmaus, joka sisältää sen, että rakastava persoona on
ihminen. Tällöin on oikein sanoa, että tässä näkemyksessä on kyse juuri ihmisen
rakkaudesta[xii].
Asia tapahtuu Yhteisessä julistuksessa vielä Mannermaan Luther- tulkintaan
sopivasti, Kristuksen läsnäolon kautta:
YJ VI: 4.3 Vanhurskauttaminen uskon kautta ja armosta,
kohta 26, ”luterilainen erityiskorostus”: ”l…Jumalan rakkaudesta, joka
lahjoitetaan ihmiselle vanhurskauttamisessa, kasvaa elämän
uudistus. Vanhurskauttaminen ja uudistus kuuluvat yhteen uskossa läsnä
olevan Kristuksen kautta” (lihav. SM).
YJ V: 4.2. ’Vanhurskauttaminen syntien anteeksiantamisena ja
vanhurskaaksi tekemisenä’; Kohta 22, ”yhteisesti lausuttu” kohta: ”Me
tunnustamme yhdessä, että…Kun ihminen on uskossa osallinen Kristuksesta, Jumala
ei lue hänelle hänen syntejään ja vaikuttaa Pyhän Hengen kautta
hänessä toimivaa rakkautta. Jumalan armollisen toiminnan kahta puolta ei
saa erottaa toisistaan. Ne kuuluvat siten yhteen, että ihminen on yhdistetty
uskossa Kristukseen, joka persoonassaan on meidän vanhurskautemme
(1. Kor 1:30); sekä syntien anteeksiantamus että Jumalan pyhittävä läsnäolo”
(lihav. SM).
Jo vuonna 1990, viisi vuotta Kaksi rakkautta
-teoksen toista painosta aiemmin, Mannermaa on koettanut sisällyttää rakkauden
Kristuksen sydämessä asumisen ja union kautta myös itse vanhurskauttamisoppiin.
Tämä
tapahtui Jörg Baurin artikkelin Einig in Sachen Rechtfertigung? vuoksi
Teologisessa Aikakauskirjassa julkaistussa kirja-arvostelussa. Tähän Baurin
kirjaan, jossa tämä kritisoi silloista ekumeenista dialogia, Mannermaa
kirjoitti vastineen ”Evankelis-katolinen dialogi umpikujassa?” Siinä hän toi
Baurin kirjan synnyttämään ekumeeniseen ongelmaan ratkaisuksi juuri
unio-käsityksensä ja sisällytti läsnä olevan Kristuksen ja union kautta
ihmiseen tulevan rakkauden ”vanhurskauttamisen konstitutiiviseksi tekijäksi”
(Emt. s. 429. PRL 160):
”Tämän vastakkaisuuden (SM: fides charitate formatan eli ”rakkaus uskon
muotona” ja Christus forma fidein, eli ”Kristus uskon muotona”) selkeä
tunnustaminen ei kuitenkaan saa peittää sitä tosiasiaa, että rakkaudella on
merkittävä osa myös luterilaisessa ”Christus forma fidei” -mallissa. Jos
Kristuksen ja uskovan unio on vanhurskauttamisen konstitutiivinen
tekijä, osallisuus Kristukseen merkitsee myös osallisuutta ‘jumalalliseen
luontoon’ joka on rakkaus. Lutherin teologia voidaan nähdä johdonmukaisena
rakkauden teologiana. Tämä rakkauden teologia on vielä käyttämätön ekumeeninen
pääoma” (lihav. SM).
Vuonna 1992 Mannermaa sanoo myös vanhurskauttavan uskon
suhteen, että se ja ihmiseen syntyvä rakkaus kuuluvat ”erottamatta yhteen” (PRL
48):
”…ja Hänen (SM:Jumalan
Henki) rakkautensa herättää meissä rakkauden. Vanhurskauttava usko ja
puhdas, yksin Jumalan hyvyyteen perustuva rakkaus kuuluvat näin
erottamatta yhteen.”
Juuri vanhurskauttavan uskon yhteyteen kuuluu
Mannermaan selitys uskon ja rakkauden suhteesta, jossa hän käyttää Lutherin
vertausta orjasta, vedestä ja ruukusta. Olen jo aiemmin osoittanut miten
Mannermaalla Kontrapunkteja -teoksessa vuodelta 1980 oli tässä
epätarkkuus. Mannermaa sisällytti rakkauden (Pyhän Hengen ja Jumalan olemuksen
kautta) uskoon Lutherin vertauksen avulla. Itse Lutherin vertauksessa
”täytettävä” asia ei kuitenkaan ollut uskoa symboloinut ruukku, vaan laki. Se täytettiin
kahdella tavalla: rakkaudella, jolloin rakkaus oli kuin vesi, joka täytti
ruukun itsellään. Uskoa kuvaava orja taas täytti myös ruukun, mutta toisin kuin
vesi, hän täytti ruukun, ei itsellään eikä itse ruukkuun mennen, vaan vedellä,
siis käyttämällään ruukun täyttöaineella[xiii].
Näin ollen olemme osoittaneet, että Mannermaan Luther
–tulkinnasta on vedettävissä se johtopäätös, että vanhurskauttava usko
sisällyttää itseensä rakkauden. Tämä on kuitenkin Lutherin ja Tunnustuskirjojen
jyrkästi torjuma käsitys. Mannermaan perusvirheenä näyttää olevan se, että hän
ajattelee Lutherin torjuvan vain väärän ja itseään etsivän rakkauden
vanhurskauttamisesta ja uskosta. Sen sijaan oikea rakkaus ja sen synnyttämät
teot, jotka Kristuksen läsnäolo vaikuttaa, olisivat vanhurskauttamisen
konstitutiivinen [perustava] tekijä tai puhtaaseen uskoon sisällytettävä asia.
Tämä Mannermaan näkemys näkyy selvästi seuraavasta sitaatista (KP 167):
”... rakkaus ei ole pelkästään ihmisen omaa
todellisuutta - jolloin se olisi ”lain teko”-, vaan ontologisesti
”absoluuttista”, ts. ”Jumalan olemuksen välitöntä vuodatusta ja heijastusta”,
jonka on inkarnoiduttava konkreettisissa rakkauden teoissa.” (lihav. SM).
Eli siis: vain ihmisen omana todellisuutena käsitetty
rakkauden teko on Mannermaan mukaan lain teko. Siispä on pääteltävissä, että
kristologinen rakkaus ja ulkonainen teko eivät Mannermaan mukaan ole lain teko.
Lutherin mukaan kuitenkin myös uskon jälkeen tulevat oikeat rakkauden teot ovat
lain tekoja, ja siis lain täyttämistä. (GAL 157):
”Jos siis ollaan tappamatta, aviota rikkomatta jne.,
tapahtui se sitten luonnon vaatimuksesta, inhimillisen kyvyn aikaansaannoksena,
vapaasta tahdosta tahi Jumalan lahjan tahi Jumalallisen voiman varassa, se ei
se sittenkään vanhurskauta.” ”...Vielä edelleen: lain tekoja saattaa
ilmaantua joko ennen vanhurskautusta tahi vanhurskautuksen jälkeen. Pietari,
Paavali ja kaikki kristityt tekevät lain tekoja vanhurskautuksen jälkeen,
mutta he eivät niistä tule vanhurskaiksi” (Lihav. SM).
Kohdasta näkyy selvästi, miten Pietari, Paavali ym.
eivät tulleet vanhurskaaksi tekemiensä oikeiden hyvien tekojen ansiosta (vaikka
ne tietysti johtuivat Kristuksen asumisesta heissä ja olivat näin myös
kristologisia) vaan sen sijaan uskon kautta ja armosta.
Mutta jos rakkaus ja teot ovat lain täyttämistä,
niiden mukaan tuominen uskoon, vanhurskauttamisen vastaanottamisen välineeseen,
tuo itse teot ja siten lain uskoon ja evankeliumiin mukaan. Tämä taas on lain
ja evankeliumin mitä selvintä sekoittamista, minkä Luther tunnetusti tuomitsee.
Vai eikö ole armon ja lain sekoittamista, että lain teot tuodaan uskoon mukaan,
joka on armon vastaanottamista? Tällöinhän lain teot ovat mukana armoa
vastaanottamassa, jolloin armo ei enää ole armo, kuten Paavali sanoo. ”Jos
valinta on armosta, ei se enää ole teoista”. Mutta jos teot pidetään
vanhurskauttamiskuviossa mukana, kuinka ”se ei enää ole teoista”? Onhan se
ainakin hiukan teoista tällöin, eikä olisi oikein sanoa: ”Se ei enää ole
teoista”! Otamme lopuksi vielä pari Lutherin sitaattia, jotka selventävät
tekojen, rakkauden ja uskon suhdetta (GAL 327):
”Yhtä kauaksi siis kuin ovat erotetut toisistaan laki
ja lupaus, yhtä kauaksi ovat erotetut usko ja teot, vaikka selittäisit
tekojen suorittamisen jumaluusopilliseenkin tapaan. Paavali on näet
tekemisissä aivan erikoisen asian kanssa: hän tähdentää ”teon” ja ”uskon”
erotusta, pitääkseen erillään rakkauden ja uskon ja selittääkseen uskon
vanhurskauttavan sillä lailla, että laki, täytettiinpä sitä
siveysopillisessa mielessä tahi jumaluusopillisesa mielessä tahi jätettinpä
se kokonaan täyttämättä, ei myötävaikuta ensinkään mitään vanhurskautuksen
aikaansaamiseksi” (lihav. SM).
Mannermaa kertoi edellä Lutherin kantana, miten teot,
jotka johtuvat Jumalan olemuksesta, jonka tulee inkarnoitua teoissa, eivät
olisi lain tekoja. Luther kuitenkin torjuu myös tällaiset inkarnoituneet eli
ruumiillistuneet teot vanhurskautuksesta (GAL 327):
”Usko siis vanhurskauttaa ja tekee eläväksi
keskeymättä: eikä se kuitenkaan jää erilliseksi, toisin sanoen, toimettomaksi –
ei silti, että se ei yksinäänkin pysyisi kohdallaan ja tehtävässään,
koska se yksin aina vanhurskauttaa, vaan se ruumiillistuu ja tulee
ihmiseksi, toisin sanoen, se ei ole joutilaana eikä joutilaaksi jää eikä jää
vaille rakkautta” (lihav. SM).
Pakko on ihailla Lutherin sitkeyttä erilaisten
harha-ajatusten torjumisessa uskon ja rakkauden suhteessa! On suorastaan
hämmästyttävää, miten hänen kirjoitelmansa edelleenkin toimivat selventävinä
lähes 500 vuotta niiden syntymisen jälkeen. Lutherilta löytyy siis torjuva
lausuma myös tässä ruumiillistuneen uskon kautta rakkauden tekojen uskoon
sijoittamisessa. Pysyyhän usko yksin vanhurskauttamisen tehtävässään,
huolimatta siitä, että se synnyttää inkarnoituneita eli ruumiillistuneita
tekoja. Nämäkin ovat niitä samoja lain tekoja, jotka on suljettava ulos
vanhurskauttamisesta, eivät vain väärät, pelastumismielessä tehdyt teot. Onhan
lisäksi selvää, että jos teot, oikeatkin, vanhurskauttavat, on vain hurskasta
kuvittelua ajatella, että ihminen kykenisi vastoin tätä tosiasiaa tekemään
näitä vanhurskauttavia tekoja, koettamatta pelastua niiden avulla. Edeltävistä
Luther-lainauksista näkyy myös, miten ei vain tekoihin luottaminen, vaan juuri
oikeat hyvät teot ja rakkaus itse on suljettava ulos vanhurskauttamisen
ehdoista. Ovathan oikea rakkaus ja teot itse torjunnan kohteena näissä
sitaateissa, ei niihin luottaminen.
Jumalan rakkauden alaspäin katsova luonne
vanhurskauttamisopin ytimenä?
Kaksi rakkautta
-teos perustuu suurelta osin ajatukseen Jumalan rakkaudesta, joka tekee sen
kohteen, ihmisen, rakkauden arvoiseksi. Tämä olisi sitten armonopin
keskussisältö. Luther taas sanoo Jumalan rakkauden kyllä olevan ihmistä
muuttavaa ja kohdistuvan ihmiseen kuvatulla tavalla häntä muuttavana. Mutta hän
sanoo myös teostensa esipuheessa vuonna 1545, että tämä ei ole kuitenkaan
riittävä vanhurskauttamisopin kuvaus:
”Myöhemmin (SM:
tornikokemuksen jälkeen) luin Augustinuksen teoksen ’Hengestä ja
kirjaimesta’ missä aivan odottamattani havaitsin, että hänkin selittää
samalla tavoin Jumalan vanhurskauden siksi, jolla tämä meidät pukee
vanhurskauttaessaan meidät. Ja vaikka tämä vielä on epätäydellisesti
sanottu eikä varsinkaan syyksi lukemisen kohdalta selitä kaikkea selvästi,
olen kuitenkin nähnyt hyväksi opettaa ’Jumalan vanhurskauden’ tarkoittavan
sitä, jolla meidät vanhurskautetaan” (Lihav. ja allev. SM).
Kaksi rakkautta
-teos perustuu siis yksipuoliselle Lutherin ajattelun tulkinnalle. Jumalan
alaspäin, pahaan ja rumaan katsovan rakkauden ihmistä muuttava luonne ei
Lutherin omienkaan sanojen mukaan ole kaikki hänen teologiassaan. Syyksi
lukemisen tematiikka on armonopin ydintä Lutherilla, Sovinnonkaavassa, ja koko
luterilaisuudessa. Tämä osoittaa vakavaa puutosta Mannermaan teologiassa, sekä
sen perustumista vain osaan Lutherin kirjoituksia. Kenet hyvänsä voidaan tällä
tekniikalla saada opettamaan tulkittavalle kirjoittajalle vieraita painotuksia.
Mannermaa sanoo tähän ihmisen rakkaudelliseksi
tekemisen tematiikkaan sopivasti Baur-artikkelissaan (PRL 154):
”Vanhurskauttamista ja pyhitystä ei voi erottaa
toisistaan: Kristuksessa ne ovat yhtä.”
Vanhurskauttamisen ja pyhityksen erotus näkyi
kuitenkin tosiasiallisesti selvänä edeltävissäkin Luther-sitaateissa, missä
vanhurskauttamista seuraavat oikea rakkaus ja oikeat teot tulkittiin lain
teoiksi, ja siis vanhurskauttamiseen kuulumattomiksi. Mutta ”vanhurskauttamista
seuraavat” rakkaus ja teothan ovat asiallisesti sama asia kuin pyhitys. Emmehän
kiistelle ilmauksista vaan tosiasioista? Ei kolminaisuusoppikaan ole Raamatun
oma ilmaus, mutta se on kuitenkin siellä tosiasiallisesti. Samoin pyhitys on
Lutherin teksteissä jatkuvasti tosiasiallisesti esillä, vaikka hän ei ehkä niin
usein käytäkään juuri sanaa ”pyhitys”.
Vastineessaan Timo Laatolle (M-maa / TA 96) Mannermaa
on väittänyt, että uskon perustuminen yksin armoon ei vaarannu hänen Luther
-tulkinnassaan[xiv].
Kuitenkin Mannermaalta löytyy myös maininta, jossa on nähtävissä poikkeama
tästä luterilaisesta ”yksin armo” -linjasta (PRL 153):
”Sovinnonkaavassa vanhurskauttaminen on
tunnetusti vain ”suosio” (favor) tai ”armo” eli syntien
anteeksiantamisen vastaanottaminen Kristuksen ansion tähden” (Lihav. SM).
Mannermaa oli edellä artikkelissa sanonut, että tässä
kuvattu Sovinnonkaavan oppi ”poikkeaa oleellisesti” Lutherin kannasta (PRL
153). Tulkitsen siis, että Mannermaa torjuu edellä Sovinnonkaavan kannan edellä
esittämässään muodossa. Tällöin hän tulee kuitenkin torjuneeksi siihen
sisältyvän ”yksin armo” -linjankin, joka näkyy myös torjutussa
tekstijaksossamme: ”…vanhurskauttaminen on vain …’armo’...
”. ”Vain” -sanahan voidaan nähdä sanan ”yksin” synonyyminä. Sanan ”armo”
Mannermaa taas edellä tulkitsee samaksi ilmauksen ”anteeksiannon
vastaanottaminen” kanssa. Siispä on toisaalta pääteltävissä, että
Mannermaan mukaan Luther ei opeta ”yksin armo” -oppia! Sen väistämätön
kääntöpuoli puolestaan olisi, että Luther opettaisi lain kautta saatavaa
vanhurskautusta, sillä Lutherin mukaan laki on yksinkertaisesti armon
vastakohta (GAL 155):
”Noille sanoille ’lain teko’ on annettava mitä
laajin merkitys; niillä on erikoinen paino. Tämän minä sanon suruttomien ja
laiskojen sofistien ja munkkien tähden: he ovat tyhmillä ja jumalattomilla
selityksillään, joita eivät itsekään ymmärrä, turmelleet tämänlaiset sanat
Paavalin kirjoituksissa, jopa kaikki Paavalin kirjoitukset. Käsitä siis
’lain teko’ yksinkertaisesti armon vastakohdaksi: kaikki se, mikä ei ole armoa,
on lakia, joko oikeudellista, seremoniallista tahi kymmenen käskyn lakia.”
Kuvattu tulkinta olisi kaikkien Lutherin pyrkimysten
vastainen.
Johtopäätöksiä
On havaittavissa, että Mannermaa väitetysti Lutherin
kantana sisällyttää uskoon rakkauden. Tässä hän joutuu käyttämään aivan
erityistä menettelyä: Hän todistelee aluksi, miten uskova ja Kristus uskon
kautta muodostavat erottamattoman union. Näin kristityn ja Kristuksen persoonat
ikään kuin sekoittuvat yhdeksi ja samaksi. Tämän jälkeen Mannermaa käyttää tätä
ja syllogistista päättelyä hyväkseen siten, että kun ihminen uniossa ”tulee
Kristukseksi”, ja kun tiedetään, että Kristus Jumalana on rakkaus, myös
ihmiseen sisällytetään tätä kautta rakkaus. Tämä kaikki tapahtuu, ei vain
pyhityksen vaan myös vanhurskauttamisen piirissä. Kristusta ja kristittyä ei
saa ”pelastuksen menettämisen uhalla” erottaa.
Tämä jälkimmäinen johtopäätös ei ole ollut kaikille
Mannermaan tukijoillekaan ilmeisesti aivan selvä. Mannermaan strategia on
kuitenkin mielestäni jo alusta asti[xv] ollut sama.
Hän on koko ajan koettanut jumalallistumis-ajatusta hyväksi käyttäen
sisällyttää uskoon rakkauden[xvi].
Tässä on alusta ollut mukana myös ekumeeninen juonne[xvii]. Tämä on
katolisuuden suunnasta tunnetusti suorastaan välttämätön askel ekumeniassa.
Katolilaisille rakkauden sijoittaminen uskoon, tekojen ja vanhurskauttamisopin
sekoittaminen on luovuttamaton oikean opin kriteeri[xviii], heidän
oman oppinsa ydinasioita.
Jo ortodoksineuvotteluihin 1977 ja 1980 kirjoitettujen
artikkelien otsikot puhuvat omaa kieltään: ”Pelastus
vanhurskauttamisena ja jumalallistamisena” ja ” Usko ja rakkaus pelastuksen
kannalta” (lihav SM). Tämä ”kaksiteräinen strategia”[xix]
on koko ajan sisältänyt tämän saman väiteparin:
1) Uniossa läsnä oleva Kristus – ja tätä kautta Jumala
–
yhdistyy erottamattomasti ihmiseen vanhurskauttamisen
olennaisena osana ja ehtona
2) Edellä mainitusta yhdistymisestä väistämättä seuraa
uskon ja rakkauden ja tätä kautta vanhurskauttamisen ja pyhityksen
sekoittuminen toisiinsa, jolloin ihmisen rakkaudesta tulee hänen
vanhurskauttamisensa syy
Ilmeisesti tämä jäi monelta huomaamatta siinä
ensi-innostuksessa, jota Mannermaan Luther-tulkinnan suhteen koettiin. Selkeä
kannanotto ihmiseen ja uskoon sijoitettavan rakkauden suhteen tapahtui
tietämäni mukaan vasta suhteellisen myöhään, vuonna 1995, Kaksi rakkautta
-teoksen toisessa painoksessa. Esim. Mannermaan perusteos In ipsa fide
Christus adest julkaistiin jo 1979. Aluksi, kuten edellä nähtiin, asia
sanottiin monin eri tavoin, eikä vanhurskauttavan uskon yhteydessä, vaan eri
usko-käsitteiden ja erilaisten, vaihtelevien ilmausten kautta, mikä esti
ajatusten selkeätä seuraamista. Vasta lopulta, kuten näimme edellä, tultiin
selvemmille vesille, juuri ajoissa ennen Yhteisen julistuksen käsittelyä.
Ekumeeninen tilaustyö valmistui näin viime hetkessä?
Ei ole ihme, jos kaikki eivät ole pysyneet joka
käänteessä mukana. On kuitenkin siis niin, että Mannermaan uskoon sijoitettavan
rakkauden ajatus on alusta asti ollut keskeinen osa hänen teologiaansa.
Jonkinlaista varovaisuutta asian selkeään esittämiseen hänellä on syystä tai toisesta
selvästi ollut havaittavissa. Tämä on voinut johtaa siihen, että monet, jotka
olisivat vastustaneet näin selvää ”eetillisyyden tunkeutumista”
vanhurskauttamisoppiin, kuitenkin lähtivät tukemaan Mannermaan aloittamaa
linjaa Suomessa. Kun sitten viimeistään Yhteisessä julistuksessa alkoivat
useammille näkyä mainitun linjan kaikki seuraukset, monet ”nostivat kytkintä”
ja ryhtyivät kritisoimaan Mannermaan näitä painotuksia. Tällöin se vain oli jo
hiukan liian myöhäistä. Yhteinen julistus hyväksyttiin suurella
ääntenenemmistöllä kirkolliskokouksessamme.
Se, että rakkauden uskoon sijoittamisen todistelussa
joudutaan käyttämään monimutkaista todistelutietä, viittaa osaltaan seuraavaan
ilmeiseen tosiasiaan: Luther ei suorasanaisesti sisällytä rakkautta uskoon.
Todellisuudessa asia on juuri päinvastoin: Luther mitä useimmin ja mitä
ankarimmin muiden luterilaisuuden edustajien tavoin torjuu rakkauden uskosta.
Hän pitää tällaista näkemystä lainomaisena, ja mitä selvimmin sanakääntein hän
kiroaa näkemyksen jumalattomana harhana[xx].
Mannermaan koulukunta on jättänyt lähtemättömät
jälkensä suomalaiseen teologiaan. Toivoisin hänen oppilaikseen tunnustautuvien
muistavan, miten Lutherin mukaan pienikin alussa tehty virhe lopulta kasvaa
äärettömän suureksi[xxi].
Tutkijalle ei sovi kritiikitön asenne yhteenkään teologiin, ei edes omaksi
koetun suuntansa edustajaan. Edellä olen kertonut monia asioita, joiden
mielestäni tulisi kiinnostaa kaikkia tällaisen kritiikin oikeutuksen
tunnustavia tutkijoita.
Viitteet
Lyhenteet:
IPSA Mannermaa, Tuomo. In
ipsa fide Christus adest.
KP Mannermaa, Tuomo. Kontrapunkteja.
M-maa /TA 90 Mannermaa, Tuomo, prof. Evankelis-katolinen
dialogi umpikujassa.
M-maa / TA 96 Mannermaa, Tuomo, prof. Jumalan armo ja lahja
- vanhurskauttamisopin perusta.
SID Luther,
Martti. Sidottu
ratkaisuvalta
GAL Luther, Martti. Pyhän Paavalin Galatalaiskirjeen
selitys.
2RAK Mannermaa, Tuomo. Kaksi rakkautta.
PRL Mannermaa, Tuomo. Paralleeleja.
YJ Yhteinen julistus vanhurskauttamisesta.
Lähteet:
Luther, Martti. Pyhän
Paavalin Galatalaiskirjeen selitys. Suom. A.E. Koskenniemi. 2p. Helsinki. SLEY.
Kirjapaino Oy Lause 1957.
Luther, Martti. Sidottu ratkaisuvalta
(De servo arbitrio). SLEY. Helsinki. Oy Uusimaa. Porvoo 1982.
Mannermaa, Tuomo.
Evankelis-katolinen dialogi umpikujassa. PRL 149 – 160.
Mannermaa, Tuomo. In ipsa fide Christus adest. Luterilaisen ja ortodoksisen kristinuskokäsityksen
leikkauspiste. 2p. Missiologian ja ekumeniikan seura r.y.
Finnische Gesellschaft fur Missiologie und Ökumenik. Helsinki 1981.
Mannermaa, Tuomo. Jumalan
armo ja lahja - vanhurskauttamisopin perusta. Laato taistelee itse keksimänsä
vastustajan kanssa. Teologinen aikakauskirja 2/1996, 173-175.
Mannermaa, Tuomo. Pelastus
vanhurskauttamisena ja jumalallistamisena. Esitelmä Venäjän ortodoksisen kirkon
ja Suomen evankelis-luterilaisen kirkon neuvotteluissa Kiovassa 1977. KP
127-152.
Mannermaa, Tuomo. Kaksi
rakkautta. Johdatus Lutherin uskonmaailmaan. WSOY. Porvoo-Helsinki-Juva. WSOY:n
graafiset laitokset. 1p. Juva 1983.
Mannermaa, Tuomo. Kaksi
rakkautta. Johdatus Lutherin uskonmaailmaan. 2p. 1995.
Mannermaa, Tuomo.
Kontrapunkteja. Teologisia tutkimuksia ajankohtaisista teemoista. Suomen
teologisen kirjallisuusseuran julkaisuja 122. Helsinki 1980. Vammalan
kirjapaino Oy. KP 127-152 Pelastus vanhurskauttamisena ja jumalallistamisena.
Mannermaa, Tuomo. Usko ja
rakkaus pelastuksen kannalta. Esitelmä Venäjän ortodoksisen kirkon ja Suomen
evankelis-luterilaisen kirkon neuvotteluissa Turussa 1980. KP 153-167.
Mannermaa, Tuomo.
Paralleeleja. Lutherin teologia ja sen soveltaminen. Suomalaisen teologisen
kirjallisuusseuran julkaisuja 182. Helsinki 1992.
Mannermaa, Tuomo. Rakkaus
Jumalaan Lutherin teologiassa. PRL 42–51.
Meinilä, Sakari. Tuomo
Mannermaan Luther-tutkimuksen juurista. Concordia 6/2001.
Yhteinen julistus
vanhurskauttamisesta. Luterilaisen maailmanliiton ja Roomalaiskatolisen kirkon
Kristittyjen ykseyden edistämisen neuvoston lopullinen asiakirjaehdotus.
Kirkkohallitus, Ulkoasiainosasto. Helsinki 1997.
[i]..Ks. esim. Anssi Simojoki
kirjassa Turhentuuko uskonpuhdistus? ”Luther tulkitsijoidensa uhrina”
(51-52): ”Jälkeenpäin Mannermaan kirja (SM: IPSA) oli kuitenkin kuin
fysiikan kouluesimerkkien labiili pallo, joka voi asemastaan lähteä vierimään
hyvinkin vastakkaisiin suuntiin. – – Kirjasta in Ipsa fide Christus
adest on kehitys jatkunutkin yllättävän
eri suuntiin. Kysymys uskon keskeisyydestä vanhurskauttamisessa ja kristillisessä
elämässä, josta erityisesti herätysliikkeet iloitsivat, vaimeni yllättävän pian
ja korvaantui yhtäältä mystisillä mieltymyksillä ja toisaalta
eettispainotteisella rakkauden korostuksella.” (Lihav SM).
[ii]..Tämä sitaatti oli jutussani ”Mannermaan
Luther-tutkimuksen juurista” Concordiassa 6/2001osittain epätarkasti
siteerattu. Ilmaus fides concreta oli siirtynyt ilmauksen fides
absoluta perään (”…eli fides concreta), kun sen pitää olla ilmauksen
”…eli fides incarnata” edellä.
[iii]..Tekstikatkelma on osa
Mannermaan kirjoitelmaa ”Usko ja rakkaus pelastuksen kannalta”, KP 153-167.
[iv]..Käsittelen asiaa vain yhden
sanaparin, ”opin ja elämän” suhteen, vaikka sana ”pääsisältö” olikin itse
Mannermaan tekstikatkelmassa sanaan usko liitetty (”Usko ja rakkaus
– – yhdessä muodostavat koko kristillisen uskon pääsisällön). Tämä
selvyyden vuoksi, koska muuten on vaikeaa seurata analysoitavaa tekstiä näin
”alkutekijöihinsä” purkavaa esitystäni. Oikeutan sen siis näiden asioiden
lähekkäisyydellä ja yhdistävän sanan ”kristillinen” käytöllä sekä sillä, että
ilmaukset ”kristillinen usko” ja ”kristinoppi” / ”kristillinen oppi” yleisessä
kielenkäytössä usein tarkoittavat samaa. Ainakin itselläni nämä seikat
aiheuttavat sen, että nämä ilmaukset näyttävät olevan kuvatulla tavalla
Mannermaan tekstiä ajatellen vaihdettavissa, tai ainakin, että on olemassa
vaara että ne useiden lukijoiden mielissä helposti sekoittuvat.
[v]..Tosin ne eivät tarkkaan ottaen
merkitse kieliopillisesti aivan samaa asiaa. Ne ovat kuitenkin nähtävissä niin
kiinteästi toisiinsa liittyvinä, että ne toimivat samassa ”opillisessa
lokerossa” vanhurskauttamisopista puhuttaessa, ja niiden sekoittamisella ei ole
ratkaisevaa merkitystä armonopin oikealle ymmärtämiselle
[vi]..GAL 577: ”Tässä
raamatunkohdassa Paavali siis, kuten jo sanoin, antaa kuvauksen kristillisestä
elämästä kokonaisuutena: se on sisäisesti uskoa Jumalaan ja ulospäin suuntautuvana
rakkautta eli lähimmäiseen kohdistuvia tekoja (577) – – Kukaan
tervejärkinen siis ei voi käsittää, kuinka tämä raamatunkohta voisi tarkoittaa
Jumalan edessä tapahtuvaa vanhurskautusta; sehän puhuu kristityn koko elämästä.
Kerrassaan virheellistä päätelmöimistä tahi tekemällä tehtyä yhdistelemistä ja
jaoittelemista: kokonaisuudesta kysymyksen ollen se tulkitaan osittaiseksi!
Eihän käsitteiden selvittelyoppi saa esitystaidon tapaan sietää puhekuvioita
eikä liioitteluja…, se kun sisimmän luonteensa mukaisesti on, mikäli
mahdollista, opettamisen, käsitteiden selvittelemisen, jaoittelemisen ja
yhdistelemisen mestari. Millaiselta kuuluisi seuraava ajatusvoimistelu: ihminen
on sekä sielu että ruumis; hän ei voi olla vailla sielua eikä ruumista, siis
ruumiilla on ymmärrys, ymmärrystä ei ole yksin sielulla? Samanlaista
ajatusvoimistelua on seuraava: kristillinen elämä on uskoa ja rakkautta eli
rakkauden kautta vaikuttavaa uskoa; siis rakkaus vanhurskauttaa, ei usko
yksin.” Kristillinen elämä on siis laajempi käsite kuin vanhurskauttaminen.
Rakkaus kuuluu kyllä Lutherilla kristilliseen elämään muttei silti vanhurskauttamisen
opinkohtaan.
[vii]..Tässä tarkoitetaan
nimenomaan rakkauden antavuutta näennäisesti uskon vastaanottavuuden
vastakohtana; kuitenkin tämä antavuus edellä kuvatun ”lenkin” kautta tulee myös
uskon antavuudeksi.
[viii]..Jo se, että
vanhurskauttamisopista puhutaan epäselvästi on tuomittavaa Lutherin mielestä
(SID 97): ”Jos erehdyn (SM. Erasmuksen vapaan tahdon määritelmästä) ,
on syy tekijän, joka muovaili määritelmän, ei minun, joka koetan päästä
selvyyteen. Sattuva on oikeusoppineiden piirissä käytetty sana: Jos joku puhuu
hämärästi, vaikka voisi selvemminkin ajatuksensa lausua, ovat hänen sanansa
tulkittava häntä itseään vastaan.”
[ix]..Tätä lausumaa on hyvä verrata
alussa olleeseen sitaattiimme: siinähän usko ja rakkaus sisältyivät
”konkreettiseen uskoon”, jonka Mannermaa vielä tuolloin, Kontrapunkteja-teoksen
aikoihin, näytti erottavan eri asiaksi absoluuttisesta uskosta, joka oli
vanhurskauttava. Sanan ”absoluuttinen” yksi synonyymi nykysuomen sanakirjan
(Porvoo 1967) mukaan on juuri ”puhdas”. Mannermaa käyttää tavattoman määrän
erilaisia usko-sanaan liitettyjä lisämääreitä puhuessaan sen ja rakkauden
suhteista. Tämä vaikeuttaa tuntuvasti hänen asian käsittelynsä seuraamista.
Lopulta hän näyttää itsekin ajautuneen opin muuntumiseen. Tai vasta pitkien kaartelujen
jälkeen hän uskaltaa suoraan lausua rakkauden uskoon sisällyttämisen.
Yhteisessä julistuksessahan rakkaus sisällytetään nimenomaan vanhurskauttavaan
uskoon. Sanomme: ”hedelmistään puu tunnetaan”! Lopusta käsin kaikki selkiytyy.
Tähän kaikki sitten lopulta johti; juuri pelastavaan uskoon on sisällytetty
rakkaus. Mutta rakkaushan on ”lain täyttymys”! Näin laki ja evankeliumi
sekoittuvat. Väitän, että ratkaisu on ollut koko ajan sisäänrakennettuna
Mannermaan käsittelyissä. Hän on vain kierrellyt ja kaarrellut, ollut
moniselitteinen ja epäselvä, niin, että asiaa on vaikea havaita ylimalkaisella
lukemisella jopa asian pinnallisella tutkimisellakin. Katson kuitenkin, että
asia on huolellisella tutkimisella luettavissa hänen teksteistään jo varsin
aikaisin.
[x]..Mannermaan kehityksessä on
siis ainakin julkisella tasolla havaittavissa jonkinlaista hidastelua kohti
selvin sanoin tapahtuvaa rakkauden nimenomaan vanhurskauttavaan uskoon
sisällyttämistä. Ehkäpä monen muunkin – vaikkapa asiasta äänestäneen
kirkolliskokousedustajan – kohdalla tämä viimeinen kuvattu askel YJ:n lausumana
on tuntunut ”vähäpätöiseltä lisältä”, ”johdonmukaiselta jatkolta” ja ”jo
aiemmin päätetyltä”. Mannermaan epäselvät lausumathan jo aiemmin vähintään
mahdollistivat ja jopa viittasivat ratkaisuun. Ihminen ei välttämättä lainkaan
ole lopulta selvillä, milloin nimenomaan hän vaihtoi mielipidettään
vanhurskauttamisopista tällaisen vähittäisen luisumisen prosessissa. Se mikä
aluksi on ”tunnustelevaa etenemistä” kohti ”yhteisen pohjan löytymistä
vastapuolen kanssa” ja pyrkimystä löytää tulkinta, joka mahdollistaa vielä
aiemmankin kannan, muuntuukin jälkeenpäin tulkiten alustaviksi askeliksi
luopumiseen alkuperäisestä kannanmäärittelystä?
[xi]..Voimme tunnustaa jotain oppia
periaatteessa kahdella toisistaan poikkeavalla tavalla. Voimme ensiksikin itse
tunnustaa suullamme tai kirjoituksellamme sitä. Toinen tapa on se, että tunnustamme
julkisesti jonkun muun esittämän opin oikeaksi. Sanotaan: ”Yhdyn
edelliseen puhujaan” tai: ”Tämä teos puhuu totta”, ja vaikkapa nostetaan jotain
asiakirjaa kaikkien nähtäville. Tällöin otamme vastuun koko opuksen sisällöstä.
Jopa on niin, että ”vaikeneminen on myöntymisen merkki”. Mikäli jotain oppia,
joka on selvästi väärin, opetetaan vaikutusalueellamme, emmekä siihen millään
tavoin ota etäisyyttä, osallistumme passiivisuudellamme harhan etenemiseen.
[xii]..Sellaistakin
on käytetty Lutherin rakkauden uskosta torjuvien lausumien selittämiseen, että
Luther tarkoittaisi vain ”ihmisen rakkautta”, ts. rakkautta, minkä ihminen
ilman uskossa läsnä olevaa Kristusta kykenisi itsestään pusertamaan, tai
toisaalta: Jumalan lahjanakin käsitetyn vuodatetun rakkauden (tai ”armon” kuten
Lutherin ajan skolastikot sanoivat) , joka käsitetään habituaalisena,
substanssissa ”ihminen” olevana aksidenssina. Luther
siis torjuisi vain väärän, inhimillisen ja itseään etsivän rakkauden tai
tällaisen habituaalis-aksidentaalisen rakkauden vanhurskauttavasta uskosta
sanoessaan: ”Kristus ei ole minun rakkauteni” (mm. GAL 173). Mannermaa
voikin toisaalta käyttää ilmausta, missä uskoon on sisällytetty myös rakkaus
Jumalaan, joka on ihmisen rakkaus. Näin ollen en pidä aivan oikeana sitä, että
tällaisella käsityksellä puolustauduttaessa väitetään, ettei lainkaan ja
missään mielessä puhuta ihmisen rakkaudesta vanhurskauttamisen piirissä – mihin
sen uskoon sijoittaminen väistämättä johtaa. Kaikki viittaa kuitenkin siihen,
että Luther torjuu myös oikean, kristologisen eli Kristuksen meissä asumisesta
johtuvan ja puhtaan rakkauden, yhtä hyvin kuin ”jumaluusopillisestikin
käsitetyt” hyvät teot vanhurskauttamisesta ja uskosta. Ks. tämän artikkelin
jatko.
[xiii]..Ks. asian käsittelyä
artikkelissani ”Mannermaan Luther- tutkimuksen juurista” Concordiassa 6/
2001.
[xiv]..Artikkelissa ”Jumalan armo ja
lahja – vanhurskauttamisopin perusta. Laato taistelee itse keksimänsä
vastustajan kanssa” (TA 2/1996, 173-175), s. 175 Lutherin lihan ja hengen
taisteluun kristityssä liittyvää lahjan ja suosion määritystä on Mannermaan
mukaan erittäin vaikeaa käsitteellisesti sijoittaa Sovinnonkaavan lahjan ja
suosion määritykseen. Tämä vaikeus “– – ei kuitenkaan merkitse,
että Lutherin ajattelussa pelastuksen perustuminen ihmisen ulkopuoliseen
todellisuuteen ja yksin armosta periaate olisi uhattuna. Päinvastoin: kun
myös lahja on Kristuksen omaa todellisuutta, pelastus on kokonaan meidän
ulkopuolellamme, Kristuksessa, vaikka se onkin meissä - meissä muttei meistä
eikä meidän omaisuuttamme. Ihminen pelastuu yksin Kristuksen tähden, joka on
sekä armo että lahja” (Lihav SM). Tällä viitattaneen siihen, että kun usko
nähdään uniona, se ”on Kristus”, ja siten ihmisen ulkopuolella, vaikka Kristus
asuu ja on uskon kautta sydämessä. Onhan jossakin esineessäkin oleva tyhjä tila
ikään kuin tuon esineen ulkopuolta, vaikka se onkin esineen rajapinnan
sisäpuolella. Taloissakin on usein sisäpihat. Kristuksen voidaan sitten
ajatella sijaitsevan tässä tyhjässä, ‘ihmisettömässä’ tilassa, vaikkakin
ihmisessä. Isäntäkin on talossa mutta isäntä ei ole talo. Ihminenhän on
”Pyhän Hengen temppeli”. Tällöin itse uskokin, ei vain Kristuksen ansio, on
ihmisestä erillinen lahja. Tämä näkemys ei kuitenkaan ratkaise kaikkia asiaan
liittyviä ongelmia, vaan luo uusiakin, koska Mannermaan tulkinnassa mm.
samastetaan toisaalta ristin Kristus ja hänen ansionsa ja toisaalta sydämen
Kristus, ja ihmisen usko. Edellinen on
kuitenkin Sanan todistama ja kaikille ihmisille luettu asia, jolloin se voi
toimia uskon kohteena ilman epävarmuuden vaaraa. Jälkimmäinen taas on totta vai
jos usko on olemassa. Tällaiseen Kristukseen luottaminen merkitsisi luottamista
johonkin ohi sanan todistuksen, mikä on lainomainen ja epävarmuutta luova
näkemys. Onhan usko oletettava, jos luotetaan johonkin joka on olemassa vain
jos usko on olemassa. Usko taas ”ei ole joka miehen”. Nähdäkseni
Mannermaan viittaama ongelma ratkeaa parhaiten Raamatun ilmauksen ”uskon
kautta” avulla. Meidät vanhurskautetaan uskon kautta, ei sen perusteella. Usko
ei ole mitään arvokasta tai ansiollista itsessään, vaan vain kohteensa kautta.
”Jonkin kauttahan” tarkoittaa: Tämän saman asian välineellä. (Tämä näkyy mm.
lauseessa: ”Hän päätti päivänsä oman käden kautta”.) Uskon näkeminen
välineellisenä syynä, Kristuksen taas ansaitsevana syynä vanhurskauttamiselle
onkin luterilaisuuden perinteinen tapa ratkaista uskon käsittämisen
vanhurskauttamisen syynä tuottaman epävarmuuden ongelma. Katse pysytetään
Kristuksen ristin ansiossa juuri siten, että usko välineenä välittää tämän
ansion uskovalle itselleen. Usko ei siis katso ja odota varmuutta itsestään,
eikä se kohdistu itseensä, van ulkopuolelleen, ja koko ihmisen ulkopuolelle,
Sanan kuvaamaan Kristuksen ansioon, ja tämän ansion kautta lepytettyyn
Jumalaan.
[xv]..Siis Kontrapunkteja-teoksesta
ja Kiovaan sekä Turkuun valmistelemansa kahden artikkelin ajoista lähtien.
[xvi]..Tämä osaltaan viittaa siihen,
että Lutherilla ei ole suoranaisesti löydettävissä kyseistä painotusta. On
ilmeisesti vähintään monimutkaista ja vaikeaa todistaa Lutherin opettavan
rakkautta uskon osana. Siihen tarvitaan täten tällaista ”ylimääräistä lenkkiä”,
Lutherin lausumia Kristuksen läsnäolosta ja väitettyä käsitystä uniosta. Siitä
sitten ”loogisesti” johdetaan rakkauden uskoon sisältyminen. Syynä lienee se,
että Lutherilta kyseiset lausumat puuttuvat eksplisiittisinä.
[xvii]..Jo Kiovassa 1977 ja Turussa
1980 käytiin juuri ekumeenisia neuvotteluja.
[xviii]..Trenton kaanonit torjuvat mm.
näkemyksen, että hyvät teot olisivat vain vanhurskauttamisen hedelmiä tai
merkkejä. Sen sijaan niiden täytyy ajatella olevan sen lisääntymisen syitä
(Kaanon 24). Myös kaanon 11 sanoo: ”Jos joku sanoo ihmisen tulevan
vanhurskautetuksi joko niin, että hänen hyväkseen pelkästään luetaan Kristuksen
vanhurskaus, tai että hänelle pelkästään annetaan synnit anteeksi ilman
sitä armoa ja rakkautta, jonka Pyhä Henki heidän sydämiinsä vuodattaa ja
joka niissä pysyy, tai sitten, että ihmiset vanhurskauttava armo on pelkkä
Jumalan suosiollisuus: hän olkoon erotettu” (Lihav SM).
[xix]..Jokin ajatus voi toimia
kaksiteräisenä ja johtaa harhaan, vaikka emme ajattelisikaan jonkun henkilön
tahallaan koettavan harhauttaa. En tässä ota kantaa siihen, onko tällainen
”strategia” tietoista vai ei.
[xx]..Vrt tässä
Concordia-artikkeliani. Lisäksi: GAL 172: ”Me tulemme vanhurskaiksi
yksinomaan uskosta, emme rakkauden ilmentämästä uskosta... Tämä usko
vanhurskauttaa ilman ja ennen rakkautta.” GAL 173: ”Meidät julistetaan
vanhurskaaksi yksinomaan uskosta Kristukseen, ei lain teoista eikä
rakkaudesta.” GAL 175: ”Siksi tässä tarvitaan aivan toisenlaista
välittäjää kuin Mooses ja laki, jopa kuin se armo, joksi sanovat Jumalaa
kohtaan osoitettua rakkautta.” GAL 344 ”– – siis rakkaus, jonka sofistit
sanovat ilmentävän uskoa, ei suinkaan lunasta meitä kirouksesta, se päinvastoin
yhä enemmän ahdistaa ja takerruttaa meitä siihen.”
[xxi]..GAL 585: ”Viisaustieteen alalla vähäinen alussa tehty virhe paisuu lopussa äärettömän suureksi. Samoin jumaluusopin alalla: vähäinen erhe kaataa kumoon koko opin.”