VANHURSKAUTTAMINEN ON JUMALAN
TUOMIOPÄÄTÖS
Teemu Haataja, diakoni, Pushkin
Yksi luterilaisen kirkon keskeisimmistä opinkohdista
on vanhurskauttaminen. Siinä Jumalan anteeksiantava rakkaus kohtaa syntisen
ihmisen, julistaa tuomiopäätöksen ja antaa hänelle iankaikkisen elämän.
Vanhurskauttaminen on yksi kirkkomme keskeisimmistä
opinkohdista, jopa niin keskeinen, että sitä kutsutaan Tunnustuskirjoissamme
opiksi, jonka varassa kirkko seisoo tai kaatuu (articulus stantis et cadentis
ecclesiae). Siinä on kysymys siitä, miten Jumalan anteeksiantava rakkaus kohtaa
ihmisen ja antaa syntiselle iankaikkisen elämän.
Heprean kielessä ’vanhurskauttamista’ vastaa termi tsadaq.
Sitä käytetään mm. 5. Mooseksen kirjassa: ”Jos syntyy riita miesten
välillä ja he astuvat oikeuden eteen ja heidät tuomitaan, syytön
syyttömäksi ja syyllinen syylliseksi...” (5. Moos. 25:1). Termin sanatarkka
merkitys on ’julistaa vanhurskaaksi’.
Kuten yllä olevasta raamatunkohdasta käy ilmi,
vanhurskauttaminen on tuomiopäätös, julistus vanhurskautetun laillisesta
asemasta. Vanhurskauttaminen on tuomiopäätös myös teologiassa. Silloin sen
vain julistaa Jumala.
Uuden Testamentin kreikassa heprean termiä tsadaq vastaa
verbi dikaioo. Pyhä Paavali käyttää sitä mm. Roomalaiskirjeessä: ”Mutta
töitä tekevälle ei lueta palkkaa armosta, vaan ansiosta, mutta joka ei töitä
tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen
uskonsa vanhurskaudeksi” (Room. 4:4-5). Kuten hepreassa, myös kreikassa
vanhurskauttamisen luonne on yksiselitteisen selkeä: se on Jumalan tuomiopäätös;
Jumala vanhurskauttaa jumalattoman, ansiottoman syntisen tuomiopäätöksellään.
Paavali kirjoittaa: ”Sillä kaikki ovat syntiä
tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden
hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, jonka
Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa
vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa,
sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko
Jeesukseen” (Room. 3:23-26). Tämän Raamatun todistuksen perusteella voimme
tiivistää vanhurskauttamisen kolmeen pääkohtaan. Vanhurskauttaminen tapahtuu:
1. Kristuksen tähden (propter Christum)
2. uskon kautta (per fidem)
3. yksin armosta (sola gratia).
Lähdemme tarkastelemaan vanhurskauttamisopin
rakennetta näistä pääperiaatteista käsin.
1. Kristuksen tähden
Synnin vakavin seuraus on ikuinen kuolema eli
kadotustuomio. Jumala on olemukseltaan vanhurskas eikä voi hyväksyä syntiä.
Siksi Hän ei voi suhtautua siihen välinpitämättömästi. Paavali kirjoittaa: ”...kuolema
on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet”
(Room. 6:23). Synnin palkka on kuolema. Synti periytyy jokaiselle ihmiselle
perisyntinä. Siksi kaikki ovat omassa varassaan, ilman Jumalan armahdusta
iankaikkisen kadotustuomion alaisia. Emme voi sovittaa syntejämme emmekä
ansaita iankaikkista elämää teoillamme.
Jumalan rakkaus on kuitenkin absoluuttista. Siksi Hän,
vanhurskas ja pyhä Kaikkivaltias, on itse ottanut kantaakseen koko ihmiskunnan
kaikki synnit. Tämän Hän teki lähettämällä Pyhän Kolmiyhteyden toisen
persoonan, Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan, sijaiskärsijäksi, jota
rangaistiin kaikkien ihmisten kaikista synneistä. Tämä Kristuksen uhri toi
täydellisen sovituksen jokaiselle. ”Ja hän on meidän syntiemme sovitus;
eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien” (1. Joh. 2:2). ”Sillä
Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille
heidän rikkomuksiaan” (2. Kor. 5:19). Kristuksen sovitustyön tähden
Jumala on antanut anteeksi koko maailman kaikki synnit. Tämä on ns.
objektiivinen, yleinen vanhurskauttaminen. Koska Kristus sovitti jokaisen
ihmisen kaikki synnit, Jumala on antanut jokaiselle anteeksi ja jättänyt lukematta
meille meidän rikkomuksemme.
Tämä Jumalan tuomiopäätös ei riipu millään tavoin
ihmisistä, se on valmis tosiasia. Kristuksen tähden koko maailma on päästetty
synnistä. Kirkkomme Tunnustuskirjoissa sama on ilmaistu yhdellä lauseella:
”Vanhurskautus tapahtuu Kristuksen vanhurskauden perusteella” (FC SD III,17).
2. Uskon kautta
Jumalan anteeksiantava rakkaus kohtaa ihmisen
kristillisessä uskossa Jeesukseen Kristukseen. Usko ei ole ihmisen omiin
ajatuksiin perustuva ideologia vaan Pyhän Hengen lahja. Pyhä Henki synnyttää
ja ylläpitää uskon Sanan ja sakramenttien kautta.
Objektiivinen, ulkopuolellamme oleva armotuomio eli
vanhurskauttaminen tarjotaan meille lahjaksi armonvälineissä. Kasteessa, Sanassa
ja ehtoollisessa Jumala on läsnä ja antaa armonsa. Ihminen on Jumalan
rakkauden passiivinen objekti, joka ottaa vastaan Jumalan armon uskolla. Tämä
niin sanottu subjektiivinen, omakohtainen vanhurskauttaminen on siis Kristuksen
kaikkia koskevan armotuomion (objektiivisen vanhurskauttamisen) lukeminen
meidän hyväksemme.
Luterilaisen kirkon tunnustuskirjojen kokoelmaan
kuuluvan Yksimielisyyden ohjeen tiivistelmässä sanotaan: ”Me uskomme, opetamme
ja tunnustamme, että Raamatun kielenkäytön mukaan sana ’vanhurskauttaminen’
merkitsee tässä yhteydessä samaa kuin absoluutio, synneistä vapaaksi
julistaminen” (FC III, 7). Solida Declaratio (Yksimielisyyden ohje, Täydellinen
selitys, toim. huom.) tiivistää saman seuraavasti: ”Vanhurskauttaminen
merkitsee siis tässä yhteydessä vanhurskaaksi ja synnittömäksi julistamista ja
synnin iankaikkisesta rangaistuksesta vapauttamista” (FC SD III, 17).
Vanhurskauttaminen on pelkkä syntien anteeksiantamus, ja se tapahtuu vain
omakohtaisen uskon (fides specialis) kautta. Epäuskolla ihminen torjuu
Jumalan armon ja jää näin kadotustuomion alaiseksi.
Raamatullista, luterilaista vanhurskauttamisoppia
luonnehditaankin forenssis-imputatiiviseksi. ’Forenssinen’ tarkoittaa
oikeudellista. Tämä viittaa siihen tosiasiaan, että vanhurskauttaminen on Jumalan
tuomiopäätös. ’Imputatiivinen’ tulee latinan verbistä imputare, joka
merkitsee ’hyväksi lukemista’. Teologiseen kieleen imputaatio on tullut kreikan
kielen sanasta logitzomai. Paavali käyttää termiä käsitellessään
vanhurskauttamista mm. Roomalaiskirjeessä. Raamatussamme termi on aivan oikein
käännetty ilmauksella ’lukea vanhurskaaksi*:
”Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi” ja: ”Aabrahamille
luettiin usko vanhurskaudeksi” (Room. 4:3, 9).
Vanhurskaaksi lukeminen on oikeudellinen suoritus.
Jumala lukee uskon vanhurskaudeksi, koska usko tarttuu Kristukseen. Kristuksen
sovitustyö luetaan uskon kautta kristityn hyväksi eikä hänelle lueta syyksi
hänen syntejään. Quenstedt, yksi luterilaisen puhdasoppisuuden suurimmista
teologeista, ilmaisee tämän seuraavasti:
”Imputaatio on todellinen hyväksilukeminen. Jumalan
tuomiopäätöksen mukaan Kristukseen uskova syntinen on päästetty synnistä ja
Kristuksen vanhurskaus on todella luettu hänelle” (Systema, p. III C. 7, P 1,
Tb. 19).
Vanhurskauttaminen ei ole ihmisessä tapahtuva
prosessi vaan kertakaikkinen akti, Jumalan vanhurskauttava tuomio (kreikaksi dikaioma),
jossa Jumala lukee jumalattoman syntisen vanhurskaaksi eli itselleen
kelpaavaksi Kristuksen sovitustyön perusteella.
3. Yksin armosta
Kaiken perusta on Jumalan armo: ”...sillä armosta
te olette pelastetut, uskon kautta, ette itsenne kautta – se on Jumalan lahja”
(Ef. 2:8). Jumala vanhurskauttaa ja pitää syntisen yhteydessään armosta.
Luther tiivistää tämän Isä meidän -rukouksen viidettä pyyntöä (“...anna meille
meidän syntimme anteeksi...”) selittäessään seuraavasti: ”Pyydämme tässä
rukouksessa, ettei taivaallinen Isä ottaisi huomioon syntejämme eikä niiden
vuoksi torjuisi pyyntöjämme. Sillä me emme ensinkään ansaitse sitä, että
saisimme mitä pyydämme, vaan Jumala tahtoo antaa meille kaiken armosta. Me
teemme näet joka päivä paljon syntiä emmekä ole ansainneet mitään muuta kuin
rangaistuksen” (VK, III, 16). Kristitty on elämänsä loppuun asti itsessään
syntinen, mutta Kristuksessa vanhurskas ja pyhä (simul iustus et peccator), ei
olemuksellisesti vaan hyväksilukemisen perusteella (tantum imputatione).
Hyvät teot ovat uskon seurausta. Ne eivät ole
ansioita, eikä niillä täydennetä vanhurskautta, vaan ne tehdään Jumalan Hengen
vaikutuksesta Jumalan kunniaksi. Niihinkin sekoittuu pahoja ajatuksia ja
motiiveja, koska me olemme syntisiä, mutta silti ne ovat Jumalan silmissä
hyviä tekoja, koska ne tehdään Kristuksen vaikutuksesta uskossa häneen.
Pyhityskin on armoa. Soli Deo Gloria.
Inkerin kirkko 1/2003, s. 16-17.
Käytetyt lyhenteet:
FC = Yksimielisyyden ohje,
tiivistelmä
FC SD = Yksimielisyyden
ohje, täydellinen selitys
VK = Vähä katekismus